zdravím všechny, potřebuji poradit ohledně celoodpruženého rámu. Vybral jsem si Meridu AM 5000-D| 2008 ( http://www.merida-bike.cz/…5000-D--2008 ) tak chci vědět, jestli s ním má někdo zkušenosti, popřípadě poradit jiný rám v téhle kategorii a ceně
zdravím všechny, potřebuji poradit ohledně celoodpruženého rámu. Vybral jsem si Meridu AM 5000-D| 2008 ( http://www.merida-bike.cz/…5000-D--2008 ) tak chci vědět, jestli s ním má někdo zkušenosti, popřípadě poradit jiný rám v téhle kategorii a ceně
Joo tenhle rám je hodně dobrej, znám pár lidí co maj kolo s tímhle rámem od meridy a jsou spojení. Dobrej systém tlumení a moc to nežere energii. pokud jezdíš all mountain či enduro, tak si myslím, že to plně vyhovuje. A navíc je podle mě hodně pěknej designově i barevně.
krásnej překlep – „spojení“ :-D
Jezdim lonsky model AM 3000-D (identicky ram s AM 5000-D/2007, pouze jine osazeni), o kterem nemohu rici kriveho slova. Naprosta spokojenost, typicke All-Mountain kolo, na kterem se po rovine a v neterenu nadres jako kun. V Beskydech si nemohu vynachvalit jak koncepci tlumeni a stavbu ramu, siroka stabilni pneu, siroka rodla, pro me vynikajici kratkou zadni stavbu, diky ktere je kolo ve spojeni se zminovanymi rodly velmi mrstne, brutalni brzdy (203/180mm), ktere jsou s to me v pripade neopatrneho brzdeni vyhodit z pedalu (negativni aspekt spociva v jejich cinkani, coz je dano polomerem a je nutno brat jako realitu), proste z meho hlediska nema toto kolo chybu. Nemohu posuzovat letosni model, otazkou je, nakolik byla zmenena zadni stavba. Doporucuji take z titulu naprosto nediskutovanych reklamaci v ramci garantovane zaruky – mas praskliny na ramu? Sundej si komponenty, dostanes novy. Nicmene – jsem neobjektivni, protoze s timto kolem jsem enormne spokojeny. Jarda.
Typické AM kolo, na kterém se po rovině a v terénu nadřeš jako kůň. To já bych viděl jako zcela zásadní problém.
Na dobrém AM kole (těžko říci, co je typické AM kolo, každé se chová trošku jinak, takže nevím, co bych za typické označil) se vůbec nenadřeš jako kůň a pokud to tak je, tak to kolo není dobré. A tobě se to líbí, že se nadřeš jako kůň (mimo terén), když píšeš, že z tvého hlediska nemá kolo chybu?
Neterénu se nevyhne občas nikdo a kdybych se na AM kole musel nějak výrazněji nadřít oproti HT, tak okamžitě takové kolo půjde pryč.
Třeba konkrétně Stereo má ještě o něco větší zdvih než ta Merida (+ díky průběhu reálně využitelný výranzě větší – reálně využitelný znamená od sagu do maximálního zdivhu kam běžně chodí) a přitom je to raketa a pro mě v terénu téměř srovnatelné s HT (tedy spíš zcela, nedávno jsem byl kousek projet jediné HT co máme doma kvůli seřízení a rozdíl téměř žádný).
I když tahle Merida v terénu funguje výrazně lépe než dřívější Transmission, tak pořád je to v dnešní nabídce fullu takový průměr a spousta kol chodí lépe. Mě při testu tohodle kola nepřišlo, že jede až tak špatně, ale některá kola jedou znatelně lépe. Aspoň je za dobrou cenu za osazení. Osobně bych do té Meridy v žádném případě nešel, ale tohle je hodnoceno z mojeho subjektivního pohledu a pro moje požadavky (kde vim naprosto přesně, co od fullu chci a vyzkoušel jsem toho už opravdu dost).
ty jsi konkrétně na tomto rámu (2008) s konkrétně tímto tlumičem už jel?
i kdyz to neni na me.
mam cerstvou zkusenost s 3000d 08kou.
to o nadriti je podle me hloupost. ja si naopak cenim jak kolo ochotne jede dopredu, lehke kola delaji hodne…
zatim jsem ho neprotahl poradnym terenem, ale prvni dojmy jsou jasne:
vynikajici geometrie (subjektivne), vyborne ovladatelne kolo (hodil jsem 8cm predstavec), dobre jde do vzduchu. odpruzeni neni nejlepsi co jsem jezdil, ale i presto je dost schopne. nijak me nebrzdi a neomezuje
celkove: v porovnani s AM bajky zvucnych jmen ktere jsem mel nebo testoval, mam z meridy hodne dobry pocit…
Jsi vyměnil IH za Meridu?
Takže prosím hned o upřesnění jaká tam je letos verze tlumiče RP23 (jaký má sloupeček u compression tune, jestli nejmenší, střední nebo největší).
Pokud tam je compression tune max verze (největší), tak bude celkem rozdíl, půjde za pedálem výrazně lépe než 07, ale bude to na úkor žehlení. A protože zatím na všech kolech (kromě Zesty), co jsem měl možnost zjišťovat je verze compression tune max, tak tipuju, že tam je taky.
A jestli ano, tak se opět ptám, proč to ti výrobci dělají (to myslím jako obecný povzdech na všechny výrobce kol), přeci když chci kolo omezit, tak si přepnu na propedal a nechci ho omezovat už při otevřeném tlumiči.
je tam „max“
Ne, jel jsem na modelu 07 a také s RP23. Ale nevím jaké interní nastavení dali teď na modely 08, ale to je fuk, protože ty tlumiče znám velmi dobře (tedy compression tune max 08; compression tune min RP23 sem nejel, ale to je to samé co propedal tune min 07 a propedal tune střed jsem u 07 také zkoušel).
