Co říká top český MTB mechanik?

197 nepřečtených
  • Zlatka

    Že do terénu je prostě nejlepší celopéro.

    Dovíme se dále, že dobré gumy má třeba Specialized a potvrzují to mimo jiné výkony Jardy Kulhavého. Takový Fast Track je rychlý a odolný proti defektům.

    A že, 29er je vlastně nejlepší pro všechny..

    Co ale malé lehké ženy? I pro ně je 29"?

    Opět by to měly hlavně nejdřív vyzkoušet. Podle mě se to láme někde kolem 160 cm, ale i ve světovém poháru na tom závodí holky, co mají třeba 152 cm!

    No, bohudík, že někteří výrobci zaspali vývoj a teď to řeší jen „natažením“ 26", ale to prý prostě nefunguje. :)

    Ptp & Specialized je zas a opět in..

    Anketa: Co říká top český MTB mechanik?

    nic
    2x
    13%
    1x
    7%
    1x
    7%
    co?
    1x
    7%
    ptp
    1x
    7%
    hmm
    7x
    47%
    ne!
    1x
    7%
    jo!
    1x
    7%
    0 0
    • MirosPikos  

      Děsná sračka ten rozhovor, ani jsem to nedokázal dočíst do konce. Něco jak letošní Birell, který dokázal klesnout ještě níže k podávání naprosto povrchních informací.

      0 0
      • logoman  

        Co tam bylo tak spatnyho? Mne se to zdalo az prekvapive rozumny.

        0 0
        • fousac  

          taky bych řek, že to je docela rozumně a smysluplně napsaný..

          akorát asi Zlatka, dle nejlepších tradic bulvárních plátků, vytrhla pár vět z kontextu a snaží se vyrobit senzaci…

          0 0
          • Zlatka  

            Ano, rozumně a smysluplně napsaná tlačenka. Bulvár, který umí vyrobit pouze Petr Pravda na idnes, tak jak to již mnohokrát předvedl, já jen protestuji, to je senzace ano?

            0 0
            • Levhart  

              Na poměry iDnes nadprůměr. A první 29" se objevil až skoro na konci. Už jsem se bál, že se neobjeví :-)

              0 0
            • fousac  

              a protestuješ proti čemu?

              že použitelný kola začínaj od 10000,–?

              že přefouklý pláště nedrží a uskakujou?

              že je dobrý si kolo před koupí vyzkoušet?

              že je dobrý kolo taky umejt a namazat?

              atd atd. ..

              ono i s těma 29" má imho docela pravdu a rozhodně to nikomu nenutí…

              marně v tom hledam nějakou senzaci..

              0 0
              • JakeF  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
                0 0
              • Zlatka  

                Ty mne obviňuješ, že já vyrábím senzaci a nyní hledáš senzaci v tom reklamním článku, to je senzační.

                Vše co jsi tady vypsal je jen omáčka, kterou snad každý zná, to podstatné ale napíšeš až na konec.

                ono i s těma 29" má imho docela pravdu a rozhodně to nikomu nenutí…

                Už tady na toto téma bylo napsáno mnoho, už není třeba žádného flame, já s tou smyšlenou definicí, že jsou 29er vhodné pro všechny a to i malé ženy prostě nesouhlasím a už vůbec né s porovnáním s profi závodnicemi na svěťáku, protože na nich jezdit musí..

                0 0
                • JakeF  

                  A jakej je s 29kou problém například pro menší cykloturistku, co jezdí spíš lehčí trasy typu KPŽ a nemá ráda prudký kopce?

                  0 0
                  • fousac  

                    nebo tak..

                    ja si zas myslim, ze treba do polabi je 29" idelani vozidlo (teda hned po fullu;) a i znam holky, kterejm vyhovuje, ze to kolo je „malej tank“, takze si v klidu jedou a nemusi nic moc resit…

                    a takova 29" na 15" ramu rozhodne i zajimave vypada…

                    0 0
                    • Pavel  

                      njn, halt to není 27,5… ;-)

                      0 0
                  • Kubiczech  

                    Menší cykloturistka by zřejmě spíše ocenila o kilo lehčí kolo než všechny výhody konceptu 29", které při své turistické jízdě neocení.

                    0 0
                    • JakeF  

                      Na lehce rozbitý cestě je 29er daleko pohodlnější, což je pro holky, co nehoní výkony, celkem významnej faktor. A co jsme to tu s Mlokem počítali, tak rozdíl je spíš tak 0,5kg a míň a to už dost možná nepozná ani při nošení do schodů, natož při pohodový jízdě.

                      0 0
                      • Kubiczech  

                        Bravo, máme jednu výhodu. (:

                        Možná jsem zbytečně konzervativní, ale mě prostě 29" pořád nepřesvědčil. Vyjma lehkých hardtailů, kde výhody rovnají nevýhody, bych devětadvácu nikomu nedoporučil a sám si ji nekoupil. Zatím jediné kolo, které tenhle můj názor nahlodalo byl Stumpjumper EVO 29. Ale to je na jinou diskusi.

                        0 0
                        • kubad  

                          musíš to brát i z jiného pohledu 29" je určitě lepší volba než kros pro spoustu lidí co jezdí cyklostezky a občas terén.

                          0 0
                          • Kubiczech  

                            To máš pravdu. Pokud 29" aspiruji na alternativu ke krosovým kolům, tak potom ano. Jen s tou cenovkou musí jít lehce dolů, protože pořád bych si radši koupil pořádný kros než základní 29", byť by byla o poznání univerzálnější. (:

                            0 0
                          • MichaelSimek  

                            A pro me to byla lepsi volba jak 26 a zpet bych nesel, proste proti gustu…

                            0 0
                        • scret  

                          jak pise kubad, rozhodne pro obyc.lidi jsou 29ky velka vyhoda… Lepsi trakce, lepsi pruchodnost terenem, lepsi wow efekt, takze jsou IN:)

                          U HT treba rozmer 26 uz dnes pokladam za mrtvy… U fullu od 120mm ma vyhody vetsi hravosti, toho 29ky nikdy asi nesahnou…

                          0 0
                          • Kubiczech  

                            Každý na to máme svůj úhel pohledu. Já 26" rozměr za mrtvý nepokládám a to jak z hlediska cena/výkon, tak z pohledu výhod a nevýhod 29".

                            Lepší průchodnost terénem je neustále omílané téma, které je ale v těžkém terénu celkem zabité zmenšenou hravostí a v lehkém terénu onu lepší průchodnost ocení snad jen ti obyč lidé bez esence techniky. Valí to pěkně, ale pod deset km/h je to utrpení. (:

                            Jen podotýkám, že proti velkým kolům nic nemám. Je to každého věc, nikomu nenutím svůj názor a celkem rád se svezu.

                            0 0
                            • maajkee  

                              +1

                              0 0
                            • MlokCZ  

                              Také rozhodně nepovažuju 26" rozměr za mrtvý ani pro HTčka, i když osobně u HTčka preferuju větší kola. Každý ať si vybere co mu více sedí…

                              Nechápu ale, proč by to mělo být pod 10km/h utrpení?

                              Zrovna výjezdy při malé rychlosti (právě při menší rychlosti než 10km/h, třeba i jen 5–6km/h) v rozbitějším terénu (u mě to bývají nejčastěji větší kořeny), tak tam oceňuju větší kola na HTčku asi ze všech situací nejvíce.

                              Díky nim právě vyjedu o dost více tím jak se mi tolik nezasekávají kola o překážky (zejména tedy zadní kolo, přednímu se ještě celkem dá docela pomoct i když to je na hraně fyzičky ten výjezd). Na 26tce musím mít ve stejné situaci znatelně větší rychlost, abych to vyjel a nezaseknul se.

                              A na tu větší rychlost pak často není fyzička a díky tomu toho na větších kolech vyjedu daleko více (srovnávám teď stejné typy kol, tedy obojí HTčka).

                              K tomu se ještě přidá o něco pozdější nástup hrábnutí zadního kola za o něco lepší grip srovnatelného pláště (což je další důvod, proč je na menších kolech potřeba jet stejnou pasáž rychleji).

