• stoffinho

    Zdravím, chcel by som poprosiť o radu pri výbere kola.

    Prečítal som už pár vyčerpávajúcich vláken s podobným, nie však stejným problémom, preto bude lepšie ak upresním svoje požiadavky.

    Mám 175cm, cca65kg, doteraz som jazdil na staršej 26" s tenšími plášťmi 1,75.

    Na novom kole budem jazdiť prevažne po ceste, no nechcem byť nútený vyhýbať sa žiadnemu terénu, preto som crosové kolo úplne vylúčil(Pomer asfalt/terén 70/30). Tiež si budem chcieť zohnať nosič s brašnami kvôli viacdenným výletom.

    → Na splnenie vyššie uvedeného bude zrejme vhodné si zaobstarať užšie plášte

    1. v prípade 29" napr

    http://www.kursport.cz/…-1–9-expert/ ..o užších ani neviem.

    1. v prípade 26" aj užšie(1,75).

    Má niekto skúsenosti s dlhšími jazdami po cestách na 29" bikeu?

    Budú pri mojej výške veľké kolesá s užšími plášťmi na cestách výhodou, alebo sa mám radšej s mojim požiadavkami zamerať na klasiky 26"?

    O konkrétnych modeloch zatiaľ moc nerozmýšľam, no ostávam otvorený všetkým nápadom. Cena 15000–20000, max 25000Kč.

    Dik za rady

    0 0
    • kubad  

      jo na to co popisujes bude 29" ok. proste takovy odolnejsi cross

      0 0
    • Dejv94  

      Rozhodně 29. Po silnici ti to pojede a nerovnosti to bude žehlit líp něž 26.

      0 0
      • MlokCZ  

        A kam to jako po té silnici pojede? Kolik jsi toho na 29tce na asfaltu najel?

        Já jsem rád, že mi 29tka oproti 26tce nezpomalila a jede nakonec ± stejně co srovnatelně osazená 26tka (až na pláště, které mám teď lehčí a které kompenzují ten nárůst hmotnosti kol, přešel jsem na lehčí snake skin oproti původním USTčkám na 26tce, takže výslednou hmotnost mám ± stejnou včetně rotačních částí).

        Spousta majitelů 29tek si tu dokonce stěžuje, jak je to na asfaltu nechutně líné, přesto ti co 29tku nikdy nejeli tu pořád budou psát jak to pojede…

        Ono je to hrozně jednoduché. Valivý odpor je ± stejný pro stejný typ pláště. Aerodynamika je daná konkrétním posedem a není na 29tce lepší.

        A hmotnost je pro srovnatelné osazení větší a ta to bude vždy nepatrně zhoršovat oproti 26tce (i když ten rozdíl je hodně malý).

        Mimo situace, kdy může přijít ke slovu výhoda lepšího překonávání překážek větších kol nebude 29tka rychlejší nikdy.

        0 0
        • pepek  

          To sice zní logicky, ale jel jsi někdy na skládačce Eska? Takže když to extrapoluješ na větší kola. . . . .

          0 0
          • MlokCZ  

            To je pravda, na té jsem jel. A co teprve na malém dětském kole, na tom jsem jel taky a bylo to ještě pomalejší…

            A je pravda, že 36er jede tak ďábelsky, že vyjíždí nahoru i pořádné schody, na asfaltu musí tedy už přímo letět…

            0 0
        • Martin  

          to je dost subjektivní. mi 29er proti 26" na asfaltě přijde svižnější. asi na to mám mentálně :)

          0 0
          • Pac029  

            Me ne ;o). V terenu ale naopak.

            Zas ale oproti zdejsim nazorum na 29 vyjedu snadnejc kdejakej kopec (stojka nestojka) ve sterku, sotoline koreny, sutry,… pak si vyber no ;o).

            0 0
            • RUSH  

              Měl jsem Merida Matts a teď má CD Rush a mám to to samé jako ty. Jenže jsou to obě 26. Spíš to bude geometrií rámu než velikostí kol.

              0 0
              • Pac029  

                No ja to spise prisuzuji aerodynamice a valivemu odporu (a to na tutistakovi mam celkem rychle plaste) a jak zalehnu tak zalehnu, ale na 26er jsem samovolne z kopce snad vzdy o neco rychlejsi jak na 29er. je mi to ale vcelku burt, nezavodim. Me ty velky kola proste vic bavi, at jsou to mrdky jaky chcou ;o).

                0 0
    • Mark-H14  

      Tak jako ty jsem jezdil, tedy spíše moc nejezdil na starém ocelovém, celopevňáku 26" s plášti 1.5" slike.

      Měřím téměř tak jako ty 173cm a nyní už 75,5kg (v lednu ještě 88,5kg).

      Požadavky jsem měl podobné 40% asfalt (jezdím občas do práce), 40% lesní a polní cesty a cca 20% rozbitější náročnější terén, který stejně moc neumím. Také jsem, tak jako ty, nechtěl být limitován krosovým kolem, ale od 29" jsem zázraky nečekal.

