kterej rám je lepší AUTHOR INTROVERT nebo RB CRX??
kterej rám je lepší AUTHOR INTROVERT nebo RB CRX??
lepsi na co? ze stoji stejne neznamena ze daji porovnat.
žádný závodění spíš delší výlety do přírody.Vypadá to na to CRX
tak jsem zkouknul tvuj bike a neco mi rika ze skoro jiste pujdes do RB:-)
souhlas, black na introverta a kotouče asi ne :-)
Z ceho tak soudis? Jako ze syndrom Author never more? :-))
to ne:-),jenom na authora takovyhle komponenty nepatri:-).staci se na authory podivat,oni nedelaj kola do TERENU.
a kola delaji do ceho/kam dle tebe?
odpovim takhle.kdyz jsem postavil vedle sebe moje CRX a visiona,tak jsem hned poznal ten rozdil o kterym mluvim a netrvalo to dlouho,asi tak jeden pohled:-). ale tim nerikam ze nemam toho visiona rad,slouzil skvele,akorat byl v terenu celkem limitovany komponenty,to je cely.
hm, nechapu, ktere komponenty u Arthura nejsou do terenu… :-)
já bych řekl akorát skarebem, jinak ok ne? Brzdit se dá i s véčkama, když se to naučíš :-)
proste CRX vypada masivne.ja u visiona taky moc neveril kolum.a nutno rict ze opravnene. taky uzky riditka,delsi predstavce…
ritchey jou docela ok, jezdí na tom dneska kde kdo… řidítka jak komu sednou, třeba pro můj styl jízdy by 680 vlaštovky asi nebyly úplně v pořádku :-)
ja vim:-).ty jsi neco mezi racerem a stylerem,inklinujes spis k recerum:-).ze me racer nikdy nebude tak to dohanim technikou(resp. snazim se:-))
Hm, jestli usuzujes s toho jak co vypada, tak potěš koště, :-).
tahle hlaska ted asi trosku postradala smysl,bych rekl.kdyz se podivas na sjezdaka a na XCcko a mas jet DH,tak si asi podle pohledu nevyberes to XCcko:-).je to trosku pritazeny za vlasy,ale proto aby bylo jasny jak to myslim:-)
No, dejme tomu, ze Arthur nedela DH stroje, :-). Aby to teda nebylo pritazene za vlasy, :-))).
dejme tomu ze CRX je XC a vision CC:-).kdyz uz se teda vyrojilo tolik kategorii:-)
CC?
a vis ze uz si ani nepamatuju co to znamena?:-))).ale tusim ze ted by XC melo byt neco jako enduro a CC byvale XC:-).to jsem vam zamotal hlavu:-). ale rikam si tak ze budu dal vsemu rikat XC a kazdymu uz dojde kde z visiona sleze a kde na CRX jeste pojede:-)
no to dost záleží ne jezdci :-)
to je samozrejme pravda:-) ale ted davam vetsi veci a nebojim se.treba skocit z osmy schodu(pred kongresakem.jsou dost delsi nez vyssi) na visionovi,tak to leda ze by mi na chvili vypnul mozek. nerad premyslim nad tim ze tamtudy bych mel jet opatrne aby se neco nestalo kolu.a na to jsem u visiona myslel dost casto.jenom myslel,nerikam ze jsem ho pokazdy zmrzacil.
ale tady pozor! tohle není terén, to je urban assault -když už jedem ty pojmy- a na to arthur xc kola nevyrábí :-) při racingu xc nebo mtb, težko dáš dropy ekvivalentní osmi schodům apod…
to je jasny:-).ale kdyz jedes po lese a prasknes to v rychlosti do vetsiho korenu tak to bude takova slupka ze 8 schodu bysis dal radsi.co si pamatuju tak se skarebem jsem nemel dobry pocit uz kdyz jsem si skocil z lavky na tocnou.a to byly dva vyssi schody.kdybych byl racer tak bych si asi taky postavil neco ve stylu visiona.ale to bych pak tomu asi tak uplne nerikal horsky kolo.no ale on si kazdy to svoje „jezdeni po lese“ predstavuje jinak.
to jo když jsem dneska viděl ty cyklostezky okolo Kladna (chválím, super široké, hladké šotolinky, lesní cesty, atd..), tak jsem si říkal, že jsme se trochu vzdálili téhle formě bikingu :-)
a kdyz si vezmes ze fousac dava na pohodu XC na crossu,tak kde to jsme?:-))
Fousáč konvertoval a chce se asi víc věnovat skočkům a DJ. Doufám že ho na jaře nalákáme zpátky do chrtích spárů :-) když mu do tý doby přežije rudá krysa :-)
jestli mu to jde… co si pamatuju tak nikdy nedaval nic uplne extra,ale cas od casu si to tak v klidu jedeme a on najednou preskoci padlej strom…:-) tak at fous natrenuje a pak me bude ucit:-)
ty se potrebujes neco ucit? podle tvych prispevku sem pomalu nabyl dojmu ze si asi nejhustsi rider z B-F. Nebo je to jen muj dojem a samochvala nesmrdi?
tak jo hele,najdi neco kde jsem se chvastal jak jsem hustej.vzdycky jsem nezapomnel pridat dost sebekritiky na to aby bylo jasny ze nejsem zadnej machr.ale ty asi rad prekrucujes.
ja neprekrucuju. pisu jen, ze jsem nabyl dojmu. kdyby byla sebekritika a samochvala v rovnovaze, asi ten dojem mit nebudu. mozna je to jen muj pocit (ale je zvlastni ze ten pocit mam jen u tebe z celeho B-F).
no asi myslel třeba to jak bez mrknutí oka dáš ty schody u kongresáku, lávky atd.
