• Darius

    Prisel cas poridit nejake aspon trochu bezky. Jelikoz je to pro me dost okrajova zalezitost, beru supiny a nejspis od Fischera. Lyzar 178cm/77kg (njn zimni vaha), pocitam tak 80kg s plnmou polni. Pohyb ve stope a mimo stopu 50:50. Zadne zavody, proste pohodove jezdeni, jo a moc to neumim. Po kratkem studiu zdejsi historie i jinych for jsem dospel ke 2 kandidatum:

    # Fischcer Orbiter crown (L 184cm pro 80–94kg)

    # Fischer Ultralight crown (197 nbeo 202cm)

    A ted otazky:

    1. Jsou tyto lyze dost siroke na pohyb mimo stopu?
    2. V cem tkvi vyhoda Orbiteru, tj. proc kratka tvrda lyze? Neni lepsi

    delsi mekci?

    1. Kterou byste volili vy?
    0 0
    • MlokCZ  

      Ultralight crown jsou běžky určené do stopy. Mimo stopu na volné ježdění se používají úplně jiný lyže (které zase ve stopě vůbec nepojedou).

      Orbiter jsou na tom s šířkou podobně a také jsou určené převážně do stopy.

      Mám superlight crown a používám je výhradně ve stopě, mimo stopu to je leda tak utrpení při velkém boření…

      Do stopy bych místo šupinek uvažoval o nanogripu

      http://www.skipaudera.cz/…s-11–12.html

      Teď jsem je před pár týdny pořídil a vyhlížím sníh a jsem na ně moc zvědavý. Řešilo se to tu v jiném vláknu loni. Loni byly ale už brzo vyprodané.

      A pokud chceš jezdit i hodně mimo stopu, tak to je těžký výběr. Žádný univerzál dobrý ve stopě i mimo není, takže nejlépe mít dvoje lyže.

      0 0
      • kolombo  

        Jezdím na normálních běžkách ve stopě i mimo stopu a nedělal bych z toho takové drama.

        Pokud je sníh, že se mimo stopu boříš po kolena, tak to prostě mimo stopu nejde a to ani na sněžnicích. Běžky a sněžnice dohromady pobereš, dvoje lyže asi ne.

        A šupiny budou ve volném terénu na nic, moc měkký podklad …

        0 0
        • MlokCZ  

          Já jsem prostě zvyklý na běžkách běhat, od toho taky ten název :-)

          A když je volný sníh bez stopy a ještě k tomu úzké lyže vhodné do stopy, tak mi přijde, že to zcela postrádá smysl běžek. A když už, tak aspoň nějaké k tomu určené běžky…

          Nebo jak píšeš, tak rovnou raději ty sněžnice. Nebo ještě já dávám přednost případně jít rovnou pěšky (samozřejmě pěšky vyberu trasu, kde je to z větší části vyšlapané a ne se někde bořit po kolena), když se mi nechce jet někam za slušnou stopou.

          0 0
          • obda  

            Jinak já beru běžky jako bajk (řekněme svižnější HT ) – silnici a polňačky to slušně jede, ale můžu si kdykoliv odbočit na pěšinky. V těžším terénu to jde, ale jiné lyže jsou lepší. Běžky do stopy 44mm jsou jako silnička – musíš jenom po asfaltu (ve strojové stopě) ;)

            0 0
          • McBlacky  

            běhat mimo stopu je trochu oxymoron mi přijde. A že jsem toho nahančoval dost :)

            Ještě to jakž takž jde na hodně umzlé krustě na které je 5cm čerstvého, ale v prašanu, vyfoukaném firnu, těžkém sněhu, … prostě na většině podmínek je prošlapávání stopy blíž chůzi než běhu. správný odraz s patou vysoko nehrozí.

            0 0
            • MlokCZ  

              To je jasné a souhlas. Proto taky píšu, že mimo stopu vůbec běžky moc nechápu, ale je to na každém co ho baví.

              0 0
          • kolda  

            presne, bezky beru jako sportovni nastroj – skate nebo klasika dobra stopa a uhanet, nejaky mrcaseni ve volnym snehu ani nahodou.

            od toho je jina vystroj

            0 0
            • obda  

              Na bajku taky nejezdím jenom po singletracku ;) Na běžkách chci taky provozovat podobný styl „vyjížděk“ – tj. jet z bodu A přes bod B do bodu C cestou kolem D a E, protože je to tam hezký. A dát si několik desítek kiláků za den, něco uvidět a pěkně se utahat. Kde je strojová stopa, fajn, využiju (pokud tam zrovna nejsou davy kterým se chcu vyhnout), prošlápnutá stopa je taky fajn, no a pokud musím sem tam kousek prošlapávat, tak není problém.

              0 0
              • RomanH  

                Tak nejak. Jet v krasne stope je pekne (dostaly me trate v Ramsau), ale pekne si proslapavat cesticku ci jit v necich stopach na Vysocine, kdyz je vse zapadane, ma svoje kouzlo. Naopak treba bezkovani na okruhu (napr. v Brne kolem golfoveho hriste) mi vubec nic nerika – je to jako beh v parku.

                0 0
      • obda  

        Šířka 44/45mm je opravdu jenom do strojové stopy. Ale pokud nemá zakladatel chrtí ambice, tak nějaké běžky se šířkou 51/52 jsou slušně použitelný univerzál. Já používám ve stopě i mimo ni starší Sporten Highlander (letošní model má 54/48/52, svoje lyže nemám teď po ruce). Do strojové stopy se ještě celkem dobře vlezu a ve vyšlapané stopě/mimo stopu/na hřebenech (plotny) paráda. Ve strojové stopě bych samo byl rychlejší na úzkých chrtích běžkách, ale to mne netrápí. BTW ve stopě taky běhám ;) Jak se šupinama a terénem nevím, jezdím vosk.

        0 0
      • mm  

        Myslíš, že by ten nižší model s nanogripem Peltonen Nanogrip Facile mohl vyhovět požadavkům:

        • přejít z mírně sportovní na více sportovní jízdu
        • nejezdit jen ve strojové stopě, ale i stopě vyjeté pouze lyžaři?Vyjíždění vlastních stop nemám v plánu.

        a ještě otázka pod čarou – jak je to s instalací vázání? chtěl bych ho přemontovat z původních běžek. Na lyžích je jen jedna montážní pozice, nebo je pouze doporučená oblast s předozadním pohybem montážních bodů podle preferencí jezdce?

        0 0
        • McBlacky  

          pokud tam je NIS deska, je možné nacvaknout vazko do více pozic, ale jen to které je s deskou kompatibilní.

