dospělé kolo pro malé vzrůstem

103 nepřečtených
  • honzi

    Ahoj, na jakých dospělých kolech jezdí malí a malé – cca 150 cm?

    Popíšu problém. Žena je malá, nedorostla. V současné době jezdí 2 roky na crossu Pells – 15,5, což je jejich nejmenší velikost. Nicméně je na tom hodně natažená, vypadá to hrozně a k dobrému posedu (k ideálnímu vůbec) to má na hony daleko. Kromě toho je to těžká ludra – to kolo, ne žena… Sice cross jí je nejbližší, nejraději má asfalt a zpevněnou cestu, ale ocenila by širší pláště, s hrubším vzorkem, hlavně menší váhu (max cca 12), základní slušně fungující vzduchovku, ale věřím, že by hodně ocenila i hydry. Zbytek neřeší.

    26 jsem zavrhnul, protože ho sám mám a je to bohužel marketingová mrtvola. Zbývá buď cross nebo HT MTB ve velikosti 27,5. Nicméně díval jsem papírově na Meridu Juliet a Ghost, ale kupodivu by to podle mě problém asi neřešilo, protože nějak kratší ty rámy nejsou. Menší to ano (13,5, XS, XSS). Na tom pellsu má představec 75 v negativu, co jí vyměnili v obchodě. Ale nejsem si jistý, jak by se tvářila na kratší. Ale hlavně mi přijde, že by opravdu potřebovala jiný rám a také nemůžu a nechci laborovat, protože řídítka má 25 a výběr vhodných představců je omezený a nechce se mi do toho cpát prachy. Sama si myslí na nové kolo… Nicméně kratší představec by to určitě zlepšil.

    Nejbližší je mi stavba, ale netuším, jaký rám by se dal použít. Výběr se značně zužuje, protože pánský rám nevyhovuje, musí být dámský jako je třeba ta Merida.

    Poraďte na čem jezdí malé slečny a paní?

    0 0
    • mr.antik  

      Jestli má rovná řidítka, tak třeba jen volbou zahnutých řidítek se posled „zkrátí“ třeba o 2 cm". Nejmenší dámské velikosti jsou uplně v pohodě (velikost kol až tak nehraje roli), pokud má nějak extrémě krákté ruce tak stejně budete cpát podložky pod přestavec a zahnutá řidítka. Ideální je to vyzkoušet posedět, nějaké velké prodejny většinou i tyhle dámské velikosti na skladě (Spešl store, Giant store, Meridy…) a pak porovnat Force/MRX/Scud na čem se staví kola.

      0 0
    • kyl  

      Tu jedna baba taky moc nevyrostla a aby se jí líp jezdilo na kole,má představec otočený k sobě.Jak se na tom kole jede,netuším ale natažená už není,sedí skoro jak svíčka.

      0 0
    • oddie  

      Dočetl jsem to jen k tomu dementnímu blábolu o marketingové mrtvole, tady nemá smysl něco radit.

      0 0
      • Jakobo  

        Taky tak.

        0 0
      • racek_chechtavy  

        časem ti dojde že to není blábol, ale fakt :-)

        0 0
      • TeryPV  

        přesně tak :)

        0 0
      • MlokCZ  

        Jenomže to tak už je, výrobci na 26" prostě kašlou.

        Třeba u Schwalbe TB ve 26" už není nějakou dobu vůbec. A RaR a RoR už zůstal jediný 2,25" TL Easy addix speed (tzn. nejen, že nejsou jiné rozměry což by ani tak nevadilo, ale není ani v druhé variantě addix speedgrip jako je ve 27,5" a 29").

        U dost lepších zápletů je situace stejná, také už ve 26" nejsou.

        Za pár let zůstanou ve 26" jen levné mizerné komponenty.

        0 0
        •  

          Bu-bu-bu.

          Já bych spíš odhadoval, že za pár let zůstanou ve 26" jen levné osvědčené komponenty.

          0 0
    • Zdibar  

      Takže radši větší kolo na kterém se jí bude špatně jezdit než 26 která by ji seděla určitě lépe a lépe by se jí ovládala? To jenom proto aby Vás třeba někdo nepomluvil že jezdíte na kole s malým průměrem kol? a 26 nejsou vůbec marketingově mrtvý.

      Radši to pořádně promysli.

      0 0
      • mr.antik  

        jaký je rozdíl mezi 27,5 mtb, 26mtb a 28 crossem v délce/výšce rámu? Předpokládám, že jestli ji vyhovuje cross, stejně na to dá nějaké 1.8 gumy.

        0 0
        • Jakobo  

          V geometrii. A hlavne 26" ma mnohem niz polozene teziste nez cross stejne velikosti, bude mit vetsi pocit jistoty.

          0 0
    • bathed  

      Tak to je jasné: nejlíp ti poradí nějaká ale fakt marketingově silná kampeny ve svém třeba konceptstóru! ..... určitě ti tam nikdo nebude radit nějakou mrtvolu, ale bude to naopak naprosto khůůůl! :-)

      0 0
    • nitraq  

      A přitom Force má takový celkem pěkný malý dámský rámy, ale holt je to 26, na tom se přece jezdit nedá. Simtě, prober se, pro drobný lidi je 26 ideál, vše ostatní bude nějaká spatlanina.

      https://www.kupkolo.cz/…26-mtb_k220/#…

      0 0
    • alinceb  

      Postavil bych jí s ledovým klidem 26" kolo. Nevím, jak moc jezdíte, ale když se o to kolo budete starat, tak důležité komponenty jen tak neumřou (např. vidle). Pláště na 26" budou imho k dostání pořád, pokud nebudete shánět úplně TOP verze. Na nějaký marketing se klidně vykašli.

