cau chystáme se letos v létě na fatru, můžete nám poradit nějaké trasy je sjízná hřebenovka přes velkou fatru ?? díky
cau chystáme se letos v létě na fatru, můžete nám poradit nějaké trasy je sjízná hřebenovka přes velkou fatru ?? díky
velka fatra pokial viem, tak z vacsej casti je zjazdna, popripade sem-tam poneses, ale aj na malej fatre je vela krasnych ciest, ak chces nieco blizsie, napis mi na maila a dam ti aj podrobne trasy
Veľká Fatra je po hrebeni až na pár úsekov v pohode zjazdná. Hrebeň sa dá prejs? aj za deň ale dá sa príjemne rozkúskova? na úseky s tým že sa dá hore aj ubytova?. Na hrebeň sa dá výjs? napr. od Harmanca (pri B. Bystrici) kde ide lesná cesta až na hotel Kráľova Studňa čo je len kúsok pod hrebeňom. Ďalej nasleduje zjazdná hoľnatá čas? hrebeňa až po Ploskú. Odtiaľ sa dá v pohode zbehnú? do doliny do Lipt. Revúcej. (Kúsok pod hrebeňom sa tam dá aj ubytova? v chate pod Borišovom.) Ďalej sa ide popod Čierny Kameň cez Rakytov (tlači?) až na rekreačnú oblas? Smrekovica kde sa dá asfaltkou zbehnú? dole keď treba. Na Smrekovici sa možno dá aj ubytova? (nie som si istý). Hrebeň pokračuje cez Jánošíkové diery a Šiprúň (plne zjazdné) kde sa treba rozhodnú? kam zakonči? či smerom na Malino Brdo / Vlkolínec alebo smerom na ¼ubochňu.
Nejaké foto z jazdenia po Veľkej Fatre nájdeš na http://www.mountain.sk/index.php?…
Malá Fatra sa delí na severnú čas? ktorá nie je je moc o jazdení po hrebeni. Južná čas? bude zjazdná ale nemám skúsenosti.
Na Smrekovici sa prespat da a pomerne lacno. Je tam dokonca aj tepla sprcha. Ale treba ist do toho zariadenai uplne hore pod vlekom.Neviem teraz ako sa to vola.Ale pokial viem tak bikovanie je na hrebeni Velkej Fatry oficialne zakazane.Aspon cast od Kralovej studne neviem pokial :) Zo smrekovice ide priamo znaceny cyklochodnik az na Malino a do Ruzomberka.
ja by som este pridal, ze odkedy je Velka Fatra narodnym parkom, su tam dost agresivni ochranari, ktori dost vyskakuju prave na hrebeni. Mala Fatra je tiez NP.
Podla mojich skusenosti je lepsie ist na Oravu alebo Chocske Vrchy, nejak ma uz nebavi sa hadat s dolezito sa tvariacimi somarmi. Minuly rok dokonca zazalovali jedneho bikera.
Kukni sem http://www.bikemagazin.sk/modules.php?…
Tento problem sa tu uz raz rozoberal. Na vojakov, co tam chodia V3Skou az na vrch Kriznej, si ochranari netrufnu, s o to vacsou radostou sa navazaju do bikerov. Myslim, ze vydat sa na hrebenovku do Velkej Fatry v lete, pocas hlavnej sezony, s najvyssou pravdepodobnostou riskujete minimalne vymenu nazorov s dotycnymi:) Menej ostraziti uz budu zaciatkom, alebo koncom (jun, september) a to uz tam bude aj menej ludi. Kazdopadne, prejst tym hrebenom je fakt parada, mozem z vlastnej skusenosti odporucit. A mozno este jednu alternativu – ist zo severa Lubochnianskou dolinou, zaver je o hubu, na hreben to musite vytlacit, dostanete sa pod Plosku a potom mozte pokracovat do Ruzomberka (v tom pripade sa vsak vyhnete Kriznej a Kralovej studni)
narodny park je len krivanska cast malej fatry a tam toho aj tak moc nenajazdia, mozno keby mali so sebou padak
Pekne fotky. A ja zase poznam pripad, ked dal clovek na web reportaz a foto z bikovania vo VF, a skoncilo to tym, ze pricinenim moc aktivnych ochranarov mu volal na mobil vysetrovatel policie :O (skoncilo to dohovorom a autor zahesloval pristup na stranku s reportazou.)
Oživím téma. Máte nějaké aktuální zkušenosti s hřebenovkou Velké Fatry? Chceme jet z Turčianských Teplic ev. Čremošné ev. Harmance směr Kralova Studňa, spaní na chatě pod Borišovom a další den pokračovat tak, ať skončíme v Martine. Máte nějaké tipy kudy to vzít, ev. jestli je trasa prvního dne sjízdná a povolená? Díky mockrát :)
Momentálně tam lze potkat fousatý a brýlatý individum, tak se nelekněte.
