jak poznám správnou délku řetezu?
jak poznám správnou délku řetezu?
Jestli je jiz namonrovanej, tak na nejtezsim prevodu by mely byt kolecka prehazky pod sebou. Nebo na prevodu mala placka a nejmensi pastorek je raminko skoro rovnobezne se zemi.
Včera jsem s výměnou kazety nasazazoval a krátil i nový řetěz. Narazil jsem ale na problém – po stanovení správné délky oběma zmiňovanými metodami mi na koncích řetězu vyšly sudé články, tedy články navzájem nespojitelné. Jak postupovat v takovém případě ? Nevidím jiné řešení než ke správné délce jeden článek přidat popř. ubrat. Která varianta je pro funkci řazení „příznivější“ ? Díky.
:) Pokud casto krizis retez tak dej o clanek vic, jinak je podle me lepsi ubrat.
mě osobně se osvědčilo ideální délku řetězu zkrátit o 2 články, takže kratší
Díky! Intuice byla správná ;o))
o 2 clanky? a to memas strach, ze urves saltr? i kdyz je to prasacka kombinace, nekdy muze omylem nastat a pak chudak saltr i hak.
EDIT:Ted koukam na datum. No treba uz na to prisel sam:)
Mrkni taky na www.parktools.com.
Ups, sorry. Dik za opravu.
Zdravím. Omlouvám se, že obnovuju takhle starý téma, ale lepší, než založit nový ne? :) Dneska sem kupoval novej řetěz HG73..mrkněte na fotku kola, chce to zkrátit, nebo to takhle mám nechat? :) díky
já ho mívám taky tak… :) prostě aby na 3×9 bylo ramínko přehazky kolmo k rovině země… ;))
Zcela nesmyslné a často neplatící pravidlo.
zkrátit určitě ne. Si myslím, že když tam hodíš největší prcstorek jakej dáváš v kombinaci s velkou pilou, tak už to budeš mít přešponovaný.
zařad nejmenší převodník a nejmenší pastorek… řetěz ti musí procházet tak že na přehazovačce o sebe sám nedře.
to je spatny test. pri mala-mala zadna destrukce nehrozi. takze naopak zkusit, jestli projde velka-velka ;-)
Děkuju za rady a pomoc :) Byl sem nucenej řetěz zkrátit, protože se mi zbláznila nýtovačka a zničeho nic se v ní nějak podělal závit a nejde ani protáhnout s vazelínou :( jde to teda pěkně ztuha. Nevím z jakýho materiálu to ty ku*vy dělaj. Takže se mi na jedné straně bohužel lehce vytlačil materiál řetězu :( Zkrátil jsem teda o 2 články (1 vnitřní a 1 vnější abych mohl vynechat jeden nýtek) no a tady je výsledek. Přehazka tento převod přežije. Má tam ještě docela rezervu :) ale tenhle převod stejně nehážu, na to si dávám bacha. Nechám to asi takhle, kratší už to nemůže být :)
To je délka na hraně. Rezerva už minimální, když se sejde kombinace, že omylem tam ten převod hodíš a pak trošku více propružíš, tak to urveš.
Tím neříkám, že to tak nemůžeš nechat, jen upozorňuju. Na Stereu to mám úplně stejně, protože tam používám střední ramínko a už si nemůžu dovolit tam ty dva články do rozervy přidat, pokud nechci přijít o větší množství převodů na malou placku.
Taky velká/velká nejezdím, takže ta malá rezerva pro propružení mi netrápí (já bych to urval v cca 50% zdvihu na velká/velká).
Díky Mloku..to propružení jsem nezkoušel. Zkusim uvolnit tlumič, abych mohl otestit ten zdvih a kam až se přehazka prohne. Jinak nikdy by mě nenapadlo jet na velká/velká, to je docela velký křížení řetězu a převod není ani jinak pohodlnej jak pro šlapaní, tak i pro uši :)
je to tak, dostal bych se tak na 50% zdvihu a urvalo by mi to přehazku..naštěstí teda tenhle převod fakt nepoužívám, nerad křížím řetěz, takže nehrozí, že by se mi s tím něco stalo :) nechám to teda takhle
Přesně jak psal JSt.
Navíc je to tu v historii pořád dokola, tedy vždy je třeba řešit velká/velká a už je na každém jestli dá jen minimální délku, aby se něco na velá/velká neurvalo nebo ještě přidá ty dva články (to je lepší, pokud dotyčný zamýšlí velká/velká i občas jezdit). A na fullu ještě případně přidat rezervu na propružení.
Třeba se středním vodítkem, když bys to nastavil dle toho co píšeš, tak to na velká/velká okamžitě urveš (zvlášť s 11/34 kazetou to je jistota).
A na fullu s větším protažením řetězu při pružení to nemusí vyjít ani pro dlouhé vodítko.