      Maličké rámy jsou třeba tyhle:

      Ghost Lawu 2 13,5"

      Force Amelia 26 14,5"

      Scud Face 13"

      RB KID vel. S 14"

      Amulet Youngster 26 13"

      Pak se dají nakoupit malé rámy Cube od Schlierseer Radhaus – mají i malé 27,5".

      0 0
      • oddie  

        S tím Amuletem, já jsem zrovna teď v Liberci, má tu někde krám, kde je ten rám k vidění? Na adrese Amuletu je jen nějakej panelák nebo co…

        0 0
        • alinceb  

          Krám, tuším, úplně nemá. Zavolej přímo Hatašovi a domluv se s ním. Já byl u něj doma ve Žďáru (hned vedle R10 mezi Turnovem a Mnichovým Hradištěm)…

          0 0
    • honzi  

      26 se samozřejmě plně nabízí, ale to s tou mrtvolou jsme se nepochopili, já s tím nesouhlasím! Preferuju kvalitní komponenty a domnívám se, že nemusíme diskutovat o tom, že počet a dostupnost kvalitních nových komponent na rozměr 26 rychle ubývá. Já tedy nevybírám kolo na 2 – 3 roky, i když bych třeba chtěl mít každý rok nový.

      Zřejmě jsem měl dojem, že se třeba dělají vhodnější rámy, než ty, co jsem zmiňoval. Ono je to prostě na ní moc velký celkově. Proti stavbě nic nemám. Sám jsem si předloni postavil na rámu force velice slušný baik. Ne proto, že by to bylo výhodné, ale nějak to tak vyplynulo. O značku mi nejde ani trochu. Jde mi o kvalitu a užitnou hodnotu. Ale stavba má své záludnosti včetné té, že to kolo jaksi dopředu asi spíš nevyzkouší.

      0 0
      • nitraq  

        Říkáš kvalitní komponenty na 26… to máš vlastně jen ráfky a pláště. Ráfek žena málokdy zničí, když jezdí především silnici, jak píšeš. O jak drahém plášti se zhruba bavíme?

        0 0
        • honzi  

          heleďte budeme dělat, že jsem vůl a že jsem slovo marketing nikdy neřekl jo? Jde o to, že člověk má nějaké představy, v tomto případě i za ženu, která tomu skoro nerozumí, a výběr komponent v rozměru 27,5 je prostě větší, než u 26. Dost se bojím, co bude za 3 roky. Věřím například v to, že 95% lidí, co jezdí na kole, nijak neřeší průměr řidítek a přesto 25 se prakticky přestali dělat a výběr je žalostný. Já se snažím o tom víc přemýšlet, protože kolo nedávám tupě do servisu, ale jsem rád, že jsem schopen zvládnout všechno sám.

          Ale opravdu mi pomáháte v tom, že máte pravdu, že 26 je prostě pro tyto postavy vhodnější.

          Jinak řidítka vlajdy má.

          0 0
          • nitraq  

            Odpověz prosím na moji otázku, ať víme, v jaké cenové hladině se pohybujeme. Podle toho se to taky dost vytříbí.

            0 0
          • budíček  

            pak to tak dopadá když se lidé bojí, neboj se a hlavně né budoucnosti

            0 0
      • alinceb  

        Co si představuješ pod pojmem „kvalitní komponenty na 26“? Aktuálně se jedná pouze o ráfky a pláště. Vidle jde u kotoučovek použít klidně 27,5". U ráfků můžeš mít problém, pokud bys chtěl TLR. Tam se to pomalu utlumuje. Slušné ráfky na neTLR ale imho seženeš v pohodě (např. některé Remerxy – třena STING nebo TopDisc; RIO bych nevolil).

        Osobně bych se soustředil na rám, aby byl kompatibilní se novějšími standardy – třeba aby hlava byla pro tapered vidlice nebo aspoň semiintegrovaná, která jde na tapered předělat. Spíš, než 26", totiž zmizí vidlice s rovným sloupkem.

        Pláště na XC se sehnat dají v pohodě a půjdou dál. I kdyby se na to vykašlali velcí výrobci jako Schwalbe, Conti nebo Maxxis, pořád tu budou levnější „výrobci“ jako Force, kteří to budou „vyrábět“, protože po tom bude pořád poptávka…

        0 0
        • alinceb  

          Ještě bych doplnil, že by ses měl tako soustředit na jiné věci, jako jsou třeba kliky. Imho bude potřebovat kliky tak 165mm a tam taky moc výběr není…

          0 0
      • MiKED  

        A které komponenty na 26" nebudou? Ráfky? Pláště? Vidlice (tam bys mohl mít problém maximálně u rovného krku)?

        0 0
        • bathed  

          Když nebude na vidli úplně škudlit, není snad problém dokoupit do šuplete servisní sadu.....

          0 0
      • bathed  

        To je nesmysl :)))

        Samozřejmě ž ety marketingově silné firmy už to netlačí, protože je to prý mrtvé :-))) ..... Jak už tu bylo napsáno: ráfky a pláště..... Všechny velké firmy dát normálně tyhle komponenty hrno: Schwalbe, Maxiss, Continental… Pokud máš strach, vem si do foroty. To samé ráfky – DT Swiss je normálně produkuje dál.....