Prakticky cele je to NP, tak si to preber… :o) Radeji bych se tam vydaval az mimo sezonu asi
mam doma popsane trasy co sme jezdili na male fatre vcetne hrebenovky..hodim ti to odpoledne mailem
me prosim taktez, kdyz uz budes v tom rozesilani. Mam to zahumny, tak se tam v lete chystame
já bych taky prosil
Popořádku:
Velká Fatra je opravdu NP. Podařilo se mi přejet hřebenovku, ochranáři mě nerafli. Nedávno se ovšem tady na jednom threadu řešila nabídka pobytu na chatě v Malé Fatře a někdo ze slovenských kolegů bikerů tvrdil, že došlo k dohodě s ochranáři a hřeben Velké Fatry je přístupný (asi by bylo nejlepší ověřit právě u ochranářů).
Malá Fatra je rozdělena Váhem na dvě části. Část kde je Vrátna dolina je NP a neradno příliš jezdit na hřeben, navíc bude problém se sjízdností. Nicméně i v této části se dá pojezdit, například výjezd na chatu pod Suchým (problém je, že je to po lesní svážní cestě a musíš to znát jinak to budete blbě hledat). Druhá část Malé Fatry, tam jak jsou Martinské hole je podle mě naprosto v pohodě. Jezdil jsem tam dlouho a nikdo mě neprudil. Hředenovka se dá, ale počítejte s tím, že občas potlačíte. Stojí to ale za to, protože už se dostanete nad hranici lesa a rozhledy a krajina je opravdu nádherná.
Sepsal jsem před časem popis pár trailů v okolí Žiliny (Súľovské vrchy, Malá Fatra, Javorníky, Kysucké Beskydy) a tak ti to posílám na e mail. Jinak si myslím, že nebudete litovat, že jste si Malou Fatru vybrali.
Muzu taky poprosit o ty trasy? Dík
Mrkni níž. Ty popisy jsem dal sem.
Zdravim, uz je v platnosti novy navstevny poriadok NP Velka Fatra – podstatne je, ze ako legalna cyklotrasa je tam uvadzana trasa Kralova studna – Krizna – Rybovske sedlo, co bolo doteraz zakazane. Aj nadalej je vsak pre cyklistov uzavrety hlavny hreben v useku Krizna – Ostredok – Suchy vrch – Ploska atd. Snazte sa to respektovat – usetrite tym sebe (aj nam) zbytocne problemy. Nie je pravda, ze sme neriesili (alebo sme sa bali) nelegalne vjazdy V3S na Kriznu. Prave naopak – sustredenym tlakom a castymi pokutami sme Armadu SR dotlacili k tomu, ze sa tam v tychto dnoch dokoncuje spevnovanie jednej trasy (to bol aj predpoklad pre legalizaciu cyklotrasy). Este nas caka vela prace – ale zda za, ze sa veci konecne pohli dopredu. Skor sa je treba zamysliet nad tym, ze preco tie cyklotrasy z Harmanca cez Bystricku dolinu alebo Zalamanu hore na Kralovu studnu este nie su vyznacene – ked napr. v Turci je znacenie cyklotras na dobrej urovni.
Pozor! Velky brat pocuva (ci skor cita) :) Ale mal by som este otazocky:
Dakujem.
Zdravim, liptovsku cast Velkej Fatry az tak neovladam, ale ta cyklotrasa zo Smrekovice okolo Sipruna a Malineho do Ruzomberka tam je a tusim je aj vyznacena v terene. Co sa tyka zjazdu z Kriznej do Rybovskeho sedla – musim uviest ze ten navrh navstevneho poriadku sa velakrat menil (MZP tam menilo doslova slovicka) a bol podpisany iba tento tyzden, takze jeho finalnu podobu uvidim az v pondelok. Tak neviem ako presne je to tam zadefinovane ale osobne si myslim ze prudky zjazd dole z Kriznej do sedla nie je to najlepsie riesenie. Povodne to bolo urcite myslene tak ze cyklisti budu chodit ten kusok po hrebeni smerom na Lisku a potom odbocia do lava na staru vrstevnicovu cestu do Rybovskeho sedla. Ked to bude vyznacene v terene tak to bude jasne :-))
No, veru jazda cez Majerove skaly nie je uplne najbikovatelnejsia trasa :)
to je tak, ked nekukas do mapy ;-) my sme tiez nekukali a cestu do rybovskeho sedla sme nasli az na druhy pokus. ale ten zjazd po cervenej, ten stal za to. skoro som uvaril rafiky. dole sme ich polievali vodou z bidonu. bolo okolo pary ako z lokomotivy. :-) ale super.
Ale praveze sme do nej pozerali. Nechceli sme bludit, a chceli sme si pozriet tu skalu :)
Tak som to pozeral v tom navstevnom poriadku a ten usek je tam opisany takto : Rybovske sedlo – Liska – Krizna – Kralova studna – cize treba pozriet do mapy kedze to nie je vyznacene a ako poznam cyklokluby v Bystrici tak to ani nikdy vyznacene nebude..... JUSaci z Turca o to prejavili sice zaujem, ale tiez to asi hned zajtra nebude – uvidime
Som rád že sa do takýchto diskusií zapájajú aj ľudia ktorých sa to priamo týka a majú na danú tému pohľad z druhej strany. Keďže ale patrím medzi horských cykloturistov už vyše 15 rokov a mam prejdený už daky tan hrebeň a určite je to prinajmenšom rovnaký zážitok ako u peších turistov obmedzenia bohybu cyklistov po turistických chodníkoch vnímam dos? negatívne.V každej skupine ľudí je totiž určité percento ktorých ani najstriktnejšie sankcie nezastrašia a budú tých ostatných stava? do pozície „trpiteľov“, preto by som bol za konkretnejšie riešenia daných lokalít, prípadne individuálny postih…Som rád že sa pracuje na rozšírení cykloturistických trás a chcel by som vedie? či má aj verejnos? možnos? zapojenia sa do ich určovania.Dik.
