dva dotazy: 1.jezdi nekdo s hlinikovym ramem v " nuda " bez laku uprave ( nemyslim lestene!!!)? delaji se na tom nejaky neesteticky fleky koroze atd ? 2. kde kvalitne a levne odstranit praskovej lak? regiony praha, jihlavsko, uherskohradistsko
dva dotazy: 1.jezdi nekdo s hlinikovym ramem v " nuda " bez laku uprave ( nemyslim lestene!!!)? delaji se na tom nejaky neesteticky fleky koroze atd ? 2. kde kvalitne a levne odstranit praskovej lak? regiony praha, jihlavsko, uherskohradistsko
Hlinik bez povrchove upravy koroduje jako vetsina materialu! Tohle si muze dovolit leda tak titan.
jakto? a co kliky, naby, prevodniky, korunky vidlic atd. atd.
vsechno jmenovane ma jakousi povrchovou upravu
Cha Cha. Na hliniku se preci vytvori vrstva hlinenky a ta bradi dalsi oxidaci nebo ne? Kazdopadne nechapu vyznam jezdeni ramu bez laku. Ciry lak by nestacil?
…tezky…
a nedal by se ten lak treba odvrtat nebo aspon poskrabat? :) Co takhle nechat doma vlozku z kalhot nebo rohy?
Delaj se na nem hnusný fleky a v zime na soli to taky dostava pekne zabrat ,jinak rychlost koroze neni takova ,ze by se to za rok zozpadlo ,ale vypadat to bude hrozne
To mě zajímá taky, hlavně jaké jiná povrchová úprava (a kde) se dá na hliníkový rám udělat ? (třeba jako mají náby, korunky vidlic, páky brzd)
Lakování – běžné. Kuličkování – kdysi dávno Zaskar. Anodizace – např. Santa Cruz.
Dík. A nevíš (nebo ostatní), kdo u nás anodizaci umí udělat ?
Anodizace, neboli eloxovani je nejlepsi z hlediska hmotnosti. Je vsak nachylnejsi na poskrabani a mech. poskozeni.Chtel jsem to udelat u nas v podniku,ale narazil jsem na to ze u nas nemaji tak velkou lazen aby se tam vlezl celej ram. Jinak ostatni Al komponenty na kole maji bud bezbarvy elox nebo jsou striknuty bezbarvym lakem.
Hliník koroduje poměrně rychle, okomžitě při styku s kyslíkem se na něm vytvoří tenká poměrně odolná vrstva Al2O3, která jej chrání před další korozí. Hliníkový plech se na střechách nemusí natírat. Rámy se většinou leští a pak přelakují. Jinak hrozí to, že se na nich při styku s nějakým sajrajtem udělají nehezké fleky. Jinak neupravený hliník poměrně špiní.
No ba, hliníkový ešus a příbor se sice nerozpadne hned korozí, ale špiní…
Neříká se že hliník špiní, ale že má malou otěruvzdornost.
… a tym spini.
a to nejdulezitejsi, drzte seee, v pionyru mi rikali, ze kdyz budu pit caj z plechacku, (hlinikoveho hrneeecku – klasika) tak budu mit sklerozu, tak sem nepil a stejne ji mam (jednou nekde zapomenu i hlavu nebo nedej boze muj bike) nevim esli budes mit sklerozu gdyz budes jezdit na nenastrikanym ramu, ale vzal bych to na vedomi – radsi, dneska clovek nikdy nevi
je blbost sundat z ramu veskery lak a nechat ho naeloxovat? popr i dalsi dily jako sedlovka,riditka a predstavec?
Jestli se ti s tím chce *****, tak proč ne.
Myslím, že to blbost je. Jednak je to fůra práce s nejistým výsledkem – raději zadat odborníkům = drahé. A nakonec elox je extrémě choulostivá povrchová úprava. Na menších dílech, který jsou vystavený oděru jen částečně to nepoznáš, ale na rámu bombardovanym štěrkem ap. to bude vopruz. Musel bys ten elox zalakovat průhlednym lakem a pak to vidím jako mnoho povyku pro nic (rozuměj: budeš tam kdes byl před ůpravou, akorát v jiný barvě). Dotřetice nezapoměň, že elox není světlostálá stálá záležitost!!!
jde mi o vahu, mam tam snad 3 tluste vrstvy laku, na par mistech uz je to i odrene. nechal bych si prirodni barvu, jen zabranit oxidaci + by se zpevnil povrch. na spodni trubce mam folii, tu bych dal i sem. Elox vyjde kolem 2kc na dm2.