        Chce to jediné: nenechat se úplně zblbnout!

        0 0
    • atty  

      Moje manželka má Meridu Juliet v 26" (jakej přesně typ si nepamatuji a do garáže půjdu až za několik hodin) a kolo je jí v XSS rámu přesně akorát (má 158 cm). Vzhledem k jejímu nájezdu do 100 km za rok to opravdu neřešíme, nicméně kolu za tu cenu (nové stálo asi 15000, my kupovali „bazarové“ za půlku) se nedá objektivně nic moc vytknout. Samozřejmě je to hodně těžké (ale to v rámci ceny a zaměření budou všechny tyhle kola) a druhej problém je vidlice – je tam v základu pružinová RST Gilla 80mm, která jakž takž pracuje až při mé váze cca 90 kg, zatímco manželka s 49kg to má spíše jak pevnou. Koukal jsem, že se daj sehnat pružiny na nážší váhy, nebo samozřejmě vyměnit za nějakou obstojnější vzduchovku, nicméně jak opakuji – s nájezdem do 100km za rok do toho investovat další „tisíce“ je naprostá zbytečnost.

      26" je sice možná „marketingová“ mrtvola, na druhou stranu základní výměnné díly rozdílné proti 27.5 nebo 29 jsou prakticky jen kola, pneu, vidlice a stále se prodávají (právě ve výprodejích či bazarově) a tak je prostor si za slušné peníze vystavět 26" třeba v karbonu, na výborném osazení a to relativně za hubičku. Pokud má (můj příklad) 158 cm ženská s vahou do 50 kg jezdit pohodlně a nezávodně, nevidím v použití 26" rámu problém – trh dnes láduje ty nejlepší věci obvykle jen pro 27.5 a 29, ale jak jsem psal – jde primárně o vidlici a kola, zbytek součástek je stejnej.

      0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Doposud jezdila na krosovém kole, vadila jí na něm hmotnost. Na MTB s plášti 2,25" obstarají podobné pružení pláště (bez duší a nepřefouknuté), ještě stojí za zvážení instalace pevné karbonové vidlice a pravděpodobně 26" zápletů.

      0 0
    • Atilla  

      Já už bych pro sebe 26" HT nechtěl, takže proč ho dávat ženské. Normálně 29" třeba totos https://www.specialized.com/…mp-29/115453 vozí maličkatá kamarádka a nemá problém. Kliky v XS 165mm. Sedlová trubka 381mm

      0 0
      • bathed  

        Já netuším proč ho dávat ženské… Třeba pro těch 150cm vzrůstu? .......

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
      • Jakobo  

        Presne tak. Ve 4 letech jsem jezdil na dedovem kole, ktere v Napajedlich zapomnel pri uprku Wermacht, akorat jsem si musel vlezt dovnitr ramu. A slo to, tak proc by sakra nemohla mala zenska jezdit na 29"?? Sice pres riditka neuvidi na cestu, ale bude in.

        Co to ma za vyznam napsat, ze pro sebe bys 26" uz nechtel? Jestlis mel blbou geometrii nebo tezkou mrdku s plechovyma patkama tak problem byl jinde a pokud jezdis nejaky extrem XC ci co tak ta zenska se projede po cyklostezke a sem tam to vezme zkratkou lesem. Naopak 26" bude proporcialne mnohem vhodnejsi nemluve o nizsi hmotnosti stejnych kol aneb fyziku neokecas.

        Ja zrovna jezdim do prace na 26", pac mam ostatni kola kaput a 29" prestavuju a krome pomaleho prevodu 42/11, ktery bych pri tom rannim spurtu do prace mohl mit tezsi nevidim vetsi rozdil. Naopak na krizovatce, kdy se mi nechce slezat se tocim kolem zadniho kola skoro na miste, a kolo mi prijde mnohem klidnejsi proti 29" kvuli nizsimu tezisti. Pri mych 195 cm a obcas nejaky zavod je nicmene 29" vhodnejsi, toto kolo mam jen na cestovani.

        0 0
        • bathed  

          Já tomu fakt nerozumím… Ženská má 150cm. Na trhu je hromada rámů 13–15" v dobré váze – schválně jsem se teď díval na bikeoutlet a tam se povalují Spydery nebo Mariny. RMX má na 100% taky něco… ..... Vidlice? zase bikeoutlet: RECON SL se zdvihem 100mm s váhou pod 1,8 kila za 3.999, – … Na RS jsou k dodání normálně servisní kity, tak si jich koupí do šuplete dva pytlíky a má na deset let pokoj! … Ok, problémem by výhledově mohly být ráfky a pláště. Když už bych fakt chtěl šaškovat se značkou, tak se dá koupit DT Swiss 545 za pětikilo. Sežene tam i super výplet. … Pláště stárnou, to beru, ale základ bude k dispozici ještě roky… zbytek sestavy v podstatě velikost kol neovlivní…

          Je to pro dospělou ženskou, tudíž může gramařit a utrácet a počítat s tím že kvalitní komponenty mu vydrží roky – jezdec nebude prasit, protože to není malý fracek a byť to je černohumorné – nevyroste mu z toho..... Když pak čtu o „marketingových mrtvolách“ nevím jestli mám brečet nebo se smát.....

