Ahoj, chtěl bych se zeptat na zkušenosti s výše zmíněnou cestovkou (Kudrna), ideálně jestli někdo absolvoval tento jejich zájezd (Leh – Manali na mtb)…
Ahoj, chtěl bych se zeptat na zkušenosti s výše zmíněnou cestovkou (Kudrna), ideálně jestli někdo absolvoval tento jejich zájezd (Leh – Manali na mtb)…
Bol som v r. 2008 na trekoch v Zanskare a Ladakhu. Priprav sa na kooopec prachu, je to najsuchsia oblast v Indii. Trasa povedie po tej ich „autostrade“, cesta miestami ok, miestami…ved uvidis :-)
A priprav sa na to, ze s bikovanim v takych vyskach to nebude ziadna sranda. Hlavne sedla (stale do kopca a vo vyskach nad 5000 m).
Jak to myslíš, že žádná sranda? Na fyzičku, nebo na techniku? První mám, druhé ne :D
No hlavne pocitej s tim, ze cesta Manali-Leh je hlavni pristupova cesta do Lehu. Tzn. spousty aut, nakladaku, prach, sedla nad 5000… Jel jsem to sice stopem, ale rek bych, ze na kole to nebude zadnej relax. Urcita moznost by byla to vzit mimo silnici. Napriklad z Darchy do Lehu. Je to opravdu extrem, ale cyklistu jsem tam videl.
…od 4000 výš už je vzduch zatraceně chudý na kyslík. Každej to snáší jinak. Já su v 5000 na pokraji totálního zhroucení. Samozřejmě po několika aklimatizačních výstupech..
Ja vím že to sem nepatří, ale mě ta teze – vzduch chudý na kyslík – uplně rve oči.. toho kyslíku je tam upe stejně, ale má nižší parciální tlak, proto se snižuje poměr oxyhemoglobin/deoxygenovaný hemoglobin… Pak taky ten, kdo má vyšší hematkryt, tak jako místní národy, to snáší líp…
o tej chudosti na kyslík by se dalo polemizovat (poměr těch ostatních molekul ke kyslíku = stejný, ale na větším prostoru :-)) (jestli to dobře vidím ) ale od toho tady nejsme.
Jináč – Honza Galla s Elišou tam byli loni v letě na lehokolech a občas mají o tom promítání/povídání…nejdřív v neděli 27.2. na slezině cyklocestování.cz v Hradci Kr. další jejich vystoupení po různých městech najdeš třeba na Kudrna.cz -->promítání.. Mají i svůj web…najdeš ho přes azub.cz
Každej to snáší jinak
To jo, a jeste zalezi i na momentalni kondici. Ja se na Khunjerab Passu (4693 metru) na kole motal nehoraznym zpusobem a kousek pod vrcholem jsem premyslel, ze to otocim, zatim co o dva roky pozdeji pri treku pres Shingo-La (5091m) a na biku pres Kardung-La (5359m) uplne bez problemu, zatim co u kamarada a me zeny to bylo presne naopak.
Jj. Už jsem zalepil zálohu, takže pojedu a uvidím :)
Jak to myslíš, že žádná sranda? Na fyzičku, nebo na techniku? První mám, druhé ne :D
jeden dotaz, kolikrat jsi jel,nebo byl na kole v cca 3500 – 5500m.n.m.? toto není o fyzičce,ale o tom abys to udychal. dělal jsem nějakou dobu pruvodce v nepalu ( trek okolo annapurny ) a 30leti nabušení borci šli dokolen ve 2000–3000 m.n.m. v čině jsem zažil borca ktery neudychal cca 1700m.n.m. tuto trasu jsem absolvoval taky,ale busem někdy začatkem 90let z lehu do manali 2dny to byla divočina. jinak hodně štěstí.:-))))))
Tak na silničce jsem jezdil od 2500–3000 metru, takže myslím, že s udýcháním bych na mtb problém neměl mít… Spíš se mi teda nelíbí to info o hlavní cestě… Proto mě zajímá jestli to někdo jel na kole…
čekej,že tam bude prach,prach,prach řidiči se tam taky s ničim a nikym neserou,jo a jezdi se vlevo. cesta povede po vrstevnici, pod tebou dira a proti tobě šileny ind,ale on neuhne. přeji ti hodně štěstí a spoustu pěknych zažitku pokud jsi nikdy nebyl v asii uvidiš sam. realita proti nějakymu dok.filmu je uplně jina. tim tě nechci od cesty odrazovat,jak jsem psal-hodně štěstí. :-)))))
2500–3000mnm a 5000mnm je docela slušnej rozdíl. Tam se ti může udělat při námaze klidně blbě, když na to nejseš zvyklej. Teda řekl bych, já byl taky jen v těch 2500–3000 :-)
Samozřejmě že může, ale z logiky tvýho příspěvku bych to pak nikdy nezjistil :)…
Nechci teda rejpat, ale kde se dá „jezdit“ na silničce mezi 2500 a 3000 metry?
