jak poznam probrzdeny rafek pokud to zrovna neni ten s tou ryhou nebo krvavejici?dik
jak poznam probrzdeny rafek pokud to zrovna neni ten s tou ryhou nebo krvavejici?dik
S největší pravděpodobností se ti začne zvětšovat prasklina po obvodu ráfku která se ti udělá v místě kde bude nejvíc zeslabený bržděním. No a myslím si, že to může skončit až svlečením pláště a pěkným drškopádem.
dik moc, asi budu muset vzmenit, ryha uz je docela velika..
To me taky fakt zajima – jak probiha ten bod zvratu, kdy proste definitivne skonci. Jeden mechanik mi rakal, ze po prekroceni pevnostni meze se rafek rozevre do stran. Probrzdil jste nekdo rafek az do bodu destrukce?
jo viděl sem jednoho takovýho kterýmu praskl ráfek ve sjezdu na asfaltu v rychlosti 60 km-pád do škarpy praslá helma ohlá vidle osma na předním kole a on byl dost sedřenej ale naštěstí celej.
on se ale nepta na praskly rafek, ale probrzdeny rafek a to je trochu o necem jinem. Probrzdeny rafek se vyvali do strany pri foukani duse. Kdyz chces mit jistotu, nabouchej plast na maximum, co snese a kdyz se rafek nevyvali do strany, tak sfoukni na normal a jezdi, jeste neco snese.
Případně poznáš, při jakým tlaku bouchá pláš? :)
ano, probrzdil
jo:) nejakou dobu mi to dloubalo do spalku (jako kdyz mas osmicu – taky jsem si to myslel) no a po jednom sjezdu mi to bouchalo uz sakra moc, tak jsme se na to podival (brzo, ze:)) a zjistil jsem, ze to neni zvetsujici se osmice, ale probrzdeny rafek…proste prasken a vyhne se do strany. Nastesti jsem byl schopen s vyhozenou predni brzdou dojet domu (nebylo to daleko a hlavne z kopce, i tak se to ale), vyfotil bych to, kdybych mel cim…
potvr dzujem to, mal som rovnake priznaky. Prebrzdil som zatial tri rafiky, z toho dva tohto roku – asi to bude suvisiet s tym mokrym pocasim a bahnom.
Podivas se proti slunci a kdyz prosvita, tak je probrzdeny! :)
az ti z nej jen tak sleze plast tak je na tuty probrzdenej...... /:)
Niekde odporucaju merat hrubku steny rafku – nemala by klesnut pod 1 mm. (ale neda sa to merat suplerou, lebo tam zavadza horna obruba)
Ja som prebrzdil zadni rafik dva krat: Raz sa vyvalila stena v dlzke asi 10cm a uplne zablokovalo koleso – bolo to dole strmim blatovym kopcom a siel som pomaly, takze chvilu trvalo, kym som zistil co sa deje. Druhy krat sa stalo to iste pri fukani na pumpe.
Kamarat prebrzdil tiez zadny – pri prechode vymolu mu vyvalilo stenu na cca. 10cm. Ale bolo to len trochu, takze to len trhalo, ale koleso sa nezaseklo.
Radsej menit preventivne – !hlavne predny.
Že by mi probrzděný ráfek prasknul, tak to se mi nikdy nestalo. Ráfky jezdím, dokud se nevyvalí. Nevyvalí se po celém obvodu stejně. Vyvalený ráfek poznám podle toho, že mi při brzdění cuká kolo, že mi za jízdy začne škrtat o špalky (horší varianta) nebo že se mi přestanou vracet brzdy (ještě horší varianta). Když si nejsi jistý, tak přejeď obrubník – probrzděný ráfek to nepřežije. To se mi stalo naposledy. Pokud se za jízdy začne vyvalovat, tak upus? vzduch.
To by som nerobil. Tiez som sa spoliehal ze sa rafik vyvali, ale raz mi jeden rupol bez akehokolvek varovania – nastastie zadny a isiel som pomaly po rovine – praskol v dlzke cca 40 cm a okrem toho ze sa mi koleso okamzite zablokovalo mi aj znicil dusu a kevlarovy OTR II. Stat sa to na prednom a dole kopcom, neviem ci by som to rozdychal. Je to jeden z dovodov, preco som sa dal na kotuce…
uz sem mel tu cest poznat, jako to je kdyz se ve 40kmh rozpadne predni rafek.. nebylo to kvuli probrzdeni, ale vysledek by byl stejnej.. uz to nehodlam opakovat. ale priznavam ze v mojich telecich letech sem jezdil na Garde se zadnim rafkem, kde byla probrzdena 3cm ryha. bylo uz videt skrz stenu rafku..po zahrati to pri brzdeni straasne piskalo u kvilelo:)
před asi dvěma roky jsem probrzdil přední. Naštěstí se taky asi na 10cm vyvalil, samozřejmě proti směru jízdy, tak ta trčící část odrbala špalek, jinak nic. Rozhodil jsem brzdu, trošku odfouk a dojel dom. Je fakt, že vytelit se to někde ve sjezdu, tak :-X
me se to vyvalilo kdyz sem si pribrzdoval predni bzrdou.. podruhy sem se narodil.. ale nebylo to probrzdenim, rafek se proste rozpadl „zevnitr“. prej se to u starejch Mavicu 517-tek stavalo..