          0 0
        • Atilla  

          To jsou kecy v kleci. Jak je to těžký a jak to nejede. A jak to ženský neuříděj. Když si pořídíš jebku 29" tak se nediv, že se ti na tom na pytel jezdí. Kup si 29" s 420mm zadní stavbou,pořádným BB dropem a uvidíš jak jeto kolo hbité a obratné. A ženským naopak pomůže 29" s překážkama, stačí mít 430g ráfky a jede.

          0 0
          • bathed  

            Všechno to beru..... Ale ta paní má 150cm. Fakt – 150cm.....

            0 0
            • Atilla  

              Však kamarád má 160cm a jeho holka je skoro o hlavu menší a jezdí na 29"

              Prostě není 29" jako 29" Taky jsem si dřív myslel, jak to je neobratné atd, protože sem jezdil na jabkách od Cube a ostatní. No a teď skáču na 29" trailsy, jezdím na pumtracku a užívám si to.

              0 0
              • bathed  

                Máš děti? Řešils někdy třeba takové věci, jako že když děcku koupíš první ‚dospělé‘ kolo, že například je potřeba měnit kliky za kratší? Nebo takové věci, že si člověk říká: ježiš a co? – tak rok na tom polítá a pak to půjde z baráku (vyroste)..... a pak vidíš, jak chudák tahá do kopce ty příšerné tunové výplety, přičemž páníček si jede na drahých lehoučkých? :-)))) .....

                Já ti neberu že to JE MOŽNÉ! Já jenom říkám (a říkají to tu v podstatě všichni) že začít diskusi pří výběru kola pro atypicky malého (paní odpustí) dospělého slovy o ‚marketingové mrtvole‘, je zkrátka doslova chucpe. Zamysli se: ta paní už určitě nevyroste – tzn. že kolo jí zůstane..... Cenovky špičkových komponent pro 26inch jsou teď na takové úrovni, že 650b nebo 29 za ty prachy nepskládáš, kdyby ses na hlavu stavěl. Jinými slovy – za extrémně malý peníz pro tu malou paní, by složil neskutečnou jezdivou raketu v karbonu nebo superpohodlné lehoučké kolo na pohodové ježdění..... Takže na to že to je možné (super 29 pro metr a půl vysokou paní) odpovídám – asi jo, ale je to úplně zbytečné.....

                0 0
                • Atilla  

                  Mám. Kliky jsem zkracoval a myslím, že mám poměrně povědomí o tom co a jak postavit. Ale jo když chcete aby drcala, tak proč 26" ne. Pro mě na pevňáka už nikdy krom 4×. Mojí novou 29" jsem postavil za 30tis bez teleskopu s aionem na 1×11 XT

                  0 0
                  • mirorek2  

                    Aha tak 26 drncá a 29 ne :-D

                    0 0
                    • Atilla  

                      No mám doma 26", 27.5", 29" A 26" drncá o hodně víc než 29"

                      0 0
                      •  

                        Hmm… co je to „o hodně víc“? A v jakých podmínkách? Nechci se nikoho dotknout, ale většina lidí používá 29" MTB na cyklostezce nebo po městě… těm pak může být celkem jedno jestli mají 29" nebo 26" a větší je tam spíš na škodu (rozměry, váha atd.), řekl bych. 29" má pochopitelně svůj význam. Jde o to ale kde (a pro koho).

                        0 0
                        • Atilla  

                          Prosím svez se napřed na pár kolech, než mi tu budeš rozporovat.

                          0 0
                          • LM  

                            nejraději má asfalt a zpevněnou cestu

                            Na tohle použití bude 26'' v pohodě…

                            0 0
                            • Atilla  

                              Možná by byla nelepší BMX 20"

                              0 0
                            • MlokCZ  

                              Na pěkném asfaltu je to samozřejmě fuk, tam bude pohodlná i silnička (a současně i nejrychlejší). Jakmile je to trochu rozbité a tím myslím i mizerný asfalt (zpevněné cesty pokud jsou v super stavu, tak jsou často lepší než mizerný asfalt, ale jakmile je cesta mírně horší, tak opět 29" vede o hodně), tak 29" jasně vede.

                              A 26" oproti tomu nepřinese téměř nic. Pár gramů k dobru, které ale neudělají žádný znatelnější rozdíl a pak něco málo tužší kola, ale to je problém jen při špatném výběru u 29".

                              0 0
                              •  

                                Zase: co je to „trochu rozbité“? Typicky pokud je poškozená svrchní vrstva 1cm asfaltu, tak prd záleží na tom, jestli to kolo je 26" nebo 29". Několikanásobně větší vliv tam bude mít jaké to má pláště a jak jsou foukané. Ten rozdíl 26" vs. 29" bude když nic jiného typicky docela znatelný v délce kola. Takže pokud 29" nepotřebuje, bude s 26" jako slon v porcelánu v běžných manipulačních situacích. A ta váha, pevnost… tyhle rozdíly podle Vás budou zanedbatelé, ale přínost 29" na rozbitém asfaltu bude zdá se dle Vás ohromný… To vypadá jako nějaká ehm prostorově-geometrická magie…

                                0 0
                                • Atilla  

                                  Jakou váhu a pevnost řešíš? 29" palců bude prosím o co těžší o 150g na výpletech a 150g na pláštích? A tuhost pro 150cm holku bude fakt důležitá:)

                                  Teď jsem přijel na koupálko s 29" a vzali mi ho prckové 10–12let a jezdili na tom jako o život. Prý 100× lepší jak jejich kola.

