Ako mam spravne jazdit niekde v terene, lese a podobe.
Zaujimaly by ma ci exzistuju nejake pravidla alebo nie.
Ked idem vzdi sa uhnem turistom ktory idu okolo.
No ale ani skro nikdy a to ma dost stve.
Ako mam spravne jazdit niekde v terene, lese a podobe.
Zaujimaly by ma ci exzistuju nejake pravidla alebo nie.
Ked idem vzdi sa uhnem turistom ktory idu okolo.
No ale ani skro nikdy a to ma dost stve.
Žádná psaná pravidla snad ani nejsou. Já dodržuju v podstatě jen základy slušnosti – když jedu kolem turistů, tak se jim snažím vyhnout co největším obloukem nebo zpomalím (jezdím po turistických značkách), cyklista jedoucí do kopce má právo mít lepší stopu než cyklista jedoucí z kopce.
Psaných pravidel je několik. Ono podle mne, když nejsi na silnici, tak sice neplatí vyhlášky o silničních pravidlech, ale stále platí např. občanský zákoník a tam bude nespíše nějaký na obě strany kroucený paragraf, že se vždy musíš chovat tak, aby jsi druhému nezpůsobil nějakou škodu nebo újmu na zdraví. Tzn., že když se něco stane, tak prostě nějaký orgán nebo soud rozhodne v něčí neprospěch. Řešením proto je jezdit opatrně. Jak to píšeš, chovat se slušně a do nikoho nevrážet. Jako cyklista by jsi po srážce s pěšákem v lese asi tahal za kratší konec. Stačí, když bude pěšákův advokát tvrdit, že kolo není v lese slyšet a zvonek jistě nemáš.
Pro organizátory: Lesní zákon například říká, že na koni, lyžích, sáňkách a na kole nesmíš jezdit v lese mimo cesty. Pokud chceš jet „organizovaně“ (není specifikovaná velikost skupiny), tak musíš mít souhlas všech vlastníků pozemků, to zašleš příslušnému úřadu a čekáš jestli se ozve, když se neozve do určité doby, tak souhlasí.
Vyhláška o provozu na pozemních komunikacích platí pro všechny silnice, místní a účelové komunikace. Takže opatrně s tvrzením, že tato pravidla na nějaké zarostlé cestě v lese neplatí ! Existují místní komunikace (i účelové), které jsou sice katastrované, ale v lese na nich již rostou stromy !!
Aby bylo jisté, že jedeš mimo jakoukoliv komunkaci (jak fakticky, tak právně), musel by si člověk předem dělat dosti časově náročný průzkum, kde vede po poli a v lese nějaká katastrovaná cesta a důsledně se jim vyhýbat…
P.S. A naopak to platí také – existují asfaltové cesty (lesní a polní účelové komunikace), které nejsou katastrovné, takže je otázkou, co by zdatný pravník vymyslel, když by se tam stala nějaká nehoda…
analogicky interpretoval obecná pravidla ze zákona o provozu na pozemních komunikacích :-) … i v právu je občas logika :-)
Je to tak, platí to i na polňačky a lesní cesty, účelové plochy ( parkoviště ) atd. Takže na to pozor!
Co je to za blbost s tou stopou?:-) Vzdyt ten co jede do kopce jede cca 10km/h a ten co jede z kopce jede cca 30km/h. Kdyz ten co jede do kopce vjede do spatny stopy tak maximalne sesedne, ale kdyz vjede do spatny stopy ten sjezdar tak se muze pekne roztrepit
jde o to, aby ten co jede do kopce nemusel měnit zásedně tempo.z kopce si max.přibrzdíš a hotovo.Rozjíždí se líp z kopce než do kopce.Tak to aspoň chápu a praktikuju já.
Jasně, jde o to že když musí zastavit ten co jede do kopce tak to bude asi těžko rozjíždět. Když zastaví ten co jede z kopce, tak se rozjede v pohodě.
Vidím, že naštěstí nejsem sám, kdo má rozum a takhle to praktikuje :)
hodnocení jedince, zda má rozum rozhodně nepřísluší jemu samotnému !!!
