Řetěz - není to jedno jakej ?

217 nepřečtených
  • pavlínka

    muže mi někdo vysvětlti proč bych si měla kupovat řetaz na 9kolečkovej domeček, za 900, nějakej Konex nebo tak to říkal ten prodavač, když si mužu koupit ten samej na 9kolečko za 300? jakejsi sram 59 ? je to vážně poznat, když sedíte na kole, tak poznáte jesli jedete na řetazu tom nebo 3× drařším ? a vydrží ten dražší i 3× tolik ? já myslím jen, že se platí znaška. děkuji vám za rozumné odpovědi, nerada bych si koupila něco zbytečně drahého když mi postačí za málo. je to můj první řetaz co budu měnit-najela sem na něm asi 4000km v kopečcích v lesích a už přeskakuje, taxem se rozhodla investovat do nového.

    0 0
    • Daf  

      Rozdily byvaj jen v zivotnosti ve funkci je rozdil zanedbatelnej. Rozdily jsou jeste v povrchove uprave. Treba celej stribrnej niklovanej retez treba PC69 nezrezavi tak snadno jako sedej Shimano HG73. Ale zrobna Sram PC59 je vybornej kompromis mezi vydrzi a cenou.

      0 0
      • pavlínka  

        no a ta životnost ? to jako když jej budu mazat a čistit sem tam – teda kamarád, tak mi ten dražší vydrží o týden víc ? nebo o rok ?

        0 0
        • Daf  

          Nekdo to muze pocitat i na roky zalezi kolik najezdis :) Ja ti pro srovnani muzu napsat par retezu tak jak mi vydrzely zhruba za stejnych podminek. HG 73 cca.400kc mi vydrzel malo kolem 1600km PC69 cca.600kc s prehledem 2500. Ted testuju Campagnolo C9 cca.600kc ma najeto asi 2500 a merka zapadla teprve o jeden zoubek! Tzn. ocekavam ze mi vydrzi pres 4000km. Prehnane drahe retezy se opravdu nevyplati kupovat treba XTR retez za litr vydrzi jen nepatne vic nez dvakrat levnejsi HG 73. Zkratka ty levnejsi retezy se vyplati i kdyz ja si trochu (mozna zbytecne) priplacim za lepsi typy co hned nezrezavi po trochu mokrem zavode.

          0 0
          • Otto  

            Tý jo, jak vy jezdíte?

            Dřív sem měnil na Aliviu a Suntouru MD300 řetěz PC 48 po 1400 a už si nesedl, tak jsem ojel původní + další řetěz na 2.500 km každý, a pak při výměně kazety + řetěz mi skákal nový řetěz po převodnících.

            Takže jsem vzal vše nové :řetěz PC 48,kliky Truvativ Firex, a Sram 5.0 kazetu.Po 1100km byl řetěz ojetý na 132,8 mm, tak šel dolů a dal jsem nový s tím že 3–4 řetězy ojedu po 1000 km, a pak začne druhé kolo ojíždění řetězů na 2000km.Slibuju si d toho, že na 4 řetězy a jedny převody ujedu 8000 km, a půjde pryč vše, možná zkusím mezitím i vyměnit kazetu. Můje zkušenost je, že ty řetězy nevydrží nic, a cena ovlivnujě tak nanejvýš korozivzdornos­t(povrchovka)

            0 0
            • Palo TT  

              Ja prave tocim 5 novych retazi PC48 po 350km. Prave som na konci prveho kola. Sam som zvedavy kolko kol vydrzia.

              0 0
            • Daf  

              Zjistil jsem ze mnoho maziva retezu skodi. Tak mazu co nejmin a mazivy ktere moc nemazou a tim padem nechytaj bordel. Zivotnost retezu se mi vyrazne zvedla. Skoro suchej retez se opotrebovava min nez ten kvalitne namazanej s tichym chodem co v nem je pisek :)

              0 0
              • lubos  

                Premyslel jsem nad tim, neco na tom bude. Asi se ty valceky, nebo jak se to jmenuje opotrebuji trenim o pastorky a poznat je to vic, ne to opotrebeni zevnitr. Hmm. Skoda ale , ze se nedelaji prehazky tak, aby retez nebyla dole ale nahoru. Pak by to chytalo m,nohem min sajrajtu od prejezdu ruznych bahennich kaluzi.

                0 0
                • Daf  

                  V clancich retezu se udela brusna pasta podobna jako treba na rafcich za mokra a cepy se pak opotrebovavaji podstatne rychleji. To je moje teorie :)

                  0 0
                  • mm  

                    no, toto se na opotrebeni moc nepodepise, hlavne se natahne – kdyz dam vedle sebe novej a starej retez, tag ten starej vypada jak gdyby mel o clanek vic

                    0 0
                    • Jester  

                      No řekl bych, ze se prodlouží hlavně díky těm vůlím v čepu. Nebo si myslíš že se natáhnou jednotlivé články?

                      0 0
                      • mm  

                        jo, mne se natahnou a na celym retazu to da asi 1,5 cm = 0,13 mm kazdej clanek

                        0 0
                        • Daf  

                          Jak si muzes byt jistej ze to neni tema cepama. Kdyby se na retezu natahovaly clanky, tak by pak prostredi ve kterem jezdis nemelo zadny vliv na zivotnost retezu a to je blbost.

                          0 0
                          • Pá-dlista1  

                            Ja bych ho odkazal na historii, odbornou literaturu nebo lecebnu, ale ja holt nejsem pedagog a nemam tu trpelivost :)

                            0 0
                            • kovar  

                              to je podobně jak s homeopatií. Takže je jasné, že když se prodlouží řetěz, tak je to holt prodloužením materiálu článků. Nebo je naprosto jasné, že včera se mi jelo lépe na stejné trase než předevcírem, a bude to tím, že jsem si vzal tmavomodré ponožky.

                              0 0
                              • Pá-dlista1  

                                A ja mam ponozky ve stejnem odstinu a vcera se mi jelo znatelne lepe. Cim to muze byt?

                                0 0
                              • Pekáček  

                                Jé Homeopatie! Co teorie ředění? Čím méně bude mazadla v roztoku, tím líp bude mazat. A až tam nebude žádný podíl mazadla, jeho „otisk“ zajistí ty nejlepší mazací vlastnosti! Nebijte mě, jaxem nakoupil, tak prodávám. Homeopatie je blbost.

                                0 0
                                • Air  

                                  rozdil je v tom, ze retez neni zivy organismus s vuli prezit a sam se nenamaze :)

                                  0 0
                                  • Lada1  

                                    no pokud se clovek po poziti homeopatickeho leku namaze, pak verim, ze pozoruje na sobe „blahodarne“ ucinky a priklada to tomu homeopatiku

                                    0 0
                                    • Air  

                                      :))) a RETEZ se sam nenamaze melo byt… :) obcas mi vypadne slovo

                                      0 0
                            • mm  

                              *****, me to bylo taky divny, ale fakt se natahnou!!!!! a nerikam, ze nezalezi v cem se jezdi, je jasny ze se ty rolnicky opotrebovavaji

                              0 0
                              • Daf  

                                Neni treba pravdepodobnejsi ze ten retez je delsi diky prave tomu obrouseni tech cepu, nebo jsi snad mikrometrem meril delku clanku? :)

                                0 0
                                • mm  

                                  proste hraje roli obrus aj protazeni a dnes to asi tim mikrometrem promerim, at je to exaktni

                                  0 0
                                  • Air  

                                    Je to obojim. AMEN

                                    0 0
                                    • kovar  

                                      ono ale už to tak bývá, že nějaký údaj nebo koeficient atd.. lze s velikou přesností zanedbat. BYch řekl, že možná lze zanedbat protažení, a protažení řetezu dělá vůle v čepech (a při měrění měrkou nebo šuplerou se ještě připočtou dvě vůle v krajních kroužcích) – teda takhle mi vyšlo kdysi měření, ted už nevím, u jakého řetězu

                                      0 0
                                      • Air  

                                        ja si taky myslim, ze to protazeni dela spise vule v cepech (cepy se vychodi), coz jde ruku v ruce s tvrzenim, ze retez vydrzi podle toho kde jezdis… cim vic spiny, tim vic brusne pasty hobluje vnitrni clanky. Ale nevim kolik vydrzi retez silnicarum… To vytazeni ve smyslu vytazeni materialu je podle me az na druhem miste – ten retez neni z gumy, ale z pevneho kovu. Tim hoblovanim se ale pevnost snizi a muze se asi vytahat. Ja to predtim ukoncil, protoze se tady o tom hadali cim to je a cim to neni a pritom to stejne nikdo 100%ne nevi, jsou to jen spekulace… Co me ale zarazilo bylo kdyz mi jeden klucina (takovej freerider) rekl, ze pry mu v servisu rekli ze retez by se spravne nemel mazat vubec – nejdriv jsem se zasmal, ale mozna na tom neco bude – ale to bys ho ani nemohl cistit, protoze kdyz retez vycistis, tak ho musis taky namazat (benzin to vysusi a pak pouhou vzdusnou vlhkosti to zacne reznout – i kdyz stoji v garazi).

                                        0 0
                              • Otto  

                                Já ještě zkouším zkroutit natažený řetěz. Nový se dá vychýlit tak o 30° na délce kolem 35 cm, ojetý i o 90° na stejné délce. Je to způsobené ne natažením, ale vyvbroušením čepů,ev. rolniček. A to je důvod proč to měním. Co mi rupl kdysi letitý řetěz, tak to bylo kvůli obroušenému a zrezivělému čepu. Ještě jsem nikdy neviděl ruplý řetěz v plošce článku, ani na motorce.Takže důvod, proč vlastně měním řetěz, je že se bojím a? se zase nepřetrhne-nevyvleče- kvůli čepu.Jinak na řetězu přes míru nevidím nějaký problém.

