Čau Kováři, na kolik to vyšlo, jak dlouho to vydrží a kde se to da sehnat. Díky.
Čau Kováři, na kolik to vyšlo, jak dlouho to vydrží a kde se to da sehnat. Díky.
Nevím, zda se dá sehnat něco podobného, postavil jsem si to viz FOTO. KDyž nepočítám tužkové akumulátory, tak jedna lampa s Luxeonem mě vyšla asi tak na 600,–Kč. Největší podíl na tom má dioda, která stojí 500,–, dioda se dá objednat v prodejnách s elektrosoučástkama. Jak dlouho to vydrží, to záleží na nakumulátorech – mám tam 1600mAh tužky SANYO, takže při změřeném odběru cca 320mA by to mělo vydržet skoro 5 hodin při plně nabitých
Hm, to zní lákavě. Myslíš, že by se daly nahradit LED ve stávající svítilně Polar Smart? Nejsem zrovna technický typ. Ne že by tahle svítilna stála za h… ale za šera to není úplně ono. Jen pro úplnost jsou tam celkem tři LED.
no to nevím, nevím, zda by to tam vlezlo a stejjně bys musel udělat jinou elekroniku, nebo? ta astávající by asi nevyhovovala.
Osobne mam Luxeon danej v svitilne Author.Byvala to halogenova s dvema intenzitama sviceni.vyhodil jsem zarovku,misto ni dal Luxeon + stabilizaci proudu.Jezdim prevazne na mensi intenzitu,sice to trosku blika ale spotreba je cca 1/2.Na max mam nastavenej proud 300 mA.Chci zkusit 3W luxeon,jak budou naky prachy navic.
U luxeonu bacha na chlazení -on docela dost topí. A nejde jen o to, abys ho nespálil. Koukal jsem na stránky výrobce a tam se uvádí docela výrazný pokles účinnosti s teplotou, (na horní mezi to je přes 30%). Dále -osobně bych nedával Luxeon do čelovky, pokud bych ho měl už jednou na řidítkách. V čelovce by mělo být v tom případě něco s užším svazkem, jak psal Rumcajs. K čelovce ještě další poznatek: na podzim jsem s ní byl v noci párkrát běhat, a všiml jsem si, že když je vlhko, což je na podzim v noci často, tak se světlo hodně rozptyluje a když se přes ten kužel zrovna díváš, tak je blbě vidět. Stačilo dát světlo k pasu a bylo to lepší.
Jelikož nemám na výběr něčeho jiného (resp nevím o něčem jiném), tak mám Luxeon i v čelovce, nebo? se dvěma luxeony je to jiná liga než s jedním. A to že čelovka za oparu spíš oslepuje než svítí, to je nepříjemný fakt.
OK. Když pominu všechna fakta přecejenom výhody převládájí. Kováři, můžeš prosím uveřejnit nějakej návod.(pro méně chápavé a méně zručné) Děkuji předem.
Ja sem fotky svyho svetla s Luxeonem dal do sekce FOTO
Myslíš že by se do toho tvýho světla dali narvat dva luxeony. Mám hodně podobné a chtěl bych to zkusit-2 luxeony + 4 tužkové acu. Jak jsem tak koukal tak by tam možná vlezly, ale nevím jestli by se to uchladilo, asi bych tam když tak navrtal chladící otvory. Nemohl by někdo změřit jaký má průměr.
Luxeon ma 21mm v prumeru a je na desticce 25×25mm.Vyska asi 16mm.Do tohodle svetla by se asi 2 nevesly a navic 4 tuzkovky uz vubec ne.
Ta destička de lze libosti upilovat.
něco časem na onen web šoupnu…
Díky o něco se určitě pokusím. Nejvíc jsem byl stejně spokojenej s čelovkou od Petzla Duo. To jsem si pěkně svítil a když mělo protijedoucí auto dálkový, tak lup mu je tam taky a to byl fofr jak to zlumil. Teď jenom čekám a ne že by mě neviděli. Bohužel to jde blbě kombinovat se škopkem :-(
Jeste dotaz k akumulatorum, nekdo tu kdysi psal, ze akumulatory k LED diodam ne, protoze funguji pri nizsim napeti (1,2V? oproti 1,5 u alkalickych AA) a diody pak sviti hur (narozdil od normalnich zarovek). Takze, je nejaky rozdil?
no a co pak použít místo 2 třeba tři-a nechat to trochu předimenzovaný, nebo to doplnit, odpovídajícím odporem.