nebo to může mít souvislost s tím jak pořád všem vnucuješ názor že to, co je teď na tvém kole je „the best of“
Tak nejak sem to myslel. dik
rekl jsem bez mrknuti??jses si UPLNE jisty?pokud vim tak jsem rekl ze je dam.a taky jsem pripsal ze jsou delsi nez vyssi,coz melo znacit to,ze nejsou az tak tezky.no asi jsem mel napsat dost jasne ze jsou uplne easy,aby to nevypadalo ze machruju.ze vyjedu lavky(i za mokra)… no proste vyjedu no,co mam delat.a ze moje kolo je the best… to uz asi vazne mluvis o nekom jinym.asi si necetl jak jsem obdivoval kolo martinaXC a jak jsem rikal neco v tom smyslu ze muj bike je oproti jeho plecka.sebekritika mi rozhodne nechybi.ale kdyz neco dam(a neni toho zas tolik.ale na XC to myslim neni tak spatny) tak se za to nestydim,sorry. to wroum:ja ti taky nerikam ze mam z tebe dojem jakobys byl furt zhulenej,ikdyz je to asi pravda.taky se do tebe nenavazim.a tohle rozhodne nemelo byt navazeni,jenom konstatovani:-)
dobre. sme si to rekli a ted peace.
ale ja to nechci nechat byt uplne bez trestu:-).me vadi kdyz mi nekdo krivdi:-). ale tak teda jo:-)
Zhulenej chi chi prej zhulenej chi chi to je nesmysl chi chi Mi zas prijde, ze si myslis, ze kazdej kdo na kole jezdi lip nez ty musi byt zhulenej, protoze ty to s cistou hlavou nedas :) Imho docela zajimavej pohled od nekoho, kdo pracuje v herne :)
ty si to asi nepamatujes jak tady vroum delal hulicskou osvetu ze?:-)) a to s tou hernou??ale ze ja se ptam:-)
Nepamatuju:( Huleni zhorsuje kratkodobou pamet, ale pomaha te dlouhodobe :) Nicmene do me ses taky navazel a ja pritom nikdy do huby nevzal ani tabakovou cigaretu.
do tebe jsem se navazel kvuli huleni?jezis je to vlastne mozny,to vis,nehulim,nemam tu dlouhodobou pamet:-)
Jestli mi dovolíte sem taky něco napsat, tak si myslim, že se Enjoy nemá za co stydět.Já lávky na Točnou nedám bez šlápnutí ani za 5 let, což Enjoy to dá i poslepu, ale jestli to nebude tim, že mám Skareba:) A myslim,že se Enjoy ani chválit nemusí, tady ho všichni uznáváme:)A o jeho kole, no myslim, že ví co si postavit, až mě vyhodí z vejšky, tak pujdu v jeho šlépějích:)
Ja nerikam ze se ma stydet. ani nerikam ze neumi jezdit. jinak lavky na tocnou sou slozitejsi az kdyz je mokro, pak je to kotel. za sucha je to uplne v pohode.
ja teda neviem ci sa k Vam este niekedy pripojim – jeden najdrsnejsi technicky rider, druhy racer-chrt, treti DJ-turista-silnicar…jazdi este niekto normalny co ma z vyssie uvedenych vlastnosti tie horsie stranky ako ja? :-)
když ti nebudeme jako missákovi B-F dělat ostudu tak proč ne :-)
pockat – oficialne vyhlasenie nastastie neprebehlo :-) a ostudu? ved Vam bud nebudem stihat alebo sa rozsekam v technickom useku :-)
já určitě,
technika – třeba lávky naposled se mi povedlo zaseknout řídítka pod
zábradlí to byla hezká tlama
chrtění – já jsem afghánský chrt a ti to nehrotěj, neb by si urousali
obleček
DJ/turista/silničář – muziku na rodinných výletech neposlouchám
přesto mi to nebrání v utrácení peněz za další pěkné věci
na bika
ja brzdim s veckama uz par let a de to krasne!!!! a je mnohem lepsi ze se vo ne nemusis tolik starat jako vo kotouce!!! Ale nerikam ze kotouce nejsou lepsi!!! jenom me vic vyhovujou V!!!!
a je mnohem lepsi ze se vo ne nemusis tolik starat jako vo kotouce!!- tohle my vysvetli!
Už sis někdy naolejoval kotouč? To pak poznáš, co je stim práce:) Oni už kotouče jsou háklivý, pohádky jim nestačí, mikrovlnky jsou stále nedokonalé a vypalovat v troubě se jim nelíbí:) Ale prýá je teď nový způsob čistění kotoučů veverkama, to jde rychle, a bez bublinek:)
kotou sem uz mirne zamastil ale okena se s tim vyporadala na jednicku, desticky byly horsi ale po orestovani na panvicce brzdej a vic po nich ani nechci. centrovani kotouce je trochu horsi :-( nevim jak vy ale ja kotouce pravidelne nepromazavam wd40 jako nekdo, a tak odmasteni neresim tak casto. navic se nemuzou zanest bovdeny jako u vécek. nemluve o tom ze vymena desticek je mnohem jednodusi nez vymena spalku.jeste neco patri do udrzby?
Vule v pace, praskani pistku, spatne tesneni, spatne usazeni desticek, skrtani perka desticek, zadrhavani pistku, chronicke zavzdusnovani, skrtani, vibrace, prehrivani, vystredeni prasatka, povolovani sroubku, problematicke odvzdusnovani, nemoznost nastaveni delky kroku, vytrzeni/pretrzeni hadicky nebo zavitu..... ono se neco najde.
no vuli v pace, vibrace, povolovani sroubku, vytrzeni/pretrzeni bovdenu,lanka nebo zavitu maji kotoucovky a vcka spolecny. u kotoucovky se ti nemuze roztrepit lanko, nastaveni delky kroku?- proc myslis ze se my libej kotoucovky s takovim tim koleckem. vystredeni prasatka sice neni bezna udrzba, ale neni slozitejsi nez u vecek pokud to nedelas pomoci podlozek.
Si taky myslim, ze s kotoucema je vic prace i kdyz opomenu ten pripad se zamastenim :) Navic je to i financne nesrovnatelne narocnejsi. Ale urcite to stoji za to :)
Mno, tobe to stoji za to. Mi nejak nee, :-).
