• BikerM

    Ahojte!

    Mám na Vás dotaz. Mám karbonový mtb rám GT Zaskar (viz mé kolo) s tapered krkem (hlavovým složením a vidlicí..).

    Poslední dobou mi hlavové složení jakoby ztvrdlo. Při delším stání kola doma se mi stávalo, že řídítka byly zcela zaseklá a nešlo s nimi otočit, tedy šlo, ale silou. Prvně se to muselo vzít silou a až pak se normálně otáčela bez komplikací a na vyjížce zcela bez problémů.

    Sundal jsem tedy vidlici. Hlávko pořádně očistil, lehce promáznul vazelínou a nasadil zpět. Hlávko bylo lehce zanesené bordelem a ložiska trochu zkorodovaná, stačilo korozi utřít a podle mě se ložiska stále hezky točí bez jakéhokoliv vaklu. Vyčistil jsem i vnitřek hlavové trubky rámu, protože i tam bylo trochu špíny.

    Po nasazení ovšem nastal problém. Řídítka jakoby drhnou a chod otáčení není hladký, ale docela nepříjemný. Skoro jakby tam něco překáželo a nebo fakt drhlo.

    Nikdy jsem se s tímhle problémem nesetkal.

    Myslíte, že je hlávko zralé na výměnu? Nevíte v čem by mohl být problém?

    Případně jaké hlávko by jste doporučili?

    Kolo jezdím druhou sezonu, má najeto nějakých 2500 km, jednou jsem hlávko už čistil a tak mi přijde, že je dost brzy na to aby odešlo. Většinou jezdím jen v hezkém počásku, tedy nezanáší se tak hodně nečistotami a 2500 km mi přijde dost

    málo…

    Díky! ;)

    0 0
    • jaykay  

      A nebylo hlavko moc utazene?

      0 0
    • tromboonen  

      Je to integrovane (zapouzdrene), nebo vidis na koule? Jestli zapouzdreny tak vyloupni tu gumu (nejlip se to dela spickou lamaciho noze nebo takove te ziletky do skrabace), vycisti to a namaz..

      Jinak muzes to mit trochu vic utazene, zkus napred utahnout predstavec na krku a teprve pak sroub ve vicku, tim my to melo min tlacit na to hlavko, jinak tezko rict na dalku..

      0 0
      • BikerM  

        Mám zapouzdřené. Hele, ale nevšiml jsem si toho, že bych tam měl plastové víčko. Myslím si, že na 99% tam žádné plastové víčko není. Jedno je klasika zapouzdřené a druhé je takové divné (asi nějakej patent FSA či co), protože do něj z části (zevnitř) jde asi tak na 0,5 mm vidět – byla tam koroze a tak jsem to slabým šroubovákem vyndal a pak promázl. Napadlo mě, že právě tohle ložisko může dělat tu paseku a taky je možné, že třeba je špatné od výroby. Protože jsem takové ložisko ještě neviděl a pár hlavových složení jsem za těch devět let co jezdím na kole už v ruce držel..

        0 0
        • BikerM  

          Jo už vím jaký plastový kroužek myslíš, nějak mi to nedocvaklo. Ok, zkusím ho vyndat a promáznout znovu. :)

          0 0
      • tonik666  

        btw „integrované“ hlávko nemá nic společného s tím, zda je na průmyslových ložiscích nebo na kuličkách.

        Integrované znamená, že misky hlávka jsou nedělitelnou součástí rámu, (tedy nejsou nalisované do rámu).

        0 0
    • Jakobo  

      V lozisku po cisteni zustalo par zrnek pisku a ten drhne, nic jineho to neni. Chce to znovu rozdelat a loziska vymyt steteckem v benzinu, chce to ale udelat fakt poradne. Pokud jsou zatesnene loziska, vyloupnout jehlami brity na obou stranach a opet poradne proplachnout. Pak vyplnit vazelinou a smontovat.

      Je to bezna vec. Pokud se ti do toho nechce, budes muset koupit nove.

      0 0
      • kubad  

        anebo to už vyrezlo a je po něm, nebo to měl přetažené a jsou tam důlky

        moc šancí tomu nedávám

        0 0
    • Petr78  

      Pokud se ti jedná o zachování modrého víčka, které je na představci, tak to použiješ i na jiné hlávko.

      Tohle zahoď a kup klidně levné Force – funguje bezvadně.

      Použiješ z něj jenom ložiska a máš vyřešený problém ;-)

      0 0
      • Petr78  

        Tohle hlávko mám na mysli. Sám ho jezdím, celou sezónu o něm ani nevím a funguje pořád jako první den.

        http://www.kupkolo.cz/…ered_z91954/

        0 0
      • Rubi  

        a nebo koupi jen loziska a ma to jeste levnejsi…

        0 0
        • tonik666  

          Jen aby koupil správná – navíc ložiska s kosoúhlým stykem jsou v obchodech s ložisky dost drahá, podle mě je levněji nesežene.

          0 0
          • Vilém  

            Ono stejne v hlavovych byvaji malokdy s kosouhlym stykem.

            Je tam klasika, jen dosedaci plocha je brousena pod uhlem.