Nebo snad víš o nějakých zásadních změnách u 08 modelu oproti 07, které by zásadně změnili chování kola?
Nezlob se na me, ale mam dojem, ze tak trosku budto prasis nebo nevis, o cem je rec, pri vsi ucte… Pokud je mi znamo, tak na lonskych modelech NEBYL tlumic RP23, pouze RP2 (tedy OEM verze). Pokud jsi ovsem nejel na lonske AM Meride, ktera byla modelem RP23 vybavena dodatecne nebo byla majitelem optimalizovana. A pokud jsi na lonskem modelu jel, tak sis nepochybne vsimul faktu, ze toto kolo neni prislis staveno na cestovani po rovine, coz ti potvrdi kazdy majitel tohoto kola roku vyroby 2007, stejne tak jako kazdy objektivni prodejce. A k tve otazce k rozdilum mezi lonskym a letosnim modelem: stavajici modely maji Talas RLC, lonske RL, letosni maji tlumic RP23 (nevim, zdali Big AirChamber) a lonske RP2, u vsech modelu krome AM 500 bylo zmeneno vahadlo, coz muze mit zasadni vliv na chovani kola, neznam ovsem zdvih zadni stavby ani prubeh tlumeni letosnich kol, doslo ke zmene plastu, kdy rozmer 2.35 byl presunut do rady One-Five-0 (se zdvihy 160mm), na letosnich modelech je u AM 5000 plast Nobby Nic, ktery je uz v originalnim stavu z meho hlediska „sjety“, Ignitory maji ve stavu novoty kostky snad 5mm vysoke. Z vyse uvedeneho rezultuje velmi pravdepodobna zmena chovani obou modelu a jejich hbitost ci lenost pri bezne jizde po rovine. Nadto – letosni modely tlumicich prvku od Fox-e jsou znacne progresivni, cimz vyrobce oficialne reagoval na stiznosti zakazniku, ze byly v roce 2007 prilis „mekke“. Jinak, jak jsem uz nekolikrat uvadel, jezdim jak HT tak AM, na HT plaste 2.0 (Argo nebo Ignitor/Ranchero dle povahy terenu), na AM Ignitor/Dynomite 2.35 (coz je uz pomerne dosti blizko k DH 2.4, ze), zasadnim zpusobem rozlisuji, k jakym ucelum ktere kolo pouzivam. Nadto je zjevne, ze vzhledem k vzorku nejsou plaste Ignitor (a jeho klon Dynomite) typickymi zavodnimi XC plasti. Na AM se na rovine nadru, opakuji, nadto stejnou trasu jako na HT s nim dokazu zajet prumernou rychlosti cca 18km/hod., na HT ji davam s prumerem cca 27km/hod. To aemko je, dle meho nazoru, jednoznacne strojem do hor, je to opravdu „horske kolo“, nikoliv ovsem DH ci FR special. HT povazuji za zavodni stroj do podminek, ve kterych podle me AM nema co delat. Tolik v kostce Jarda, prejici vsem hezky vikend.
Jel jsem konkrétně na AM 3000-D 07, tedy máš pravdu, že tam byl RP2 (s normální komorou a to jak na 07, tak 08) a pokud se tě tahle nepřesnost dotkla, tak se omlouvám. Při testech každého kola, které mi přijde pod ruku si některé nepodstatné detaily opravdu nepamatuju. A nepodstatné proto, že je to naprosto jedno jestli tam byl RP2 nebo RP23 (já si pamatoval jen to fukční, žedy že to byl jeden z nich), pro mě je to totéž u tlumičů 07 (a to opravdu doslova a 100%), protože RP23 bych stejně nastavil do polohy propedalu dva a tak jsou pak zcela totožné. Navíc pokud nemám kolo k dispozici na dlouhé testování (aspoň celý den) a to se moc často nepodaří (tu Meridu jsem měl necelé dvě hodiny v rámci půjčení testovacího modelu z Ramaly v Plzni – nepůjčoval jsem si ho já, takže jsem ho neměl na celou dobu půjčení, bylo třeba se o něj postřídat a velikostně byla na mě ok, takže test byl celkem dobrý – pokud výrazně nesedne velikost, tak test bývá o ničem – nafoukání tlaků na mojí váhu samozřejmostí jako při všech mojich testech), tak většinou stejně testuje jen s otevřeným tlumičem, což mi vždy zajímá nejvíc.
Rozdíl jsem myslel samozřejmě pouze v zadní stavbě a ne v osazení. Osazení je v tomhle ohledu fuk a třeba to co dělají pláště, to už opravdu dávno umím rozlišit. O tom testování jak kolo jde za pedálem není. Při testu nejde o to, jestli budu držet při stejné námaze rychlost 18 nebo 20km/h, ale o to, jak se chová pružení, když se šlápne do pedálů. Na to nemají pláště žádný vliv.
Co myslíš tím, že letošní tlumící prvky jsou u Foxu progresivní. U vidlic nedošlo u Talasu ke změně žádné, to už se potvrdilo, že tlumení bylo u 07 Talasu nastavené zcela totožně (zatím potvrzeno pro RLC verzi, ale bylo by divné, kdyby to nebylo i pro RL a i se zdá bez rozebraní dle chování, že to tak je i pro RL). Tlumiče tu rozebíráme už podrobněji delší dobu. Ono se u nich vlastně nezměnilo pro rok 08 vůbec nic. Změnilo se pouze to, že si prodejci kol objednali jiné verze interního nastavení než loni. Ale ty verze jsou pořád totožné jako loni. Tedy i loni je tam mohli osazovat, kdyby výrobci kol chtěli. Loni tedy osazovány tlumiče s propedal/compression tune na minimu (ale třeba samostatně se prodávala verze propedal tune na střední hodnotě), letos vybrala většina prodejců verzi z opačného konce, tedy compression tune na minimu (ale třeba na Zesty je osazena verze compression tune na minimu).