… taky to tak dělám, zvlášť v prudkých kopcích a kde je málo místa tak když jedu dolů zastavím nebo uhnu úplně nakraj, aby biker mohl vyjet kopec bez zastavení, totéž očekávám od ostatních když jedu nahoru.
Na běžkách je to naopak, přednost ve stopě má ten co jede dolů.
Tam je to skoro pochopitelný, protože občas ukočírovat ty ďábelský prkýnka co nemají pořádný brzdy je dost těžký.
Taky to tak beru, ale osobně na bajkerských cestách, klidně do kopce zastavím a pouštím ty co jedou dolekopcom a hlasitým povzbuzováním je ženu :-)
Máš tak nekonvenční a osobité názory – zřejmě tě pojmu za svého guru (gurua).
Myslím naopak, že psaná pravidla již cca 2 roky jsou na každé cyklomapě Shocart 1:60000 a m.j. i na http://www.cemba.cz/kodex-cyklisty/ !!
To je jako myšleno vážně, že cyklista jedoucí z kopce uvolňuje cestu těm, kteří jedou nahoru?
Naprosto. Je to snad i logické, co se ti na tom nezdá?
Přišlo by mi to logické naopak. Ale nespoléhám se ani na jednu variantu, používám hlavu.
Je to stejně jako u aut. Když se v prudkém kopci podkají auta, tak pokud musí někdo zastavit, tak vždy ten co jede dolů! Bo by se už nemusel rozjet. Na kole je to taktéž.. Jsou míst, kde když člověk se zastaví, tak pak ho čeká i několikset metrů tlačení a přitom by to mohl vyjet.
Když jeden musí zastavit nebo se výrazněji omezit, takto dělá ten co jede dolu ne!? Co je na tom nenormálního?
A co je nenormálního na tom, že ten co se hrabe nahoru uvolní místo sjezdaři? Argument těch co mají technické nedostatky a nedokážou se do kopce rozjet neberu :-)
Voe, tam kde jezdí sjezdaři to nevyjedeš ani kdyby si byl čemboun! ( správný biker! ;-) ovládající skvěle techniku )
:-)))))
Tak, třeba příklad, jedu si to dolů po v podstatě široký cestě. Myslím, že to bylo z tremalza, cesta je fakt široká, žádnej extrém, jen je většinou plná tak 5–10cm volnýho štěrku, kromě asi půlmetrovýho vyježděnýho pásu. Takže si prostě dolů jedu pohodlně v tom pásu a když potkám někoho kdo si to valí nahoru tak mu uhnu, protože mě ten štěrk zas tolik nevadí jako jemu kdyby se v něm měl hrabat nahoru že :-)
člověk jedoucí z kopce nemusí být zákonitě sjezdař :-)že ano.
omlouva te jen to, ze si asi zatim nejel poradne do kopce kopce, takze nemas tolik zkusenosti abys to mohl posoudit :-P
jinak si tvuj nazor fakt nedokazu logicky vysvetlit ;-)
A co treba to, ze biker jedouci do kopce ma podstatne jednodussi zastavit, nez clovek co jede tricet z kopce? Beztak jedes do kopce proto, abys jel z kopce, ne? :)
Realne na to zadny pravidlo nevymyslis – podle situace. Pod skalkou tezko reknes nekomu, kdo jede z kopce, aby zastavil. Pokud teda nemas nejakou sit, kterou ho chytis. Stejne tak na nejakym trailu kde zrovna nejedes v plnejch logicky pustis cloveka co se snazi zoufale vyskrabnout pres koren nahoru.
Neni nad to mit u kazdyho trailu napis „downhill traffic only“, „climb trail: no downhill traffic!“ a podobny :) Pripadne „Downhill primary“, ktera ti urci kdo ma prednost, pripadne „bike primary / hike primary“..a nemusis o nicem spekulovat. A kdyz jedes nekam, kde cedulky nejsou, tak tam jedes proto, ze to pesky stejne chodit nejde, natoz jezdit do kopce :)
Já teda (asi naivně) doufám, že každej jezdí z kopce tak, aby byl shopnej zastavit na takovou vzdálenost, na jakou vidí.
Jako v autě.
Tam se tomu říká přiměřená rychlost.
Ale i tam se tím všichni neřídí. Kdyby ano, tak by neeexistovaly dopravní nehody.