Ma. Tusim treba azlozit klub a ten oficialne da nejaky navrh a tak. Aspon tak nejako mi to vysvetloval jeden ochranar minuly rok na kralovej studni.
Pokial viem tak cyklokluby uz existuju aj v Turci aj v Bystrici a inde – v zasade by vyhlasovanie ale potom aj vyznacovanie cyklotras malo fungovat tym sposobom, ze iniciativa vychadza od cyklistov (tak ako aj turisticke chodniky si znackuju turisti). Vsetko by samozrejme malo byt co najviac legalne – cize vela papierovaciek ale bohuzial… Povolenie na cyklotrasy v narodnych parkoch vydava tusim krajsky urad ZP (predpoklada sa pritom suhlasne stanovisko Spravy NP) a samozrejme konkretne znacenie v terene je treba prejednat s vlastnikmi pozemkov (cize napr. obecny urad Harmanec, mestske lesy Banska Bytrica atd) – teraz narazam na problem ze velmi frekventovane cykotrasy v oblasti Kralovej studne nie su vobec vyznacene v terene pritom na zaciatok by uplne stacilo mozno par sipiek: niekde v Harmanci, pri Kralovej studni na Kriznej atd. Ja viem ze to nie je zadarmo ale ked to dokazali inde tak by to mohlo ist aj tu. Za Spravu NP Velka Fatra mozem zo svojej pozicie povedat len tolko ze som presvedceny ze nas riaditel by urcite suhlasil s nejakou formou pomoci pri tejto cinnosti – napr. vyvezenie nejakho materialu alebo take nieco – ale ako vravim ja nie som riaditel, treba sa obratit priamo na Spravu… Co sa tyka dalsich cyklotras v NP Velka Fatra – ja myslim, ze priestor na nejake rozsirenie by tu este bol – ale k tomu sa musi vyjadrit vela ludi. Problem je ze casto je kladena poziadavka na okruh alebo napojenie na jestvujuce trasy co je logicke, ale nie vsade su dostatocne siroke lesne cesty, niekde by bolo treba prekonat isty usek po uzkych chodnikoch, kde by bolo treba bicykle tlacit alebo niest a potom sa vzdy najde vela extremistov ktori tade aj tak pofrcia pekne v sedle…
Este jedna otazocka novy navstevny poriadok je zhodny s tymto navrhom www.sopsr.sk/…/sk/info.htm ?
Nie – ako vravim schvalena podoba sa dost lisi od toho navrhu – je tam pridanych viacero cyklotras a napr. tiez vycleneny skialpovy areal v oblasti Kriznej, miesta na bivakovanie resp. stanovanie atd atd. Budeme sa snazit aby to informatici v centre cim skor zavesili na web – ale to este bude par dni trvat.
Btw, pokutujete aj tie stada krav a oviec ? :) A co sneh, uz zmizol spod Ostredku alebo este stale tam je ?
Ovce (pastva) su potrebne pre zachovanie tych holnych luk, preco sa v Turci na holiach pasu jalovice to je zas druhy problem, ktory sa riesi a zrejme to tu nebudeme rozoberat do detailov – myslim ze toto je forum o bikovani… :-) Na Kriznej som bol naposledy vcera (v piatok) – sneh je uz len v niektorych vyleziskach na SV svahoch a potom dole kde ho nahrnuli laviny. Vo stvrtok som mal pod Kriznou troch cyklistov – samozrejme daleko od cyklotrasy traverzovali zaver Gadera – boli celi mokri, od bahna, uplne zniceni – este aj prsalo. Hoc sa mi otvarali pokutove bloky vo vrecku – ked som videl aki su zniceni tak som ich riesil bez pokuty. Ze vraj im to poradil kamarat, na Kralovu studnu prisli od Harmanca a potom chceli ist do Gadera a on im poradil aby nesli dole po zltej znacke, ale urobili ten traverz – zaprisahavali sa ze uz tade nepojdu, tak dufam, ze to aj dodrzia ked uz nedostali tu pokutu. Pritom tade kade isli je to este horsie ako dole po tej zltej znacke. Minuly stvrtok sme pokutovali cyklistu na Ostredku na hlavnom hrebeni (na ten sme stale velmi alergicki). Bol z Ciech a tiez sa odvolaval na nejake dezinformacie niekde na internete – preto opat radim: respektujte tie cyklotrasy a neposielajte kamosov tam kde riskuju pokuty – na co je to dobre?
