Fully aneb počítáme čepy :-\ v 2.0a

82 nepřečtených
  • Tomcat

    No nejak se bloumal forem a nemůžu se zbavit dojmu, že určení kolika čep je ten konkrétní full je neskutečný problém.

    Mám pocit, že někdo prostě počítá jen čepy od oka. Je dobré, že to vidí často jen ze strany, protože by mohl dospět velize pozoruhodným počtům.

    Co člověka tak mate na určení systému? Odvádí často přepákování a tlumič porornost od toho po jaké dráze se vůči hlavnímu rámu pohybude zadní náboj?

    Sorry, za ten blbe zalozenej přispevek

    Anketa: Máte problém s určením systému odpružení

    Ne
    10x
    26%
    0 0
    • Radek Broz  

      Vetsina lidi si proste mysli, ze existuje jednocep a vsechno ostatni, kde je vic hejblatek, je nutne ctyrcep.

      0 0
    • cabbage  

      jěště bych potřeboval vysvětlit zásadní rozdíl mezi vpp a 4čepem…

      0 0
      • Pavlos  

        4cep ma pevny bod otaceni kdezto vpp ho ma pohyblivy

        0 0
      • Radek Broz  

        vpp je marketingova oddnoz ctyrcepu

        0 0
        • Pavlos  

          az tak? myslis ze vpp nema zadny prinos oproti 4cepu?

          0 0
          • cabbage  

            má, v trajektorii osy kola- má tvar S, btw: 4 čep má taky proměnlibý bod otáčení…

            0 0
            • Pavlos  

              to vim ze ma trajektorii kola ve tvaru S ale ten 4 cep se mi nejak nezda

              0 0
              • cabbage  

                bod otáčení je ve pomyslném průsečíku vahadel, je jedno jestli u 4čepu, nebo vpp. u vpp se s tim ale dá dělat víc kvůli titěrnosti obou vahadel, na 4čepu jsou podstatně delší…

                0 0
                • hanz  

                  myslím že ale přínos vpp je hlavně v tom že ho tahem řetězu zamkneš..jasně umělo to i nrs ale to byl zase no-sag takže takovej poloviční full. trajektorie zadního kola podle mě je přínos až u sjezdáků kdy je tendle system žehlivější k „highspeedbumping“ řečeno česky ve velkých rychlostech díky trajektorii je žehlivější než cokoliv jinýho.

                  0 0
          • VencaV1  

            Marketingovy prinos ma rozhodne. :)

            0 0
        • Peslezedirou  

          Není to náhodou spíš odnož jednočepu? Jen se ptám :o)

          0 0
      • rock  

        dlja majevo v zásadě žádný :-) …

        0 0
    • JMT  

      jednocep je nejlepci (neprepakovanej) :-)

      0 0
    • Meesha  

      ja sem lama. nepoznam rozdil mezi prepakovanym jednocepem a ruznejma ptakovinama jako VPP atd. Proste hlavne ze se to nehoupe :-) Poznam klasickej jednocep ala Speedster apod a to vim ze bych nikdy nechtel :-)

      0 0
      • vlk  

        Když si to nastavíš, aby to pěkně žehlilo vše už od kamínků, tak se houpe trochu všechno.

        0 0
    • Thidney  

      jelikož neumím do pěti počítat dal jsem za d bych nevypadal jako lama .-) btw ani výrobci to moc neulehčujou třeba mý kolo je prej 3Dlink .-)) www.bikes.com/…/3dlink.aspx jo jak se jednou na něco vypustí borci z marketingu …

      0 0
    • Tomcat  

      Fakt nesnasim Operu , kliknul sem na odpoved D :-( :-\. No na Kone fakt tolik fyzicky cepu bylo. Jen zadni nadoj se pohybobal po oblouku(opsaný kolem jednoho bodu ) = jednočep.