          Prasečí styl je provrtat nis desku i lyži, pak je jedno co má za vazko (myslím)

          pokud je lyže holá, navrtat můžeš cokoli kamkoli.

          0 0
          • mm  

            Mě šlo spíš o to jaká jsou pravidla pro určení předozadní pozice vázání

            0 0
            • McBlacky  

              přesně netuším, asi by to šlo najít na netu. Kromě závodníků nemá cenu řešit nic jiného než standardní pozici.

              0 0
              • jonti  

                Závisí to taky na velikosti bot, pokud má někdo krátké lyže a 45 boty, tak to řešit musí.

                0 0
                • McBlacky  

                  co vím tak třeba na hluboký sníh se dává vazko kousek dopředu. jinak jsem se o to až tak nezajímal. botu mám teda 44,2/3 :)

                  0 0
                  • JSt  

                    jsi si jisty?

                    na sjezdovkach do prachu soupes vazo naopak dozadu. u bezek jsem to nikdy neresil daval na rysku.

                    0 0
                    • McBlacky  

                      na skate myslím ano, ale spíš než na hlubší prachový to je na hlubší mokrý.

                      0 0
            • Pebe  

              jak NNN tak SNS jsem vrtal tak, že osička na botě, co se cvaká do vázání, je v těžišti lyže

              0 0
            • obda  

              Podle návodu výrobce ;)

              0 0
    • Joseph de Sax  

      ber i tulení srst k tomu…

      0 0
    • marapara  

      Já bych si šupinové běžky už v životě nekoupil. Nejedou a drží jen zezačátku, dokud se nesjedou šupiny. A ty se na ledových částech sjedou také celkem rychle a pak už běžky ani moc dobře nedrží.

      Jezdil jsem šupiny několik let a nepřišlo mi to, ale pak jsem si koupil nešupináče Sporten Sprint a je to neskutečný rozdíl. Pak je to teprve radost z běžkování. Jediné opodstatnění šupin je na na jaře, když je už takový firnový sníh, když taje. Na to v podstatě nejde moc namazat. Jedině klistr a ten se celkem brzo sjede. Tady mají šupiny výhodu.

      0 0
      • Jakobo  

        jj, víceméně souhlas, tady v Norsku tvrdí všichni totéž, na jaře šupiny nebo nemazat a bruslit. Já šupiny nemám, nic by mi to nepřineslo, základ je správně připravit skluznici a vybrat odpovídající vosk. Mám tvrdé tvrdé závodní lyže na klasiku, jsou tu všude strojové stopy a 50 % trasy odbruslím.

        Na druhou stranu znám lidi, pro které je mazání noční můra. Potom snad ještě v případdě, že se hodně měné podmínky s teplotou nebo místem.

        0 0
        • MlokCZ  

          A bruslit na klasikách je opravdu ideální…

          0 0
          • Jakobo  

            tak rozdíl jsou měkké turistické a tvrdé závodní běžky, já mám Madshus Hypersonic, vázání NNN classic a po rovině i do mírného kopce bruslím, v sezoně tu máme stejnou teplotu kolem –12 °C, starý sníh, tak blue extra ideální a s tím no problem. Chodím i na tréninky, kde všichni mají klasiku a při bruslení si nikdo nestěžuje. S teplejším voskem se už tak pohodlně bruslit nedá.

            Pokud se navíc přejíždí dlouhé jezero, kterých tu je hafa, tak ani nic jiného nezbývá, klasikou by se to přejíždělo hodinu a při bruslení to je rachot a pár minut.

            0 0
            • MlokCZ  

              Nejde jen o tvrdost, ale o délku lyží a také o délku hůlek.

              0 0
          • piskot  

            jasně že dvoje lyže jsou lepší, ale pokud máš dobře zvládnutou techniku, tak to odbruslíš bez problémů

            Neber to nějak moc osobně, ale přijde mi, že to moc řešíš a děláš z toho velkou vědu (teď nemyslím jen lyže) :)

            0 0
            • McBlacky  

              já si to nemyslím. Navíc bruslit na klasice stylu nepřidá. Nemůžeš se tolik opřít do odrazu. Do kopce si zase bud šlapeš po patkách, nebo to strašně rveš rukama, protože rozevření véčka na klasice má dost limit.

              0 0
              • MlokCZ  

                Brustli na klasikách je podle mě nejlepší cesta jak si zcela pokurvit techniku nebo v případě, že technika není, jak zažít zcela špatná návyky a pak se jich obtížně zbavovat (po pořízení vhodné výbavy).

                Na Silberhütte je zajímavé, jak na většině okruhů je souběžně stopa (tedy 2–4 stopy, jak v kterém místě) a velde rolbou ujetá plocha na bruslení.

                Takže se pak hezky dá srovnávat jak to jede klasikům a bruslařům v kterých úsecích.

                A i přesto, že bruslení je obecně rychlejší, tak zejména v mírných stoupáních často na klasice předjíždím někoho kdo vedle bruslí a to mi to nejezdí nijak extra.

                Je tam ale pak krásně vidět, jak se tam kdo při bruselní v kopci trápí a to tam jezdí téměř všichni na skatových lyžích.

                Občas se tam tedy objeví někdo kdo opravdu letí a to mi pak rychle zmizí i v tom výjezdu.

                0 0
                • Sharka1  

                  Presne, ono hodne zalezi s jakymi „bruslari“ se srovnavas, obecne je ted videt mnohem vic zoufalcu snazicich se bruslit nez lyzaru se zvladnutou technikou, protoze skate je „in“…

                  Pri zvladnute technice brusleni je brusleni jednoznacne rychlejsi (viz casy profiku na ruznych tratich).

                  0 0
                  • McBlacky  

                    nicméně existují podmínky a kopce kde je klasik rychlejší. Ale to je malá množina

                    0 0
                    • Sharka1  

                      no, kdybys proti sobe postavil dva profiky, tak nevim nevim… :-)

                      0 0
                      • Nainen  

                        Klasikou se taky výrazně lépe předjíždí… což se třeba v jizerkách docela šikne pokud člověk zaspí a vyjede až s „rekreanty“ :-)

                        0 0
                        • McBlacky  

                          ale jen do kopce, po rovince je to nastejno

                          0 0
                          • duk  

                            Tak tak a pokud není skupina zcela nepředjetelná (stává se celkem často) tak stačí na skejtech do kopce jen krátce zasoupažit ve stopě, případně středem, ani nemusíš snižovat nastolené tempo. Nějákejch 100m píchání při předjíždění vydrží každej :-) Pokud tam hančujou 4 důchodci vedle sebe, tak většinou přibrzdím a citlivě je upozorním… trénink není závod, těch pár vteřin mě nezabije :-)

                            0 0
              • piskot  

                Předpokládám, že se tady nebavíme o sportovním bruslení ale o turistice a v takovým případě lze při zvládnuté technice bruslit i na klasičkách po přiměřenou dobu bez nějakého výrazného psychického traumatu.