                                0 0
                                • Air  

                                  retez pres miru ale nadmerne opotrebovava kazetu a prevodniky! tak bych to neriskoval a menil podle toho, jak udavaji vyrobci (kdyz merka ukaze, ze je uz ho treba vymenit)

                                  0 0
                                  • Otto  

                                    Samozřejmě pak počítám s tím, že pude do kytek vše

                                    0 0
                          • o.1  

                            Ono v zasade by sa mali obrusit capy, ale napr. na Sram Pc 48 mi mierka prepadla vzdy na kazdom druhom clanku, takze asi tie vnutorne spojovacie pliesky su slabsie a sa tiez trochu natahuju. Na nejakych este lacnejsich retaziach z horsich materialov sa kludne mozu (samozrejme okrem obrusovania capov) natahovat aj clanky, zavisi to od mechanickych vlastnosti materialu ( v tomto pripade nie od tvrdosti ale medze klzu).

                            0 0
                            • Bulda  

                              no, vzhledem k tomu, ze merka by mela obsahnout sudy pocet clanku (ted stejny poset vnitrnich i vnejsich), tak je jedno, jak ji posunes …a i kdyby lichy, pochybuju, ze by se rozdil na jednom jedinem clanku takhle projevil, to by se to pak mohlo merit na jednom clanku, ne na 10ti (?? tim poctem si nejsem jist, ale to neni dulezity)

                              0 0
              • Sakullic  

                Tohle je celkem jasně vysvětlitelná věc, většina hustých maziv hodně chytá špínu a vytváří normální brusnou pastu. Nejhorší je na toto vazelína na nových řetězech, – ta vazelína chytá bordel úplně nejvíc a nejvíce se špiní, nejlépe podle mě je hned nový řetěz odmastit v benzínu či čemkoli jiném a pak namazat řidším mazivem. Obecně řetěz chce co nejméně maziva – nejlépe jenom uvnitř nýtu – tj. mazat málo a pak co nejlépe povrch řetězu očistit, odmastit. Je možné i odexperimentovat nelepivá maziva – grafit (ten rozpustit v benzínu, a např. bílý parafinový vosk (pasta Cirine od Druchemy – opět rozpustná v benzínu, Osobně jsem ale zkoušel, a přišlo mi to příliš pracné.

                Na kole doporučuji mazat jenom řidšími mazivy – tj. penetrační olej, řídký ložiskový nebo co nejřidší převodový olej – já používám skoro na vše řidší převodový olej – syntetický převodový 75W-90 od OMV, a v co nejmenším množství. Olej z povrchu oleje setřu hadrem s benzínem, nebo skutečně rychle protáhnu už namazaný řetěz benzínem – odmastí se jenom povrch. Protože je to pracné na přípravu, vyplatí se prát a mazat vždy několik řetězů najednou. Penetrační olej je taky dobrý (WD 40 či cokoli podobného), vypláchne nečistoty, konzervuje a v omezené míře i maže (zejména podílem pevných částic molyky).

                Jinak dnes bych nekoupil jiný řetěz než C9 – škoda peněz za cokoli jiného, vydrží několikanásobně déle (jenom je třeba nasadit na novou kazetu i převodníky…)

                0 0
                • BB  

                  to se musí dost prodražit, když musíš mít s každým novým řetězem novou kazetu a převodníky

                  0 0
                  • Bulda  

                    to je kec, kazeta vydrží tak minimálně tři tyhle řetězy, pokud je včas měníš (pak je můžeš znovu nasadit a dojezdit) a převodníky už mi přežily několik kazet

                    0 0
                • o.1  

                  Prave naopak, ta vazelina na novych retaziach je to najlepsie, minimalne 300 km to vydrzi, a ze chyta bordel, koho to zaujima, vsak to je len na povrchu (ale mozno sa vyrobcovia retazi tomu nerozumeju, skus im poradit, mozno ti zaplatia za dobru radu:)). Praveze vdaka tej vazeline bordel nevnika tak lahko az na capy. Keby mal clovek cas, idealne by bolo potom retaz dokonale odmastit a znovy napustit takou istou vazelinou co je ale prilisna strata casu vzhladom na celkovy financny efekt, takze najlepsie je potom iba zotierat zvrchu spinu handrou a domazavat. A odmastovadla pouzivat len vynimocne ked uz sa dovnutra dostane prilis vela sajrajtu

                  0 0
            • vladaza  

              já mám stejnou zkušenost – je to šunt,proto kupuju zásadně ty nejlevnější v kategorii do 250 – osmikolo

              0 0
          • lubos  

            Ma spojku ? Nebo tam jde pouzit SRAM spojku ?

            0 0
            • Daf  

              Jestli se ptas na C9 tak nema. Ale urcite by tam sla pouzit ta ze sramu. Me to ale nevadi ja ho stejne sundavam az kdyz ho vyhazuju.

              0 0
          • robin!1  

            Taky je pro mě příjemným překvapením, že C9 ( jezdím ji na Mirage ) drží velmi dobře. Po 3000km jsem naměřil necelých 132,4. KMC Z 72 za 389Kč jsem na starém kole po 4500km dojel na 134!!! Asi 600,–Kč do C9 vyplatí investovat.

            0 0
            • Daf  

              Je ale potreba mit ozubeni ve vybornem stavu C9 je kratsi nez jine retezy a na vice jete prevody si uz nesedne.

              0 0
          • MARIN  

            Jak ta C9 radi. Tech 2500km mas najeto jak – teren,silnice,sucho,bla­to? Dneska chci kupovat retez tak ze bbych tu C9 testnul taky :)

            0 0
          • Hnoj  

            Co je to za pohádky? :-)

            Musím říct, že ať už jakýkoliv řetěz, žádný nevydržel víc jak 700km, potom jsem ho přetrhnul, snýtoval a hned druhý den šel do sběrny kovů…

            0 0
            • Bulda  

              jestli jsou to pohádky, tak ty asi budeš hloupej hnojza …nebo nešikovnej??? si podej ruku s Lemplem, jak můžeš přetrhnout řetěz, ještě k tomu každej? se nauč řadit...... C9 vydrží i bahenní závody typu letošní Malevil nebo Sudety a na měrce to hodí maximálně o zub víc, zatímco Sh a spol jsou dead

              0 0
              • Omen  

                no to sorry ale mě přežilo i blbý s. hg 53 sudety v poho i když sramácký řetězy jsou lepší

                0 0
                • Bulda  

                  taky záleží, jak jezdíš, ale zkus C9, tobě se třeba nehne ani o zub

                  0 0
                  • Omen  

                    jezdím hodně frekvenčně silou nemůžu kvůli koleni až dojezdím co mám tak c9 zkusím už jsem od jiných slyšel taky chválu na kampu

                    0 0
                    • Bulda  

                      asi budeš muset dát novou kazetu a doporučuju vyměnit, když je C9 dlouhej, jako novej sram (prvmí zub, cca po 1500–2000km), schova, dat novej a znovu ......až už bude novej C9 střílet (mě cca třetí, ale kazeta Sram 850 tj obyc) tak znovu nandat a dojezdit jako by to byly nove sramy, shimana...... problem je, ze se ti ty ojety C9 budou doma valet hoodne dlouho, treba i dve sezony, tak abys je nekam „neuklidil“ :)) prevodniky vetsinou neni potreba menit (par lidi melo nedavno problemy s novyma klikama Sh -LX, XT ze nektery kusy strilely, jiny v poho)

                      0 0
            • pelhrimov  

              Provokuješ nebo kecáš? Když neumíš nýtovat, tak při nešikovném přehození řetěz roznýtuješ, v přetržení nevěřím.

              0 0
              • MlokCZ  

                Přetržený řetěz jsem viděl jednou a to opravdu zlomený článek. Bylo to téměř u nového řetězu (ani ne 100km jetý) a to ještě dívčinou kolem 50kg. Tohle ale byla jasná vada materiálu.

                0 0
                • prvniodkonce  

                  Ono je taky chyba narvat devítkovej řetěz na osmičkovou kazetu. To se mi stalo na zimáku a prdlo to třikrát (jednou to odneslo koleno o představec tak, že ho mám ještě teď dvakrát větší než druhý). Jde o to, že pastorky jsou na osmičce širší a devítkový řetězy užší.

                  0 0
                  • Bulda  

                    :))))) tak mrkni do myho profilu, co uz asi tak tri roky uspesne (da-li se to tak rici :)) vozim na pastorkach to je fuk, pokud jsi mel na mysli pily, tak to je pak jina a staci jen zlepsit nazvoslovi

                    0 0
    • onegear  

      Prima umera cena-zivotnost tam rozhodne neni – nejlepsi hledat rozumny kompromis.

      Nechci te strasit, ale po 4k km a skace-li ti retez trochu pocitej i s vymenou kazety :(

      0 0
      • pavlínka  

        no to sem se právě ptala…jakej duvod bych měla mít abych si koupila ten draaaahej?

        0 0
        • TinkTink  

          Duvod? Prece chces dat vydelat svymu prodejci :))…ja vozim PC 58…na 9 jsem vozil PC 59…

          0 0
          • saab  

            Osobně vozim XT. Po zhruba 600km skočila měrka na druhý zoubek.. Dražší řetěz by měl jednak déle vydržet, jednak je o něco lehčí a další věc je povrchová úprava. Někde se mi doslechlo, že by XTR řetěz měl být zároveň schopen zlepšit (zpřesnit) řazení oproti levnějším řetězům.. Co je na tom pravdy ale ví bůh..

