Prosim o radu cim a jak efektivne vycistit 12-ti rychlostni kazetu?
Prosim o radu cim a jak efektivne vycistit 12-ti rychlostni kazetu?
Asi tím, čím jakoukoliv jinou kazetu. Mechanicky asi nějakým tím smetáčkem či jiným šťourátkem, pokud chemicky, tak ti nezbyde než ji sundat z ořechu a v něčem vykoupat. Nejlepší recept je udržovat čistý řetěz a pak bude i kazeta čistá.
Tkaničkama finish line
Ultrazvukovou čističkou
Přesně, a bude jako nová…
Rukama.
12rychlostni stejně jako jiné kazety se čistí podle toho čím jsou umazané. Takže nějaké rozpouštědlo oleje (petrolej, technický benzín, IPA…) a kartáč nebo horká voda u vosku.
WAPkou
Když ji nechceš sundavat, tak napeneny cyklostar, odrbat kartacem a oplachnout vodou. Do orechu nic nenatece pokud se bojis tohohle (a pokud natece, tak by tam nateklo stejne)
Nekolikrat jsem videl dokonale odmasteny a nasledne zadreny orech, kvuli umyvani cyklostarem. Z beznych nab na to nejvic trpelo shimano, ktere je zatesnene spatne.
hm, zajímavé. Nezpochybňuji, ale cyklostar je spíše pěna než kapalina, a ta moc nemá šanci někde zatéct, ne? To bych to v tom cyklostaru musel koupat, ne?
Chápal bych to u mytí samotného ořechu, ale tohle je o mytí kazety..?
Cyklostar je docela vzlínavá tekutina. Jak najde škvíru tak tam vzlíná. A protože ořech z proncipu nemůže být zatěsněný nijak extra dobře (moc by nefungoval volnoběh, náboj by ořech roztáčel pres drhnoucí těsnění) tak tam proatě zatéká a zatéká. A jak to z volnoběžky vypláchne mazivo tak to začne korodovat. Par fotek co mám v mobilu…
To se spíš špatným mytím, jsem po roce sundal ořech a zase jsem ho dal zpět. Nebylo co řešit.. Občas kolo meju i wapkou, ale s rozumem.
sakra, ted jsem znejistel (bez ironie) :)
roky to tak myju, zatim zadny problem … ale zbytecne si nechci pridelavat problemy. Velke cisteni se sundanim kazety problem neni, ale tohle mi zatim dobre fungovalo na takove to rychle umyti po jizde v bordelu…
Zalezi kolik a jak toho tam clovek nastrika. Ono to stejne tak mohou odnest kladky saltru, potkal jsem i totalne odmasteny a nasledne zarezkly hlavni cep saltru atd. Jistota je sundat kazetu dolu.
To bych sundaval kazetu 2 az 3× za mesic, vezmu ji zezhora wapkou, delam to tak od zacatju co mam kola a nikdy s ore hem nic nebylo, menim tedy za rok 1 az 2 kazety pritom to promazu.
Proč měníš ty kazety? Pokud se řetěz občas otře hadrem, tak není na kazetě nic moc k mytí.
MTB :D
To jako měníš rozsah?
No kolik ti vydrzi kazeta, me max 7tkm, nejhorsi je, ze hsem ted odfelal retez asi za 800km a ssmozrejme jsem si toho vsim pozde, nejakej ausus pocitam, pritelce slx nevydrzel od unora.
Pokud se nepřejede řetěz, tak kazeta vydrží. Kolik to nesleduji, trvá to moc dlouho. Důležitá je volba kvalitního řetězu, naštěstí výrobci začali produkovat řetězy na úrovni výdrže Capmy, X01 mám přes 2000km a možná dá i bůra…
Jj X0 je dobrej retez, mam ho na 11sp ale shimano nebo 12kovej nevim jakej slx je total bida
Tak to vyřeš a máš klid…
mi v terenu casto mizi matros pred ocima … desticky, retezy a i kazety vydrzi radove mene nez na silnici. Uz jsem oddelal desticky i na 200km, a to nebyly Alpy – jenom blato, blato a blato.
jak pisou ostatni – ty bych sundaval kazetu obden :) 100+km xc/gravel a i kdyz je sucho, tak je vsude bordel a jenom voda to uplne neumyje. Ale uberu na cyklostaru nebo zkusim neco jineho – porad doufam, ze ta pena moc nema cas se nekde dostat.
