Protože se tu množí majitelé této andorrské značky, tak si Komanč po vzoru LV, Sošlů, Gigantů ad. zaslouží vlastní vlákno. A vzápětí připojím vlastní raport.
Protože se tu množí majitelé této andorrské značky, tak si Komanč po vzoru LV, Sošlů, Gigantů ad. zaslouží vlastní vlákno. A vzápětí připojím vlastní raport.
Před necelým měsícem jsem dokončil stavbu na rámu Commencal Meta AM 29/2013. Jezdím převážně Křivoklátsko a Kras, co nejrozšlehanější stezky, v podstatě jen nahoru dolů plus přesuny mezi sjezdy/traily. Zatím nalítáno cca 350km/8000m, odhadem tak 70% les, 30% cyklostezky/silnice. Teploty dosavadních jízd v rozmezí –10°C po +15°C, sníh, bahno, déšť – takže žádný šlágr. Pár postřehů k tomu, jak se Komanč chová – čím mě okouzlil, a čím naopak zrozpačitěl:
máš to krásný, taky si jednou něco takovýho postavim
krasavec. skoda ze ta sedlovka nesla natahnout rovnou vnitrkem… takovy uzel jsem mel u Spesla a pekne me stval.
Jde to tahnout i vnitrkem, ale setril sem. A udelal sem dobre: nejspis budu porizovat vyssi zdvih (nebo uzsi sedlo, nevim).
Tu neoprenovou ochranu tlumiče jsi dostal k rámu nebo koupil zvlášť? Případně kde?
Je to přímo z Commencalu, pohledej na jejich stránkách. Jeden neopren byl přímo k rámu a druhej rezervní jsem dokupoval navíc – stálo to asi 10chechtáků, nepamatuju si už.
Snad mi jeden neoprén taky dorazí s rámem. ;) Dík za info…
Je to u nich standard od roku 2013, neboj :)
Ještě než zaplaces sundej vidlici a koukni kde bowdeny odiraji sloupek a necim si ho v miste kde bowden dre polep… ;-)
To souvětí bez interpunkce mi teda dalo zabrat :-). Měls tím na mysli, že bowdeny dřou sloupek vidlice zevnitř? Bych skoro čekal, že kovový krk vidle spíš rozdrbe bowden než naopak… Ale mrknu na to, dík.
Mi to nedalo a sundal jsem to. Bowdeny jsou netknutý, krk vidle taky. Samotnýho mě překvapilo, jak se všechno do hlavovýho sloupku vejde, aniž by o sobe jakkoliv dřelo.
Resili jsme to na mete v3 od kolegy. Byly tam na sloupku vidlice po cca roce ježdění drážky. Skoda ze jsem to nevyfotil. Nakonec sel pike stejne na reklamaci. Vnitřní nohy vcetne sloupku kvůli lupani spoje krk korunka dali nove.
Máš to moc hezký, koukám blbě nebo už 29 pro rok 2016 nenabízejí? A jak se tváří ten Aion? Máš ho z tunning testu?
Posledni 29 byla tusim pro rok 2014 – pak prestali s vyrobou a jedou jen 26 a 27,5. Ale 29-ramu (model 2013 a 2014) maji podle me docela slusnou zasobu :-)
nj,29 nebrat.jsem rád že zustali i 26…
Klasickej BF vtip, diky za nej :-)
nevtipkuju ,ale chválím jejich směr.ještě by mohli zrušit 27,5 a cajk:)
Ja presel z 26 na 29 a uz na nic jinyho nesednu. Holt kazdej ma jiny preference.
.
Jen nepředbíhej, až sedneš na toto
https://www.youtube.com/watch?…
sám píšeš „Kolo je mnohem stabilnější, 29“ bezduše necuknou ani na mokrým podkladu a rychlost na trailech strmě narůstá.“
Na 36" už pojedeš na medaili na svěťáku:)
Jen si posluž :-)
v L už nic, pokud jsem se dobře díval
Aion (140mm) z TT neni-myslel sem, ze ho tam po case poslu, ale nekdo na BF me vyvedl z omylu. Kdyz to srovnam s Epiconem: ta vidle je tuzsi, mene reaguje na mensi nerovnosti (porad si ale hraju s nastavenim), ale v opravdovym bordelu tlumi vyborne. U Epicona (150mm) jsem musel jit s tlakem hodne dolu, aby pozral sutry a koreny, nicmene pri dupani a bez zamceni dost noril a houpal. Aiona mam fouknutyho malinko vic a i kdyz nejde zamknout, pri zaberu ve stoje se nebori. Za me dobry-Auron bude mit sice vic moznosti nastaveni a titan osu, ale funkcne bude shodny, to cely za nezanedbatelne vic penez.
No jo, taky jeden ram mame – 4× Ti hardtail, 26". Ram pekne zpracovanej, super geometrie pro nase potreby (junior xc bike).
Zdravím komanče, hlásím se do klubu :).
Koukám na tvoji stránku ohledně trailů a sjezdů na Křivoklátsku… slušná práce. Já jsem se nedávno přestěhoval do Prahy (na severu) a hledám kde by se dalo jezdit. Možná bychom mohli naplánovat sraz komačů a něco si projet… co?
Diky za hodnocenu.
Spolecny pojezdeni beru-urcite se pridaj i zdejsi dalsi :). Hodim pak neco do zprav. Jestli pouzivas stravu-mam v profilu i na strankach link.
sice nemám Commencala, ale jel bych taky:) pokukoval jsem po něm, ale nakonec jsem bral jinej stroj
Vlastnictvi Commencala urcite nebude povinny, neboj :). Dam pak vedet
Co třeba neděle 24.dubna? A nebral bych to striktně jako sraz komančů – ať se přidá, kdo má chuť… :-)
Za mně dobrý, píšu si do kalendáře!