Verim. Taky nez jsem je mel jsem si rikal jen parkrat do roka, ze by se hodily (kdyz namrzly rafky). Ale kdyz jses ochotnej do toho investovat a jednou je zkusis…
hele nevim jak ty ale me prijde ze jediny co delas s V tak jednou za rok vymnenim bovdeny a lanka codcas seridim to je tak cely a novy spalky stojej tak 250!! u kotoucu musis menit olej musis kupuvat kotouc a kdyz si menis volej sam a kapne ti na kotouc tak si zabrzdis mnohem min nez s V!!!!
kapalinu zas tak casto menit nemusis, kotouc taky nekupujes kazdy rok(sjezdare a lemply zanedbavam) navic nemusim menit rafky a ty stojej s prepletenim vic nez kotouce. desticky sou drahy ale vydrzej vic nez spalky.
hele me proste prijde ze se mne V vyplatej vic nez kotouce je to jenom muj nazor a nikomu ho nenutim!! proste mi prijdo V jako min pracnejsi na udrzbu!!
to bude asi tim že jsi kotouče nikdy nejezdil. Ale jinak pro ty co nejezdí v extra marastu jsou asi zbytečně drahé. Na sucho bohatě stačí V. a ani ty špalky se moc neopotřebovávají. Ale kdo jednou zkusí už nechce jinak. A k te udržbě, o brzdách ani nevim a vubec se o ně nestaram, jenom kontroluju desky, ale na to to nemusíš ani rozdělat. Jo a mám XT 04 a o středění kotouče ani nemluvim, jednou nastavíš a je to na furt (pokud to někam nepošleš), navíc XT má adaptér, takže odpadají podložky. Ale V-čkaři se těžko přesvědčují, takže s tebou asi nic nenaděláme
jo to je taky mozny je fakt ze kdybych jezdil kotouce tak bych asi o V taky uz nechtel sliset ale ja mam V XT 04 a sem spokojenej!!! brzdej ferove a staci jednou za rok namazat paralelogram!! ale vo koupi kotoucu premejslim na pristi rok!!! tak uvidime jak se rozhodnu :)
nechci se dohadovat(klidne muzem,ja se nudim:-)),ale s veckama jsem mel mnohem vic nastavovani a celkem castyho doladovani nez ted u kotoucu.vlastne ted nenastavuju vubec nic.ani neni co a neni jak.a o tom jak strasne si je jeste porad uzivam ani mluvit nebudu.
no sice se taky nudim ale hadat se mi taky nechce!! vono je to taky dost pristupem k tomu kolu!! kdyz ses puntickar kterej chce mit vsechno naprosto vporadku tak si stim muzes hrat dost casto a dlouha a kdyz ses biker kteryho nejaka ta vlnka na kotouci nerozhodi tak na ne nemusis sahnout skoro nikdy!!!
on asi zadnej kotouc nejde uplne vyrovnat,vzdycky ti v zatacce malinkno cinkne.teda me cinkne.slysel jsem jednu hayesu a to bych to asi fakt rozkopal:-)
on ten kotouč ani nemá být rovný. Vdycky na něm bude nějaké házení (jinak by to dost dobře nefungovalo), aby pomohl oddálit destičky. Nevím jestli z vás někdo jezdí na motorce, ale tam je kotouč téměř bez házení a desky pořát trošku škrtají. Jinak s tím škrtáním v zatáčce je to spíš problém vidlice.
hm,to jsem netusil. jeste ze ho nemam na skarebovi:-).ale treba mu krivdim:-)
nevim scareba jsem nezkoušel, ale mám bombera Z5 na 100 a 160-tka kotouč si ani neškrtne, možná by si škrtla 180-tka
skarebovi opravdu netrivdis:-( ,
Tak tehle teorii bych se od srdce zasmal. Chces to vyvratit nebo na tom trvas? :))))
prosím pus? se do mě
Skrtani je problem tuhosti celku vidlice + naboj. V tom mas jeste pravdu. A ted: U motorek je plovouci kotouc, u aut zase trmen. Oba systemy se s uspechem pouzivaji i u kol. Proto ti skrtaji desticky permanentne. Desticky vraci do puvodni polohy podtlak kapaliny (ve valci na pace je pruzina) a pruzna deformace tesneni. Kdyby se vracely jen skrtanim kotouce, musel by mit ruznou sirku. Jinak by se jen stridave vychylovaly. Tim skrtanim se u plovoucich systemu vystredi.
je vidět že tom něco málo víš, ale bohužel tvoje informace nejsou až tak přesné. Žádný podtlak v brzdovém systému není (nebo jak mi vysvětlíš že z atmosférického tlaku po zavření nádobky a po jeho zvýšení pohybem pístku po určité dráze vznikne při zpětném pohybu pístku po té samé dráze podlak). K tomu vychylování ja jednu nebo druhou stranu: asi jsi nikdy neměl sundanou hydrauliku s kola, takže až to budeš dělat, tak si zkus zatlačit jeden pístek do třmenu a uvidíš že ti ten druhý ven určitě navyleze, protože kapalina jde cestou nejmenšího odporu tak se vrací zpět do prostoru brzdové páky a pokud je jí přebytek (např zahřátím), tak jde do vyrovnávací nádobky. Ad plovoucí kotouč: ten je tam z toho důvodu a by u pevného třmenu nedocházelo o namáhání kotouče ohybem, proto se u pevných kotoučů používají plovoucí třmeny. na kole je kotouč tenký, proto je jeho deformace ohybem při brzdění celkem snadná a výrobně je kotouč daleko jednodušší a lehčí. Dál už se mi nechce psat, protože jdu do školy
tak to bude jeste dlouha bitka.sazim na eeee,ja nevim,kdo mi poradi?:-)
To radsi bez :) A hezky se uc :) Ten „podtlak“ jsem ti uz vysvetlil pruzinkou a tesnenim. Ale jak to vypada asi neuspesne. To vis pedak nemam :) S tim zalezanim desticek mas do jiste miry pravdu. A kdyz uz mas porad sundanou tu kotoucovku, tak si taky zkus, ze po povoleni paky ti desticky zajedou zpet a to je kotouc na kole, ktere je vyndane a ani sebekrivejsi kotouc je nemuze telepaticky tlacit zpet :) A kdyz se ty desticky tak bajecne vystredi o jake ohybani u pevneho trmenu se jedna? Kapalina prece jde cestou nejmensiho odporu a kdyz jedna desticka narazi na kotouc, vysouva se druha.
