• alex01

    Odvezl jsem nové kolo (viz profil) na první garanční prohlídku s jediným problémem – při brždění zadní brzdou se ozývalo takové chrastění, dle mě od výpletu (to se objevilo asi po ujetí 100km). Myslel jsem si, že jsou špatně vyšponované dráty, ale v servise to měřili a bylo to OK. Prý to budou spíš brzdy.

    Ještě mě upozornil, na mírnou vůli v zadním kole, že mam málo utaženou pevnou osou. S citem to tedy dotáhnul a že prý jak se sklopí páčka, že se to ještě trochu dotáhne. Podle mě je to blbost – toto není rychloupínák.

    No co, nechal jsem jim to tam a druhý den si pro kolo přijel, otestoval ho, chrastění bylo pryč, nicméně se nově při téměř každém silnějším šlápnutí ozývalo praskání odněkud z rámu. Servisák si s tím nevěděl rady, cca půl hodiny jsme to tam zkoumali a na nic nepřišli.

    Doma jsem ještě kontroloval tu vůli zadního kola, která tam pořád podle mě trošku byla (0,5mm), takže jsem pevnou osu utáhnul skoro na krev, přičemž se kolo stále krásně otáčí a nepatrná stranová vůle je tam pořád. Chci se zeptat, jak moc pevnou osu utahovat, protože rychloupínákem můžu při přetažení ******* ložiska, ale tady to funguje nejspíš jinak, ne? Sevisák mi řekl, že se to musí dotáhnout s citem, ale podle mě pevnou osu viděl poprvé v živote…

    Druhá věc, které jsem si všimnul byla obráceně namontovaná matka pevné osy, kterou jsem dal tedy správně a zajistil jsem ji červíkem.

    Po těchto dvou úkonech praskání rámu z 99% vymizelo, nicméně se (řekl bych až po pár km) opět objevilo chrastění výpletu při brždění. Nevíte, čím to může být?

    náboj FORMULA DHT142 32H 12×142mm

    osa FORMULA XQR-12-LA

    0 0
    • tonik666  

      U mě se praskání výpletu nakonec ukázalo být prasklým ořechem. Takže doporučuju zkoumat, hledat, experimentovat, třeba se příčina objeví.

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • pee.tr  

      Že bys přetaženým rychloupínákem zničil ložiska, na to jsi přišel jak? Ani mi neni jasný, proč by měl chrastit výplet zrovna při brzdění. To spíš by v něm lupalo při záběru, brzdění se ho zásadněji netýká. To bych spíš hledal v brzdě, tedy destičky vs. kotouč.

      0 0
      • Vilém  

        Tak u konusu a obycejne naby to neni az takovy problem. Mozna vychazi z takoveto zkusenosti.

        0 0
        • bathed  

          No jo, ale konus je matka na šroubu a ještě fixlá kontra… Takže když vezmeš šroub na něm dvakrát dvě matice do kontra (protože o ně se patky rámu opírají) a serveš je dokupy RU, čím dle tebe tlačí víc na sypané kuličky nebo věnečky uložení??? To mi hlava nebere

          0 0
          • TJK  

            mno jestli si dobre pamatuju X navodu na serizeni konusu.. tak vzdycky bylo uvadeno nechat lehkou vuli (ne vakl!) kterou dodatecne vymezi RU … hafo lidi si totiz neuvedomuje ze jako ve vsem pusobi sily a pruzne deformace.. kazdej hned vidi milimetry a centimetry ale ve vysledku se bavime v radech setin ktery tam fakt sou a pak je rozdil jestli ten konus nebo lozisko vydrzi 2 nebo 5 tisic km…

            0 0
            • skvedo  

              Používám postup popsaný v článku níže jenom s tím rozdílem, že kolo neupínám k patce, ale jeklu uchyceném do svěráku. Mám tak pohodlnější pracovní pozici.

              http://www.parktool.com/…d-adjustment

              Ještě pokud seřizuju náboj, který jsem zrovna vyčistil a nacpal novou vazelínou, po seřízení kolo roztočím aby se vazelína dostala tam, kde bude při provozu (i ta dokáže přidat nějakou tu desetinku) a případně ještě lehce doladím.

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
          • Vilém  

            Nevim nad cim spekulujes. To je proste stara znama vec, ze u obycejnych konusovych nab s neoversize osou, to proste upinak stahuje. Proto je treba pri povolenem upinaku nastavit mirnou vuli, ktera po dotazeni zmizi. Kdyz seridis osu bez vule, tak ji po dotazeni upinaku za chvili oddelas.

            0 0
            • TJK  

              no tak dokonce 15 setin.. to je celkem fest rozdil!

              0 0
              • pee.tr  

                Ne setin, ale tisícin :-) Si myslím, že ani u konusu, když je dobře seřízenej se utažením RU ložisko nezničí, i když o té udávané vůli, kterou následně RU dotáhne, jsem taky četl, ale v praxci to nikdy viditelně nepocítil. To už jsem spíš slyšel o přetržení rychloupínáku, když ho někdo příliš utahuje.