Já osobně dávám řetěz kratší taky o 2články, protože když ho nechám podle pravidel, tak je tak dlouhý, že mi mlatí snad i štangli :D
dej kratší a prd zle:)
Je tohle správná délka řetězu (108 článků)? Velká/velká nejezdím.
akorát
Jak zvolit správnou délku řetězu na 2×10? Na fulla, sgs ramínko? Stejně jako 3×9, např velká-velká plus dva články? Nebo delší?
Logicky by to mělo být to samé velký velký +2, je to i v návodu.
Ok, díky, zkusím to ještě propružit s vypuštěným tlumičem, jak radil Vilém v jiném vlákně. Šlo mi o to, jestli nebude moc vadit velký natažení přehazky při převodu velká-velká, protože při 3×9 se to běžně nevozí, tak k tomu natažení většinou nedochází.
vůbec ničemu to nevadí, jen aby byla malá rezerva na propružení
super, díky :)
Měl bych taky otázku, tak abych zbytečně nevytvářel další vlákno. Žiletku sem kupoval s kompaktníma převodníkama a kazetou 11–28. Tu jsem prakticky hned měnil za 12–25 a tak mě logicky napadlo, že mám teď řetěz až zbytečně dlouhej. Příjde mi, že se malinko zhoršilo přehazování, ale to spíš přičítám bowdenům, který jsou noname ztvrdlý šmejdy. Ale s kratším řetězem by měla být přehazovačka víc naputá a asi blíž k přehazovačce? Což by mohlo přehazování pomoc. Ale možná se pletu. Má cenu teda po týhle výměně řetěz zkrátit?
prosim o radu. jedna se o silnici 2×10. pri prevodu mala pila/nejmensi pastorek (tenhle prevod ale nejezdim) uz se retez dotyka horni kladky, nicmene pri prevodu velka pila/nejmensi pastorek je jeste myslim vule na zkraceni o jeden clanek, viz foto. co si o tom myslite? mam jeste zkracovat?
Jeden článek bych ještě ubral
to se dělá strašně blbě :)
hm, blbě zařazeno a editace se nějak neprojevila.
zkrátit, ale o dva :)
Podle me to mas moc dlouhy.
A vubec, proc simaano neda Shadow na silnicky? Dyk to neni hezky jak se tam ten vobden krouti :(
zkratit tedy o jeden, nebo o dva clanky?
O jeden to zkrátit nejde.
Slovíčkaření, ale máš pravdu
Tak buď se špatně vyjádřil nebo by na to s řetězem v ruce rychle přišel sám;)
Ovšem jednou jsem se uťal i já, když jsem tvrdil známému, že to o článek nezkrátí a on tam měl půlčlánkový řetěz, to jsem viděl tehdy poprvé…
Hele a neříká se půlčlánkový řetěz právě proto, že lze zkrátit o ten půlčlánek? Kdežto normální článkový řetěz se sestává z článků a lze tedy zkrátit o článek. Mě příjde, že v tom názvosloví máte trochu hokej.
Co píšeš zní zcela logicky logicky, ale ne vše je logické. Jestli k tomu máš nějaký oficiální zdroj, sem s ním ať to máme správně.
Kontrolní otázka: Kolikačlánkový řetěz si kupuješ na kolo? tipuji 114 – 116 článků…
Jablečný džus je z jablek, panenský olej není z panen a baby oil se taky nelisuje z dětí.
jasne, myslel jsem jeden, nebo dva pary
No a jak vypadá kombinace velká-velká? nebo málá pila a 2 nebo 3 nejmenší pastorek, tj kříž, který běžně ještě jezdíš?
krize nejezdim, ani velka/velka, ani mala/mala. kombinace at uz velke pily s druhym nejvetsim pastorkem, nebo male s druhym nejmensim je OK, i kdyz u te male pily je to na hrane, retez tesne pod kladkou.
Myslím, že dva by mělo stačit. Ale, proč si to nezkusíš?
Podrž si nebo stáhni stahovací páskou(drátem atd.) řetěz do polohy na obrázku a uvidíš sám co se ti bude více zamlouvat.
uz jsem to udelal, jeden uplne stacil.
Prosím o radu. Dělám si doma singlespeed a potřebuji zkrátit řetěz. Problém je, že tento řetěz je se spojkou a já ho potřebuji zkrátit o jeden článek. Když odeberu dva, tak už řetěz k sobě nespojím a když jeden, tak to do sebe nezapadá. Nevíte co s tím? Nebo je potřeba jiný řetěz? Díky
I u singlespeeda musíš řetěz nějakým způsobem správně ´napnout´. Obyčejné singlespeedy jako byla třeba Ukrajina, Sobi 20, Pionýr nebo v současnosti třeba Adam mají zadní patky rámu uzpůsobené pro posouvání zadního kola dopředu/dozadu čímž se umožní správné ´napnutí´ řetězu. Jiné řešení je excentrický otočný střed, pomocí kterého posouváš kliky. Pokud nemůžeš ani posouvat zadní kolo v patkách ani střed otáčením excentru, budeš muset použít napínák řetězu, třeba starou přehazovačku.