no pockej,podle cipana,by se mela jit kapalina jit podivat co novyho v expanzce,kdyz narazi jedna desticka na kotouc,ne?:-)
Zase z nej nedelej blbce. To mas prece stlacenou paku a kdyby v tom stavu dostavala kapalina do expanzky, bys misto brzdeni jenom nafukoval expanzku :)
dobry:-))
pokud vím tak jsem tady napsal že házení na kotouči napomáhá vracení destiček do původního stavu, a taky jsem ti napsal že o tom něco víš a vyvráti všechny tvé mylné informace a pokud si dobře pamatuju, tak jsem se mezmínil o deformaci těsnění, to proto že to je jediná věc která byla správně a to proto že tato deformace je jediná která vrací desky zpět + kotouč, ale když ho tam nemám, tak asi nepoháhá ne. Budeš muset hochu hodně studovat, a jestli nemám pravdu, tak asi pujdu vrátit diplom. A ještě k tomu podtlaku nakresli si to v p-V diagramu, jestli víš co to je. A pak poznáš že podtlak nemůže vzniknout jenom tak z ničeho. Nebo si do brzdové soustavy namontuj tlakové čidlo nebo tlakoměr a pak mi dej vědět
Kdyz pohybujes pakou k riditkum, tak se desticky priblizuji (vysunuji)…souhlas? A co se stane kdyz pohybujes pakou od riditek? A to prave zajistuje pruzina v master cylindru. To je ta sila co vrati desky. Jak s malym deckem :)
vrati se pistky kdyz zmacknes paku a neni tam kotouc? jestli jo, tak ma pravdu padlista, jestli ne tak mas pravdu ty. ja to nikdy nezkousel, tak nevim :)
No podivej na to asi takhle. Kdyz zmacknes a pustis na miste brzdovou paku, musis pak otocit jednou kolem nez to prestane skrtat?
už mě to nebaví, prostě nedokážeš uznat že jsem měl pravdu. Radši mi řekni kam jsi chodil do školy, a? vím kde učí takové hovadiny. Už jsem tady řekl že kotouč vracení napomáhá a hlavní práci v tomto odvádí těsnění. Víc už k tomu nic neřeknu. Ještě k tomu ja jsi psal že záleží na tuhosti náboje (už jsi viděl náboj který by byl míň tuhý než odpružená vidla?) Takže v náboji na to má vliv akorát vůle v ložiskách.
Samozrejme ze je naboj min tuhej nez vydlice. On ani ne tak vlastni naboj jako spis ten spoj s vidlici a to je ve vetsine pripadu rychloupinak.
promiň na ten jsem trošku zapoměl, proto se používají pevné osy, ale zkus si to u pevné vidle a uvidíš že ti to škrtat nebude i když nemáš pevnou osu.
mam 20 pevnou osu, dvoukorunku a kotouc si taky skrtne.
ale předpokládám že máš kotouč tak 200
205 no a?
ono jaksi čím větší kotouč máš tím ti stačí menší průhyb na to aby to škrtalo, navíc na 205-ku působí větší síly a má tendenci se více rozvibrovat (prostě rozhodit), takže kdyby jsi tam dal 160-ku tak ti to pravděpodobně škrtat nebude
…a nebude brzdit. jinak tohle je prvni logicka a rozumna vec co z tebe v tyhle diskuzi vypadla.
jak jsem už řekl dál se k tomu tématu nebudu vyjadřovat, každý a? si to nastuduje sám, už tady nebudu nikoho přesvědčovat. Tady je krásně vidět že zažité a dlouhou dobu používané „mylné informace“ jsou silnější něž jakýkoliv fyzikální důkaz.
ok, ale este jedna vec. popis mi akorat co znamena „hazeni kotouce“. ja mam kotouc napevno 6ti sroubama pridelanej k nabe. akorat se toci, jinak se ani nehne (tedy nehazi), takze nechapu jak to myslis. zkus to vysvetlit treba to pochopim.
házení kotouče je boční tj. v ose kola (kotouče), ikdyž je (měla by být) upínací plocha kotouče vyrobena bez házení (obvodové házení) ale vzhledem k tomu že je kotouč tak tenký tak tím jak ho dotahneš na přírubu náboje se vždy trochu zvlní. Navíc kotouče jsou vyrobeny z plechu vypálením tvaru pomocí laserového nebo vodního paprsku, samotný plech má od výroby v sobě určité napětí, ikdyž je tepelně zpracován aby se toto napětí odstanilo,ale to se nikdy nepovede uplně. A tím jak z plechu vyřežeš potřebný tvar, tak se toto napětí uvolní a kotouč je trošku zvlněný ještě než ho tam namontuješ. Doufám že jsi to pochopil.
dik pochopil. ted mi este vysvetli jak ze to doopravdy pomaha vraceni desticek. jestlize teda ten kotouc je standardne zvlnej (aniz by vykyv byl okem patrny), jak moc to tem destickam pomuze zpatky, kdyz se v podstate okamzite po pusteni paky prestanou kotouce dotykat?
jelikoz vykyv je nepatrny,tak nepatrne:-)
To axialni zvlneni musi byt v toleranci 0,015mm. A ty desticky jsou jsou viditelne dal (prej 0,05 ale ja to nemeril :) spis bych rek, ze vic.
co kdybys radsi zpochybnil Ing. Vlka?nebo se ti do tyhle fusky nechce?