Ty verze s více přitlumenou kompresí se nedá říci, že jsou více progresivní. Ta komprese působí po celém zdvihu stejně, tedy ovlivní celý průběh. Tedy co to hlavně ovlivní je počátek a způsobí necitlivost.
By mě zajímalo, kdo si stěžoval, že ty tlumiče s nastavením propedal min byly moc „měkké“. Samozřejmě někdo takový se najít mohl. Já zatím vím pouze o celkem velkém množství lidí, kteří nadávají na výběr verze compression tune max (teď myslím od všech značek kol, ne od Meridy) a na nikoho, kdo by ji ocenil jsem ještě nenarazil. Kdo chtěl omezovat tlumič u verze propedal tune na minimu, tak mohl zapnout propedal. Kdežto u verze compression tune na max se s tím nedá dělat nic. Poloha open se chová jak poloha se zapnutým propedalem (na těch propedal/compression tune) a polohy propedalu nejsou omezování tlumiče, ale téměř lock. Fakt nechápu co tím sledují. Tedy vyjímka jsou hodně těžký jezdci, hodně nad 100kg. Těm jediným to navýšení komprese může vyhovovat. Ale pochybuju, že by takových byla většina.
Kolo kolem 130mm zdvihu musí být schopno jezdit jak do kopce, tak z kopce, tak i po rovině. Pokud je konstruováno jen na jízdu hlavně z kopce (a sem tam do kopce), tak je něco špatně. Od toho jsou tady úplně jiné kategorie kol s jinými zdvihy nad 150mm. Pokud to tedy byl záměr konstruktorů udělat kolo jen na sjezdy a výjezdy s tímto zdvihem, tak ho naprosto nechápu. Ale jak jsem psal, mě zase nepřišlo, že by po rovině jelo tak špatně a vůbec si nemyslím, že by u něj byl nějaký odlišný záměr použití než u jiných AM kol.
Ty do porovnání jak to jede na rovině uvažuješ úplně všechno, tedy především pláště, což je na rovině na tvrdém povrchu jeden z nejdůležitějších faktorů. Ale tohle já nikdy do srovnání právě neuvažuju, protože pláště jsou irelevantní a nepodstatné – u nich je samozřejmé, že si tam každý dá jaký chce podle toho jaké vlastnosti požaduje a tedy nesmí se takové věci do srování uvažovat. Srovnání je třeba vždy dělat pro stejné pláště nebo hodnotit jen chování zadní stavby při šlapání, což dělám já (přeci jen na spoustě kol, který dostanu do ruky na chvíli nemůžu na tu chvíli měnit pláště). Kdybys dal na HT ty stejné pláště, tak také moc nepojede a nemůžeš z toho vyvozovat závěr, že HT jede špatně.
A teď k funčním změnám stavby. Vahadlo bylo sice změněno, toho jsem si všimnul, ale ne rozmístění čepů. A bez změny umístění čepů to nemá zcela žádný vliv na funkci (může to mít vliv na výdrž, může být pevnější, lehčí, ale ne nic souvisejícící s funkcí). Ale nedělal jsem zcela přesná měření, jestli nedošlo třeba k posunu o 2–3mm, proto jsem psal, že nevím o žádných funčních změnách. U téhle konstrukce by ale velmi drobný posun čepů neznamenal žádnou zásadní změnu v chování. Pro 08 (nejel jsem zatím) bude zásadní jen výběr verze vnitřního nastavení tlumiče. Ten je ale zásadní pro úplně všechna kola, kde ho osadili a tím zprznili.
Ještě tedy zdůrazním takhle zvlášť. Pokud cokoliv píšu o chování jakéhokoliv fulla, tak vždy myslím pouze chování rámu + tlumiče a nic jiného. Jediné co do toho ještě částečně zasahuje je vidlice, ale ne kvůli chodu, ale kvůli tomu, že ovlivňuje geometrii a tedy dá výslednou geometrii rámu.
A pokud se hodnotí konkrétní kolo a něco z jeho osazení, tak vždy píšu, že se mi třeba nelíbí osazení za danou cenu nebo že bych tam raději viděl jinou vidlici. Ale osazení a vidlici každý vidí a už si zhodnotí i sám.
Podstatné je vždy chování rám + tlumič a jeho geometrie.
který teda ten rám bys poradil? meridu si mám možnost vyzkoušet (za zálohu na celý den) u otatních kol to asi možné nebude, proto o ní uvažuji.
ještě jsem našel loňský model Canyon Nerve ES 6.0 ( http://www.canyon.com/…article.html?… ) ten mě zaujal taky, ale tenhle nebudu moct vyzkoušet.
Jak jsem psal, ten limit 20tis. je hodně šibeniční. Samotné rámy jsou obecně drahé. Takže je to těžké.
Ten Canyon by byl určitě lepší, ten chodí bezva. Ale je to s Monarchem a o tom zatím nic nevim. Můžu jen napsat, jaký je ten rám s Pearlem. Něco z toho bude stejné (tlumící část je pořád stejná), ale netušim zda Monarch má stejný průběh jako Pearl nebo je už méně progresivní. S Pearlem je ten rám velmi slušně citlivý a žehlivý, k čemu přispívá jak rám samotný a jeho průběh (který je dost progresivní), tak Pearl, kde v poloze open není omezovaný jako letošní Fox tlumiče ve verzi compression tune max. S Pearlem to mělo jedinou nevýhodu. Rám samotný je poměrně dost progresivní a Pearl také. Takže konec zdvihu je progresivní moc. Což pak v praxi znamená, že pokud neskáčeš dvoumetrové dropy, že si odečti tak 1–1,5cm zdvihu, který nikdy nevyužiješ (ani s trošku větším sagem; tedy s extra velkým sagem přes 30% už možná jo, ale to nic neřeší, protože ti sag sežere více zdvihu než získáš na konci).