                              Právě kvůli větším kolům na HTčku poměrně často jezdím rozbitější a techničtější výjezdy i když mám celopevňáka. Na větších kolech mi ty pomalé výjezdy opravdu baví i bez odpružení.

                              0 0
                              • maajkee  

                                Dobrá rada, trénuj fyzičku a pak vyjedeš cokoliv na čemkoliv :)

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  Zlepšení fyzičky na tom obecně nic nezmění. To jen celou situaci posune do o něco prudších/nároč­nějších výjezdů.

                                  0 0
                                  • maajkee  

                                    A na tu větší rychlost pak často není fyzička a díky tomu toho na větších kolech vyjedu daleko více

                                    Tak nevim :)

                                    0 0
                                    • JakeF  

                                      Já to chápu, na 29eru může díky lepší trakci jet pomalejš, kde mu fyzička stačí.

                                      0 0
                                      • maajkee  

                                        No a vždyť proto jsem říkal, že stačí zlepšit fyzičku a bude mu jedno na čem jede :)

                                        0 0
                                        • deekay  

                                          A on ti oponoval, ze s lepsi fyzickou by treba na 26 vyjel to co ted na 29, ale zase na 29 by vyjel jeste vice :))

                                          0 0
                                          • maajkee  

                                            Já jsem prostě toho názoru, že neexistuje nic co by člověk nemohl vyjet na 26ce a na 29ce jo.

                                            0 0
                                            • JakeF  

                                              Tak takovejch věcí už jsem poznal dost a to jsem měl na 29ce sice stejný pláště, ale s dušema, takže na bezduších to půjde ještě o něco líp. Tu vyšší trakci v terénu prostě na 26ce nedoženeš, pokud nechceš dát pomalejší plášť s vyšším gripem.

                                              0 0
                                        • DaSnail  

                                          no a to je práve blbost… ;o)

                                          0 0
                                          • maajkee  

                                            Není, spíš vidím, že mě skoro nikdo nepochopil :)

                                            0 0
                                            • DaSnail  

                                              ja som to pochopil, ale je to blbost.

                                              jeden pytel cementu na osme poschodie vyneseš, ale dva už ne.

                                              ked si zlepšiš fyzičku tak na osme vyneseš aji dva, ale jedo ti to nebude. a jeden pytel už dokážeš vynest na dvanáste ale dva ne.

                                              ked si zas zlepšíš fyzičku… a tak furt dokola

                                              0 0
                                            • Zlatka  

                                              Není třeba pochopení, třeba je mít nadhled, no a ten já mám, protože proč to řešit 100× omílaným, když 650B již žije vlastním životem.

                                              0 0
                                    • MlokCZ  

                                      Dlouhé vedení?

                                      Ale abys neřek, tak názorný příklad.

                                      Kopec A:

                                      • pro vyjetí na 26" kolech je třeba udržet rychlost 8km/h jinak dojdek zaseknutí o překážku nebo hrábnutí zadního kola
                                      • pro vyjetí na 29" kolech stačí rychlost 6km/h

                                      Výkon potřebný pro 6km/h pro 29tku je i přes lehce vyšší hmotnost 29tky pořád výrazně nižší než potřebný výkon pro 8km/h na 26tce.

                                      Tréninkem se zlepší výkon jezdce, že zvládne vyjet kopec A rychlostí 8km/h a díky tomu už ho vyjede i na 26tce.

                                      Díky lepší výkonnosti už začne zkoušet vyjíždět kopec B na který předtím vůbec neměl:

                                      • pro vyjetí na 26" kolech potřebuje třeba zase 8km/h
                                      • pro vyjetí na 29" kolech zase potřebuje rychlost 6km/h

                                      Kopec B je ale prudší než kopec A. Tedy ani po zvýšení fyzičky tenhle kopec jezdec na 26" nevyjede a na 29" vyjede.

                                      Tedy stejná situace se i po zvýšení fyzičky opakuje, jen na prudším kopci.

                                      Zvýšení výkonnosti jezdce je konečné a jen v určitých mezích možné, takže vždy tu bude nějaký kopec B…

                                      0 0
                                      • maajkee  

                                        No jenže já ti říkám, že když budeš mít fakt dobrou fyzičku tak tady v ČR nenarazíš na kopec se kterým bys měl na jakýmkoliv rozměru problém.

                                        Lidi jsou prostě lemry a maj pocit, že to vyřešej větším rozměrem kol. Podle mě je to prostě nesmysl a z největší části je to placebo.

                                        Výkon budeš potřebovat na vyjetí kopce vždycky stejnej, jak na 26 tak na 29, na 29možná o něco více, protože bývají těžší.

                                        0 0
                                        • deekay  

                                          tak ono je mnohem jednodussi (pokud to teda je reseni) upgradnout bike, nez fyzicku, zvlast kdyz upgrade fyzicky je casove neuveritelne narocny, kdezto material stoji jen penize :)

                                          0 0
                                          • maajkee  

                                            Jasný, zase to zlepšení fyzičky výjde mnohem levněji než koupě bajku třeba za 50 tisíc :)

                                            0 0
                                            • nox159  

                                              to teda nevyjde!

                                              0 0
                                            • deekay  

                                              U cloveka co ma more volnyho casu mozna, jinak to je na ukor jinych veci. Imho pro dobrou fyzicky jak uvadis je ptoreba najet tak aspon 15kKm rocne s aspon trochou cilenyho treninku… tak si to rozpocitej.. to bude 600h treninku

                                              i pri mzde 100Kc/h to dela 60k vydelek dyz misto toho budes neco delat .))

                                              A to nepocitam material co opotrebujes s timhle najezdem.

                                              0 0
                                              • maajkee  

                                                Jenže peníze nejsou všechno ;)

                                                A na silnici ty komponenty vydržej hódně tisíců km.

                                                Je to o prioritách, já jsem začal stavět mnohem míň kol, abych mohl mnohem více jezdit a fyzička mi roste poměrně dost.

                                                0 0
                                                • deekay  

                                                  Nerikam ze jsou, rikam ti ze nemas pravdu s predchozim tvrzenim :) A za tim si stojim.

                                                  A silnici nepocitej, musis totiz zlepsit nejen fyzicku,a le i techniku a techniku vyjezdu tezko na silnici nazenes.. takzze pekne makcit i v terenu :)

                                                  0 0
                                                  • maajkee  

                                                    Co se týče mě, tak mě v terénu vždycky nakonec nejvíc omezí nedostatečná fyzička, protože už nemám na to v nějakým krpálu najednou prostě víc přišlápnout.

                                                    0 0
                                                  • Zlatka  

                                                    Méně knedlíka dokáže zázraky.

                                                    0 0
                                                  • maajkee  

                                                    Jo jo, snažím se a výsledky se dostavujou :)

                                                    0 0
                                                  • Zlatka  

                                                    supeer :) fandím

                                                    0 0
                                                  • deekay  

                                                    odkdy jsi etalon? :D (to je preci Black Knives :D )

                                                    ted bezesrandy..

                                                    mas asi vykonnost moc nizkou – kdyz budes mit vyssi, zacne ti chybet spis grip a nejezdis asi dost technicke vyjezdy :)

                                                    Samozrejme se bavime o vyjezdu a ne trialovem vyskakani, pak asi vitezi 20" (nebo jakej rozmer maj trial specialy) nas vsim :D

                                                    0 0
                                                  • maajkee  

                                                    Jasný, výkonost mám nízkou, jako 99% lidí tady. Jinak bych jezdil s eliťákama o bednu :)

                                                    Proto se snažím co nejvíc fyzičku zvednout. Gripu není nikdy dost, ale znám člověka co sjel rychleby na krosovým kole a dokonce i rychleji než mnozí na mtb fullech :)

                                                    Techniku nemá naprosto žádnou. Nepřemšýlí, prostě jede. Do kopce to prostě zase utahá nohama, protože má fýzu jak prase :)

                                                    0 0
                                                  • Zlatka  

                                                    Vítězí prostě ten, který nemá schýzu.