No ja len, ze obcas dodrbu ochranari tych, co pasu kadeco kadekde a potom oni drbu cyklistov :) Inac je fajn, ze mame tuna info z prvej ruky. Este kebyze nahodou mas informacie o povolovani Kralovej Holi na maraton Horal 2005 … :)
Bohuzial o Kralovej holi nemam ziadne info. Ja som strazca v NP Velka Fatra.
zdar…starý,ale teď jsem v malá fatra-Těrchová a nejaké dobré tipy by se mě hodili
pokud to nekomu pomuze tak tady sou nejake trasy MF. je to myslim tri roky zpatky-je to psane nejak potom,takze neco se mozna zmenilo- a byli sme tam jen na skok bez nejake specialni pripravy- po ceste sme koupili dve mapy:-) bydleli sme v zazrive(6km od terchove). ted nevim -ale lanovka kterou sme pouzili uz ted mozna nefunguje??
1.asi nejtezsi-nejvic tlaceni-ze Zazrive po cervene,smer Mincol a Kubinska hola, naberete nejdriv vysku na sotol-asfalt ceste, pak uz se polnacka lehce vlni mezi loukama po hrebinku-krasne vyhledy,skvele jetelne,fakt nadhera-pres Hlasnou skalku az pod Mincol-tady idyla konci-musite tlacit-uzka rozbita stezka-kdyz uz ste navrchu mate vyhrane-my sme to stocili smer Parac,Vasilovska Hola ale neni marne mrknout i na Kubinskou Holu(jeli sme to taky ale z druhe strany pres Dolny Kubin)-takze pokud mirite na Vasilov Holu pak vas cekaji relativne narocnejsi sjezdiky,narocnost je dana jak terenem,tak i prirodou-casto se prodirate polopralesem…furt pokracujete po znacce(vetsinou dolu)-my to zapichli na Holi a odtud sjeli po asfaltce alpskeho strihu do Havranie a Zazrive 2.ze Zazrive pres Havranie povyse zminene asfaltce az na Holu naberete vyskove metry nejsnadneji. Na holi to stocite na modrou znacku-smer Okruhlica a Terchova, klasicka bezproblemova houpava hrebenovka pro bezkare(a v lete pro bajkery)s peknymi vyhledy-vetsinou po normalni lesni ceste..co dodat… 3.KRALOVSKA-tohle byste meli dat at se deje co se deje!!!! Proste dojedete do vratne po hlavni ceste a nechate se vytahnout lanovkou navrch(cca 900vyskovych metru-to zni dobre,ne?).Kdyz uz budete tady tak proc to nedat na nejvyssi horu MF-Velky Krivan-tlaceni nahoru trva cca 15–20minut a to tlaceni neni takova hruza,vyhled famozni,(ostatne v cele etape není jiny )-kdyz mate techniku tak si zpatecni dost narocny sjezdik mezi sutry perfektne vychutnate… A pak pres Chleb,Poludnovy grun, na Stohove sedlo-potad je to genialni hrebenovka-horska hrebenovka-takze budete i tlacit-do kopce i z kopce-ale pozor,tak 85–95procent se da jet-takze zadna krec-a fakt to stoji za to, tady sme se kvuli desti stocili a Stoh obesli po zlute(i tak je to celkem pohul)-tohle se opravdu neda jet tak 2–3km. Ted ste na Medziholie pod Velkym Rozsutcom. Kochaci pauza nutna-je to nadhera…
!!!!!tak a ted mate pred sebou nejlepsi cast MF,kterou jsme objevili-sjezdik z Medziholie po zlute do sedla Prislop nad Bielou-tak tohle je fakt palba –singltrack-sutry-tocive jak svina pritom dabelsky rychle-tezko hledam spravne vyrazy-proste kdyz sme to sjeli tak sme to dole 10 minut rozdychavali… Ze sedla pak muzete po zlute do Petrove nebo cervene na kraj Zazrive-oboje v pohode, pekne normalni sjezdiky 4.odpocinkovy den-pozvani na obed od rodiny meho spoluputovnika se neodmita-nutno rict ze byl vyborny-jen to slapani pak nejak neslo-jeli sme Dolny Kubin-hodne dlouhy vyjezd na Kubinskou Holu po asfalte-tudy sme se napojili zase na trasu ad1-ted to bohuzel nemam v mape ale bud z Vasilovske holy nebo Holy sme sjizdeli po zlute do Havranie-taky pekny sjezdik 5.spis jenom takova lehka zalezitost, ale podle me jedna z nejlepsich- proste sme chteli videt Sutovsky vodopad- takze po asfalte do Sutova a pak po modre k vodopadu-cesta vede nejdriv po asfaltce,pak sotoline,spatne sotoline a nakonec klickujete mezi velkyma sutrama-vyborny trenink vyjezdu-ale da se dojet az k vodopadu…az to prohlednete tak nasednete a napalte to dolu-mazec jak ma byt…!!!doporucuju zastavit v hospudce u parkoviste-toci tu Plzen 12ku!!! Ted sme zase najeli na asfaltku a vratili se do Kralovan-po 2km odbocuje vlevo zelena znacka na Rozsutec a Medziholie(bacha at se neseknete-sou tady dve zelene vedle sebe-druha z kralovan)- cesta vede malebnym,chce se mi rict az romantickym udolim Bystricky,chvilemi sme meli pocit ze sme nekde v alpach-vetsinu cesty navrch je to zpevnena cesta-po cca 4km ale konci a zacinaji solidni galeje-1km v lepsim pripade tlacite po uzke stezicce… Tak sme zase v Medziholie pod Velkym Rozsutcom-my to zase strelili po zlute dolu a zase sme chrochtali blahem…
jojo, ta lanovka uz je nejmin dva roky rozebrana
taky dobre…aspon nemusis mit cerne svedomi zes to nevyslapal..
este se hodi pripsat, ze to je narodni park, ci co, a na kole by se tam nemelo moc jezdit…
to jo.. tu hrebenovku da stejne jen par nadsencu…proti tem davum pesaku to nemuze nic znamenat jinak nechapal sem kde vsude byly stopy od krosek
dobré tipy,super.