            Nevím, co má Pavlínka za kolo, ale dej si tam řetěz úměrný svému kolu.. Když jsem chtěl ušetřit za řetěz a dal tam deore, tak jsem za 1000km byl znova v servise a řetěz byl totálně vytahaný..

            0 0
        • Volf  

          No pokud ti opravdu řetěz přeskakuje tak cena řetězu nebude asi tou největší pálkou, kterou budeš potřebovat k uvedení kola do provozuschopný­ho stavu.

          0 0
          • pavlínka  

            no on skáče jen když je na zdním kolečku to nejmenší avpředu největší…tak to právě skoro ani nemohu jet

            0 0
    • bajker  

      Kup si Sram PC59 je nejlepší poměr vykon cena. Dražší je zbytečná investice. V životnosti rozdí skoro není. :o) Já mám PC69 ale půjdu do 59ky.

      0 0
      • Luka  

        Ja mam 59 a pujdu do 69… to jsou veci :)

        0 0
        • Luka  

          Ale souhlasim, kup si 59.. a jestli koukash po kazete, tak ja mam treba sram 7.0. Je pohodova, celkem nedraha. A ma jednu vymozenost a tou je perletovy povrch – kdyz se zacne loupat vish, ze je to v haji a ze je nejvyssi cas menit nejen retez :)

          0 0
          • Martin  

            Ona vubev ta 7ckova rada Sramu (vicemene cehokoliv) je velmi povedena. Asi nejlepsi pomer ceny k vykonu.

            0 0
        • bajker  

          A proč, protože je hezčí?

          0 0
          • bajker  

            Myslím tím PC69

            0 0
            • Luka  

              Heh, ne, to me netrapi, ale protoze se mi zda, ze se 59 strashne moc krouti (vlni se jak had – uz jak byla nova) a kamosh mi poradil (servisak), ze 69 je lepshi a tohle dela min…

              P.S.: diky tomu jsem pri skakani jako halda zeleza – to je cvakani, chrceni, chrasteni a lomozeni. Hruza.

              0 0
              • lubos  

                Fakt je v tomhle lepsi 69 ? Pac ja tez nejsem moc nadsen v tomhle. I kdyz, castecne za to muze asi to, ze i kdyz dle nejakych spec. mam retez spravnej delky, tak by to chtelo 2 clanky min, nebo je to mozna prehazkou, ze moc retez nenapne. A taky jeden retez po blativem maratonu se mi subjektivne zdalo, ze se o hodne rozvlnila do stran.

                0 0
                • Luka  

                  jo. Taky nad tim shpekuluju, retez ma tolik kolik by mel mit, ale podle myho by potreboval o jeden dva zkratit, aby byl napnutej, ale nerada bych zase neco provedla s prehazkou, aby to tomu neublizilo – moc kratkej retez.. No, snad se to zlepshi prestupem na 69.

                  0 0
                  • Luka  

                    Ps: ani nemluvim o tom, jak mam i pres chranic pobouchanej ram, priserny… vypada jak podobanej.

                    0 0
                    • Pavlos  

                      jaky mas chranic???

                      0 0
                      • Luka  

                        Nejakej autorackej.. tvrdili neco o neoprenu.

                        0 0
                        • Pavlos  

                          kup si Setlaz GD-105–1 NEO WEAVE

                          0 0
                          • Air  

                            no, tak ten Neo Weave myslim prave mam a muzu ho vrele doporucit… chrani vyborne a taky dobre vypada

                            0 0
                          • Omen  

                            já mám karbonový (nebo jako karbonový) od exu a mám na něm najeto přes 900 km a je jako nový stojí 160 kč neoprenový mi vydržel sotva 1000 km

                            0 0
                        • enjoy  

                          sezen si hatty pasku,je fakt dobra a je nejlevnejsi.

                          0 0
                          • PePu  

                            Nevim, kolik stoji ta paska, ale (nejspis) levnejsi varianta bude kus stare duse (i nekolik vrstev) a stahovaci pasky. Tedy pokud se nehraje na vzhled.

                            0 0
                            • enjoy  

                              no jasne.ale to jsem nejak u myho novyho kola neprekousl:-)

                              0 0
                    • Air  

                      kup si poradny chranic a budes v pohode… ja mam neoprenovy setlaz s nejakym kevlarovym povrchem ci co to je… uz to bylo na kole a je fakt dobrej. Vyrobce ramu (Maxbike)tam dal takovou smesnou malou nalepku… to by ten ram vypadal, kdybych to tam nemel

                      0 0
                      • Kelib  

                        čemu vadí omlácenej rám, kterej je schovanej pod levným, ale pěkným chráničem? :)

                        0 0
                  • lubos  

                    Ja jsem mel nejak udelanej retez na HT ramu a kdyz jsem presel na LRS, tak jsem to nechal tak. Bylo to vcelku ok. Pak jsem dal novou kazetu a retezy a skratil na obvyklou delku. Pak jsem zacal spekulovat na spravnosti delky a dle partool.com tusim, jsem zjistil, ze ma mit o dva clanky vic. Tak jsem zpatky dva vlozil. A no mam pocit, ze to je moc. Tak nevim :(

                    0 0
                    • lubos  

                      Jo ale nejvetsi ramus mi obvykle delalo triskani retezu o presmykac.

                      0 0
    • RUMcajs  

      Velo nechalo udělat laboratorní testy řetězů a ty ti trošku můžou napovědět. Nevím v jakém už to bylo čísle, ale srovnání tam bylo i mezi výdrží a cenou za km.

      0 0
      • Air  

        prosim te mohl bys nam pro ty co nekupujou Velo jen tak zhruba nastinit jak to dopadlo? Mam tedka HG53 a nevim… je bocne vytahany, i kdyz nejezdim jako prase (vubec nekrizim prevody), ale je vytahany jen na jednu stranu (jako bych jezdil na malem kolu vepredu i vzadu), na druhou stranu ne, tak to nejde reklamovat… kdyby to byla vada vyroby,tak by to muselo byt na obe strany… ale ja za to nemuzu… mazal jsem a cistil snad co 100 km (ve spine, blatu) chtel bych jit do nejakyho sramu nebo C9, popr. HG93 (ta uz je myslim zinkovana, 73 vs. 53 zadnej rozdil neni krom barvy). Takze by me to docela zajimalo :) Dikes :)

        0 0
        • Jester  

          Ta výdrž – cena/km, to je blbost, tam testovali akorát pevnost a prodloužení jednotlivých řetězů po určitém najetí km (laboratorní testy). Jestli si dobře pamatuji, tak dobře vyšla C10 a řetězy CZ.

          0 0
          • Standa  

            Řetězy CZ opravdu docela vydrží,ale špatně řadí.Zkusil jsem ho pro zajímavost přehodit na úplně nové kolo a když byl řetěz vepředu uprostřed a vzadu taky,tak po přehození vzadu na menší,nebo větší kolečko zkrátka ani na jednu stranu nehodil pouze rachtal.CZ si už nikdy nekoupím.
            Jinak co se týká výdrže,záleží hlavně na tom jak a kde jezdíš.Vloni jsem rodině naplánoval dovolenou v horách na kolech,abych to mladšímu synovi trošku ulechčil,občas jsem ho do největších kopců táhl na laně.Najezdili jsme tak cca 250 km,z toho odhaduji s lanem tak 30–40km.Po příjezdu domů jsem zkusil měrku a ta mi zcela propadla řetězem.Jinak řetěz mi většinou vydrží cca 1200–1800 km,jak kdy-někdy koupim shimano HG73 někdy sram.

            0 0
            • Santus  

              To je zajimavy, mam taky CZ retez a skace na vsechny kolecka,a to ho mam na 8 i 9 kazete, mozna akorat neradi tak rychle jako Shimano.Jsem zvedavej kolik vydrzi.

              0 0
    • Rolei  

      Myslím, že je to opravdu docela fuk jaký máš řetěz… Jen ta výměna po 4000km, to už je asi pozdě, to ti ten nový řetěz moc pěkně chodit nebude, myslím…

      0 0
    • Lada1  

      Ja jsem pouzival HG93 (na XTR sade). Pri vymene to vzdycky trochu „prskalo“ nez si sedl. Tedka jsem se rozhodl koupit DuraAce 7701 (sem si rek, ze kdyz je nejdrazsi tak to prubnu) a muzu rici, ze rozdil je patrny. Vubec neprska (najeto pouze neco pres 20km) a radi na postorcich jakoby lepe (nez mi packa cvakne tak uz je prerazeno)

      0 0
    • Mamut  

      Nie je. Mam tri retaze a striedam ich. 2× Sram PC48 a 1× Sram PC69 (to nie je preklep). Na 8-kole.

      PC69 vydrzi viac ako dvojnasobok toho, co PC48. Jazdim stale podobne tereny, rovnakym stylom, takze taketo porovnanie je dost hodnoverne.

      Fakt je, ze PC48 stoji menej ako polovicu z PC69. Pokial jazdis „okolo“ domu a stihnes ich rozumne casto menit, tak PC48 nie je zla. Ale brat ju na tyzden do Alp nie je dobry napad.

      0 0
    • Ossis  

      Mám kliky Truvativ Firex a teď jsem dostal nový řetěz sram PC-58 a nejsem si jistý, jestli ho můžu nasadit. Na příbalovým letáku se píše cosi o rozdílných rozměrech totiž: 1/2" × 3/32" vs. 1/2 × 11/128". Docela by mě zajímalo, co ty čísla znamenají.

      0 0
      • Vilém  

        Ano nasadit ho muzes.Tvuj PC-58 je ten prvni tebou popsany rozmer.Cisla znaci rozmer retezu a to cca 12,7mm x 2,38mm vs 12,7mm x 2,18mm.