Vlka radši nepřivolávej :-)
myslim ze pod argumenty rezignoval… :)
to tvoje axiální zvlnění do 0.015 bys ani neviděl (asi ani nevíš o čem mluvíš), kotouč sebo pěkně mele a to v řádu desetin milimetru a né 15 tisícin, taková přesnost je při současném technologickém postupu výroby kotouče nedodržitelná. A ještě se vrátím k tomu vracení brzdového pístku: Velikost tohoto vrácení po odbzdění závisí na tvaru a velikosti těsnícího kroužku, proto některé brzdy škrtají i při málo zvlněném kotouči a jiné si při tom samém zvlnění ani neškrtnou. Jako třeba moje XT
Tech 15 tisic byla pusta teorie :) Narozdil od tve jednoznacne diagnozy, ja pripoustim, ze o tom neco malo vis (treba to s tesnicim krouzkem), ale… Ja za prve zadne vlneni kotouce nepozoruju, protoze prasatka mych brzd nevraci zpatky vlneni kotouce :) Za druhy, kdyz vynecham pricinu proc se ti stava, ze se vrati desticky zpet, tak kdybys mel vyrazne delsi krok nez u ostatnich brzd, musel by pistek vykonat delsi drahu ⇒ potreboval bys na pace vyvinout o to vetsi silu ⇒ tvoje brzdy zrejme nejsou moc ucinne :)
ty tvoje teorie se mi začínají moc líbit. Pokud vím tak na velikost brzdné síly má vliv:
takže mi ukaž kde máš pří delší dráze potřebuješ větší sílu. Ty jsi chodil do zvláštní školy? Pokud použiju pro stejnou plochu a dráhu brzdových pístků dvě různé dráhy pístku v brzdové páce, tak mi z toho logicky vychází jediné, a to že pro delší dráhu budeš mít menší plochu pístku =>pro dosažení stejné brzdné síly i potřebnou menší, ještě jednou menší sílu na brzdové páce.
A jestli se ti na brzdách s pevným třmenem vrací prasátka, tak to ten přmen asi moc pevný nebude
prasatka – myslel jsem pistky ve trmeni. Kdyz budes muset pohybovat pistkem ve trmeni na delsi draze ⇒ pistek bude muset mit mensi prumer ⇒ pri stejne delce kroku na pace = mensi brzdna sila. Do zvlastni me nevzali. Neprosel jsem u zapisu :(
já už nevím co si o tobě myslet.Tady píšeš uplně něco jiného než co jsi psal před chvilkou, takže asi superrychlá změna názoru?
Tento problém jednoduše vyřešíš delším chodem páky a brzdná síla (přesněji řečeno přítlačná síla) zůstává stejná a na chodu páky to ani nepozoruju, a ikdybych brzdil až u řídítek,tak je pro mě důležitější to že mi při jízdě nedrhnou desky o kotouč a já nemusím vynaložit zbytečný výkon na jejich překonání
to je fakt dobra diskuse :)
Nemyslim, ze bych psal neco jineho. Samozrejme se stejnym chodem paky (taky jak moc ho muzes menit?) a stejnym prumerem pistku na pace (protoze, kdyz ho zmenis, ses kdes byl a neprodlouzis drahu na pistku v trmenu).
takže jsem si to hodil do stroje a tady jsou výsledky (rozměry jsem volil přibližně podle mých XT, ale jestli to budeš chtit přesně tak to mužu změřit až zase sve kolo uvidim): při průměrech pístků 18 a 7mm je velikost rozdílu chodu na konci brzdové páky 10,5mm při zasunutí pístků do třmene zvětšeném o 0,2mm na každou stranu. Takže pro mě přijatelná hodnota. Ještě abych to upřesnil, tak pákový poměr na brzdové páce byl 25/100. Přepočítej si to a kybys našel chybu, tak dej vědět a? si ji můžu opravit.
naše debata se hodně oddálila od původní o „podtlaku“ v brzdové soustavě a navíc ses dost nepřesně vyjadřoval, takže je pravda že jsem nejspíš některé tvé poznámky špatně pochopil. Holt nikdo není dokonalý.
viz tva poznámka:
tak kdybys mel vyrazne delsi krok nez u ostatnich brzd, musel by pistek vykonat delsi drahu ⇒ potreboval bys na pace vyvinout o to vetsi silu ⇒ tvoje brzdy zrejme nejsou moc ucinne :)
úplná hovadina při stejných rozměrech
Jen pro upresneni jsem to zmeril na Julii
predni kotouc f 180…0.14mm
zadni kotouc f 160…0,1 mm
pul druhy a uz si se zhulil?ale ze ty sis jenom delal srandu…
tak odpovim stejnym stylem jako ty: mas dvoukorunku a pevnou osu… no a?
proste kdyz tam das takovej kotouc, tak se asi skrtani v zatacce projevi i pres takovou vidli a osu.
Pevna vidle je dokonale tuha to je fakt :) Bohuzel dnesni odpruzene vidlice casto pruzi jen v jedne noze, takze se vidle krouti bohuzel uz pri stlacovani.
nedalo mi to a musel jsem se podívat do literatury, protože tady ze sebe nenechám dělat Deb…, takže cituji z: Podvozky motorových vozidel, napsal Prof. Ing. František Vlk, DrSc., Brno 2001, strana 281 kap. 5.2, „Vůle mezi kotoučem a třecím segmentem se po odbrzdění vymezuje samočinně pružením těsnícího proužku a házením kotouče do stran“, kdo nevěří a? si to najde.
a tomu fakt věříš??????????????
??? hele vy jste se ve skole ucili z comicsu?nebo vis co je to odborna literatura.
Možná by sis měl ujasnit, co je to „vůle mezi kotoučem a třecím segmentem po odbrzdění“ a co je to „vysunutí a zasunutí brzdového pístu“… To první je stav, kdy nemáčkáš brzdovou páku, to druhé je činnost přímo související s mačkáním nebo povolováním brzdové páky…
no pokud vim tak on jenom celou dobu rika ze pistky pomaha vracet krivej kotouc.snad:-)
Jasně, protože vzal poučku z nějaké knihy, která říká „Vůle mezi kotoučem a třecím segmentem se po odbrzdění vymezuje samočinně pružením těsnícího proužku a házením kotouče do stran“ a z té poučky vytvořil tvrzení že „pružením těsnícího proužku a házením kotouče do stran se po uvolnění brzdové páky vysunutý brdový píst vrací zpět do těla brzdiče“.
jo přesně tak to je
To si myslis mozna ty :)
hele uplne bez urazky,vazne.ale zajimalo by me kam saha tvoje vzdelani a kde uz zacinaji tvoje chytracky reci.
