• cody10

    Ahoj lidi,

    potřeboval bych poradit zda bych centrovacím pravítkem mohl vycentrovat kolo nebo něco čím bych to zvládl doma na kolenu. Dík moc za rady

    0 0
    • Adam1985  

      Ahoj. Žádné pravítko není tak úlně potřeba – já jsem se to naučit zde: http://www.ivelo.cz/…trovani-kol/ . Hodně zdaru!

      0 0
    • Vilém  

      Centrovacim pravitkem vycentrovat kolo? To se dela jak?

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • Rychlej turista  

        Podle pravítka namaluješ čáru a co přebývá, uřízneš :-)

        0 0
    • Seky  

      Tak aby si tady na toto fórum tak úplně nezanevřel, tak se ti pokusím dát nějakou užitečnou radu.

      Podle toho jak si ten dotaz formuloval, evidentně toho o centrování moc nevíš, tak se nediv, že se ti tu ostatní tak trochu vysmívají. Rada první zkus možná radši ve svém vlastním zájmu, dát kolo na centrování do servisu, nebo někomu kdo to umí.

      Pokud se ti první rada nelíbí a chceš si to risknout, nebo se to učit způsobem pokus omyl, tak nejjednoduší způsob jak vycentrovat kolo, je centrovat to podle brzdových špalků ráfkových brzd. Centrovací pravítko slouží pro záplétání nových kol, ke kontrole toho, jestli máš ráfek vycentrovaný na střed náboje. Pkud nemáš k dispozici kolo s ráfkovejma brzdama nezbyde ti nic jinýho než si koupit centrovačku. Například něco takovýho http://www.kupkolo.cz/…-3175_z2048/ je to teda strajnej ******, ale na naučení to asi stačí. Rozumně centrovat kola se na tom, ale nedaj.

      0 0
      • kubad  

        Centrovacím pravítkem měříš jestli je ráfek ve středu kola, a používáš ho na nové i opravované kola

        0 0
        • Seky  

          No dyť jsem napsal vzásadě to samý, jen jinými slovy. U opravovanýho kola předpokládám, že už ho někdo na střed zapletl, i když kontrola je 5 vterin, že :-) . Jinak když už chceš tak ten ráfek by měl být asi na střed rámu mezi patkami, což je prostředek náboje, nebo prostředek kola, zkrátka prašť, nebo uhoď, prostě na prostředek. :-)

          0 0
      • Vilém  

        V zacatcich jsem na to pouzival starej ram a pevnou vidlici, ktere jsem chytl do sveraku a kde jsem mel brzdovych cepech prichycene dorazy, podle kterych se centrovalo.

        Nebylo to moc elegantni, ale par kol jsem na tom vypletl.

        0 0
        • GiiP  

          Přesně takhle to dělám i dnes. Nic elegantního jak píšeš, ale k běžné údržbě postačí.

          0 0
        • huricane  

          zdravím dokázal by mi někdo poradit? snažil jsem se vycentrovat zadní kolo 28" no po delší chvili jsem na to přišel a mam to krásně vycentrovaný ale na straně kde mám vícekolečko jsou dráty napnuté a na te druhé straně je mam takový volnější nevite co s tím bych musel všechno podotahovat ale ta jedna strana už je docela dost utáhlá

          a centroval jsem to s tím vícekolečkem je to chyba? má se i to vícekolečko sundat před centrováním ?

          0 0
          • Vilém  

            Je vcelku logicke, ze u nesymetrickeho naboje je kazda strana jinak napnuta, pokud ma byt rafek v podelne ose ramu.

            0 0
          • Georrge  

            jak píše vilém, u nesymetrických nábojů je to normální, a ty rozdíly můžou být opravdu velké, např. napnutí drátů 100kg na jedné straně a 60kg na straně druhé. Proto se taky občas na tu méně zatíženou stranu používají odlehčené dráty, vydrží to a váha jde dolů.

            0 0
            • huricane  

              tak to jste mě celkem potěšili

              takže bych se neměl bát toho že by se něco mohlo pokazit

              0 0
              • Vilém  

                Tak ona je otazka jak moc nebo malo mas napnutou stranu u kazety, jak stejnomerne, jestli jsi rafek neposunul mimo osu atd:) Stejnomernost muzes porovnat cinkanim na draty.

                0 0
                • huricane  

                  ja to utahoval tak jako pocitově :D jakože jsem to uplně nepřepinal ty draty u kazety, nebo abych to lepe vysvětlil utáhnout by to jestě šlo ale to by bylo už hodně natvrdo tak jsem to nechal cca o čtvrt nebo pul otačky volněji no a na te druhe straně tam je to více volnejší ale vycentrovaný je uplně super pohlídal jsem si aby ten ráfek byl na středu jakože mezi rámem. ono se to nejlíp pozná tim pravítkem že ale to nemam :D. cinká to taky stejně vsechno

                  0 0
                  • Vilém  

                    To centrovaci pravitko muzes nahradit treba opacne nasazenym kolem do ramu. Kdyz si to na stejnem miste odmeris od zadni stavby, nebo si na zadni stavbu pridelas bzz pasku, kterou zastrihnes tak, aby byla u rafku, ktery pak otocis.

                    0 0
                    • huricane  

                      jojo s tou páskou jsem to skoušel to je další dobrá rada otočit kolo opačně dík a tak jsem to proměřoval je tam odchylka 0,5 mm to myslím ještě je v toleranci :)

                      0 0
      • cody10  

        Máš pravdu centrování moc nedám, ale chci se to naučit. Dík moc za rady

        0 0
      • straky  

        Centrovací stolici TacX nekupovat. Je to horší než kdybys centroval přímo v rámu.