      Nakonec jsem 29" stejně pořídil a nelituji. Ano, není asi tak obratná jako 26" a párkrát jsem to už pocítil…

      Obul jsem pláště Specialized Renegade S-works 29×1.8", které na ráfku měří krásných 45mm a na můj ne-terén bohatě stačí. Duše jsem použil 26" latexové Michelin C4 air comp.

      Doporučuji si půjčit 29" kolo na víkend a uvidíš sám jak ti sedne, či nesedne. Já to risknul bez půjčení a na doporučení MlokaCZ zvolil Stumpa. Ze začátku mi to moc nejelo, hlavně v kopcích, ale bylo to jen a jen mou kondičkou.

      0 0
      • stoffinho  

        Nad tým požičaním kola na skúšku samozrejme rozmýšľam.

        Mal si nejaký dôvod na to, aké duše si použil?

        Ináč dik za tipy

        0 0
        • Mark-H14  

          Ano, opět Mlokovy tabulky a výpočty. Na bezdušový provoz nemám „mentálně“ a latexové duše mají nejmenší valivý odpor, jsou lehké a odolnější na defekt. Bohužel se asi nedělají v rozměru 29".

          Vše najdeš zde v historii.

          0 0
          • stan99  

            Do 29 kol se dávají 26 latexové duše.Latex je oproti butylu hodně elastický.

            0 0
      • MlokCZ  

        Jen k těm plášťům. Pokud se použijí takhle úzké pláště, tak se pak u 29tky téměř přijde o výhodu pohodlí větších kol oproti 26tce při použití objemnějších plášťů. Samozřejmě oproti stejně širokým 26tkovým to bude lepší.

        0 0
    • BB  

      zajímavý srovnávací test je v posledním čísle MBA. Srovnávají stejné kolo typ kola od Kony v provedení 26, 27,5 a 29. 26 byla handikepována cenou byla o 700 dolarů levnější než zbylé dva modely, takže díky levnějším a těžším komponentům přišla o svoji největší výhodu (nižší váhu). Přesto výsledný rozstřel dopadl tak, že na prvním místě skončila 27,5 druhá byla 26 a až třetí 29. Je mi jasné, že lze namítat tím, že Kona 29 neumí dělat, taky lze namítnout terénem, kde byla kola testována. MBA testuje v těžkém terénu na suchem povrchu atd. Ale jenom chci ukázat, kam asi bude směřovat reklamní masáž velkých firem v budoucích letech.

      Na tvoji výšku bych o 29 neuvažoval a postavilmbych si lehčí obratnější a jezdivější 26. Taky pokud často s kolem manipuluješ v malých prostorech, tak je to o něčem jiném. Např 26 dám do auta bez problémů, když dojde na 29, tak je to problém.

      0 0
      • roman 3D  

        aœ se to někomu líbí či nelíbí tak 27,5 potencionál má a bude mít,jen ať toho materiálu je trošku víc, přez zimu bych si chtěl něco postavit na 27,5. Mám 174 cm a víc než dva týdny jsem měl loni tu čest zkoušet GF Paragon 29 a tam cesta pro mě není, oproti 26 pomalé,neoh­rabané/neobrat­né, jedinou výhodu to mělo že ten setrvačník když se 29 rozjede funguje mnohem lépe než 26

        0 0
      • MlokCZ  

        Ono v terénu je to hodně ošemetné a bude to vždy o tom, jaký konkrétní se vybere.

        Asi půjde vybrat terén takový, aby tam o píď vyhrál jakýkoliv rozměr kol.

        A na druhou stranu pokud je terén hodně různorodý, tak rozdíl jak to jede je naprosto minimální ať už vyhraje jakýkoliv rozměr. Je to vidět hezky i na svěťáku, na bednu jezdí všechny rozměry kol (což dokazuje, že tam žádný větší rozdíl není).

        U hodně levných kol se akorát zvýrazňuje ten rozdíl hmotností a větší kola tam za stejnou cenu více ztrácí. A mohou se tak u 29tek objevovat extra těžké mrchy, které opravdu vůbec nepojedou a ještě to může být zvýrazněno horší geometrií některých levných 29tek.

        Od těch 20–25tis. (kde se dají i ve 29tce pořídit dobře osazená kola jako třeba Radony) bych se už vůbec nerozhodoval dle toho jak to jede, ale podle dalších kritérií jako:

        • vhodnost geometrie pro danou postavu (to si musí vyzkoušetkaždý sám)
        • obratnost
        • točivost
        • pohodlnost
        • překonávání překážek
        • dostupnost požadavoných dílů (třeba u plášťů je ve 29tce pořádhorší výběr, o 27,5" ani nemluvě)
        • tuhost kol
        • a samozřejmě co a jakým stylem chci jezdit

        A k té výšce. Já bych to u 175cm neviděl vůbec obecně tak jasně. Hodně záleží na proporcích a jaký preferuje posed.