Na druhou stranu to má zase 140mm zdvihu, takže to že nevyužiješ posledních 1–1,5cm zas tak nevadí.
Pokud by náhodou byl Monarch progresivní méně, tak by nevyužitého zdvihu bylo pak také méně.
Při tom limitu kolem 20tis. a situací s Fox tlumiči, že jsou všude s compression tune max bych šel rozhodně do toho Canyonu i přes tu přílišnou progresivitu na konci zdvihu.
Otázka ovšem u toho Canyonu je, jestli potřebuješ tak velký rám. Píšou že je jen v XLku. Pokud potřebuješ takhle velký rám, tak je tu u Canyonu ještě výhoda, že má hodně velký sloping a v XLku to není taková koza jako některé jiné rámy.
Velký výběr rámů je pak až kolem 30tis. a tam se právě rámy zase vůbec nevyplatí kupovat, když pak celá komplet kola nejsou o moc dražší.
jestli se vyplatí či nevyplatí kupovat rámy kolem 30t je otázkou.
ono totiž prodejci mají věčinou jen rám schodný s nejvyšším modelem,to znamená že je osazen nejlepším tlumičem a to je také jeden z důvodů proč si kola skládám.sice je možnost tlumič na nižším modelu prodat a koupit jiný ale to je operace kterou nehodlám podstupovat…a kompletní bike který bych si třeba pořídil mnohdy stojí ke 100t a tolik nehodlám do kola investovat.
pak je tady plno jiných faktorů proč volím nákup rámu před sériovkou ale to už je na jiné téma.
U některých značek to tak je, to máš pravdu. A pokud je to situace, kdy varainta s lepším tlumičem stojí 100tis. tak to je pak jasné. Ale tak to není u všech značek.
A také jsem to hlavně myslel z pohledu jeho finanční situace, kde si zas tak nemůže vybírat ani v rámech ani v celých kolech a třeba celý Canyon AM5ka se určitě stále vyplatí i oproti tomu zlevněnému rámu, co dával odkaz (a který je navíc jen v XLku). Za 700 euro dostane Talase, K18 + zbytek komplet osazení, které není tak špatné. To by výrazně ušetřil i kdyby to vše rozprodal za poměrně nízké ceny.
Nadruhou stranu je tu letos jeden faktor a to ta verze compression tune max u RP23, což u stejně komplikuje rámové sety s RP23 tlumičem. Tedy já bych si tuhle verzi tlumiče už určitě nekoupil.
No já už se třeba také začínám přiklánět k nekupování sériovek. V cenové relaci typu Canyon AM5ka je sériovka o mnoho levnější.
Ale když jsem počítal svoje Stereo, tak po dílech by nevyšlo zase o tolik dráž a to i včetně předraženýho Talase (tím myslím, že samotný je předražený).
No a když přičtu náklady spojené s tlumičem, který dodatečně řeším… I když nevím, jestli by byl k mání samotný rám bez tlumiče.
Rozdíly mezi značkama jsou značný. Třeba u Cube AMS 125 je poměr 26k za rám proti 52k za celý kolo – oboje stejný tlumič RP23.
Giant Trance X 33k s RP23 proti 44k s pouze R.
Canyon má ceny rámů úplně mimo, ten je prostě samostatný prodávat nechce. Rozdíl 100 euro mezi celým kolem a rámem je hustej.
takhle velký rám asi ne, měřím 187cm.
tak to vezmeme asi jinak. když budu chtít teda celoodpružené kolo ALL MOUNTAIN které teda vybrat, a podle čeho se řídit. Mě se líbí Canyon Nerve AM 5.0 rám je stejný jak u nejvyššího modelu to konkrétně u Meridy nebylo (i proto jsem chtěl jen rám) který systém zadní stavby je lepší? nebo je to jedno a když se mi bude to či oné kolo líbit tak vše bude fungovat přibližně stejně a jde jen o to kdo si to jak vyřešil???
Pokud bys mohl koupit zcela cokoliv, tak nejlepší full neexistuje. Každý systéme a konkrétní přepákování má nějaké výhody a nevýhody a pro každé konkrétní požadavky bude vhodné trošku něco jiného.
Pokud ale jsou omezené finance, tak bych vzal určitě Canyona. Rám je po funkční stránce velmi slušný, i když samozřejmě jak píšu výše, tak pro některé konkrétní požadavky bude i jiná varianta lepší.
Poměr cena/výkon je u AM5ky bezkokureční, takže v případě omezených financí ho určitě doporučím.
Ono stejně pokud nemáš více zkušeností s fullem, tak se přesně idální kolo vybírá těžko, protože vlastně přesně nevíš co chceš (a je to normální, já to u prvního fulla, když jsem ještě neměl současně ani téměř nic vyzkoušeno také moc nevěděl).
Jediná zásadnější nevýhoda toho Canyona je ta progresivita jak jsem psal pro ten rám. Ale pokud vezmeš celé kolo, tak to je osazení RP23 s větší komorou, což tu progresivitu snižuje a už je to celkem v pohodě při té kombinaci.
Canyonu bych osobně vytknul pouze tu verzi tlumiče, že je osazený tlumičem s vnitřním nastavením compression tune na max, ale to jsou skoro všechna kola včetně Meridy, takže jinde to není lepší.
Mezi Canyonem a Meridou bych vůbec neváhal a vzal Canyona.
no a co jiné značky kol? Marin, Cube, Giant, Gary Fisher, GT…? Je toho strašně moc. Nebo zůstat u Canyonu? Kde rám a tlumič je stejný jako u top modelu (což preferuji a tedy v tomto případě pro mě rozhodující a nejdůležitější hledisko). Zbytek pravděpodobně půjde na staré kolo
Dobrých kol by se našla řada a pak by se dalo i vybírat vhodněji dle přesnějších požadavků.