Ty jo, to mě nenapadlo to posunutí kola. Díky moc :-)
Tak v tom pripade radeji nic neskladej…
Zdarec, rád bych znal názor zkušenějších, jestli je délka řetězu v pořádku. Délku jsem určoval z návodu shimano – řetěz na velký převodník a největší pastorek (bez provlečení přehazkou) a přidat dva články. Díky
Zdarec, chci se zeptat zkusenejsich jestli takhle delka retezu ok? Nemel bych ho jeste krapek zkratit? Kdyz mam nejmensi/nejmensi tak retez neni naply, sice tento prevod jezdit nebudu ale i tak se mi to nezda. Mam retaz SRAM 1031 na rychlospojku, takze bych to musel zkratit o 2 clanky aby to slo spojit (uz jsem o dva zkracoval original mam 3×10 prevody)
mě to přijde v pohodě
Za mě je to dobrý. V parkovací poloze nemusí být řetěz napnutej.
Diky oboum tak snad to OK :)
U silnice (a kdyz tam mas 2×X tak je to asi podobne) se rika, ze pri velka pila-maly pastorek by mely byt kladky hazky pod sebou (voditko svisle), coz by sneslo jeden clanek pryc a na malou-malou by to pak tak neviselo, ale velkou=velkou bys asi pak nezaradil, resp. uz by to mohlo neco odnest…
Zbytečně dlouhý. Článek ubrat.
Talk u HT bych asi taky ubral, ale u fulla je to asi OK, něco „spotřebuje“ pohyb zadní stavby, ne?
musí ubrat dva články, řetěz má sudý počet článků, a to může být ještě ok ale rozhodně bych si to ověřil zanořením do zdvihu.
Můžeš klidně jeden článek ubrat, ale přijde mi to OK. Ramínko hazky to v pohodě zvládne napnout.
. . . a výplet to napne ještě víc
A na to jsi přišel jak???
To bude ideální. Zkrátit a pak nejlépe hned propružit zadní stavbu k maximu při velká/velká a bude vyřešeno…
A možná navždy :-)
Jak stanovit správnou délku řetězu pro jednoplacku? Mám se řídit též pravidlem velká placka (tedy jediná) a nejmenší pastorek, přičemž jsou kladky ramínka přehazovačky nad sebou? Díky
Mám se řídit též pravidlem velká placka (tedy jediná) a nejmenší pastorek, přičemž jsou kladky ramínka přehazovačky nad sebou?
Ne, tím se nemáš řídit nikdy, protože to není žádné platné pravidlo, ale hovadina pro jakýkoliv počet převodníků. Pro jednoplacku to bude hovadina maximální.
Píše se to tu pořád dokola a je to i v návodu u řetězu:
velká/velká + 2 články + rezerva pro propružení. U jednoplacky případně nepatrně delší ve stylu zaokrouhlovat délku vždy nahoru i když je to už skoro u hranice těch 2 článků navíc (příklad: vyjde to +1,3 v poloze maximálního protažení při propružení, tak dám +3,3 článku; u více placek bych klidně nechal jen +1,3 článku).
Asi tomu úplně nerozumím … :) prostě asi vyzkouším při určitých délkách řetězu polohu ramínka na největším a nejmenším pastorku :)
Řetěz natáhneš mezi největší/největší (bez házky), napneš a přidáš cca dva články
na 11tku se maji pridat 4 clanky, pokud jsem to cetl spravne
a pak ještě jestli máš HT, nebo odpruženou (+další články)
ale ano máš pravdu
Zkus zapojit selský rozum… Kratší řetěz než takový, který opásá jednoplacku vepředu a největší pastorek vzadu nemůže z pochopitelných důvodů být. U celopér je třeba počítat ještě s případným proptažením zadní stavby při propružení, to je taky jasné i miminu. Takže z toho vycházej.
Snad to ještě pořád platí :-)
Ano, platí ale pro pevňáky, u fullu bych ještě počítal něco navíc kvuli zdvihu, idelaně vypustit tlumič, zmáčknout na doraz a poté uplatnit toto pravidlo.
Vazeni, prosim o radu – vymenil jsem kazetu 12–28 za 12–34, vepredu mam kompakt 50/34. O kolik mam prodlouzit retez?
foto ukazuje prevody 50×34, 50×30, 50×26.
50×34 a 50×30 nehodlam pouzivat, ale nerad bych, abych pri nahodnem zarazeni po chvili slapal naprazdno :-) 50×26 bych rad pouzival.
Dekuji!
Podle fotek je vše v naprostém pořádku, nemusíš s řetězem dělat nic.
Bych řekl že to máš úplně ok. Jestli to neudělá opačný problém (nedostatečné napnutí na 34–11), můžeš pro „dobrý spánek“ dvojčlánek přidat.
Fakt??? Tak to je teda vec.
34×11 nemam, mam 34×12 a pri tom to uz dre o raminko (mam kratke raminko) – otazka je, co by to udelalo pri delsim retezu, nezasekne se to? nebo to jen bude viset?