                                                    0 0
                                                  • deekay  

                                                    otazka jak dlouho takhle bude ty rychleby jezdit nez si namele :))

                                                    A neverim ze bez techniky by to sjel rychle na crossu, ja jsem tam teda zdvihy vyuzil, kdyz sem jel rychlejs .))

                                                    Bez techniky by asi cross skoncil nasracky

                                                    0 0
                                                  • maajkee  

                                                    To bys musel vidět, on je fakt blázen :) Ten cross je navíc asi 15 let starej author s pevnou vidlicí :) Pláště skoro slicky :) A on tradááá, tradá dolů z kopce :) Já mu teda vždycky ujel, ale hned jak jsem na chvíli zastavil tak byl za mnou :)

                                                    0 0
                                                  • deekay  

                                                    no mam taky kamose podobneho razeni, ted minule jel rychleby na HT s uplne dotazenym reboundem a vubec mu to neprislo :D

                                                    Jenze prave u nej trpi material, hlavne kola, proto je mi divne, ze by se cross nerozlozil.

                                                    0 0
                                        • JakeF  

                                          Nenarazíš? :D Asi by to chtělo opustit asfalt a šotoliny a takovejch najdeš mraky… Já to teď mám tak, že dávám výjezdy, co mě dřív bavilo jezdit jako sjezdy :D. Ono takovejch 30% stoupání s kořenama a jehličím už potřebuje každej kousek gripu, co můžeš získat a hodně plynulý šlapání. Obojí 29ka pomáhá.

                                          0 0
                                          • nox159  

                                            a 26" ful by nepomohl? :)

                                            nechci rypat stejne se dostanes do stadia kdy uz kopec nevyjedes a budes ho muset vyskakat a tam bude zas 26ka lepsi :D

                                            0 0
                                            • MlokCZ  

                                              Ano i ne.

                                              Mám výjezdy, které jsem zatím vyjel pouze na 26" fullu a nevyjel na 29" HTčku. Je jich ale poměrně málo.

                                              A zase naopak mám výjezdy, který jsem vyjel na 29" celopevňáku a nevyjel na 26" fullu. Těch už tak úplně málo není. Hlavně když je to prudké a delší a je tam i více úseků, kde odpružení není potřeba vůbec.

                                              Tohle je o typu výjezdu a převažujícím důvodu, proč ho nevyjedu.

                                              0 0
                                              • nox159  

                                                je to dost sporne kdyz se nad tim zamyslim… ono kazde kolo jde poskladat tak aby jelo paradne do kopce nehlede na velikost kol ale zabijou se tim sjezdy…

                                                ty ve vyjezdu srovnavas to tvoje stereo nebo co to tedka mas a 29" celopevnaka coz neni ulne fer nemyslis ? :)

                                                0 0
                                                • MlokCZ  

                                                  Ano, srovnávám 150mm zdvihu (je jedno jestli Stereo nebo AMS 150tku, na obojem vyjedu to samé) i když dobře jedoucích. A postavených, tak aby to mělo smysl i z kopce.

                                                  O nějakém super přehnaně lehkém full speciálu vhodném jen na výjezdy se nemá cenu bavit.

                                                  Když jsem ale ještě jezdil 100mm fulla, tak to nebylo o moc lepší do výjezdů (myslím jak to jelo). Je ale fakt, že to nebyla žádná chrtí raketa pod 10kg se kterou by to zase bylo něco jiného.

                                                  0 0
                                          • maajkee  

                                            Stále netvrdím, že neexistuje nic co by nešlo vyjet na 26ce a na 29ce jo. Všechno je to jen a jen o skillu a fyzičce. Větší rozměr kola je jen taková placebo berlička :)

                                            0 0
                                            • deekay  

                                              placebo berlicka ne… je to berlicka bez placeba :)

                                              Stejne jako ja mam na cestu z kopce berlicku zdvih… jasne, sjedu vicemene to samy na HT, ale ne tak rychle a bezpecne.

                                              Stejne to ma nekdo s vyjezdama a 29…vetsi kolo proste lepsi trakci ma a kdyz se prida rozbity teren, je to znat jeste vic.

                                              Krasne je to videt u offroad aut a tam neni nutne brat v uvahu vubec vykon, ten je dostatecny a neni limitni.

                                              0 0
                                              • maajkee  

                                                Nemá to smysl, končím :) Pro mě prostě 29ka nemá žádnej přínos, proto nadále jezdím a budu jezdit 26ky, dokud je teda bude ještě někdo dělat.:) Na druhou stranu nikomu neberu, když se mu na 29ce jezdí líp, ať si na ní jezdí, ale ať to proboha pak nepřehání jak velkej je to rozdíl.

                                                Já už tady ty moudra z BF beru s hodně velkou rezervou. Dřív jsem se nechal celkem ovlivnit, proto jsem taky 29ky zkoušel, protože spousta lidí psalo jak je to o dost lepší a ty další řečičky. Pro mě zkrátka přínos minimální.

                                                Příští rok bych rád pořídil nějakýho fulla alespoň 140/140, v tom vidím nějakej přínos do opravdovýho terénu. Na to ježdění tady u nás mi bohatě stačí a bude stačit to 26" HT :)

                                                0 0
                                                • deekay  

                                                  vsak ja taky nemam 29er, bo pro nej nemam vyuziti (mozna mestak/zimak co ted shanim, ale tam mi bude uplne fuk rozmer kol, co bude, to bude :)

                                                  Hlavni bike zustane jeste delsi dobu 26, jediny asi k cemu jsem schopen pristoupit je 27.5 ale to se jeste uvidi.

                                                  Ale proste fakty se poprit nedaji :)

                                                  0 0
                                            • JakeF  

                                              Tak v tom se fakt neshodnem… 29er s RaR měl v terénu lepší záběr i než 26" RoR, natož RaR. A to jezdím 26" na tlaku, že už fakt níž nemůžu (posledně jsem v kamenitým trailu procvaknul přední i zadní plášť, už tam fakt rezerva není :D). A když zmiňuješ tu fyzičku, tak tam mi přijde že je to právě opačně, když jsem měl horší výkonnost, tak jsem taky tak těžký výjezdy vůbec netušil, že jdou (třeba jeden, co jsem vždycky tlačil, loni teprve vůbec zkusil a až letos jsem ho dal) a trakce 26" plášťů mi stačila, teď už by to nohy utáhly, ale i když sedím na špičce sedla a snažím se šlapat co nejplynulejš, tak 26ka podkluzuje.

                                              0 0
                                        • MlokCZ  

                                          Nenarazíš? Tak možná tam u vás :-)

                                          Já tedy mám v okolí spoustu kopců, které nevyjedu. Některé z nich o třídu lepší (výkonnostě) jezdci dají, spoustu z nich ani ti daleko lepší stejně nevyjedou.

                                          A s tím výkonem to je právě omyl.

                                          Stejnou budeš potřebovat práci pro vyjetí kopce, ale výkon může být někdy (bude to jen pro určité druhy výjezdů, kde větší kola pomohou, samozřejmě ne pro každý výjezd) výrazně odlišný.

                                          Práce bude stejná, v jednom případě to bude větší výkon na 26tce po kratší dobu a v druhém to bude menší výkon po delší dobu na větších kolech.

                                          Tedy abych do toho započítal ještě mírně těžší 29tku, Práce bude u 29tky mírně vyšší, výkon ale pořád znatelně nižší.

                                          A limitem u jezdce není práce, ale právě výkon. Samozřejmě i práce bude limitní v tom, že třeba nedám více než 100km, ale to už je zase jiná diskuze.

                                          A to, že jsem při pokusu vyjet na 26tce celopevňáku vícekrát byl na hranici pádu (technicky nedal kvůli přejetí překážek a snažil jsem se do poslední chvíle to nevzdat) nebo mnohokrát téměř „zkolaboval“ v konkrétním výjezdu a nevyjel.

                                          A na 29tce jsem to pak vyjel. Zřejmě nějaké placebo špatné 26tky :-)

                                          I když vlastně to těžko, když to bylo i v době, kdy jsem ještě ani na 29tce nejel.

                                          A placebo větších kol také u mě ani náhodou. Zase mám výjezd, který na 29tce celopevňáku nedám a vyjedu ho na 26tce fullu.