        0 0
        • Pac029  

          Vyhrabu tuto archivalii, takze da se obecne rict, ze ten rozmer 1/2 * 3/32 je 8ickovy retez, 1/2 * 11/128 je 9kovy a 1/2–1/8 klasika, ktera se da narvat na vse (bez razeni)? Bojuju s volbou retezu na singla. Dal by mne zajimalo, jestli se da rict ze pokud je ten retez zbytecne naddimenzovany, bude vic ojizdet ty zuby nez kdyz bude tak akorat (ozubeni z 8ickoveho systemu a 1/2*3/32 retez lepsi jak s 1/2*1/8 retez)?

          0 0
    • vladkyxxx  

      opotrebovanie retaze je minimalne aj ked ju pouzivas v drsnych podmienkach, pri zivotnosti ide predovsetkym o to, aby to bol taky matros, ktory nieco znesie v ťahu, makke a lacne sram retaze (nehovorim vyssie modely) pojdu do haja 2× rychlejsie ako xt retaz a xtr vydrzi este o nejaké stovky km viac, tolko co som zistil ja.

      0 0
      • Omen  

        no kupuju hg 53 vydrží mi tak 1000 km(to byl ješte na druhém předposledním zoubku) a stojí mě momentálně 220 kč xtr na netu 540 a pochbuju že bych na něm najel 2500–3000 .Co říkali kolegové bikeři tak mezi tík kolik km nejni takový rozdíl aby se to vyplatilo

        0 0
        • vladkyxxx  

          1. skusil si to s xtr?, no lebo ja hej a mne ten rozdiel v zivotnosti je zjavny, ale samozrejme hodne zavisi ako sposobom slapes.

          0 0
          • Omen  

            no já ne ale kamarádi jo a prý to takový rozdíl aby se to vyplatilo nejni

            0 0
        • pro_pa  

          já jsem na HG 53 na1e3 cca 1 100 na HG 73 okolo 1 500 a nyní na CN 7701, což je XTR 2 893 km.

          0 0
          • Omen  

            to je pěkný ale já za cenu xtr mám více méně 3 hg 53 a na nich najedu dohromady přes 3000

            0 0
    • pelhrimov  

      Moje volba je HG53, který stojí něco přes 200. Už jsem se naučil řetěz pořádně nýtovat, takže určitě přes 2000 km na kole vydrží a neroztrhnu jej. Kilometr ujetý na kole by měl být lacinější než kilometr ujetý autem nebo taxíkem. Takže pro mne nepřipadá v úvahu machrování s předraženými plášti a řetězi.

      0 0
      • marekvnoucek  

        Zdarec, hele, pokud není v háji kazeta, tak si kupte za 600 Campagnolo C9 a nemusíte řešit celou sezonu..závodím na kole a tenhle bazmek vozím na tr=ninkový silnici i na závodním bajku a na silnici vydrží cca.15000km a na bajku tak 2500km.. HG73,53 a nebo ty SRAMy mám za sebou.. tohle je fakt jinde!!

        0 0
        • RUSH  

          Chci začít s C9 na jaře. Mám připravenu novou kazetu XT. Převodníky mám LX, na nich najeto tak 3–4 tis., jezdím slušně, řetěz měním tak po 1 tis. Otázka – bude C9 fungovat na takto jetých převodnících? Díky všem.

          0 0
          • Gorgov  

            nebude, řekl bych na 90% bude na prostřednim přeskakovat

            0 0
          • Jarry  

            Mně C9 přeskakovala na novým prostředním převodníku XT(najeto 200km) asi do 80 km. Teď mám na C9 přes 300km a pořád 1. zub na měrce. Všechny předchozí řetězy na MTB jsem měnil do 1000km a měrka propadala.Dříve jsem jezdil osmikolo a PC 48 mi na trekovým kole vydržel skoro 2000. Mám dojem, že během posledních let se kvalita Shimano a SRAM řetězů výýýýýrazně snížila.

            0 0
            • Zdenda CUBE  

              To je taky dáno tím, že je rozdíl v životnosti 8čkového řetězu a řetězů na 9–10 kolo. Čím je řetěz slabší, tím je pochopitelně jeho životnost menší.

              0 0
              • Jarry  

                Souhlasím, ale kolega jezdí na 8kole a frekvence výměny se mu taký podstatně zvýšila.

                0 0
                • Bulda  

                  jojo, zlatej sedis …nebo zlatej zlatej sedis :)) ten byl i krasnej

                  0 0
    • Gareth  

      mna by zasa celkom zaujimalo, ci tu zivotnost, resp. volu v capoch neovplyvnuje aj druh bike-u. teda, ci je to klasicky hardtail alebo full, nejaky jednocap. x-krat som hockde cital, ze tah retazu zamkne odpruzenie a neviem co este. Logicky mi teda pripada, ze ju „vytaha“ skor. co si myslite o tom?

      0 0
      • Rychlej turista  

        Mě by zase zajímalo, jaký vliv na opotřebení řetězu mají pláště a tlak v nich. Na měkkých pláštích se ten řetěz tolik nenatřásá a měl by logicky vydržet více. S tím mám fakt velký problém. Nemá to někdo změřené? Vážně kvůli tomu uvažuji o přechod na fulla.

        0 0
    • burnout/syndrome1  

      Já myslím,že to jedno není.Nevím,jak bych na kolo využil třeba řetěz od motorové pily či řetěz s koulí

      0 0
      • Bulda  

        to se hezky zaradilo, co rikate :))))))))

        0 0
      • hribik A1  

        skus vyskusat, za pokus by to snad stalo. potom oznam vysledky, ako tvoj pokus dopadol. pokial dobre, vyskusal by som to tiez. taka retaz na psa, to by mohlo vydrzal aj 50 000 km nez sa natiahne :-)

        0 0
      • saab  

        Jenže, kamaráde můj, ten řetěz od motorové pily je docela dobrý nápad, například při jízdě v lese po vichřici. To pak padají stromy a ty pak můžeš pomoci dřevorubcům odklidit škody.. Stačí šlapat jako divý a kmen je vejpůl.. Ale s řetězem s koulí nenaděláš opravdu nic..

        0 0
        • Honza729  

          To neni pravda, muze s nim treba skocit do Vltavy.....dno je peknej adrenalin, pekny tereny… :-)

          0 0
    • yoggi  

      vo vybere medzi HG 53(deore) a 73(lx) by som sa oblukom vyhol HG 73. obe porovnam po 4500km som vymenil HG53 mala 132,75mm za nove HG 73.na HG 73 po 3500km zacala skakat po premerani mala 133,1mm tak som tam dal povodnu HG 53 s 132,75mm a slape ako hodinky odvtedy ma najazdenych cca 750km cize HG 53 ma uz 5250km a stale ide bez problemov.

      0 0
    • Frankie  

      Vcera jsem meril C9 – najeto cca 6400km! a ma 132,5mm – pravda, naprosta vetsina v suchem prostredi, ale i tak je to bomba oproti jinym retezum… FV

      0 0
      • stan.zak  

        Frankie, nechápu to „v suchém prostředí“, prostě pokaždé mám na kole bláto, včetně řetězu. A to se tomu (hlavně v turistické verzi) opravdu zabránit snažím. Jestli ty nás trochu nehoupeš? Navíc: vidím žádný řetěz! :-)

        0 0
        • Frankie  

          Nehoupu, km jsou ± 50, mm jsou ± 0,5 :) Navic podle mne nejsem jediny, kdo ma na C9 najeto podobnou sumu… FV

          0 0
          • Frankie  

            S tou presnosti v mm jsem se trosku podcenil, budete to tak ± 0,1mm, pro pripadne hnidopichy :) FV

            0 0
    • RB_Rider  

      Lidicky, ja to proste nechapu jak nekomu muze retez na bajku vydrzet vic nez 1500km. Ja jezdim hlavne SRAMy 971 a SHIMANO HG73 a vydrzi mi tam max 1500km. Ale vetsinpu jen okolo 1200km. A to nejezdim zadny extrem, jen lesni cesty, sem tam blato, casto cistim v pracce a mazu nejakym mazivem Cross country pro tezke podminky s teflonem. C9 jsem zatim nezkousel, ale nemyslim, ze by vydrzel vice. Jak nekomu muze vydrzet HG 73 kolem 3000km a tak, to fakt nechapu. A taky nechapu ty nekonecne diskuze, ze v retezu vznika brusna pasta…atd. Obrusovani cepu uvnitr retezu snizuje jeho zivotnost jen minimalne. To co ho posila do kytek je prosty tah a jeho surove natazeni. Schvalne polozte na rovnou podlozku vedle sebe novy retez a stary retez. Ten stary je pri stejnem poctu clenku o kus delsi. A ptam se tedy, muze brusna pasta z blata a maziva zpusobnit to, ze je retez delsi? NO NEMUZE!!!! Retez je proste natazeny, takze nejaka prehnana udrzba a cisteni je jen ztrata casu a penez. proto cistit a udrzovat s MIROU. Zivotnosti to prida jen minimalne.

      0 0
      • diridonda  

        Caute, uz ste poculi o KMC retaziach. Tie su super. Ja mam par kamaratov, ktory predtym ci Sram alebo Shimano ci uz Campagnolo pouzivali a ked som im tuto retaz dala, tak boli velmi spokojny. Tak ako ine diely na bike aj tu retaz musis opatrovat, co znamena moja skusenost hovori, ze ked tej retazi das kupel s mydlovou vodou a s dobrym olejom premastis ( Red Oil znacky RSP alebo Rohloff ) tak ti retaz aj 5000–6000km vydrzi. Poznam dobry kontakt na tieto retaze, ak mas zaujem, posli mi email.