                                  Pokud si myslíš, že 29" nemá na asfaltu přínos, tak jsi nikdy na žádné nejel a vaříš tu z vody.

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    On zásadně píšeš o věcech, které nikdy nevyzkoušel. O těch toho vždy ví nejvíc.

                                    0 0
                                    •  

                                      Jako Vy o 20" kolech?

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        To tezko. Ja na 20" kolech jezdil, nejaky ten tisic km to urcite bylo.

                                        0 0
                                        •  

                                          No, já na 26" taky nějaký ten tisíc najezdil, a teďkon mám 590-tku, která je někde mezi 26" a 29". Takže kdovíjaký odborník sice nejsem, ale Vaše tvrzení že zásadně píšu o věcech, které jsem nikdy nevyzkoušel je zjevně dost mimo… jako spousta jiných věcí které tvrdíte.

                                          0 0
                                  •  

                                    Jde o to, že to „hodnocení“ jak se tu objevuje není objektitvní a ta subjektivita je podle mě v různých parametrech z drtivé většiny zcela neobjektivně posunuta ve prostpěch jedné strany (29"). Protože nikdo z nás není zkušební ústav, tak to nikdy zcela objektivní nebude, ale měly bychom se alespoň o určitou objektivitu snažit.

                                    Rozdíl mezi průměrem kola u 29" a 26" MTB je cca. 6cm. Představa, že to u kol s průměrem přes půl metru udělá zásadní rozdíl pokud se jede po +/- rovném asfaltu je zcela absurdní. Pokud budete jezdit v terénu, tak se s vámi nehádám, logicky chápu a prakticky i „vidím“, že u velkých nerovností, čím větší kolo, tím lepší. Jenže jakou „průchodivost“ řešíme u kola do města? U mě jde o to, že 1–2× za 15 km přejedu jeden ~6–13cm obrubník, což se tak jako tak z důvodu pohodlnosti s libovolným kolem pokusím udělat bunny hopem, kde ideálně není rozdíl.

                                    Co se týče hmotnosti, tak pokud vezmeme jen kola samotná, tak:

                                    29" MTB = průměr ráfku 622mm ⇒ obvod 1953mm

                                    26" MTB = průměr ráfku 560mm ⇒ obvod 1852mm

                                    a pokud bychom předpokládaly, že zhruba ráfek a pneumatika, stejné značky, vyrobené zhruba stejně, budou mít na 1mm obvodu stejnou hmotnost, tak to je rozdíl 5% ve prospěch 26". Čím těžší provedení ráfeku a pneu mít budete, tím větší pak bude rozdíl v absolutní rovině. S nějakými karbonovými ráfky a úzkým pláštěm by asi nebylo co řešit. Pokud ale máte masivní dvoukalíškové ráfky s nýtováním a do toho pláště 2.1" nebo víc, možná už to za úvahu stojí…

                                    …jenže tím ještě pomíjíte, že u toho stejného provedení ráfku bude 26" o něco pevnější, kvůli většímu zakřivení „obruče“ a kvůli kratším drátům. Prostá mechanika. Obdobně jako např. trubka, se snižujícím se průměrem je relativně odolnější vůči zmáčknutí. Zhruba mi to vychází, že stejná 26" by měla bý o zhruba 6% pevnější než 29". To zase není moc, ale o to by jste „stejné kolo“ mohl odlehčit, pokud tu pevnost navíc nepotřebujete.

                                    Takže řekneme, že už tady máte možný rozdíl 10% hmotnosti na samotných kolech. A to se bavíme jen o kolech samotných, větší musí být i vidlice a rám, 29" prostě typicky znamená víc materiálu.

                                    Osobně hmotnost až tak neřeším, víc by mi vadila celková délka, kde by jste s 29" měl být minimálně o 10cm delší. To není nic zásadního, ale někdy i pár centimetrů hraje roli v tom, jestli někde celkem pohodlně projedete/otočíte např. brankou apod. nebo to víceméně musíte převést nebo „prokolobrndit“.

                                    Dál zjevně, pokud se chvilku posadíte u cyklostezky apod., jasně zjistíte že 29" MTB dělají při průjezdu stejnou rychlostí daleko vyšší kravál než 26". Podle mě je to jasný projev jejich aerodynamické neefektivity, ale ať už je to jakkoliv, kola která dělají takový „hukot“ mě osobně neimponují a spíš bych rádši jezdil na nečem tišším.

                                    Takže každému co jeho jest, ale trochu soudnosti do toho. Ta velikost zkrátka není „zadarmo“.

                                    Jinak co se týče možnosti osobního porovnání a toho z čeho „vařím“: můžu osobně kdykoliv porovnat 40–622, 37–590, 50–406… a teď i 62–203 :) a ze všech uvedených u mě pro městské použití jasně vítězí 50–406. Mimo město bych asi volil 40–622, to je pravda… a pokud bych jel po perfektní asfaltu tak 37–590, nebo bych tu 622-cítku ideálně přezul na 35–622…Ale v drtivé většině jezdím ve městě a tam je podle mě 50–406 lepší a její relativní negativa jsou pro mě zanedbatelná. Čímž 50–406 nikomu nenutím, uvědomuju si že je to trochu extrém, ale myslím že můžu dle toho celkem dobře „pochybovat“ o tom, že by např. 50–560 bylo skutečně horší než 50–622. Spíš si myslím, že problém je v tom, že ty 26" co se srovnávají jsou stará kola a ty 29" většinou „nová“ a že větší kola 29" můžou fungovat jako „setrvačník“, což vždy není špatně.