                Zkus někdy vyskočit ze sportovní bubliny mezi normální turisty, kteří chodí lyžovat na čemkoliv a to poslední co řeší je styl. A pokud si při bruslení párkrát šlápne na patku, tak si kvůli tomu skejtovky koupit určitě nepůjde.

                0 0
                • McBlacky  

                  argumenty beru. já jen, že jsem nepotkal moc turistů ze zmáknutou technikou bruslení jak bruslí, natož aby bruslili na klasice. V praxi to vypadá, že vyjedou na rovince ze stopy, zkusí pár odrazů a pak když nechápavě po pár metrech zastaví s tepem na max, tak se zase vrátí do stopy a pokračují v turistice klasikou.

                  0 0
                • MlokCZ  

                  Samozřejmě, že nějak odbruslit kousek jde na čemkoliv. Pointa je ale v tom, že se při tom pak nadžeš více než kdybys zůstal ve stopě u té klasiky.

                  0 0
                  • marapara  

                    No to je jasné :)

                    0 0
                  • obda  

                    Turista bruslí až když je celá šířka cesty do hladka a stopa není. Popřípadě když je led a on si zapomněl klistr ;) To pak vydrží i nějaký ten kilák ;) Teda beru to podle sebe :)

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Asi jak kdo. Opět zmíním Silberhütte. Jeden kamarád, co jezdí pravidelně taky, tak je na tom lépe fyzicky a dává mi cca 10% (oba klasika).

                      Má klasiku hladkou + namazáno. Jakmile zkouší bruslit, tak je pomalejší než já a stahuju ho a ještě mu to bere více sil. Taky už pak bruslit přestal.

                      Na tom okruhu co tam jezdíme ale téměř není rovinka žádná (v postatě asi jen 100m kolem startu u té chaty s převlékárnou), je to téměř celé mírně nahoru nebo mírně dolu. Takže dolu to tam jede velmi slušně i v podřepu ve stopě.

                      A stopy jsou tam vždy v perfektním stavu (tedy když je dost sněhu).

                      0 0
                    • blaf  

                      turista a klistr? :) turisty co znam tak nekolik let nevoskovali lyze :)

                      0 0
                • kolda  

                  ja bych teda souhlasil s blackym, a to v zadne sportovni bubline neziju. jasne, mar metru odbruslis na cemkoliv, ale zadny plezir to nebude.

                  navic na klasikach mas namazanou komoru a to skluzu neprida. chce to proste dvoje lyze :)

                  0 0
          • Jakobo  

            Každý rok tu vzniká stejný flame o bruslení na klasikách. Mně je to konečně fuk, jestli se podle někoho na klasikách dá nebo nedá správně bruslit, protože mě to jde lehce i do prudkého kopce, který normálně musíš vystoupat stromečkem, to je asi nejlepší důkaz. Já teda žádný handicap nepociťuju a naopak je pro mě vzhledem ke skladbě zdejšího terénu klasika výhodnější. V kopcích nebo lesem se jede klasika a po rovině nebo přes jezera skate, aby se odpočinulo atd.

            A já třeba můžu mít delší hůlky i na klasiku. teď mám 165 na mých 195 po ramena, ale budu letos kupovat delší, aspoň 170, pod bradu právě i kvůli tomu bruslení.

            0 0
            • MlokCZ  

              Já delší hůlky u klasiky už pak neutáhnu. Už ty 150cm mám asi 2cm nad ramena a to je maximum co můžu mít.

              A jaké vlastně máš lyže (včetně délky)? Jestli ty totiž nemáš nějaké dost krátké ke svojí postavě.

              0 0
              • Jakobo  

                Já mám 195 cm a tím jsem na max dostupné délce – 210 cm (vyhovují mi, občas si v partě na zkoušku prohodíme lyže, s kratšími mám o něco lepší kontrolu v zatáčkách, s 210 zase pocit plynulejší jízdy).

                Pokud bych pominul tvrdost, která je samozřejmě nejdůležitější, tak třeba v porovnání s tím, jak vysoký jsi ty a jak dlouhé máš lyže bych měl mít lyže přes 220 cm, při moji výšce rozdíl 10 cm není až tak výrazný. Navíc ty Hypersonicy jsou sakra tvrdé lyže a chce to pořádný odraz nebo krosnu na zádech. Lyže jsem vyfasoval zadara, ale podle měření tvrdost odpovídá.

                Kamarád loni koupil levnější touring, myslím nějaké Rossignol 205 cm, chystal jsem mu skluznici a pak jsem na nich jel asi 15 km kopce, rovina, lesem. On má sice asi o 7 kg míň, ale i tak rozdíl v tvrdosti byl spíš konstrukcí. Bruslit se dalo, ale o poznání hůř, pomaleji a do kopce jen těžko.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Tak to pak hodně vysvětluje. Tím nemáš tolik nebo vůbec problém s délkou při bruslení a ještě máš tvrdé lyže.

                  Tedy máž ty klasiky mnohem blížší skatům než bych měl já.

                  0 0
        • McBlacky  

          :)

          0 0
      • MlokCZ  

        Už se to tu řešilo několikrát. Nejedou jen mizerné šupináče.

        Dobré šupináče mají jen mírně horší skluz, ovšem oproti dobré klasice, která je dobře naparafínovaná a dobře namazaný stoupací vosk.

        A pak je tu druhá věc, šupináče musí být zvolené přesně na váhu. Pokud nejsou, tak je to předem zabité.

        Loni co jsem více jezdil na Silberhütte, tak pěkné srovnání s velkým počtem jiných běžkařů.

        A ve sjezdech jsem až na ojedinělé vyjímky všechny dojížděl a předjížděl a přitom jsem dost lehká váha.

        Skoro všichni přitom měli právě klasiku bez šupinek a já slušné šupinky.

        Samozřejmě netuším jak se o svoje běžky starali a spousta z nich pravděpodobně neměla naparafínováno.

        Nejlevnější klasiku jsem jezdil více let. Ty šupináče co mám mají skluz naopak o třídu lepší. Abych měl lepší skluz na klasice, musel bych také pořídit nějaké lepší.