To jak píše Speedy Gonzales, tzn. oblast kolem Velkého Rozsutce, Medziholie, Stoh atd. je právě část MF, která je národním parkem. Tady hrozí průda od ochranářů.
V bode 3. da sa ist usek po zltej zo sedla Prislop nad Bielou na Medziholie na bicykli, alebo to bude len tlacenie?
da se to urcite vyjet.
Uz som sa sam presvedcil, miestami treba aj trosku potlacit ale inak fajn stupanie. Z Medziholia som skusil modru cez Osnicu do Parnice, ale neodporucam to. Az po odbocku zo zltov to bolo tlacenie (naskor hore, potom dole, co mi ale nevadilo) a potom okolo Magury bol chodnik dost nepriechodny a nakoniec pri vlekoch uplne rozbita lesna cesta od krav. Mozno ta zlta na Lucivnu by bola lepsia.
Dávám do placu popis několika trailů v okolí Žiliny.
Jsou tady zahrnuty obecně traily kolem Žiliny zahrnující 3 pohoří – Súľovské vrchy, Malou Fatru a Javorníky. Pokud jde o Malou Fatru traily jsou v oblasti Martinských holí, což není národní park a tudíž by neměl být žádný problém s ochranáři. Na zde popsaných trailech jsem je (ochranáře) nepotkal za celé 4 roky co jsem na Slovensku jezdil. Popis, který níže uvádím je zkratkovitý a bude nutno si jednotlivé trasy „projet“ nejdříve na mapě kvůli orientaci. Ale myslím, že když si by jsi se podle mapy měl zorientovat. Všechny traily navrhuji jezdil ve směru, který jsem popsal, protože jsou popsány tak, aby to bylo směrem nahoru co nejvíce jezditelné (snaha minimalizovat tlačení a nošení biku). Píšu délky v km, ale někdy sem se možná seknul, protože nemám tachometr.
1. Súľovské skaly – můj nejoblíbenější okruh, mapa číslo 157 – Súľovské vrchy
Vychozí bod Žilina Banová, dále po zelené do Lietavy, dále po modré na Litavský hrad (vyjet až na hrad), dále po modré směrem na Podhorie. Jakmile bude modrá poprvé křižovat asfaltku, tak se na této asfaltce dejte doleva směrem na Babkov, projeďte Babkovem normálně po silnici směrem na Babkovskú tiesňavu, za Babkovskou tiesňavou je osamocený barák po pravé straně. Tady odbočte doprava – jestli jste dojeli až do Lietavskej svinnej, tak jste to přejeli a vra?te se (odbočka vede směrem na sedlo Patúch). Potom se napojíte na žlutou a dojedete na sedlo Patúch. Z něj po žluté do Súlova. V Súlově hospoda. Po občerstvení začíná největší stoupání tohoto trailu (dá se celý vyjet). Je to stoupání po modré do Šarkanej diery (resp. Roháčského sedla). Jakmile se dostanete do sedla, tak následuje tlačení cca 1 km. V sedle se dejte hned doprava po zelené směren na Roháč. Jakmile se Vám podaří napojit na červenou směrem na Hričovské podhradie máte vyhráno. Po červené potom jeďte zase až do Žiliny. Poznámka: trail se samozřejmě nemusí začína v žilině v Banovej, ale kdekoli jinde na trati, ale doporučuji ho jet ve výše popsaném směru. Přijde mi tak lepší. Délka cca 45 km.
2. Malá fatra, mapa číslo 120 – Malá Fatra, Martinské hole
Na Malé Fatře vás čekají podstatně větší převýšení než na Súlove. Taky se občas musí nosit, ale stojí to za to, protože to už je v podstatě opravdu biking v horách. Nahoře na hřebeni už je jenom kosodřevina a alpinské louky.
2.1. Výjezd na Polom
Je to jedna z nejklasičtějších tras v okolí Žiliny směrem na Malou Fatru. Rada je jednoduchá, ze Žiliny dojeďte do Stráňav (na mapě nad Stráňavami najdeš malý žlutě podtržený nápis Polom – tam jedete) a zeptejte se nějakýho místňáka kudy se jede na Polom (jestli uvidíte nějakýho bikera, tak ten vám cestu určitě ukáže). Až tam vyjedete (konec stoupání je v podstatě konec asfaltky, kde je i nějaký pomník a zároveň se v tomto místě protíná 5 cest), tak sjezd dolů je v podstatě v přímém směru po šotolinové cestě a přijedete ke hradu Strečno, podjeďte silnici (most) a jeďte rovně. Po cca 300 metrech uvidíte mostík přes Váh (malý mostík pro pěší), přejeďte ho, pokračujte na Varín a z Varína podél přehrady na Váhu zpět do Žiliny. Poznámka: opět je to lepší ve směru, který jsem popsal, protože nahotu pojedete lesní asfaltkou a dolů po šotolině. Délka opět cca 45–50 km.