třeba tady: http://en.wikipedia.org/…randes_Alpes
to jsme jeli my .)
presne ako pise lens. Mozes mat fyzicku aku chces, ale vyska urobi svoje. Ja som tam bol s partiou na blind trekovat (25kg bagel) z Padumu do Sarchu cez Phirtse La sedlo. A poviem Ti, ze aj ked sme boli aklimatizovany pri vyskach nad 4000 m,tak akonahle sa slo cez 5000m, tak to bol miestami boj. Ved uvidis sam :-)
Cesta z Manali do Lehu je naozaj najfrekventovanejsia siroko daleko a indiani jazdia dost divoko.
já tu trasu jel busem, i náklaďákem stopem, pár bikerů tam bylo. Už tehdá jsem si říkal, že sjezd na kole z Rothang Passu(první sedlo u Manalí) musí být boží a to jsem v té době ještě nepropadl biku:).
Každopádně, jestli přes CK, nebo na vlastní pěst, jdi do toho, připrav se na punk, když to nebudeš zvládat, stopni si auto a máš to v cajku.
Jestli tam nechceš až tak velký provoz, jeď tam na konci sezóny, tzn. někdy v září, nebude tam tolik jeepů s turistama.
…kurňa hned bych tam jel znova
Hele mě se právě líbí že je to s cestovkou a doprovodnym autem, takže když se utavíš, není to game over, ale naloží tě kára a až to rozdejcháš, jede se dál… Jen teda se mi moc nelíbí ten provoz,o kterém tu zasvěcení mluví… A od Asie moc duchovna nečekám, spíš špínu, bordel a nepřizpůsobivé indy. Jde mi o sportovní zážitek…
hele tak se nech vyvézt do kopce a dávej jen sjezdy, to bych si na svém Monstru dal :P. Mimochodem jak je pořešen transport kola(do Indie), netušíš?
Jo a s tou únavou, no… já tam lez z báglem na zádech do 5000, bez jakékoli aklimatizace(páč jsem netušil, že se „projdu“ tak vysoko :D), 14 km výšlap jsem šel den a půl. Je dobré mít hodně zdrojů energie(já měl místní sldkosti a cukrovinky) a často odpočívat a je to pohoda. No vlastně já odpočíval na joint-pauzách, na které mě furt nějací poustevníci zvali 8D. Následky nadmořské výšky jsem cítil akorát v noci, když jsem tam ve spacáku přespával, teda spíš polehával, páč jsem se moc nevyspal, když nepočítám pocit, kdy po ujití 200 metrů jsem byl bez dechu jako při běhu 500m.
..nebo jestli chceš méně dopravně a turisticky vytíženou silnici/oblast, ale taky pěknou a zajímavou, vyjeď z Manalí na Rothang Pass(to první sedlo za Manali) a tam místo na Leh se dej do údolí Spiti, taky pecka oblast ;). Provoz minimální, je na co koukat, co navštívit…
No hele ja jsem v tomhle asi divnej, me bavi prave ty kopce nahoru… mrznou pri sjezdech dolu me moc nebere… I Iseran, Telegraph nebo Galibier jsem vyjel na silnicce nahoru, kde me vyzvedl staresina autem… Jinak variabilita trasy je asi no chance, je to zajezd skupiny s cestovkou :-/
co blbneš co chceš rozdejchat,když je ti blbě tak musíš mazat někam níž nebo budeš mít v nejlepším případě IQ sklenice vody,nezapomeň že TY jsi tam přijel a budeš se přizpusobovat TY,jestli máš takový nazory tak to raději seď doma na zadku. a to duchovno budeš potkavat na každym kroku.