        0 0
      • martt  

        zmeraj dlzku JEDNEHO clanku presnou sublerou (mikrometrom). Najprv novej, potom starej. Zistis, ze clanky sa nenatahuju. Vybrusi sa cap. Na jeden spoj asi o 0.1 mm, na 11 clankoch o 1.1 mm, teda z 132.2 na 133.3

        Tu si kukni fotky opotrebovanych capov www.arnowelzel.de/…/chains.html

        0 0
        • chodec  

          No tak po delší době zase jeden příspěvek, díky kterému jsem si přečetl něco zajímavého, a užitečného. Preferuji AJ a tak jsem si našel AJ verzi článku zde:

          sheldonbrown.com/cha­ins.html

          a pěkně si početl o řetězech a opotřebení. Má to narozdíl od různejch spekulací zde hlavu a patu a beru si z toho pár zajímavejch poznatků. Překvapivě to není odpověď na to kvůli čemu se řetěz „protahuje“ – že to není vytaháváním materiálu, ale úbytkem materiálu v čepech obrusem mi bylo jasné a mám to ověřené, ale zajímavá je informace o kvalitě „továrního“ mazání, které zde někteří mají tendenci umejvat hned po zakoupení. Z článku je zřejmé, že to není ani potřeba ani žádoucí – viz:

          „This factory lube is superior to any lube that you can apply after the fact. Some people make the bad mistake of deliberately removing this superior lubricant. Don't do this!“

          Zajímavá je také názorná úvaha o dopadech použití opotřebeného pastorku na nový řetěz a obráceně, která, když to člověk domyslí do konce, odpovídá i zakládající otázku threadu ;-) (ovšem zákeřně každému možná krapet jinak, podle toho, jaký má přístup k výměně řetězů)

          0 0
          • chodec  

            Geniální stránky, jakto, že jsem o ně nezakopnul dřív – konečně jsem se třeba dočetl, proč se nejspíš historicky zaužívala většinově na kolech zadní brzda na pravou ruku, což jsem nikdy úplně nepochopil a šel v tomto ohledu proti proudu – geniální postřehy a informace tam jsou ;-) (myšleno vážně)

            0 0
            • martt  

              ty nepoznas sheldona browna? No asi preto, ze si CHODEC a nie cyklista :-)

              0 0
          • chodec  

            Pardon, že ještě jednou, ale tohle je univerzální odpoveď na to, jak čistit a mazat řetěz. Musím říst, že mě to složilo do kolen – kdo to zná, nechť prosím omluví mou opožděnost, ale i kdyby sem tam nasměroval jednoho, co to nezná, to stojí za to ;-)))))) – Užijte si jako já

            sheldonbrown.com/cha­inclean.html

            0 0
          • martt  

            Este je vyborny material o opotrebovani retaze a drivetrainu aj na strankach Rohloffu. Tesi ma, ze som nasiel niekoho, koho zaujima aj technicka stranka veci. Bohuzial vacsinou po nemecky.

            www.rohloff.de/…slt99.en.zip www.rohloff.de/…kette.de.zip www.rohloff.de/…plege.de.zip www.rohloff.de/…ette2.de.zip

            0 0
            • martt  

              pre tych co sa im to nechce kukat, je tam napr. aj presne zdovodnenie preco nova retaz preskakuje na starej kazete

              0 0
      • Bulda  

        tys to asi necet cely, ze?
        Daf (20.07.2004 09:09:49) 194.108.65.xxx 12×> Řetěz – není to jedno jakej ? (^ odpověď na 11× ^) Jak si muzes byt jistej ze to neni tema cepama. Kdyby se na retezu natahovaly clanky, tak by pak prostredi ve kterem jezdis nemelo zadny vliv na zivotnost retezu a to je blbost. [Odpovědět] [Odpovědět na zakládající příspěvek] [Zpět na obsah]

        tak radsi nemysli a vyzkousej C9 a hlavne nemaz to tema hustejma sr…ma, ty prave lepej bordel a vytvarej tu brusnou pastu mas pravdu, ze se retez dik brusne paste nenatahne, clanky se oproti sobe v tom cepu posunou spocti si z prurezu clanku v nejuzsim miste, jako silou bys ho musel natahovat, abys dosah meze kluzu (trvala deformace) …to bys musel bejt sakra silak

        0 0
        • RB_Rider  

          tak proc tedy stary jety retez sundany z kola je na cele sve delce o clanek delsi? Je proste natazeny, nic vic. Nerikam, ze prostredi nema zadny vliv. Vliv ma, ale podstatne mensi nez vytahani

          0 0
          • Blade  

            :o) starej řetěz je delší proto, že má obroušený čepy. Co se stane, když se obrousí čep? Zmenší se jeho průměr, tím pádem nedrží dva sousední články v původní poloze, ale oddalují se. Kdybys to vedl do extrému, tak se čep brousí do té míry, že tam nakonec žádnej čep nebude a články se oddálí nadobro. Netvrdím, že se článek nemůže protáhnout, ale vzhledem k obrušování čepů to je zanedbatelný.

            0 0
          • chodec  

            Ty buď neumíš číst, nebo ses rozhodl to ignorovat. Odpověď na dotaz, jak může být jetý řetěz sundaný z kola delší než nový, najdeš (pokud ti nestačí zkratkovité popisy zde) podrobně včetně fotek opotřebených čepů a článků na stránkách toho Browna, co jsme o kousek vejš diskutovali

            Když tam koukneš na fotku, článku, který má obroušené prolisy pro prstýnek nebo osičky/čepu, která je o 1/4 průměru probroušená otáčením v článku, tak snad pochopíš, kde se bere ta délka navíc na tom počtu článků.

            Protažení materiálu je vedle toho zcela bezvýznamné (pokud je nějaké) a ještě jsem nenašel na netu, že by se ho někomu podařilo změřit – přitom protažení článku by bylo měřitelné snadno – každej článek by byl o kousek delší než novej. Na jetém řetězu je však článek dlouhej stejně, prodlužuje se jen napnutý řetěz tím, že se v něm posčítají postupně narůstající vůle (včera jsem si to večer pro zajímavost i zkoušel proměřit na novém 991 cross step a 991 cross step, co mám ojetej na třetí zub.

            To má vliv i na boční tuhost řetězu. Nový do boku prohneš jen málo, hodně ojetej snadno – to není natažením, ale vaklem jednotlivých čepů.

            0 0
            • Bulda  

              jak to bylo? .....kolega zřejmě není z nejbystřejších :)))

              0 0
          • Bulda  

            no ty si fakt snad děláš srandu, ne :))?? to fakt neumíš číst? Bulda (16.10.2007 14:27:46) 82.113.61.xxx 3×> Řetěz – není to jedno jakej ? (^ odpověď na 2× ^) …mas pravdu, ze se retez dik brusne paste nenatahne, clanky se oproti sobe v tom cepu posunou

            0 0
    • krhac1  

      Na téhle točně seděli…je to marný,je to marný,je to marný!!! :-)

      0 0
      • krhac1  

        ps:ani motorka nedokáže natáhnout článek řetězu!!(a předpokládám,žě má větší sílu)

        0 0
    • RB_Rider  

      Ja jsem to vsechno cetl to povidani o brusne paste atd. Ale proste tim, ze mem v retezu obrousene cepy tak se nenatahne. A ja nemerim natazeni vnitrkem merkou a nebo posuvkou, ale proste retez pred vymenou je delsi nez novy pri stejnem poctu clanku. Normalne je polozim na podlahu vedle sebe, maji stejny pocet clanku a ten stary je delsi nez novy asi o 7mm, coz je okem viditelne a rozhodne na to nema vliv brusna pasta. Tak prosim ctete to co pisu, taky mi prijde, ze vase bystrost neni uplne idealni. Schvalne pri vymene retezu si to zkuste polozit vedle sebe a uvidite.

      0 0
      • Manas  

        Udelej si jeden pokus. Vem ten sjety retez a cely ho roznejtuj. Pak udelej to samy s tim nejteym. Taky porovnej otvory pro ty cepy – tam uvidis ze to uz davno neni kruh.

        0 0
        • Manas  

          Safra, kousek mi vypad: Pekne vyrovnej clanky vedle sebe a zarovnej to dvemi pravitky, to samy i ten nejetej. Zmer si vzdalenosti mezi pravitkama a mozna bude prekvapenej.

          0 0
        • RB_Rider  

          Ja Ti rozumim a urcite mas pravdu v tom, ze otvory v pouzdrech retezu budou vykazovat jiste opotrebeni. To je jasne. Ale zkus si predstavit, ze ty pouzdra tam vubec nejsou, mas jen surove snytovane velke a male clanky cepama. A ciste toto torzo bez pouzderek je delsi a tudiz podle me natazene. To znamena, ze Ty vlastne merkou zmeris jednak natazeni retezu a taky tim, ze ji vtlacis mezi pouzderka tak i opotrebeni na nich. Takze vysledny duvod, proc je retez jiz ojety je zpusoben zaroven jeho natazenim a taky opotrebenim pouzderko vs, cepik. Jde jen o to v jakem pomeru jsou tyto dva druhy. Ja rikam, ze vetsi vliv ma natazeni nez to opotrebeni na cepu vs, pouzderko.

          0 0
      • Krys  

        Na hornom obrazku su články neopotrebovanej reťaze. Na dolnom je reťaz zo silne obrúsenými osami článkov. Na to aby sa reťaz natiahla o 7mm stačí aby sa polomer každej osi zmenšil o 7mm/(počet článkov*2). Ak je počet článkov napr. 110, tak to opotrebenie vychádza na cca 0,03mm.