Tak teda s tvejma ráfkama bych chtěl vyrazit na nějakej maraton.
Dá se určit nějaká rozumná hranice kdy by se měl preventyvně vyměnit. Asi tu bude hodně individuální, ale přesto.
Dobra otazka. Tak napriklad v manuale k meride je napisane = „dat si zmerat hrubku stien rafikov(u predajcu) po opotrebovani druhej sady brzdovych gumiciek“.
No to bych tám lítal každý dva měsíce. Mám na svých ráfcích (Ritchey Comp) odježděno asi 6000 km. Je to už na výměnu?. Nerad bych se někde vysekal. Mám se rád.
to záleží jak a na čem, když jedeš nějaký kruto maraton na blátě, tak ti může stačit 100km a je to na vyhození (Fousáčovi stačilo letos 80). Jinak přes 10tkm by měl vydržet snad každý, když se mu nebudou dávat moc bahenní lázně :-)
Ja jsem rafek Remerx Country probrzdil asi po 5000 km, objevila se prasklina a zacal krvacet, ale protoze jsem tehdy nemel penize na novej, tak sem na nem najezdil jeste dalsich asi 2000 km, pak uz byla prasklina temer uplne dokola podelne z jedne strany rafku, tak jsem ho radsi vymenil.
Technicky ma zaujalo riesenie krvacajucich rafkov. Podla mna je jednoduche a bezpecne. Z konstrukcie rafku ( http://www.remerx.cz/…trekking.htm ) je zrejme, ze pri prebrzdeni(=krvacanie) by nemalo dojst k vyvaleniu steny rafku. Ja pouzivam Remerx Panther, ale na Slovensku sa mi ich nepodarilo zohnat v krvacajucej verzii.
Je to dobra vec, zacalo to krvacet pri podelne praskline asi 2 cm dlouhe. Akorat ta krev neni site cervena, spis takova vodova.
ja mam remerx grand rock-1200km a som spokojny,tiez som zvedavy na to krvacanie
Mám na nich 11000 km, zadní se už začíná poroučet.
jo, tak tahle poucka pro nas amatery sedi, druhy spalky, vcera na pumpe nahusteno na 6A a vyvalenej jak svina, jinak vyvaleni i dost zalezi asi na konstrukci plastu, klasickej plast za 200 kila prodavananej nesrlovanej vydrzi dyl „profesionalni“ plast, aspon me prijde ze tam ty sily pri prefouknuti pusobej do boku mnohem vic, no nic, byl sem z toho prekvapnej, dle fora normalni, zejtra si du pro rafek za kilo, pac tohle byl petistovkovej, komorovej, ouzkej, author boys povidali ze to mam na celej zivot presto vydrzel stejney hovno jak nejlacinejsi hlina z teska…
to by mě taky zajímalo.mě se ten můj zdál být již probržděn -brzdící dráha připomínala spíše rynu na střeše.tak jsem ho sundal a zjistil jsem že z původních 620g má už jen 470.Tak jsem čučel, že jsem obrzdil 150g materiálu.Možná by to podle té váhy šlo taky určovat.
to seš teda HC gramař :-)
Teď máš v ruce vysoce ceněné gramhoničské zboží ! :-)
měním ho za mach 1 team race- ten má nový okolo 505g přesně si už nevzpomínám.To jsem zvědav na kolik obrzdím ten :o)
:-) hmm a mně se zdálo divný, proč píšou na webu 590g, když ja na svém už odloženém Grand Rocku naměřil jen 490g :-))) Tohle mě teda nenapadlo..
Doporučuji občas změřit sílu stěny šuplerou. Při měrení vložit z vnitřní strany například ložiskovou kuličku a od naměřené hodnoty odečíst průměr kuličky, měření je nutno provést na několika místech a na obou stranách ráfku. Oficiální minimální síla stěny je 1 mm, mám vyzkoušeno, že do 0,7 mm ráfek v pohodě drží, při 0,4 mm se mi ve jsezdu v Nízkých Tatrách vyvalila patka, kolo se zablokovalo a já se taky vyválel.
Tohle je celkem chytrý. Vyzkouším poměřit. Jen se mi kvůli tomu nechce rozebírat střed. :-))
Pockej tomu nerozumi, vysvetli mi to, jsem nejakej nechapavej. Rafek se predsi z vnejsi strany probrzdi tak, ze na okraji mas vetsinou skoro puvodni tloustku oproti prostredku brzdne plochy, a to pak suplerou nezmerim. Co mi pomuze kulicka uvnitr rafku ?