                                    0 0
                                    • Atilla  

                                      Ani to číst nebudu a řeknu ti rovnou, že jsi prostě na 29" s dobrou geo nejezdil a rozdíly jsou opravdu veliké. Kecy o subjektivitě si můžeš nechat, protože 26" kol jsem měl mnoho. Ať ocelové, nebo alu a rozdíl v pohodlí oproti 26" je velký a to samé v rychlosti, radši ani nemluvit o tom jak 29" pláště drží.

                                      Jestli nevěříš přijeď půjčím ti mojí 29" a zjistíš, že je líp ovladatelná než 26" co jsi měl.

                                      A ty váhové rozdíly? Moc vtipné jakoby na světě byl jeden ráfek a vidlice pro 26" a jedna varianta pro 29"

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Na tom je nejvtipnejsi, ze sam vozi na pidikoleckach 20" tezsi plaste (a ptavdepodobne i kola i kdyz u tech presnou hmotnost jako u plastu nepsal) nez jsou rozumne plaste na 29" a presto tu porad bude psat, jak je to na 29" s hmotnosti problem…

                                        A k tomu to jeste pravdepodobne vozi s dusemi, coz je uplne zabite.

                                        0 0
                                    •  

                                      běž ven na čerstvej vzduch a nech nás bejt:-)

                                      0 0
                                      • pepek  

                                        To oni asi nemůžou, jít kdykoliv na čerstvý vzduch. Klíče mají ti druzí.

                                        0 0
                          • MlokCZ  

                            Tak s ním nemá vůbec žádný smysl něco řešit. Dle něj je superpohodlná 20" a 10cm+ překážky s tím přejíždí jako nic (to psal ve vedlejším vláknu).

                            0 0
                            •  

                              No jako obvykle to co píšu musíte zdeformovat, aby jste to „vyvrátil“.

                              0 0
                      • TeryPV  

                        Teď jsi zabil :D

                        0 0
                    • MlokCZ  

                      Drncá oboje, ale samozřejmě 29" bez odpružení je mnohem pohodlnější než 26" bez odpružení.

                      PS: Srovnávám po 10tis. km+ celopevňák 26" vs celopevňák 29" a 20tis. km+ na 26" HT a 15tis. km+ na 29" HT.

                      0 0
                      •  

                        Hmm… tak ono je třeba ujet tisíce kilometrů, aby člověk poznal jak kolo drncá…

                        0 0
                • MlokCZ  

                  Cenovky špičkových komponent pro 26" nejsou na žádné úrovni, protože dost špičkových věcí pro 26" už na trhu není vůbec. A za pár let to bude ještě horší (nebude toho ještě více). Takže i když sežene třeba super rám za dobrou cenu, tak to zabijí pláště (teď i když už jich dost není ve 26", tak by se ještě něco slušného našlo, za pár let už zůstanou jen levné mrdky), vidlice už jsou teď taky problém a pokud by se musela třeba za pár let měnit, tak bude v háji.

                  26" prostě v kategorii slušnějších dílů/kol mrtvá je a nikdo už s tím nic neudělá.

                  27,5" není téměř žádný rozdíl, takže pokud vyloženě nechce 29",tak u 27,5" nebude žádný problém poskládat ± tu stejnou geo jako u 26".

                  A co se týká 29", tak bych to řešil dle jejich přesných proporcí a požadovaném posezu. Je dost možné, že to nebude žádný problém postavit na 29", ale také být může.

                  0 0
                  • Jakobo  

                    Pokud se budeme bavit na teoreticke urovni, pac zakladatel ma na 26" jasny nazor, tak bych zustal nohama na zemi. Spickove komponenty tady nikdo nechce. Nesmis se na to divat ocima cloveka, ktery pozaduje Sid WCS, DT Swiss XCC nebo nevim.

                    Bavime se o obycejnem kole do 30 000 Kc s osazenim Deore 3×10 a nejakou zakladni vidlici. Dnes porad bez problemu sezenu Epicon, Axon, Recon Gold, pak nejakou RST first Air a do 5 let se na tom pocitam moc nezmeni. Totez u kol. Asi nebude pozadovat top model Crossmax, ale spis zaplety kolem 5000 Kc a ty budou porad k mani. Ikdyz pri trose hledani ted mozna sezene i ty Crossmaxy za 1/3 cenu, ale cert to vem.

                    U plastu vetsina nesleduje tabulky mereni frikce jako ty a sahne po nejakych plastich do 5 stovek. Jen na kupkole vidim v nabidce pres 70 plastu pro 26" a to je vic jak pro 27.5". Ze vyprodej to pisou uz 10 let…

                    Mne by se treba pro holku 150 cm fakt libilo jak uz tu padlo kolo na 26" ramu Force Amelia, jen za sebe bych tam dal pevnou vidlici,

                    Stejne doufam, ze to soucasne zatmeni mozku a marketingova nenavist k rozmeru 26" je jen docasne.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Kdo požaduje jaké komponenty netuším, za jiné hádat nebude.

                      Já v každém případě reagoval na předchozí příspěvek, tedy především na větu:

                      Cenovky špičkových komponent pro 26inch jsou teď na takové úrovni, že 650b nebo 29 za ty prachy nepskládáš, kdyby ses na hlavu stavěl.