        Nevýhody šupináčů vidím dvě:

        • stejně se musí parafínovat, takže to neřeší úplně to, že nemusíšnic řešit
        • lehké zasekávání na větších hupech ve sjezdech (větších výškou akratších), kde se dostane šupina ke kontaktu s povrchem ve chvíli kdy tonení žádoucí

        Proto letos zkouším ten nanogrip. Skluz by měl být dle testů o chlup lepší než mám na současných šupináčích, odraz srovnatelný. A odpadne konečně i to parafínování.

        0 0
        • McBlacky  

          nanogrip mě zajímá. uvažoval bych o tom jako lyži na začátek a konec sezony. do sraček a na málo sněhu.

          Pak napiš jak to jede, za tu cenu to vypadá dobře

          0 0
          • MlokCZ  

            Jestli bude nějaký sníh, tak napíšu. Já mám jen trošku obavy s tím jak to dlouho vydrží. Nehodlám je trápit v podmínkách málo sněhu, to si nechávám i ty druhé běžky. Tak aspoň těch 1000–1500km by dát mohly, to by bylo pro mě na dost dlouho.

            0 0
        • marapara  

          Nanogrip je co? Nějaká nová technologie?

          0 0
        • marapara  

          Už to čtu

          0 0
        • Darius  

          Nanogrip zni dle hodne dobre, ale ty lyze jsou opravdy hodne uzke, tech 44mm je snad je do strojove stopy. A pak je otazkou, jak dlouho vydrzi…

          Puvodne jsem se vyjadril mozna trochu nepresne, stopou jsem myslel tu strojovou. Ze bych nekde sam proslapaval stopu v prasanu nehrozi (max 10% casu). Bezkyjsou u me dost okrajova zalezitost, proto bych radsi jen jedny…

          0 0
        • duk  

          Co se s těma lyžema dělá, když ten nanogrip přestane fungovat?

          0 0
          • McBlacky  

            prodáš je na bazaru :)

            0 0
          • duk  

            To jsou fakt na vyhození, nebo se dá ta struktura něják obnovit? Přijde mi trochu neekonomický, že by někdo kupoval relativně drahý turisticko-sportovní lyže na jednu max na 2 sezony..

            0 0
            • MlokCZ  

              Ta vrstva jde prý obnovit, ale nevím vůbec jak je to dostupné a jestli cena nebude někde na úrovni nových lyží.

              A jednu, max. dvě sezóny? Kolik toho stíháš na běžkách najezdit za jednu zimu? Ty dáš přes 1000km?

              Pro mě to tedy bude na mnohem víc let, tak 5–7 let (uvidíme kolik reálně vydrží při vyhýbání se mizerným podmínkám).

              A už jen benzín mi vychází na mnohem více než samotné ty lyže (ve 4 v autě to bývá kolem 150Kč za benzín + parkoviště za jeden den ježdění). To ty lyže nevyjdou na ten jeden den ani na polovinu té částky, co ten benzín na jednoho.

              0 0
              • McBlacky  

                najezdit 1000km zase není tak těžký i pro lidi co na horách nebydlí. Ale je jasný, že to rozhodně nebude standard.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Minulou zimu jsem jezdil každý víkend co byl sníh (asi jednou jsem vynechal, zase přes vánoce byl víckrát). Přes týden to nehrozí vůbec a z víkendů jsem se dostal vždy jeden den.

                  A dalo to asi 9 nebo 10 dnů.

                  Více se na lyže určitě nedostanu (druhý den o víkendu mám od října do začátku dubna šachy a stejně bych dva dny po sobě s tou otravnou cestou běžky asi moc nedával).

                  1000km pro mě naprosto sci-fi.

                  0 0
              • duk  

                No původní plán byl letos kolem 2000km, ale při současném stavu sněhové pokrývky už to poupravuju k nižším číslům :-) Jinak jezdím výhradně skate (Bedřichov), jsem na Harcově na koleji, takže podmínky nemám špatné, pokud je sníh :-)

                0 0
      • McBlacky  

        Když jsi tak nadšený Sporten Sprint, tak to jsi musel mít nehoráznou šunku se šupinou. Sprinty mají hodně špatnou skluznici a skluzné plochy po 15km (průměr, záleží na podmínkách) jsou suché, takže pak nejedou vůbec.

        0 0
        • marapara  

          Měl jsem nějaké Rossignoly se šupinou. Jinak ty Sprinty jsem nevědomky koupil na skate a delší. I když jsem víceméně jezdil klasiku. Mazal jsem stoupací komoru červeným voskem a drželo to dobře téměř za všecho podmínek. Díky tomu, že běžka byla tvrdší, tak i slušně jela.

          0 0
          • McBlacky  

            to mi připomíná kamaráda co si vzal skate běžky (nemazaný) a já klasiku protože jsme se špatně pochopili a pak se mnou objel 40km klasikou na těch skejtech :)

            0 0
            • marapara  

              No, úplně stejné to není, já je mazal na stoupání :)

              0 0
            • obda  

              Řezáč dojel na skejtových lyžích třetí na Jizerské 50 :)

              0 0
              • MlokCZ  

                Tak když má někdo místo rukou druhé nohy a nepotřebuje pak žádný odraz z lyže, tak to je pak jiná…

                Já to mám přesně naopak, ruce hodně slaboučké ve srovnání s odrazem z lyže.

                0 0
              • McBlacky  

                dlužno dodat, že neprovedl ani jeden klasický odraz :)

                0 0
    • Neunzikger  

      Jestli nejsi vyježděný lyžař, doporučuji Ti nějaké stabilnější lyže. To nejsou ty nejštíhlejší s určením pouze do stopy. Zvládnutá klasická běžecká technika je zážitek. Ta vyžaduje mimo jiné jízdní balanc v jednooporovém postavení. Klasika mimo stopu je také více chodecké lyžování. Tedy do začátku nějaký turistický model běžek. Jestli Tě to chytne, pořídíš si další lyže. Pohleď na to jako na cyklistiku – strojově vyříznutá stopa je jako silnice. A XC mimo stopu je XC. A na XC si taky asi nepořídíš žiletku. Ač bys měl jakékoliv lyže, během jedné vyjížďky můžeš zažít změny, že by byly vhodnější lyže takový o 100 m dál makový…

      0 0
    • roman 3D  

      http://www.skiindex.cz/…anci-vrcakum

      jinak já mám tyhle http://www.p-sport.cz/…9-g2–534986/ a do proměnlivých podmínek Jizerek a ještě navíc jsem takovej výletník/turista jsem max. spokojenej, a to se mi ještě nestalo abych promazal:-)), což promazání na klasickejch bylo celkem pravidelný, večer jsem si připravil mázu a ráno bylo vše jinak (ráno před tůrou se mi nikdy nechtělo mazat)

      0 0
      • roman 3D  

        koukám že odkaz jaksi nefunguje,tak jsem to sem zkopčil:

        Skiindex.cz > Dejte šanci vrčákům!