                                          0 0
                                          • maajkee  

                                            Ano u nás na takový nenarazím, i když možná by ses divil co se tady dá najít.

                                            Každopádně proto když je příležitost mizím do hor ;)

                                            0 0
                                          • kralovek  

                                            Tak tak

                                            ale jeste bych dodal ono se neda uplne skatulkovat kola 26 jsou takova a 29 makova pac jsou 26 ktere ten kopec vyjedou lip a ktere hur a pro 29 to samy.

                                            Takze si myslim ze i kdyz vsechny (nebo vetsina?) teoretickych predpokladu hraje do karet 29, nebude problem najit 26 ktera ten kopec vyjede lip nez 29.

                                            Kdyz porovnam moje cube ams 125 a scalpel 29 tak svete div se na scalpelu mi hrabe zadni kolo vic nez na cubu. To podle me tim ze (aspon muj dojem) je zadni stavba cuba vic citliva nez u scalpela, takze si snaz najde lepsi prilnavost (?).

                                            Pak taky delka zadni stavby – delsi na 29 podle me zpusobuje ze je jine rozlozeni hmotnosti mezi prednim a zadnim kolem – min vahy za zadnim … (?)

                                            Dalsi vyhoda cuba je ze muzu snizit zdvih vidle na 100, coz dela hrozne moc. Scalpel ma taky 100, ale je na to staveny. U cuba je to jen na stoupani.

                                            Scalpel ma zase vyhody ty ze ma niz teziste (mi prijde) takze mam vetsi stabilitu pri nizsi rychlosti a lip tak drzi smer – kolo jede tam kam chci ja, ne tam kam me ono zavede.

                                            A pak je hodne znat to snazsi odvalovani predniho kola na prekazkach – nekouse se tolik co ten cube.

                                            Prejezd prekazek zadnim kolem mi prijde porad lepsi u cuba (jak jsem psal vyse)

                                            0 0
                              • nox159  

                                muzu dotaz? co jsem zkousel, tak mi 29" kolo neslo nikdy na zadni (to manulu )bylo to jen nevhodne nastavenym kokpitem a treda extra dlouhou zadni stavbou nebo je to obecne u 29ky tak?

                                jel jsem jen par 29" a jen trochu (epika, HT od supa a od meridy)

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  To je dané hlavně tou delší zadní stavbou. V závislosti jak dlouhou jsi zkoušel, tak to dle toho šlo blbě.

                                  Na Scalu 29 při 440mm se tomu na zadní chce už znatelně hůře než na jakékoliv 26tce co jsem jezdil.

                                  A je to jedna z věcí, která mi opravdu hodně vadí na 29" fullech (tam to šlo na každém co jsem zkoušel ještě o dost hůře než na mojem Scalu 29, což je logické když to byla ještě o něco delší zadní stavba + odpružení).

                                  Prudký výjezd – to je ale zase jediná situace, kde je ta delší zadní stavba příjemná a plusem navíc.

                                  0 0
                                  • nox159  

                                    ja na to tak vedecky nesel sem vzal seriovku meridu 29" projel jsem ji pak jsem vzal 26ku ve stejne velikosti a podobne vybave a taky projel… 29ka mela kratsi predstavec takze by teoreticky mela jit nahoro dobre ale vubec, byla jak prilepena… proto jsem se ptal jestli to byl jen pocit a nevhodne nastavene kolo nebo to tak proste je… :)

                                    obecne mi prislo ze 29ce se moc do vzduchu nechelo…

                                    0 0
                                • maajkee  

                                  Je to tak, to mě u 29tek dosti sralo.

                                  0 0
                                • JakeF  

                                  Hele, to nebude kolem :). Zvlášť, když zmiňuješ toho SUPa . (počkej si hlavně to druhý v 0:58)

                                  0 0
                                  • maajkee  

                                    Samozřejmě že zvednout jde všechno, ale u 29tek jak už napsal Mlok je to díky delším zasdním stavbám prostě těžší.

                                    0 0
                                  • deekay  

                                    Mozna myslel manual ciste tezistem bez pomoci prislapnutim.

                                    0 0
                                  • nox159  

                                    stejny jezdec a 2 rozdilne kola jasne to snad pisu nebo ne? netvrdim ze nejde dostat 29ku na zadni jen ze to jde huř…

                                    jinak narovinu ty si ted z tech velkych kol poradne posrany… ;-)

                                    0 0
                                    • maajkee  

                                      jj, je, velkej odpůrce a najednou velkej milovník :)

                                      0 0
                                    • JakeF  

                                      V tom se nehádám, taky jsem si toho u testovaček všimnul. Ale bylo to model od modelu, některý šly skoro jak 26", jiný mi taky přišlo, že nejdou vůbec.

                                      Jinak jasný, těším se, až přijde :). Je to zase posun, ale jak jsem psal, trochu se bojím tý rychlosti ve výjezdech a abych nakonec ve výsledku nebyl na 29ce na kopcovitých trasách pomalejší…

                                      0 0
                            • JakeF  

                              Tenhle názor jsem měl 2 roky… Letos už jsem se celkem naučil jezdit a získal sílu, že 29er v terénu zvládnu uřídit. Co se týče „hravosti“, tak jde do zatáček míň ochotně, o tom žádná, ale na to si člověk velmi rychle zvykne (a při přesednutí zpátky pak přijde 26ka děsně nestabilní a ne hravá). Co se týče prudkých zatáček, tak tam je rozdíl minimální, ale poznat je. Kdekoliv jinde ale 29er exceluje, v rozbitejch sjezdech má daleko lepší trakci, na rozbitejch rovinkách člověk může jet víc v sedle, do krátkejch prudkejch výjezdů je ta trakce taky neskutečná. A to jsem jezdil s dušema a lehce vyšším tlakem, než budu jezdit bez nich.

                              Kde jsem měl celkem špatnej první pocit je jak píšeš ty, nízký rychlosti a „trialový“ pasáže mezi velkýma kořenama a kamenama nebo s přeskakováním kmenů. Jak moc jsem se plet jsem si uvědomil, když jsem na stejnou trasu vzal svojí 26ku. Zjistil jsem, že ty místa, kde mi přišlo, že s 29erem jde hůř pracovat, mám na 26ce vůbec problém projet a daleko častějš si šlápnu (typicky 2 velký kořeny ve vzdálenosti zhruba rozvoru kol, prudkej výjezd po ostrým „esíčku“ mezi kamenama, několik kamenitejch a kořenitejch pasáží) a ve výsledku, abych to vůbec projel, tak se s 26kou musím prát ještě víc, protože ho na ty překážky musím doslova vyhodit, zatímco 29ka je pořád spíš přejíždí.

                              Co považuju za problém pořád je udržení tempa v delším prudkým kopci, ale to se doufám vyřeší bezdušema a lehkýma kolama, plus v technických výjezdech pomůže Brain podobně, jako jsem zvyklej z 26" Terralogicu.

                              Toť můj názor, co jsem 2 roky 29er odmítal s tím, že v terénu to je moc tank a nedá se s ním v terénu zábavně jezdit a že se ve sjezdech blbě ovládá. Nebylo to tak, jen jsem neměl dost síly a techniky, abych ho uřídil.

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                na rozbitejch rovinkách člověk může jet víc v sedle

                                Mírně navrh tu 29" HT oproti 26" HT samozřejmě má.

                                Jenže tady stejně tohle řeší hlavně odpružení. Stačí vzít 26" chtrtího fulla a hned můžeš v rozbitějších pasážích odsedět nesrovnatelně více než na 29" HT a přínos odpružení je v tomhle úplně někde jinde než rozdíl velikostí kol.

                                Když pak srovnávám ještě větší extrém a to 150mm 26" fulla s HTčky a srovnám jednou s 26" HT a jednou s 29" HT, tak z pohledu toho fulla stejně nejde sedět v rozbitých pasážích na těch HTčkách vůbec nezávisle na velikosti kol.

                                A když se to pak posune do srovnání s 29" fullem, tak tam se ten rozdíl velikostí kol skoro vytrácí, zvlášť s narůstajícím zdvihem (beru teď stejný zdvih pro 26" i 29").

