Ahoj
Jak je to s dobíjením baterie elektrokola v restauraci?
Počítám, že od doby, co staří Féničané vynalezli peníze otázka spíše zní :„Kolik?“
Ahoj
Jak je to s dobíjením baterie elektrokola v restauraci?
Počítám, že od doby, co staří Féničané vynalezli peníze otázka spíše zní :„Kolik?“
42 je odpověď na základní otázku života, vesmíru a vůbec.
jinak univerzální odpověď není je to vždy záležitost majitele restaurace
Nedke te nechaj, nekde ne, nekde z principu ne, protoze nemaj radi ebikery. Se zeptas a uvidis. Kdyz tak vezmes sebou power banku. Dobry bude delat, ze kulhas, treba pak budou mit vetsi pochopeni tam, kde by te jinak nenechali :)
Každej, kdo jezdí na elektrickém mopedu, by měl kulhat už z toho principu, že pro nemohoucí byl tenhle paskvil původně zamýšlen. Je to jen další krok v evoluci invalidního vozíku.
Konečně teplé lidské slovo
Souhlas, emopedy pro mrazáky, ebiky pro ty co musí šlapat, aby to kolo jelo.
Nechápu ten hejt na elektrokola (příspěvek má deset lajků) a zejména kontrast s tím, že je tu několik threadů o autech, často dokonce přímo s účelem, že tím autem chtějí lidé vozit kolo (!), a to přijde lidem naprosto OK.
Souhlas, v tomto kontextu mi ta nenávist k elektrokolům přijde taky minimálně úsměvná.
Me tedy i bez kontextu…:-)
Auto je dopravni prostredek. Pokud budes pouzivat ebike jako doprav.prostredek misto auta, motorky nebo skutru, nikdo tu myslim nerekne ani popel. Pokud nerozeznas tenhle rozdil, tak neni moc o cem se bavit
Přečti si doslova komentář na který jsem reagoval…
Cetl jsem, stale mam stejny nazor…;)
Já tam vidím napsáno, že kdo používá ebike jako doprav.prostredek misto auta, motorky nebo skutru, tak „by měl kulhat už z principu“ a že je to paskvil. To je docela v rozporu s „Pokud budes pouzivat ebike jako doprav.prostredek misto auta, motorky nebo skutru, nikdo tu myslim nerekne ani popel.“.
Ale no tak.
Už jsi tady od někoho četl, že by se mu nelíbilo, když někdo používá elektrovozítko jako dopravní prostředek?
Jenda je aktivista tedy kolo je hromadná zbraň proti globánímmu oteplování a pravicovým korporacím. Tohle bylo poznat u německých zelený hrozně zklamaný, že automobilky budou vyrábět EV a místo toho aby to zavřely a peníze rozdali v Hamburském a Berlínském squatu.
Třeba jenom v této diskuzi v příspěvcích Coural 17.2.2022 17:09 a CzechJoker 17.2.2022 18:16 :-)
Oni píší o dopravní cyklistice?
Asi moc dopravních motorových cyklistů neřeší nabíjení v restauracích. Jistě se i tací najdou, ale moc jich asi nebude.
Dopravní emopedista nabije doma nebo v práci. A nevadí nikomu, protože až na pár výjimek nejezdí přes hory.
Já už párkrát jel dopravně 150–240km cesty, horko-těžko vlastní silou (nejsem bohužel tak zdatný jako někteří ostatní tady). Kdybych měl elektro, tak bych asi sháněl kde uprostřed nabít.
Kolik, odhadem, by voko, myslíš, že je procent dopravních cyklistů, kteří jezdí 150 –240 km dopravně? Fakt by mě zajímal tvůj odhad.
Asi málo (ono obecně je dost málo cyklistů co jezdí dopravně), proč? (pro jistotu připomínám, že zmiňované komentáře psaly „každý“)
Ale jinak o dost víc asi bude těch, co jednou na výlet, ale po silnici, ne?
Ty, co jedou po silnici já osobně beru. Motorové vozidlo patří na asfalt.
Chudinko zmatená o své pravdě přesvědčená. Tak sis poplakal, ulevil a co dál ? Možná obětí s Vukem a společně si poplakat.
Proč lezeš na cyklistické fórum? To naznačuje podobné IQ, jako u negra snažícího se dostat na sraz KKK.
zato dle Tvého IQ už tam dávno jsi
Smutná to doba baterková.
Neber to tak tragicky. Na světě je mnohem více smutných věcí :)
Přímo v restauraci je to zakázané kvůli vysokému riziku požáru ;)
My co jezdíme na kole za své, taky musíme v restauraci zaplatit za „dobití baterky“. :-)
Ale tak trochu pochopení. Co je na tom, že si chce invalida vyjet na kole a prostě to bez baterky nedá?
Nic, ale proč si ji nenabije doma než vyjede?
Co když chce jet více než 100 km delší výlet?
Tak je fajn si na jistotu vytipovat, kde si ji nabije. A nebo náhradní baterku, a nebo to šolichat na eco. Možnosti jsou…
No ono ti většinou skoro nic jiného nezbyde i na to ujetí 100km +. Když se to hodně ždíme, neni problém to vybít za 40km.
