Ahoj lidi,
potřeboval bych poradit zda bych centrovacím pravítkem mohl vycentrovat kolo nebo něco čím bych to zvládl doma na kolenu. Dík moc za rady
Ahoj lidi,
potřeboval bych poradit zda bych centrovacím pravítkem mohl vycentrovat kolo nebo něco čím bych to zvládl doma na kolenu. Dík moc za rady
Ahoj. Žádné pravítko není tak úlně potřeba – já jsem se to naučit zde: http://www.ivelo.cz/…trovani-kol/ . Hodně zdaru!
Centrovacim pravitkem vycentrovat kolo? To se dela jak?
Podle pravítka namaluješ čáru a co přebývá, uřízneš :-)
Tak aby si tady na toto fórum tak úplně nezanevřel, tak se ti pokusím dát nějakou užitečnou radu.
Podle toho jak si ten dotaz formuloval, evidentně toho o centrování moc nevíš, tak se nediv, že se ti tu ostatní tak trochu vysmívají. Rada první zkus možná radši ve svém vlastním zájmu, dát kolo na centrování do servisu, nebo někomu kdo to umí.
Pokud se ti první rada nelíbí a chceš si to risknout, nebo se to učit způsobem pokus omyl, tak nejjednoduší způsob jak vycentrovat kolo, je centrovat to podle brzdových špalků ráfkových brzd. Centrovací pravítko slouží pro záplétání nových kol, ke kontrole toho, jestli máš ráfek vycentrovaný na střed náboje. Pkud nemáš k dispozici kolo s ráfkovejma brzdama nezbyde ti nic jinýho než si koupit centrovačku. Například něco takovýho http://www.kupkolo.cz/…-3175_z2048/ je to teda strajnej ******, ale na naučení to asi stačí. Rozumně centrovat kola se na tom, ale nedaj.
Centrovacím pravítkem měříš jestli je ráfek ve středu kola, a používáš ho na nové i opravované kola
No dyť jsem napsal vzásadě to samý, jen jinými slovy. U opravovanýho kola předpokládám, že už ho někdo na střed zapletl, i když kontrola je 5 vterin, že :-) . Jinak když už chceš tak ten ráfek by měl být asi na střed rámu mezi patkami, což je prostředek náboje, nebo prostředek kola, zkrátka prašť, nebo uhoď, prostě na prostředek. :-)
V zacatcich jsem na to pouzival starej ram a pevnou vidlici, ktere jsem chytl do sveraku a kde jsem mel brzdovych cepech prichycene dorazy, podle kterych se centrovalo.
Nebylo to moc elegantni, ale par kol jsem na tom vypletl.
Přesně takhle to dělám i dnes. Nic elegantního jak píšeš, ale k běžné údržbě postačí.
zdravím dokázal by mi někdo poradit? snažil jsem se vycentrovat zadní kolo 28" no po delší chvili jsem na to přišel a mam to krásně vycentrovaný ale na straně kde mám vícekolečko jsou dráty napnuté a na te druhé straně je mam takový volnější nevite co s tím bych musel všechno podotahovat ale ta jedna strana už je docela dost utáhlá
a centroval jsem to s tím vícekolečkem je to chyba? má se i to vícekolečko sundat před centrováním ?
Je vcelku logicke, ze u nesymetrickeho naboje je kazda strana jinak napnuta, pokud ma byt rafek v podelne ose ramu.
jak píše vilém, u nesymetrických nábojů je to normální, a ty rozdíly můžou být opravdu velké, např. napnutí drátů 100kg na jedné straně a 60kg na straně druhé. Proto se taky občas na tu méně zatíženou stranu používají odlehčené dráty, vydrží to a váha jde dolů.
tak to jste mě celkem potěšili
takže bych se neměl bát toho že by se něco mohlo pokazit
Tak ona je otazka jak moc nebo malo mas napnutou stranu u kazety, jak stejnomerne, jestli jsi rafek neposunul mimo osu atd:) Stejnomernost muzes porovnat cinkanim na draty.
ja to utahoval tak jako pocitově :D jakože jsem to uplně nepřepinal ty draty u kazety, nebo abych to lepe vysvětlil utáhnout by to jestě šlo ale to by bylo už hodně natvrdo tak jsem to nechal cca o čtvrt nebo pul otačky volněji no a na te druhe straně tam je to více volnejší ale vycentrovaný je uplně super pohlídal jsem si aby ten ráfek byl na středu jakože mezi rámem. ono se to nejlíp pozná tim pravítkem že ale to nemam :D. cinká to taky stejně vsechno
To centrovaci pravitko muzes nahradit treba opacne nasazenym kolem do ramu. Kdyz si to na stejnem miste odmeris od zadni stavby, nebo si na zadni stavbu pridelas bzz pasku, kterou zastrihnes tak, aby byla u rafku, ktery pak otocis.
jojo s tou páskou jsem to skoušel to je další dobrá rada otočit kolo opačně dík a tak jsem to proměřoval je tam odchylka 0,5 mm to myslím ještě je v toleranci :)
Máš pravdu centrování moc nedám, ale chci se to naučit. Dík moc za rady
Centrovací stolici TacX nekupovat. Je to horší než kdybys centroval přímo v rámu.