2.2. Polom spojený s Martinskými Holemi
Výjezd na Polom jako v předchozím trailu. Na rozcestí 5 cest, kde trail 2.1. začíná klesat se dejte cestou (hliněná), která ze všech 5 cest nejvíce stoupá (musí se i tlačit). Po cca 400 metrech stoupání začne cesta jít po vrtevnici a pak i klesat směrem na Vrútky (jestli si to dobře pamatuji, tak klesání má přes 20 km). Až budete ve Vrútkách tak se zeptejte na silnici na Martinské Hole (vzhledem k tomu jaká je to kopec – stoupání 12 km, tak silnice je jediný rozumný způsob jak se dostat nahoru, ale žádný strach je tam malý provoz). Jakmile se dostanete na vrchol Martinských Holí (vysílač), tak se dejte po červené směrem na Hnilickou Kýčeru. Je to opravdu pěkná hřebenovka a záleží jen na vás kam až ji dojedete. Já jsem to dotáhl nejdále do sedla Maríková. Ale připravte se na to, že je někdy třeba krátké úseky nést, ale stojí to za to. Cestou po hřebeni si můžete vybrat z více turistických značek, které klesají směrem na Žilinu – např. modrá Stránskou dolinou (docela dobrý hard core sjezd). Je to jedno, protože směrem dolů se dá sjet v podstatě všechno. Sjedete zhruba někam k Rajeckým Teplicím a pak je nejlepší se vrátit po silnici do Žiliny cca 20 km. Poznámka: celý okruh může být různě dlouhý, ale neměl by překročit 80 km.
2.3. Výjezd na Minčol
Z Žiliny dojeďte do vesnice Turie, vesnice je na začátku doliny, kterou budete dále stoupat. Na začátku se stoupání kryje se žlutou značkou a vede po lesní asfaltce (dole je závora, je to bez aut). V jednom místě se asfaltka prudce láme doprava a žlutá značka cestu opouští. Jde to lehce poznat, protože kdyby jste chtěli pokračovat po žluté, tak musí jít kola okamžitě na ramena. Vy pokračujte po cestě. Když si tohle místo najdeš na mapě, tak uvidíš, že se tam po vrstevnici dlouho motá lesní cesta, vy po ní pojedete docela dlouho jedním směrem ona se pak otočí a začne se vracet. Když se podíváš pořádně na mapu, tak se potom žlutá znovu napojuje na tuhle cestu. Takže, až znovu uvidítě žlutou (pěšina ve vysokém borůvčí), tak jděte dále po ní. To jděte je na místě, protože odsud až na vrchol Minčolu je to nesjízdné. Na vrcholu Minčolu máte dvě možnosti buď pokračujte po červené na Martinské hole (z Martinských holí je to na vás jak se dostanete dolů, např. jak je uvedeno v trase 2.2. nebo můžete sjížděr rovnou po modré na Višňové (obráceně, tzn. Modrá nahoru blbé). Výjezd by měl být tak na 50 km.
2.4. Dolina Rajecká Lesná
Začněte dejme tomu v Rajci. Po silnici jeďte směrem na Rajeckou Lesnou. Když si na mapě najdeš dolinu za Rajeckou Lesnou, tak v dolině je lyžařské středisko (to jsem přehnal, je to jedna sjezdovka). Hned za sjezdovkou odbočuje žlutá značka. Po té se dejte. Po cca 1 km je na mapě vidět cesta jak odbočuje doleva, když se podíváš dál, tak vidíš, že ta cesta se potom vine dost dlouho po vrstevnici. Jeďte po této cestě až dojedete do sedla Pod Úplazom (myslím, že je tam nějaká turistická cedulka označující, že se jedná o sedlo pod Úplazom). Pokračujte potom po červené na sedlo pod Hnilickou Kýčerou a tam odtud Porubskou dolinou po zelené značce zpět do Rajca. Délku odhaduji tak na 30–40 km.
3. Kysuce
3.1. Kolem Velkého Ostrého, mapa 110 – Malá Fatra Vrátna
Začínáte v Žilině v Budatíně a odtamtud jeďte po červené až se dostanete do úseku, kde jde souběžně se žlutou. V místě zvaném Obelec se žlutá odděluje od červené a vy pokračujte po žluté směrem na Kysucké Nové Město, žluté se potom změní na modrou, která vás dovede až do Kysuckého Nového Města. Odtamtud po silnici směrem na Radolu, až na místo, kde ze silnice odbočuje zelená směrem na Velké Ostré (je to stoupák, ale vede po malé silnici, takže je to dobrý). Na Velkým Ostrým vede zelená nahoru po sjezdovce (tady budete muset tlačit) a zelená vás nakonec dovede zpátky na červenou po které se vrátíte zpět do Žiliny do Budatína. Poznámka: tady nejsou kopce tak velké jako Malá Fatra, ale je to tam hezké a po velkých stoupáních ve Fatře dlouhých i přes 10 km může být biking v menších kopcích docela vítanou změnou. Osobně nazývám biking na Kysuci „Jungle biking“, protože cesty jsou někdy dost zarostlé a značky nepříliš udržované, ale jak říkám je to tam taky hezký.