A někdy dřív?? Od 24.4. jsem už pryč
Já mám bohužel víkendy do tý doby zabitý, jinak bych to samo naplánoval na dřív :-(
Leda se domluvit na další pojezd po Tvým návratu…?
právě že od 24. dubna do konce června jsem „přestěhovanej“ za prací k Písku. Ale naštěstí s kolem, takže moc trpět nebudu
ještě klidně v týdnu, nevím jak pracuješ, ale mam do 24. dubna volno skoro pořád:)
Možná bych to nacpal do víkendu předtím – neděle 17.dubna? Jestli se to bude hodit i ferliksterovi…
toho 24 je nejdriv co muzu… dotehdy mam uz na vikendy o zabavu postarano… :(
Jaký terén pojedem, má smysl přehazovat na DH/FR pláště, nebo bude stačit Nobby Nic? Už se těšííím
Tady je vsechno jednodussi, ale do bahna se drapaky hodi. Ja tam mam HR II a Ardenta celorocne.. Ozvu co nejdriv a doladime detaily-kam, kolik, jak vysoko :)
Tak jsem dneska vytahl Metlu a trochu potrénoval… Příští týden nastane předělávka na 1×11. Začla mně zlobit sedlovka, nechce se ji vracet nahoru, asi půjde na revizi.
Ta spešlovká se dá v klidu rozdělat doma, jen nesmíš stáhnout hlavní těsnění z vnitřní trubky, pak tam nejde zpět nasadit. Aspoň u typu co jsem měl já. Uvnitř nic není, takže jen vyčistit a namazat a doufat, že nebude třeba přetěsnit.
Ta spešlovká se dá v klidu rozdělat doma, jen nesmíš stáhnout hlavní těsnění z vnitřní trubky, pak tam nejde zpět nasadit. Aspoň u typu co jsem měl já. Uvnitř nic není, takže jen vyčistit a namazat a doufat, že nebude třeba přetěsnit.
Dík, zkusím kouknout na nějaký návod na netu…
Tak sem zvědav, jak Metě těch 1×11 sedne – asi to budu chtít pujčit :-)
Jinak mám rezervní pevnou sedlovku pro tyhle případy, kdybys potřeboval…
Já jsem zase zvědavej na 29" enduro :) Taky mám ještě origoš komančskou sedlovku..
Tak už to jede na šišatém 1×11. Ještě že mám tak dobré kamarády kteří mají nástroje, slivovici a rádi pomůžou. Vivat Brno!
Zítra první křest do kopce…
Jakej jsi dal převodník (počet zubů) k těm 650b kolům? A kazeta Sunrace, či XT?
Já mám starý dobrý 26"… Nevím jestli by se na to vlezla 650b…kola. To bych potřeboval od někoho půjčit. Převodník je Absolute Black 36z oval, kazeta 11–42 XT.
Taky pak poreferuješ, jak to vyhovuje. Sám o tom uvažuju, ale vysral se mi dneska teleskop, tak nejspíš budu muset rvát prachy tímhle směrem…
přídám sice starší fotku :-) ale zase se na ni sám rád dívám :)) + dvě nové v podobě tří nových polepů ! :-) někdy bychom měli udělat commencal pojezd ! :-)
ps: těch polepu RF a FDF mam ještě tunu kdyby někdo chtěl :D
Hezký, ale moc to s těma nálepkama nepřeháněj, budeš to mít strakaté jak cirkus ;).
Doraž příští neděli na Křivoklát, ať je nás víc! :)
ale porad tak cini v jednom barevnem tonu :-)
Pekna prace ;-) krasny bike…
no ty voe jako z Ostravy nevim nevím :D uvidím třebas to hecnu nebo překecám někoho at to hecne se mnou :D
jinak tohle jsou první a posledni polepy !! :-)
Tak pravda je to drobet z ruky… ale úplně nemožné to jako není :)
Přesně – v neděli 24.dubna pojedem Křivoklátsko. Z Ostravy to ale asi nevypadá, co? :-)
Metla objevuje Česko – Brněnská přehrada (prigl)
Hezke fotky. Vypada to lepe nez nazivo.
Nove chainstays na Metu pro piggyback tlumiče… http://www.commencal-store.co.uk/…-c2x14018492
Tohle byla jedna z nevyhod kdyz jsem kupoval kolo, ze nemuzu vymenit za tlumic s expanskou. Tedka jsem zjistil (pro mne je to novinka) ze lze poridit novou zadni stavbu ktera to umoznuje na starsi Mety. Uvažovali jste o tom někdo, mate to nekdo?
No za 9tis bych o tom moc neuvažoval.
jeste jsem narazil na silence co narval DoubleBarrel do 2013 Meta SX s puvodni stavbou a vyslo mu to na milimetry…
Už sem to kdysi zahlídl, ale chtěj za to skoro stejně, co stál celej Danův rám :-(
Tak jo, ale jako majitel komensála na prachy nemüžeš hledēt. Musíš nakrmit hydru
No to se radši budu užívat single barrel. Navíc na Metu 29 žádná verze není, dle jejich popisu…
Jinak včera u Koutskýho stánku na Zbraslavi projel kolem půl čtvrtý někdo na žlutý Metě 650b, myslím že ve dvojici s holčinou na HT – nebyl to někdo z vás? :) Měl jsem teda děsnou radost, že vidím Komouše v celý svý kráse, ale byl jsem tam bohužel na ocelákovi, takže moje příslušnost nemohla bejt rozpoznána.
Já to nebyl…
Komanči mají historicky první sraz tuto neděli, zatím potvrzeny dvě Mety, tak šup ať už to máš doskládané a doraž :)
.
Největší světový výrobce mobilních telefonů Huawei mi sněhový fotky zmršil :-). Jak se s tím popralo jablíčko? – hodíš sem něco?
Jinak supr pojezd, díky.
Super organizace, nakonec i to počasí mohlo být horší.
Já fotil jen vyhlídku a pak slow-motion sjezd.