                                Zůstane jen ta výhoda nezasekávání se o překážky u větších kol, jenže tady už je to pak sporné, protože 29" full zase spotřebuje už znatelně více energie i když tam větší překážky nejsou (rozdíly v tom jak to do prudkého kopce jede jsou větší než u HTček).

                                A naopak pro můj 29" celopevňák více síly nepotřebuju, jede to stejně jako předchozí 26" celopevňák, takže tady žádné zhoršení a žádný problém ani s mojí chabou výkonností.

                                0 0
                                • saddik  

                                  Člověče, mám sto chutí s Tebou někdy vyjet, abys viděl, co je to chabá výkonnost, kterou tu tak často zmiňuješ ;)

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Tak můžu udat pár konkrétních příkladů pro představu, aby to bylo jasnější:

                                    • 95% asfaltová trasa, 5% šotolina, 1% stoupací koeficient, 100kmvzdálenost (tedy 1000m nastoupáno na té trase), jel jsem na 29" celopevňákus RK bez duší, sám a měl jsem průměr 22,2km/h a je to jeden z mojichnejlepších výkonnů vůbec
                                    • lepší průměr na 100km+ trase jsem zajel na biku jen jednou a to letos na150km kolem Lipna – 23,6km/h, jenže to byla trasa pod 1% (asi jen 1100m na150km) a k tomu jsem se odvez cca 80km té trasy v háku; tahle trasa asi100km asfalt a 45km pěkn šotolina, 5km trošku horších
                                    • na silničce jsem 100km trasu s těsně přes 1% koeficientem jezdil sámnejlépe s průměry kolem 24km/h
                                    • a z opačného soudku typu terénu a trasy a to kopci výrazněnáročnější trasa + terén: trasa Bílý Kříž->Bumbálka se startemu přehrady a koncem zase u přehrady (na Bílý Kříž nějaký šotolinovývýjezd), tak jsem zajel s průměrem těsně přes 11km/h a nebýt sjezduz Bumbálky tak na Bumbálce jsem měl průměr těsně pod 10km/h

                                    Na to kolik mám ročně najeto a navíc i kolik let po sobě + kolik odsportuju hodin ročně, tak je to neuvěřitelně pomalé.

                                    Už se teď blížím 100tis. km a poslední 3 roky mám 5tis. km+ každý rok a celkem kolem cca 450–500 hodin pohybu ročně.

                                    A vím, že výrazně lepší to už nikdy nebude díky důsledkům vážných zdravotních problémů před 5–6 lety co jsem měl. A budu rád, že to udržím na současném stavu.

                                    Jsem ale spokojený. I přes ty důsledky zdravotních problémů mi to jezdí mírně lépe díky tomu počtu hodin sportu než třeba před 10 lety (sportoval jsem vždy, před 10 lety to ale bylo znatelně méně hodin ročně).

                                    0 0
                                    • saddik  

                                      Hmm, trasy nad 60 km jezdím opravdu výjimečně, takže si představu moc neudělám. Snad jedině ta silnička mi přijde celkem pomalá, na biku s Kojakama jsem jel Plzeň – Pernink (Krušné hory, asi 113 km a nastoupáno cca 1650 m) kousek přes 21 a šlo by to o dost rychleji, ale kámošovi nebylo cestou dobře. I když samozřejmě 21 a 24 je pořád hodně velký rozdíl.

                                      Ale stejně si myslím, že bych Ti nestačil. :)

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Plzeň – Pernink jsem na biku jel několikrát (nikdy žádné extra pomalé pláště jsem tam při tomhle neměl), pokaždé trošku jinak (takže to bývalo 110–160km dle trasy). A co si pamatuju, tak průměr byl většinou kolem 19–20km/h (jeto tedy na pohodu). Tady už nevím přesnější údaje, to je více let zpět.

                                        A něco pro silničku známého (co tu jezdí často na silničce každý druhý). Košutka->Manětín (přes Záluží, HB, Loza, Dražeň). Mě to vychází od baráku na rovných 60km (taky záleží kde se v Manětíně udělá otočka).

                                        A tohle jsem jel sám párkrát na silničce průměrem kolem 26km/h (nejlepší myslím 26,2km).

                                        A to je pro mě maximální intenzita na takové trase, když jsem to sem tam jel na vyzkoušení, jak to můžu nejlépe zajet (což moc často neprovozuju, z toho pak dlouho regeneruju).

                                        S narůstajícím stoupacím koeficientem mi jdou průměry samozřejmě výrazně dolu. To co jsi uvedl je už kolem 1,5% a to je sakra velký rozdíl oproti 1%.

                                        Pro představu na Sardinii, kdy mi to loni jezdilo na konci sezóny asi nejlépe co mi to kdy jezdilo.

                                        Tak při trasách kolem 2–2,5%, tak průměr šel až k 15–17km/h.

                                        A jedna letošní, co jsem kouknul na Polar:

                                        • Jizerky z Hejnic na Voseckou boudu a zpět
                                        • 84km a 1900m nastoupáno (tedy už 2,3%)
                                        • převážně asfalt, zbytek pěkná šotolina, asi 1km opravdu terénu
                                        • celopevňák s RK bez duší
                                        • 15,9km/h průměrná
                                        • odjeto převážně v základní vytrvalosti (abych nebyl mrtvý dalšídny na dovolené, špatně regeneruju z vyšších intenzit), přes ANP jsemnešel vůbec za celou trasu, pohlídal jsem si to i v tom prudším závěruna Voseckou; tedy odjeto celé na pohodu
                                        • na takovéhle trase by větší napálení o moc větší průměr aninedalo (o moc více bych to napálit nemohl, abych to vůbec dojel)

                                        Takže vidíš, že jsi pořád o něco rychlejší.

                                        0 0
                                        • Zlatka  

                                          Už konečně vím kdo napsal bibli.

                                          0 0
                                        • saddik  

                                          Oukej, asi bys mi vyloženě neujel. Teda prvních 100 km, pak už odpadám, vytrvalec fakt nejsem. S tou regenerací to mám taky tak, pocitově regeneruju o dost pomaleji než kámoši.

                                          0 0
                                          • MlokCZ  

                                            Já regeneroval pomaleji než ostatní vždy i před lety. Po těch zdravotních problémech (a něco už asi i s věkem) se to ještě hodně zhoršilo.

                                            0 0
                              • maajkee  

                                Jo jo, zjistil jsem, že v poslední době mediální masírce podlehli už téměř všichni i ti nejvíce zarytí odpůrci. :)

                                0 0
                                • nox159  

                                  ja ne :)

                                  ja cekam na polygona 27,5" :D

                                  0 0
                                • JakeF  

                                  Každej rok jsem vyrazil na nějaký testování a vždycky mi 29ka přišla jako moc tank, letos jsem zjistil, že už jí zvládnu uřídit… O mediální masírce bych teda nemluvil, původně jsem plánoval na příští sezónu 26" Flashe, ale trať v Peci mě nahlodala, když jsem zjistil, že největší problém mám v tom, že i s poduštěnýma 2,25" RoR/RoR mi chybí trakce a pak na testovačce jsem zjistil, že už nemám problém to kolo ani řídit v terénu a můžu si s ním dovolit jezdit rychlejš, jak líp brzdí a míň ho rozhodí menší překážky.

                                  0 0
                                  • nox159  

                                    jen tak mimo trochu, ty to porad vstahujes na zavody na zavodni trate a kolik lidi tady zavodi tak aby se to zavodenim dalo nazvat…

                                    vstahujes vyhody k zavodnimu nasazeni volba plastu trakce papirovych plastu…

                                    pokud bys pohled na vec polozil trochu do jine roviny a jineho jizdniho stylu tak se muzes jit z 29" zahrabat.. :)

                                    kolik lidi jezdi pro zabavu a kolik pro smysluplne umisteni? :)

                                    0 0
                                    • JakeF  

                                      Neberu to jenom ze závodního pohledu, tam mě naopak trakce 26ky letos omezila jenom na tratích ČP XC a jedině v Peci jsem si prakticky jistej, že by to mělo přínos i na výsledným času. U ostatních XC si myslím, že by to bylo ± stejně a že abych udržel rychlost ve výjezdech, bude to chtít hlavně tuhost kol hodně řešit.