            0 0
            • tonik666  

              To by přece nemohlo fungovat se stahováním ahead hlavy přes ježdka a víčko představce. Každá slušná firma tam musí dávat kosoúhlá, navíc jsou zkosená i zvenčí.

              0 0
              • Vilém  

                Treba CaneCreek povazuju za slusnou firmu a co jsem mel rozdelano, tak klasika.

                Stejne tak funguje vymezeni vule u klik.

                0 0
                • jecnak  

                  Nevim, jak moc jsi ty loziska zkoumal, ale obvykle byvaji drahy pro kulicky pod nejakym uhlem. Zvenci to moc patrne neni.

                  0 0
                  • Vilém  

                    Nekdy byva, nekdy ne. Kosouhle je logictejsi, pravidlem vsak neni.

                    0 0
                    • tonik666  

                      Teda i u klasického 1 složení se šroubovací vidlí je to pod úhled dotažené konusem, tak nechápu, jak by to vypadalo. Navíc když vezmu, že do hlavového potřebuješ zvenku zkosená ložiska, tak tam běžná kuličková psotě nedáš.

                      Mrkni sem máš tam průřez.

                      Viděl jsem teda i hlávko s válečky, ale to byla nějaká specialita na 1" vidli.

                      0 0
                      • 01carbon  

                        Tyto ložiska se nechají sehnat i v nerez provedení (ale stojí dost) A určitě se vyplatí vyměnit mazivo za něco o čem jsou známé parametry (Renolit CALZ, Total Multis EP2, Kluber STABURAGS N 4…) a né něco hyper super nano i když to stojí milijón za 10dkg.

                        0 0
                        • Jakobo  

                          To je fakt, posledni dobou pouzivam Molykote D Paste, super vazelina, pekne drzi na oceli i za mokra a pritom neni moc lepiva. Jinak mi pripadne, ze bile mazivo od Nachazela je tomu dost podobne.

                          Ale existuji i reseni za par korun, vazelina na cepy je super lepivy hnus, nejlepsi vyhrabat v garazi 30 let starou poctivou A00, bude to disperzovane tak poradne promichat a mazat s tim vsechno co se toci.

                          0 0
    • jecnak  

      To je typicky symptom zarezleho loziska. Lozisko rozhod (kulicky vyndavat nemusis, staci ty tesneni), vycisti, nacpi vazelinou a sloz. Bude jeste dlouho fungovat dal.

      0 0
      • DaD  

        JJ.Já takhle reinkarnoval na cannonu střed BB30 asi třikrát.Pak už jsem plastové klece v ložisku tak dojebal,že jsem to musel vyměnit komplet.Stačil jeden závod v mokru a bahně a věděl jsem,že to budu muset opět dělat:(

        0 0
        • jecnak  

          Uz jsem zacal (myslim na radu Mastihuby) doplnovat vazelinu i do novych cinskych lozisek jeste nez je namontuju. Vzhledem k nizkym otackam je plnim co se tam vejde. Na zivotnosti se to zda se podepisuje velmi pozitivne.

          0 0
          • DaD  

            Tak určitě je to dobrý nápad.Taky se na to chystám,až mi na sezónu dorází nová kola.Ten čas vůbec neutíká,když se člověk na něco těší,sakra práce!

            0 0
        • Dejv94  

          Tak na Cannonu mám spíš problém se spodním ložiskem v hlávku, nic ho nechrání a bordel lítá přímo na ložisko a ještě tam je spíčený palcový ložisko.

          0 0
    • DaD  

      Jak píše kubad.Je vyrezlé a tudíž mrtvé.Je to přesně tak jak popisuje vlastník.Při nečinnosti zatuhne,ale dá se ještě rozhýbat.To samé dělají ložiska klik.Někdy si,jen tak na zkoušku,zkuste před vyjetím otočit naprázdno (bez řetězu) klikama.

      0 0
      • Jakobo  

        U klik, kde se prenasi velke sily a toci se dokola je situace odlisna, zarezle urcite vymenit. U hlavoveho fakt staci poradne vyplachnout a naplnit vazelinou.

        0 0
        • DaD  

          Aha.A v čem je to jiné?Pouč mě.

          0 0
          • DaD  

            Tys ten příspěvek upravil,ještě než jsem napsal odpověď:(Jasně,že jsou mrtvé a jsou na výměnu.Ale já věděl,že nasledující zbytek sezóny bude už spíše ve sračkách a tak jsem do toho nechtěl dávat další zbytečně peníze.Navíc na to nemám vercajk a musel bych to dávat na týden do servisu.Proto jsem reinkarnoval.V hla­vovém se to otáčí více-méně o pár stupňů a tak tam to nemá cenu nijak hrotit.

            0 0
            • Jakobo  

              No, nechtel jsem to napsat tak primo :-) Ale fakt je, ze mirne zarezle lozisko v hlavovem nevadi, dulezite je rozdelat a dobre namazane, o zbytek se postara utazeni predstavce a vicka.

              U klik je to jine, pokud se pridrou loziska a zacnou se tocit v misce, tak po par km muze byt po klikach. Pokud na kole jezdis denne, tak se to nestane, jen neprijemne huci. Problem nastane po vicedennim stani.