        Pokud hodně chrtí, tak 29tka nebude vhodná. Pokud více narovnaný nebo má třeba hodně krátké ruce (a potřebuje tak řídítka hodně vysoko), tak to bude naopak u 29tky lepší.

        0 0
      • ddan  

        Chtě nechtě začínám s MlokCZ souhlasit. Byl jsem taky před koupí zarytý zastánce 29 – totálně bez zkušeností. Hltal jsem všechny články jak je to supr a střemhlav jsem prodal „těžký“ 26 author revolt a hned koupil cenově dostupnější Stumjumper 29 v hliníku. Mimochodem měřím 174cm. Mám jej 2 měsíce a týden – najeto 3500km. Jo jsem sice „spokojený“, ale…

        • snad jen nepatrně rychlejší na cestě
        • 26 jde za ty peníze dostat váhově o hodně níž a tam je poté podlemě ten znatelný rozdíl
        • rozhýbej 29 / 26 to pak poznáš v prudších kopcích, je to opravduenergeticky náročnější, rád jezdím kopce a tu bych řekl tím trochuztrácím
        • když už to teda rozšlapeš, tak malou výhodu 29 snad mají, s„menší“ energií se ti líp udržuje rychlost
        • o trochu líp překoná nerovnosti, to beru u mě asi jako největšívýhodu, protože mám bobky jezdit z kopce dolů a u 29 mě připadá, žemám jaksi větší jistotu.Ještě pro srovnání… mladšímu klukovi (12let/170cm) jsme na rady od stejného prodejce zhruba ve stejné době jak já stumpa koupili taky spešla 29 hardrock sport disc. A plní nadšení celá rodinka vyjeli… ještě před tím začínal na starší 26 předhánět manželku. A teď ??? Úplně mimo, všude nestíhal, i v lehčích kopcích pozadu a my na něj – máš nové kolo, to musí jet samo… byl z toho úplně vyřízený a sám od sebe řekl, že se na něm jede jaksi hůř. Že se to horší rozšlapává. Tak jsme to v obchodě vyměnili za 26 rockhoper a úplná proměna – je spokojený, sám řekl, že velký rozdíl.Asi závěrem bych to shrnul, že má ještě malý silový fond a na něj ta „nejlevnější“ a tím i těžká 29-tka se hodně podepsala. Tu sem viděl na vlastní oči ten velký rozdíl a sám vlastními názory my to všechno potvrdil. A vidím to i na sobě.Jsem sice zatím ještě s 29 „spokojený“, ALE… možná bych příště zkusil za ty prachy opravdu lehčí 26. Ale raději na takovou nyní nechci ani sedat… protože jestli bych zjistil, že by v kopcích byla úplně jinde tak by se doma pak se mnou bavily asi jen futra.
        0 0
        • Georrge  

          650b je řešení :)

          0 0
        • MlokCZ  

          29tka je super hlavně ve chvíli, kdy je dost financí a postaví se slušně lehká.

          A samozřejmě musí sedět tomu kdo ji jezdí svojím projevem (což je a bude individuální).

          Právě ty těžké levné 29tky, které uvádíš, ty jsou největší problém. Tenhle problém je mimochodem i u nejlevnějších krosů. Vždy mi dostane, když s náma občas vyrazí někdo na nějakou cyklo akci na krosu a má ho o 1,5kg těžší než mám 150mm fulla (který není ani na toho fulla zrovna nejlehčí).

          Jak už jsem tu psal, tak bych u celopevňáku už nechtěl jinak než 29tku. Bez odpružení je mnohem více znát ta pohodlnost a lepší překonávání překážek větších kol.

          A postavenou ji mám celkem lehkou (10,5kg) a hlavně ± stejně těžkou jako původní 26tku celopevňák (takže jsem neměl při přechodu ty nevýhody spojené s vyšší hmotností). Samozřejmě lze postavit celopevňák ještě o hodně lehčí (a to i ten 29tkový), ale to už je o kompromisech (šlupka pláště, odolnost, tuhost kol a cenově to narůstá najednou už hodně).

          A zase u 150mm fulla mám ověřené, že pro mě 29tka není (tam už jsem byl nespokojený s obratností, zvedáním na zadní při skoku a už to začínalo do kopce slušně nejet).

          0 0
        • Peslezedirou  

          Tohle vám tady říkám více něž rok a pořád si někdo 29 kupuje a pak si lže sám sobě jak to strašně dobře valí :-) Muhehe…

          0 0
    • ppoli  

      Mám 176cm a 83kg a vlastním obojí. Jezdím silnice/terén 70/30 . 29 mám třetím rokem na chalupě, 26 už tak 10 let v bydlišti. Před tím jsem jezdil crose.

      Každé kolo má své, takže já teď čekám až se rozšíří 27,5 (hlavně nedostatek plášťů mě limituje), kterou odhaduji jako ideální stroj. 26 je bezvadně hravá, tak nějak se na ní šlape samo, na 29 se musí pořádně makat, ale když už jede, tak je jako tank. Díky tomu co jezdím, tak v neobratnosti 29 limitován nejsem. 29 je jednoznačně rychlejší, průměry mám minimálně o cca 1km/h větší než na 26, ale stojí to víc sil.