Jezis ty jses Jarin :D… Myslim ze o hypobaricke hypoxii vim celkem dost :D… rozdychanim jsem myslel, ze kdyz me zacnou hodne bolet kopejtka… ne kdyz ti vyskoci priznaky AVN… A s duchovnem to byl vtip ty woe, ze bych chtel zazit ty vyjezdy, spis nez atmosferu Indie…
tak to jo,vlastně jsi teď napsal,že na to nemaš ani fyzicky,každy druhy ti tady piše,že budeš stale ve 3500–5500 mnm. nemysli si že tam budeš provadět nějaky spurty,pojedeš na lenocha a pořad odpočivat,a jen tak mimochodem když ti něco bude tak všechno hotově nějake pojištění tam nikoho nezajima. v nepalu nevzlitl vrtulnik k borcovi co měl pojištěni dokud nepotvrdili že ma hotovost cca 1000usd,,jen abys věděl co tě muže potkat,ale to se tě určitě netyka
:D… proč by se mě to netýkalo :)? Borec, když ti někdo napíše že si ustřelil, tak se nemusíš hned urážet. Ale tak jasný, na tebe prostě nemám, ty jseš jiná liga :D…
cim dalej mam pocit, ze vobec nemas potuchy co ta tam caka…Vsetci co sme tam boli, sa Ti snazime naznacit, ze s fyzickou to nema nic spolocne, ide tam v prvom rade o nadmorsku vysku a aklimatizaciu. A tych 3000m co si doteraz isiel, nic neznamena. Pretoze najnizsia vyska v ktorej sa budes vyskytovat v okoli Lehu, je Leh samotny (cca. 3500m).
Liga, neliga je to tak.
Myslel jsem to v nadsázce… Když kolega z toho, jak jsem mu vysvětlil, že „rozdýcháním“ jsem nemyslel aklimatizaci, ale připadnej odpočinek když se člověk normálně unaví. Už si rozumíme? A ano, čtu že to s fyzičkou nema nic společného, ale tak mi poraď jinou variantu, jak to zjistit? Jinak než že tam pojedu?
nechci ti nahanět hruzu,třeba to zvladneš uplně bez problemu a vše bude ok. ja tam jen chodil,nebo jezdil busem,ale těch 5500mnm na kole bude fakt zahul,pišeš,že se těšíš na ty vyjezdy,jen abys potom nemiloval sjezdy:-)
I to je možný :)… Jasně že se může stát, že po druhém dni zjistím že ne-e a stravím to někde v Dillí na Durbar square v baru, ale když tam nepojedu, tak to nezjistím :)
řídký vzduch se tady probral ze všech stran, ale jestli jsem něco nepřehlídl, tak tu nezaznělo, že se projeví tak, že máš olověný /gumový oudy…strašná únava…takže se pohybuješ hodně pomalu, po třech tempech se musíš vydejchat, ale pokračuješ vpřed …pokud nechytneš horskou nemoc – teda otok mozku nebo plic . To už je o kejhák…v takovém případě rychle sjet dolů do hustého vzduchu…Ale tohle v pouhých 5000 není moc aktuální.
tohle je debata spíš pro horolezce
no nevim,ale každy snesem něco jinyho,ja bych se neodvažil tvrdit,že to v 5000mnm není aktualní,tam to je indie ne evropa,a když tě něco takovyho potka tak to je někam níž několik hodin.
téď jsem se podival kdo to napsal,honzo ty kterej toho maš tolik projetyho a tuším,že jsi tam byl,tak se divim že napišeš,že 5000mnm nic není.ano my co jsme tam byli tak to mame vyzkoušeny ,,trochu jsme se zadychali,, ale jinak ok a vime že na to mame,ale on byl jen naotočku v 3000mnm.je lepši když k tomu bude přistupovat s respektem a mile překvapenej,že na to ma,než jako nějakej frajer kterymu se nemuže nic stat.
zdar, nahoře jsem napsal, že v 5000 su na umření … cca 5. příspěvek shora…každý to má nastavené jinak, to je fakt. Doktoři říkají, že výškoví horolezci mají gen, kterej jim umožní vegetit v tom horským vzduchu. Když ho nemáš – přes to nejede vlak.. Všeobecně vzato – v těch 5000 umírá jen mimořádně…
teda, to umírání nebrat doslova. Cítil jsem se jako z olova…boj o každý krok. Žádné umírání :-))
zdarec.ano, souhlas, byl jsem v lehu a okoli nějakou dobu,a na začatku jsem měl podobny či stejny pocity.čau :-))))
No hele víš co, já to vidím stejně… Prostě dokud tam nedojedu, tak nezjistím jestli to se mnou zamává nebo ne. leda bych ukecal dochtóroj aby mě zavřeli do přetlakove komory a udělali mi z ní hypobarickou na pár hodin :D
Durbar square je v Kathmandu, ne v Delhi .)