        Co když na vás čeká jedno překvapivé zjištění, které se může změnit v doživotní lásku?

        Dejte šanci vrčákům!

        Víte, jaký je největší deficit dnešních „šupináčů“, tedy běžeckých lyží s protiskluzem? Nedostává se jim žádný respekt! Schválně – dokonce i teď, jak čtete tyto řádky, patříte-li k početné skupině aktivních běžkařů libovolné úrovně, která se k vyzkoušení tohoto typu lyží ještě „nesnížila“, pravděpodobně vás napadá, že toto téma není pro vás, a možná se dokonce chystáte tenhle článek přeskočit. Projevte si laskavost, a vydržte ještě chvilku číst. Chci vás přesvědčit, že dnešní protiskluzové lyže ani náhodou nejsou tím, čím byly šupináče někdy zpřed deseti, patnácti let, kdy u mnohých získaly své špatné jméno, které na nich neprávem lpí dodnes.

        Pokud jsem vás právě popsal, rozumím vám – donedávna jsem byl jedním z vás. Dlouhé roky jsem při pouhé zmínce o nich dopředu ohrnoval nos – na nohy sportovců, jako jsem já, přeci takové lyže nepatří. Potom mě, jako řadu dalších kolem sebe, začal vlastním příkladem přesvědčovat lyžař a kamarád Míra Tesař – který už má svůj věk a moudrost na to, aby věděl, co je dobré. Zabralo mu to pár sezón, ale dostal i mě. Už rozhodnut si takové lyže pořídit, narazil jsem na nečekaný problém – nemohl jsem se k nim dostat. Ne, že by nikde šupináče nevedli; nechtěli mi je ale paradoxně prodat. V race centru, kde nakupuji, udělali všechno proto, aby mi je rozmluvili jako zbytečnost a víceméně mě názorově utvrdili ve svých starých předsudcích. Nakonec, servis lyží a prodej vosků je tím, co je primárně živí. Samozřejmě byli úspěšní: z obchodu jsem vycházel bez šupináčů, zato s novým hladkým párem, kompletní řadou stoupacích vosků a servisního náčiní.

        Trvalo mi to jeden další rok, než jsem se nenechal odbýt a jeden pár si ještě před zimou na vyzkoušenou pořídil. Brzy nato uhodil listopad, a v našem domovském areálu na uvítanou nasněžilo na holý podklad dobrých třicet čísel prašanu. Připravili jsme skútr, zapojili stopovač, zvedli jej a vyjeli na první pěchování sezóny. Já vyrazil za skútrem asistovat, cokoli by bylo potřeba – na nových šupináčích. Pamatuju se na tu situaci dodnes a myslím si, že ji nikdy nezapomenu – v ten moment jsem zažil jeden z největších šoků svého běžkařského života.

        Stoupnul jsem do lyží, zapnul je, a pohlédl na v dálce v dlouhém mírném stoupání mizející skútr. Upřímně – byl jsem připravený na naprosto cokoli. Věděl jsem, že na hladkých lyžích, sebelíp namazaných, by mi to v tomto měkkém a nekonzistentním (chvíli sypkém prachovém a kousek dál zase už od teplé země mokrajícím a lepivém) sněhu ustřelovalo, lepilo, drhlo a cokoli mezi tím. Ze zatažené oblohy mezitím začalo znovu vydatně sypat. Vyrazil jsem a okamžitě dostal bezpečný, pevný odraz a zároveň i hladký skluz. Brzy jsem přestal věšet váhu do holí a opatrné, citlivé první odrazy vystřídaly agresivní, mohutné kopy a přehnaně dlouhý kluzný krok. Během okamžiku jsem v táhlém stoupání začal testovat, z čeho všeho mi lyže dovolí se odrazit. Každý běžkař cítí, když má namazáno na jistotu. Co já však měl pod nohama, byly pomyslné hřebíky. Prožíval jsem neskutečnou eufórii. Přiznám se, že v duchu si při úžasném lyžování zakřičím častokrát, teď jsem však v té bílé tmě roztržené peřiny v návalu klukovské radosti spontánně hulákal, co mi plíce stačily. Nepamutuju se, kdy předtím ani potom bych něco takého dělal.

        Od pásů k zářezům

        Technologie protiskluzových lyží urazila během své více než třicetileté historie pozoruhodný kus cesty. V sedmdesátých letech se nejprve začalo experimentovat se stoupacími mohairovými pásy (na keratin bohatá jemná srst angorských koz, jejíž v jednom směru rostlé sestříhané chlupy dovolily lyži jízdu vpřed, ale nepustily ji směrem dozadu). Pásy se navlékaly na špičku lyže a po celé délce se přilepily ke skluznici speciální adhezí. Ačkoli byla tato technologie určena zejména pro skialpinismus, dostala se i do vrcholového běžeckého lyžování. Přinesl ji tam světově proslulý běžkařský inovátor, Američan Bill Koch, který mimochodem první našel odvahu odjet závod SP na holých, nemazaných lyžích technikou tehdy nazývanou Sittonenův krok – v roce 1982 díky ní vyhrál Světový pohár a přinutil i ostatní svět začít jednostranné bruslení používat. O několik let předtím, v roce 1976 na olympiádě v Innsbrucku, povzbuzen svým historickým úspěchem (stříbro na 30km trati, první a dodnes jediný americký olympijský medailista), odběhl na mohairových skluznicích svůj třetí úsek štafetového závodu na 4×10 km.

        V ranných letech se výrobci protiskluzových lyží soustředili zejména na dosažení jistého odrazu s tím, že rychlost jízdy zůstávala sekundárním, málo ovlivnitelným faktorem, zejména vinou tehdy (z dnešního pohledu) nepříliš technologicky dokonalých materiálů skluznic. Proto se protiskluz využíval zejména u nejnižších, turistických modelů; nejčastěji v podobě jednoduchých pilovitých zářezů přes celou šíři lyže, anebo jednoduše frézovaných pravidelných plošek připomínajících strukturu rybích šupin. Podobnými atributy, tedy jistým odrazem a nijak ohromující rychlostí ve skluzu se vyznačují nejnižší modely protiskluzových běžek i v současnosti. Zde však jejich limitovaná skluznost není chápána jako nedostatek, nýbrž pro určenou uživatelskou skupinu (začátečníci, lyžaři s nevzvládnutou technikou) jako žádoucí vlastnost a chtěný bezpečnostní prvek coby efektivní omezovač nadměrné rychlosti.