      Ono hodně záleží na pláštích. Na 29 vozím pláště RaRa 29×2.25 a to už je asi moc, občas se mnou vítr pěkně zamává. Už jsem koupil continental RK v šíři 2.2, která má v reálu 54mm a po nasazení mi to přijde ideální (ještě jsem je neprojel). Stejné mám na 26 a pro mou potřebu ideální. Užší než 2.0 bych určitě nedával, to pak to kolo degraduješ.

      Takže já doporučuji sehnat nějakou 27,5, což ale v tvé cenové relaci bude letos asi problém.

      PS: Je mi jasné, že radím něco, na čem jsem nikdy neseděl, ale myslím, že dobrým obutím se z 27,5 dá udělat optimální stroj. Bohužel výběr v pláštích zatím není. Až bude, prodám svou 26 a okamžitě pořizuji 27,5

      0 0
      • MlokCZ  

        9 je jednoznačně rychlejší, průměry mám minimálně o cca 1km/h větší než na 26, ale stojí to víc sil.

        Tak tohle nechápu. Jak může psát, že je rychlejší když na to potřebuješ více sil? To pak není rychlejší, ale klidně i pomalejší (dle toho o kolik více sil na to potřebuješ)…

        0 0
        • pepek  

          A co teprve motorka. . . . .

          0 0
        • ppoli  

          Máš pravdu, je to relativní, psal jsem to z mého pohledu turisty. 29ka mě prostě nutí víc makat, abych udržel rychlost, tím pádem jsem potom rychlejší.

          0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • pelhrimov  

      Na to co popisuješ je krosové kolo dobré. S brašnami na kole těžko budeš řádit v terénu a s 1,75 pláštěm se terén nechá jezdit, pokud nezávodíš. Na silnici rozhoduje aerodynamika a s 29" širokými plášti a mtb posedem to bude při rychlostech nad 30 km/h dost špatné.

      0 0
      • stoffinho  

        tie brašny tam neplánujem mať vždy a o plášťoch som písal hneď na začiatku.. a hlavne keď som od malička jazdil kde som chcel, tak by ma nejaký krosový bajk určite obmedzoval. okrem toho mám s niektorými cestami na Morave také skúsenosti, že sa mi išlo lepšie po poli popri ceste, čo znova vylučuje kros;)

        0 0
    • WEGO  

      29 je super, sám ji mám a nedokážu si ji vynachválit – a mám i vědecky podloženo, že je rychlejší než 26 :]

      … ale pro Tebe, jakožto 175 cm týpka v 29 nevidím výhodu – osobně bych se držel 26.

      0 0
    • Hynas  

      29 NEBRAT!

      0 0
    • Horvy  

      pocity z „devětadvacítky“ vynikající, ale oproti 26" je pomalejší do kopce, ale na rovině nepřekonatelná

      0 0
    • malej honza  

      Mám 29", ale taky k tomu mám výšku 195 cm. Jsem takovej rekreační cyklista, jezdím rozbitý asfaltky, lesní a polní cesty, neskáču, bahnem projedu pokud musím, ale nerochním se v něm… Jede se mi dobře, zvlášť když je to rozjetý. Měl jsem 26" ale podstatně hůře osazenou, nějaké gramy neřeším, protože na zádeh táhnu téměř 10 kg těžký batoh s foťákem, zásobou vody, těžkým zámkem…

      Pro moje použití a proporce dobrý kolo, ale chce to vyzkoušet co komu sedne.

      0 0
    • JFtryall  

      Boze to je zase teoretizovani o milimetrech a kilometrech na prumeru…panove nechcete nekdy usporadat spolecny svih, rad bych se dozvedel jak to konecne delat dobre.

      K problematice 29er. Lepsi na rozbitem povrchu, lepsi v tezkych vyjezdech pres koreny atd. Horsi ovladatelnost v zatackach a technice moc neberu…je to proste o zvyku a o tom kolik casu na tom travite.

      0 0
    • zaki  

      Ladil jsem celkem dlouho nové kolo, nakonec po pár zkušenostech a vzhledem k výšce 193cm vyhrála 29. HT v karbonu od Scotta. Osobně velká spokojenost, jen upgrade lehších kol s UST ráfky, přechod na bezdušový systém. Kolo je fantastické při mojí výšce ve výjezdech, bez zásadní práce s těžištěm je to jen o fyzičce a dáte vše, ve sjezdech výborná jistota, obratnost bez problému i na rychlých, technických sjezdech. Z mojí strany jednoznačně spokojenost s 29. Zásadní je podle mne ubrat nějakou váhu na kolech a pláštích + není potřeba na 29 tak výrazný vzorek. Zásadní a souhlasím s kolegy, je co jezdíš / geometrie / váha kol, ale i celková, zejména u 29 akcelerujete pomaleji – to je fakt.