To už mu nebudou fungovat ruce a asi ani mozek :D
Však jsou ty asistenční služby, ne? :-)
treba vozit nahradnu baterku v batohu
Když chce třeba někdo jet z Prahy do Brna a nedá to (mně to trvalo skoro 22 hodin (nemám elektrokolo)) a pořídí si k tomu přípomoc, tak je to invalida? Co je potom ten, kdo tu stejnou cestu vykoná vlakem nebo autem?
Jinak abych se držel tématu, notebook jsem si párkrát nabíjel na benzínkách, co měly „lounge“ (takové to místo kde si můžeš sednout s bagetou). Vždycky jsem si něco malého koupil (stejně jako když si třeba u benzínky nabírám vodu), aby nebylo trapné že tam jen tak sedím.
Kolik pak to tak asi je?
To je různé. Záleží na kapacitě a čím ji dobíjíš.
Kolik stojí nabití baterie elektrokola
19. 03. 2021 | Tipy a triky | 2 minuty čtení
S otázkou na nabití baterie elektrokola se setkáváme v GIVE.cz poměrně často. Pojďme si nyní podrobněji rozebrat, jak je to ve skutečnosti s nabitím baterie a cenou za toto nabití.
Kolik stojí nabití baterie elektrokola
Jako referenční baterii si vezmeme baterie pro elektrokolo s motorem Bafang s kapacitou 17,5Ah při 36V – tedy 630Wh. Hodnota udávaná ve “Wh” (WattHodiny) je pro určení kapacity baterie přesnější, než samotný údaj 17,5Ah (Ampérhodiny). Kapacitu ve “Wh” vypočítáme tak, že vynásobíme hodnotu v “Ah”, hodnotou ve “V” (voltech). Pokud mluvíme o kapacitě baterie, měli bychom vždy uvádět hodnotu ve Wh nebo Ah společně s Volty. Podle výše popsaného je jasné, že je značný rozdíl, je se bavíme o 17,5Ah baterii fungující na 24V, 36V, 48V nebo dokonce 72V. (17,5Ah*24V=42Wh, 17,5Ah*36V=630Wh, 17,5Ah*48V=840Wh, 17,5Ah*72V=1260Wh…...atd)
Naši baterie s kapacitou 630Wh budeme nabíjet nabíječkou 42V/4A a bude tak nabita za 4,4h. Tepelné ztráty, balancování článků v závěru nabíjecího cyklu apod nyní nepočítáme a nezohledňujeme.
Nabíječka za tuto dobu spotřebuje 630Wh, tedy 0,63 kWh.
Obrázek
Cena jedné kWh se velmi liší a nerad bych se zamotal do různých zvýhodněných tarifů, takže v našem případě budeme dále počítat s cenu 3,5 Kč za 1 kWh.
Jedno nabití baterie s kapacitou 630Wh Vás tedy vyjde na 2,2 Kč.
S 17,5Ah baterii lze reálně dojet 120 km, 1 km Vás tak vyjde na 0,0183 Kč.
Celá cyklistická sezona může mít cca 2000 km – celkové náklady na nabíjení tedy 37 Kč.
Baterie má životnost cca 6 let a stojí 12 990 Kč. Pokud tedy každý rok najedete 2000 km, vyjde Vás 1 km na dalších 1,0825 Kč za opotřebení baterie.
Celkově Vás tedy 1 km na elektrokolo vyjde na 1,1 Kč (resp. 1,1008 Kč), což je myslím velmi akceptovatelný náklad za všechno, co Vám elektrokolo umožní a kam Vám pomůže se dostat.
Jsem přesvědčen, že mnohem větším nákladem bude zastávka v hospůdce po cestě :-)
Citace.
Zajímavé. A co třeba spotřebák? Ten nějak zapomněli počítat.
Asi chtěli napsat 1km přípomoxi:-). Spíš je na to chybně premisa, že to nabíjení stojí jen cenu elektřiny. Zvlášť když se tohle téma věnuje nabíjení venku, je potřeba počítat i s náklady na zřízení dobíjecího místa, času co tam někdo věnuje diskusi s elektrikáři atd.
3,50Kč/1kWh je letos jen u nějakých starých fixovaných cen. Dost bych přidal.
Před zdražením 4,79…po 5,89 Eon Vysočina
v niektorom vlakne nedavno niekto pisal, ze „… dvaja ebajkeri v hospode ziadali aby si mohli nabit baterky, pretoze inak sa nedostanu domov“ :DD no skoro som skapal
No ono bude i dobrá sranda když si na sídlišti koupi např 100 lidi elektroauto :-)… Já chci pak ty sítě a nabíječky a boj o ně vidět.
Tak už se připravuje síť VVN.Vodiče jek stehno.
Nepřiplavuje se skoro nic . A na sídlišti VVN tuplem nic..
Vzhledem k tomu, že e-auto, potřebuje na nabíjení 400 V 3×16 A, což má každý sporák v bytě, tak to tak dramatické nebude.