Bude to prověšené. Právě kvůli tomu se vyrábí přehazovačky s delším ramínkem, které zvládnou větší rozsah převodů bez prověšování řetězu na malých pastorcích a malé placce.
Nech to jak to je.
Když ti ramínko nezvládne rozsah všech převodů, tak je dobré udělat to tak, aby vycházel převod 50×34, abys omylem neurval hazku. 34×12 klidně prověšené být může, stejnak se takové křížení nejezdí.
Tak v tom pripade to tak nech a uvazuj o delsim raminku.
Nech to tak ;-)
Mas to taky takhle dlouhe, jo?
Kdyz uz spolu mluvime: jeste jednou diky za tip, jsem stastny jak maly kluk!
Ja mam posledni pastorek 34z, takze jsem prodluzoval retez. Predposledni je ale 30z a na nem to behalo uplne bez problemu i s 34 i s 50z plackou. Kombinaci prevod 34z/12z bych neresil. Ten mam zarazenej akorat, kdyz to visi na stojanu v garazi. Na 13z je vse napnute a bez problemu.
Edit: Aha sorry, ted jsem se vsiml, ze mas taky 12–34 (nikoliv 12–30). No v mym pripade 50/34 zaradit ani neslo (urval bych zuby na pastorku nebo pretrhl retez). A 50/30 vypadalo jako ta tva treti fotka. Takze je stli je ta treti 50/34, tak bych to neresil :-) Hazku neurves a jezdit na to stejne nebudes (je uz trosku moc natazena).
jojo, mame ted uplne stejnou konfiguraci. Ty fotky jsou pred vymenou retezu, kterou provedu tenhle tyden, rikam si, ze to mozna prece jen o jeden clanek prodlouzim, jezdim hodne lehke prevody.
Tak kdyby to nekoho zajimalo: s kratkym raminkem byla ta delka opravdu jedina spravna, s dilkem navic uz to provesovalo na treti nejmensi kolecko s malym prevodnikem, tak jsem se vratil ke 108 poloclankum.
Může mi prosím někdo říct, kolikačlánkový řetěz potřebuji?
Setup: 36 kulatý převodník,
kazeta 11–46
přehazovačka XTR GS
délka zadní stavby 439 mm, HARDTAIL
Jde mi o to, jestli můžu použít řetěz od Sramu, co má 114 článků a nebo Shimano, co má 116. Zdá se to jako prd rozdíl, ale ono to udělá docela hodně. Díky moc!
116
nemůžeme, chce to viďet :P
ono se většinou koupené délky řetězů zkracují podle potřeby, jestli máš starý řetěz, tak spočítej články abys měl představu
Akorát že jsem měnil setu z 2×11 (38/28 a 11–40) na 1×11 (36 a 11–40) a teď budu ještě měnit kazetu na 11–46. Tak abych věděl, jestli koupit jen obyčejnej řetěz Sram 1110 za tři stovky nebo to bude chtít Shimano za pět stovek, co má o 2 články navíc.
Starý řetěz máš, tak zkus jak to bude chodit a vypadat. Budeš mít rychle jasno na 100%. Originál jsem měl 112 a funkčnost nebyla nic moc. Při výměně jsem zkusil 116 a taky nanic. No zkracoval jsem až na 114 a sedí, chodí jak má.
dumam jestli to mam jeste vzit o dalsi dva nebo byste to tak nechali???
kazete sun race 42, vepredu 32z, raminko stredni delka, retez se spojikou
Vyzkousej na nejvetsim co s tim udela propruzeni zadni stavby na doraz.
1 soucasna delka pri plnem propruzeni
2 takhle by to bylo kdybych jeste dva sundal abych mohl pouzit spojiku (coz uz se mi jevi ze bych to urval)
Nech to jak to máš. Nezkracuj.
Nech to tak.
diky, myslel jsem si to…vic oci vic nazoru
já bych to dal příště o fous delší! Pokud to ovšem nebrání na druhé krajní poloze.
Poraďte please jak vypadá tahle délka …koupil jsem špatně řetěz …je o dva články kratší jak ten předchozí
Předpokládám, že nebudeš jezdit velká-velká. Jestli ne tak ho normálně dojezdi. Při velká-velká má ještě ramínko nějakou vůli?
Ne takhle jezdit nebudu …vůle tam je ale minimální…to dojezdím ale příště o dva články více
Krátký dotaz. Přišel mi GX Orel, mám momentálně 32z převodník. Ale budu dávat cca za 14 dní 34. Nechci tedy krátit řetěz, nebo alespoň ne tak, aby byl pak pro 34z převodník krátký. Nemáte někdo náhodou vyzkoušeno, kolik to udělá článků 32z vs 34z?
Děkuju
Překvapivě jeden dvojčlánek. :)
Tak to jsi skutečně překvapil :-)
Můžeš rozvést, jak jsi na to přišel?
