Zdravím,
všiml jsem si,že na foru bylo,je a bude, dost dotazů na koupi nového kola cca do 15–20 tisíc.
Vzhledem k běžným reakcím mě to přivedlo k založení toho tématu,kde bych rád sdělil svůj pohled na věc a trochu shrnul své myšlenkové pochody a třeba i někomu poradil.
Jestli že se chystáte kopit nové kolo v této cenové relaci,tak s pravděpodobně budete začínající cyklista,kterého začalo ježdění bavit a rád by se odměnil novým pěkným kolem,nebu můžete být cyklista,který již nějakou dobu jezdí,ale radši než kvalitu kola řeší jízdu jako takovou a to co ho veze je mu jedno,ale kolo dosloužilo a je čas koupit nové,nebo jste jiný nespecifikovaný případ:-)
Logicky vás to přivádí na cyklistické Bike-forum a přícházíte s dotazem ,či prosbou o radu zkušené bikery,jaké kolo koupit v této cenové relaci,aby jste neoprohloupili a nekoipli něco,co bude stát za houby.
Dáte tedy dotaz s logicky jednoduchými požadavky,to proto že logicky nevíte co můžete očekávat a najednou se na vás začnout chrlit odpovědi,kde vám všichni radí,že kolo za 15 tisíc je na nic,že má vidlici,řazení,brzdy,kliky či kdoví co jiného naprd a že si máte radši kolo nechat poskládat,či nechat vyaměnit ten či onen komponet za jiný-lepší (dražší)
Musíte si ale logicky uvědomit,že tyto rady dostávate povětšinou v lepším přípedě od již zkušených bikerů,kteří ví co chtějí a mají logicky jiné požadavky a zkušenosti než vy.
V horším případě tyto info a rady dostanete od lidí,kteří moc nejezdí,ale radí podle toho,co jim jiní řekli,nebo si někde přečetli apod.
Jenže vy jse začínající cyklista,který ví že existuje nějaké MTB,krosové či jiné kolo a že se na tom dá jezdit i v terénu či jinde a jinak.
A zde musí přijít na řadu zdravá úvaha a rozum.
Pokud chcete koupit kolo v této cenové relaci,tak musíte počítat s tím,že kolo je většinou postaveno z cenově odpovídajících komponentů,tudíž neočekávejte,že můžete v této ceně pořídit něco extra.
Rady typu,že je lepší si takové kolo nechat poskládat,můžou být v jistých případech na místě,ale podle mě ne u kola do 20 tisíc Kč.
Proč? Z jednoduchého důvodu,za tyto peníze dostanete kolo,které je komponetově vyvážené vzhledem k jeho finální ceně.
Takže neočekávejte,že na kole budete mít nějakou lepší vidli za 7 tisíc a parádní brzdy či řadící systém.
Kolo je prostě postaveno z komponetů,které jsou jako celek odpovídající a většinou kvalitativně vyvážené vzhledem k celkové ceně kola.
Pokud vám někdo radí,aby jste si koupili radši jinou vidlici,tak jestli nechcete navyšovat rozpočet,tak to nedělejte.
Jestli si kupíte o 2 tisíce dražší vidlici,tak věřte ,že to funkčně v praxi mnohdy nepoznáte.
A to platí v podstě o všech komponetech.
Skládat kolo,či hned měnit některé komponety nemá smysl,protože vy jste začínající jezdec ,který z praxe neví,co může od té či oné součásti očekávat.Tyto znalosti získáte prostě časem a hlavně ježděním.Postupně si vybudujete svůj pohled na věc a časem sami budete vědět co chcete a podle toho se zařídíte a zřejmě do toho budete chtít logicky investovat i více financí.
Tato investice pak dáte tam,kde to pro vás bude mýt opravdový smysl.
Tyto zkušenosti,za vás žádná teorie neudělá.
Pokud můžu poradit,když začínáte s nákupem kola,projděte si obchody a vyzkoušejte si pár značek a rámů a zvolte takové,které vám nejlíp pocitově sedne a líbí se vám. Komponety moc neřeště,protože v této cenové relaci budou všechna kola osazena prakticky obdobně,nejrozšířenějšími značkami komponetů.
Čili základem je hlavně rám,jeho vhodná velikost a geometrie podle stylo ježdění,jaký hodláte provozovat.
S tím by vám měl umět poradit „každý“ soudný prodejce.
Nebo si najděte někoho,kdo už něco opravdu ví a sním se do obchodu vydejte.
Bohužel je stále spousta vykutálených prodejců,co vám nakukají kde co,jen aby se zbavili neprodejného kola.
A nebojte se,pokud kopíte kolo do 15–20 tisíc od tradiční značky,tak se to kolo pod vámi hned nerozsype.Už za tyto peníze kopíte schopný spolehlivý stroj.
Jakmile začnete opravdu jezdit,tak vězte,že tohle kolo pro vás pravděpodobně nebude poslední a časem již sami budete vědět co vám sedí,či nesedí.
Rada na závěr.
Kupujte kolo od prověřené značky a vtomhle vám opravdu toto forum může dobře posloužit,aby jste se případně vyhnuly extrémům a značkám,kde se dosti platí jen za ten nápis a nebo na druhou stranu tzv. Tesco značkám,či jiným řetězcovým prodejcům,kteří nějak napálí cenu a je jim v podstě jedno ,zda se někdo mezi těma rohlíkama a kávou, chytně ,nebo ne.
Ale nenechávejte se zbytečně vyklat na to že ten či onen kompent je na nic.Vy prostě od kola v této ceně o mnoho více neočekávejte.
Co se týká skládání kola,tak význam to má až někde u kol od cca 30 tisíc nahoru,kdy s narůstající hodnotou kola narůstá i potenciál k tomu najít lepší komponent s za lepší peníz s opravdovým hmatatelným finančním efektem.
Ale dle mě stále platí,že skládání kola má efekt spíše v tom,že chci pořídit speciálně komponent,který mi vyhovuje na míru,svým funkční projevem.Toto ovšem jako začínající jezdec bez zkušeností znát prostě nemůžete a jak jsem psal výše nikdo jiný vám v tom, co VY chcete, poradit nemůže.
Přeji všem kdo si chtějí kopit nové kolo,šťastnou ruku ve výběru,tak aby vám dělalo radost z jízdy,ne z pocitu ,ře máte drahou vidlici,či něco jiného.
Přepokládám vlnu nesouhlasných připomínek,ale tohle je prostě můj dlouhodobě vybudovaný pohled na věc.
Kdysi jsem si taky myslel,že bez XT přehazovačky nemůžu žít,ale časem jsem přišel na něco jiného.Začal jsem používat zdravý rozum :-)
Jistě by se o tomto dalo napsat daleko více,ale už by to asi bylo zbytečně detailní pro začínajícího a prakticky nweznalého člověka,kterému je ode mě můj přízpěvek určen.
Biku zdar.