      0 0
    • rj72  

      Přidám svoji zkušenost s 29. Na rovině je 29 určitě rychlejší. Jakmile nabereš rychlost jede lépe. Největší nevýhoda 29 je, že větší kola znamenají nestabilitu(hůře se drží rovnováha) v technicky náročnějším výjezdu a v hodně pomalém sjezdu. Proto by jsi měl mít na 29 širší pláště než na 26. Na širším plášti se neztrácí na nestabilitě a získává se na snadnosti překonávání nerovností a překážek.Ty však chceš užší. T.j. kolo se bude chovat jako trek. Abych měl univerzální kolo začal jsem vzadu používat pláště s tvrdší směsí (lépe to jede po silnici zejména pak do kopce). Jezdím trasy 65–90km – 60–70% silnice zbytek mix v terénu. V současnosti mám 2,25 plášť vpředu a 2,1 vzadu. (2,1 vzadu mi přijde jako hraniční – do užšího bych nešel,spíše zkusím širší) V současnosti se začíná objevovat 27,5. Možná , že za 2 roky bude dostupná. 29 ani 26 univerzální kola nejsou, něco mezi bude určitě lepší. Sice 27,5 bude mít jinou geometrii než 29, ale kola z 27,5 do rámu dostaneš, a tak pokud chceš kolo kupovat určitě nyní, může být 29 jako lepší volba. Na druhou stranu při tvé výšce to nemusí být nejlepší nápad…

      0 0
      • Vilém  

        Vetsi kola maji mensi stabilitu? Tak to moc nechapu.

        0 0
        • kubad  

          tak to taky nachápu, a navíc nesouhlasím, podlemě jsou 29" stabilnější

          a to s těma 27,5" už vůbec nechápu

          0 0
      • newbie  

        proboha kdy už to skončí…

        • na rovině 29" opravdu NENÍ obecně rychlejší
        • vhodnost 26" vs. 29" pro jezdce opravdu NENÍ daná jeho výškou
        0 0
        • Martin  

          do kamene tesat. obě věty. (bez ironie)

          0 0
          • newbie  

            :-) musíme bojovat proti těm marketingovejm blábolům, jinak bude mít 29" každý. jsou to velké těžké líné mrchy s kroutícími se koly a kdo má pod 190, musí si k nastoupení přistavit žebřík.

            0 0
            • tonik666  

              Hehe, jo, ta těžká kroutící se kola sedí :)

              0 0
            • MlokCZ  

              Stačí mít k tomu ještě 26tku. Vždy když jedu na 29tce, tak si nejdříve vylezu na 26tku a z ní pak teprve přelezu na 29tku a tak je to v pohodě.

              Jen se nesmí na vyjížďce zastavit.

              0 0
              • Georrge  

                proto se delaj vidlice a tlumice se snizovanim – kdyz chces nastoupit tak snizis odpruzeni, vylezes, zapnes tlumice, vyjedes nahoru a valis :)

                0 0
                • MlokCZ  

                  Já mám 29tku ale bohužel celopevňáka, takže jsem v pr…i :-)

                  0 0
                  • Martin  

                    ty máš nastoupeno pořád :)

                    0 0
            • Martin  

              následujme Hynase Velkého :)

              0 0
              • Hynas  

                Pánové, v klidu, v klidu…už o mém tažení vědí aji ve Velu, tak se nechci marketingové profláknout a raději povedu dál (i díky vaší podpoře) svou partyzánskou válku…

                0 0
                • newbie  

                  my se jen snažíme tvůj minimalistickej názor podpořit relevantními argumenty, proč nebrat

                  0 0
                • marco  

                  No také jsem si všiml, že začínáš nenápadně pronikat do všech médií včetně komentářů SP MTB na ČT4. No i v tom Velu se u některých 29" také nejsou schopni shodnout na výhodnosti tohoto rozměru pro budoucí bajkery s omezeným rozpočtem.

                  0 0
            • kralovek  

              zvlastni. moje 26 ma horni trubku vis nez moje 29.

              0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • Martin  

          k té vhodnosti…

          na tomhle mém výtvoru určitě nebude problém dosáhnout mírně chrtího posedu s řídítky níž než představec. samozřejmě to nebude takový rozdíl jako na mém supovi, nicméně kdyby majitelka chtěla, jistě chrtí posed uděláme – představec do negativu a podložky pryč.

          je to fakt o preferencích. kdo chce tank a ví, proč ho chce, ať má tank.

          0 0
          • MlokCZ  

            Tak s řídítky níž než představec bych moc jezdit nedoporučoval, to nebude úplně ono :-)

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
      • jeffino  

        ty voe, si kup širší rodla a máš po problému:-)

        0 0
      • Tina  

        čo sa tu človek všetko nedozvie :)

        0 0
      • DaSnail  

        uff!