Moje chytracky reci zacinaj uz loginem :) Myslim, ze Cipan vychazi z vety vytrzene z kontextu a ani sam autor by s tim nesouhlasil.
jsem rad ze to vim:-) no a z ceho vychazis ty,to radsi nechci vedet:-)
Rano z baraku a vecer z prace :) Nejdriv zkousim zapojit selskej rozum, pak prakticke zkusenosti a kdyz nic nepomuze tak si to bud nekde najdu nebo se na to…
a už sis našel někde něco o tom tvojem podtlaku který vzniká po odbrzdění (promiň který vytváří pružina), asi si hochu nedával moc velký pozor ve fyzice na základní škole, protože toto se tam učilo. Jo a až najdeš ten podtlak tak mi prosim tě dej vědět kde to mám hledat, a? se přiučím něco nového, a potom tady nebudu plácat takové nesmysly jak teď a veřejně se ti omluvím že jsi měl pravdu atd.....
Můžeš mi, prosím pěkně, odborně vysvětlit, jak se vlnění kotouče a práce těsnění podílí na vracení pístu brzdiče v případě, že kolo nejede, ale například je opřeno o zeď a já si jen tak z dlouhé chvíle zmáčknu brzdovou páku ( případně stojím na křižovatce nebo tak nějak)? V podobném duchu tady měl dotaz Wroum a ani nevím, jestli se od tebe dočkal odpovědi.
ale vzdyt uz se tady Cipan rikal, ze nebude xkrat opakovat, ze vlneni kotouce jen napomaha ale hlavni praci odvadi tesneni. ale jinak taky by me zajimalo jestli nevznika pretlak pri stlaceni paky a podtlak pri uvolneni. ja myslim ze jo, ale ja jsem technik antitalent :)
v tomto případě ti kotouč asi moc napomůže ne, nevím co je na tom nepochopitelného
Tahle tvoje věta:„pokud vím tak jsem tady napsal že házení na kotouči napomáhá vracení destiček do původního stavu“.
Nechápu proč házení kotouče napomáhá vracení destiček do původního stavu, když mi teď tvrdíš, že kotouč ničemu nepomáhá… Přesněji – nechápu, proč ve statickém stavu kotoučová brzda nepořebuje házející kotouč, zatím co pokud je daný stroj v pohybu, pak najednou ten házející kotouč potřebuje…
už jsem tu psal že: hlavní práci vykonává těsnění a kotouč mu jenom napomáhá, promiň že jsem nenapsal v rotujícím stavu, jestli jsem tě tímto činem zmátl moc se ti omlouvám. On jim vlastně napomáhá i ve statickém stavu když máš kotouč vůči třmenu nevystředěný,tím jak se ohne na jednu stranu, tak se v něm akumuluje energie a ta se uvolní po odbrzdění a tlačí desku na jedné straně zpět do výchozí polohy.
co vznikne kdyz zmacknes paku? vetsinou pretlak. kdyz ji uvolnis tak se paka vraci pomoci pruziny (nebo ceho) a s ni se vraci i pist, tim vznikne podtlak ktery roztahne pistky od sebe. pokud to tak neni, tak co teda vraci pistky kdyz zmacknu packu a nemam v brzde kotouc? na pist v hydraulicky brzde proste musi působit tlak nebo podtlak aby se vůbec pohnul.
jen a pouze těsnící kroužek
když zmáčkneš páku skutešně vzniká přetlak, ale když ji pustíš a páka se pomosí pružiny a energie nakumulované ve stlačené kapalině vrací zpět do původního stavu, tz. že objem i tlak je stejný jako ve výchozím stavu. Tlak roste a klesá se změnou objemu, vidíš tady nějaký podtlak
Asi takto zkus si to z pumpičkou, při stlačení utěsni výstupní otvor a co udělá píst v pumpičce když na něho přestaneš tlačit a žádný tlak ti z pumpičky neunikne, ano vrátí se tam odkud jsi ji stlačil. Pokud neuvažuji tření a nevratnou část energie, která se stlačením přeměnila na teplo
ja tedanejsu nejakej technik,ale tim poslednim odstavcem si trochu protirecis vuci tomu co tady celou dobu tvrdis.nebo myslis ze ten pist v pumpicce vrati do puvodni polohy tesneni?to asi tezko.
Koukam, ze tady uz operujeme se stlacitelnosti kapaliny :))) A taky bacha na ubytek kapaliny, protoze jak jsem to tak pochopil meni se v teplo.
tímto jsi u mě klesl na nejnižší možnou úroveň, když nevíš že stlačováním kapaliny (tekutiny) se práce mění na teplo. Zkus si šáhnout na pumpičku když nafoukáš kolo a možná pochopíš o čem mluvím
OK. Spatne jsem si to precet. Ja myslel, ze se ti primo kapalina meni v teplo :)
ještě bych rád doplnil něco k poznámce kterou jsi uvedl na začátku.
cituji:
„Skrtani je problem tuhosti celku vidlice + naboj. V tom mas jeste pravdu. A ted: U motorek je plovouci kotouc, u aut zase trmen. Oba systemy se s uspechem pouzivaji i u kol. Proto ti skrtaji desticky permanentne. Desticky vraci do puvodni polohy podtlak kapaliny (ve valci na pace je pruzina) a pruzna deformace tesneni. Kdyby se vracely jen skrtanim kotouce, musel by mit ruznou sirku. Jinak by se jen stridave vychylovaly. Tim skrtanim se u plovoucich systemu vystredi.“
Jak je možné že u plovoucího kotouče destičky pořád škrtají o kotouč? On tam není ten záhadný podtlak který by je oddálil?
Je. Ale slovo podtlak jsem neuzil zrovna nejvhodnejsim zpusobem. Nevedel jsem jak presne vyjadrit to ze kapalina ktera na pistky tlaci taky pistky „tahne“ (no to sem tomu zase dal:) Samozrejme, ze to tam funguje stejne, ale prave diky plovoucim elementum, ktere nemaji svou pevnou polohu (jako u vetsiny bikovych brzd) se stava, ze si mohou skrtak kdy se jim zachce a tim se vlastne centrovat.
asi takto, zapoměl jsem ti tam napsat že se jedná o příklad na to že tam žádný podtlak prostě není.
tento příklad doplním o toto:
je to pouze jednoduchý příklad aby to některým tady konečně došlo, ve skutečnosti je to jinak, ale snad to bude pro přiblížení defornace těsnění stačit, kdyř na to jdou logicky :)
Výstupní otvor uzavřeš prstem, při stlačení pumpičky dochází vlivem tlaku k malé deformaci kůže prstu (uvažujme že místo prstu tam dáš membránu (nahrazuje těsnění) přímo spojenou s něčím co nahrazuje pístek), vlivem deformace membrány tlakem se „pístek“ pohybuje směrem ven. Po tom co přestaneš silou působit na pumpičku se píst pumpičky vrátí do původní polohy a také membrána se vrátí do původní polohy, a protože pevně spojena s „pístkem“ tak ho táhne sebou.
