27,5 pevná karbon.vidlice TAPERED - existuje?

36 nepřečtených
  • Mr.Dan

    Laškuju s myšlenkou stavby kola z loňského rámu SJ HT 26, kam bych rád napasoval 27,5 kola a tomu i velikostně odpovídající pevnou vidli. Nikde však nemůžu najít takovou, aby měla tapered krk a byla přitom na 27,5. Buď se dělají běžné 1 1/8 na 27,5 kola, nebo pak tapered krk, ale na 29 kola. A propós, jak by takový bike vypadal při použití 29 vidle a 27,5 kol? :) Sorry za bláznivý dotaz.

    0 0
    • kubad  

      klidně tam dej tu 29"

      0 0
    • Bafoon  

      co jsem se tak před časem díval, většina 29er vidlic je ekvivalent 80mm zdvihu (délka 470mm), opravdu vyjímečně víc (našel jsem 495mm). S těma 80mm by 27,5 mohla být ok – porovnej tu výšku s odpruženou 27,5 vidlí.

      0 0
    • MlokCZ  

      Neřeš vůbec označení vidlice jestli je 26", 27,5" nebo 29", ale srovnávej reálnou výšku vidlice + offset.

      Dáváš mírně větší kola, takže bych cíleně dával spíše nižší vidlici a to jak pro nižší střed, tak pro větší hlavový úhel. U hlavového úhlu pak vzít do úvahy offset. Když bude mít větší offset, tak může jít s hlavový úhlem o něco dolu.

      Takže pokud bys chtěl výše střed, tak by se dala i 29" vidlice s větším offsetem (pokud to bude 470mm, delší v žádném případě nebrat).

      Osobně bych koukal po pevné někde kolem 440–450mm s offsetem 38mm. Když bude mít offset větší, tak i o něco delší, ale jen v případě, že bys raději výše střed.

      V neposlední řadě ještě počítat s vlivem na délku posedu. Když dáš delší vidlici, tak nejen, že zmenších hlavový úhel, ale také i sedlový. A díky tomu půjde sedlo o trochu dopředu (aby bylo pořád stejně vůči středu/klikám. A tedy to o trochu zkrátí posez.

      A to jestli se tam vejde 29" kolo řešit nemusíš, to se vejde do každé pevné, která je náhradou odpružené, tedy i do nižších 26".

      0 0
    • McBlacky  

      je toho plná ebay :)

      například

      http://www.ebay.com/…310774846522?…

      nebo (v popisu možnost)

      http://www.ebay.com/…390666533417?…

      atd atd

      0 0
      • MlokCZ  

        Třeba ta druhá má 490mm, to bych tam nedával ani omylem. Ta první tam pro jistotu výšku nemá vůbec.

        0 0
    • Tina  

      27,5" odpružená vidla má výšku 485mm (Fox Float 100mm).

      0 0
      • Mr.Dan  

        Supr, to je dobré vědět, díky moc. Ale možná bych vzhledem k 26 rámu měl brát v úvahu délku 26 odpružených vidlic, ne?

        0 0
        • JakeF  

          Spíš nezapomeň započítat sag těch cca 20%. Podle mě to Mlok napsal dobře, když 27,5" vidle má po započítání sagu výšku 465mm a o něco ti zvednou střed 27,5" kola, tak kolem těch 450mm by to mělo vycházet rozumně.

          0 0
          • MlokCZ  

            To jsi ještě počítal z 27,5" vidlice. K tomu ale není žádný důvod, protože rám je konstruovaný pro výšku 26" vidlice.

            Takže by to vycházelo 470mm vidlice (teď jsem se nedival přesně na výšku, z hlavy si jen pamatuju, že 465mm pevná co jsem tu měl doma přesně v reálu odpovídala Rebě na 95mm, z toho tedy beru těch 470mm).

            Po sagu to je 450mm pevná, která by byla ± akorát při použití 26" kol.

            Pro ta malinko větší kola může případně dát ještě o trochu nižší vidlici, pro poslání středu tam kde měl být pro 26" kola a mírné zvětšení hlavového úhlu pro kompenzaci rozdílu chování větších kol.

            0 0
        • MlokCZ  

          Rozhodně. Je třeba počítat dle toho na jakou výšku vidlice byl navržený rám a následně případně přizpůsobit vlastnosti pro větší kola (což jak reaguju pod JakeF je naopak ještě o chlup kratší vidlice).