        0 0
        • RB_Rider  

          Ja tomu rozumim. Ale proc jsem nad tim vsim kolem retezu vubec zase zacal uvazovat.

          1)Nedokazu pochopit ty silene rozdily v zivotnosti stejneho retezu. Mi vydrzi retez tridy HG73 nebo SRAM 971 neco malo pres 1000km. A ani hovno nejake 2000 a nebo 3000km.

          2)Koupil jsem dva SRAMy 971 (u stejného prodejce v jeden den, tedy predpokladam stejnou varku retezu) a jeden jsem jezdil stylem po kazde vyjizdce pracka a namazat. Ten vydrzel 1100km. Druhy pak stylem bordelus maximalus. Sem tam utrit hadrem a trochu primazat. A hadejte kolik vydrzel…prekvapeni 1000km. Tak jaky vliv ma pak treni, bordel a opotrebeni?

          Pripada mi, ze jen velmi maly a zacal jsem hledat jinde. To jest duvod, proc jsem rozpoutal tuto diskuzi timto smerem.

          0 0
          • Krys  

            Údržba reťaze je téma na iný flame :) Niektorí tvrdia, že keď sa použije správne mazadlo, tak sa reťaz nemusí a ani nemá prať. Otázne je tiež, čím prať reťaz. Už sa to tu preberalo veľa krát.

            0 0
          • Honza729  

            Ty Tebou popisovane silene rozdily v zivotnosti retezu, ktere nedokazes pochopit, maji uplne jednoduchy duvod:

            rozdilna kvalita materialu u uzivatelu pak rozdilny styl razeni rozdilna sila kazdeho jezdce rozdilna udrzba

            Co je na tom tak silene nepochopitelneho ????

            0 0
      • chodec  

        Tak to vzdávám – demonstruješ tu tupost nevídaných proporcí.

        Kdybys polemizoval s loženejma argumentama, tak neřeknu, ale ty jen dokola meleš o tom, že starej řetěz je dejší než novej. TO ALE VĚDÍ VŠICHNI a nikdo to nezpochybňuje. Bavíme se tu o důvodu.

        Kdybys měl pravdu ty a řetěz se „natahoval“, tak se to dá jednoduše experimentálně ověřit. V takovém případě by se totiž poměrně natáhl (prodloužil) každý jednotlivý článek řetězu. Běž teď ke kolu a pokud máš jetej řetěz, tak změř šuplerou či mikrometrem (mám k dispozici obojí kdybys neměl, tak přijeď) tak 5 náhodně vybranejch článků řetězu (každej samostatně – prostě jen délku těch vnejších brejlí). Pak se seber, zajdi do obchodu a změř novej řetěz téhož typu stejným způsobem. Pokud ti na ojetém řetězu vyjdou v průměru delší jednotlivé články, tak máš pravdu, že se řetěz „vytahuje“. Pokud ne (což jsem si předevčírem pro jistotu znovu ověřil), tak se ta celková délka řetězu, tedy to prodloužení, co vidíš, když si to položíš na zem, zvětší na něčem jiném než na vytahání článků – konkrétně na posunutí jednotlivých článků vůči sobě navzájem – tedy ve vůlích co tam na novém nebyly a opotřebením čepů. Tyhle vůle jsou na jednotlivých článcích v řádu setin mm, proto se měrkama prodložení měří vždy na 11 článcích vedle sebe tak, aby se vůle nasčítala a byla lépe měřitelná. Ta vůle se tam vzala obyčejným vydřením materiálu – to pochopitelně urychlí prach či rez v místě tření – tedy vnější podmínky a způsob údržby.

        Jestli to ještě není jasné tak už opravdu nevím, jak názorněji popsat.

        0 0
        • RB_Rider  

          No ja chapu, ze treba nekomu me nazory nepripadaji uplne skvele, ale ja o nikom netvrdim, ze je tupy nebo tak neco. Myslim, ze trochu vice slusnosti by neskodilo. Mejme na pameti to, ze jsme BIKERI a bike a retezy a vse kolem by nas melo stmelovat dohromady a ne podnecovat k osocovani a urazeni. Tak to citim ja. Ale to je jen kratka vlozka. :-) Ted zpet k retezum. Sam tvrdis, ze opotrebeni je na jednom clanku tak male, ze se meri na 11 clancich, aby bylo meritelne. Predpokladejme, ze deformace protazenim je taky v setinach mm. Jak mi tedy muzes napsat, ze mam zmerit jeden clane a ze je to jednoduchy experiment? V tom si trosku protirecis, ale nemyslim, ze je to tupost. V diskuzi se proste takove veci stavaji. :-) Jinak diky za nabidku zapujceni meridel, meridla mam svoje :-).

          0 0
          • chodec  

            Výborně – máš-li měřidla svoje, tak směle do toho – měřením 11 článků se věc usnadní, protože se zvetší rozdíl mezi měřenou hodnotou a chybou měření ale neznamená to, že by to nešlo měřit i jinak. Vlastně je tu důvod proč se neměří jednotlivé články – prodloužení řetězu nezměříš tím, že bys změřil vytažení článku – protože se článek nevytáhl (tedy alespoň ne měřitelně). Zato posun 11 článků vůči sobě už změřit jde. Takže tím změřením jednoho článku, který teď jistě provedeš vlastními měřidly experimentálně ověříš, že se články nenatáhly a snad uvážíš alernativní teorii, kterou ti zde předkládáme.

            Mé pohoršení nesměřovalo k jinému názoru, ale k totální neúctě ke snaze ostatních ti něco vysvětlit. Až do dnešního rána si tu stále jen opakoval, že ojetý řetěz řetěz je delší a ignoroval si to, že ti tu ostatní nabízí vysvětlení i jiné, než že materiál řetězu teče.

            0 0
          • Bulda  

            aby to bylo meritelne merkou, suplerou (ty merej na desetiny mm) …na mereni protazeni jednoho clanku potrebujes, jak bylo napsano vyse …mikrometr!!! ale stejne je to jedno, nic nenameris a jestli, tak je to pzusobeno ruznymi deformacemia otrepy pri razeni (strihani) clanku z plechu, sparvne bys mel merit to protazeni na stredy cepu, coz bude asi uz trosku problem

            a jeste jeden poznatek …kdyz jezdis ty HG (a nove Sramy -oznaceni PG9XX taky) …jiste jsi si vsiml, ze vnejsi clanky jsou prolisovane ven ve stredni casti …kdybys mel takovou silu, ze natahnes clanek, co myslis, ze by se stalo jako prvni, co???? …no, jiste by se ten prolis narovnal (uz jen kvuli prurezu na ktery ta sila pusobi ve smeru, ve kterem ma nejmensi moment setrvacnosti, tedy mejmensi pevnost v ohybu) …a ted se upaluj kouknout na svuj jetej HG jestli tam ty prolisy zustaly a tesim se na vysledek, kterej nam sem jiste rad napises......

            0 0
            • o.1  

              Mala poznamka z mechanickeho hladiska: Ten prelis nema dovod sa narovnat, lebo prave tam je to deformacne spevnene…

              0 0
              • Bulda  

                to asi myslys jinej prolis… ten u vnitrniho clanku asi, ne?

                0 0
    • RB_Rider  

      Proste mi to nedalo a zkusil jsem tak nahrubo spocitat jake napeti v tahu v retezu vlivem slapani muze vzniknout a dostavam se na hodnoty kolem 500MPa, coz uz je docela hodne a muze to byt blizko mezi kluzu. Ale samozdrejme neznam mechanicke vlastnosti materialu, ze ktereho je retez vyroben. Tim chci ale rici, ze natazeni surovym tahem urcite nevylucuji. Teorie obrusovani cepu povazuji spis jako reklamni kampane vyrobcu maziv. Pouzdro na tom cepiku stejne neudela nejake velke mnozstvi otacek. Netvrdim, ze muj nazor je nejlepsi a pravdivy. Jen natuknuti, ze by to take mohlo byt i jinak…

      0 0
      • chodec  

        reklamní kampaně výrobců maziv si můžeš ověřit sám a pak si uděláš lepší představu než tímhle básněním – když roznejtuješ svůj starej vyřazenej ojetej řetěz, najdeš na každém čepu něco podobného tomu, co je na přiloženém obrázku (možná o trochu míň to na obrázku je extrém, do kterého to nechá zajít jen prase). Podobně bude vyšoupaný i ten přiléhající článek, který se v tom místě točil – tam dochází k tomu opotřebení a posunu, co ti ukázak Krys a které je důvodem prodložení celého řetězu, když tyhle vůle posčítáš na počtu článků. Jak tu někdo spočítal, na prodloužení 7 mm na celém řetězu ti sačí 3 setiny na jeden čep – tedy vlastně 1,5 setiny mm na čep a 1,5 setiny mm na oko článku (nebudu to přepočítávat znovu, snad je to správně).

        0 0
        • RB_Rider  

          Dneska budu pitvat stary retez a kouknu se. Jak jsem psal KRYSOVI, nechapu rozdily v zivotnosti jak tady nekdo pise 3000km v blate a tak. Taky muj pokus se dvema SRAMY, no snazim se tomu prijit na kloub. Kamosovi vydrzi retez kolem 500km, pouziva sramy pro 8 kolo kazetu. Je z toho nestastny, kilometr na kole ho prijde pomalu draz nez autem. :-)

          0 0
          • Krys  

            Radíš v zábere alebo do kríža? Napríklad aj to má na životnosť reťaze vplyv. Dokonca si trúfam tvrdiť, že potreba meniť reťaz je spôsobená práve tým, že reťaz je vedená málokedy rovno a často sa ten ohyb mení.