        Kde se však oproti pionýrským počátkům skutečně pohly ledy, je segment sportovních a závodních protiskluzových modelů. Nové materiály skluznic, konstrukční technologie jáder lyží a zejména neustálé optimalizování tvarů i ploch vlastních protiskluzových struktur dostaly tuto kategorií běžek do nejvyšších kvalitativních pater; tyto lyže nabízejí relativně garantovaný odraz a skluz blížící se ideálně namazaným hladkým modelům. Nejlepším důkazem toho je fakt, že protiskluzové lyže jsou poměrně častou volbou elitních závodníků, když uhodí počasí a sněhové podmínky, při kterých tyto lyže doslova excelují – tedy teploty kolem nuly se spoustou plusových a mínusových přechodů a nový sníh.

        S (téměř) vším si poradí

        Závodníky jsem ale v tomto článku zmiňovat nechtěl, a už nebudu – ti nakonec mají nejmíň motivace tyto lyže používat, jelikož jejich dominantním hlediskem je absolutní rychlost jízdy. Ambicí článku je oslovit všechny ostatní, kteří nezávodí (alespoň ne s těmito lyžemi na nohou), ale hledají vysoký jízní komfort bez kompromisů a za téměř všech sněhových podmínek. Kteří třeba ocení, že lyže se jim v průběhu dlouhého výjezdu neojedou, a oni nebudou muset za jízdy přimazávat nebo přemazávat. Každý dobře víme, jak „příjemný“ takový úkon v terénu je – obzvláště v případě aplikace klistrů anebo teplých, měkkých vosků. Odstranit námrazky ze skluznice, na ještě mokrou se snažit vosk aplikovat, nanesené hrudky vosku rozetřít pěkně dlaní – na té se vosku často líbí víc než na studené skluznici. Běda, jestli vám potom zůstane sebemenší zbytek mázy někde na ruce – v rukavici za jízdy se pěkně zahřeje a pak už své lepkavé stopy zanechává všude, na co cestou sáhnete – obvykle zipy u oděvů, madlo dveří vozu, volant, řadící páka (dobře vám tak – neměli jste roztírat pravou), madlo garážových vrat, chlupy domácího mazla, pár dveřních klik v domě, koupelnová vodovodní baterie. Upřímně – pokud by neexistovala žádná jiná výhoda protiskluzových lyží, pak už jen to, že mě (od jisté doby) ušetřují výše popsaného, mi stojí za to je milovat.

        Ale ony (další výhody) existují. Vzpomeňte například, kdy naposledy jste se na namazaných lyžích trápili na zrádných přechodech slunce a stínu, kdy rychlý skluz vystřídala taková brzda, že jste málem přepadli na bradu… Protiskluzové lyže si z takových přechodů dělají doslova legraci – rozdíly mezi teplými a studenými úseky velmi výrazně smazávají, v odrazu i ve skluzu. I když budete mít optimálně namazané hladké lyže pro jeden výchozí typ sněhu, v případě odlišných podmínek jinde na trati (přechody slunce/stín, úseky s napadaným jehličím, změna teploty v čase) pojedete na nevhodné máze. Protiskluzy vám přitom po celou dobu jízdy nabídnou konstantní komfort skluzu i odrazu.

        Nejméně výkonné bývají protiskluzy pouze v totálně ledové stopě – v ní se jejich struktura při odrazu nemá příliš o co opřít, o co se zaseknout. Přesto i za těchto okolností osobně preferuji protiskluzy před pravděpodobně složitou, pracnou a vůbec ne jistou klistrovou alchymií, zvlášť očekávám-li proměnlivé podmínky v jiných pasážích trati. Například pouzá trocha námrazy z větví spadaná do ledové stopy okamžitě umožní odraz jak z pohádky. Čímž se nepřímo dostávám ke zřejmě nejhmatatelnější výhodě protiskluzových lyží: přijedete k tratím, neřešíte aplikaci stoupací mázy před a odstranění jejích zbytků po jízdě, pouze lyže vyndáte na sníh a po příjezdu je zase uklidíte. Žádná časová prodleva, žádné dilema co namazat, nechat vymrznout, vyzkoušet, přemazat a dokola; manipulujete vždy s čistými lyžemi.

        Mazat se musí

        Ačkoli se těmto lyžím výrobci i obchodníky říká nowax či waxless, tedy „nemazací“, záměrně tento název nikde v textu nepoužívám, jelikož je zavádějící a nepravdivý. Protiskluzové lyže se samozřejmě mazat musí – skluzovým voskem – a to stejně pečlivě, jako lyže bruslařské nebo skluzné plochy lyží klasických. Pouze tak z nich dostanete jejich opravdový potenciál. Já osobně zažehluji parafín do skluzných ploch před každým použitím. Protiskluzovou zónu ošetřujim opět před každou jízdou tekutým parafínem s tím, že jednou za čas i tuto zónu opakovaně napustím měkkým tuhým parafínem, opatrně zažehlím a za tepla stírám. Poslední zbytky parafínu nakonec dostanu ven kartáči. Nemazaná protiskluzová komora nejenže by dobře nejela, ale namrzal by na ní sníh, což by významně zhoršilo její odrazové schopnosti. Po každé jízdě, zejména na jarních, špinavých snězích je potřeba lyže pečlivě vyčistit, zvlášť v protiskluzové struktuře zůstává spousta nečistot z vosků jiných lyží, ale i organických (čímž zdravím všechny lyžující pejskaře).

        Od průkopnických vroubkovaných či šupinatých lyží, kdy základem struktury je jednoduchý, buďto vnořený negativní či vyvýšený pozitivní prvek, se jejich novodobé verze čím dál víc vzdalují. Platí to zejména u sportovních a závodních modelů, u kterých jsou použity sofistikované technologie formování protiskluzových struktur. Nejvyšší, striktně závodní řada, přes běžnou obchodní síť prakticky nedostupná, pak používá běžným okem téměř nerozpoznatelné mikrostruktury, které se upravují pomocí skelného papíru a speciálního chemického nánosu.