Napeti v poho srazis odporem nebo diodou (-ami). Ja mam k luxeonu dokonce 4×AA.
2čl je málo 4čl je moc (i když je omezen proud, je jeden čl zbytečný.
Výjimkou je užití měniče) 3čl je pro domácí bastl správně
(včetně rezervy těsně před vybitím) Totéž platí pro alkáče. Sice je
u 3 článků zbytečně velký úbytek na regulátoru, ale 2články bílou
ledku neuživí. Sice se zdá, že to svítí, ale proud a tok skoro nic a
rezerva na pokles napětí s vybitím žádná. Opět, pokud tam
není měnič.
teď mě napadá – tři 1,2V články (akumulátory Ni..) se hodí asi jen pro omezení proudu odporem, nikoliv tranzistorem, nebo? na tranzistoru je úbytek napětí odpovídající PN přechodu minimálně nevím kolik ale nikdy ne méně než 0,6V (nebo 2× 0,6V?) ? (nevím, nejsem elektrikář), takže na diodu se už těžce nebude dostávat potřebných 3,cosi V. Takže zapojení publikované na bajk.cz se vůbec nehodí pro tři nikové akumulátory, diodou nebude procházet dostatečný proud.
zapomněl jsem dodat, že tou diodou myslím Luxeon.
saturacne napatie Uce moze byt o dost mensie ako bazove napatie Ube. Typicky je Uce(sat) pre tu staru KF507 (navod v bajk.cz) mojim odhadom tak 0.3V pri 100mA.
Existuju speci tranzistory, ktore maju saturacne napatie aj pod 0.1V.
Kukni napr. http://www.rohm.com/…/2sc4672.pdf
Aby si ale taky tranzistor dostal do saturacie potreboval by si o nieco zlozitejsi obvod co by mu ladoval do bazy viacej prudu so zmensujucim sa napatim zdroja.
Tie luxeony tiez nemaju vsetky rovnake napatie. To zapojenie v bajku rozhodne nie je jednoducho reprodukovatelne, prud cez luxeon zavisi od vlastnosti konkretneho kusu tranzistora (h21e je velmi zavisle kus od kusu). Pravdepodobne by sa ale dali najst take suciastky (ich kombinacia), ze by to fungovalo aj troma clankami.
So styrmi clankami mas ale rozhodne vacsiu rezervu pre cely navrh. Ucinnost bude samozrejme horsia.
JSem včera potom, co jsem toto napsal zkoušel tři NiMH a zapojení s BD 138, do báze jsem musel ládovat cca 40mA!, a diodou teklo pouhých 290mA. Jiný tranzistor na vyzkoušení jsem neměl. TAk jsem od tohoto zapojení upustil. A použiju zapojení s omezovacím odporem – vychází mi tak kolem pod 1ohm
aj napatie NiMH clankov je pomerne individualne, teda plus minus nejaka desatina volta na clanok.
Vyhodou je, ze vacsina vybijacej krivky je velmi plocha, napr. u Sanya ma skoro presne 1.2V na clanok snad 90% vybijacej krivky.
Urcite nebezpecie vidim v tom, ze ak spocitas odpor pre 1.2V na clanok tak, aby to davalo plny prud (300mA), tak pri cerstvo nabitych clankoch (1.3V na clanok) mozes odpalit luxeon.
Priklad vypoctu zdroj 3*1.2V=3.6V spotrebic (luxeon) 3.3V pri 300mA Treba zrazit 0.3V/300mA, vychadza 1 ohm
Ak mas cerstvo nabite akku s 1.3V na clanok resp 3.9V na bateriu, tak cez ten isty odpor potecie tak 500mA (aj napatie na luxeone vzrastie ale nie natolko aby obmedzilo prud na povolenu hranicu) a riziko spalenia luxeonu je velke.