A on ten sporák jede na 8–10kW, u výkonějších aut i 20kW+? A jede jich v jednom paneláku 20 najednou polovinu noci?
Indukcni desky maji dnes vetsinou 7,3 kW, pokud ji mas nastavenou na plny vykon a vetsinou se zapojuji na 2 faze.
Takže asi tolik jako nějaké slabší elektroauto s malou baterkou. Teda za předpokladu že někdo vaří na všech plotnách najednou na max výkonu a dělá to tak x hodin v kuse spolu s třetinou sousedů. :-)
Tak u nás ve vchodě je 24 bytů a z toho 16 má plynovou přípojku, tak že u kdyby 12 bytů mělo indukci tak máme v průměru 30 aut na ten jeden vchod o 24 bytech. Třeba Tesla má 100kW baterií tak že z 3×16A se nabíjí celou noc. Ten vchod na jištění jen 3× 125A tak že 7× Tesla aby jsi mohl alespoň doma rozsvítit?
15 kW polovinu noci (5 hodin) je 75kWh, čili úplné nabití high-endového elektromobilu, nebo též 400 km nájezdu, nebo též 28 litrů benzínu při spotřebě 7l/100km. Ty máš 20 sousedů, kteří každý den vyjedou přes polovinu nádrže, a za pět let dají všichni auto do šrotu s najetým tři čtvrtě milionem?
Správný výpočet je mnohem méně senzační: nechť každá domácnost vyjede dvě nádrže měsíčně (~1200 km/měsíc ~ 14400km/rok). To je, přepočteno na elektromobily, 225 kWh měsíčně. To je náhodou také současná spotřeba průměrné domácnosti. Naivně by se tedy mohlo zdát, že je potřeba posílit rozvody dvojnásobně, ve skutečnosti ale musí být rozvody dimenzované na špičku a zbytek dne se flákají; elektromobil se bude nabíjet mimo špičku, takže se možná zjistí, že rozvody není potřeba posilovat vůbec. A nebo jen nepatrně.
V reálu bych spíš řekl, že každý přijede domů píchne auto do nabíječky, takže někdy opoledne či k večeru, kdy většina lidí vaří, pere, sedí u tv atd. Moc se mi nechce věřit, že někdo půjde ven připojit auto k nabíječce třeba v noci před spaním.
Řeší HDO, případně nástupce HDO a třeba chytrý modul v rozvaděči s režimem např. chci nabít co nejrychleji/nejlevněji.
Při příjezdu se připojí k nabíječce, to však neznamená, že se musí nabíjet hned. Nabíjení se dá u spousty aut spustit dálkově přes aplikaci, popř. to může řešit řídící systém principu SmartGrid, které bude pouštět nabíjení jednotlivých vozidle dle dostupné kapacity sítě. Motivací pro uživatele může být různá cena za nabíjení – čím rychleji budou chtít nabít, tím bude nabíjení dražší.
Je potřeba si uvědomit, že spotřeba sídliště se v noci výrazně sníží a noc je dost dlouhá na dobíjení. Při běžném nájezdu není nutné nabíjet denně, ale stačí postavit se na místo s nabíječkou jednou za týden.
U RD je to ale trochu jiná liga :-) Tam se dá šachovat i se spotovými cenami, dnes byla nejnižší cena silové energie ve 2 ráno 62 Euro, ale včera v 5 krásných 15 Euro.
A bude i v budoucnu ta elektřina přes noc tak levná, když budou mít všichni auta na nabíječkách?
A navyse bude potrebne dohnat vypadok na spotrebnej dani z benzinu a nafty.
Nebude, ale lidi parkují i přes den – třeba když ráno někam dojedou, pak tam parkují, a večer jedou zpátky.
Ach jo. Dneska mají standardní nabíječky 22kW. Většina je zapojena, narozdíl od toho sporáku, přes nějaký power Management. Takže tu pak vstupují do hry 2 aspekty – kolik je auto aktuálně schopno nabíjet (nenabíjí se pořád 22kW a kolik je v tu danou chvíli schopna síť dodat, opět narozdíl od toho sporáku, kterej má jedinou regulaci, uživatele.
Tyhlety černý scénáře jsou k smíchu.
K zamyšlení je spíš to, jestli vůbec někdo nabíječky bude chtít takhle budovat (rentabilita) a to, že se už dneska zvyšuje poměr éček v provozu, ale nějak rapidně se nezvyšuje počet veřejných dobíječek. Takže už dneska to začíná na těch pár aut být omezující a to říkám jako častý uživatel éčka.
Já si dovedu představit budování infrastruktury v případě, kdy by měl stát peníze na rozhazování, ale v době kdy se bude muset šetřit, jsou jakékoliv výdaje na elektromibilitu blbost. Celkově tak nějak v dnešní době nevidím zásadní přínos elektromobility.
ale nějak rapidně se nezvyšuje počet veřejných dobíječek
Já teda jezdím autem dost sporadicky, ale pamatuju si cestování Teslou před 2 lety, a pak po roce, a ten skok mi přišel naprosto obrovský.
Záleží jak kde. Tady na sídlišti v okolí stovky aut, nabíječka ale ani jedna (pokud nepočítám dva stojany u blízké soukromé firmy).