34–32 = 2 zuby navíc na celém obvodu, řetěz převodník opásá cca z poloviny = jeden zub = jeden článek, což ale nejde, takže jeden dvojčlánek.
Vychází to ze vzorce pro výpočet délky řetězu z nějakých patních kružnic apod. co najdeš ve strojnických tabulkách.
Jelikož bude mít vzadu eagla 50, tak převodník bude opásaný při největším napnutí jen z menší části. Optimální délka řetězu bude delší o méně než jeden článek. Dvojčlánkem navíc nic nezkazí, ale možná to nebude ani potřebovat. Když tak pak zkrátí.
Tohle mi asi stačí :) Díky
tady máš kalkulátor.
Tohle je na prd, počítá to blbě. Spočítalo mi to o 2 články delší řetěz. Když jsem to tak měl, exentr byl příliš blízko největšího pastorku. Musel jsem zkrátit o 2 články.
A blbě je ten parktool vzorec nebo je vzorec dobře a kalkulačka ho špatně implementuje?
Vzorce jsem si všiml až teď. Já to jen správně vyplnil do toho formuláře a výsledek byl o 2 články delší než je v reálu. Tak jak to spočítal to blbě řadilo nahoru. Jedná se ale o Shimano XT které má menší vyosení kladky než Sram. Podle všeho by ale měl být ten formulář univerzální. Chtěl jsem jen upozornit, že podobné nástroje jsou vždy jen orientační. Přesně to lze udělat jen ručním zkoušením a měřením. Praktická zkouška je nenahraditelná.
já na 34 vpředu a 46 nejlehčí vzadu 1×11 XT dal od oka 112 článků a i podle kalkulátoru mi vyšlo 112. Kolo řadí dobře
Docela to zavisi i na delce zadni stavby. ;)
Ja davam vzdy tak aby na nejmensi vpredu a nejmensi vzadu byl retez co nejdelsi ale nedrhlo to o voditko prehazky.
Základem pro stanovení délky řetězu je vždy převod velká – velká, hádej proč… ;-).
nejspis proto ze velka-velka NIKDY nedavam protoze nejsem debil abych takhle krizil a namahal retez.
u 2×10, 2×11 žádnej problém a řetěz vydrží +/- stejně jako bych dodržoval desatero správného řazení:-)
Na 2×11 si dej velka velka a podivej se zezadu jak je vychyleny, ted kdyz si predstavim ze takhle nekdo jede v zaberu pod tahem tak retez mu musi dekovat :-) Zrale na rozpojeni za jizdy.
tak je vychýlený no a co, občas prostě to takhle na prasáka dávám, nechtěl bych se zabývat co a jak přesně kdy zařadit aby to náhodou nešlo trošku šejdrem a řetěz co nestojí ani tři stováky se mi dřív nevytahal
Ty 300kc ok, ale kdyz ti to praskne nebo se rozpoji pri nejakem zavode nebo nekde kde neni cas to opravovat, tak to potesi.
A to teprve co by se stalo kdybych náhodou píchnul, tu opravu rychlospojkou bych asi dal rychleji než čekej závod přemýšlet jestli mám dobře zařazeno, prozatím se mi nestalo že bych řazením na prasáka přetrhl řetěz
a teď ještě vysvětli, proč tedy měříš napnutí malá-malá. Nejspíš proto, že malá-malá NIKDY nedáváš, protože nejsi debil abys takhle křížil a namáhal řetěz :-)
:))
Nejspis proto aby retez nedrel o rolky kdyby byl dlouhy, protoze stranove vychyleni retezu mala -mala je dost mensi (i tak to nejezdim) nez velka velka.
kontrolní otázka: co by se dělo, kdybys dal (třeba omylem) velká-velká při nedostatečně dlouhým řetězu?
Bum křup a přehazka v prdeli. :)
Na fullu je to ještě horší, protože tam se to může podařit přehoditcelkem snadno a zlikviduje to až přejezd nějaký překážky zcela bez varování.
Asi bys urval raminko prehazky? Ne velkem vpredu 2–3 nejvetsi vzadu nedavam, nikdy takze tohle mi nehrozi ani ve snu.
Zdar. Zeptam se tady. Mam Striva na Eaglovi a misto 34 chci dat 32 zubu. Musim kratit retez, popr. o kolik? V tom kalkulatoru co tu nekdo daval se moc nevyznam.
Já bych řekl vyzkoušej a uvidíš. Jako napřed vyměnit převodník samozřejmě :)
Jestli budeš muset zkrátit řetěz poznáš jakmile vyměníš převodník za menší. Pokud na nejtěžším převodu nebude prověšený a zároveň bez problémů zařadíš nejlehčí převod (excentrická kladka se dostatečně odkloní) není třeba krátit.
Je to v pořádku? Ještě počítám dát dopředu místo 32z 34z.
Pokud je na nejtěžším řetěz napnutý a na nejlehčím dostatečně dlouhý i při propružení zadní stavby a zároveň lze bez problémů na největší pastorek zařadit, je vše v pořádku.