Problém je cena. Za cenu AM5ky u žádné značky až na pár vyjímek (třeba některé Radony, které fungují na přímém prodeji jako Canyon) kolo s dobrým tlumičem a vidlicí nepořídíš.
Třeba u Cubu (to uvádím protože z hlavy vím za kolik se dají pořídit přesně) verze s horším ošizeným tlumičem není, ale začínáš na 50tis. (u AMS 125ky, u Sterea ještě výše), což je už výrazně více než Canyon.
U Giantu jsou i cenově srovnatelné modely jako Canyon, jenže s horším tlumičem, horší vidlicí, horším osazením.
Ostatní značky to samé.
Takže jiná značka by měla význam jen v tom případě, že bys měl už vyhraněné požadavky na specifikou funci a pak by pro tebe mělo smysl za stejné peníze vzít výrazně hůře osazené kolo.
Jiná situace je při větších investicích. Vyšší modelu Canyonu už jsou čím dál méně výhodné. Tím nemyslím, že by byly nevýhodné, ale za podobnou cenu už je tam mnohem větší výběr kol s podobnou úrovní osazení, takže tam už si každý může vybírat více.
takže je rozhodnuto. Dík moc za vyčerpávající informace
tak ještě ne, ještě jsem mrknul na ty Radony a zaujal mě Radon Stage 5.0 ( http://www.radon-bikes.de/…d_23466_.htm ) za sejnou cenu jako Canyon AM5 tak který se ti zdá lepší, nebo výhodnější z pohledu komponentů. nebo stačí napsat výhody a nevýhody u jednotlivých kol. Dík moc
Radona jsem nikdy nejel, ale je to téměř totéž co muj Cube AMS 125ka. Výbava je slušná u obou a nejsou tam velké rozdíly.
Zásadní rozdíl tedy vidím pouze ve dvou věcech a to rám a vidlice. Rámy jsou dobré oba, ale trošku odlišné. Canyon AMko i přes high volume komoru bude rozhodně progresivnější. A to neříkám, že je ani dobře ani špatně. Radon bude vhodnější na méně agresivní jízdu, hlavně bez větší skoků a nemůže se stát, že by tam zbýval nějaký nevyužitý zdvih, ale naopak při větších skokách by už chodil na doraz (tedy nechodil kdybys ho přefoukal, ale to by pak nebylo ono). Na větší skoky bude progresivní už málo. Canyon je navíc osazen koly a plášti trošku více do endura.
No a vidlice, tady to není tak úplně jednoduché. Dobré jsou opět obě. U Talasu to komplikuje trochu ta vyšší komprese v originálním stavu. Ta kdyby tam nebyla, tak řeknu jasně raději Talase. Takhle v originále bude RVL o malinko citlivější. Talas má navíc snižování zdvihu (tím myslím použitelná často, u-turn na častější změny zdvihu není) a high speed expanzi.
K výběru jednoho z nich bych se přiklonil hlavně dle stylu jízdy.
U Radonu bude pravděpodobně složitější koupě. Radon pravděpodobně (aspoň co jsem koukal dle webu) neposílá celá kola do ČR, ale chtělo by to ověřit u nich.
Hele, nic ve zlym Mloku, ale netrpíš ňákou pokročilou formou grafomanie?:) Tohle přece nikdo normální nemůže do internetovýho fóra (kde se obvykle jenom nadává) napsat. A většinou ani přečíst:)) Píšeš navíc strašně neúsporně, nezajímavě, slovíčkaříš a opakuješ se a fakt se to nedá pobrat. Toť jen taková konstruktivní poznámka, neber to nějak vážně:)
K tématu, kamarád tu Meridu má, párkrát sem si jí vyzkoušel a minimálně geometrie je prima hravá a vydrží taky dost (fest jí nakládá: skoky už tři roky (se to pěkně rýmuje)). Jede relativě pěkně i s těžkejma kolama, stoupá ok. Detaily k tlumení a pružení ani jeden z nás moc neřeší, takže neporadim:)
Je pravda, že někteří s tím určitě problém mají to přečíst, když jim to trvá dva roky než to přečtou.
Právě, musel sem to číst na etapy;)
:-)
No a co teda radíš za rám? Já právě nemám žádné zkušenosti s celoodpruženým kolem. Taky by mě zajímaly hlavní rozdíly mezi XC a AM. Zdvih, váha rámu to je mi jasné ale hlavně jak se co chová v terénu, jak který dokáže pohlcovat nerovnosti a kde končí jeho schopnosti. Jsem samozřejmě limitován penězi a to je těch 20 000 max bych mohl vyšplhat na 25 000.
Otázka je jestli jít cestou samotného rámu s tlumičem. To je cesta u většiny kol výrazně dražší (v tomhle ohledu je na tom ta Merida cenou velmi dobře).
Pokud kolo máš a jen chceš přejít na jiný rám, tak bych osobně šel spíše cestou kolo prodat a koupit celé nové. Pak je tu možností spousta.
Pokud bys chtěl jít jen cestou samotného rámu, tak to bude problematické za 20tis.
kolo mám ale prodávat se mi ho nechce, páč rám bych postoupil dalším členům rodiny, a navíc za něj nedostanu tolik abych si mohl koupit kompletně nové kolo. Proto chci jen rám, poněvadž mám jen a pouze těch oněch 20
Nevim, co máš za kolo, ale pokud bys ho prodal za cca 18tis., tak máš na Canyona AM5ku.