        Protiskluzovým lyžím je vlastní charakteristický zvukový doprovod, způsobený kontaktem hrubé stoupací části skluznice se sněhem. Čím tvrdší povrch a/nebo hrubší protiskluzová struktura, tím zřetelnější zvuk. Někdo tvrdí, že takové lyže „hlučí“, romatičtějším uším lyže „zpívají“. Použijeme-li neutrální kompromis, lyže při jízdě po tvrdém charakteristicky „vrčí“ – odtud jejich roztomilá přezdívka.

        Silná světová pětka

        Jakkoli má protiskluzové modely ve své nabídce až na výjimky každá značka, existuje silná pětice světových výrobců, která tomuto segmentu dominuje. Patří do ní (v abecedním pořadí) Atomic, Fischer, Karhu, Madshus a Salomon. Jsa do tohoto typu lyží nekriticky zamilován (což neskrývám a lze to bezpochyby vyčíst z kontextu tohoto psaní), v průběhu posledních let jsem otestoval anebo si pořídil snad každou novinku od těchto firem. Dospěl jsem do stavu, kdy s výjimkou opravdu labužnických sněhových podmínek, kdy nenamazat si hladké lyže by byl hřích (tedy mráz, prašánek, zelená a modrá máza) vyjíždím do klasických stop neustále na protiskluzech. Netvrdím a ani si nemyslím, že je to správné. Kupodivu si to nemyslí ani můj obchodník. Přesto si nemůžu pomoci. Následuje můj stručný subjektivní souhrn zkušeností a pocitů z praktického ježdění zmíněných značek.

        Atomic & Salomon

        Abeceda tomu chce, že začínám dle mého názoru aktuálně nejvýkonnějším produktem protiskluzového segmentu současnosti – novou technologií G2, neboli Grip & Glide, kterou vyvinul Atomic a adoptovala ji na své lyže i firma Salomon poté, co byla v roce 2005 koupena finským Amer Sportem, do jehož portfolia patří krom jiných značek i Atomic. Mimochodem, právě tato transakce (respektive přechod Atomicu z vázání NNN na nyní „rodinný“ SNS Salomon) stála za odvetnou rošádou značky Fischer opačným směrem, tedy z SNS na NNN. Ale to jsem odbočil. Zatímco tradiční šupiny bývají frézovány rovným „řezem“, inovativní systém G2 používá ve tvaru háčku ohnutý průřez šupiny, čímž se prodlužuje její skluzná ploška a zároveň zostřuje odrazová hrana šupiny. Ve výsledku má lyže dostat silnější odraz a delší skluz, to vše za sníženého, téměř minimálního „vrčení“. Mohu osobně potvrdit, že je tomu přesně tak. Když jsem poprvé spatřil velkorysé celostránkové inzeráty na G2 systém, chápal jsem to jen jako další marketingovou bublinu v řadě. Po pořízení si G2 páru jsem hned po prvním lyžování věděl, že tato reklama mluvila pravdu. Atomic disponuje vedle G2 ještě svou vlastní Multi-Grip technologií, která se však používá výlučně do v běžné síti neprodejných World Cup modelů.

        Fischer

        Fischerem vyvinutá a léty dále zdokonalovaná technologie negativně frézovaných korunek „Crown“ je naprostou protiskluzovou klasikou, v branži zdaleka komerčně nejúspěšnější (Fischer má velmi silný protiskluzový odbyt na americkém trhu, kde 85% všech jeho prodaných lyží jsou šupinové, a pokud bychom nepočítali lyže závodní, šupináče tam tvoří 95% prodávané produkce. K neuvěření!). Fischerovy lyže Crown miluji hned po G2 nejvíc a jezdím hned na několika modelech; všechny se vyznačují zejména extrémně jistým odrazem. Používají proměnlivou agresivitu multinásobně posunutých minikorunek (nejvíce jich je pod botou, kde jsou nově doplněny o odrazové mikro schůdky, směrem od středu hustota korunek ubývá), na tvrdém sněhu z nich často cítím uprostřed skluzu až jakési zabrnění v chodidle, jak se struktura připomíná. Čím vyšší model, tím kratší protiskluzová komora. Fischerův Crown je ověřená klasika, tady jednoduše nemůžete chybit.

        Karhu

        Finský průkopník na poli protiskluzových lyží, firma má již od osmdesátých let patentovanou NoWax skluznici; tento produkt se stal synonymem pro celé odvětví podobně jako Jeep, Lux(ování) nebo Xerox(ování). Značka se koncentruje v současné době převážně na široké backcountry, turistické a fitness lyže; téměř všechny modely opatřuje šupinami ve svém charakteristickém rybím tvaru. Obchodně se prosazuje zejména v Americe, kde prodává pod značkou Trak a je zde proslulá s už asi patnáct let zavedenou skluznicí Omnitrak s kovovými hranami. Měl jsem je na nohou před lety v albertské backcountry divočině: široké, stabilní, bezpečně stoupající, díky hranám skvěle ovladatelné ve sjezdu. Na takto široké lyže je potřeba obout adekvátně robusní botu, lehká sportovní/závodní obuv takto masivní lyži nezvládá.

        Madshus

        Norskému výrobci s více než stoletou tradicí se zjevně obchodně daří – dokládá to jeho stále se rozšiřující sortiment modelů nejen lyží, ale i existence kompletní řady produktů – tedy vlastních holí, bot i vázání, vše v nekompromisní kvalitě. Madshus nezanedbává ani segment protiskluzových běžek, na něž aplikuje hned tři technologické systémy. Dva jsou okrajové: téměř 30 let starý základní Multigrip s jednoduchými negativními šupinami je použit v nejlevnějších rekreačních a dětských modelech. Na druhém konci spektra je pro výlučně vrcholový sport určená drahá mikrostruktura Zero-degree, aplikovaná do high-endových Hypersonic a Nanosonic modelů. Nejběžněji používanou protiskluzovou strukturou je relativně nový Multigrip Vario (MGV), pozitivní (vystouplá) struktura o nepravidelném, variabilním tvaru, úhlu, hustotě i hloubce jednotlivých plošek. Tuto zcela unikátní skluznici navrhl pro značku pracující známý norský exzávodník Gunnar Bjertnaes, který v osmdesátých letech jako první v běžkařské branži použil černé skluznice. Technologie MGV je použita na téměř celé modelové produkci Madshusu. Testoval jsem ji na půjčeném závodním modelu Ultrasonic a dojel potěšen, nezklamán. Madshus zkrátka umí dělat lyže, to není žádná novina.

        Jděte do nich!