                                      Co se týče toho, co tu píšu, tak to je právě většinou o věcech mimo závody. A u plášťů to bude podobný u všech, u stejnýho typu pláště bude mít 29er lepší grip z logiky větší styčný plochy.

                                      S tím jízdním stylem by mě to zajímalo. Věřím, že na sjezdy, FR a hodně sjezdově laděný enduro, má 26" s šírokýma pláštěma s měkkou směsí svoje výhody, na cokoliv univerzálního se zdvihama do 140mm už bych bral 29er.

                                      0 0
                                      • nox159  

                                        Co se týče toho, co tu píšu, tak to je právě většinou o věcech mimo závody. proc teda beres chrti HT a ne AM fula ? ;-) nebo mimo zavody jezdis cyklostezky?

                                        0 0
                                        • JakeF  

                                          Mimo závody si občas vyjedu s lidma, co jezdí právě ty AM fully a taky to jde :). Kdybych chtěl opravdu univerzální kolo, tak asi 120mm 29er fulla.

                                          0 0
                                          • nox159  

                                            a taky to jde? :)

                                            za me radeji zavod na Reinu nez na chrtim HTcku s AMkařema :)

                                            0 0
                                            • JakeF  

                                              Tak to je o zvyku… Já to samozřejmě beru i trochu tak, že se s nima zlepšuju v technice, která mi pak pomůže v závodech :). Kdybych nezávodil, tak bych nejspíš šel do toho 120mm 29eru, jak jsem psal, ale skoro určitě bych už nešel do 26". Na naučení se techniky to bylo fajn kolo, ale teď už mě limituje a kromě nižší váhy už pro 26" nevidím důvod.

                                              0 0
                                              • nox159  

                                                nevim jak dotycni jezdi ale kdyz vyberes trasu pro AM ful ( beru tak ty 140–160mm) tak slupky stylu RR a ROR jsou na sracku behem prvniho sjezdiku…

                                                0 0
                                                • JakeF  

                                                  Dotyční jezdí velmi slušně, i tady na BF to jsou celkem známý lidi ;-). A přijde mi, že to bereš ze svýho pohledu z Beskyd, kde máte hodně ostrejch kamenů. Když jsme jeli v místech, kde nejsou ostrý šutry, ale spíš kulatý a kořeny, tak ani s RoR nebyl problém, respektive byl, ale s trakcí a ne odolností. A i v těžších pasážích a ostřejších šutrech nevidím až tak problém, pokud jezdeckou chybou nerozpáráš bok. Problém je, když vlítneš do středně velkejch ostrejch kamenů v rychlosti, což je jasný, že na fullu s vyšším zdvihem jde líp :). A taky jasný, že na HT prostě jedu pomalejš a víc si vybírám stopu, než oni na fullech s odolnýma gumama. Nicméně i tak se vždycky čekalo na někoho jinýho, než na mě :).

                                                  0 0
                                                  • nox159  

                                                    tak jiste to beru ze sveho pohledu nemuzu to prece brat z pohledu maajkeeho ne, to da rozum :)

                                                    ale jasne mam zaujaty pohled a nestydim se za nej

                                                    0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Mně třeba 29" full při zkoušení otrávil už jen pro takové častější poskočení ze zábavy.

                                        Jedeš sjezd na full, který sám o sobě nění nijak extra těžký (tedy nemůže být řeč o pořádném enduru nebo dokonce FR) a pro zábavu si tu poskočíš, tam poskočíš, i když bys většinou ani nemusel.

                                        A tohle pro mě bylo na 29" fullu utrpením (více kvůli geometrii, ale i vyšší hmotnost dostupná za rozumné prachy tomu zrovna 2× nepomohla). Šlo to nějak taky, ale vůbec si to neužiju.

                                        A nejde to kompenzovat nižším zdvihem u 29tky (kde by nemusela být zadní stavba až tak dlouhá a hmotnost mohla jít dolu), protože právě na ty dopady je to jen o zdvihu.

                                        Je ale jasné, že tohle bude mít každý jinak hlavně v závislosti na svojich proporcích.

                                        0 0
                          •  
                            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                            0 0
                  • kralovek  

                    Ja mam prudky kopce rad a na 29 si v nich spokojene funim :o)

                    (no je fakt ze nejsem mala zena ;o) )

                    29 BRAT!!!

                    0 0
                • DaSnail  

                  možeš nesúhlasit, možeš protestovat, ale to je tak všetko čo možeš. psí hlas do neba nejde… ;o)

                  0 0
                • sodek  

                  Zaplať si taky takový bulvár, něco tam smysluplně plácni a uvidíme. Jestli na to nemáš, tak přestaň plkat.

                  0 0
            • ememem1  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
              0 0
        • MirosPikos  

          Asi jsem to napsal špatně, není to sračka, ale prostě jsou tam takový děsně povrchní informace.

          Na druhou stranu, co taky jiného psát na iDnes. Koneckonců celkem tam ten článek zapadá. Jednoduché informace, pro jednoduché čtenáře.

          0 0
          • Zdeno Micio  

            Existují i lidé, kteří jezdí občas na kole, ale netuší, že se má mazat řetěz a další základní věci. Určitě bych neřekl, že to byl článek pro jednoduché čtenáře. Je to prostě článek pro běžného člověka, který jezdí nebo chce začít jezdit na kole, ale nemá čas sedět u B-F nebo mtbs. Např. vzdělaného intelektuála, který nerozezná treka od mtb bych nenazval jednoduchým. Ber to tak, že máš prostě o této oblasti nadprůměrné znalosti než je v běžné společnosti, ale to tě nedělá lepším.

            0 0
            • marco  

              Znám hodně lidí co se rozčilují nad tím že ty komponenty na kole málo vydrží a přitom stačí nějaká ta údržba. Minule jsem předjel nějakého nadšence kterému tak vrzal řetěz a asi jsem mu byl sympaticky, protože se mě chytl do háku. Když jsem ho požádal o to aby se odpojil a něco udělal s kolem řekl, že už si na to zvykl a netuší jak tu závadu odstranit navrhl jsem mu ten řetěz alespoň počůrat. Jak to dopadlo netuším, protože zastavil a na mou radu tak učinil a já mezitím od něj poodjel.

              0 0
      • felix.org  

        Tak třeba příště osloví tebe, abys ji ty dotazy zodpověděl ;-)

        Na to, že to bylo na idnesu, tak to bylo fakt celkem rozumný a dávalo to smysl.

        0 0
        • Kubiczech  

          Působí to na mě jako snaha nestraně poradit zájemci o koupi nového kola, což bych s kšiltovkou Spešlu na hlavě za celkem rozumné neoznačil. (:

          0 0
          • felix.org  

            Tak ale rozhodně to není „děsná sračka“, jak napsal MirosPikos.

            0 0
          • Vhalasta  

            Spešl zmínil myslím jen 2×, 2× Shimano a 1× Rebu. Myslím, že i na profíka „od“ Spešlu vcelku nezaujatý rozhovor.

            0 0
            • Kubiczech  

              Já si to myslím též, ale ruku na srdce ohledně konceptů 29" a 27,5" jen tlumočí názor společnosti Specialized na danou problematiku. Jestli tomu i věří, nevím.

              0 0
    • Frostty  

      Hmmmm, sádlo.

      0 0
    • Luker  

      Přečetl jsem to celé a nejsem sice expert, ale přišlo mi to naprosto v pohodě..

      0 0
      • saddik  

        Tak vyložená kokotina je jen „Můžeš mít sice stejný převodový poměr – na jedno otočení klikami ujedeš stejnou vzdálenost – ale otáčíš pokaždé jinak velký převodník, takže máš jinou páku na klice.“, to by nikdo kvalifikovaný neměl vypustit z úst.