Ale ano, na cestách se dá narazit na čím dál více míst, kde se dá auto nabít.
Ajo, takze lidi si v byte zridi 3 faz zasuvku, natahnou z osmeho patra 70m kabel a budou nabijet.
Původní příspěvek byl o tahání VVN na sídliště kvůli s autům. Ne o rozvodech v domech. Já jsem psal o sporáku. Sporák není jen deska, jak tady několik lidí psalo, ale deska a trouba. Chtěl jsem jen poukázat na to, že v rezervovaným výkonu problém nebude, síť je stavěná na to, aby více jak 80 % domácností vařilo na sporáku ze sedmdesátých let současně. Auta se většinou nabíjí v noci, kdy jiný odběr není.
Problém je v tom jak dostat auto k zásuvce ne v dostupném nabíjecím výkonu v potřebnou dobu (pulnoc až šest ráno).
80% lidí ano, ale ne 80% výkonu sporáku z např 8500W. Plotny se v čase zapínají a vypínají.
Nabíjení auta pojede stále, soudobost bude úplně někde jinde. V noci problém zatím nebude, ale do nabíječky to každý kuchne už odpoledne, v době nejvyšší spotřeby..
Nabíjení auta pojede stále
Nepojede, viz výpočet s najetými kilometry výše.
ale do nabíječky to každý kuchne už odpoledne, v době nejvyšší spotřeby
Ještě že máme počítače, na kterých se dá třeba naprogramovat, aby se to nabíjelo v nějakou dobu.
Je dost velká skupina lidí co najedou denně 200km, to je zimní dojezd malého elektoroauta. Musí se topit.. Na delší jízdy si bere provozovatel benzínové. Pokud je takto vybité a má k dispozici jen 230V 13A tak to nabíjí 30h.
A na sídlišti je špička po pracovní době a to se tam nic nenabíjí. Takže pro nabíjení bude třeba pár TS a u každého parkovacího místa nabíječka. A pokud to bude například v zimě a nebude dostatek energie v síti, ten počítač si řekne posledních 30 dní ujel max 200km, tak mu to nenabijeme do plna a ty budeš chtít jet někam dál na hory. To asi potěší.
Pro lidi co jedou 20km denně není nabíjení problém. Spousta lidí ale nebude nabíjet denně a nechá to třeba na 20%. Jako podat daně poslední den;)
Pokud je takto vybité a má k dispozici jen 230V 13A tak to nabíjí 30h.
To je 89 kWh. To jednak má velmi málo aut („malého elektoroauta“ – ta mají polovinu), jednak to znamená 450Wh/km, tj. dvojnásobek nejhorší zimní spotřeby.
Ale já věřím tomu, že budou existovat auta, co tohle najedou. Ale bude jich málo. (opět se můžeš podívat třeba na statistiku, kolik se ročně v ČR spotřebuje benzínu a nafty)
A čekal bych že ty nabíječky by měly být ideálně 3×16 – ne aby to tam teklo furt, ale aby šlo právě rozumně rychle nabít v okamžiku kdy zrovna budou přebytky kapacity.
A na sídlišti je špička po pracovní době a to se tam nic nenabíjí.
A nebude se nabíjet nadále, ale až po špičce.
A pokud to bude například v zimě a nebude dostatek energie v síti, ten počítač si řekne posledních 30 dní ujel max 200km, tak mu to nenabijeme do plna a ty budeš chtít jet někam dál na hory.
Ano, to se bude muset vyřešit. Na druhou stranu se to děje už teď a k load sheddingu ještě nikdy nedošlo. (vypínání jaderek tomu nepomáhá, ale to si vyřiď se zelenisty, ne se mnou)
Nevím proč to nevychází číselně, ale taková je realita. Něco můžou udělat ztráty. Jsou tam staré rozvody, proto jen 1f 13A. 3f 16A to podstatně zkrátí, ale už je to zas ve vetším počtu nápor na síť. Ty přebytky v noci s přechodem na OZE nebudou. Občas se najdou informace jak moc musí pomáhat záložní uhelné elektrárny v DE a statistiky výroby z různých zdrojů. Prakticky by museli ztrojnásobit výkon OZE a ještě doufat že bude svítit a foukat.
Přijdeš domů z výletu, dáš auto nabít a ono se nebude nabíjet. A ty budeš za dvě hodiny chtít někam jet?Vše se dá vyřešit , ale prioritní nabíjení pak asi bude zpoplatněno. V baráku budeš omezený hodnotou hl. jističe a na sídlišti zas kapacitou sítě.
Ještě je jeden problém, který mě napadl. Tady se furt počítá, že budeš mít nabíječku na baráku nebo na parkovišti na sídlišti. Ale v částech města ze starší zástavbou, lidi parkují na ulici. A už teď když člověk přijede domů hledá v okruhu několika bloků volné místo k zaparkování. Jak to pak bude řešit když bude chtít nabíjet? To budou nabíječky u každého parkovacího místa ve městě? To znamená, že na dlouhé ulici bude třeba 50 nabíječek? V tomhle bude mít klasické tankování pořád hodně navrch.