                      A co se týká používání levných plášťů. Dobrými plášti se dá hodně zlepšit právě i relativně levné kolo kolem 20tis. Kč. Pláště udělají mnohem více i než třeba větší rozdíl hmotností typu 1,5kg.

                      0 0
                      •  

                        „Potíž“ je v tom, že „kvalita“ s cenovkou vždy nesouvisí.

                        0 0
    •  

      Nevím co to autor řeší (pokud neřeší nějaké ultra-super-hyper závodní kolo) – většina lidí má podle mě spíš přesně opačný problém a ten je daleko hůř řešitelný. Viděl bych to na 26" MTB, osadit 150mm kliky a je vymalováno. Že by na 26" nebyli kvalitní komponenty je hloupost. Možná, že marketingová vlna je jinde, takže ty největší předraženiny v 26" člověk tolik nenajde. Ale výběr „komponent“ na 26" je trhu podle mě stále ještě nejdostupnější a nejširší. Radost vybírat.

      0 0
      • bathed  

        ..... a ve výprodejích se objevují takové perly, jako třeba vidle co stávala 12 litrů a na 27,5 furt i stojí za třetinu ceny :-)))

        0 0
        • oddie  

          Jo, dual air Reba na Včka se mi povedla za 100 eur :)

          0 0
      • jIrI___  

        V podstatě souhlas. Přišlo mi, že tím ústupem 26" do pozadí z trhu v podstatě zmizely předražené věci, na kterých ujížděla skupinka „značkových“ cyklistů, ale nemyslím si, že by pro 26" nebyl k sehnání dostatek komponentů s velice příjemným poměrem cena/výkon. A když se na to člověk podívá s nadhledem, tak 150 cm ženská na 29" vypadá stejně legračně jako 750 mm řidítka na cyklostezce :)

        0 0
        • oddie  

          To prej dneska už není legračně, ale „kůl“. Když už je móda cpát 26" dětem se 115cm… tak aby i ta 29" nebyla chudince 150cm ženské nakonec malá.

          0 0
          • Atilla  

            Dlouho jsem nečetl tak zpátečnické názory:)

            0 0
            • oddie  

              Že jo. Chudák moje dítko se 122cm by už tutově mělo mít 29", ještěže o tom neví a spokojeně dračí na 20L.

              0 0
              • Atilla  

                A není na 20" moc velké. Dal bych ho na 12" hned se mu to bude líp řídit:)

                0 0
              • MlokCZ  

                122cm na 26" je pořád jen cca jako 133cm na 29" (a to zase jen dle poměru velikosti kol, dle geo je to ještě menší rozdíl)…

                0 0
          • MlokCZ  

            Jenže 115cm dítě na 26" je úplně někde jinde (mnohem horší) než 150cm na 29". Samotný rám se geometrií moc lišit nemusí. Ale i když vezmu poměr 29" vs 26" (reálných 9% rozdílu dle srovnání obvodu konkrétních stejných plášťů).

            Když to vezmu jen dle poměru velikostí kol, tak 150cm na 29" je stejné jako 137cm na 26". A geometrie rámů se liší ještě méně než o těch 9%.

            A od cca 130cm se už pro děti 26" dá celkem rozumně.

            0 0
            •  

              Já bych si s prominutím vzal na čem jsme jezdily za mlada my a přestal bych řešit blbosti… pokud tedy nejde o řešení samotné, což pak zcela chápu :).

              0 0
    • honzi  

      Tak jsem to pročetl a je to dobrá inspirace, zrovna mám dovolenou. Ta moje na tom jezdí od jara do podzima do práce (spíš podle světla – potmě nerada) a měsíčně tak 400 najede, většinou po cyklostezce. Nikdy jsme, ani jeden, nehráli na značky – to jen, aby bylo zcela jasno. Sám mám kolo na lehkým force rámu, záplety fulcrumy, rebu a komponenty SLX a XT. Je mi jasný, že když pro ní budu chtít něco do 12 kilo, že se to moc lišit nemůže. Takže z toho tak trochu vyplývá cenová hladina.

      Vím jistě, že ocení rám, který jí víc sedne (teď to má do optima hodně daleko), širší pláště s hrubším vzorkem (více pohodlí a lepší záběr), lehkou funkční vidlici (teď má těžkou nefunkční ludru) a rozhodně lehčí záplety a jsem celkem přesvědčenej, že i hydry. Další komponenty jsou jí ukradený, ale já vím, že mě ne, protože to budu servisovat. Tohle všechno si dokážu rozhodnout, případně doladit komponenty.

      Základní otázka je fakt ten vhodný rám + velikost kol. Doposud jezdila dlouhé roky na 28 a 26 nikdy neměla. Je mi jasný, že převody, kadence, pláště…, ale přece jen větší kolo ujede na jedno otočení větší vzdálenost, ona maže jak fretka a je tu jistá psychologická bariéra… Zeptejte se svý ženský jestli by byla spokojenější s menším místo většího…

      0 0
      •  

        Já bych si položil otázku, jestli bude šťastnější na kole které jí ergonomicky nesedne, ale bude mít „pořádná kola“ na která je zvyklá, nebo naopak.

        To jakou vzdálenost kolo ujede na jedno otočení většinou není podstatné. Podstatné je kolik to kolo ujede na jedno otočení klik a to je už nějaký pátek dané víc převody než průměrem kola, a převodů máte dnes všude jako na****.