Ještě screenshot trasy až do hospody
Jo tak přesně tyhle dvě mám taky.
Jinak to vypadá, že mě jedna krátká jízda na Tvým jednotácu přijde na pěkných pár tisíc… :-)
Zase budeš mít menší rozsah převodů a to se za ty prachy vyplatí. :)
Napsal bych každýmu to samý co ty, kdybych se na tom neprojel. Ale projel a vyhovuje mi to víc než smyk a zdvojený řazení. Cenově je to úplnej nesmysl, takže si ještě počkám, jestli se po sezoně nebude zásadně zlevňovat
Tak, můžeš si koupit 10s kazetu Sun Race 11–42 a vyměnit převodník což zase taková pálka nebude. A oproti 11s to bude jen „hruběji“ odstupňované.
V jádru sem dost lakomej, takže si mi nasadil brouka do hlavy… :-)
Chápu, několik posledních dnů jsem strávil u kalkulátoru převodů, páč vybrat vhodnou kazetu i placku, aby člověk nepřišel o moc převodů a ty zbylý mu seděly a nebyly mezi nima velký skoky, není vůbec sranda… A kdybych tu nahlas řekl, co mi vyšlo jako nejlepší, tak bych byl za magora. :)
Neboj nic, tady se nikdo smát nebude-:)
Taky sem to řešil, tak by mně zajimalo na co si přišel… Jdi do toho!
Taky by mě zajímalo, co Ti vyšlo
Mno, zkusim to nějak shrnout, ale spíš pujde o takovej malej mločí rozbor. :) Předesílám, že vše počítám pro 29er kola a tedy pro jiný rozměr kol to může vyjít (a taky to vychází) diametrálně jinak.
Vycházím z původního továrního osazení Mety AM 29er, tedy 2×10, tj. 36×24 a 11–36 a zároveň koukám na převody na stávajícím kole, které mně vyhovují, teda až na některé skoky na kazetě SRAM, které u shimaňáckých kazet nejsou tak velké (650b, 42×28 a 11–36).
Hledám(e) funkční řešení za rozumný peníze, takže kazeta Sunrace MX8 11spd. 11–42 (ta ale někomu nechodí úplně správně, ale asi záleží na konkrétním setupu, tedy kombinaci konkrétního rámu, hazky a jejím seřízení) nebo XT8000 (ale zase vyšší hmotnost než MX8 a pro hodně lidí divný vzhled, který se třeba na Komanče tolik nehodí jako černá kazeta) a přehazka a řazení XT 8000. Abychom dostali stejné převody jako v původní 2× variantě, kombinujme MX8 či XT8000 s převodníkem 32z. Pak přijdeme o jeden nejlehčí a necelý jeden nejtěžší převod a pro představu to odpovídá rozsahu 2×9 s převodníky 36×24 a kazetou 11,5–32. :) Pro 30z a 34z převodníky vycházejí převody podivné a pro mě osobně nesedící (měl jsem to tak na stávajícím kole s původní kazetou, takže dlouhodobá zkušnost), ale někomu jinému klidně sedět můžou a na hodně nových kol se tyto „mezipřevody“ běžně osazují. Pro odvážlivce je tu ještě varianta 36z převodníku, kdy přijdeme přesně o dva nejlehčí převody, ale zase dostaneme setup, kdy i na asfaltu při rychlejším přesunu člověk nebrousí nejmenší pastorek a ten je tu skutečně jako overdrive pro příšlap z kopce. Rozsah i reálné převody jsou stále o chlup lepší než na archaických trojplackách 3×6 a 3×7 (jezdím šichťáka 26' kola a 3×6 48–38–28 a 14–28, což je 10 nepřekrývajících se převodů a takto (s 1×11 a 36z+MX8 na 29er) dostanu o půl převodu těžší nejtěžší převod a půl převodu lehčí nejlehčí a navíc jako bonus lepší a plynulejší odstupňování-skoky). Naprosto totožnou variantu jezdí zdejší člen miramar na šviháckém karbonovém 29er HT a i když bude měnit kliky, na menší převodník se pokud vím nechystá, takže minimálně na lehkém karboňáku pro zdatnějšího jezdce je to ideální varianta.
No a nebo se plácneme přes kapsu pujdeme do spolehlivě fungujího komba od SRAMu, hlavně kvůli lepšímu rozsahu. Takže dejme tomu komplet GX nebo X1, to dle peněženky, a pro dosažení stejných převodů kombinujme s převodníky 30z nebo 34z, které byly/jsou pro neSramácké kazety a 29er a moje šlapání nevhodné. S 30z přijdeme proti továrnímu 2×10 o půl nejlehčího a půl nejtěžšího převodu, kdy nejtěžší převod je stále ještě dost těžký, abychom ho nedrtili na rovinách a nejlehčí musí stačit 80 procentům jezdců (odpovídá 26/36 převodu na 29' kolech, resp. 28/36 na 650b kolech, což vozím nyní, či rovněž 27/34 a 22/28 pro 26' kola). Vadí ale obrovské skoky hlavně na těžkém konci kazety. Na stejný nejlehčí převod jako s tovární 2×10 se dostaneme až s 28z převodníkem, ale zase přijdeme o nejtěžší převod, takže drcení a brzké zničení 10z pastorku na rovinách a děsný skok na něj a pocitově i o pastorek výše + opět osobně nesedící 3 nejtěžší převody. Nicméně hlavně Spešl teď takto osazuje spoustu svých 29er kol, takže to zřejmě hodně lidem sedí, resp. nevadí. A pak tu máme 34z převodník, u nějž však dostaneme až zbytečně těžký nejtěžší převod a přitom přijdeme o 1,5 nejlehčího oproti standartní dvouplacce, nicméně 20% skok na 10z pastorek tu tolik nevadí, neb ten je tu opět již jako overdrive. Za hodně peněz trochu málo muziky a pro 29er to nedává moc smysl.