        Jinak je tam hodně zkratkovitých vyjádření, které BFU zmatou

        • třeba že užší pláště se lépe odvalují,
        • pak taky „Dnes se to trochu dohání tím, že karbonová sedlovka jeužší – o průměru 27.2 mm“ – mám za to, že rozměr 27,2 mmtu byl vždy a ne jen dneska. Dokonce jsem měl dojem, že je vývojověstarší.
        • Že výrobci šetří na geometrii rámu – to jde? Tak na vývojimožná, ale geometrie jinak není něco, co by vyloženě stáloprachy, ne?
        • „Dnes je kombinace 2×10 ideální. V terénu jsou tři „placky“zbytečné. Navíc, kdo má dnes stroj s koly o velkosti 29“, tam jsou jinépřevody, není potřeba je mít tak těžké." – taky blbost, zdalekaneplatí pro každého.
        • „Mazej vše, co se hýbe. Po umytí prostříkni silikonovým sprejempřehazo­vačku, pedály, přesmykač, řetěz a kazetu. Pokud máš"celopéro“, tak i všechny čepy." – názory na mazání se sicedost liší, ale proč bych měl mazat kazetu a proč řetěz a hazku zrovnasilikonem – aby mi na tom pak hůř drželo jiný mazání?
        • Výměna řetězu za nový zpravidla nevyjde levněji než točení a jinéalternativy.
        • Pláště drát vs kevlar a TPI zobecněno natolik, až je z toho skoroblábol.
        0 0
        • MlokCZ  

          Přesně tak, nechtěl jsem ani tady reagovat, protože bych musel vypsat polovinu článku a ty už jsi to udělal za mě, takže pohoda :-)

          0 0
        • Bull77  

          U toho kecu s převodovým poměrem jsem taky málem vzteky vystřík! To je ale debil..

          0 0
        • Matony  

          A co dámská geometrie?

          0 0
          • saddik  

            Nevím, nejsem dáma a jejich geometrii mám nastudovanou jen v oblastech, které konstrukci rámu neovlivní :)

            0 0
    • marco  

      Nebyl to špatný článek nešel do podrobností a informace byly použitelné pro amatéry až po profíky kteří jsou schopni si ten článek profiltrovat. Mechanik je z týmu používající Spešl komponenty proto ten Fast Track. Mnoho lidí neví, že je někdy výhodnější vyměnit preventivně ND na kole a zabránit tak škodám na okolních ovlivněných komponentách. No a tu 29" variantu tam jen zmínil.

      0 0
      • jarda850  

        odolný Specialized Fast Track… :-(

        0 0
        • jarda850  

          jel pěkně asi 50km…

          0 0
        • hctr  

          Tak samo se to stalo aj me novy plast 1dny beskydy max 50km:)

          0 0
        • PatrikL  

          Fast Track to bude najký fake plášť, originál je Fast Trak :)

          0 0
      • mr.nikdo  

        Nevim, cos cetl… Ale cetl jsem jeden odstavec a radeji jsem to vypnul ;-).

        A to jsem porad amater ;-).

        0 0
    • Martin  

      no co no. je vidět, že 29" je i pro kurvy, no…

      0 0
    • Kubiczech  

      Vcelku rozumný článek s určitou mírou masírky, na kterou jsou od velkého S stejně všichni zvyklí. Nic jiného tvrdit nemohou.

      0 0
    • maajkee  

      Fakof spešl! :)

      0 0
      • Zlatka  

        Normálně jsem se musela pokřižovat, sešlou na Tebe čerty, s nima nejsou žádný žerty!

        0 0
    • jesperx  

      No nic,opět jsem se dozvěděl,že své 3 a půl roku staré kolo vlastně můžu zahodit neboť vývoj jde prostě jinudy:-)

      0 0
    • vsn  

      může mi někdo vysvětlit toto?

      „Do dlouhého stoupání ti malá placka může chybět. Můžeš mít sice stejný převodový poměr – na jedno otočení klikami ujedeš stejnou vzdálenost – ale otáčíš pokaždé jinak velký převodník, takže máš jinou páku na klice. Z toho pohledu je malý převodník výhoda. “

      přeci pokud mám stejný převod tak to je prostě stejný ne?

      0 0
      • pepek  

        dobrý :-) nepatří do sekce vtipy?

        0 0
      • ClAyD  

        Taky by mě zajímalo…

        0 0
      • JakeF  

        Taky mi to přijde nesmysl… A když už, tak bych to bral obráceně, jakmile schodím na malou, tak mám najednou pocit, že vůbec nezabírám a nejede to…

        0 0
      • mrozu  

        Taky jsem se nad tím pozastavil, je to blbost – o co větší páku budu mít vepředu, o to menší páku budu mít zase vzadu, takže výsledek bude pokaždý stejnej.

        BTW pěkná práce v sobotu na cv tour, já si říkal, že jsem to jméno někde viděl :)

        0 0
        • vsn  

          jééé děkuji :) byla to moje první výhra :)… měl jsi smůlu že já jsem mohl díky teamu víc šetřit síly jak ty.

          kolik jsi měl ztrátu v tom sjezdu dolů? takhle rychle jsem dolů nikdy nejel akorát jsem dojel motorku …

          0 0
          • mrozu  

            Já byl zase poprvé na bedně, tak to zas taková smůla nebyla :) Ve sjezdu jsem jel 3. s minimálním odstupem, abych viděl na cestu, tam ta motorka neměla moc vliv, na asfaltu by se to srovnalo tak jako tak :)

            0 0
      • pstasek  

        Je to tam napsaný hodně zjednodušeně. Na malý placce je jemnější odstupňování převodových poměrů na kazetě.

        0 0
        • saddik  

          Neni! Poměr sousedních převodů (při řazení na kazetě) je udaný pouze poměrem zubů pastorků, protože počet zubů převodníku se zkrátí.

          0 0
          • pstasek  

            Tak pojď počítat:

            38/19 = 2

            38/21 = 1.81

            změna převodového poměru o 0.19

            26/19 = 1.36

            26/21 = 1.23

            změna převodového poměru o 0.13

            0 0
            • pepek  

              Dobře.. . .A teď když to podělíš. . . .

              0 0
              • pstasek  

                Co chceš ještě dělit? :-)

                Jedná se o změnu převodového poměru přece. Finito, šmitec … tohle je výsledek, který jsem měl na mysli. Kdybych to podělil, přišli bysme samozřejmě o vliv převodníků, ale tohle je přesně efekt různých převodníků na rozsah převodového poměru při zachování stejné kazety

                0 0
                • pepek  

                  Tak hlavně, že ti to dobře vyšlo :-)

                  0 0
                • pstasek  

                  Tak ještě jinak …

                  předpokládejme kazetu 11–36z

                  mám převodníky 40z a 26z

                  na velkou pilu mam rozsah převodů 3.64 až 1.11, čili rozdíl je 2.53

                  na malou mam 2.36 až 0.72, čili 1.64, čili „pouze" 64% rozsahu velké pily.

                  Převodovým poměrem myslím, kolikrát se otočí zadní kolo proti klikám samozřejmě (aby nedošlo k nedorozumnění) ;-)

                  0 0
                  • DaSnail  

                    matfyz?

                    0 0
                    • pstasek  

                      selskej rozum ;-)

                      0 0
                      • JakeF  

                        Tak selskej rozum na extrémní případu…

                        Co víc poznáš, změnu z převodovýho poměru:

                        10 → 11 nebo 1 → 2 ?

                        Obojí je změna převodovýho poměru o 1, ale v prvním případě to je změna 10% a ve druhým 100%. Takže při prvním případě zrychlíš z 10km/h na 11km/h a při druhým na 20km/h, ale podle tebe je to stejný, protože je shodný rozdíl převodovýho poměru :D. Teď si ty procenta dopočítej u toho tvýho a uvidíš, že vyjdou oboje stejný, takže to rozdíl není.

                        0 0
                        • saddik  

                          +1

                          Extrémní případy často pomáhají si to představit, taky jsem myslel, že to sem napíšu, ale nepovedlo se mi to formulovat takhle jednoduše, skončil jsem u toho, že lim x/(x+1) pro x → Inf je 1 :)

                          0 0
                          • JakeF  

                            Krásnej extrémní případ, jen trochu už za hranicí toho „selskýho rozumu“ :D.