        Takže pokud nejezdí nějaký velký terén a máte problém sehnat něco s velkými koly na co je zvyklá, ale kam by se „vešla“, osobně bych zkusil kolo s menšími koly kam se „vejde“… třeba si zatím jenom půjčit a uvidíte co po pár desítkách kilometrů řekne.

        0 0
        • Atilla  

          A jaký rozměr na rámu by jí oproti 26" mohl kazit ergonomii? Prosím pouč nás

          0 0
          •  

            No, předpokládám, že 29" kol které jsou dělaná pro lidi malých postav a do kterých se „dobře vejdou“ jen poněkud míň než 26"… Pokud tomu tak není, tak se naopak nechám rád poučit sám. Přijde mi to jako opačný extrém: když se 2m člověka co váží přes 100 Kg snažíte nacpat do skládačky… jsou skládačky které to „poberou“, ale moc jich není a nejsou pak typicky za stejné ceny jako průměr. 29" kol pro lidi malé postavy jsem v reálu opravdu moc neviděl. 26" naopak spoustu a to jich dnes skoro jezdí po ulici míň než 29".

            0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Pocitově na jízdu největší rozdíl udělá hmotnost obutých kol, navíc obvod 26" na macatých 2,25" pláštích je skoro stejný, jako 28" na úžovkách.

        0 0
        • MlokCZ  

          Ale zase se nesmí to s tím vlivem rotační hmotnosti přehánět.

          Vliv rotační hmotnosti na obvodu kola je pořád jen 2× větší než nerotační hmotnosti a to ještě pouze při zrychlování.

          0 0
          •  

            Potíž vidím v tom, že se komplet všechny ty negativní vlivy (velkého rozměru kola) během jízdy nasčítají.

            0 0
            • Atilla  

              A proto všichni na světáku vozí 29" protože je to horší a pomalejší – to dává smysl

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
        • alinceb  

          +1

          Vybral bych klidně nějaký obyč rám typu Force, který ale sedne, k tomu Epicona TT a hlavně lehká kola (na CRC mají aktuálně za super prachy 26" ráfky WTB KOM i23). Ráfky bych napletl na nějaké lehké náboje Novatec (771/772) s dráty Sapim Race + nějaké lehké gumy typu Schwalbe Thunder Burt2.1. Zbytek kola oházej klidně 2×10 Deore + kazetu Sunrace 11–40.

          Jen pro srovnání moje žena má přes 160cm a jezdím 26" ve velikosti M. Souprava jezdkyně + kola vypadá velikostně vyváženě a ona by rozhodně neměnila. Je s kolem maximálně spokojená. Největší přínos pro ní měla slušná vidle (aktuálně Reba DA, předtím slušně fungující Talas), full rám (Iron Horse Azure) a pak lehký kola (ZTR Crest + Hope Pro II + Sapim Race + AL niple + TLR obutí Schwalbe RoR2.1). Jestli řadí Deore nebo XT, to je jedno…

          0 0
          • MlokCZ  

            A opravdu poznala ta lehčí kola? Tím jen srovnávám s tou svojí. Ta při přechodu 2,1kg 26" kola na 1,6kg 26" kola nepoznala vůbec nic (neříkal jsem ji předem nic o tom, že jsou o 0,5kg lehčí). Ale měla to na stejných pláštích, tedy změna byla jen ta kola.

            Pokud současně došlo k výměně plášťů a to ještě i třeba s přechodem na bezduše, tak ty pláště udělají mnohem více než ta kola a už se ani nedá posuzovat, jestli ta kola pozná.

            Tím nechci říct, že se nemají použít lehká kola, klidně ano, zvlášť když nepotřebuje v tomhle případě žádnou super odolnost ani supertuhost.

            A ještě k tomu něměnila. Jezdila dlouhodobě i 29" pro srovnání?

            Ta moje opravdu ocenila na kole jen 3 věci:

            • upravená citlivá vidlice
            • kotoučovky
            • přechod na fulla
            0 0
            •  

              Čistě jen z hlediska argumentačního: z dotazu zda jezdila dlouhodobě i 29" pro srovnání; čuju problém v tom, že tím případně zazdíte relevantní argument naprostě nevhodnosti toho kola skrze to, že na naprosté „pitomosti“ nikdo dlouhodobě jezdit nebude. To je jako kdybych se zeptal zda jezdila dlouhodobě na 12" a protože (vysoce pravděpodobně) ne, tak z toho v zápětí mohu logicky vyvodit že její závěr musí být nepodložený, protože nemá tuto zásadní dlouhodobou zkušenost…

              Osobně znám několik holek s výškou kolem 160–165cm které jsou zcela spokojené se starým 26" MTB. Nejsou to ale žádné velké „bikerky“ a na 29" je myslím zatím nikdo násilím nedotáhl, tak objektivně vzato nevím.

              0 0
    • pocestny  

      V tomhle vlákně je hodně shitpostingu. Kdo renovuje později 5–7 let starý bike (rozumějte v tomto případě se zakladatel zřejmě baví o alu rámu někde z nižší střední třídy s SLX/XT) špičkovými díly? Dafuq…

      Bike v původní ceně 30–40, má hodnotu za 7 let tak 7.000(?) a nikdo na něj nedá nového SIDa, karbonové ráfky, nebo gumu za 1500,–

      0 0
    • scota  

      Trek dělá MTB od 13,5" a Cross od 14"

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.