Ak pouzijes odpor 2 ohmy, tak potecie max prud iba pri plne nabitych clankoch, ale po 90% casu to bude zase len polovicny prud → sice vacsia doba prevadzky ale menej svetla.
Pre styri clanky bude relativna zmena napatia mensia a tie pomery budu lepsie. Na odpore sa bude palit 1.9V (4*1.3–3.3) pre plne nabite akku a 1.5V (4*1.2–3.3) po 90% casu. Takze pri pouziti odporu 6.3 ohm Ti potecie 300mA pri plne nabitych akku a 240mA po 90% casu. V tomto pripade (pouzitie styroch clankov) uz ale mozes pouzit to jednoduche jednotranzistorove zapojenie, ktore este o kusok zlepsi vlastnosti zdroja prudu.
Ja osobne by som s takou drahou suciastkou ako je luxeon asi s troma clankami neexperimentoval.
Ak by Ti nebolo jasne o com je moj predosly prispevok, tu si pozri discharge charakteristiku pre Sanyo NimH AA clanok a pochopis o com pisem
http://sanyo.wslogic.com/…-3U-2300.pdf
Jednoducho prva desatina vybijania po plnom napati ma o dost vacsie napatie ako nasledujucich 90%. Pokles napatia na konci vybijacej krivky nie je nebezpecny, jednoducho LEDka zhasne.
Pre styri clanky mas daleko vacsiu rezervu napatia pouzitelnu na regulaciu prudu.
Ucinnost pre tri clanky je pre vacsinu casu (pre 1.2 V na clanok) 3.3/3.6=92% a pre styri clanky 3.3/4.8=69%.
Napriek tomu by som pouzil styri clanky, tych 30 gramov navyse je jedno a ci clovek nabija tri alebo styri clanky je tiez jedno. IMHO
jo, je mi to jasné, diky.
Tohle mi připadá jako správné řešení. Jenom na jeden článek NiMh. http://www.belza.cz/…ght/maxl.htm http://www.belza.cz/…ght/led9.htm
No nevim, ale do moji LED celovky se mi akumulatory narame osvedcily. S obyc. baterkama to bylo mžouratko a s akumulatorama to ma teprve jiskru :)
Třebas onen Luxeon má pracovní napětí nad 3 V, což se dvěma 1,2V akumulátory nelze jednoduše dosáhnout, takže by to svítilo nedostatečně. Menší diody mají obvykle i menší napětí, tudíž by stačily i dva accu, ale pokud je elektronika nastavena na 1,5V alkalické, může diodové světlo se dvěma 1,2V acu svítit méně.
Menší diody nejsou na menší napětí, ale jsou na menší proud.
neměl jsem na mysli pouze bílé LED, myslel jsem červené a jiné barvy v blikačkách.
K tomu mám taky dotaz. Přemýšlel jsem o napojení dvou Luxeonů na jeden okruh – jeden spínač jeden odpor, 4 tužkovky v sérii. Jak to tady čtu tak by to asi neměl být problém. Při použití silnějších aku (tak přes 2500mAhod) by to mělo i vydržet dostatečně dlouho, aspoň doufám.
v ziadnom pripade nesmies dat dva luxeony paralelne!!! Luxeon je silne nelinearny odpor a kus od kusu je na nom ine napatie (pozri si niekde AV charakteristiky diody). Kazdy luxeon musi mat bezpodmienecne vlastny odpor, spinac moze byt spolocny. Lepsie ako odpor je pouzit nieco, co sa viac podoba zdroju konstantneho prudu.
Elektrikáři help: Teď mě napadá, v čem je zapojení Luxeon diody s tranzistorem lepší, než prosté zapojení s diody s odporem v serii? V zapojení s tranzistorem při úbytku napětí na zdroji díky vybíjení je menší ubytek proudu na diodě než při zapojení s odporem?