Taky se přikláním pravidlu, že přednost má ten kdo jede nahoru.
Kdo to nechápe, tak opravdu ještě do pořádného kopce nikdy nejel.
tak to rozhodně nepraktikuju, pokud je kam uhnout. A ten, kdo jede z kopce, má většinou víc možností objet i větší přehled, naopak ten kdo jede do prudkýho kopce může nějak zakličkovat pod…
je to hodně o aktuálni situaci.
když ho vidím, nemám problém uhnout. ale kolikrát jedu do kopce z posledních a moc před sebe nečumím. takže se kolikrát leknu, když proti mě letí raketa dolů a neví kam to poslat a já taky ne…
jezdit abys zastavil na vzdalenost kam vidis, to mi hned pripomelo tohle :D
Jee ja sem docela blesk :) (no fakt, sem to tehda zacal psat, a ted sem dopsal. Nekecam. BERTE ME SERIOSNE!!)
Jedním z nepsaných pravidel je také pozdravit. Člověk by nevěřil, jak snadno lze ze zamračeného a nasraného turisty udělat usměvavého a příjemného turistu.
+
Přesně tak.
Hrozně mě baví zdravit neznámé cyklisty „ahoj“ a dostávat stejnou odpověď.
Skoro to považuju za jeden z hlavních důvodů, proč jezdím na kole.
:-D
To mi vzdy pripominalo motorkare jak se zdravi. Pokud muzu tak odpovim, ale je mi to divny.
Vidíš a mně to přijde ujetý … stejně nesmyslný, jako zdravit se na moto … jezdím na obojím …
Jak je to s ježděním v přirodních památkách, CHKO, rezervacích? Vždycky na mně ze stromu vybafne zelená tabulka a já nevím co si mám myslet?!
rekl bych ze neco najdes tady
zkus splašit minulé Velo byl tam o tom článek
Sobiho pravidla:
Cesta je všude tam kde ji vidíš, ale jezdi tak aby nebylo poznat že jsi tamtudy jel.
Pokud potkáš turisty, nebo další lidi zpomal, pozdrav, když ti uhnou poděkuj a jeď dál.
Ten kdo jede do kopce má právo lepší stopy, než když jedeš dolu, umožni mu stále jet bez zastavení.
Veškeré odpadky, obaly od sušenek atd. si zase odvez domu.
A hlavně:
Používej mozek a chovej se jako civilizovaný evropan! :-)
A co kdyz potkas auto nebo motorku?
Tak zastavíš, sundáš sedlovku, postavíš kolo na zadní, roztočíš přední slovo a třikrát zavoláš do všech světových stran: huááá, ratata huááá!
Ted si me rozesmal dost :-)))
Co máš Déčku napsat na takovouhle reakci!? :-))))
Já to dělám podobně, ale nesunádávám sedlovku. Protože pak můžeš zapřít koleno o sedlo a líp se ti kolem otáčí do těch světových stran.
Souhlas. Snad jen ze obcas si davam bacha abych nahodou nevjel nekam, kde vim ze hrozi konflikt s militantnima turistama :-)
Jo, já si vybírám spíš právě ty cesty kde nejsou a když vím že jich někudy chodí hodně a mám možnost volby jinou cestou tak jedu jinudy. Chci si jízdu užít a ne se dostat do konfliktu s ostatními :-) Na biku jezdím přece proto abych si odpočinul! :-)
S tím používej mozek souhlasím no, bohužel moc lidí ho nepoužívá. Každopádně na silnicích a cyklostezkách je to jasný a když jedu po turistickejch trasách, před turistama zpomalým a rozumně se vyhnu, popř. když je předjíždím řeknu s dovolením a je to. Chce to být slušnej
Já zpomalím, zavolám přátelsky Ahóóój, usměju se. Oni na 99% uhnou, pak je pozdravím znovu když je míjím, oni odpoví, poděkuji a jedu dál. Když mají pejska, chytnou si ho tak spomalím a řeknu: Díky za pejska :-) a valim dál. Když je pes na volno, tak zastavím, a přivítám se s ním, prohodím pár slov s páníčkem a valim dál. Prostě pohoda.