Resumé: z této zevrubné analýzy, která zohledňuje dosavadní zkušenosti, tovární nastavení a finance, mi jako smysluplné přijdou 3 varianty:
Zdroj: http://gears.mtbcrosscountry.com, vlastní nohy a zkušenostmi a poznatky bohatě zásobené 1× něco thready na B-F. :)
Osobně půjdu do jedné z prvních dvou variant, nejradši bych teda 36z placku a mít k tomu v záloze 32z, když se člověk bude chystat na víkend do větších kopců. Výhoda 32z taky je, že se s ním standartně prodává většina 1×11 klik či jako konverzní díl je taky nejdostupnější na většinu typů klik. Prosím o případné korekce. ;)
Pro lepší orientaci přikládám hotovou tabulku, ze které jsem vycházel. 1. je šichťák, 2. karboňák s původní kazetou a macatým RaR vzadu, 3. s novou kazetou a užovkou ThreadLite, 4. je Meta AM 29er tovární 2×10, zbytek je jasný.
Ve variantě jedna máš ale tu valnou většinu jezdců hodně nabušenou. Nejlehčí 32/42 a rádi si vše vyjedou?
Třeba v mojem okolí (beru v úvahu cca 20 jezdců) by takový převod nestačil nikomu. Já jsem na 29" rád za 22/36. A nejtěžší variantu nejlehčího převodu v mojem okolí se vozí 24/36 na 29 kolech.
Samozřejmě někomu bude 32/42 na 29" kolech stačit, ale za naprostou většinu z kategorie rádi všechno vyjedou a nechtějí tlačit bych si to určitě nedovolil označit.
A ta rychlost z kopce pro tu kadenci v bodě 1 tak vychází. Tady bych ale pro reálné použití bral v úvahu, že rozhodně ne vždy budeš chtít přišlapávat kadencí 100+.
Nejtěžší převod na 29" vozím 40/12 (tedy o malinko těžší než 32/11) a i když umím v řádu jednotek minut točit kadenci i 120ot./min, tak si poměrně často zařadím 40/12 už třeba při 33–35km/h, což je kadence už někde mezi 80–90ot./min. Já tedy nepotřebuju přišlapávat při 40km/h+, takže mi to stačí.
Díky za připomínky. Je to tak, že převod 32/42 na 29er odpovídá 28/34 na 650b, který jsem vozil s původní kazetou a nepřišlo mi, že bych potřeboval lehčí, ale to bylo na 8,5 kg HT, takže u AM stroje to může být úplně jinak. Na druhou stranu na 16kg šichťákoj jsem vyjel při nejlehčím 28/28 i stezku skrz Kinského zahrady na Strahov, což je převýšení asi 130m na 1,3 km, tudíž průměrné (!) stoupání 10% a dalo se to, ale právě tady by se jeden lehčí převod sakra hodil. Taky jsem vycházel z éry, kdy tu hodně přispěvovatelů vozilo rozšířenou 1×10 kazetu na EN kolech a 32/42 jim údajně stačilo skoro všude. V Alpách teda asi ne. :) Bral jsem to tak, že 1×11 řešení je zkrátka kompromis, proto to „32/42 a rádi si vše vyjedou“ tady dává smysl, ale stejný převod (stejně vycházející) by u 2× nebo dokonce 3× řešení byl samozřejmě nedostatečný.
A ohledně nejtěžšího převodu to mám stejně jako ty, tj. 42/11 na 650b (odpovídá 40/11 na 29er) se dá jezdit od 40–42 km/h výš a naopak 42/12 je ideální kolem těch 35–40 km/h, takže to tady máme stejně a proto bych nechtěl drbat 32/11 na 29er, kde by se člověk nad 40 km/h buďto jen vezl nebo šlapal 100+, a proto bych radši 36z převodník a oželel lehké převody. Což je zase blbost na AM stroji, to pak nebude moc AllMountain… Ale zase jsem vycházel z toho, že tu spoustě lidí nedělá problém šlapat aspoň z kopce kolem těch 120 ot.min-1, nicméně původně jsem tam měl „použitelný do cca 40 km/h, což odpovída cad 100“ a až pak jsem to raději rozšířil.;)
Průměrné stoupání 10% se Ti zdá hodně?
O hodně prudší sice bývají často o něco kratší, ale tedy aspoň pro mě je akceptovatelné jet na příliš těžký převod jen opravdu velmi krátké výjezdy typu do 50m. U 100m+ už je jedno, jestli to je 200m nebo třeba celý kilometr nebo ještě více, drtit přliš těžký převod nehodlám ani na těch 100m.
Namátkou jsem si změřil jen několik prudších výjezdů v okolí (které běžně jezdím) a průměrných 15%+ na alespoň 200m délky jsem našel více. A to je pořád jen co jezdím kolem Plzně. Na dovolené v horách (pořád ale jen v ČR) je to pak ještě někde jinde.
Už jen ta „blbá“ Konečná v Beskydech, kterou jsem zatím ještě nevyjel ani s dostatečné lehkým převodem (při nejlepším pokusu mi ale tak moc nechybělo) má na 500m dlouhém úseku průměrně přes 20% (na 500m se nastoupá více než 100m).
Nebo i delší úseky po pěkné cestě. Třeba modrá z polské strany z Jodlowa směrem na Kraličák, tam je 3km souvislý úsek s průměrem 12% a přitom je to pěkná široká cesta.
Nebo závěr stoupání nejlehčího výjezdu na Šerák (tzn. lehčí varianta není žádná) má 12% průměrných na 2km po takové horší šotolině.
A nebo v Jizerkách jsem za nejlehčí převod rád i na asfaltu v konci stoupání na Tanvaldský Špičák (k tomu stačí i třeba další asfaltové úseky nebo pěkné široké cesty v Tanvaldu, kde je více 20%+ úseků a spousty dalších.