      Ostatni systémy které jsou „vícečepé“ McPerson , HorstLink, Idrive , VPP atd… zadní náboj opisuje křivku. Casto to to díky různé délce ramen je matoucí, ale. Spousta sytémů je vlastne variací základního jednocepu , nebo ctyrčepu. Díky patentování to pak dostává různé nazvy ;-)

      0 0
      • Pavlos  

        opera je nej

        0 0
      • fousek  

        No ja nevim ale idrive je podle me 1-cep, kterej ne kapku komplikovanejsi kvuli stejny delce mezi pedalama a sedlem

        0 0
        • JMT  

          jednocep jo, ale plovouci stred

          0 0
          • fousek  

            jo, ale to nemeni nic na tom ze trajektorie zadniho kola je kruhova

            0 0
            • Jenda  

              ja ja vuci ramu samozrejme ano ale vuci klikam diky tomu divnymu zavesu ne takze pokus sedis jses odpruzenej jednocepem ale pokus stojis tak uz ne :-)

              0 0
    • easyrider  

      Haha ha ha, jako vysokoškolák mechanikou poznamenaný se musím vaší diskuzi jen smát… jako když babky před sámoškou diskutujou o globálnim oteplování.....

      0 0
      • enjoy  

        jako bejvalej vyskoskolak mechanikou poznamenanej tomu absolutne nerozumim a cejtim,ze asi nikdy nebudu!:-)

        0 0
      • Tomcat  

        Ja se nesmeju, jen premejslim kde je tak matouci prvek, ze se to tak zamenuje.

        0 0
    • BB  

      me to pocitani cepu pripada nejake divne. Nechapu proc jedna ctyrramena stavba je jednocep a druha ctyramena stavba ctyrcep a lisi se pouze tim, ze jedn z cepu maji umisteny jinde. Kdyz spocitam cepy tak jich je stejne na Kone a na Speslu, pricemz Kona by podle toho byla jednocep a Spesl protoze je to Horst link, tak ctyrcep. Napr. Turner Flux byl do lonska Horst link, takze ctyrcep, letosni model ma zadni cep nad osou a tak je to tedy jednocep, pricemz pocet cepu se vubec nezmenil. Nejak se mi to nezda.

      0 0
      • poiko  

        jo, tohle psal Panaczek v blogu, že Turner nechce platit za licenci Horst linku, tak vymysleli něco vlastního

        0 0
    • Hynas  

      A nemyslíte, že než se tady hádat o tom kterém systému, je lepší uvažovat na jakýkoliv rám jakéhokoliv systému FS je nejjednodušší cestou boje proti pohupování investice do chytřejšího tlumiče? :o)

      0 0
      • vlk  

        Chytřejší tlumič ti zase nepobere šotolinu a drobné kamínky. Popravdě, vždy je to něco za něco.Já mám tlumič dual air a díky nastavitelný negativce si z toho mohu udělat jak supercitlivý-skoro jak sjezďák tak citlivý téměř nehoupavý kolo nebo tvrdý závoďák-typu nrs.

        0 0
        • Hynas  

          Nojo, udělat to samozřejmě lze, ale je třeba sebou vozit pumpičku a dělat tuning před každým různým typem terénu…můj názor v inteligentním tlumení se tlačí čím dál více k RP3…a že mi semtam nepobere nějakou šotolinu mi vynahradí pohodlnější sedlo…i když je to samozřejmě kompromis.

          0 0
          • vlk  

            No ono to většinou stejně zkončí tak, že si člověk vybere nastavení co mu nejvíce vyhovuje a to jezdí a už s tím nic nedělá.Teda alespoň já to tak mám.Já bych řek, že dobrý rám je základ a tunění za pomocí tlumiče, je takové jemné dolaďování.

            0 0
          • BB  

            inteligentní tlumič může odstranit pohupování, ale nezvládne odstranit další negativní vlastnosti některých konstrukcí. Např. pokud se aktivita blokuje pod brzdou, nebo pod záběrem, nebo pokud jdu ze sedla, pomůže pouze jiný systém.