Samozřejmě, ani nepadá řetěz při šlapání dozadu na největším nebo nejmenším. Soudím tedy, že je vše v pořádku.
Využiju tohle téma na krátký dotaz.: Koupil jsem řetěz KMC X11.93, když se ale podívám na články, tak je na nich vyražený X10, takže se bojím, že je to na 10ti rychlostní.
Máte někdo KMC X11.93, že byste se koukli, co tam máte?
Díky moc
Je možný že se tak vytahá řetez po cca 500km?? zkracovanej tak jako vždy o dva články,co stím teď zkrátit?? nebo může být problém i někde jinde??
A nebyl delší o čtyři?:)
Ne,meřil sem ho aji oproti tomu starýmu,a byl stejnej délkově po zakrácení.
Máš zaseklý ramínko přehazovačky. Samovolně by se mělo sklopit o dost víc a řetěz napnout.
Taky bych rekl
Jinak me teda opravte ale fakt se retez vytahuje do delky ???? Ja ziju v tom pripade celej zivot v omylu a myslel sem ze se pouze obrusuji „rolnicky“ :)
Jasně že ne, to by musely být maličko jiný nohy. :) A to už by nevydržely čepy.
Obrušují se čepy a rolničky (opotřebení rolniček zevnitř ale nemá vliv) ale efekt to má podobný, řetěz se trošku prodlouží. O 0,6mm na 11ti článcích, takže cca 6mm na celym řetězu za jeho životnost.
Jojo je to ramínko přesně jak říkáš,a jak ho zase rozchodit??
Jo máš pravdu je to ramínko,a jak ho teďka rozchodit,aby zase chodilo tak jak má??
Začal bych vyčištěním
Nevim, tohle bude pravděpodobně buď zaseklá spojka nebo poškozená zkrutná pružina.
Rozdělat celý zavěšení ramínka, vyčistit a kouknout co s tim je. Ale řekl bych že to bude nějak nakoplý.
to bude spíš ta vratná pružina- a tedy ho čeká nákup nové přehazky
Noo to jsi mě moc nepotešil,a jak poznám že je v hájí ta pružina??
Kdyz ji vyndas tak bude mit uhnutej zavit. Ale kdyz obejdes servisy, mohli by ti mozna nejakou vystourat z jinak poskozeny prehazky.
Návod jak na to: http://www.bajk.cz/data/clanek.asp?…
To se vytahalo neco jinyho.
Co tahle délka, přijde vám to OK?
Je to podle poučky velká-velká + dvojčlánek. Dával sem si sám novou přehazovačku, kazetu a sundaval největší talíř, dával nový řetěz a takhle si to naměřil. Vzhledem k tomu, že délka řetězu se dá udělat po dvojčláncích, tak to vyšlo velká-velká + 2,5–3 články. Sem si říkal co tu lidi řeší, vždyť ten postup je triviální. Nicméně pak sem to dal do servisu na předsezónní prohlídku (náboje vidle a tak co si sám netroufám) a oni mi to o dvojčlánek zkrátili. Přišel sem na to když sem se spletl při řazení a na největším pastorku zařadil velký převodník a ono se to seklo. Takže sem zpátky nabastlil svojí délku ze zbytku řetězu a druhé spojky, což je stav na foto, na jedné z fotek je to vidět. Je fakt, že malá-malá není úplně napnuté, ale tak jak mi to dali ze servisu, tak sem při řazení velká-velká fakt neměl dobrý pocit.
No přijde mi to docela na hraně, ale jezdit velká-velká je nesmysl, takže ok.
Na hraně jako moc dlouhý nebo moc krátký?
Na me to pusobi skoro kratky. Osobne bych asi dvojclanek pridal.
Ale to už je moje zpět prodloužené provedení (viz dvě spojky na převodníku na 1. obrázku), ze servisu to bylo ještě o dva články kratší. Delší než na fotkách mi přijde že by už bylo moc v poloze malá-malá.
To se naopak jezdí běžně. Naopak malá malá se nejezdí
přidal bych článek.
Přehazka má excentrickou horní kladku, takže když přidá dvojčlánek, není vyloučeno, že se kladka při zařazení převodu malá x velká přikloní k největšímu pastorku tak, že bude po něm hrkat. Pak by bylo třeba odklonit přehazku zadním šroubkem dozadu, což ale není žádoucí. Takře určitě nechat tak jak to je.
Máš to správně. Tenhle systém ti ani jinou možnost nedává. Pokud bys prodloužil řetez tak bude při malé placce a největších pastorcích horní kladka přehazovačky příliš blízko kazety a to je opravdu na prd.
Akorát nechápu ten servis. Pokud to řadí dobře tak se v tom nehrabu!
Ke zkrácení neměli důvod. Pokud je to správně seřízené a běhá to dobře tak zkrácením řetězu k žádnému zlepšení nedojde. Někdy to funkci spíš zhorší. Žádal bych nový řetěz, nebo náhradu za ten zničený!