        0 0
      • marYn  

        stabilita nesouvisí JEN s koly, souvisí s geometrií. 29ky mají výš osu kola, ale zase naopak relativně vůči ním osu šlapání, kde jsou kliky (bottom bracket, nevím jak se tomu říká česky). Tzn. na 26cce stojíš nad osou kol, na 29 pod ní, tzn. 29ka má lepší vlastnosti pro udržení stability.

        0 0
        • MlokCZ  

          Pod osou jsi vždy. Na 26tce je to cca 30mm pod osou (neřeším teď přesně dle konkrétní geometrie). Na 29tce cca 60mm pod osou.

          0 0
          • marYn  

            díky za doplnění, detail jsem napsal špatně, princip zůstává :)

            0 0
    • Kamikaze 591  

      Jen tak v rychlosti shrnu. Nějaké to kolo už jsem vyzkoušel. Momentálně jezdím 29. Rychlejší/po­malejší nebudu řešit. To mi nepřijde moc objektivní.

      Co s jistotou můž říct, 29 lépe překonává překážky.

      Před 29 jsem měl 26 HT, celkem lehké. Nyní jsem si váhově trochu pohoršil (1,5kg). Vozím bezduše pláště s celkem lehkýma kolama.

      Nedávno se u nás jel závod, kde byl celkem pěkný sjzedík. Sem tam kořen, jelo se lesem, takže podklad jehličí, docela nepředvídatelný. A můžu říct, že jsem ve sjezdu předjížděl borce na 26, ba co víc, na 26 fullech. A včil mudruj!

      Jak psal JFtryall, je to o tom, jak často na tom si, jak máš najeto. Člověk který má najeto nula nula nic, může mít kolo jaké chce a bude mu k ničemu.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • Rubi  

        ti predjedu ve sjezdiu na celopevnaku 26 klidne milion lidi na 29 fullu a jakou to ma sakra hodnotu? vzdyt je to o tom kdo se jak boji a kdo jak umi…

        0 0
    • Rubi  

      fakt nekdy bych udelal spolecnou vyjizku a vsichni na tech 29 by nam (starym 26) totalne natreli na rovinkach a rozbitem terenu bez zatacek :D:D stejne je to o tom kdo ma lepsi nohy a hlavne lepsi hlavu… proste pochopte ze kazdy si koupi co chce, ale tvrdit ze najednou na 29 mate prumer o celych 1km rychleji (wow!) je blbost

      0 0
    • Hynas  

      A proto to tady shrnu a tímto uzavírám vlákno.

      29 NEBRAT!

      0 0
      • Martin  

        am.en

        0 0
      • jeffino  

        s 29er na věčné časy a nikdy jinak!!!

        0 0
        • roman 3D  

          budoucnost je jedině v 650B, 27,5 a to myslím vážně, kdo má jinej názor tak je ovce:-)))

          0 0
          • Zlatka  

            :DDD

            0 0
            • roman 3D  

              děkuju za podporu,máš to u mě:-)

              0 0
              • Zlatka  

                Však aj jo, no 29 je pěkné muzejní number.

                0 0
              • Zlatka  

                Teď mne zrovna velmi zaujal tento obrázek. :))

                Je to na pastvě pastva pro oči s koly Sram RISE 40 650B

                :))

                0 0
                • Tina  

                  wow!!!

                  0 0
                • Tina  

                  Dostupné už na budúci mesiac! To sa teda naozaj poponáhľali. Zaujímavé ako nový rozmer mnohí odmietajú, ale všetci sa tajne ponáhľajú a pripravujú 650b modely, aby náhodou niečo nezmeškali :) Že by ponaučenie s váhaním pri uvedení 29er?

                  0 0
                • roman 3D  

                  no však bylo na čase ovcím otevřít oči novým standartem 650b:-)

                  0 0
                  • roman 3D  

                    a historie se opakuje, to už před lety Sobi a svatá trojice věděl(i) jak to dopadne a ovce nevěřili:-)

                    0 0
                    • newbie  

                      o kousek výš jsi to napsal jasně, výstižně a pravdivě, i když za tím byly smajlíky: „kdo má jinej názor tak je ovce“

                      0 0
          • DaSnail  

            27,5 je hodne podobné 28

            ked je borec lamka a neví či si má kúpit silnic alebo mtb, rači si vybere krosa. zlatá stredná cesta.

            podobne je to, ked iný borec váha medzi 26 a 29

            0 0
    • Carlos.f  

      Jen pro informaci.

      26 MTB kolo s pláštěm 2.0 palců má téměř stejný poloměr jako silniční kolo s pláštěm 23mm.

      0 0
      • nox159  

        no a co?

        0 0
        • ClAyD  

          Protože čím větší poloměr, tím je to rychlejší ne? :D

          0 0
      • MlokCZ  

        Na vyrovnání průměru silničních plášťů je potřeba u biku pořádný balón, většinou 2,25" pláště ještě nějaký ten milimetr ztrácí a je potřeba až nějaké 2,4".

        2" 26tkový plášť má o dost menší obvod/poloměr než silniční pláště.