          0 0
    • TJK  

      Whiskey karbon komponents :-)

      http://whiskyparts.co/catalog/forks

      0 0
      • Mr.Dan  

        Moc pěkné, ale bohužel MTB verze je moc dlouhá, aspoň dle rad Mloka… A konečnou cenu bych radši ani nechtěl vědět. :)

        0 0
    • Mr.Dan  

      Děkuju především Mlokovi za zevrubnou analýzu. ;) Když to shrnu, tak střed výše určitě nechci, takže koukat po kratších. Počítal jsem zhruba a máš pravdu, 27,5" kolo by se mělo vejít do 26" vidle dlouhé 420mm s přehledem a zhruba 2 cm rezervou.

      Pojďme se rovnou mrknout na konkrétní dostupnější kousky. Nejlepší ohlas tu na bike-fóru měla Ritchey WCS, navíc je ve starší 26" variantě ze všech nejlehčí, ale nevyrábějí ji vůbec v tapered provedení, a to ani 29" verzi, takže by byla nutná redukce (což je IMHO nevýhoda):

      http://www.birotarius.cz/…s-carbon-mtb

      Pak je tu pěkná a zdaleka nejlevnější Wilier, ovšem u ní jsem nikde nedohledal délku, pouze offset 75 mm. Nicméně JE tapered a to se počítá.:)

      http://www.kupkolo.cz/…-501_z91452/

      Nakonec se nabízí DT Swiss XRR, která má dle vás ideální délku 445 mm v provedení pro 26" kola, ale nedá se stejně jako Ritchey objednat jako tapered. Navíc jsem nikde nedohledal offset.

      http://www.kupkolo.cz/…dt-swiss-xrr

      carbon_z91354/

      Takže: která bude podle vás nejlepší? Jen dodám, že vážím 63 kg, takže může být „měkčí“…

      0 0
      • MlokCZ  

        Těch 75mm není offset. 75mm offset to by bylo opravdu extrémní chování.

        Úkos bude nejspíš délka části krku, která má větší průměr než 1a1/8, tedy ta spodní část od korunky.

        0 0
      • MlokCZ  

        A jinak tapered provedení je jistě výhoda pro větší tuhost a já bych i u pevné určitě doporučoval vzít tužší.

        Ale zdaleka to není u pevné vše. Jak jsem tu psal dnes v LV vláknu, tak mezi tuhostí pevných jsou sakra rozdíly a třeba ty nejlehčí karbonky zrovna moc tuhosti nepobraly. I když jen o hmotnosti to také samozřejmě není.

        Najít pěknou tapered nižší pevnou nebude tak jednoduché.

        0 0
        • Mr.Dan  

          Ok, takže nakonec bude nejlepší zároveň ta nejlevnější? Prý jsou pevné Wilier obecně kratší (takže by mohla mít těch 460, počítám), ale není třeba se bát italské kvality? Jinak jsem napsal a poprosil o rozměry, když je nikde nelze najít… Na druhou stranu tu někdo psal, že ona krční redukce tuhost ani životnost nijak dramaticky nesnižuje, co jsem aspoň pochopil.

          0 0
          • MlokCZ  

            Použít 1a1/8 krk není žádný problém, pouze přijdeš o tuhost tapered krku.

            Tady jedna varianta ideálních rozměrů, ale není to celokarbon.

            0 0
            • MlokCZ  

              Vypadl mi odkaz, tady je

              http://www.ebay.co.uk/…140773803898

              0 0
              • Mr.Dan  

                Jojo, na tu už jsem dnes taky koukal. :) Ale asi by to chtělo celokarbon – když už, tak už… Jinak pro úplnost by to mělo být na tento konkrétní rám: http://www.nejlevnejsi-kola.cz/…eva-50-.html

                No a možná by stačila i tahle krátká 26tka WCS (pouze 420 mm). Nebýt toho ne-tapered krku, už by byla doma (BTW je zvláštní, že novější provedení těhlech Ritchey WCS vypadá úplně jinak): http://www.cyklobazar.cz/…-carbon-26-/

                0 0
                • MlokCZ  

                  420mm při použití 650B kol bude ještě bez problémů co se týká středu.

                  Ten když teď koukám na přesnou geometrii toho rámu vyjde ± jako v originále.

                  V originále tam je totiž 90mm vidlice a pro tu je uvedená geometrie.

                  To je cca 460mm vidlice v originále a 70,5° hlavový úhel.

                  Po sagu cca 440–445mm. 420mm vidlice pošle střed o cca 1cm níže a to je skoro to samé jako rozdíl velikosti kol.

                  Hlavový úhel ale bude už poměrně velký. Pro 420mm vidlici vyjde 72,5°. Pro pevnou vždy vychází o trošku větší hlavový úhel, už pak se nemění sagem. Ale i tak mi to přijde už skoro moc (na můj vkus určitě).