Je to ok, nic urcite nepridavat.
O přidávání není sporu, mě šlo o to, jestli i tohle není moc, protože ze servisu mi to vrátili ještě o dvojčlánek kratší. To už bylo ramínko skoro vodorovně a velká velká to tam opravdu ztuha, tedy nejdřív kazeta a pak převodník vlastně vůbec.
Teď je to správně. Tím, že ti to zkrátili akorát zkurvili řetěz. Chtěl bych nový.
Když to velká/velká + 2,5–3 články, tak je to ok. +0,5–1 článek je už málo. A dle fotek to také vypadá ok.
A ještě tedy – prodloužil sem to zbytkem nepoužitého řetězu a na jednom řetězu ježděnou spojkou. Nechci zničit kazetu, hlavně ten 42z alu pastorek, můžu to tak jezdit nebo mám dát ASAP nový řetěz?
Zatím to tak nechat ale pro jistotu měř častěji délku řetězu v místě těch spojek. Byla by škoda ojet kazetu dřív než je nutné. Je to zbytečná komplikace zaviněná servisem.
Kvůli tomuhle si raději dělám veškerý servis sám. Pouze zapletení kol a servis tlumiče a vidle nechávám prověřeným firmám.
Tohle zní rozumně, pokud měření přes spojky bude OK, nemuselo by to vadit.
v pohodě
Ahoj, při přejezdech šutrů, kořenů a jiných větších nerovností se ozívá „mlácení“ řetězu. Jinak vše funguje jak má. Vpředu 24/38, vzadu 12–36.
Otázka, zkrátit řetěz? O kolik?
Díky
Mám použít svojí křišťálovou kouli?
O kolik? Tak akorát.
Když se to ozívá, tak to tady přečti od začátku.
Nenahráli se foto, sory
Nezkracoval bych. Akorád si do sjezdu vždy přehoď na větší placku ať je řetěz víc napnutej.
S tím nenaděláš nic. Máš starý systém řazení s přehazovačkou bez třecí spojky (tzv. brzdy), takže to bude mlátit pořád a zkrácení řetěu nepomůže.
Díky za info a rady
Budu měnit řetěz i kazetu na MTB 29". Převody 2×10, převodníky 38z-24z a původní kazeta 11z-36z, původní řetěz počet článků 110. Budu dávat novou 10ti rychlostní kazetu 11z-25z, mám dát stejně dlouhý řetěz, nebo kratší, když se největší kolečko kazety sníží o 11 zubů? Pokud kratší, o kolik článků?
pokud nemáš fulla dej řetěz na velkej vpředu, velkej vzadu, vynechej házku, napni a připočti dva články… máš délku řetězu
To je příliš jednoduchý. Nemáš na to nějakou apku? :-)
Dík, takže zkrátit.
Ještě je dobrý doplnit, že je potřeba vyzkoušet jak moc se prodlužuje zadní stavba při propružení. Některé systémy se nenatahuji prakticky vůbec, jiné dost.
U ht když ti propruži zadni stavba tak, že ti rupne řetěz, tak většinou je řetěz to poslední co tě zajímá :)
U fula musi hodit zadní stavbu na doraz a pak je postup stejný…
Tak samozřejmě, že jsem měl na mysli full kolo, u HT se to řešit nemusí a na příklad u Eagle se dávají u HT 4 články na víc a ne 2 jak u full rámů
Pánové, kolik článků přidat oproti stávajícímu řetězu na silničce, když mám novou kazetu do kopečků. Stávající 11–28 jsme nahradil za 11–32. Vpředu 52–36.
nic, případně max.2,
ok, díky
Prý je to správná délka řetězu. Je to 2×10 a když se to narve na velká velká, tak je tak krátký, že nelze vůbec pohnout klikama.
Tak tohle urcite neni spravna delka..
Říká kdo, to snad dá rozum, že když ani nejde otočit klikami, že to není dobře.
Říká stavitel a servisák. No uvidíme jak se k tomu postaví dále.
Prvne pořád padal řetěz pri shazování na malou placku a navíc se takto kousl a pak to takto zkrátil :-(
Prý nemá radit velká velká…
esli by nebylo lepší koupit novej řetěz.
No nic jinýho mne asi nezbyde, ale raději bych aby se k tomu postavil stavitel.
Nejlepší by bylo vyměnit i stavitele, pokud takhle „umí“ a řeší asi blbě nastavený dorazy či celej smyk zkrácením řetězu na „nepoužitelno“ :)
Ale asi nějak drží záruku, tak bych ho to nechal ve vlastní režii opravit – na 2× něco musí jít řadit celej rozsah, tedy i velká velká/malá malá.
prosím jméno stavitele/servisu, kde neumí nastavit smyk a řetěz…
Ještě počkám a jestli si nasype popel na hlavu a postaví se čelem k řešení, tak ho nechám žít. Každopádně už mně to sere a žena na kole nechce kvůli neustálým problémům jezdit :-( . Řešení už vidím jedině to předělat na 1×10, nebo 1×11 a snad se zase přestane bát jezdit.