                0 0
                • TJK  

                  104.97 a 105.13 je presne 16 setin milimetru!

                  0 0
                  • pee.tr  

                    omlouvám se, asi už je mi moc horko :-)

                    0 0
                  • gerrard  

                    Nastavit 16 setin na konusu pomoci kontramatky..…hm tomu rikam vyzva.

                    0 0
                    • tonik666  

                      Podle mě v pohodě, prostě to seřídíš, aby to nedrhlo, a pak o např. čtvrtinu otáčky povolíš, dotáhneš kontramatkou a otestuješ v utaženém upínáku, jestli to nedrhe.

                      0 0
                • Ruprt2  

                  Nechce se mi věřit, že v dnešní době nad tím ještě někdo polemizuje. Ale nevhodně seřízený konus přetaženým rychloupínákem „odrovnáš“.

                  Mohl bych vyprávět.

                  0 0
                  • bathed  

                    Napsals to sám: nevhodně seřízený konus. takže pokud vycházíme ze správně seřízeného konusu, tak strach ze zničení dorvaným RU je tak trošku mimo mísu, nemyslíš? … ostatně – o tom celou dobu píšu :-)

                    0 0
                • tonik666  

                  Už jsem to měl taky seřízené tak, že před upnutím chodilo ložisko volně a po upnutí přidrhávalo. Takže je potřeba nechal lehkou vůli.

                  0 0
                • Vilém  

                  Tak proc si to nezkusis? Serid si nabu tak aby se lehce tocila a nemela vuli. Pak dej na konec osy matky M10 nebo M12 (podle osy), stahni to upinakem a zkus si tou osou znovu zatocit. Na kole nepoznas nic, v ruce to drhnuti jasne citis.

                  U lepsich nab s oversize osou se to neprojevuje, byva to zalezitost nab, kde ma osa 9 nebo 10mm po cele delce.

                  0 0
            • bathed  

              No takže jestli tomu rozumím, tak se správně nastavenou vůlí na konusu lze RU dorvat na krev, protože tím se vůle vymezí? Jestli jo – a já nic jiného netvrdím, ptám se, v čem je podivná moje otázka a i otázka na kterou původně reaguješ…

              0 0
              • TJK  

                deformaci (stlacenim te osy) ji zkratis tudiz mackas konusama proti sobe kulicky…

                0 0
                • bathed  

                  No to je jasné že k deformaci dojde, ale tu snad řeší nastavená vůle na náboji, ne? :-)

                  0 0
              • pepek  

                Ty matice nejsou kdovíjak přesné, čela nejsou kolmá na závit, zoubky si sednou pokaždý jinak do (křivých) patek, utažením se pak oska mírně prohne a je to. Nehledě na to, že se provozem prohýbá také (jinak by nepraskla)

                0 0
        • alex01  

          ano, již jsem měl jednou vydřené kónusy a úplně zdeformované kuličky poté, co mi jeden servis něco moc útahl. Když nad tim tak přemýšlím, tak to byl asi spíš přetáhnutý ten kónus, než rychloupínák. V těchto věcech se zase moc nevyznám.

          co se týče toho zvuku při brždění, tak úplně stejný vydávají dva zkřížené dráty ve výpletu, pokud s nimi trochu zahýbám, proto se domnívám, že to dělá výplet, ale mohu se mýlit.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
          • TJK  

            samlzrejme ze i pri brzdeni ti muze vrzat vyplet… brzdney ucinek se prenasi preci prez draty na rafek a plast :-)

            0 0
      • zzd426  

        brzdění se výpletu netýká? a tu sílu od kotouče k plášťům přenáší co? při šlapání určitě nevyvineš takové napětí v drátech jako při prudkém brždění.

        0 0
    • bathed  

      Výplet podle mého určitě nechrastí. Možná se do něj přenáší vibrace od kotouče. Zaměřil bych se na tu vůli 0.5mm na kole – tady někde bude asi zakopaný pes…

      0 0
      • alex01  

        vůle v zadním kole odstraněna (dotaženy ložiska v náboji), nicméně praskání někde v rámu a „chrastění výpletu“ pořád přetrvává. Musim se na to pořádně podívat, neměl jsem teď vůbec čas.

        0 0
        • bathed  

          Hm… Kámoš pár let zpátky měl problém s kompletníma výpletama Mavic. měl vzadu 160 kotouč Avid. Všechno bylo ok, ale při určité rychlosti znělo přibrždění tak, jako bys shodil ze schodů flašinet… Jak to kleslo pod „kritickou“ rychlost bylo ticho. Měnil i ten kotouč, všechno stejné. Nakonec pomohlo vzít jeden ze šesti šroubů na náboji a podložit ho tenkou teflonovou podložkou. Najednou bylo po problému. Nechápu dodneška, nerozumím…

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.