            0 0
      • Tomcat  

        Hmm dyby to tak bylo. tak by se lidi nezbavovali třeba „propedalu“. Vím o lidech který vyrábějí a prodávají kola a mají krabice zbytků tlumičů , protože lidi pro pedal na Enduro, DH a FR nechtějí takže ho vyndavají.

        0 0
    • Hynas  

      Tak jistě, to je pravda, co biker…to jiná krev, propedal se jaksi nerad užívá na bajcích typu FR a DH, pro mé ostřejší polozávodní ježdění, kdy chci mít bajk v naprostém souladu s mými potřebami a zároveň terénem, jsou přepínatelné módy tím pravým…stejně tak jako vypínatelná reba na předku…:o)

      0 0
    • Peslezedirou  

      Jednočep forever*. Vlastně mám takový feel*, že je mi to celkem jednočep nebo čtyřčep. Hlavní je aby to nevydávalo zvuky ****** a dalo se na tom jezdit. Tak!

      *forever – z anglického jazyka – navždy *feel – z anglického jazyka – pocit ****** – z českého sprostonárodního jazyka – sprosté ošklivé slovo

      0 0
    • nakata  

      Hmm a nebolo by najjednoduchsie vysvetlenie 1 & 4 capu takto: 1 cap = zadna stavba, ktorej trajektoriu ovplyvnuje iba jeden cap. Napr pri Kone alebo RB je to umiestnenie capu pri stredovom zlozeni.. Na ostatnych capov nezalezi, aj keby ich bolo 17, stale to bude polkruhova trajektoria (alebo teda vysek kruznice)

      4 cap = zadna stavba, ktorej trajektoriu ovplyvnuje pozicia styroch capov a ich vzdialenost a poloha voci sebe.. Napr FSR, VPP..

      0 0
    • BoB  

      Žádná odpověď nesedí. Matoucí je název. Celej problém je v tom, že my tady sice řešíme jednočep a čtyřčep, ale originální název z angličtiny je „four bar“ čili čtyři tyče. Jednu tyč tvoří rám, další tyč tvoří to, na čem je zavěšno zadní kolo a dalšíma dvěma tyčema je pověšená ta tyč s kolem (ať je jak chce dlouhá a má jakýkoliv tvar) k rámu. Byl na tohle téma super článek s obrázkama v MBAction. Podle toho je pak logický, že všechny současný systémy odpružení mimo jednočepu jsou nějakou variantou čtyřčepu, chce to jen správně identifikovat jednotlivé tyče. Třeba u VPP tvoří ve skutečnosti tu čtvrtou tyč celá zadní stavba, protože je dvěma linky přidělaná k rámu. To že je to ve skutečnosti trojúhelník má vliv na funkci rostlináře, nikoliv na fyzikální princip. Různou délkou a poměrem tyčí pak jenom ladí konstruktéři dráhu zadního kola a tím i charakteristiku odpružení.

      0 0
      • slou  

        No konečně někdo kdo nepočítá čepy :)

        0 0
        • rock  

          Proč ? Je přece naprosto lhostejné, jestli řekneš … různou délkou a poměrem tyčí …R nebo „umístěním čepů“ … podobně třeba zadní stavba … je dvěma linky přidělaná k rámu a „zadní stavba je od rámu oddělena dvěma čepy“ mi přijde naprosto zaměnitelné … Je přece jasné, že ty (imaginární) tyče musí být spojeny čepy, pak už je to jen slovíčkaření, ne ?

          0 0
          • BoB  

            Promiň ale zaměnitelné to není, protože u přepákovaného jednočepu je zadní stavba oddělena od rámu taky dvěma i více čepy ale přesto se chová jinak. důležité je, že to musí tvořit něco jako paralelogram, jak popsal někdo níž ale s tím, že ten paralelogram je někdy dost neparalelní. Podívej se třeba na Mariny. Taky je to čtyřčep i když bys to na první pohled neřek. Dokonce i i-drive je čtyřčep ale už si fakt nepamatuju, kde tam ty linky našli (i když tam se vztahuje zavešení ne k rámu ale k ose šlapání) Howgh. du vydělávat na 888.