Do kladek peru cyklostar dost bez obav, tam (obvykle) nejsou ani zadne loziska, ale po oplachnuti (a nekdy vyfoukani kompresorem) tam obvykle striknu trochu maziva. Tj tam mi odmasteni behem myti vubec nevadi, to se domazne trivialne.
V kladkách jsou ložiska… Umejt a postříkat to mazivem, to je řešení… Obecně bordel na kazetě moc není, za sucha je spíš na řetězu a kladkách.
v mnoha kladkach je jen kluzny valecek a ne loziska.
Kluzné ložisko (váleček) je také ložisko.
To je jedno, kluzná ložiska zase skřípají když se vysuší, nebo chytnou větší vůli a řadí to hůř.
To moc řešíte, když je sucho tak jednou za 250km naleju do pračky cyklostar, protočim potom 2× to samé s vodou nechám uschnout a namažu, kazeta tohle vydrží tak 8 řetězu každý řetěz cca 1000km. Lestit mtb do zářivého lesku je skoda práce
Presne tak, pritelky vcera novej retez, najezo 170km, neudelas nic :D
Novej řetěz v konzervační vazelíně… to je potřeba umejt a namazat něčom co je suchý.
Bydlime v garzonce :D
Pak to chce improvizovat. :-) Jedna petka od mlíka s naftou na vyčištění vazelíny, druhá petka se saponátem na očitění od nafty (to můžeš udělat klidně na chodbě nebo dole pod barákem), pak to vypláchneš, necháš vyschnout, namažeš. Je to sice pracné, ale furt méně pracné než čistit celý zahnojený řazení…
Jak jsem psal vyse, delam to wapkou uz vic jak 10 let, doted zadnej problem, kolo umeju za 10kc jednou za cas to, kdyz menim retez, to promazu a jede se dal
Nový řetěz neodmaštěný…
Nj, a cim mazes retez tedy, muj dopadl skoro stejne a je odmastenej, tak nevim.
Odmastit to jde blbě, používám FL Wet. pokapu a otřu . Můžeš to i voskovat.
Ci pana, a to bolo čím namazané?
To by asi také chtělo změnit dodavatele řetězu..
Používán má 2×10 řetěz od Sramu PC 1031 určitě jsou lepší řetězy ale za ty 4 stovky včetně spojky je to za mě OK. 1× za 2 sezóny kazeta 1× za 4 sezóny převodník.
Základem je prostě zajistit aby se řazení co nejméně zadělalo (mastnym) pak stačí jen oplach vodou jrdnou za čas + trochu šudlání kartáčem. Jakmile do toho jde chemie tak to prostě méně nebo více jde do volnoběžky. U některých nabojů (DT apod.) pak neni problém jednou za čas ořech stáhnout, vytřít, namazat. Ale základem je prostě co nejmémě rozpouštědel a vody obecně – klidně budu mít kolo 2 měsíce v kuse z venčí špinavý než abych ho po kqždý druhý vyjížďce prolejval vpdpu skrz na skrz.
A když už je to fakt špinavý tak to prostě jednou za časrozebrat a čistit rozebraný mimo kolo. Klidně třeba v naftě, to už je jedno. Vyčistíš to stejně líp než na kolr a nedojebeš si ložiska atd.
Ultrazvuková čistička je Topka a keď len tak na kolese tak je podstatné pri omývaní vodou netočiť voľnobehom ako pri všetkých ložiskách.