Ja tedy nejsem elektrikar, ale napada me treba teplotni stabilizace, mozna take efektivnost prevodu energie z aku do diody (vetsi ztraty na odporu nez na tranzistoru). Ale jsou to jen me dohady. Ja mam intenzitu rizenou otocnym potenciometrem a u toho by byl problem s velkou ztratou (obtizne sehnat, drahe…).
Tranzistor funguje v tom zapojeni ako zdroj „stabilizovaneho“ prudu. Tranzistor ma zosilnovaci cinitel (kus od kusu rozny) a cez emitor tecie tymto cinitelom zosilneny bazovy prud. V uvodzovkach je to preto, ze ta stabilizacia nie je moc dobra.
Oproti odporu je nasledovny rozdiel: ak maju plne nabite baterky 5.2 V, prazdne 4.0 V (seria styroch NiMH clankov) a luxeon 3.5 V, tak s odporom 5.7 ohm Ti potecie pri plnych akumulatoroch 300mA a pri prazdnych len 90 mA. S tranzistorom by tento pomer mal byt trochu lepsi. So skutocnym stabilizatorom prudu este lepsi.
Lepsi je v dvou vecech. Prvni je, ze odpor proste sporada vykon a premeni ho na teplo, kdezto tranzistor udela totez, ale ekonomicky, tedy jen omezi prou aniz by (teoreticky) neco spotrebovaval. Dalsi vec je, ze ti lepe stabilizuje napeti nebo proud, ktery si poustis do spotrebice (nevim jaky je zapojeni u LUxeonu).
Ted koukam na tenhle navod a asi bych se s tim neparal a postavil to podle nej: http://www.bajk.cz/…a/clanek.asp?…
pokial ten tranzistor nie je pulzovany, tak funguje presne rovnako ako odpor, akurat, ze ten jeho odpor sa meni (ako keby to bol reostat). Na ucinnost to nema vplyv, je jedno ci spalujes vykon na tranzistore alebo na odpore.
Pokial postavis menic podobny pulznemu zdroju, tam je situacia ina, tranzistor tam funguje iba ako spinac a nie je na nom spalovany velky vykon.
přesně tak, možná tepelné ztráty zapojení s odporem jsou dokonce nepatrně menší než u zapojení s tranzistorem . No ale zapojení s tranzistorem má lepší proudovou charakteristiku, jak tu už bylo řečeno – s poklesem napětí na zroji neklesne proud (a tím pádem i svítivost) o tolik, jako u zapojení s odporem.
Tak ale ted mechapu v cem je vyhoda tranzistoru nad odporem. Vzdycky jsem zil v domeni, ze ztratovy vykon na tranzistoru je nejaky to procento ci mene a ty tady vytvaris teorie, ze se v nem ten nevyuzity vykon spaluje. TO by me zajimalo jak bys takovy vykonovy tranzistor chladil – „odsat“ takovy tepelny vykon ktery tady tvrdis ze se na nem „spaluje“ (vezmeme sitauci, ze je zavreny) treba z IGBT (reguluji se radove desitky kW) je myslim spis v oblati baji. Jestli kecam, tak se omlouvam, preci jen pamet je mrcha – zvlast ta lidska.
vyhoda tranzistora nad odporom je urcita stabilizacia prudu. Chladit tranzistor je jednoduche (existuje mnozstvo hotovych chladicov). Tranzistor moze byt aj pomerne teply a stale je to OK, teplota prechodu nejak do 150 stupnov je OK. Pri 300mA a 1.5V (ubytok napatia na tranzistore) sa na nom spaluje menej ako 0.5W, co nie je az tak moc – staci maly chladic alebo aj ziaden chladic.
Dolezitejsie je chladit luxeona, tomu klesa s teplotou zivotnost aj ucinnost.
Dnes je mozne velmi jednoducho urobit z konfekcnych suciastok step down regulator, imho je to ta spravna cesta k napajaniu luxeona. Kukni si napr. funkciu LM2575 alebo 2598, to je imho spravna cesta. Ak Ta zaujima ako taky step down regulator funguje, kukni napr. http://www.onsemi.com/…/AN920-D.PDF S pouzitim kvalitnej cievky a schottkyho diody dosiahnes ucinnost cez 90% a vybornu stabilizaciu prudu.