            0 0
            • RB_Rider  

              No musim se priznat, ze asi krizim trochu vice nez je zdravo. Mam vzadu 9tku a vyuzivam ji asi takto: Velka placka vpredu-vyuzivam vse krome nejvetsich dvou vzadu Stredni vpredu-vyuzivam vse korome nejmensiho a nejvetsiho vzadu Mala vpredu-vyuzivam vse krome dvou nejmensich.

              Co se tyce razeni v tahu: V tahu radim jen v pripade nutnosti, takze ne moc casto, ale rozhodne v tahu obcas radim.

              Vazim 70kg a jezdim frekvencne. Tak fakt nevim.

              0 0
          • chodec  

            Při uvažování o opotřebení řetězu je potřeba vzít v úvahu to, že faktorů, které mají na opotřebení vliv je mnohem více – prostředí a údržba se tu diskutují jen proto, že jsou to jedny z mála faktorů, které člověk může vědomě ovlivnit. Z mé omezené zkušenosti ale zdá se minimálně stejnou roli hrají faktory jako:

            1. váha jezdce
            2. způsob řazení
            3. kvalita materiálu řetězu, zejména povrchové vrstvy.

            Přičemž pokaždé mohou hrát jinou roli podle toho, jak se nakombinují.

            Příjklad. Maželka váží skoro jen polovinu toho co já (já okolo 100, manželka něco mezi 50–60), přesto se jí výrobní Shimano při identické údržbě s mým Sramem ojelo na třetí zub cca 3× rychleji (teď má na něm najeto cca 300 km, já při stejné délce okolo 1000). Je to proro, že ten její řetěz rezne, jen když se na něj člověk špatně podívá, dokonce rezne i když byl namazanej (stejně jako ten můj), což zase nechápu já a tím, že blbě žena řadí (nerada to slyší, ale je to tak) – každou chvíli ji vidím, jak jede nějaké zkřížené převody.

            Je také potřeba vzít v úvahu, že každý faktor má možnost se znásobit při statisících tisících pohybů článků – takže třeba individuální návyky při řazení a váha, se kterou se proti sobě třou čepy a články hrají při tomhle počtu opakování minimálně stejnou roli, jako bordel, ve kterém řetěz jezdí.

            0 0
        • Volf  

          Máš úplnou pravdu. Řetěz se nevytahule, ale vybrušuje. Vytahování řetězu je stejná latina jako roztržení řetězu.

          0 0
        • Omen  

          Vzdejte to jemu to stejně vevysvětlíte :-))

          0 0
        • MlokCZ  

          To, že je způsobeno prodloužení řetězu opotřebením těch čepů je jasné.

          Ovšem teď je otázka, co na to opotřebení má největší vliv. Já si v tuhle chvíli myslím, že rozhodující vliv má stejně tahová síla řetězu. Když je větší, tak při otáčení čepů dochází k větším tření a většímu opotřebení. A taky si myslím, že mazivo pak má menšinový vliv na tohle opotřebení.

          Vycházím hlavně z toho, že se snažím přijít na to, proč mě vydrží řetězy až tak dlouho (pod 3tis. km jsem neměl žádný řetěz, HG93 až ke 4tis., na 8čkových řetězech 5–5,5tis.km a to hle všechno u většího množství řetězů).

          A co mě odlišuje především od lidí, kterým vydrží řetězy výrazně méně (v mojem okolí vydrží lidem řetězy od 1tis. km až po ještě nepatrně více než mě u mojí manželky) a co je společného pro ty, co jim vydrží stejně nebo ještě více. Vypozoroval jsem, že největší rozdíly budou v následujícím:

          • váha jezdce (jsem poměrně lehký, 70kg)
          • jak se jezdí frekvečně (jezdím hodně frekvenčně)
          • jak se jezdí rychle (jezdím hodně pomalu, letošní celoroční průměr mám těsně pod 15km/h, sice 95% terén, ale převaha terénu spíš hezčí poměrně rychlé cesty)
          • křížení řetězu

          Vliv mazání a údržby mi přijde nepatrný. Osobně jsem zkoušel kdysi od pravidelného praní a super pečlivého mazání, různá mazadla až po současný stav, kdy pouze otírám hadrem + jednou za čas sprcha horkou vodou (v rámci mytí komplet kola) a mazání GT85kou. No a výdrž řetězu pořád podobná. Ostatní v mém okolí mají taky různý přístup k údržbě a používají různá mazadla a opět bych řekl, že to má minimální vliv.

          Všechny ty první tři rozdíly uvedené výše směřují k jedinému a to k síle působící v tahu.

          A teď pár rozdílu oproti mě u lidí, co jim vydrží řetězy jinak dlouho:

          • manželka jezdí nepatrně menší frekvence, váží nepatrně méně a jezdí ještě výrazně pomaleji než já: výdrž řetězu nepatrně větší
          • všem co vydrží méně, tak platí následující: jsou těžší, jezdí méně frekvenčně a jezdí rychleji (konkrétně ti, co jim vydrží nejméně mají ten rozdíl největší ve všech těch 3 parametrech)
          0 0
          • MlokCZ  

            Nezmínil jsem způsob řazení, ale to proto, že v mém okolí řadí téměř všichni slušně, žádné časté řazení v záběru, proto to v pozorovaném okolí nemá na výsledek vliv. Ale obecně mít bude.

            0 0
          • Krys  

            Aj tak si myslím, že sa maže len preto, aby to nevàzgalo. ;)

            0 0
            • chodec  

              No a také aby to nerezlo – mám podezření, že právě extrémní tendence ke korozi je hlavním důvodem, proč manželce ubejvá řetěz na novém kole tak rychle, jak ubejvá – jak jsem psal, třetí zarážka po necelých 300 km mě odrovnala – Manželka je přitom lehčí než Mlok ;-) a silou určitě také nešlape – nemá ji a nemá ani váhu a techniku na to, aby ji využila, kdyby ji měla. Přitom tomu reznutí nejsem schopen účinně bránit ani standardním mazáním. No v tomhle případě jsem se už smířil s tím, že ho nechám dožít – to mu nejspíš bude trvat tak 100 km ;-) a pak tam dám něco důstojnějšího.

              0 0
              • MlokCZ  

                S reznutím je to možné, s tím jsem nikdy ale problém neměl (dané používanémi řetězy a ne příliš častému delšímu ježdění za deště), takže reznutím jsem výrazně ovlivněný žádný řetěz neměl.

                Reznutí tedy klidně může být opravdu velmi výrazný, možná i nejdůležitější faktor, pokud k němu dochází.

                0 0
              • Honza729  

                No, tedy prominte, ale nechat dojit situaci az primo ke korozi retezu muze jen diletant, ktery veskerou udrzbu kola smrskne do ukonu: oprit kolo do kulny.

                Pri normalnim pravidelnem servisu, tzn. retez staci otrit hadrem, jednou za cas projet wapkou a po kazdem svihu maznout kapkou oleje do cepu, se proste NEMUZE stat, ze by retez reznul.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Tak to si tedy nemyslím. Některé řetězy bez pořádné povrchové úpravy dokáží zreznoust klidně i během několik hodin jízdy v dešti. To už jsem mnohkrát viděl (před vyjížďkou zcela bez náznaku rezu, namazaný). Já s tím problém nemám jak už jsem psal výše, ale to je dané používanými řetězy a hlavně tím, že několikahodinovou jízdu v dešti neprovozuju.

                  0 0
                  • Honza729  

                    Tak pak je otazka, ktere jsou ty NEKTERE retezy. A dale pak jak jsou pred jizdou v desti osetreny…

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Všechny bez povrchové úpravy. Tedy u Shimana jsou na tohle zcela ok jen HG93 a částečně HG73 (povrchová úprava jen částečná). U Sramu z hlavy netušim, jak jsou na tom jednotlivé s povrchovou úpravou.

                      0 0
                • chodec  

                  Já ti kliedně prominu, ale přestože manželčinýmu řetězu věnuji stejnou péči jako mému, ten její rezne i namazanej – přísahám ;-)

                  Standardní údržba je buď

                  • malá: přijedu, nechám v garáži (vytápěné) vyschnout do druhého dne, promažu mazivem na řetězy (zelenej nebo červenej Finish Line), protočím, otřu zvrchu; Když jsem v dobrém rozmaru, tak promazání opakuji ještě jednou.
                  • velká: přijedu, vyperu v pračce nebo ve sklenici v omašťovači, vyperu hadicí, vyfoukám články pistolí se stlačeným vzduchem (kompresor), abych urychlil schnutí a zbavil se co nejvíc vody, nechám pár hodin doschnout v garáži a pak namažu 2× řetěz.

                  Pokud dělám něco špatně, tak se to rád dozvím, nicméně za dobu, co jezdím na kolech mi při stejné údržbě takto rezly jen 2 slovy dva řetězy. Pokaždé to bylo montážní Shimano co bylo na novém kole z výroby. Jakýkoliv jiný – Shimano ani SRAM, co jsem potom koupil v obchodě už to nedělal nebo ne v takové míře.

                  Jen pro představu nerezne to tak, že by byl řetěz rezem omalenej, ale při pohledu z blízka objevím třeba po dvou dnech kousky rezu tu a tam na rolničkách, mezerách mezi články a pod. a to mě vede k závěru, že za tu chvilku, co to bylo mokré a než to vyschlo stačil ten řetěz extrémně rychle začít korodovat, což jiný nedělá.

                  0 0
                • Manas  

                  Nemusis byt vubec diletant aby se ti tohle stalo. Proste to rezne, material na hovno. Tusim ze hodne stary HG-53 co jsem mel na dirtu. za noc se udelala krasna liska a to jsem ho otrel vzdy.