Proč? Měl jsem ji a úplně v pohodě. Jinak za těch 5 let od dotazu …
Zdarec, mám enduro ráfek, který toho sice moc nenajezdil, ale nějaký ten bouchanec párkrát schytal. Kolo je celkem hezky vycentrované, ale jak je asi ráfek pokřivený, tak aby kolo neházelo, tak je třeba mít některé dráty přepnuté a jiné zase až příliš povolené. Čili očekávám, že dráty brzy začnou praskat. Dá se to nějak řešit, nebo až začnou dráty praskat, tak vyměnit ráfek? Dá třeba kolo rozplést a ráfek vyrovnat?
co třeba ráfek vyměnit?
Ano, to mě taky napadlo ;) Jen se ptám, jestli se dá zachránit tenhle, nebo jestli už je defacto po smrti.
pane Lorenc uvezu to?
asi stejné věštění – buď na tom jezdi nebo to vyměň, nějaké rovnání ráfku je nesmysl
Zkus celý výplet úplně povolit a začít s utahováním od začátku. Někdy to zabere až zázračně.
Jezdi to do smrti a pak novej ráfek, nic jiného nemá cenu, případně nové dráty, když sou ty stará zarostlý v nipli nebo dodrbaný, to už pak taky nemá cenu šetřit, když to rozpletáš.
Dobrá tedy :)
Oživím téma. Chtěl bych si docentrovat ráfek, na kterém jsou z boku samolepky. Doposud jsem centroval jen kola pro ráfkovou brzdu metodou ‚o palec‘, což ale díky tloušťce samolepek moc nejde… Jak to doma řešíte?
A v cem to centrujes? Ve stolici nebo v ramu?
Samolepky sundat.
Zalezi jaky kola resis, casto to jde udelat tak, aby samolepky nevadily. Ja pletu s uchylkomerem a pripadne kouknu jak je nalepka tlusta. Zaplest se da docela v klidu s bocni presnosti 0.1mm, ale neni to uplne potreba. Takze proste pocitas s tim, ze v oblasti nalepek ti to trochu cinkne, ale vis, ze to rovne je… Jestli rovnas podle spalku nebo v ramu kola, tak nalepky jsou posledni co bych resil.
no pokud jsou ty samolepky po cele ploše tak asi sundat ,ale většinou tam nakej milimetr bude ,jinak by to asi nikdo nedocentroval ,já to dělám tak ze vemu stahovací pasek dam na trubku rámu ,zatahnu a konec přiměřeně nasikmo zatrihnu ,pak otocim aby se rafku dotýkal jenom milimetr a kdy tocis tak to krásné zvoní ,a amatérský docentrovani v pohodě
Diky za rady. Je fakt, ze nevim jak je vlastne samolepka silna a treba to opravdu neni potreba resit. Centruju ve stare vidlici ve sveraku a skrtam rafkem o palec.
Samolepka je silna tak 0,3mm maximalne, spis min a to fakt nemy smysl resit.
Super nápad, určitě použiji.
zdarec potřebuji něco objasnit (předesílám, že jsem co se centrování kol _naprostý_ nováček). Koukal jsem na YT na jedno video a naprosto nechápu směr, který dotyčný utahuje nipl .. podle mě, by to mělo být právě naopak. Jsem blbej já nebo to má Mavic opačně ??? :-)
Obe videa jsou stejna. Akorat teda nechapu nac narazis.
jo stejny video jen jiny cas .. narazim na to, ze nipl utahuje opacne nez jsem si myslel, ze se utahovat ma …
On o utahovani mluvi, ale povoluje je.
pak je to teda trochu zmatecny, ale uz by to odpovidalo. Ja prave nevedel, zda to nekteri vyrobci nemaji z nejakyho duvodu opacne .. dneska uz jeden nevi :-) Jen me to zajimalo … Diky za odpoved !
Taky mi to přijde opačně, drát je prostě šroub a nipl matka.
jasně povoloval :))
Ano, Mavic má niple s opačným závitem.
Presne tak. Tyka se to tedy jen tech vypletenych kol, ktera maji zavit v rafku a do nej se sroubuje nipl. Na zircalovem dratu je nipl, ktery drzi hlavicka dratu. Typicky vyssi verze Crossmaxu a Ksyria.
A na crossridu z videa?
ale na videu je snad normální ne?
Jo. Má tam crossridy, ty mají standard. Niple povoluje a říká utahovat :)
ad Zircaly a opacny zavit … na jinem videu meni chlapik primo zircaly na KSYRIU SL a zminuje se o tom, ze maji opacny zavit. Takze nipl se sice sroubuje do zavitu v rafku, ale diky opacnemu zavitu to vychazi „normalne“ … doprava povoluje, doleva utahuje(sroubuje dovnitr) ..
aspon teda co jsem schopen posoudit. Takze to co je na videu z Kastar je „spatne“ … jde o povolovani. Doufam teda, ze jsem to nezmotal :-)