A pokud má výrazně menší cenu, tak zase netušim, kde vezmeš věci na osazení toho full rámu, tedy třeba vidlici se 140mm zdvihu (pokud ji máš nějakou solidní, tak zase to kolo se musí blížit prodejní ceně 18tis., pokud je aspoň trošku vyváženě osazené).
kolo mám si myslím slušné. Rám Apache super light alloy U6, vidlice Rock Shox Revelation dual air, komplet v XT kromě brzd to jsou hydrauliky deore, kola Mavic Crossride. Kola, vidlici a kliky jsem kupoval minulý rok nové, proto jsem si říkal že si koupím jen rám. Ani nevím za kolik bych to mohl prodat.
jezdil sem na ty lonsky testovacce a to byla hruza, vunec to nejelo a citlivoct byla asi tak na urovni hardtailu, tohle je s lepsim tlumicem ale stejnak bych do toho nesel. navic je to hrozne tezky
Tohle bohužel potvrdím. Taky jsem měl půjčenou loňskou Meridu AM 800D. Těžký bajk, docela líný, když byl tlumič nafoukaný na mou váhu, tak to nebylo moc citlivé ani na zdvihu 130 mm. Až jsem upustil tlumič na 60 psi, tak to bylo citlivé, ale při jízdě to hodně houpalo.
Mel jsem je na vikend doma a vysledek stejnej, vubec me neoslovilo:(
Tiez pozeram po tej Meride, konkretne po celom biku Am5000D. Trocha ma zdesili slova o „nadreti“ sa po rovine. Geometria meridy mi vylozene sedi, teraz jazdim missiona na 80mm, a okrem hmotnosti je to vcelku chrti full.
Ak tu niekto vyskusal tuto (alebo 3000D) s 2.1 plastami ako je napr. ralf, python, alebo nobby nic s propedalom na 3 v pozicii ON a aj vtedy je to leniva hajtra, tak potom nie je o com, treba hladat inde. Predsa 13cm zdvihu neorpavnuje bike k tomu aby bol „lenivy“
Mimochodom, je nejaka realna moznost namontovat remote lock na foxu talas 2008 RL ? Ak nie, dat tam relevation u turn dual air s poplockom alebo pike?
Mal som moznost vyskusat 2008 Gt marathon pro, a bolo to velmi prijemne povozenie, len na trocha svihovejsie jazdenie je potrebne vymenit kolesa a pneumatiky za nieco lahke, a vymenit foxu za nieco co ma lock na rajdach. Bud relevation alebo epicon tad 2008, samozrejme po Milanovej uprave. Inak velmi prijemny bajk, a stale kandidat na mojho „miláška“
08 kola, která mají tlumič s compression tune na max, tak s propedalem v pozici 3 nemůže být lenivý žádné kolo, protože už poloha dva je skoro to samé jako lock o poloze tři ani nemluvě.
Poplock na 140mm vidlici? To už je trošku divná kombinace (tím myslím, že 140mm vidlice není vidlce na závody a tedy se časté zamykání opravdu nepředpokládá), ale proti gustu… Na Foxky se nějaký alternativní poplock snad někdy nabízel, podrobnosti netušim (lock nepotřebuju, tak jsem se po tom nikdy nepídil).
Já lenivost biků posuzuju vždy s otevřeným tlumičem, tedy když pruží a funguje (a ne když je z toho HT), to je aspoň pro mě rozhodující, protože tak jezdím skoro pořád.
A jak už upřesnil speedy, tak je tam také verze tlumiče s compression tune max, takže ani s otevřeným tlumičem to nemůže být s lenivostí nijak hrozné.
A pokud RS, tak bych vzal Pika.
Ale bohužel, jak už jsem tu uváděl, tak díky té verze tlumiče s compression tune na max všechna kola žehlí hůře (které tuhle verzi mají).
možná se už o tom tady mluvilo, ale nečetl jsem to, jelikož je docela časově náročné tu něco dohledat, prosimtě dá se ona komprese nějak odstranit nějakým jednoduchým servisním úkonem?
Ne. U Švece to odmítají upravovat. Leda, že bys našel někoho jiného, kdo to upraví a zvládne pak zpětně natlakovat.
Takže jedině některá ze zahraničních firem, já to řeším přes TF tuned: http://www.tftunedshox.com/push.html
U nich je možno několik variant. Buď jen upravit vnitřní nastavení na jiné nebo rovnou celá Push úprava (kromě nastavení tlumící části dle požadavků předělají celou platformu na jejich Push platformu místo propedalu).
Ceny Push úpravy pro Fox tlumiče: http://www.tftunedshox.com/…pgrades.html
A jen custom valving (to je přenastavení dle požadavků bez Push úpravy) stojí 15 liber, ale to je v rámci servisu 15 liber navíc. Samotné to určitě nepůjde. Ale na tohle jsem se neptal, kolik by to stálo nejméně bez servisu.
Já šel cestou celého nového tlumiče v Push verzi. Ale ještě nemám doma, posílal jsem ho zpět, protože dle mojich požadavků nastavili tlumící část, ale současně vybrali high volume komoru, což nebyl dobrý nápad, takže to mám teď u nich na výměnu komory. Více tady.
U těch prvních dvou odkazů jsem zase zapomněl, že už to funguje jinak (nevim proč, když ten třetí už mám ok).
Tak ještě jednou na kliknutí:
- ceny úprav na předělání na Push verzi včetně nastavení dle požadavků
U nových Push verzí tlumičů pak nabízí jedno přenastavení zdarma (tedy když se přesně netrefí s nastavením dle požadavků). Pro úpravu tlumiče na Push verzi nevim jestli také je jedno přenastavení zdarma.
dík za info
A neviděl jsem to rozebrané, ale co vím, tak je nastavení dobrá skládačka. Je tam více kusů, které se dají vyměnit a různou kombinací se docílý různých nastavení (tedy nejsou rozhodně jen tři nastavení jako jsou označené na tlumiči, ale lze to nastavit v široké škále). Tedy kdo to upravuje by opravdu měl vědět co dělá a mít nějaké zkušenosti a samozřejmě je třeba také mít na výměnu potřebné kusy.