        0 0
        • lidumil  

          Proč? Měl jsem ji a úplně v pohodě. Jinak za těch 5 let od dotazu …

          0 0
    • blaza84  

      Zdarec, mám enduro ráfek, který toho sice moc nenajezdil, ale nějaký ten bouchanec párkrát schytal. Kolo je celkem hezky vycentrované, ale jak je asi ráfek pokřivený, tak aby kolo neházelo, tak je třeba mít některé dráty přepnuté a jiné zase až příliš povolené. Čili očekávám, že dráty brzy začnou praskat. Dá se to nějak řešit, nebo až začnou dráty praskat, tak vyměnit ráfek? Dá třeba kolo rozplést a ráfek vyrovnat?

      0 0
      • kubad  

        co třeba ráfek vyměnit?

        0 0
        • blaza84  

          Ano, to mě taky napadlo ;) Jen se ptám, jestli se dá zachránit tenhle, nebo jestli už je defacto po smrti.

          0 0
          • kubad  

            pane Lorenc uvezu to?

            asi stejné věštění – buď na tom jezdi nebo to vyměň, nějaké rovnání ráfku je nesmysl

            0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Zkus celý výplet úplně povolit a začít s utahováním od začátku. Někdy to zabere až zázračně.

            0 0
      • tomxxx  

        Jezdi to do smrti a pak novej ráfek, nic jiného nemá cenu, případně nové dráty, když sou ty stará zarostlý v nipli nebo dodrbaný, to už pak taky nemá cenu šetřit, když to rozpletáš.

        0 0
      • blaza84  

        Dobrá tedy :)

        0 0
    • rapo  

      Oživím téma. Chtěl bych si docentrovat ráfek, na kterém jsou z boku samolepky. Doposud jsem centroval jen kola pro ráfkovou brzdu metodou ‚o palec‘, což ale díky tloušťce samolepek moc nejde… Jak to doma řešíte?

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • Vilém  

        A v cem to centrujes? Ve stolici nebo v ramu?

        0 0
      • xtonda  

        Samolepky sundat.

        0 0
      • tomxxx  

        Zalezi jaky kola resis, casto to jde udelat tak, aby samolepky nevadily. Ja pletu s uchylkomerem a pripadne kouknu jak je nalepka tlusta. Zaplest se da docela v klidu s bocni presnosti 0.1mm, ale neni to uplne potreba. Takze proste pocitas s tim, ze v oblasti nalepek ti to trochu cinkne, ale vis, ze to rovne je… Jestli rovnas podle spalku nebo v ramu kola, tak nalepky jsou posledni co bych resil.

        0 0
      • jardalee  

        no pokud jsou ty samolepky po cele ploše tak asi sundat ,ale většinou tam nakej milimetr bude ,jinak by to asi nikdo nedocentroval ,já to dělám tak ze vemu stahovací pasek dam na trubku rámu ,zatahnu a konec přiměřeně nasikmo zatrihnu ,pak otocim aby se rafku dotýkal jenom milimetr a kdy tocis tak to krásné zvoní ,a amatérský docentrovani v pohodě

        0 0
        • rapo  

          Diky za rady. Je fakt, ze nevim jak je vlastne samolepka silna a treba to opravdu neni potreba resit. Centruju ve stare vidlici ve sveraku a skrtam rafkem o palec.

          0 0
          • novas752  

            Samolepka je silna tak 0,3mm maximalne, spis min a to fakt nemy smysl resit.

            0 0
        • detoxy  

          Super nápad, určitě použiji.

          0 0
    • Twitko  

      zdarec potřebuji něco objasnit (předesílám, že jsem co se centrování kol _naprostý_ nováček). Koukal jsem na YT na jedno video a naprosto nechápu směr, který dotyčný utahuje nipl .. podle mě, by to mělo být právě naopak. Jsem blbej já nebo to má Mavic opačně ??? :-)

      je to vidět tady (utahování niplu klíčem od výpletu/náboje)

      nebo tady (utahování zevnitř ráfku)

      0 0
      • Vilém  

        Obe videa jsou stejna. Akorat teda nechapu nac narazis.

        0 0
        • Twitko  

          jo stejny video jen jiny cas .. narazim na to, ze nipl utahuje opacne nez jsem si myslel, ze se utahovat ma …

          0 0
          • Vilém  

            On o utahovani mluvi, ale povoluje je.

            0 0
            • Twitko  

              pak je to teda trochu zmatecny, ale uz by to odpovidalo. Ja prave nevedel, zda to nekteri vyrobci nemaji z nejakyho duvodu opacne .. dneska uz jeden nevi :-) Jen me to zajimalo … Diky za odpoved !

              0 0
      • xtonda  

        Taky mi to přijde opačně, drát je prostě šroub a nipl matka.

        0 0
      • allrose  

        jasně povoloval :))

        0 0
      • maajkee  

        Ano, Mavic má niple s opačným závitem.

        0 0
        • jecnak  

          Presne tak. Tyka se to tedy jen tech vypletenych kol, ktera maji zavit v rafku a do nej se sroubuje nipl. Na zircalovem dratu je nipl, ktery drzi hlavicka dratu. Typicky vyssi verze Crossmaxu a Ksyria.

          0 0
    • Twitko  

      ad Zircaly a opacny zavit … na jinem videu meni chlapik primo zircaly na KSYRIU SL a zminuje se o tom, ze maji opacny zavit. Takze nipl se sice sroubuje do zavitu v rafku, ale diky opacnemu zavitu to vychazi „normalne“ … doprava povoluje, doleva utahuje(sroubuje dovnitr) ..

      povolovani …

      utahovani …

      aspon teda co jsem schopen posoudit. Takze to co je na videu z Kastar je „spatne“ … jde o povolovani. Doufam teda, ze jsem to nezmotal :-)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.