Dnešní plotýnky ano, ale staré litinové měly potenciometr, který snižoval výkon vedený na odporový drát. A paneláky byly stavěné v době litinových plotýnek ne v době indukci.
Do nabíječky to každý kuchne odpoledne .....Ano, to je pravda, ale třeba Audi začne nabíjet v tu chvíli, kdy konec nabíjení vyjde na plánovaný čas odjezdu. Na ten čas i topí nebo klimatizuje.
To máš asi jedno jestli se zapínají a nebo snižují výkon. Výsledek je skoro stejný.
Na to aby si to Audi měl ráno u paneláku nabité bude potřeba jaký výkon? Na 1f 16A se to bude nabíjet věky. A rychlonabíječky pro všechny auta na sídlišti? To aby tam postavili elektrárnu ;)
Elektro auta jako doplněk do města proč ne, ale to šílenství co nastává.
Jsou dvě možnosti 3×16 A 400 V to je z 0 % na 100 % cca 8 hodin (etron SUV, etron GT, nebo Q4) nebo 3 X 32 A 400 V a to nabiješ za 4 hodiny (SUV a GT). Samozřejmě nemáš každý den vybito na 0 a nepotřebuješ mít ráno 100. Běžně bude 40 → 80 a pak topení nebo klimatizace.
Jak by musela vypadat infrastruktura pro tebou navrhované řešení. Máš alespoň základní znalosti?
Už vidím pateřní kabely, jak se tetelí blahem. Pardon teplem.
Tak znovu. Páteřním kabelům to bude jedno. Většina paneláků je připojená tak, aby v každém bytě mohl běžet starý sporák s litinovými plotýnkami. Dneska jsou skoro všude indukce s nepatrným odběrem. Auta se navíc nabíjí nad ránem, kdy odběr není. Mají požadavek na 400 V a 3 × 16 A. Problém je dostat zásuvku a auto k sobě.
Indukce s nepatrným odběrem. :) Ten byl dobrý. Naplno jedoucích stovky přípojek 400V 3×16A nemajících vliv na páteřní kabel. :) Taky dobrý. Ty si jen další teoretik, který vůbec netuší co globální přechod na elektrická auta bude všechno znamenat? Těch výzev a věcí k vyřešení je hromada a to že to nikdo neřeší nebo bagatelizuje je jenom předzvěst parádního průšvihu.
Já vařím na plynu :))
Až ti ho Voloďa odpojí, tak si taky koupíš dvouplotýnku a na nabití elektrickýho Hummeru ti pak bude chybět proud. :-)
PB flaška a jedééééém .)
Mi připomnělo, jak mi paní z bohemijaenerdži chtěla nacpat výhodnou nabídku elektriky a plynu. Nechal jsem jí ať mi vysvětlí všechny výhody a pak jsem se zeptal, jestli mi ty láhve s propanbutanem budou vozit až domů nebo si pro ně budu muset někam jezdit, že to už by pro mně tak výhodný nebylo. Chvilku ticho..... nějaký slova ktrerejm nebylo rozumět a zavěsila. Od tý doby už nevolali.
Stovky elektroaut na sídlišti. Indukce jdoucí v čase nabíjení tj.od půlnoci do 6:00 na všechny plotýnky naplno.
V ČR jsou problematické co se rozvodů týče Zlínsko a okolí Karlových Varů (ne město). Jinde VVN a VN ne.
Tak to určitě, bydlím v paneláku, ve vchodě je 24 bytů a jištění dole pro celý vchod je 3×125A, já mám pro byt 3×20 tak že pokud by jen 30% bytů v jeden okamžik využívalo svoji přípojku naplno tak to musí dole vyletět. Jinak indukce co máme doma má maximální odběr 7kW. pokud by jsi připojil večer na jeden takový vchod 5 elektromobilů tak už si doma celý barák neuvaří večeři a nezapne televizi.
3×20A pro byt je ještě dobré. Já mám 1×25A, u rodičů to samé a v předchozím bytě, co jsem bydlel s rodiči jako malý také to samé. A nikde nebyla možnost dostat větší hlavní jistič (i kdybych chtěl platit více za dražší tarif dle jističe, ptal jsem se).
Ve všech případech byl všude na vaření plyn a i slušná indukce by už byla problém (to bych ve chvíli vaření a sepnutí některých dalších spotřebičů s vyšší okamžitou spotřebou vyhazoval pořád hlavní jistič).
Ale jak je to ve velkém (nějaká větší statistika z velkého území), tak to netuším.
původně jsme měli 1×20 a plyn, při rekonstrukci jsme se rozhodli že plyn zrušíme a vařit se bude na indukci tak že se musel vyměnit jistič a elektroměr, naštěstí v tom ČEZ neměl problém, jen se to muselo zaplatit, ale bylo to nějakých pár tisíc už si to přesně nepamatuju jsou to 3 roky.
Myslím, že nemáš pravdu.
Kdyby ses trošku poohlédl po republice, zjistil bys, že není panelák, jako panelák.