A pak na závěr mít možnost tlakování tlumící části dusíkem na ten velký tlak. A proč to u Švece nechtějí přenastavovat je mi záhadou. Na druhou stranu při jejich cenách a jejich odpovědích, když jsem se na to ptal, tak kdyby to dělali, tak to určitě bude stát ještě mnohem více než u TF tuned.
no a co tedy třeba jinou značku tlumiče, kdž fox tak mrší citlivost
To ale jen ta verze compression tune max. Na druhém kole co mám RP23 07 s propedal tune (loni jen jiné označení toho samého) na minimu a ten je super. Pak mi RP23 přesně sedí jeho průběhem, líbí se mi, že má negativku. Jiný tlumič pro není lepší řešení. Nebýt toho interního nastavení compression max, kdyby ponechali na min jako loni (loni to tak měli skoro všichni výrobci kol, letos bohužel skoro všichni vzali verzi s compr. tune max, pořád nechápu proč když si výrobci mohli objednat jakoukoliv verzi narozdíl od volného prodeje samotných tlumičů; a třeba na Zesty je verze s compression tune na minimu), tak jsem spokojený a vůbec bych se Push verzi asi nedstal. Takhle jsem ale rád, že jsem se k ní dostal a už se těším na podrobnější testování až přijde tlumič zpět (co jsem zkoušel tu jejich Push platformu kratičce na té verzi s high volume komorou, tak se mi moc líbila).
A pokud budu mít zcela aktivní tlumič v poloze open (což z Push bude tak jak jsem si ho nechal nastavit), jak chci, tak už u Sterea nějakou platformu občas používat chci.
Takže moc jiná volba ani není. U RS tedy pořád nevim průběh Monarchu, ale dělat testera nechci, když vim, že všechny předchozí RS tlumiče byly hrozně progresivní, což bych nechtěl. No a jiné značky nemají také žádné nějakou dobrou platformu, která by se mi líbila a která hlavně jde vypnout. A pak nemám u RS tlumičů rád elastomerový doraz místo negativky. Ta negativka u Foxu je mnohem příjemnější.
Push verze RP23 se mi zatím zdá zcela ideální, ale uvidím až přijde a otestuju pořádně.
„Leda, že bys našel někoho jiného, kdo to upraví a zvládne pak zpětně natlakovat. Takže jedině některá ze zahraničních firem, já to řeším přes TF tuned“ … je to smutne, ale jina cesta asi opravdu neni. Zkousel jsem jeste pred vic jak tydnem napsat do Slovkolex-u, ale odpoved dosud veskrze zadna. Od Sevce alespon odpovedeli temer obratem – i kdyz zaporne.
davat na AM bajka pythony nebo ralfy mi prijde docela zverstvo:-)))
nevim jak fcelakovo AM 07 ale 08 s nadritim nema nic spolecneho. vzdycky zalezi s cim porovnavas… proti 10kg hardtailu se nadres..samozrejme. v porovnani s jinyma AM kolama je to ale rychle, hbite kolo. (jezdim s nobby nickama 2,25)
Je mi jasne ze mam trocha protichodne poziadavky, no staval som teraz modelove situacie. Jazdim 2.25 plaste (NN a SS) a pri tych aj ostanem (laka ma continental speed king 2.3 ta vaha je uzasna) , no mam velmi presne overene, ze zrychlenie a celkova zivost biku sa da obutim velmi vyrazne ovplyvnit, preto som sa pytal ci to takto niekto skusil. 2.35 fat alberty urobia all mountain aj z ziletky :-)
K tomu tlmicu, RP23, ked som obkukoval tu meridu, tak mam silny pocit ze compression tune tam bolo na strednej ciarke, no bohuzial si to musim opat overit, aby to bolo hodnoverne.
Co sa tyka 140 mm vidlice na zavody, tak to ide uplne v poho, dokonca aj pravidelne okolo 10–20 miesta :-) Citliva vidlica je to najlepsie co moze byt, no ked dojde na svihovu jazdu a zavody, tak sa vidla lockne, oci sa zaleju krvou … a ide sa hore kopcom, potom sa odomkne a ide sa na. Som zvyknuty na upraveny epicon na 140mm, cca 30mm sag, takze bez locku by som umrel. A nemam zaujem mat doma celu stajnu bikov, takze preto, rad sa aj povozim pre radost. Mrzi ma obchodny pristup foxu, jak za sociku. Ak ten biku budem brat, tak na 90% s RS relevation.
Dlho dlho som zvazoval Canyon, nerve xc 9.0, a este stale to mozno nakoniec vyhra, dalsi kandidat je GT marathon 1.0 2008 a potom merida AM5000D, no a mrknol som na biky Cube, aj preto lebo MlokCz velmi podrobne popisal ktory sa ako sprava. Cim viacej clovek rozmylsa, tak tym menej viem co vlastne chcem :-(
Taky to chce zkusti geometrii. Ta je třeba u Sterea velmi ošidná, tím myslím, že ne každému musí padnout díky té konstrukci a je důležité, aby opravdu padal perfektně. Proto Stereo určitě nebude pro každého.
to si trafil „hřebík po hlavičce“ lebo otestovanie si biku je velmi dolezite. Cube maju svojsku konstrukciu, a je ich v okoli malo, snad na pretekoch stretnem niekoho od koho is to na chvilu poziciam. inak toto je hlavny problem preco stale vaham s canyonom. Osahat si nieco na vlastne ruky je ine ako to len vidiet v katalogu.
Geometrie je důležitá vždy, ale u klasické konstrukce s klasickým úhlem sedlovky se to dobře odhadnout z rozměrů geometrie (samozřejmě je třeba vědět, jakou geometrii potřebuješ).