        Dnešní šupináče ve stručnosti? Předně nenahraditelný nástroj pro backcountry turistiku. Pak požehnání pro nováčky, kteří neví, jak a co namazat – tyto lyže v nich nejspíš zapálí lásku ke sportu. A pohodoví běžkařští labužníci, sportovci i závodníci: toto je vaše instantní lyže, kterou jen vyndáte a za jakýchkoli podmínek vám vždy velmi dobře pojede, i když možná ne ideálně. O to ale při tréninku či vyjížďce nejde. O dobrý pocit a spokojenost ale ano. A to vám tyhle lyže dají. Na vás všechny, kteří jste je ještě nezkusili, čeká úžasný objev. Eufórie. Na některé možná i spontánní křik do bílé tmy. Závidím vám.

        Tom

        0 0
        • Joseph de Sax  

          šupiny si nalepuji vždy na štědrý den na lyže a vydrží mi tam až do dalších Vánoc, vždycky…

          0 0
    • marapara  

      Jinak jsem si vyhlédl nové běžky, pokud bude dostatečná sněhová nadílka tuto zimu. Jsou to Fischer SC Combi: http://www.lyze-snowboardy.com/…r-sc-combi-/

      Nemáte s nima někdo zkušenosti? Jasně, jsou do stopy, ale zajímalo by mě, pokdu je někdo má jak jezdí a jestli něco vydrží?

      0 0
      • piskot  

        Kupoval jsem je manželce, pro kterou to byly její první běžky.

        Půjčil jsem si je asi dvakrát na bruslení, přišly mě docela pomalý na to, že měly stejně nažehleno jak ty moje. Ve stopě jí to jede celkem hezky. Výdrž se dá těžko soudit po třech letech, zas tak často na hory se nedostanem, zatím ok. Za danou cenu to byl asi nejlepší kup univerzálních lyží.

        0 0
        • Sharka1  

          Tak pomaly byly hlavne proto, ze combi lyze za prve musi byt trochu mekci nez ciste skate, a taky proto, ze jsou delane na urcitou vahu – pokud je manzelka lehci nez ty, nejspis jsi je prilis proslapl a proto „nejely“

          0 0
      • McBlacky  

        kombi lyže si nekupuj. Když si vybereš tak, aby to bylo vhodné na klasiku, nebudeš moc na nich pořádně bruslit a obráceně.

        Rozdíl je jak v tvrdosti, tak v délce.

        A nesmíš zapomínat na to, že jakmile zažehlíš skluzný parafín (skate) na komoru, tak pak tak bude blbě držet stoupací vosk (klasika). Nelze pak lyži čistit voskem za tepla a musíš používat při změně technik smývač, navíc ideálně smirek na zdrsnění komory.

        0 0
        • marapara  

          No budu je používat spíš na klasiku. Občas se ale najde úsek, kde se dá i několik kilometrů bruslit (ujetý sníh na asfaltce a tak). To že budou tvrdší mi nevadí, jsem zvyklý z předchozích bě­žek.

          No ještě je tu možnost Nanogripu, zřejmě to bude vhodnější varianta, než šupiny.

          0 0
          • MlokCZ  

            Tak pokud chceš občas bruslit, tak šupiny jsou mimo a je fuk, že to budou nějaké lepší.

            U nanogripu si taky nejsem ale moc jistý, jak moc budou vhodné (tedy spíše) nevhodné na bruslení.

            Obecně se u nich píše, že se pro nanogrip používá o něco měkčí lyže než u klasiky, takže na bruslení by mohly být o to nevhodnější.

            Určitě na nich zkusím i chvilku bruslit, ale jen abych to vyzkoušel.

            Bruslení mi na klasikách nikdy nebralo. Ono bruslit na 202cm dlouhých lyžích je stejně o ničem při mojí postavě (tedy i kdyby nebyl problém ta měkkost lyže).

            Na klasiku vozím 150cm hůlky a sedí mi perfektně. Na bruslení potřebuju 160cm.

            Navíc boty a vázání na klasiku…

            0 0
          • McBlacky  

            to by ti pak stačila tvrdší klasička, je to bohužel tak, že lyže kterou prošlápneš na klasice není moc vhodná na skate odraz. Hodně by záleželo jak vybereš, pokud na horní hranici tvrdost na to co píšeš to bude ok. Vezmeš délku vhodnou k tvé výšce blíže klasice než skate – do kopců bruslit nebudeš, tak to vadit nebude.

            NA šupině se bruslit nedá vůbec, na nanogripu nevím. Výrobce uvádí 2000km, že vydrží. To ale nebude zdaleka pravda za kombinovaných podmínek a u skate bys musel prohazovat lyže, aby se „ošoupával“ shodně.

            0 0
            • marapara  

              Proto zvažuji ty kombíky. Jsou tvrdší použítí spíš klasika a občas, když se možnost i zabruslit.

              0 0
              • Dálkoplaz  

                Combi moc nedoporučuju. Měla jsem teď jedny od Fischeru a jen jsem na ně vždycky nadávala – klasiku jsem si na nich neužila, protože byly tvrdé, pořádně se neprošláply a vždycky v nejhorší chvíli ustřelily..no a bruslení bych si taky víc užila na skejtovejch.

                Možná, kdyby ti tu tvrdost lyže přímo v krámě změřili na přístroji, tak se nějaký použitelný střed dá vybrat, ale speciálka je speciálka.

                0 0
                • marapara  

                  Vzhledem k tomu, že jsem několik let jezdil klasiku na tvrdších skejtech, tak předpokládám, že s kombíkama a jejich tvrdostí nebude až takový problém. Naučil jsem se na lyže víc šlapat, takže držely dobře.

                  0 0
                  • Dálkoplaz  

                    Asi jsem měla tedy nějaké extrémně tvrdé. Baví mě spíš klasika, tak to byla otrava a nový lyže se mi nechtělo vyhazovat. Teď už jsou ale dostatečně dobitý a tak na novou sezonu už je nachystaná změna – Ultrasonik classic, už se těším, že se po letech snad zas pořádně odpíchnu.

                    0 0
    • oddie  

      Taky zvažuju šupiny, předloni jsem pořídil čisté skate, tak jako doplněk k nim, když to není na bruslení… Měl by někdo konkrétní tip pro 185cm/85kg?

      0 0
    • venabch  

      Supiny nebrat to je proste strasny jak to nejede.

      0 0
    • DAWE25  

      Mám doma hodně starý Fischery se šupinama a jezdí se na nich skvěle, teda na takovou turistiku, do stopy jsou moc fajn, dokonce se na tom dá i bruslit :) Pravda je, že ty šupiny prostě brzdí. Jinak já mám Salomony Equipe 8 Skate a jsem velice spokojen. Skate mě baví.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.