No to je prece uplne jednoducha technicka zalezitost – ta kulicka ti zajisti to, ze budes merit to misto uprostred rafku (ci kde to mas nejvic vyjety…)…proste kdyz pod supleru das tu kulicku, tak bude suplera zprostredkovane merit to misto…
A proto by mela byt kulicka z vnejsi a ne vnitrni strany ne?
Asi tak, nechapu tu vnitrni stranu…
Dejte količku na obě stranu a je pokoj. Teda pokud se vám to povede.
Presne tak – proste na obe strany kulicku a je to :)…pak urcit aritmetickym prumerem prumer kulicky a odecist a mam to :)
PS: nikdy jsem to jeste nedelal :o))
Reseni pro stouraly jsou ty dve kulicky, ale jinak to bylo proto, abyste vubec suplerou zmerili tu stenu (nebo jak se suplerou dostanes na vnitrni stenu rafku?).
Ja nechtel byt stoura, jen jsem byl myslenkama mimo a porad mi tam ta jedna koule z vnitrni strany nestimovala :o)
Vezmeš otvírák na konzervy…hop… a jsi uvnitř ! :-)
Z vnutornej strany je obruba, co drzi plast, vonkajsia je zase nerovnomerne zbrzdena. Podlozku preto treba davat z oboch stran, alebo zohnat meradlo, co ma hroty.
Fakt jo??
Tak jsem se informoval svého prodejce a řekl mi že tak asi nejlepší je změřit ráfek šuplérou(šířku) a jakmile se tenhle rozměr měnit(více hodnot po obvodě) tak došlo k ztenčení natolik, že tlak vzduchu přes patky ráfek roztahuje.Pravděpodobně to půjde poznat i na „pulsujících“ brzdách. Změřil jsem, porovnal s zadní s předkem a zjistil sem že to ešče dačo vydrží…
na pulzujucich brzudach to spoznas az sa raf roztrhne :-)
Pulsující brzdy znám velice důvěrně, ráfek, co jsem před měsícem vyhodil, se tak projevoval. Já to ale přičítal spíš tomu, že jsem ho omlátil mechanicky o kamení a kořeny …
No vidim, ze zde jsou pekni vykukove, nejvic se mne libil ten napad se dvema kulickama, tedy rad bych videl toho kouzelnika, co by to dokazal zmerit.Urcite je dobre zmerit stenu rafku, jde to i bez dvou kulicek a porovnat si ji se stenouu rafku noveho.Ale jde to poznat i podle miry ovalnosti steny rafku. Brzdovy spalek totiz nikdy nepokryje celou siri rafku a takze jde videt, jak je rafek opotrebovany.Dalsim kriteriem muze byt i km probeh rafku, tech 5 tis. km, by mohla byt hranice,ale hodne zalezi na podminkach pouzivani kola. Jednou jsem zazil otevreni probrzdeneho rafku na vlastni kuzi , neni to nic prijemneho,obzvalaste pokud pak tlacis kolo 20 km domu.A rada na zaver v duchu ostatnich rad ,vymen kolo kazdy rok za nove a nemusis takove veci resit.
Jen mala poznamka – ja bych takhle pausalne netvrdil, ze ti spalek nikdy nepokryje celou sirku rafku – zalezi na kombinaci spalek+rafek. U vetsiny to asi plati, ale treba moje Zac19+nejaky Koolstop (tusim Eagle) do teto kategorie nespada (musim obcas odrezavat cast spalku, ktera presahuje hranu vnitrniho obvodu rafku).
Sem nechtel byt rejpal, ale taky si teda prihodim. Co treba u rafku, ktere nemaji rovnou brzdnou plochu. Se blbe meri jestli to zakriveni je vetsi nez bylo a o kolik nebo hlubsi. To by si asi zmerit zaslouzilo.
no ciste teoreticky mas pravdu,vim o takovych rafcich,delal je treba Bayer, ale cetnost vyskytu rafku se zakrivenou brzdnou plochou je nyni relativne mala,takze ze statistickeho hlediska je to zanedbatelne.Muzeme se tedy shodnout, ze metoda o niz se zminuje je vetsinou pouzitelna.Pokud se tyce upravy spalku na sirku rafku tusim ZAC, moc tomu neverim,tento typ rafku znam a s podobnou situaci jsem se nesetkal.
Nechtel jsem, aby vyznela moje poznamka v tom smyslu, ze merit rafky je totalni blbost – myslim, ze jsem v nic takoveho neuvedl. Pokud se tyce sirky spalku (me jsou opravdu Eagle 2, www.koolstop.com/brakes/), nekdy nezbyva nez se holt smirit s faktem existence vyjimek. Tyto spalky maji totiz takovy lichobeznikovy prurez, ze po jistem opotrebeni uz presahuji vysku steny rafku ZAC.
Zalezi na konstrukci rafku. Remerx Country a Ritchey Comp se daj vozit do doby, az je citit po prejeti prstem vybrouseny „polomer“ do brzdne plochy. Ale Rigida mi na boku povolila bez varovani hned po sedreni cerneho eloxu.