Zbytečný předělávat, zkusil bych nejdřív kouknout na délku řetězu, tady je návod https://youtu.be/O0YibMDWBAw
Stačí rozdělat tu rychlospojku co tam máš a zkontrolovat si to sám.
Pokud Ti padá řetěz k rámu, chce to spodní doraz trochu přitáhnout.
Zdravím,
na kole originální řetěz délka 112 článku (2×10). 38–24×11–36
Nový řetěz, ten samý, ale délka 114 článků.
Mám to zkrátit na 112 nebo můžu nechat.
Dík
Zkrátit pokud to předtím bylo správně :D
Tak bylo to z výroby, tak předpokládám, že jo…
Škoda budu se muset naučit novou dovednost
Na tom nic není, tohle je věc která se opravuje na cestách
Ahoj, Není to už moc krátké? Mám 2 články přidat?
nech to tak
Je tento řetěz krátký, nebo je tam jiný problém? Na největším pastorku při šlapáni dozadu padá řetěz.
Řetěz není krátký a dozadu se nešlape.
délka řetězu je ok, a na padání má vliv především řetězová linka
Ahoj je to OK? Při tlumiči bez komprese.
Řetěz jsem nastavoval tak, že jsem dal na velkou přidal 2 články od spojovacího bodu + spojka při plné kompresi tlumiče.
Máš správnou vzdálenost horní kladky od největšího pastorku?
Ano podle BGapu. Teď tato fotka je aktuální. Ta co jsem dával už neplatí. Toto je foto při plné kompresi tlumiče (sedím na vyfouklém tlumiči)
Na celopéru + 4 články.
Tohle je na urvání šaltru.
Ale já to dělal při tlumiči v plné kompresi :-) takže + 2 by měli stačit ne? Fotka je taky docela zrovna kdy je tlumič maximálně stlačen.
ten šaltr má ještě rezervu , takže nic neurve, a víc napnout už to rám nedokáže
Super díky moc za reakci. Taky si myslím a navíc se ani do takové situace nedostanu (kombinace velká a plně stlačený tlumič – to snad ani nejde :-) ) každopádně kdyby bylo potřeba doplnit článek či dva tak už nemám z čeho, nezbylo mi nic :D 4 články sem musel zlikvidovat protože jsem je špatně nýtoval
Není tento řetěz 1×12 moc dlouhý? Nastaveno dle manuálu (při vyfouklém tlumiči) na 6 linků + spojka , ale připadá mi moc prověšený.
To asi úplně podle manuálu nebude. Zkrátit o 4 články.
Zkráceno o 4 články, poštelován B-screw a jede to perfektně ;-). Díky moc.
Jak mám prosím nastavit řetěz o víc článků, když jsem ho moc zkrátil? Další rychlospojka? Nebo články můžu nějak přinýtovat (použít vytlačený nýt z článků, které mě zbyly)
Ano, pomocí rychlospojky. resp. u 12tky jsem to tak vozil, když jsem kdysi přešel na větší převodník a potřeboval delší řetěz. Fungovala to úplně v pohodě. Nýtování jsem se raději vyhnul, aby to pak neruplo…
Koupil bych nový řetěz s rychlospojkou, samotná je draha, a použil z nej rychlospojku, budeš mít náhradní řetěz až tenhle ojedeš. To ze se rozpojeni rychlospojka nesmí znovu používat je blbost a vlhký sen výrobce.
Návod od Parktoolu:
Hoj. Při poslední výměně jsem nedával trochu pozor, dal moc krátký a namotal hazku. Nový jsem trochu prodloužil. Správně? 11s, Di2. Díky
Teď by to ještě chtělo foto ,,velká- malá,, a ,,malá-malá,,
Vse znovu. Di2 nepustí malá a nejmenší 2 pastorky.
je to OK, delší určitě ne, kratší by to být ještě asi mohlo, ale nech tak
OK :-)
Ale vypadá to dobře.
Díky oběma!
Zdá se mi to, nebo máš tu rychlospojku obráceně?
Je to možné. Nikdy jsem to neřešil a na funkci to asi nemá zásadnější vliv. Nebo to neregistruju
Náběhy, ale vzhledem k tomu, že to je jen settina celého řetězu to fakt nemusíš poznat.
Kouknu na to a kdyžtak ji otočím. ????
Přendáš jí tak aby čep byl místo vpravo vlevo, nebo obráceně – šipka ukazuje směr otáčení. A vliv na funkco to podle mne má ;-)
Rychlodotaz. Jsou kladky u Ultegry obousměrné, tzn. je jedno kterým směrem ji nasadím, nebo jednosměrné a záleží na směru otáčení? Děkuji
Pokud je na nich šipka pro směr otáčení, namontuje podle ní, jestli není, je to jedno. Pozor, nezaměnitelné horní a dolní kladku.