Na tomto příkladu je vidět že pružina která je na pístku v brzdové páce pouze napomáhá energii akumulované v kapalině vrátit ho do své původní polohy. Její hlavní účel je aby se ti brzdová páka za jízdy nepohybovala (netřepala) ve směru k řídítku
Koukám, že než jsem vytvořil elaborát, tak sis sám odpověděl. Ono to v té hydraulické brzdě funguje stejně, je to JEDEN CELEK… Proto to přestane při zavzdušnění fungovat…
Podle tehle teorie, by ti to melo vsechno perfektne chodit i kdyz tu pruzinu vyndas. Tam smele do toho. Priznam se, ze ozkouseny to nemam. Takovej dobrodruh zase nejsem :)
Tak ještě jednou, co třeba Pascalův zákon a případně taky zákon akce a reakce. Pro obecné upřesnění doplním, že na střední škole jsem měl z fyziky vždy poctivou čtyřku…
Hydraulická kotoučová brzda funguje jako systém mezi jedním malým a jedním velkým pístem ( ten malý je v brzdové páce, ten velký je v brzdíči. Prostor mezi písty je vyplněn kapalinou. Podmínkou funkčnosti je, že v kapalině není vzduch. Pohybem menšího pístu vzniká tlak na kapalinu, který je ve všech místech kapaliny stejný. Takže do pohyby se uvede větší píst, který vyvine silu na destičky, která atd…
A znovu se vrátíme k tomu, že tady mám jeden menší píst, na který působíme brzdovou pákou a který svým pohybem působí na brzdovou kapalinu, která působí na větší píst a že NEZBYTNOU podmínkou je absence vzduchových bublin ( protože pak to moc nefunguje).
A teď tu brzdovou páku pěkně pustíme, menší píst přestane vyvíjet tlak na brzdovou kapalinu, kapalina přestane vyvíje tlak na velký píst. A co se stane? Kapalina se začne vracet zpátky a s ní i ten velký píst. Proč? Protože působí zákon akce a reakce a protože tam není vzduch, jelikož prostor mezi jedním a druhým pístem tvoří homogenní celek vyplněný kapalinou. Prostě se to zpátky vrátí i s tím velkým pístem, on nezůstane vysynutý a nezůstane nějaký volný prostor mezi vysunutým pístem a kapalinou, která se vrátila zpátky…
Fakt nejsem fyzik a neumím to posat správnou terminologii. Jsem omylný, přesto tvrdím, že těsnění píst v brzdiči nevrací zpátky…
ono to funguje i se vzduchem, jenom je potom brzdná síla velice malá, protože se veškerá energie spotřebuje na stlačení vzduchu v systému.
U náklaďáků se běžně vzduchové brzdy používají, ale pracovní vzduch musí být stlačen na vysoký tlak ještě předtím než ho někde použiješ, právě proto aby odstanil jedostatek se stlačitelností vzduchu
A ještě k tomu co jsi napsal:
po uvolnění brzdové páky působý tlak na všechny písty v systému, tz. že i na písty ve třmenu. Ale protože těsnení těchto pístů vytváří tření na stěně válce a vrací se zpět z deformovaného stavu, tak se energie akumulovaná ve stlačené kapalině uvolňuje cestlou nejmenšího odporu a to je na pístku v brzdové páce, navíc podporována energií akumulovanou v pružině
Aha… A co energie brzdového pístu? S tou se asi děje co? Ta neexistuje?
a jakou má takový píst energii?
Asi žádnou, žejo… Jak by asi jinak mohl vyvijet tlak na brzdovou destičku, kdyby v něm žádná energie nebyla? Nejspíš je v něm tolik energie, kolik mu ji kapalina předala.
ale bohužel se tato energie předává dál na destičku a tam se bohužel mění na teplo jak brzdíš a taky na deformaci třmenu a všech tech věcí které tam jsou. Při uvolňování páky tato energie postupně klasá až tam žádná není. Jedině by se ti tam někde schovala a pak jak by jsi najel na nerovnost tak by se ta mrška uvolnila a od toho v šem tady vlastně cinkají kotouče. Ty jsi ale chytrý chlapec, konečně jsme na to přišli :)
Ano, jsi vítěz. Zcela jsem zapomněl na to, že brda má brzdit.
teda kluci, vy me bavite.. :)))
snad jen tady rava doplnim, ze se bavime o fazi, kdy se pistek brzdice pohybuje po draze z polohy max. od kotouce do polohy tesne ke kotouci, tedy nez se zacne brzdit… pri tomto pohybu potrebujeme pouze energii nezbytnou k prekonani treci sily na tesneni pistku brzdice, cili energii zanedbatelnou… dale vyjdeme z predpokladu, ze kapalina je nestlacitelna a jeji mnozstvi v systemu je konstantni.. pokud za techto podminek zacnu stlacovat paku, posunu pistek paky a jelikoz pist brzdice neni nicim blokovan, zacne se vysouvat smerem ke kotouci.. a ted POZOR!! kdyz v teto fazi paku povolim, zacne se mi zvetsovat objem soustavy, coz pri stale stejnem mnozstvi kapaliny logicky vyvola soustave podtlak a zacne pist brzdice „vcucavat“ zpatky za ucelem nastoleni rovnovazneho stavu…
jeste nekdo chce tvrdit, ze tam podtlak neni??? :)))
já si to dovolím.
i když to co jsi napsal je pravda, ale bohužel žádná kapalina není nestlačitelná, takže toto nelze použít
nezbyva nez zmerit jak moc nevyrazny tlak potrebujes na pouhe vysunuti pistku…
promiň, moje odpověď byla neuvážená a ve spěchu, máš pravdu skutečně je tam mírný PODTLAK, tímto bych se chtěl veřejně omluvit Pá-dlistovi za to jak jsem ho tady urážel, doufám že mi to promine. Sypu si popel na hlavu a jsem zase o něco chytřejší
Tak si ten popel zase opras :) Jsem stlaceni kapaliny zanedbal. Jsem mel na mysli tu silu od pruziny v pace prenasenou prostrednictvim paky na pistek trmenu.