Samotný eloxování nebo i s úpravou „polotovaru“? Já nevím, no, veškerý eloxovaný věci, po nějakym čase blednou a pokud nejsou přelakovaný, tak stačí drobný škrábnutí a jseš na obnaženym hliníku. Váhu ušetříš, ale jak to bude za sezónu vypadat???
určitě to blbost není – nějaká zkušenost s tím už je. Odlakování je určitě nejlepší udělat chemicky a pak záleží na tom, jak vypadá hliník pod lakem, tzn. jestli je nutné dále nějak leštit nebo ne – částečně to jde vyleštit i chemicky v eloxovně, ale jak velký účinek to má ti neřeknu. Každopádně celé bych to svěřil někomu, kdo s tím má nějaké zkušenosti – třeba již tolikrát zmiňovaný Bihehazard (nějakou dobu to ale trvá, s tím je potřeba počítat). Co se týká odolnosti, je to podle mě lepší jak u laku – hluboké vrypy ale asi budou více vidět.
Pořádný vrip odnese lak také mnohem více, protože se většinou odloupne mnohem větší kus než je přímý kontakt s tím co to způsobilo.
Všechny rámy (a že jich tak málo nebylo) s lakem jsem měl za pár měsíců v horším stavu než anodizaci po 4 letech.
Když se kouknu na spodní rámovku novějšího Sterea co jezdím (mám ho bohužel v laku, i když jsem ho měl mít v anodizaci), tak to se vůbec nedá srovnat s tím starším Stereem v anodizaci, která má najeto tak 6× tolik kilometrů.
To novější s lakem má vripů spoustu a to velký a to i přesto, že přes lak je ještě na spodní rámovce krycí fólie.
Když se párkrát poštěstil pořádný šutr, který to vzal hodně, tak hned velký vrip v laku a fólie pryč.
Na anodizaci jsem takových ran dostal mnohonásobně více a jsou tam jen malinké nepatrné oděrky.
Musí ta anodizace být ale udělána opravdu kvalitně.
Pokud je možnost, tak už beru pouze kvalitně anodizované rámy.
Kolik jsi jezdil rámů s dobře udělanou anodizací (eloxem)?
Nejen, že není žádný lak potřeba, ale naopak je kvalitní anodizace jednoznačně odolnější než lak.
Na starším Stereu, kde mám najeto už hodně, od šutrů dostala čočku spodní rámovka už slušnou, tak mám jen sem tam nějakou drobnou oděrku (a ta je vždy opravdu miniaturní, u laku je poškození vždy mnohem větší). Rám vypadá celkově skoro jako nový.
A těch kvalitně anodizovaných rámů jsem jezdil už 5 (dva jezdím v současnosti) a šestý jezdí manželka.
Ještě mě napadá – lakování má tyky „různý kvality“…Ta adonizace je bez další povrchový úpravy???
na co další povrchovku, když už tam jedna je
Mno, viděl jsem oboje, jak elox „nahý“, tak ještě zalakovaný…Ale jak píše Mlok – pokud je to od renomovaného výrobce, pak to bude asi nejlepší volba.
Lak na tom není. Technologický postup nemám tušení.
A u lakování souhlas. Lakovaných rámů jsem měl celkem ještě o dost více než anodizovaných (odhaduju tak 15 kousků včetně i silniček) a kvalita byla velmi proměnlivá.
Oproti té anodizaci byly ale o dost horší i ty nejlepší s lakem. Ty horší s lakem nemá cenu vůbec ani srovnávat.
Otázka je to „kvalitní udělání“, jestli máš tak dobrou zkušenost (opakovanou), tak beru. Já se řadím patrně ke smolařům. Obecně povrch je tvrdší ale choulostivější – vrypy jsou víc vidět, časem bledne (černá dohněda, barvy do pastelových tónů, nepravidelně – podle toho co je víc vystaveno světlu).
Zřejmmě se často stává, že to někdo neumí dobře. Všechny ty rámy (co jsem jezdil/jezdím) jsou anodizované už od výroby, takže si je také na to nejspíš ideálně připraví.
Řešit to už u nalakovaného rámu mi také nepřijde zrovna ideální a otázkou je, zda to úsílí (peníze) za to stojí.
I když mi u novější Sterea ten lak štve, tak nechat to dodatečně řešit mi tedy ani nenapadlo.
Blednutí jsem na těch rámech nezaznamenal vůbec žádné, ani po 5 letech (AMS 125tku, kterou už teď nejezdím tu ještě ten rám mám a pořád je téměř jako nový).
Naprostej souhlas.
Asi si pleteš tvrdý a měkký elox. Tvrdý rozhodně nebledne, ani se nepoškrábe. Protože je ale techn. proces mnohem náročnější, tak se s ním tak běžně nesetkáš. U nás ho umí jen PBS v Bíteši, nevím, zda mají dostatečně velkou vanu. (Pro tvrdý černý elox se musí lázeň podchlazovat)
…to bude ono. :-)
U mě je to celkem jedno jestli lak nebo anodizace,protože mě zatím všechny rámy dříve praskly než jsem je stačil pořádně odřít:)