3.2. Velká Rača, mapa 101 Kysucké Beskydy Velká Rača
Na tento trail je nejlepší popojet autem. Začátek je na silnici mezi Krásnem nad Kysucou a Čadcou, kde ze silnice odbočuje modrá značka směrem na Velků Raču. Modrá značka sice jakoby končí u sjezdovek, ale je tam dál cesta tak po té jeďte stále dále směrem na vrchol Velké Rače. Jakmile se dostanete na vrchol Velké Rače máte dvě možnosti:
· buď doprava po červené značce směrem na Orol, kdy byste potom přejeli na zelenou a sjeli do Staré Bystrice. Ze Staré Bystrice potom po silnici zpět k místu, kde jste začínali. · Nebo doleva po červené značce a dojeďte třeba na Kykulu odkud po žluté dolů směr Oščadnica a pak po silnici směrem na místo, kde jste začínali.
Poznámka: doporučuji jet ve směru, který jsem napsal, protože jestli si to správně pamatuji, tak kdybyste třeba chtěli jet po žluté z Oščadnice na Kykulu tak byste asi dost tlačili.
Zdarec, takže ako borec zo Žiliny si dovolím pár poznámok. Nebudem sa tak moc rozpisova?, všetko to zhrniem do pár základných bodov lebo všetky trasy by vyšli na veľmi slušný román. Predovšetkým ZA a jej okolie je skvelé ako základňa pre biky, lebo to máte blízko na Malú Fatru, okolie Súľova a Kysuce. Kolega Climber to krásne popísal, v podstate nemám vážnejších námietok voči trasám (Climber ak pojdeš niekedy bikova? tak sa ozvi – ukážem ti pár úsekov na týchto trasách ktoré nebudeš ľutova?!). Samozrejme že sa jedná o základ, existuje 1000 ďalších variánt. Píšem to preto, lebo existujú veľmi presné mapy tejto oblasti a tak sa zablúdi? prakticky nedá. 99 % ciest ktoré tu existujú vedú NIEKAM, t.j. slepých ciest je minimum a nemusíte sa bá? že pokiaľ pojdete 1,5 hodinu po lesnej ceste alebo zvážnici, možete vzia? jed na to že sa budete moc? napoji? na turistický chodník alebo hrebeňovú trasu. Čo sa týka terénu – treba vzia? univerzálne gumy (terén je taký aký si vyberiete – t.j. nájde sa bahienko, ostré kamene, makká poda v borovicových horách, šotolina, hrubý asfalt, udupaná zem.....), pre tých čo majú aj cestné plášte na 26" kolesá zoberte, žiletka sa tu dá krásne jazdi?, len nesmiete ís? po hlavných ?ahoch. Čo sa týka kam jazdi? – problémy s ochrancami som nikdy nezažil. Jazdím už dajakú dobu a vždy je to o tom že pokiaľ sa správaš ako prasa tak sa ti vráti. V zásade by som si dovoli jednu radu – može sa všade okrem severnej časti Malej Fatry, kde je to národný park a navyše terén je dos? ?ažký (samozrejme okrem zvážnic a lesných ciest ku chatám – tam Vás ani ochránari buzerova? nebudú lebo chápu že pokiaľ tade prejde V3S, džíp a buldozér v zime tak bike spraví menej škody). Tá trasa od Snilovského sedla cez Chleb a Grúň je sprepáčením ********* prvého stupňa, už len preto že hore je dos? veľká erózia, úzky chodník plný technických prekážok a je to skor o tom že som tade išiel ako o tom ako som si krásne zajazdil. Čo sa týka vybavenia predajní v ZA, nebojte sa, konkurencia je tu veľká aj predajní je dos?, nie je problém kúpi? alebo da? opravi? hocijakú súčiastku (aj keď zadrhnutá Lefty ELO Carbon by sa chvíľu mohla javi? ako problém nad ktorým treba najprv popremýšľa? alebo min. pozrie? na net)… Aby som to nena?ahoval, myslím že práve táto čas? Slovenska je to, čomu sa hovorí raj. Aj preto odtiaľto nechcem odís? a radšej zoberiem menej platenú prácu ako ís? do Blavy.
Hele kungpao koukal jsem na tvoji identifikaci. Nejsi náhodou Robo Gazdík ze Žiliny?