Ale u konstrukce jako má Stereo je ten odhad mnohem obtížnější, délka virtuální horní rámové trubky je jen velmi orientační a nesedí přesně v porovnání, protože přesně záleží v jaké výšce je hlava a kde se to měří, stačí o kousek níže nebo výše a při tom úhlu sedlové trubky vychází úplně jiné výsledky.
Takže třeba u AMS 125ky geometrie co jsem vyčetl přesně seděla s realitou a žádný problém. U Sterea to tak ale přesně rozhodně nebylo. Virtuální horní rámovou trubku mají uvedenou v 18ce Stereo i AMS 125ka stejnou (teda 1mm rozdíl, ale to nepočítám). No a v reálu, když mám teď nastavený posez na obou totožně (tím myslím stejně vysoko sedlo, stejně předozadně sedlo vůči klikám, stejně daleko řídítka od sedla a stejně vysoko vůči sedlu), tak se geometrie liší následovně:
Teď když už mám posez zcela vyladěný, tak jsem s geometrií naprosto spokojen a sedí mi jak ulitá. Ale být to tak vůbec nemuselo a pro něktré jiné tělesné proporce (a zvlášť pro ty, kterým nepadne přesně jedna velikost a budou na rozhraní), tak budou mít na Stereu problém.
U klasické konstrukce když je někdo na rozhraní velikostí, tak téměř vždy jsou vcelku vyhovující velikosti obě s tím, že ta větší s kratším představcem. U Sterea v takovém případě místo aby šly použít obě nemusí vyhovovat žádná.
dost pravdepodobne ses podival na druhou stranu tlumice,…tam je myslim oznaceni nastaveni reboundu a ten je na stredni hodnote
A stačí s tím nastavením rozsah odskoku? Zatím na všech kolech včetně Sterea, co jsem měl v ruce modely 08, tak je rebound tune na minimu a já jsem třeba nastavením dost blízko minimálním tlumení odskoku. Na rebound tune na střed bych to už měl možná přetlumené. Ale nevím, protože netuším o kolik je to posunuté.
Skoro mi připadá jako že u Meridy si ani neřekli jakou verzi tlumiče chtějí a dostali tu standardní (která je i v prodeji samostatně). Ale třeba se pletu a je rebound tune na středu u Meridy naopak potřeba.
jo vpoho, spis si zvykam na jiny chod stavby
Tak to si mi mile překvapil názorem z pohledu závodníka, takový bych tu moc nečekal.
Když má speedy verzi s compression tune na max, tak není moc pravděpodobné, že by tam mohla být jiná verze, i když je možné, že by třeba nějaký výrobce dal na různé velikosti rámů různou verzi (tedy s cílem pro vyšší váhy mít vyšší nastavení komprese).
Ono tuto sezonu to s tym zavodenim nevyzera az tak ruzovo, no navyky ostali a aj radost z rychlej svihovej jazdy. S odpruzenim sa kamaratim, lebo ked je dobre vybrate a naladene, tak umozni sprijemnit aj chrtenie aj vozenie sa lesom. Inak teraz som kus obkukoval Spectral od canyona, ta 8.0 nevyzera vobec zle, dokonca ma rp23 s big chamber, takze by mohla byt dost linearna. RLC foxka sa da zamknut na „makko“ pri naraze sa otvori, to by sa vcelku dalo.
Inak cely problem s odpruzenim nastava len a len vtedy, ked skonci jazda v sedle, a clovek sa opiera do pedalov v stoji. Je to trocha navyk z cesty, trocha zmena rytmu aj ulava chbrtu, no pravdou je, ze kratky protikopcek sa takto da vybehnut ako hovoria cesi „co by dup“ bez nejakej zurivej namahy. V tiahlom kopci je to ine, tam sa starostlivo kontroluje kazdy pohyb navyse, aby to drze svalstvo nezralo kyslik :-)
Znizovanie zdvihu je zaujimava vec, ludia ktory to maju v mojom okoli si to velmi pochvaluju, no vsetci do jedneho su skor turisti. Podla mna vhodne zvoleny predstavec robi zazraky, ono tych extremnych kopcov (kde by mlokcz jazdil vzdadu 36 a ja tiez, kedze nerad tocim tazke prevody) neni zase az tak vela. Zatial som nenasiel trasu kde by som nevysiel ci s fulom ci s hardtailom, aj ked uznavam ze full vie obcas skutocne pomoct.
Musim napisat paulovicovi ako je spokojny s tym svojim spectralom, obcas nie je nad dojmy uzivatela.
pre mlokacz – epicon na 140mm na majstraku slovenkska v xc
http://www.extremebike.sk/…mage142.html
Aj ked tam to nedopadlo zrovna slavne, boli to bohove preteky, tolko som sa v zivote nenapadal :-)
TAk jsem si půjčil Meridu AM 3000. Parádní kolo, geometrie sedí. Akorát ten tlumič – samozřejmě maximální compression tune, a není to ono, připadá mi že Swinger SPV 3way je mnohem ciltlivější.
Swinger s malým tlakem v SPV komoře opravdu klidně citlivější být může.
Ahoj vespolek,
jak dlouhý představec se seriově montuje na velikost L u tohohle biku?
Třeba já tam měl 120.
Stavím kolo na stejně velkém rámu a potřebuji vědět, co mám koupit (na Meridě jsem jel)
Jen mi 120 připadá 120 celkem dost na druhém kole mám teď 100 – je tam ale delší rám…
Ozve se ještě jiný majitel AM-ka v L-ku? Dávala se 120 všude?
Co se tam dává standardně je přeci úplně fuk (snad nikdy na žádném kole co jsem měl jsem nenechal originál délku představce), dej co ti bude vyhovovat.
Meridu jsem v L-ku testoval a jezdilo se mi na ní dobře. Nový rám (ghost) má stejnou geometrii, tak bych si chtěl ušetřit experimenty a dát tam to co jsem už zkoušel…