Některé nemají plyn a vaří jen elektricky. Budiž. Ale kde byl projektován a vybaven plynem, tam si o příkonu na el. varnou desku můžou nechat jen zdát. A nevím, kdes vzal nepatrný odběr pro indukci. Že se auta nabíjí nad ránem? To je dogma, nebo příliš idylická představa. Pokud přejdeme na elektro auta, tak i přes den se bude nabíjet.
V průběhu za celý rok by jsi potřeboval pro elektromobil na ujetí cca 15 000km energii cca 3MWh.
Toto je zhruba tolik, co spotřebuje běžná rodina za ten jeden rok na běžné spotřebě (beru byt v paneláku, 4 osoby a třeba vaří na elektrice – vytápění a teplá voda je řešena jinak).
Rodinný dům může spotřebovat na běžný provoz třeba 4MWh v elektrice a potom k tomu ještě něco na ohřev vody a vytápění. To je hodně ovlivněno jeho energetickou náročností a může to být od 1,5MWh po klidně 20MWh. V současné době jsou ty větší spotřeby řešeny jiným zdrojem (plyn, kamna na cokoliv co hoří). Tepelným čerpadlem se to dá srazit na třeba čtvrtinu, takže se to začíná vyrovnávat těm elektromobilům.
Proběhl nějaký článek, že EU chce snad v roce 2040 zakázat využívání plynu na vytápění. V té době už předpokládám budou zakázané i ty kamna. A to bude teprve něco, proti tomu jsou ty elektromobily v podstatě jen taková příprava. Navíc spotřeba elektromobilů je relativně rovnoměrně rozložena v průběhu roku a je snadno řešitelná ze 3/4 fotovoltaikou. Ale to vytápění bude trochu větší oříšek…
A potom tu máme celý průmysl, jehož spotřeba je vyšší než to dosud popsané.
A do toho zakážeme ty jaderné elektrárny protože jsou přece taky fuj. Oni nám ti kluci zelení, co mají vystudovanou elektrotechniku na fakultě genderových studií UK, neřekli že mají ještě jedny speciální fotovoltaické panely které vyrábějí elektřinu i v noci a mají výkon 30kWh na metr čtvereční, tak že si každý dáme na fasádu čtvereček 30×30cm a budeme mít tolik elektřiny že s ní budeme v zimně ohřívat venkovní bazény :-)
Třeba u nás na sídlišti, když se stavělo, byl standart sporák na plyn. :-)
Já zase bydlím v paneláku někdy z roku 1989 a tady plyn není, sporák na elektriku, jištění 3×25A.
Soudobost?
A nebo si pořídí diselový generátor jak to udělali ministři ve Francii. Ekofraška podle EU: elektromobily pro ministry dobíjel dieselový generátor.
Mám se smát, mám brečet? Už fakt nevím. To už snad neni ani debilita toto.
Nedávno jsem četl překlad nějakého amerického článku někdy z konce 19.století, kde se autor zamýšlel nad tím, že parní stroje a už vůbec ne spalovací stejně nikdy nenahradí koně a povozy, protože je to nereálné – řečeno moderní terminologií nereálné z hlediska infrastruktury.
Často je velmi legrační hodnotit budoucnost optikou současnosti. Obzvlášť v období překotného vývoje moderní doby. :)
Parní stroj a pak spalovací motor se na trhu prosadil sám, lepší kvalitou. Pro případ elektropovozu sedí příklad z 1948, kdy komanči vedené hospodářství mělo, podle pravidel trhu, brzo hospodářsky zkolabovat. Stačilo trochu násilí a nestalo se to. Stejně tak by dnešní elektro bez násilného tlačení EU, nemorálních dotací státu a vysokého zdanění ostatních alternativ, nemohlo nikdy prorazit. Kor za současné situace.
Vůbec mi nejde o to jestli a pomocí čeho se e-auta na trhu prosadí nebo ne. A už vůbec se nehodlám dohadovat o tom, jaký to je nebo není přínos.
Mě jen baví ty prognózy, že je to všechno nereálné – „že to nebude kde nabíjet“, „že budou pravidelné blackouty“ apod.
Je to pro mnoho lidí nepředstavitelné. Stejně jako pro ně bylo třeba v roce 1990 nepředstavitelné, že by měl mít každý svůj osobní telefon a tahat ho stále a všude sebou. ;)
Souhlasím, ale na druhou stranu dokud nebude nabíjení auta podobné tankování – tak mě to osobně nepřesvědčí. Pointa mobility tkví v tom, že vlezu do auta, jedu, naleju plnou a pokračuju. Tady vidím prostě hlavní slabinu baterek…
Jednou to určitě půjde, ale do té doby to může být sebezelenější řešení, ale dobrovolně do toho nepůjdu.
Jak nepředstavitelné? Elektrovozy tady byly 120 let a neprosadily se, protože nepřinesly lepší kvalitu. Telefony ano a stát určitě neplatil soukr. firmám výstavbu mobilní sítě, ani nenutil ostatní, aby ti na telefon přispěli. Prosadily se samy. A o to jde, že se tady tlačí něco proti trhu, přestože to zatím nic pozitivního nepřináší, naopak.