                  0 0
                • Rychlej turista  

                  Nemám kůlnu.

                  0 0
                • Omen  

                  hg 53 ti zrezne do druhého dne když z něj neumeješ bahno a to se po náročných závodech většinou nechce

                  0 0
                  • Jenda  

                    na tohle pouzivam WD40 – nastrikam kklidne na mokrej retez a pak nezrezne

                    0 0
          • ememem  

            presne jak pises na 90% to ovplyvnuje:

            • hmotnost
            • silove kontra frekvencne slapanie
            • rychlost (suvisi s terenom a teda aj predchadzajucim bodom – tazky teren viac silovych zaberov).

            bodka. howg.

            akurat som presvedceny o tom (vid aj stranka rohloff)ze mazanie a jeho druh hraju dost podstatnu ulohu.

            lenze su vynimky potvrzdujuce pravidlo – manzelka 50kg, v podstate nejak silovo nejazdi, jeden maraton a nova retaz uplne v hajzli. takze cosi bude aj v materiali.

            0 0
            • MlokCZ  

              Tak určitě tu budou i vyjímky, kdy je konkrétní kus vadný.

              Ještě k tomu těžkému terénu a více silovému záběru. To bude dělat určitě hodně. Tam právě i v těchto případech jezdím lehoučké převody a pěkný plynulý frekveční záběr menší silou. Silové záběry téměř nevedu.

              A pak se mi tu lidi divý, kolik mi vydrží řetězy a že mi nestačí 22/32 převod, že bych uvítal možná i lehčí než 22/34.

              0 0
          • o.1  

            presne take su aj moje skusenosti. Mazat staci az ked to zacne vydavat zvuky, inac je to len strata casu a penazi. A ked makas tak retaz ide rychlo do haja a nie len retaz…, ked chodiz lazo-plazo tak to vydrzi dlho. Skratka prirodne zakony… Ale netreba to brat tragicky: flakaci sa mozu radovat z toho, ze im vsetko dlho vydrzi a makaci z toho ze makaju…

            0 0
            • martt  

              Ja som asi exemplarny flakac. Retaz KMC za 99,–SKK mi vydrzala 8000 km a este stale nema ani 133 mm.

              Inac vidim, ze sme byvali kolegovia, ja som mal adresu umerxxxx (miesto xxxx bolo moje meno).

              0 0
      • Blade  

        Buď tak laskav a proklikej si odkazy výše uvedené, je tam kýbl fotek. Na nich i slepec uvidí, jak jsou čepy obroušený. Pokud ti bude i toto připadat jako reklamní kampaň, roznejtuj svůj starej řetěz a mrkni se na čepy jak budou ohoblovaný. K tomu tvýmu zanedbatelnýmu množství otáček: Při kadenci 70ot/min, při průměrných 100 hodinách za životnost řetězu a při průměrným převodu mi vychází, že každý dva sousední články se vzhledem k sobě při těchto podmínkách pootočí by voko 560000×

        0 0
        • RB_Rider  

          Jak jsem psal vyse, dneska odpoledne rozpiotvam stary retez a kouknu na to opotrebeni. Tedy pro prodlouzeni zivotnosti retezu budu muset zmenit svuj styl jizdy a razeni. No, uvidime. :-)

          0 0
      • assassin  

        no ja se dopocital trosku mensi hodnoty, ale je fakt ze sem vsechny rozmery hrube odhadoval… ono ale tahle sila je vcelku zanedbatelna kdyz uvazis tu ktera na clanek retwzu pusobi k kdyz nabiha na opotrebeny kolo prevodniku,nebo kolecka na kazete… jehoz opotrebenej tvar odpovida retezu s o neco vetsi rozteci… tam ti pak vyjdou sily radove vetsi… a rekl bych ze ty jsou taky duvodem trhani retezu… o5 vychazim z moto kde se timto zpusobem podari mnohonasobne vetsi retez nez na kole, pritom motorka nedosahuje krouticiho momentu jako clovek .....

        0 0
        • martt  

          motorka dosahuje krutiaci moment na zadnom kole urcite vacsi ako bike, preto aj akceleruje a ide rychlejsie.

          Tah na retazi moze mat mensi, to je pravda.

          0 0
          • assassin  

            hele kroutici moment ma primou vazbu na ten tah v retezu a vykon…

            tak sem to jen tak cvicne prepocital… spis odhadl a pro moji sobu a moje kolo mi na stredu vyslo cca 157n.m a pro moji moto mi na vystupu vyslo 410N.m …ale samo v otackach nejvetsiho krouticiho momentu ..tzn kolem 7tis otacek…

            to ze jede rychleji vyplyva z vetsiho vykonu… myslim ze z nuly ma kolo vetsi kroutici moment a i akceleruje rychleji… jen clovek nedokaze slapat s dost vysokou frekvenci… takze zahy ztraci…

            0 0
            • martt  

              vztah medzi vykonom, krutiacim momentom a otackami je jednoznacny.

              Na to aby 200kg motorka plus 100 kg jazdec akcelerovala z 0 na 100 km/h za 5 sekund potrebujes silu… pockaj pocitam…

              zrychlenie = dv/dt= 100/3.6/5 = 5,5 m/^2 sila = m*a = 300 kg * 5,5 m/s2 = 1666 N

              To do toho neratam odpor vzduchu. Navyse ta sila nie je konstantna, pri nizsich prevodoch je ovela vyssia, povedzme 3000 N…

              Ak ma to koleso polomer 0,3 m, krutiaci moment je 10000 Nm

              Mozno sa mylim, ak si myslis ze ano, oprav ma prosim.

              0 0
              • assassin  

                hele me se zda ze teda sice do vseho cpes teorii ale nejak ti to stale nevychazi… a mas zvlastni predpoklady…

                nevim jak si prisel na tech 10000Nm… jestli je na tom 0,3m rameni sila 3000N tak na metrovym rameni neni trikrat vetsi ale trikrat mensi..... tzn pokud bych souhlasil s tema 3000N tak je tam 900Nm…

                no a ted spocitej kolik tam je u kola… ale nevychazel bych ze zrychleni z 0–100… jak jsem rekl ze na rozjedu na tom kolo muze byt lepe… protoze cyklista ma i kdyz stoji v pedalech na miste max kroutici moment… kdezto motor ma v nulovych otackach 0 kroutici moment… proto je nutne drzet motor v nejakych otackach a na zadni kolo ktere se otaci velmi pomalu vykon posilat pres spojku… tzn v tuhle cvhili ma ciklista navrch a v retezu dost mozna pusobi vetsi sila nez v retezu moto… ale tohle bych tu nerozebiral…

                to s tim krouticim momentem je ale dost hruba chyba…

                0 0
                • martt  

                  sorry mas pravdu, mal som to vynasobit a nie vydelit 0.3. Dakujem az upozornenie.

                  Skusme priklad zrychlenia z 10 na 20 km/h. Alebo jazdu konstantnou rychlostou do kopca. Ak pojdu do kopca rovnako rychlo a motorka je trikrat tazsia, bude potrebovat aj trikrat vacsi krutiaci moment.

                  0 0
                  • assassin  

                    hele to je zbytecny to resit… o tom to neni… ja jsem mluvil o nejvyssim moznem krouticim momentu – spise sile v retezu u moto vs u kola… a tenhle extrem se u obojiho vyskytuje jinde… a prekvapive u motorky neni o tolik vyssi pokud vyssi vubec je… vymysleni dalsich modelu „predstav si ze jedou oba do kopce stejne rychle“ uz pro to co rikam zadnej dalsi vyznam…

                    0 0
                    • martt  

                      v pomere k rozmeru retaze mas asi pravdu. Ked sa ja postavim do kopca plnou vahou 100 kg na 175 mm kluku a idem na 22 zubovom pastorku, tak tah na retaz bude cca 400 kg (ten pastorok ma asi styrikrat mensiu paku ako kluka). Az sa sam cudujem, ze to ta tenka retaz znasa.

                      0 0
                      • martt  

                        myslel som 22 zubovu pilu.

                        Nejak mi to uz nemysli, od obeda som trcal na jednom jednani a musel byt sustredeny, uz som celkom vyzmykany.

                        0 0
      • Jenda  

        hele kdyz te to porad netuklo budes muset zkusit posledni vec – vezmi starej retez a novej retez – vymen cepy mezi novym a starym retezem. Pote zmer opet rozdil delek. Pokud i po te bude stary retez vyrazne delsi nez novy mas pravdy ty jinak, jsi zkousel prosadit inovativni teorii, bohuzel spatnou.

        0 0
        • Krys  

          Ony sa obrusujú aj lôžka tých čapov. Mňa napadla iná vec. Dôkladne starú reťaz vyprať. Vyrovnať na podlahe a článok po článku stlačiť. Mal by si sa dostať na pôvodnú dåžku plus nevyprané nečistoty. :)

          0 0
          • karel III  

            Souhlasím s opotřebováním. Opotřebovávájí se i prolisované otvory vnitřních článků řetězu (zvětšuje se díra a zhoršuje se její kruhovitost) Tato vůle mezi čepem a dírou se načítá na každém dvoučlánku měřené délky. Vůle mezi dírou rolničky a vnější plochou prolisu a zmenšení vnějšiho průměru rolničky vstupuje jen na začátku a konci měřené délky.

            0 0
    • Blade  

      Tak jsem dnes učinil zajímavej objev:)

      9 rychlostní řetěz HG93 vytahanej na 133mm si bez problémů sedne na 7 rychlostní kazetu, na které byl před tím řetěz vytahanej na více jak 135mm:) A řadí to dokonce líp jak zamlada:)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.