Ono je poměrně dost jezdců, kteří všechny ty prudké úseky prostě raději tlačí. To já nemám rád. Takže tlačím jen to, na co už nemám a jinak to nejde, ale určitě nechci aby mi omezovaly ještě převody.
souhlas s Mlokem… mam ted 32 (oval) x42 a rozhodne je to vyrazne tezsi prevod nez predchozi 24×36… Rozhodne je to v prudsich dlouhych stoupani pro trenovane nez pro liny tatiky jako jsem ja… (kdyz bude nejhur nahodim zpet smyk :D )
Ano, je to „přesně“ o jeden převod těžší než ten původní nejlehčí na dvouplacce, navíc může pocitovou roli hrát i ten ovál.
Odpovím sem i pro Mloka: pro nás, jinochy původem z nížiny, je cokoliv nad 10% děsný krpál, prostě takové kopce jsem za celé mládí nikde ani neměl šanci na kole potkat. Na šichťákovi (28/28) mi dělalo problém vyjet jen „blbých“ 17–18% po asfaltu, přestože je to dohromady dlouhé sotva tak 250m. Jsem prostě „bílé maso“ – v pohodě vydrtim kratší (v řádu desítek metrů) superprudkovou stojku, ale vyjet něco o dost delšího a přitom méně strmého by mi dělalo velké problémy. Přitom je možné, že s dostatečně lehkým převodem bych si výrazně polepšil. Takže nakonec přece jen 2×10? :)
Ono je dobré to mít otestované obráceně. Tedy nezkoušet jen menší rozsah a jak moc bude vyloženě chybět lehčí nebo naopak těžší převod.
Ale zkusit si jezdit opačný extrém. Tedy vyzkoušet co nejlehčí převod a co nejtěžší a na tom si ujasnit od jakého převodu to už není žádný přínos a od kterého převodu to tam je už zbytečné.
U mě pro nejlehčí jsem chvíli jezdil na 26" 22/36 (s trojplackou 22/30/40) a to bylo poprvé, což už ten převod nebyl žádný větší přínos. Občas jsem ho stejně řadil, ale už to nebylo žádné velké zlepšení. A tedy vrátil jsem se na 26" k 24/32/42, protože s 12/36 kazetou (tu jezdím kvůli pro mě nejlepšímu odstuňováním co jsem kdy jezdil a jen tak se ji nevzdám) už mi nestačil 40/12 na 26".
Pro 29" mám pak tím převody ± srovnatelné, tam vozím 22/30/40 (také s 12/36 kazetou).
Na nejtěžších převodech si to asi skoro každý testoval v minulosti, když se osazoval hodně let nejtěžší 44/11 u 3×9.
Ani ta dvojplacka pak nemusí být řešením. U ní je potřeba se ujistit, že nebudeš trpět chybějící prostřední plackou (je to individuální).
Až 2×11 tenhle problém řeší úplně. U 2×11 už lze mít jednak dostatečně příjemně malý skok mezi převodníky a už to navíc vyjde, že opravdu jde odjet většina na velkou bez neustálého řazení malá/velká.
Mě osobně na 2×11 zatím vadí ještě odstupňování kazety.
Kombinací 26/36 placky a k tomu 11/42 kazeta bych získal totožný rozsah jako pro 22/30/40 + 12/36. A k tomu na velkou 36 bych měl vzadu odpovídající nejlehčí převod jako na střední u trojplacky (to zcela eliminuje ten „problém“ chybějící prostřední placky a už je to jasně výhodnější na řazení než u trojplacky).
K tomu by ale musela být kazeta minimálně následující 11/12/14/16/18/21/24/28/32/37/42 (a to třeba XT není, ale možná už by se nějaká alternativa našla, nehledal jsem). To už by se trochu blížilo odstupňování té 12/36, kde je 12/13/15/17/19/22/25/28/32/36. Pořád je to ale na 7 malých pastorkách o 1 zub šoupnuté (což znamená o malinko větší skoky, které už pak nejsou ono na těch kritických místech, tzn. 12–14 a 18–21).
Předělávat na takovou dvouplacku nebudu určitě, za jakékoliv prachy mi to nestojí. Kdybych si měl zvolit jestli 22/30/40 + 12/36 nebo 26/36 + 11/42 (s tím uvedeným odstupňováním) při stavění nového kola a kdyby to navíc stálo stejně, tak to by bylo poprvé, kdy bych byl nerozhodný jestli dvojplacku nebo trojplacku.
Pokusím se zareagovat co nejstručněji, i když mi to poslední dobou moc nejde. Na přítulčině 26' Scottovi s 3×9 jsem si právě měl možnost vyzkoušet, že 22/34 je pro mě osobně nesmysl (točení naprázdno) a ani 22/30 mi nepřišlo příliš využitelné a zase následující 22/26 už bylo jako nejlehčí převod málo, proto osobně volím jako ideální a smysluplný 22/28 nebo pro jistotu těch 22/30. To už odpovídá těm 24/36 u 29er, tedy té tovární dvouplacce 36/24 a 11–36. Proto tu beru jako plně dostačující a z ní vycházím.
Na druhé straně spektra 44/11 na 26 (vulgo 42/11 na 650b a 40/11 na 29er) má IMHO smysl jen na rychlém HT, všude jinde se dá oželet, jak jsme se o tom bavili v minulých příspěvcích. O stupeň lehčí převod (u 29er třeba 40/12 neboli 36/11) už své místo má.
Takže rozšířit tu tvou navrhovanou 11spd. kazetu o 48 nebo 50 pastorek (tj. Eagle začínající 11z pastorkem), k tomu 34z placka a dá se s tím žít, dostatečný rozsah a přežitelné skoky. A nebo tedy ekvivalentní 2×11 36/26, jak píšeš, o tom jsem taky uvažoval. Přijdeš ale o výhody jednoplacky a hmotnost bude určitě ještě horší než s klasickým 2×10 systémem.
Zpatky k tomu prevodu 32/42 na 29" – mam na 26" nejlehci prevod 34/40 coz je stejne. A vyhovuje mi to – je to proste individualni. Ano, je to maly kompromis ve prospech setupu s jednim prevodnikem (a shimako SS voditka), ale absence lehciho prevodu me nuti se do kopcu min flakat a vic jich vyjedu.
Ty srovnáváš převodový poměr na 26" a 29"? Ale no tak
Asi spatne koukas, zkus to jeste 1 x
+1
Za těch pár km co mám najeto s 36oval/42 na 26" můžu potvrdit. Stejně šlapu hodně silově, takže se snažím víc když už nemám záchranu ve větším „kašpárku“. Uvidím teďka na Rychlebkách jak to pojede :)
Spočítal jsis jaký převodník nakonec bude ekvivalent pro 29"?
Eko varianta je přesně jak píše AleZ… 1×10 s horším odstupňováním. To jsem původně chtěl taky, ale pak se to nějak zvrhlo :).
Co vidla, tu měnit nebudeš? :-D
Jeste nepocital-sednu si na devetadvacu s 30z a vyzkousim to praxi.
S tou vidli si ťal do zivyho, pekne me sere ve srovnani s Tvou Foxkou :-) – zkusim ji poslat na tuning, jestli se neprobere..
Na olej jsi si tu vidlici předělal ?
Nepredelaval. Ale studoval sem zdejsi vlakna a chystam se to rozdelat. Abych se priznal, trochu tapu: olej myslels v patrone?
Ne, ne, ve vnitřních nohách. Fotonávod už by měl být i na stránkách bplumen.cz.
Našel sem, dík za info. Jenom tam neuvádí, jaký typ oleje do noh nalít – zda taky převodový nebo tlumičový/motorový…
To tu najdeš. Myslím, že klasický 15w.
Jo, v nějakým vlákně sem četl, že do noh motorový, na pístek převodový, do patrony tlumičový.
já taky ne.
Někoho sem zahlídl na novější sedm a dvacítkový Metě v Berouně na náměstí. Ale byla to teda nezablácená leštěnka, takže se majitel asi dost stará anebo nejezdí :-)
Se mi rozvibrovala při brždění vidle. A to dost. Po najetých 1300 kilometrech to zničehonic najednou mlátí kolem osy jak šílený. Pročetl sem zdejší vlákna a nejsem si příliš jistej, zda problém vyřeším. Vidle vakl nemá, hlavový je utažený ažaž, desky ani kotouče nesjetý (kotouč jetej pravidelně), před 14 dny odvzdušněný, odmaštěný.
Jediný co můžu ještě (znovu) udělat: odmastím desky a kotouč ještě jednou, prohodím přední kotouč (vlnky nemám), pohraju si s utažením hlávka. Jinak ale nevím co dál – nikdy v minulosti sem se s tím ještě nesetkal.
A nebouchá ti uvnitř kovová negativka?
Kovová negativka je pružinka…?
Jo, je to pružina která tlačí proti vzduchovému pístu.
mrknu na to, jestli se neuvolnila
Tak sem komplet třmen včetně desek i kotouče odmastil. Brzda zakusuje jako divá, až sem si málem nabil držku, vibrace prozatím skončily. Zítra se na pořádným okruhu uvidí, zda se to nevrátí.
Při vyšší rychlosti a při jemným stisku občas zavibruje, při silnějším záběru je klid. Brzdí dobře. Přitáhl jsem hlavový, aby byla jistota, že to nejde od něj. Možná prohodím ještě kotouče, ať mám dobrej pocit, že jsem pro to udělal maximum.
Jediný, co jsem nekontroloval, byl náboj. Nevím ale vlastně, co přesně bych v něm měl hledat za problém..
Takže vibrace do řídítek, ikdyž nikde žádný vakl? To jsem ještě nezažil, že by takhle zlobily brzdy… zvukové projevy (cinkání a houkání) to jo. Co tam vlastně máš za brzdy?
Jsou tam Saint/Zee. Ale dneska sem prohodil kotouče – tak zítra uvidím, jak se to projevilo. Kolem baráku to vypadalo v cajku.
Tak jezdi jen kolem baráku, ne ? :)
Anebo se vyhýbat silnicím – v terénu si toho člověk taky nevšimne :-)
Tak sem prohnal vidlici „tuningem“ (Suntour Aion 2015) a mám k tomu pár postřehů a poznámek.
Vidle je ¼ roku stará, jetá cca 1500kilometrů a v poslední době drncala tak, že to bylo nesnesitelný. Na kamenných/kořenových cestách z ní tak silně brněly ruce, že jsem nuceně zastavoval a ruce protřepával. Oproti tvrdýmu a necitlivýmu předku zadek tlumil skvěle: ten kontrast mezi vepředu/vzadu se jevil tak výrazně, že jsem občas nabýval dojmu, jako bych jel na dvou různých kolech. Neustále jsem ladil odskok v domnění, že pes je zakopán tam, ale bez jakéhokoliv výsledku. V prudkých a rozmlácených sjezdech, na velkých dírách a při velkých peckách se však vidle chovala citlivě a požírala rány aktivně.
Po doporučení zdejších jsem vidli rozebral podle tohoto návodu a tohoto postupu, dolil olej do vnějších nohou, promazal futra a gufera, dolil olej na pístek do vzduchový komory, naložil do FOX fluidu mazací kroužky a hlavně: zahodil ten žlutej zmetek schovanej pod ventilkem vzduchový komory.
Rozdíl se dostavil hned při foukání: oproti původní hodnotě 110psi, která představovala limitní minimum, aby se vidle nepropadala a neztrácela zdvih, stačilo nafučet jen 80psi. Čekal jsem sice nějaké zlepšení a současně se trochu obával placebo efektu, nicméně projev upravené vidle mě zcela šokoval: vidle zcela zvláčněla a zpodnajněla, namísto ran je pod dlaněmi cítit jen jemné vibrování, rachot dříve drnčící vidle zmizel a nahradil ho jemné mručení, jako když se chroupou cornflaky. Jen lehce jsem poladil odskok a rozdíl je oproti minulosti tak obří, že se mi nechce věřit, že se jedná o tutéž vidlici.
Trošku mě jen zarazily dvě věci. První je, že jsem nenašel ve vnějších nohou futra, resp. ty černý vložky s „nacvakávačkami“, který prezentují na video tutoriálech přímo v Suntouru. V nohách jsou jen čtyři kroužky (dva a dva, cca centimetr vysoký, dva tři milimetry silný) a ať sem do nohou strkal svítilnu sebehlouběji, klasický futra jsem prostě nenašel.
Druhá věc je spíš otázka na zkušenější: doporučovali promazat futra a gufera vazelínou, načež se do spodních nohou nalil olej. Připadá mi, že olej se s vazelínou smíchá, což – po mým amatérským soudu – ztrácí smysl; čekal bych, že buď mazat vazelínou, nebo lít olej. Ale třeba mě opravíte….
Tak po pár dnech na rychlebách musím říct, že to kolo za dva roky v Brazilsku nenajezdilo to co za jeden den na SuperFlow!!
Přezutí na Onza Ibex se taky ukázalo jako vynikající volba, kolo je neskutečně agilní. Jelikož jsem to pustil, tak jsem párkrát přeletěl věci, které jsou technicky dost výš než umím. Jet pomaleji tak to dobrzdím, tak nezbylo než zatnout zuby a poslat to tam napřímo… a vybavení podrželo!!
Weissnerův trail jsem vyjel i na 1×11 s 36oval vepředu, ale mít o něco víc našlapáno tak to nebude tak bolet :)
Že se ti tam chtělo táhnout takovou dálku, když tam ani nemají lanovku. :)
Teď koukám na ty Onzy a ty špunty jsou snad úplně stejný jak na Maxxis Highrolleru… :-)
Posledních pár týdnů mě sere neskutečný vrzání vycházející z oblasti vahadla/tlumiče při propružení (zní to jak válení se na starý rozvrzaný pryčně). Po zkušenostech s předešlým kolem a stejným projevem jsem rozebral tlumič, doplnil olej, zkontroloval vložky a nalisované oka tlumiče – všechno ok.
Pak jsem nabyl dojmu, že to jde od hlávka -. rozebral jsem a domazal i to. Vrzání neustávalo.
Rozmontoval jsem proto všechny čepy – a byly netknutý.
Teprve po mnoha hodinách bádání se ukázalo, že vrže brzdová hadice od zadní brzdy (viz.foto). Je nejspíš tužší než bowden, a její radikální kroucení, způsobený vnitřním vedením zadní vidlí, způsobuje při pružení pazvuky. Bude nejspíš nutný ji ze zadní vidle vyjmout a vést ji venkem.
Teď mě čeká zvážit, jestli se do toho pustit: stříhat hadici/zkracovat, plnit olejem a odvzdušňovat, opět cpát do rámu pryž/molitan proti bouchání a nakonec komplikovaně provlékat hadici rámem. Anebo to bodat.
Bodat to. Jezdi s mp3kou a řeš to až ti ta hadice ve sjezdu praskne. :)
A když to bodnu, navíc ušetřím pětikilo za hadici :-)
Takže to mám brát jako doporučení „donutit“ stavitele při sestavování vést hadici brzdy nejdřív vnitřkem v přední části rámu a pak venkem, chápu dobře?
Těžko říct. Ferliksterovi to nedělá (má tuším Formuly). Bowden od hazky to taky nedělá, ani když s ním všemožně kroutím – jenže ten je na zadní vidli veden právě venkem. Hadice pro Sainty jsou jiný (tužší?) než pro ostatní modely, tak to může být taky tím.
Já to v každým případě příště vytáhnu na zadku venkem (jen v předním trojúhelníku vnitřkem). Když jsem to tam při stavbě cpal, rvalo mi to srdce, jak ty prudké ohyby způsobují odírání hadice o rám.
Ok, budu se „spoléhat“ na to, že XT brzdy maj ty hadice měkčí jako ty Formuly. A kdyby ne, tak přední trojúhelník vnitřkem, kolem zadní stavby vně. Díky za poznatky! ;)
Tyjo, tak nakonec to křupani byla hadice?
Na mojem nic takového nenastává, a ano mám Formuly. Když už bys to měnil, nestačilo by vyměnit jenom hadici za měkčí/formuláckou?
To bych řekl, že nepůjde: hadice nejsou zaměnitelný dokonce ani mezi dvěma Shimanama – třeba Alivia mají jiný koncovky do třmenů než Sainty…
Během dovolený v Rakousku mi někam odletěla matka z patky/zadní osy (ta, která se fasuje spolu s náhradní patkou) – zadní vidle se tak od sebe začaly odtahovat, kolo mezi nima mrskat a stalo se tak nepoužitelný. Místní mechanici mě s milým úsměvem poslali do kelu, bo atyppyčo – matky buď v Ostmarce nevedou anebo se jim to prostě nechtělo řešit.
Nakonec jsem zajel do OBI a matku týhle velikosti tam fakt neměli. Z čirýho zoufalství jsem projel ještě instalatérský regály a narval tam nějakou „zlatou“ spojku od vodovodních trubek; kupodivu tam pásla (byť silou) a jako bonus jsem na zadní kolo mohl připojit i vodovodní baterii. Protože však na matku ní nesedly žádný z OBI klíčů, musel jsem ještě dokoupit stavitelnej klíč a navrch pilníky, abych srazil šestihran, kterej mi drbal do rámu. Oprava za tři eura mě tak nakonec přišla skoro na třicet. Každopádně jsem zase jezdil :-)
„a jako bonus jsem na zadní kolo mohl připojit i vodovodní baterii“ muhehehe
Náhradní patku vozím sebou. Ale stejně je naprd, že k její výměně je právě na tu matku potřeba 20 klíč. Nenašli jste někde nějakou odlehčenou verzi tohoto klíče na vození s sebou? Nebo jak byste řešili výměnu v terénu?
Mel sem s sebou celej kufr naradi, pripravku a nahradnich dilu, ale patka zustala jako jedina doma :(
Před příštím výletem prober Murphyho zákony.
Čau kluci, řeším velikost Mety V3 650b, mám 180cm a rozkrok ve vejšce cca 81 cm, výška je na rozhraní, tak jsem si říkal, že vemu Mko, Tatarkovič mi doporučuje spíš Lko že Mko je do 178cm a commencal stránky hlásí M/L s tím že obvyklá výška rozkroku pro 180cm je 83cm, takže taky spíš Mko. Tak se radši zeptám tu, víc hlav víc ví. Máte někdo s podobnou výškou zkušenosti a co jste vzali? Díky za každou odpověď.
já bych to teda pochopil, že když máš kratší nohy, tak kvůli delšímu trupu bude lepší to L
U L budes asi na hrane, pokud by jsi daval 150mm teleskop, jinak si myslim, ze Lko bude lepsi. Mam 181cm a 82cm rozkrok, zkousel jsem L Mety V4 a do M bych urcite nesel.
teleskop určitě 150, díky
Meta V3 má dost krátkej posed, až mě to překvapilo (mám Mko, 176 cm a celkem krátký ruce a trup, inseam 85 cm), takže v tvym případě určitě volit L.
Mam 182 cm a vel. L
Ahoj, můžu se zeptat, jakou velikost jsi nakonec vzal? Mám v plánu si na Metě V4.2 postavit kolo a řeším stejné co ty. Výška 180, inseam 81. Chtěl bych spíš hravější než nataženější posed. Spíš se přikláním k M.
Nakonec jsem vzal Mko, ale uplne jinyho ramu :-D kazdopadne jsem si psal s Tatarkovicem a ten doporucoval jednoznacne Lko… Kamos ma podobnou vejsku jak ja a vzal Lko minulej tejden, sedel jsem na tom ale jen tak na parkaci a prislo mi to docela OK. On je spokojenej jak blecha. Jo a byla to klasicka V4ka.
Díky, jen jsem chtěl něčí osobní zkušenost:-).
Já mam 174 cm a M je akorát, pro tebe určitě L
Ok, diky. Kolik tam mas teleskop?
125, ale určitě by vyšla i 150.
Neni nekdo z Brna nebo okoli kdo by mel Meta AM v4? Mam po padu nejakou fobii ze mam nejakou moc mekou zadni stavbu a ze to tak driv nebyvalo. Ale zadnej realnej duvod proc by mela byt mekci sem nenasel. Rad bych zkusil jen v rukach zahybat zadni stavbou a vyzkouset jestli je to to same a mam jen blbej pocit.
Bohužel. Měkká stavba, co to přesně znamená? – jako že pruží zadní vidle/vzpěry víc než obvykle?
Kdyz chytnu do ruk jak na obrazku a zkousim proti sobe kroutit, tak mi prislo ze to chodi nejak moc. Zkousel sem nasadit jiny zadni kolo a zkousel jsem s vynadym kolem roztahovani zadnich vzper v rukach Porovnani mam akorat s jinym kolem co je doma coz neni uplne vypovidajici.
Prvotni indicie byla ze se mi parkrat zdalo ze zadni kolo podemnou obcas „tancuje“ cehoz sem si driv nevsimnul.
Zkusil sem to taky – mám MEtu v práci – a nic moc nepozoruju. Pohyb v čepech do stran je nepatrnej. Kroutí se spíš zadní kolo, resp.v případě vaklu v náboji do jde do stran, ale s rámem to nemá moc společnýho.
Už si to asi zkontroloval: nemůže být povolenej čep nebo nějak poškozený ložiska? Jsou u nich z každý strany jakési krycí kroužky, který kdyby – třeba v případě pádu – prdly a vypadly, mohl by kolem nich vzniknout volnej prostor a tím i místo pro „vakl“/kroucení vidle. Je to ale jen teorie…
Jo, neco podobnyho se mi stalo…dotazena osa a kolo se hybalo. V mem pripade to bylo ale prasklym nabojem.
Jinak Commencaly jsou o neco robustnejsi nez bezne ramy a maji zadni stavbu pevnou ze s tim nehnes.
Tak zkus kouknout jestli nekde neco neruplo… :-/
Ahoj, jak je na tom V4 ohledně znecitlivění zadní stavby při brzdění? Snad se tu najdou i nějací, kteří to kolo jezdili a nakonec skončili u jiného, protože majitelé Renaultů také prohlašují, že to jsou super auta. :)
Vypadá to, že antirise je u Renaultu v pohodě :-)
Od renaulťáků neberu ani grafy. :-D Dík.
https://www.youtube.com/watch?…
V tom videu to je.
Díky! Chápu dobře, že Kona je větší houpačka, ale zase je na tom o něco lépe co se týká tuhnutí pod brzdou a pedal kickbacku?
Anti-rise mi připadá u obou dost srovnatelnej. A Meta má lepší progresivitu :-)
Zadne tuhnuti sem nepozoroval a kolo mam fakt rad, byt letos sedlam jine, tak k Mete planuji navrat…
Commencal Meta HT chci se zeptat na zkušenosti, vím že SRAM X5 2 × 9 speed není žádná hitovka. To kolo a geo se mě ale líbí, s SRAMem nemám žádné zkušenosti. Kolo by bylo pro syna (15let) v Mku. Taky bych se občas svezl :) Nebo nějaká alternativa v ceně do 25.000kč? Možná nové RM Torrent (to je ale jen 29") nebo HeatWave tam je zase nic moc výbava..
Sic to jsou klasicke HT rakety, ale ten Cube vypadá fakt dobře.