            0 0
            • rock  

              Přepákovaný jednočep … to jako třeba Kona ? Tak tam je mezi rámem a zadním nábojem zase jenom jeden čep, ne ? To, co se pak děje na vzpěře vidlice už je druhořadé … co se Marinu týká (řada Quad, jestli se nepletu), tam je zadní náboj (resp. zadní stavba) oddělena nahoře i dole od rámu dvěma čepy, takže bez dalších debat odrůda čtyřčepu … GT je zajímavý kousek, nicméně z hlediska trajektorie zadního náboje (kola) to považuji za odrůdu jednočepu a hotovo …

              0 0
      • Jenda  

        jimy slovy popisujes paralelogram – problem je v tom ze spousta lidi si neuvedomi ze kdyz mezi klikama a a osou zadniho kola nemaji dva cepy je to jednocep i kdyz vypada podobne jako 4 cep (treba prave kona)

        0 0
        • Martin  

          Mám Konu. Ať počítám jak počítám, jsou tam čepy 4. Ale je to fuk. Dobře se na tom jezdí.

          0 0
          • goofy  

            Ale je to prepakovany jednocep… Tak tezke pochopit?

            0 0
            • Martin  

              Hej. jsem taky z Havířova, tak mi nenadávej:-) prostě tam ty čepy napočítám 4. ale všude píšou, že jeden

              0 0
              • goofy  

                Vzdyt tam mas Prahu ;-) Nemas nahodou tu Stinkinu, kterou obcas potkavam na meste?

                0 0
                • Martin  

                  Odešel jsem do Pr…na škole a už jsem tu zůstal. A mám Kona Kahuna i s dresem:-)

                  0 0
                  • goofy  

                    Tak ted uz z havirova nejsi ;-) Jo a u toho tveho systemu se jedna o to, ze ten cep neni na rameni mezi zadni osou a hlavnim cepem. Timpadem zadni kolo jde po kruznici, a ne jak u 4-cepovych (ramennych) systemu, kde kolo jse po ruznych krivkach. V tom je ta cela veda

                    0 0
                    • Martin  

                      ??? Moje kolo jede po kružnici? No zaplaťpánbůh:-) Byl bych nerad, kdyby jelo třeba do čtverce:-)

                      0 0
          • Peslezedirou  

            Podle mě je to čtyř čepová jednoramená stavba :o))

            0 0
      • VencaV1  

        Nejspis nejakej pitomec spatne prelozil vyraz four bar a nasledne si jeste k tomu vymyslel obludnou teorii o prepakovanych jednocepech. :)

        0 0
    • Lister  

      nemám s tím problém, používám dvě kategorie – No-čep neboli HT a pak some-čep = full a mám po problémech :o)))

      0 0
    • ddd - andy  

      Čep je jenom jeden a jezdi na zlutym jednocepu.. :-)

      0 0
    • freerider159  

      Ahoj, použiju 10 let staré vlákno :-). Pročítal jsem to tady, ale asi jsem tupoun a fakt to nechápu jak určit o kolika čep se jedná, když přijdu k nějakému fulu. :-D Je nějaký obrázek s popisem co je co? Co se počíta a co už ne? Kol je tolik a každé jich tam má nasázeno plno a jinak :-). Díky

      0 0
      • Pedro404  

        Je to snadný, jednočep je mezi hlavnim čepem otáčení a osou zadního kola pevnej, takže zadní kolo opisuje kružnici podél jedinýho fyzickýho čepu. Pokud je mezi hlavním čepem a zadní osou ještě další čep, je to čtyřčep.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • freerider159  

          ahaa :-) Díky! Tak teď jsem to pochopil. No a ještě tedy, existuje nějaké jiné určení (čepové) krom jedno a čtyř čepu?

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.