:D… vidis, proto tam potrebuju jet, abych to poznal :D
Jel jsem to jeepem, je to krásná cesta, ale značný provoz v sezoně. Sedla jsou opravdu vysoká, ale není to tolik o fyzičce, jako to „udýchat“, tedy aklimatizace. Vzadu budete mít ale sběrný jeep, takže se dá svézt. V Lehu doporučuji asi 3 denní výlet na kolech do údolí Numbra, je to konec světa a není tam provoz – přejíždí se nejvyšší silniční sedlo světa – Kardung-la, ale pokud vím, mají kudrnové trasu jinam. Minulé léto byl Leh zdevastován povodněmi, takže se informujte, zda tam bude alespoňnějaké zázemí. Jinak Indie super – zážitek na celej život.
jj, je tam nadherne. S tou cestovkou je to take zvazujuce. Clovek sa musi prisposobit skupine. Je tam kopec miest, ktore stoja za pozretie.
Inak ked sme boli v Zanskare, stretli sme tam skupinu svajciarov na fullikoch, ktori jazdili teda dost zaujimave trasy, po turisticke chodnikoch. Stretli sme ich na chodniku Lamayuru-Padum.
Len sa treba priprasvit na to, ze su tam velke rozdiely teplot medzi dnom a nocou. Hlavne v Zanskare byva bezne rozdiel aj cez 20°C. Cez den slnecno, teplo a v noci mraz. A chlad prichadza veelmi rychlo, hned ako zapadne Slnko.
A možná ještě jeden dotaz na zkušené :)… Chci top jet na svým Epicovi (tzn full) – má někdo zkušenosti co udělá brain v letadle? Pokud nemá přetlakovaný nákladový prostor? Nebo radši pořidit HT – pokud je full uplně zbytečný na tamní terén?
Nevim co udela podtlak s brainem, ale na silnici Manali-Leh bych si urcite vzal fulla. Mimochodem, jak to mas s nahradnima dilama ? Co a kolik toho vezes ?
No to je další věc, nad kterou přemejšlím… co za ND vzít… Vzhledem k tomu, že věci poveze auto, bych váhu až tak neřešil… Nějaky tipy?
Pozor na vahovy limit do lietadla. Leteli sme s Emirates cez Amman a limit bol 23kg!
tohle uz mozna znas, pokud ne, snad pomuze
Co by to asi melo delat? Zvysi se rozdil tlaku oproti vnejsimu o pul baru, to vubec nic neni. Myslim, ze idealni kolo na ten teren (sotolina, sterk, zadny velky teren) je HT 29.
Tak bud jsem nedaval ve škole pozor (a to je možný), nebo ses sekl v desetinné čárce? Ve výšce 10 000 metru nad mořem to udělá půl baru? ten relativně vnější přetlak vůči okolí…
http://cs.wikipedia.org/…8jednotka%29)
klesne ale vic, v 10000m je to uz jen priblizne ctvrtina. Stejne ale i pokles o 1bar(teoreticky mozne maximum) neni prilis.
Aha, super, tak o jednu starsost min. A dik za link, nastuduju :)
caues, Kudrna je dobrej, my jsme byli s Good places – http://www.goodplaces.cz/index.php…
Výhoda je ta, že ti poraděj, a zorganizujou celou cestu s místňákama, mají tam člověka co se jmenuje Raju a jezdí na MTB od malička a provádí turisty. Jsou různý možnosti tras a výhoda je, že můžeš jet jenom ty s kamošema a kdy se ti to hodí…
No hele ja Kudrnům psal mail, je to týdne a žádná odpověď, nic… tak z toho začínám bejt nějakej rozpačitej :-/