                            0 0
                        • pstasek  

                          Ale o tom se přece nebavíme…

                          Jde o to, že pokud změním převodový poměr o 10%, zrychlím u větší pily více, než u menší. Další extrémní příklad…

                          • Mějme převodník 10z a 100z
                          • Mějme pastorek 1z a 10z

                          dejme tomu, že při 10z/10z jedeme 1km/h, při stejné kadenci zařazením pastorku 1z pojedeme 10km/h

                          u převodníku 100z pojedeme na 10z pastorek 10km/h, zařazením pastorku 1z pojedeme 100km/h.

                          čili rozdíl rychlostí na menší převodník je 9km/h, zatímco u většího převodníku 90km/h – těch 10%

                          0 0
                          • DaSnail  

                            ale no tak… 8o)

                            Mějme převodník 10z a 100z

                            Mějme pastorek 1z a 10z

                            dejme tomu, že při 10z/10z jedeme 10km/h, při stejné kadenci zařazením pastorku 1z pojedeme 100km/h

                            u převodníku 100z pojedeme na 10z pastorek 1km/h, zařazením pastorku 1z pojedeme 10km/h.

                            čili rozdíl rychlostí na menší převodník je 90km/h, zatímco u většího převodníku 9km/h – těch 10%

                            0 0
                            • pstasek  

                              máš sice pravdu, ale můj příklad uvažuje stále konstantní kadenci…

                              0 0
                              • JakeF  

                                Stále konstatní kadence znamená nekonečně velký zrychlení, tudíž nekonečně velkou sílu a s tou při vhodným převodovým poměru můžeš překonat rychlost světla… A tím bych tu tvoje teoretický snažení uzavřel :D.

                                0 0
                                • pstasek  

                                  no jasně, šlo o extrémní příklad přece… :-D

                                  saddik to o kousek níž už pochopil, jak jsem to myslel…

                                  0 0
                                  • pepek  

                                    Na malý placce je jemnější odstupňování převodových poměrů – tak totok myslím nepochopil nikdo. (kromě tebe, samozřejmě)

                                    0 0
                                    • Zlatka  

                                      Máš u mne řád myšího kožíšku. (jsi prozýravý jako sýr)

                                      0 0
                                    • pstasek  

                                      slovíčkaříme…

                                      Mrkni na ten graf, z něj to musí být jasné. Asi jsem to jen „blbě napsal“

                                      0 0
                                      • JakeF  

                                        Ten graf s tím nemá vůbec nic společnýho, ten nechápeš ty ;-).

                                        0 0
                                      • pepek  

                                        Remizu neuhraješ, už si to přiznej

                                        0 0
                          • MlokCZ  

                            Je to marný, je to marný, je to marný.

                            Zapomeň na slovo rozdíl a zkus to znovu :-)

                            0 0
                • saddik  

                  A když si vymyslíš náhodné číslo a vynásobíš ho velikostí převodníku, tak Ti pro větší převodník vyjde větší číslo..

                  Ne fakt, uvědom si, že změna o 0.19 neznamená vůbec nic. Jediný faktor, který vyjadřuje změnu mezi sousedními převody je POMĚR převodových poměrů – tedy třeba že sousední je o 10% težší – to jediné v nohou poznáš.

                  0 0
                  • pstasek  

                    Takže ty tvrdíš, že na celé kazetě rozdíl 36% nepoznáš? (viz můj příspěvek výše).

                    Pro názornost graf ;-)

                    0 0
                    • saddik  

                      Čísla, která uvádíš, jsou sice pravdivá, ale nic neznamenají.

                      0 0
                      • pstasek  

                        Jak můžou nic neznamenat, z grafu jasně vyplývá, že specielně skok mezi 11 a 13 pastorkem je jasně strmější na velký pile.

                        Vidíš to na grafu a cítím to na silnici i na biku. Čím menší pastorky, tím víc je to znát.

                        0 0
                        • DaSnail  

                          o kolko percent je tažší prevod 40/11 jak 40/13?

                          o kolko percent je tažší prevod 26/11 jak 26/13?

                          ;o)

                          0 0
                        • saddik  

                          U těch nejtěžších převodů je pocit(!) většího skoku způsoben tím, že při vysoké rychlosti potřebuješ větší výkon ke stejné akceleraci, protože kinetická energie roste s kvadrátem rychlosti. Takže k tomu, abys po přeřazení roztočil těžší převod na stejnou kadenci, jako jsi před tím točil lehčí, potřebuješ ve větší rychlosti (tedy na větším převodníku) větší výkon anebo to při stejném výkonu trvá déle.

                          Když budeš točit 26/13 na 100 rpm a přehodíš na 26/11, klesne Ti kadence na cca 85. Při přehození z 40/13 na 40/11 je to úplně stejné – akorát to pak ve vyšších rychlostech obtížněji rozmotáš zpět na těch 100 rpm. Tedy skok mezi převody je stejný.

                          Taky nejde jen o převodník, ale o průměr kola. Nepřímo tak tvrdíš, že ve stejném zpřevodování má 29 větší skoky mezi převody.

                          0 0
                          • pstasek  

                            Jasně, ale nebavíme se o pocitu, ale o potřebné energii na udržení kadence.

                            Ano, tvrdím dokonce přímo, že 29" má větší skoky mezi převody, vzhledem k rychlosti a kadenci, ale pro zjednodušení jsem uvažoval velikost kol konstantní, protože přece zadní kolo za jízdy neměníš :-)

                            0 0
                            • saddik  

                              Chápu asi, jak to myslíš, ale vysvětluješ to z úplně špatného konce. Rozdílné chování na velkém a malém převodníku, které popisuješ, vůbec nesouvisí s převodovými poměry, pouze s nelinearitou závislosti kinetické energie (a potažmo odporových sil) na rychlosti.

                              Tvrdíš sice, že na velké pile je hrubší odstupňování, což při běžném pojetí termínu „hrubost odstupňování“ pravda není, ale máš na mysli fakt, že při vyšších rychlostech je třeba odstupňování jemnější než v rychlostech nízkých, což pravda je.

                              0 0
                              • pstasek  

                                No, konečně jsme se dostali kam jsme potřebovali :-D

                                0 0
                                • JakeF  

                                  Ale to je vliv odporu vzduchu, kterej roste s kvadrátem rychlosti a převodovej poměr na to vůbec nemá vliv… Pokud teda nechceš jít do zkoumání, jestli má menší aerodynamickej odpor řetěz hozenej na malým nebo velkým převodníku :D.

                                  0 0
                                • saddik  

                                  A ještě jsem zapomněl dodat, že efekt, který popisuješ, bude patrný, i když srovnáš přeřazení z pastorku 30 na 34 a z pastorku 15 na 17, obojí na stejném převodníku. Z toho je jasné, že nejde o vliv převodníku, ale rychlosti jízdy obecně.

                                  0 0
              • DaSnail  

                38/0.19 = 200

                26/0.13 = 200

                200 = 200

                takže tá změna je stejná, ne?

                0 0
      • saddik  

        Jak píšu výš, je to naprostá blbost. Rozhodující je pouze poměr vyjádřený v ujeté vzdálenosti na jedno otočení klik (to zohlední i velikost kola). Jestli je to převod 22/11 nebo 44/22 je šumafuk (pokud samozřejmě jde nedestruktivně zařadit :) ).

        0 0
    • oddie  

      Hned mi to mé kolo jede hůř, když si něco takového přečtu…

      0 0
    • Lišák  

      Silikonový sprej můžeš používat na všechno i na vidlici. Vhodný je třeba sprej TF2.

      Do dnes jsem žil v domnění, že TF2 je teflonový sprej. Tak asi ne, no.

      0 0
    • king-bike  

      Specialized No.1

      0 0
    • weekend warrior  

      chtěl bych mít tvoje starosti:) ještě že nemáš takový rozhled, aby si sem dávala každý článek, který kdy vyšel v novinách a obsahuje nepravdy…to by provozovatel tohodle serveru musel koupit hodně železa navíc:)

      0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce