Čtu inzerát a koukám… Maník tam píše, že prý delší vodítko ušetří 5 watů. A odůvodňuje to tím, že s tím jezdí Omega a Saxo… Tož to bych rád věděl, jak na to přišel.
Čtu inzerát a koukám… Maník tam píše, že prý delší vodítko ušetří 5 watů. A odůvodňuje to tím, že s tím jezdí Omega a Saxo… Tož to bych rád věděl, jak na to přišel.
Ach jo… wattů ;)
Jsem zvědavý na fundované odpovědi. :)
Těžko říct, těch 5W asi posoudí větší odborníci, ale Tinkoff i OPQS ty delší vodítka na TdF fakt vezli. Na rozdíl od Cannondalu.
A není to spíš z důvodu, že jde se stejným šaltrem použít větší množství kazet a převodníků?
jj tahle pobere až 32z pastorek
Možná. Ale jak to dělá teda ten Cannondale? Místo namontování šaltru s delším ramínkem raději vozí 2× víc kompletních kol anebo rvou těžší převody?
Namontujou šaltr s dlouhým ramenem jen když je potřeba?
OK. Proč ho tam tedy nenechají celý závod? Asi je baví každý večer přehazovat 20 nebo kolik šaltrů, páč většinou mechoši po etapě nemají do čeho jiného píchnout ;-)
kazety mění běžně a kliky několikrát za GT. K tomu galusky a řetězy, replacement po pádech. Práci docela mají. Orica myslím psala, že během GT průměrně spí 4 hod :(
To netuším, možná pro to nějaký důvod mají. Neobhajuju to, jen hádám jak to dělají.
napadá mě jen slabší vliv pružiny na delším vodítku a tedy menší napnutí řetězu a menší ztráty v obíhání řetězu… ale že by to dalo 5W?
kdyby to bylo 5W tak to vozí každej v protour :)
Asi tak, 5 W je pomerne hodne. Ale muze na tom neco byt. Treba mensi treni pac retez dela mensi oblouk kolem horni kladky.
No tak proč to nevozí profi v MTB, zvláště mají-li 2×10, kdy delší vodítko by jim lépe napínalo řetěz v převodech malá malá, které se sice neřadí, ale když by jim to mělo ušetřit byť jen 2–3W…? Podle mě to je taky blbost, ale když jsem to v inzerátu viděl, tak jsem to tu napsat musel… co kdyby to byla pravda ;) co bys pro 5W neudělal, ne?
Malé rozdíly tam být můžou, ale 5w je blbost. Spíš se řeší, jakou kazetu vzít aby se nemuselo shazovat na malou placku, viz Panzerwagen – časovka na letošní tour, 32 kazeta+dlouhý ramínko. Tam nějaké wattové rozdíly budou, malá placka je míň efektivní.
proč myslíš, že je méně efektivní? Máš na ní menší počet zubů v záběru a méně napnutou hazku.
On ji vezl aby nemusel řadit, tam vzniká ztráta
Jedna ztráta je to vlastní řazení na plackách, to máš pravdu. Dál na menší placce + menším pastorku se řetěz musí víc ohýbat (nebo otáčet nebo jak to nazvat) v článcích a z toho je ta wattová ztráta. Na větších kolečkách je řetěz „rovnější“, musí se míň „otáčet“ v článcích. Ztráta větší než z více napnutýho řetězu.
by mě zajímalo kdyby to někde bylo spočítané.
Víc zubů v záběru a větší křížení proti menším průměrům, nejsem si jist, jestli to v rozměrech používaných na silnici je tak výrazné.
Vzhledem k tomu, že se dá ušetřit použitím lehce jetého řetěze, volbou maziva v řetězu, středu a na kladkách, tak to asi bude nějak spočítatelný a dohledatelný na webu i pro ta ozubení
mrkni třeba sem.
díky, to dává smysl, něco z toho už jsem i věděl.
co mě zajímá tam ale není :(
jestli jedeš 50/25 nebo 34/17 to je celkem rozdíl. Při 200W uspoříš 1w na zubech ale kolik ztratíš křížením těžko říct. Mě přijde, že španěl teda drhne podstatně, ale to záleží i na řetězové lince.
o obojím se v tom článku píše, tedy jak o rozdílných kombinacích převodů, tak křížení
ale u křížení neuvádí watty …
takže to sice zmíní jako hodně důležité, ale bez výpočtu – o ničem
spíš než výpočet by to chtělo změřit. Měřením takových věcí se zabývají tady, ale přístup k výsledkům je to placenej a navíc se k měření tohohle asi ještě nedostali.
tenhle web už jsem viděl.
Ono to je hrozně individuální, rozhoduje kombinace, nedá se to tak měřit s jasným výsledkem jako řetěz nebo kladky
Taky bych neřekl, že menší placka je méně efektivní… ale i tak ji řadím hlavně u MTB jen z důvodu, že už předem vím, že ji budu asi potřebovat a tak dám malou a řadím pak už jen na kazetě a až vím, že se blížím ke středu a měl bych jít na kazetě více do malé, tak už opět raději volím velkou placku, ale to snad všeci, teda skoro ;)… jezdit třeba extrém malá malá je blbost z více důvodů, takže stejně raději přeřadíš. Proto zkušenější vozí raději i na kazetách 11–36 s dvoupřevodníkem střední ramínko než delší i když jim to na malé malé nenapne řetěz, ale zase se to nejezdí…
proto je zajímavý názor, že delší vodítko ušetří watty – což je podle mě blbost, i když tady míchám silničku s horským, ale i tak kdybys bral jen křížení…
jen pro pořádek – řeší se to tu v kontextu silniční pro-tour, řeč je o rozdílech jednotek sekund na 30km časovce. Pro nás obyčejný smrtelníky je to akademická debata, zvlášť když mluvíš o MTB/jizdě v terénu.
Verim, ze to par wattu udela. Pred par lety se na Tour vozily nejaky obri rolnicky ze stejneho duvodu.
To jsou ale dvě různý věci. Dlouhý vodítko x velký kladky. Věřím tomu, že velký kladky něco ušetří.
A vida, teď se budou zvětšovat ramínka přehazovačkám, čim delší tim víc wattů to ušetří.
tohle má dost limit ve váze. Čím těžší, tím potřebuješ silnější pružinu. Zvětšovat spodní kladku je z tohoto pohledu sebevražda. Myslím, že europcar vozí horní horní velkou standartně
Delší vodítko mají kvůli kladkám. Jedna kladka je většího průměru, funguje to jako převod. Velká je nahoře malá dole.
Zda to funguje nevím, musíš to vyzkoušet.
Jako jakej prevod?
Tak do rychla, logo, ne? Urychluje to řeťázek, já jsem to pochopil.
menší otáčky na ložisku větši kladky, to se pak méně zahřívá
Bingo.
Jo, tak diky, zes to osvetlil a vysvetlil o cem to vlastne mluvis.
převod co generuje 5W
To myslíš vážně?
jó, jistě že jó
v té velké kladce je beztak nějaký motorek :D
Když tam dáš tohle tak už to pojede skoro samo. ;)
Někdo tam má při dlouhým vodítku velký kladky a někdo ne.
to je pěkná sranda za 360E ;)
co na to Zdyn?
NO asi budu muset zvednout ceny :)
5W je podel me kokotina, ale kdyz srovnam jak tezko jde otacet klikama se Saint M820 hazkou s kratkym raminkem(a znatelne silnejsi pruzinou) a SLX M670 s dlouhym, tak je ten rozdil ohromnej, zvlast kdyz den nebo dva nenamazu retez na Saintu.
Zapomněl jsi do své úvahy zamotat, že to tak znáš od vás, z Canady.