Ony elektroauta mají hodně co nabídnout. Ostatně všechny stroje, ke kterým lze elektřinu snadno dovést, už běží na elektromotory. Ale to je právě ten problém – jak tam tu elektřinu dostat. Časem elektroauta převládnou, ale kdy k tomu zlomu dojde, to je otázka. S elektroautama se to zkouší ve vlnách už zmíněných 120 let, mno nevím nevím, jestli tahle vlna je opravdu ta poslední.
Já osobně vidím problém v tom, že si většina lidí neuvědomuje, že elektřina není zdroj, ale jen přenosový prostředek.
Dobré přirovnání jsou transmise v starých továrnách.
Takže 1850: Na jednom konci parní stroj/ vodní turbina na opačném konci soustruh.
no a dnes: na jednom konci elektrárna (např vodní),,generátor, potom dráty a na konci elektromotor+ ten soustruh.
Kde je rozdíl? těmi dráty to jde lépe dovést k místu spotřeby.
Ale elektřina nevznikne v elektrárně, tam ji vyrobí přeměnou mechanické energie na elektrickou.
Čemu přesně nerozumíš na tom o čem píšu? ;)
Možná, že kdyby se u ostatních alternativ platily externality, tak by lidi moc neměli ani ty alternativy…
A tady se platí? Naopak, přestože produkce CO2 je zhruba stejná, jak u benzínu/nafty, tak neplatí spotřební daň ani ekologický poplatek, dostávají dotace, výrobní cena je uměle snížená prodejem výpalného za g CO2 atd.
Výrobní cena snížena není ta je furt stejná .
dotaci nebo naopak zdanění je v rukou států, nikoliv výrobce. A jestli stát na zvýhodnění použije peníze prodeje otroku, zlata nebo povolek s výrobními náklady a výrobní cenou nesouvisí
slovíčkaření
Neplatí, v tom se shodneme. (proto píšu „ani“, ale měl jsem se vyjádřit lépe)
Ještě že mám ,,A,, papíry a můj litr žere jen Benál ,
A na kole mi stačí jen to pivo které kromě komáři vížky mi načepovali zatím všude :-).
Na Komáří vížce nenabili ani kolo invalidovi…
Ale jo , ale musel by být z Německa jinak bez šance ..
Staci mit normalni kolo a v hospode radeji resit, co si dat k jidlu a piti…
Časy se mění, v Německu celkem běžné, ale už i v ČR jsou u některých restauraček zdarma nabíjecí stanice pro éčka. Tady ta je v brdských hvozdech.
Když si to hostinský postaví za svý vydělaný peníze, je mi to jedno. Pokud to je z nějakých pochybných dotací :-(
:-) zaplatíš to ty z peněz, které v té restauraci utratíš resp. pokud jezdíš na normálním kole stáváš se sponzorem e-mopedistů
Jestli je to jenom zásuvka na stěně, tak to má náklady na vybudování pár stovek (možná tam už byla a používají to třeba při zahradních pracích). A náklady na elektřinu – běžná kapacita elektrokola je 0.5kWh – jsou pár korun. To už možná vyjde dráž poctivý stojan pro všechny cyklisty.
Jak to funguje? To si musíš vozit vlastní (většinou AFAIK poněkud objemný) zdroj do zásuvky, nebo už existuje nějaký standardní DC/nabíjecí konektor?
Konektory budou omezené, lze čekat boj cyklistů o místo k nabíjení. Rozumný sportovec vozí svou nabíječku e-kola v batůžku.
Bud power banku nebo solarni nabijeci stanici :)
Těsně druhé místo o moudrost měsíce… Nechte si taky něco na březen.
„Rozumný sportovec vozí svou nabíječku e-kola v batůžku“
Že by ironie?
Standardní konektor je v současnosti utopická vize.
Já to nepoužil, jel jsem za svý. :-) Méně zdatný kolega éčkař použil, mají tam myslím cca 4 různé nabíjecí konektory.
Otázka je položená velice obecně, ale vzhledem k tomu že elektrokola i bajkeři nejsou vždy a všemi oblíbení tak otázka za kolik může jaksi být mimo a nejenom že Vám to tam nenabíjí. Ale můžou vás dokonce i s tím kolem vykázat někam stranou , protože baterie a protože protipožární předpisy nařízení řád
Stačí si zadat do mapy.cz nabíjecí stanice pro elektrokola a nemusíš hledat hospodu kde dobíjet elektrokolo.
Byt majitelem restaurace, jsem potesen. Protoze po dobu nabijeni se toho hodne sni a vypije.
Musíš eliminovat kolenovrty, kteří čekají 2 hodiny na nabití s jednou sodovkou…
Znam ty duchodce co jezdi u nas. Svcina a placacka z domu a jeste se tvari nasrane kdyz jim hospodsky rekne at si to jde snizd ven.
Jako že během nabíjení si někdo dá osm expresek a půl tuctu zákusků?
:-D
Pokud jedu dál, vezmu si nabíječku. V žádné hospodě, restauraci jsem nikdy neměl problém vyjmutou baterku, někde v zásuvce dobít. Nikdy po mně nikdo nic ani nechtěl.