        0 0
        • Carlos.f  

          Porovnával jsem MTB Kenda Karma 2,0×26 a silniční Hutchinson Fusion 2.

          Karma je skutečně 2,0(51mm) a je viditelně vyšší než Nobby Nic 2,1.

          A ten silniční plášť je skutečná 23mm, ne jako některé jiné které jsou klidně 27mm.

          Malý rozdíl asi 5mm na průměru tam ale byl.

          0 0
          • MlokCZ  

            Mám změřeno desítky různých bikových i silničních plášťů (těch silničních bude o trošku méně, více než deset kousků ale rozhodně ano během toho, co jsem odjezdil 6 různých silniček). Měřeno kvůli nastavení tachometru, takže snaha měřit pokud možno ne moc blbě (tedy vždy měřeno aspoň metodou ujetí jedné otočky kola).

            Silniční pláště jsem nikdy neměl žádné s obvodem menším než 2100mm. Konkrétně Fusion 3 měly myslím 2120mm (teď si nejsem jistý přesně, už je to nějaký čas, co jsem je jezdil).

            Také jsem ale vozil spoustu silničních plášťů s ještě větším obvodem kolem 2140–2150mm. Na tyhle hodnoty se bikové pláště nedostávají asi nikdy (možná nějaké superobjemné sjezdové pláště s poctivou 2,5" šířkou, ty jsem ale nikdy nejezdil, takže nevím).

            Oproti tomu bikové pláště jsem měl přes 2100mm jen ojediněle u reálných šířek kolem 60mm, i když vozím objemné pláště.

            Třeba RaR 2,25 (bez duše na 21mm ráfku s reálnou šířkou 55mm) mám nastaveno 2090mm.

            Pláště kolem 2" mívají většinou pouze někde kolem 2040–2050mm, tedy k těm silničním jim chybí ještě hodně.

            0 0
    • JMT  

      Kluci, já se včera jel projet poprvý v životě na 29eru a jedinej verdikt kterej jsem schopnej říct, je to že HT je mrtvý, slepá větev. Jezdit se na tom nedá :-( a ohledně velikosti kol? Asi to je buřt, stejnak je to v nohách.

      0 0
      • Ivan  

        Kluci a holky, já se byl převčírem počtvrtý projet na svý nový karbonový devětadváce (Giant XTC composite, stavěno, 10.5 Kg) a od tý doby, co ji mám, jsem na svýho ani ne moc starýho Trance X 1 nevlez. Na tak efektivním kole jsem doteď ještě nejezdil.

        0 0
        • roman 3D  

          Kluci holy a ovce, já jsem si více než jistý že jediná cesta je 27,5 se všemi výhodami 26 a bez všech nevýhod 29:-)

          0 0
          • kubad  

            ale prd

            0 0
          • Jetson  

            Taky jsem někde slyšel, že budoucnost je v aluminiu a prd.:-)

            0 0
          • Bafoon  

            no… konečně sis našel náhradu za čembu ta už netáhla co

            0 0
            • roman 3D  

              že tě baví tady připomínat tu polomrtvolu co má jedinej potencionál pořádat projížky po Praze:-)

              0 0
              • Bafoon  

                stačilo prosté ano, mě to tvoje bečení nijak neimponuje ;-)

                0 0
                • roman 3D  

                  musíš jít s dobou, čemba už dávno není aktuální téma, historie dostatečně prokázala že ovce zůstane ovcí:-)

                  0 0
          • ELx  

            Jediná ovce jsi tady ty. A Tina se Zlatkou ti dělají pasačky :-)

            0 0
            • roman 3D  

              že taky jezdíš línou a neobratnou 29:-), modří vědí že 27,5 je budoucnost, už vyhrává závody,vítězí v testech 26,29,650B, všichni výrobci finišují aby uvedli kola a díly co nejrychleji do prodeje, jenom ovce jsou poloslepé a nevnímají to, jako ostatně vždy:-)

              0 0
              • Georrge  

                modří? Jsem si hned říkal že seš chytrej jak taťka šmoula :D

                0 0
              • ememem1  

                ty by si si zo zlatkou a tinou mohol zalozit taky „klub neovci“, evidentne ste jediny ktori maju vo vsetkom jasno a vedia kde je sever. mozno by vam niekde v bohniciach prenajali izbu, mozno aj s pripojenim na net aby ste neboli odtrhnuti od reality. ale hlavne si predstav to obrovske porozumenie ktoreho by sa vam tam dostalo a ktore tu vo vztahu k vam absolutne absentuje. kazdy, uplne kazdy isto aj rumburak a napoleon by tam chapali vasu potrebu definicie normalneho predstavca, vyhod 650B a vobec vsetkeho co tu zjavne okrem vas troch nikto nechape. ak mas cim zamysli sa nad tym a spolu to skuste. ulavi sa vam vsetkym trom.

