Ahoj,
vzhledem k velmi omezenému množství informací k různým bikeparkům v Itálii (https://www.visittrentino.it/…a-bike-parky) si dovolím menší recenzi a uvítám další informace k tématu do tohoto vlákna. Rozhodli jsme se strávit týden na Gardě a poněkud netradičně a vynechat XC a silniční kolo a zaměřit se na technické ježdení. Přímo v okolí Gardy se nachází tři „DH“ traily ( mapa: http://www.trailforks.com/…tissimo-601/ ) směřující do Torbole. K začátku se dá vyjet autem, případně se nechat vyvézt za cca 15 eur nebo si to vyšlápnout. Nejvyšší autem dostupný bod trailu 601 se nachází necelých 1550m nad mořem. 601 vede z celkových asi 2000mnm a je to trail jetitelný na enduro kole, trať je přírodní a nikde není nutné nic skákat, vše se jezdí. Na DH kole je to ale trochu nuda, další část jsem tedy přejel na Coast Trail, který je trochu obtížnější. Je to taková sypající se hromada kamení. Trail je ale užší a nabídne vcelku zajímavé výhledy. Jetitelný je celý až na asi 30m, kde si ale nejsem jistý, jestli jsem jel správně. Značení je vůbec oříšek, myslím, že jsem tak 3/4 času jízdy dolu strávil hledáním trasy. Pořádná mapa vlastně neexistuje. Poslední trail Val del Diaol jsem si nechal na příště, protože bylo příšerný vedro. Pokud na Gardě budete s větším kolem, rozhodně doporučuju nevynechat.
Na další den jsem si naplánoval pohárový Val di Sole, od Gardy se nachází asi 100km daleko a dolní stanice se nachází na 46.3196336N, 10.8376528E (vesnice Commezzadura). Lano má převýšení skoro 1200m, permice na den stojí 24 euro (pozor na 90minutovou přestávku na oběd). Z horní lanovky vede naprosto tristně značený trail, který je ve výstavbě. Trail je tak 1/3, zbytek je šotolina nebo asfalt. Bez průvodce nebo někoho, kdo to zná to ani nezkoušejte hledat. Trail je jednoduchý a jetitelný i na XC kole, je to taková pěšinka.
U kasy Vám řeknou, že trailů je mnoho a že neví, které jsou na DH (tzn jsou to pěšinky na trail kolo). Naštěstí jsem se zeptal nějaký holky trénující na pohár, která nás varovala, ať nejezdíme nic než závodní trať. Tak jsem tedy učinil a vydal se na to, prý je to největší Rockgarden v Itálii. S vědomím, že v Itálii je to jako v Brně (mají vše nej..) jsem vjel do sekce označený velkou cedulí jako Wall (..). Nebudu Vás zatěžovat popisem trati, je toho na youtube dost. Trail má vlastně pořád dvě až tři varianty s lehčí a těžší stopou. Pokud bych mohl označit obtížnost, tak pokud je Flow trail v Gaisu 1, Forest virgin na Špičáku 3, Štrůdl tamtéž tak 6 a Champéry 10, tak tohle je 9. Trail je v celku prudkým svahu a dost často mění směr v pravoúhlých zatáčkách, do kterých nejde zastavit. Na suchu je tam několik pasáží delších víc než 20m, kde se nedá zastavit. Skoky jsou pouze dva a to na začátku větší a na konci menší roadgap. Jinak trať nejde celá sjet a jsou tam pasáže, které je nutné projet i v tom prudkým svahu po zadním. Pro začátečníka nevhodné, já si to náramně užil a považuju to asi za top DH trať co jsem zatím jel. Ikdyž na mokru bych s tím dost bojoval. Super je, že po víc jízdách to začne mít i trochu flow. U lana je velký parkoviště a záchody. U kasy neví nic a na trati krom trénujícího týmu Lapierre a Brunioho Loica (btw docela fajn kluk, chvíli jsme se bavili a byl úplně v pohodě) jezdili ještě dva kluci, jinak nikdo. Docela zajímavý je, že restaurace u bikeparků jsou až podezřele levný (Pizza od 5 euro atd).
Další bikepark měl být Molveno a Andalo. Po zeptání se v bikeshopu u lana, kde mi potvrdili, že bikeparkových tratí je tam několik jsem zaplatil parkování (10eur/den) a vydal se pro permice. Tam jsem naštěstí vyměknul a znovu se důrazně zeptal na tratě, až mi Ital nakonec přiznal, že bikepark je ve výstavbě na příští sezonu a že tam žádné tratě pro DH nejsou. Přejel jsem tedy do Paso Santél (46.1753275N, 11.0526072E) kde jsou 4 tratě Paganella bikeparku (http://www.dolomitipaganellabike.com/…ill-freeride). Lano má převýšení odhadem tak 450m. Permice 24 eur/den, pochopitelně polední pauza. Nikdo u okýnka ani obsluha lanovky neumí ani slovo Anglicky. Restaurace opět levná a u lana záchody. Tratě 4, první dvě jsou tak mezi Flow trailem a zminěným forest virginem, podle mého o ničem, nemám tenhle typ tratí rád. Zato další dvě jsou tak mezi 7–8. Docela pěkný traily bez rolet ve slušným svahu včetně různých menších až středních skoků. Některé pasáže jsem na oči nedal a šel se podívat, některé lesní skoky jsem tam ale radši nechal. Kolega se mnou nejezdil a kromě nás byly v parku 3 jezdci, kteří brousili jednodušší tratě. Takže důvod se tam vrátit. Každopádně dole byly tři tréningový roadgapíky, které mi zvedly adrenalin, malý byl tak 1,8m na 5, prostřední tak 2,4 na 7m. Velkej jsem tam nechal. Tenhle druh skoků se mi letost líbí.
Poslední navštívený bikepark Lovarone (http://www.bikeparklavarone.it) byl vzdálený necelou hodinu od Rivy měl kupodivu i vlastní webovky. Zato na permice už nezbylo, jezdí se tedy s páskami. Spodní stanice lanovky je zde: 45.9497533N, 11.2646508E.
Lano stojí 21 eur na den a mezi 13–14,30 mají přestávku na oběd. Převýšení tak 200m, obtížnost tratí tak 2–3. Sklon asi jako Monínec. Na tratích bylo ale velký množství dřevěných překážek (do výšky 70cm) a pak tak 2m drop a gapík přes smrčky (1,5m vysoký a 5–6m dlouhý). Pro začátečníka super poježdění, ale i pro pokročilejšího docela slušná zábava. Karusel z přiložených fotek je také od tamtéž. Pro změnu s námi jezdili dva bikeři, jinak nikdo. Po roletách ani památky.
Další v plánu mohl být Brenta bikepark (http://www.doss.to/…ta-bike-park) poblíž Val di Sole, místo kterého jsme ale zvolili bazén a jezedo:-). Ve větší vzdálenosti by pak měla být jěště San Martino Bike Arena a Fassa Bike resort (Sella Ronda).
Bikeparky v Itálii trochu připomínají ježdění u nás před lety. Nikdo nic nevěděl, permice byly levný a tratě nevybržděný. Nicméně je to rozhodně zajímavá lokalita, která stojí za návštěvu.
Pokud máte nějaké informace o DH a bikeparcích v Itálii, tak prosím sem s nimi. Ať se to pak lépe hledá.