                  Je to ale dle vkusu každého, takhle to bude extra točivé a už dost neklidné.

                  Já mám na celopevňáku hlavový úhel někde kolem 71,5°, ale je to pro 29" kola. Ale zase na druhou stranu tam mám vidlici s 47mm offsetem (což také zvýší točivost oproti menšímu offsetu a sníží stabilitu).

                  A takhle je to točivé až až, na můj vkus tak hraničně (více točivé a méně stabilní kolo by mi bylo už nepříjemné). Tedy překvapivě jsem u 29" už u hranici přílišné točivosti.

                  72,5° s 650B koly by se mi už nelíbilo ani s 38mm offsetem (nevím kolik má ta Ritchey, ale určitě to nebude méně než 38mm; bude mít téměř jistě něco v rozmezí 38–42mm).

                  0 0
                  • JakeF  

                    Nepočítal bych u tý 90mm vidle se sagem 20–25mm, spíš těch 10–15, dává se tam Brain.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Počítal jsem 460mm → po sagu 440–445, tedy 15–20mm. O trochu jsem ten sag tedy už snížil. Když se vezme ještě o trošku nižší, tak tím hůře pro srovnání s tou 420mm pevnou.

                      Já bych tam v každém případě už 420mm pevnou nedával.

                      0 0
                      • JakeF  

                        Sorry, po ránu mi ty počty nějak nejdou :). Těch 420 mi taky přijde šílený, ono s lehkou pevnou je to ovládání hned živější a mít to ještě s ostrým hlavovým úhlem na 26" už by žádnej reálnej přínos nemělo, akorát se snadno zamknou řidítka…

                        0 0
                        • McBlacky  

                          a taky letíš snáz přes :)

                          0 0
                          • Mr.Dan  

                            Offset u té staré verze Ritchey 420 mm jsem bohužel nezjistil, jen že 650Bx2,25 kolo se tam vejde s 3–4 cm rezervou, ač předtím majitel psal, že tomu moc nevěří. :) Zkusím tedy ještě zjistit offset. Ta cena mi přijde trochu moc, viděl bych to na 4 rovné, což?

                            0 0
              • Mr.Dan  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
                0 0
    • Mr.Dan  

      Ok, díky chlapi za další rozměrovou analýzu. Já jsem zatím obdržel rozměry tapered Wilieru: délka 465 mm, offset 50 mm. To by šlo, ne? Jak je na tom tedy Wilier s kvalitou? Do DT Swissu se mi nechce, i když možná zbytečné předsudky.

      0 0
      • Polka  

        Willier je kvalitou ok, ber to uz, at je pokoj :)

        0 0
      • MlokCZ  

        S takovým offsetem bych se délky vidlice co se týká točivosti vůbec nebál.

        Zůstane už jen ten o něco výše položený střed, což je zvlášť u celopevňáku škoda (jak u něj není odpružení a střed tedy drží pevnou výšku, tak je naopak možné ho jezdit níže než s odpružením a získat lepší vlastnosti kola).

        0 0
        • Mr.Dan  

          Supr. Výše položený střed mi nevadí, aspoň to bude mít nějakou rezervu při přeskoku přes spadlé stromy apod.. ;) Jinak zkusím ještě zjistit offset té bazarové Ritchey a dle toho se rozhodnu. Moc děkuju za cenné postřehy!

          0 0
          • McBlacky  

            on ten vysoký střed ale má zásadní vliv na kolo. Skoro bych řekl, že jeden z největších a rozhoduje o tom, jak je kolo stabilní.

            Já třeba kola se středem vysoko fakt nemůžu, zkusil jsme a nešlo to.

            0 0
    • Mr.Dan  

      Ok, takže jsme zase na začátku. :) Jedna vidle moc dlouhá, druhá moc krátká, třetí málo tapered atd. :) Zase pokud bych dal tu 420 mm Ritchey, tak by měl být ten střed dost nízko, no ne?

      Jinak má prý offset zhruba 40–50 mm, co měřil pan majitel. Takže by to bylo asi řádně o hubu.

      0 0
    • Mr.Dan  

      Tak zdá se, že nejlepší nabídku mají nakonec v Hong Kongu. Aneb „máme ji“! Tapered, 445 mm, 38 mm offset. Podrobně rozkreslena níže v jEbay inzoši. A navíc v podstatě za hubičku! Teď si jen vybrat, zda matnou nebo lesklou (ten rám je půl napůl) :) Nějaký zasvěcený názor na kvalitu celokarbon. komponentů z pochybnějších částí planety? http://www.ebay.com/…310727135194?…

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.