                0 0
              • Necris  

                Řečeno velmi dobře. Obvod kol je to, co vyhrává závody. ;)))

                0 0
              • ELx  

                29 nejezdím. 27,5" má určitě potenciál,o tom není pochyb, ale ty tvoje (vaše) hysterické výkřiky do tmy fakt nechápu. Až to přijde,tak to přijde. A s těma ovcema už jsi opravdu dost trapný…

                0 0
              • pepek  

                že 27,5 je budoucnost – to říká Čemba taky.

                0 0
                • Zlatka  

                  A když něco říká Čemba, tak to musí být pravda. :)

                  0 0
                  • roman 3D  

                    .-))) ti toho nakecali a z nich vzešel jeden vítěz, TK a jeho soukromý singltrek co mu ovce pomohli zasponzorovat:-)

                    0 0
    • megabanditos  

      Ahoj

      jen v rychlosti. Obě kola jsem měl a je zde prostě pro mě jen jeden rozdíl.

      Do konpce i na asfaltu je kacelerace 29" menší než 26", pokud jezdíš víc silnici pak si vezmi 29", ale pozor volil bych 17,5", třeba Felt má dobrou cenu vs výkon a navíc se mi líbí designově. Po rovině Ti 26" nebude stíhat, do kopce sy myslím, že bude 26" rychlejší, ale je to jen můj subjektivní názor a pocit z obou kol.

      Můj kamarád seděl na 29" velikost 19,5" a bylo to an něj ohromné, já mám 185 a 19,5 byla akorát.

      0 0
      • MlokCZ  

        Po rovině Ti 26" nebude stíhat :-)

        0 0
        • Georrge  

          jak už tu padlo, všechno je to o průměru obručí, nějaké nohy to pfff nemá vliv :D

          0 0
        • Zlatka  

          Taky sy myslím.. ;)

          0 0
        • ddan  

          Musim potvrdit… mysleno s tim pousmatim. Stihat na 26 bude… tomu ver. Minimalni, nepatrny rozdil na rovince. V prudcich kopcich ale ma 26 podle me trosicku navrch.

          0 0
          • marco  

            No nevím ty kopce na 26", protože na 26" jsem v kopci pomalejší něž na jiných někým propagovaných průměrech. Sice né o moc, ale i těch +1,5–2 km/h jsou ty průměry lepší. A ano 26" po rovině bude stíhat 27,5" 28" 29" jen si nemohu pomoci vidím to každý den u žlutých lázní u některých jedinců kadence na úrovni dráhového jezdce 30km/h a smrt v očích a tetina na city bike s košíkem pohodička.

            0 0
      • ClAyD  

        Hej chlape co ti kdo nasypal do pití? :D

        0 0
    • petx  

      hola,

      mam Supa 929 prvni kolo v 29 co u nas bylo ke koupi, od roku 1998 jezdim a nemenil bych, pravda merim ale 186 a nejsem chrt :)

      petr

      0 0
      • stoffinho  

        Len sa pripomínam, že to tu všetko čítam a ďakujem za tipy a názory, hlavne tie k veci :)

        bohužiaľ kým si na 29 aspoň chvíľku neposedím tak asi nemám čo dodať, tak len aby ste si nemysleli, že sem píšete zbytočne;)

        0 0
        • roman 3D  

          my víme že si nakonec počkáš rád na 27,5 když to tady čteš:-)

          0 0
          • stoffinho  

            kebyže mám niečo na čom sa dá zatiaľ jazdiť tak nemám problém, ale už ma nebaví chodiť behať len pre to, že moje kolo nie je schopné pohybu a ja som lenivý kúpiť si nové :P

            0 0
        • Tina  

          Veľmi rozumný príspevok. Kúpiť bajk iba na základe (dez)informácií z BF je fakt úlet ;)

          0 0
    • Richi  

      Silniční cyklistika se jezdí desítky let a nikdo nemá takové problémy s rozměry.

      Něco bude špatně, nebo se stačí zeptat silničářů.

      0 0
      • Jetson  

        Až to vezmou kreativci z marketingu pořádně do ruky, všechno bude jinak.:-)

        0 0
      • Singlespeed  

        V dobách, kdy ještě jezdil Jan Hruška ve Španělsku, používaly se v těžkých horských etapách kola s menšími ráfky jako u běžného bajku. Takže velikost kol se řešila i na silnici.

        0 0
      • Georrge  

        bo silničky nikoho nezajímaj :D

        0 0
    • ondrej80  

      Presiel som z 26 na 29 a neviem si vynachvalit. Velka vyhoda je, ze ti na to sadnu vsetky crossove plaste, takze na cestu budes mat uzasny vyber (ja pouzivam Schwalbe Marathon Racer 1,35). Pokial nejazdis extremne tereny, jasna volba.

      0 0
    • prodi  

      já jsem vyměnil 16 za 18, obul Bridgestone Potenza a jede to taky mnohem líp… a ani šlápnout nemusím:)

      0 0
      • horemdolem  

        Potenzy v R18 jsem jezdil 225/40 na předku a 255/35 na zadku – nebyly špatný, ale sou lepší pneu ;)

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.