Zdar.o) jedna z mých nejoblíbenejších na Malej Fatře..o) Těrchová>po silnici>Zázrivá>Havrania>Klobučná..odtud po žlutej turistickej až na hřeben..před hřebenem možnost doplnění vody a umytí..jsou tam prameny..(cca10 km stoupák)..na hřebeni doleva po tur. modrej>Javorinka>Okrúhlica>Kýčerka…odtud se dá vybrat sjezdík dle gusta z5 do Těrchovej.. taky málo používaná cesta ale právě proto velmi atraktivní..pár wobrázků..o) http://album.volny.cz/…5/browse.php?… jsou to obrázky od roku 99 až do lon'ska..o)
Hele dedku, ako som tak kukal na tvoju stránku s tými fotkami, tak ak si to ty čo má žltý Roslotto dres v celku zachovalom stave tak to sme sa potom videli ale nie na chate pod Grúňom ale asi minulú nedeľu v krčme pri kompe pri Váhu oproti Strečnu. Ja som tam prišiel s frajerkou (žltá Merida a ešte s jedným párom na totožných Vectoroch, boli sme sa len tak previez?. Neviem aký dres som mal na sebe, buď úplne totožný dres Roslotto alebo taký ten klasický Ritchey dres. Jo a bol som tam na takom fulle Scott (dával som si ho na tej terase úplne dozadu ako je vstup do hospody). :-) Svet je malý, však?
zdar :-)) ani nevíš jak rád bych to byl já ale není to tak.. :-)) s tím canonem to je kamarád italočech a minulou neděli byl tady a jel nějakej trail v okolí prahy… já jsem na těch starších fotkách ten s tou zelenou konou , ted' jezdím spešla sx4 frame…o) tam k vám razíme 27.7 a jsme tem až do 6.8.. tak doufám že ta borovička nějaká padne..o))
Z toho vyplýva že to nebol on… :-) No nič, napíš keď tu budeš (hádam sa k inetu dostaneš – budem ?a monitorova?), pojdeme pojazdi?. :-))))
Počúvajte chalani. Keď už píšete o trasách, najjednoduchšie je to ako GPS trail s menším popisom, aby človek aspoň tušil čo ho čaká. No… len treba ma? GPS-ku. Ja som ju kúpil cca pred 4 rokmi, keď som raz škaredo zablúdil v ?ažkom teréne a navyše sa zmrákalo. Dodnes neľutujem tú kúpu.
Ak by znackovali medvede GPS vysielacom v Tatrach, tak by sa inac predavali GPSka :o))
měl bych dotaz ohledně Velké Fatry. Dostala se mi do ruky publikace „Slovenskom na biku“ kde je popisována trasa po červené od Kralovy studny přes Križnu a Ploskou do Vyšných Revuc. Zajímalo by mně jestli je to „legální“, případně jestli hrozí střet s ochranáři?
chce to vhodně naplánovat kdy pojedete, když jsem tam byl v září pěšky, tak bylo všude vcelku dost lidí a třeba mezi Ostredkom a Ploskou byl problém se s bikery vyhnout, o davech mezi Borišovom a Ploskou ani nemluvím. Každopádně mě celou dobu sralo že jsme nechali biky doma :)
legální varianta je popsaná tady: http://www.trail-busters.cz/trail.php…
Tady mám pár fotek z Fatry(Turany-Chata pod Chlebom a zpět)http://www.youtube.com/watch?v=6fHy6M_PpiQ
Tak ještě jednou ten odkaz http://www.youtube.com/watch…
čau, jak to ted vypada na velke fatře ? myslim ten hřeben co se da legalne jet na kole neni tam moc turistů ?
Legální je to jen od Kráľove Studně na Krížnou a potom dolů přes Rybovské sedlo do Suché doliny a dále do Lipt. Revúc. Nebo z Krížne do Motyček.
Nebo potom Ze Smrekovice směr Nižné Šiprůnské sedlo do Ružomberka. .
Jel jsem v červnu z Popradu do Holešova, přes Krížnou a dolů do Gaderské doliny a turistů moc nebylo. Zato jsem měl v závěr Suché doliny drobnou patálii s medvědem. Hlavní hřeben od Krížné po Smrekovicu je ilegál a upřímně řečeno v úseku Krížna – Suchý to ježdění není nic moc, protože ten chodník je „utopený“ v zemi, takže se dost škrtá klikama.
co je drobna patalie? :)
Já ted slysel dobrej přibeh z tater kdy chatař říka čechovi že venku je MACKO a čech si myslel že je to samec od kočky tak se šel podivat a malem se dosral když uvidel medvěda :D
Tady jsem to popsal na spřáteleném webu. Příspěvek od David.Š
https://hiking.sk/…edvedom.html
Znova chci zdůraznit, že mi evidentně nechtěl ublížit, protože ve zrychlení nemá člověk nárok, ať už je na kole nebo bez něho. No každopádně adrenalin mi stříkal z uší…
Pekny. O tenhle zazitek asi vubec naprosto nestojim…
Ja ho jednou potkal na jare u chaty pod Borisovom. Chata byla zavrena, tak jsem si varil obed venku na stolku, to ho zrejme prilakalo. Vedle chaty za takovym brdkem byl pramen, chtel sem si nabrat vody a tam stal. Jak me ale uvidel, okamzite utekl do udoli, ovsem ja utekl rychleji do udoli na opacnou stranu.Tim skoncil prechod Velke Fatry, udoli me vyplivlo nekde v Necpalech. Dokonce i ten obed jsem tam nechal i s varicem:-)
vlasto: shodou okolností jsem před mooc lety, kdy chata Pod Borišovom bývala i zavřená šel jsem na jaře k tomu pramenu po takovém chodníčku a všiml jsem si, ve sněhu medvědích stop do protivky. Asi mě navětřil a odbočil kolmo dolů. Kdyby ne, tak je to face to face :-)
Dneska už bývá chata non stop otevřená a voda je uvnitř :-).