…prostrednictvim kapaliny… preklep. Nemel bych u toho chatovani pracovat. Pak myslim na hovadiny :)
já jsem totiž zapoměl na tu vůli,která je mezi destičkou a kotoučem, kdyby tam žádná nebyla, tak by tam nebyl ani žádný podtlak, ale taky by ti to pořád drhlo
Teď už mne to začín konečně zajímat. Takže jak to prosim tě je – ta kapalina se stlačuje? A hodně?
Přátelé, opravdu tady mezi náma cyklistama není žádný expert přes hydrauliku, že by nám to presně a odborně vysvětlil? Mne by fakt zajímalo, kolik smyslů a nesmyslů jsem tady vytvořil…
A autor původního příspěvku doufám promine, že to skončilo jako vždy – začalo to u problému který rám je lepší a skončilo u neznalosti fyziky:-)))
Cipane, to co tvrdíš o vracení pístků deformaci těsnění platí opravdu pro motocyklové a automobilové brzdy. Bikové jsou dělané jinak, zkus vyndat pružinu z pístu v páce a destičky se ti po jejím uvolnění nevrátí. Doporučuji konzultaci s Boubínem z Bikelive, jako servisák má nejen teoretické, ale hlavně praktické zkušenosti,
uz sem zapomel o cem to „diskutujem“.muze mi to nekdo pripomenout?
distkutuje se tu o fyzikálních absurditách
Hodne k tematu INTROVERT x CRX, podobne jako Triko B-F x Arafat :o)
Desticky jsou drahy a vydrzej za bezneho provozu mene nez vetsina spalku. Nicmene bych nemenil.
Nemuzu se zbavit dojmu, ze mas neco spolecneho s bicy.cz :)
a je to spatne?
Od toho je tu ten sloupec vlevo a adminova pokladnicka.
co ta ma spolecne s radou zda AUTHOR nebo CRX?
A poradils?
…bez vahani CRX
myslel jsem ze ten odkaz pomuze
Nekomu snad :)
OK, kolik stoji jeden odkaz ve foru?
CRX nemá s Authorem vůbec nic společného.Snad jen cenu mají podobnou.
to je pravda, presto se muze nekdo rozmyslet prave mezi temato kolama
Je tu spousta lidi co nevi co chce, ale potrebuje utratit treba presne 10000,–. Jinak by nevznikaly takovehle diskuze.
prave pro toho je popis onoho CRX, mozna se chyti za nos a prasti prachy do toho AUTHORA, nebo taky ne
Author Introvert bude velmi kvalitní rám,ale CRX je lepší.To je prostě fakt!!
Introverta sem jeste nejel, zato to CRX jo. Takze jak je na tom Introvert to nedokazu posoudit. No a udelanej mi pride CRX lepsi
Ono taky CRX je určený pro freeride a Egoist je XC, tak se asi dávaj dohoromady jabka s hruškama, protože určením jsou úplně někde jinde.
To musi byt ostre pojeti freeridu :)
Možná jsem špatně pochopil piktogramy. Zkus se podívat taky. http://www.bicy.cz/…e-detail.php?…
špatně pochopil červený, či co je to za barvu, označují počet získaných hvězd, bílý počet možný tedy race 3z5; tour 4z5, freeride 0z5 aqlespoň tak jsem to pochopil já, ale nemám patent na výklad piktogramů ;-)
myslim, ze jsi to pochopil dobre.
a vubec kliknete si na www.racebike.cz – Ramy – Prehled modelu a jestli tam najdete u CRX kategorii „freeride“, tak mate u me basu piv.
Zrovna sem ji dostal k svatku a bez jedinyho kliknuti !!! :)
Ty jsi Evžen, lovec žen ? Tak zpětně blahopřeju :-)
Jeee, vidis, ja Tobe taky. A mel jsi prijet na bilem ori.
Preje se den predem a jsem Martin na bilem koni :)
Jasný, umím číst. U nás přejeme v Just-In-Time. BTW – vem toho koně i do Brna a o víkendu dáme první sněhový švih. Ten můj už nějak nechce sněžit. Asi žárlí na Princeznu :-)
už jsem toho tady naplácal dost a k tématu ještě nic.. takže podle mě jsou ty rámy trošku odlišné v použití. Introvert je rám na závoďáka, váha celého kola by měla být 11kg a méně, komponenty tomu adekvátní, tedy i lehčí vidle (sid, skareb) atd. Určitě si nechá taky dost naložit, ale jeho síla nebude v brutálních sjezdech a skocích. CRX je spíš pro robustnější kolo, sedí k tomu kotouče, vidle s vyšší váhou (black, vanilla, marcošky), zdvih 100 co něco vydrží. Určením spíše na dlouhé a náročnější maratony než na XC. když budeš chtít osadit komponenty co máš na svém kole, volba je podle mě jasná,,,
myslim, zes to vystihl docela presne
dovolim si tady navazat na diskuzi ohledne principu hydraulickych kotoucovych brzd…
k podtlaku uz sem se vyse vyjadril, ale ted me tak u dvanactyho piva napadlo, ze se tu resi vraceni pistku brzdice vs. vraceni desticek.. no kotoucovky sem jeste nevozil a ani nijak podrobne nezkoumal a tudiz mam dotaz na bikery veci znale… je desticka nejak pridelana k pistku???
ja myslim, ze ne (to by se hodne blbe menily), a tudiz uz z tohoto duvodu nelze ztotznovat pohyb a funkci pistku s pohybem desticek… ovsem pokud je desticka na pistku „na pevno“, vyse popsana domnenka pada..
Krásná diskuze, děkuji všem zúčastněným! (toto není narážka na to, že bych věděl víc neš ti co sem psali :-))
hlavně si myslím, že je toho tak moc, že jsi ty informace nemohl všechny vstřebat:)))