Jediný pro koho nemám pochopení jsou bruslaři a cykloturistické rodinky na celou šíři cesty s připosranou rychlostí a bimbací technikou. Ale to nic neříkám ( většinou ) a radši je hodně rychle předjedu.
Vše je o slušnosti. Obecně by stačilo napsat jen jednu věc a to je: Používejte mozek středoevropana!
Přesně tak, máme u nás cyklo/in-line stezku asi 3 kilometry a skoro pokaždy když po ní jedu a přede mnou bruslař tak jako by vycítil, že se ho někdo hodlá předjíždět zleva a pár metru přede mnou tam vjede a pak koukaj jak dementi jako by jim to tam patřilo…
No a co teprve cyklisti na silnici ty jenom prekazej a nektery se motaj tak ze nikdy nevis kam zahne
Člověče, takhle mi připadáš jako dost velkej pohodář, narozdíl od vláken týkajících se čendy, kde vystupuješ značně nekompromisně :-) Ale v tom cos tady napsal s tebou bezezbytku souhlasím.
Já to taky tak vidím… jen prostě na stávajícího čendu jsem strašně, ale strašně vysazenej! Ale jinak na biku pohoda, proto to snad děláme ne!? :-) A tím že mám pocit že mi tu pohodu chce někdo překazit, a tvrdí že já to ještě chci, tak mne to sakra nas…
A právě si myslím, že největší práci a osvětu turistům dá slušný chování, pozdravení a poděkování než to co čenda předvádí v komunikaci s ostatními.
Hele v přírodě se chovám slušně a nikdy jsem neměl problém, ani od lesáků, ani od turistů, ani od ochrany žp, či CHKO, NP, prostě pohoda, tak proč do toho kua čenda šťourá!
Je to prostě o slušnosti a rozumu a s tím žádnou smlouvu bohužel nepodepíšeš a ani nezaložíš firmu!
V textu jde vidět kdy startuju a kdy jsem v pohodě! :-)
člověče, ty seš týpek podle mýho gusta :)
moje řeč, tak by to mělo vypadat
Boží.
Jezdím tak abych nikoho neohrožoval.Pokud možno ani sám sebe.
Ja sem mel za novou vsi takovej oblibenej mini sjezd cca. 50metru, koreny, kameny mezi stromama a je to zaroven cervena turisticka cesta. No a od kvetna tam nekdo pokacel 3 stromky(jeste je 1 clovek zvladne odstranit z cesty) pres cestu a sprejem tam na ty kmeny nacmaral pouze pro pesi. Respektoval bych ceduli zakaz cyklistum ale takovahle pitchovina v prostred lesa kde nikdo nechodi ?
Podle me to byl aktivni hajnej nebo majitel protilehlyho pozemku kde je nejaka chalupa…
Uz brzo mu ty stromky odtaham stranou a necham mu tam asi vzkaz :)
Větve a kmeny stromů tahají na cesty blbci nad Kopnou a nad Liptálem. Ale asi bych řekl, že to bude kvůli motorkářům. Taky sem tam najdu pohozené hřebíky.
No kazdopadne oficialne by si na Slovensku po turistickych chodnikoch mimo oficiallnych lesnych ciest jazdit nemal podla platneho zakona :-)
V slovenskom zakone o lesoch je napisane ze je zakazane jazdit mimo vyznacenej trasy. V zakone o ochrane prirody je zakazane (na uzemiach s vyssim stupnom ochrany) jazdit mimo vyznacenej cyklotrasy.
Rozdiel medzi pojmom „vyznacena trasa“ a „vyznacena cyklotrasa“ je zrejmy. Aj turisticky chodnik mimo lesnej cesty je vyznacena trasa aj ked nie je vyznacena cyklotrasa…
Aj ked autor povodne chcel vykazat cyklistov z lesa uplne a tato jeho formulacia textu pozmenujuceho navrhu mu uplne nevysla.
Výborná německá sociologická 303 stránková studie s anglickým souhrnem o vztazích mezi různými druhy rekreantů v přírodě: Volz, studie 2007 S. 194 http://bit.ly/1Avgip0 .
Další zdroje viz např. http://www.dimb.de/…e-bibliothek .