Poslednych 15 rokov sice uz len programujem ale predtym som navrhoval hardware, takze nieco si este pamatam.
tu som nasiel pekny priklad napajania luxeonu http://www.futureelectronics.com/…063A_AN1.pdf
Kvoli lepsej ucinnosti by to ale chcelo zmensit ten odpor na meranie prudu (je v serii s luxeonom) a pridat jeden opamp na zosilnenie napatia na nom, lebo ten komparator bezi nejak okolo 1.5V
Este som nasiel toto: http://www.sipex.com/…n%20note.pdf
Funguje to ako charge pump, teda nie ako bezny spinany drop down menic. Bezi to na niekolkych MHz a ucinnost by mala byt vyborna. Len asi sa ten svab nebude dat len tak kupit.
věř tomu, že ztrátový výkon tranzistoru cileně může být a bývá obrovský. Když je tranzistor zavřený (když funguje jako spinač), neprochází jím téměř žádný proud, tudíž „žádný výkon se v něm nespaluje“
Aaaaaaaaaaaaaaa, hergot ja uz jsem uplne …
Stokrat napisu P=U*I
a ked je otvoreny, tecie nim sice prud ale je na nom len male (saturacne) napatie a teda aj maly spaleny vykon :-)
Dokáže někdo srovnat luxeon s Cateye hl500 nebo Trelock 600. Dost často se tu píše, že místo těhdle světel postavit luxeon, ale taky jsem tu četl, že ten cateye má 1000candel a ten Luxeon dle specifikace výrobce 250 (tedy pokud se bavíme o typu NW-98: Star/0 bílá barva).
ony ty kandely jsou spíš zavádějící, nebo? svítivost je nejspíš měřena v ose. CAteye je spíš bodové světlo (osvítí malou plošku ale i na větší vzdálenost a Luxeon má vetší a rovnoměrný rozptyl – osvítí větší plochu ale ne na moc velkou vzálenost. Trelock neznám.
kupil som jednowattovy biely luxeon lambertian a k nemu zodpovedajucu speci optiku priemeru 30mm s uhlom 18 stupnov. Teda teoreticky by to malo byt lepsie ako ten luxeon s optikou uz od vyrobcu.
Uprimne povedane ma ale vysledok moc neohuril (a dokopy ma to stalo uz 16,–EUR). Oproti tym viacledkovym lampam to svieti ovela lepsie ale oproti dobre skonstruovanej halogenke so ziarovkou HS3 (6V/2.4W Halogen HS3) napr. tej malej sigme to svieti poznatelne menej.
Zaroven som dostal niekolko jednowattovych cervenych luxeonov – to svieti uplna bomba! Urcite z toho zbastlim zadne svetlo. Pri 200–300 mA nie je sanca sa do toho vobec pozriet.
mohl bys prosim vyfotit nejaky porovani, chtel bych si poridit novy svetlo tak kolem petistovky a dost sem uvazoval o tom Luxeonu,ale kdyz to tak ctu tak nevim, dik
zatial som s tym svietil iba v labaku na strop. Kedy to budem mat natolko hotove, aby sa to dalo vyskusat vonku vie len panboh. Az to dokoncim, urcite vyfotim porovnanie.
Len pre info: pouzite suciastky su od Conrada 176251 (LED-ka) a 175075 (kolimator). Treba to hladat (Artikelnr.-Suche) na nemeckej stranke conrada, v Rakusku (a asi ani v Cesku) ten kolimator este nie je. Napriek tomu mi to za tyzden rakusky Conrad bez problemov dodal a dokonca za nemecku cenu.
sice to asi blbe radim ale to snad neva, v gm electronic prodavaj luxeony www.gme.cz, sem tam videl ze maj asi za 220 kc li-ion akumulatory (3,7 V a cca 2,2 A/h), se hodi na 3 W luxeon, doporucujou pro nej prave tech 3,7 V a i kdyz ty clanku nedaj 3,7 V presne tak to bude svitit asi dost dobre :-), jo a prodavaj tam k i optiku caa 200–300