Otázka je jedu dál nebo vezu se dál :D Kdo by chtěl nějaké poplatky po postiženém…
Jsi vtipný ! Už Ti někdo vysvětlil, že i na e-biku musíš šlapat ? Ano, vezeš se taky, většinou z kopce.
Spis už trapný….než vtipný.
Ta nová doba :D
Pivo tam bude,ale zasuvka je s otaznikem.
Tak to hlavně nejezdí v týdnu na Milešovku…
Svého času když jsem ještě byl na elektrice, tak to bylo jednoduché.
obsluha vždy ochotně poradila kde je zásuvka, nikdy neměl nikdo nic proti.
Když nabijíš sedíš dýl a utratíš tam víc. Takže win-win situace.
Nikdy za to nikdo nechtěl ani korunu.(protože prostě sedíš dýl a dáš si o dvě kofoly víc, tam je marže která násobně převyšuje cenu el. energie)
Když tak kolikrát kouknu okolo, tak mám pocit, že hromada těch hospůdek by bez elektrikářů ani nepřežila.
Ty hospody byly jsou a budou i bez ekol.
Hospody sice budou, ale ty s nabíječkou mají konkurenční výhodu. Je to podobný jako obchody s parkovištěm, nebo bez něho.
dufam ze to bude prins zakaz !
Tak když tak čtu ty večné kolovrátky a soudruhy mladící slámu, chodí okolo toho jak okolo horké kaše ale…
Pokud majitel\personál restaurace nechce tak nechce. A ékolaři ho na nějakých +80% nedonutí.
Nějak tomu nerozumím. Proč by někoho éčkaři k něčemu nutili, když můžou celkem jednoduše jet jinam.
Jak můžou jet jinam,když jim došla šťáva?
Tak pořád to ekolo snad má kompletní pohon včetně pedálů ne? Tak že by mohli třeba šlapat chvíli bez pomoci.
Kdo by se dřel na težkém elektrokrámu, když na to má motor? Oni chtějí občerstvit se a užít si, nabíjet, ne se dřít.
Ty toho zase víš.
Když budeš mít jen 2 možnosti, šlapat nebo tlačit, tak většina bude šlapat
Protože jsem na lepším elektrokole nikdy nejel tak nevím jestli to třeba umí něco jako rekuperací, tak že pokud to dojde baterka třeba na Dvoračkách a potřebuješ do Jilemnice tak tam by jsi mohl získat dost energie rekuperací na tom aby jsi cestou s dopomoci motoru vyjel ten jeden nepatrný kopeček z Rezku po silnici směrem na Jilemnici a jinak je to pořád z kopce nebo po rovině tak že by jsi nabíjet v hospodě vlastně vůbec nemusel. Mimo to, opravdu s sebou budou všichni vozit v batohu nabíječku a nebo je nějaká standartní pro většinu elektrokolo a očekává se že v hospodě nebude k dispozici zásuvka ale právě ta nabíječka?
Rekuperace se vůbec nepožívá, to se konstrukčně vůbec nevyplatí.
Konektory standardní bohužel vůbec nejsou a každý výrobce má svůj. Když to někde mají připravené na dobíjení, tak ale tam je nabíječka + k tomu k dispozici několik nejběžnější kabelů. Takže většinou nepotřebuješ nic a pokud máš něco atypického, tak by mělo stačit vozit kabel.
Na druhou stranu, pokud bys vezl celou nabíječku, tak můžeš pak vyndat baterku z kola a dobít kdekoliv třeba uvnitř i když nemají žádnou přípravu.
Sám to tedy neřeším a nikdy jsem na cestě nedobíjel a zatím to ani neplánuju. Těch 100km/1750m výškových (nebo 2000m výškových na výrazně kratší trase) mi tak akorát stačí.
Asi jak kdo, já znám spíš ty druhý, co si chtějí nejen užít, ale i se zadýchat a zpotit.
Moc té první větě teda nerozumím…:)
Na e-MTB jezdím 6 let. Zpočátku, kdy byly baterky obvykle do 400Wh, tak to byl při výletech přes 70 km aktuální problém. „Problém“ vlastně ani moc ne. Snad jen to, že stačilo nezapomenout si s sebou ráno do batůžku nabíječku. V čase oběda se dobilo na dalších cca 40 km (podle toho – jak rychlá byla v té které restauraci obsluha). Samozřejmě a automaticky bylo zapotřebí se dotázat personálu – zda by bylo možno a kde „se dobít“ a nestalo se mi ani v jednom případě, že by mi nevyšli vstříc. Možná je to s větším rozmachem e-biků zase trochu jinak, ale opět bych v tom neviděl žádný velký zádrhel. Opravdu se jedná asi o jeden ze způsobů té které restaurace – jak se co nejkomfortněji postarat o platícího zákazníka…
Poslední 2 roky žádnou nabíječku už nevozím. S nabitou baterkou 600Wh ujedu vše, co za den v sedle kola zvládnu :-)
Tak se zastav na Soumarském mostě na Šumavě.
Tam tě vypakují raz dva .
Mají tam benzínovou centrálu :D.