              Jinak to hlavove Force nic extra, po pul roce mi z nej vzdycky tece rez a je treba cistit a mazat. Klasicke hlavove s otevrenym veneckem paradoxne vydrzelo mnohem dyl. Ted chci zkusit FSA, ale asi to bude totez, ty prumyslove loziska jsou prilis jemne.

              0 0
              • DaD  

                Máš pravdu.Když kolo jezdí denně,tak to nestačí tolik přireznout.Já vždycky po závodě bike odložil a celý týden jezdil tréninky na silničce.To pak ty kliky byly tuhý jak veka:)

                Jo a pokud se začnou protáčet misky a nebo ložiska v rámu tak je po pár kilometrech rám v řiti.V lepším případě na opravu.To hlavový je proti tomu taková prkotina:)

                http://www.sunsetbike.cz/…dny-pressfit nechtěl bych…

                0 0
                • tonik666  

                  Taky už se firmy postupně vrací k BSA, viz nový Ibis. A Santa Cruz má BSA též všude.

                  0 0
                • jecnak  

                  Ja teda kdyz jdu na kolo, tak obvykle si kopnu zpet pedal nohou a nebo rukou do polohy vhodne pro naslapnuti do pedalu. Jakkoli tuhy chod je jasna znamka konce lozisek a nema smysl na tom vubec vyjet. Nemusi to odnes jen ram, ale klidne i osa klik.

                  0 0
    • BikerM  

      Problém vyřešen. Díky moc všem za Vaše tipy.

      Nakonec jsem za 400,– koupil nové hlávko FSA. Odepsané bylo pouze horní ložisko a tak jsem vyměnil jen to.

      Překvapilo mě, že originální FSA ložisko (to spodní) má jiný tvar i průměr než FSA ložisko, které jsem dnes koupil. Obojí je samozřejmě určené pro Tapered vidlici. Pokud bych chtěl vyměnit i spodní ložisko musel bych zároveň s ním vyměnit spodní kroužek na vidlici. Naštěstí jsem ho sundavat nemusel, protože spodní ložisko je v pohodě.

      To horní bylo zcela na odpis. Kuličky celé rezavé a k tomu značně poničené. Dostal se tam jemný písek (vůbec nechápu při jakém švihu jsem ho tam dostal) a ten udělal své. Navíc to ložisko bylo z výroby zřejmě zmetek, protože tam byl 0,5 mm široký otvor, kudy se tam dostala voda i jemný písek.

      Díky! ;)

      0 0
      • Orbicek  

        Ohedně té rozdílnosti ložisek – ono jenom samotné FSA má asi milion různých rozměrů jen pro tapered hlvovou trubku, které se liší výškou, úhlem zkosení i průměrem, koupit to správné je celkem věda.

        Já už si raději na kolech vždycky ložiska fotím – většinou jsou po obvodu rozměry, abyc věděl co koupit.

        0 0
    • Vtomas  

      dneska sem rozdělal hlavové složení a byl sem zhrozen jak vypadá po půl roce ježdění (nové kolo v květnu) a to sem byl na vapce všeho všudy 2× a díky tomu, že jí maj v prd… bez tlaku tak si stejnak dávám bacha kam se může dostat voda.

      Spodní ložisko plné vody a hrozně orezlé s trochou vazelíny. Strasně blbě slo vytlouct, ale nakonec přes stejnej průměr jako je ložisko se to povedlo.

      Vše sem očistil a „naklepal“ zpět, ale když sem se teď díval tak mě čeká asi rozborka, protože se to musí nalisovat a já vím prd jestli je přesně usazené „nakleplé“ v rámu.

      Jinak všecho krásně chodí bez drhnutí.

      Mám se na to vykašlat nebo se opravdu musí nalisovat? (pouze spodní)

      0 0
    • Ondraj  

      Mám běžné hlavové složení Tapered vidle v karbonu, tedy 2 integrovaná ložiska a docela mě překvapilo, kolik bylo v ložiskách bordelu za pár měsíců provozu. Na první pohled to vypadá, že se tam moc bordel dostat nemůže. Ložiska jdou naštěstí dobře rozebrat až po vydání věnečků, vše jsem vyčistil nacpal tam lithiovou vazelínu a nešetřil ani kolem ložisek, krku a snažil se utěsnit co šlo. Pomůžu si tímto nějak zásadně nebo je potřeba se smířit s tím, že dnes nic nevydrží? Nebo je ještě nějaká jiná finta?

      0 0
      • atty  

        Nic moc navíc s tím neuděláš, pokud jezdíš relativně často v bordelu či v mokru, bordel či voda se tam prostě dostane. Dostatek vazelíny pomůže, ale spíše proti vodě, pokud Ti tam často cáká bahno a písek, stejně se časem částečky vazelínou „prokoušou“. Není to prostě uzavřený systém a pokud jezdíš v bordelu, je prostě potřeba hlávko občas rozhodit, vyčistit a zase patřičně namazat.

        0 0
      • allrose  

        Blatník :)

        Nacpaný a vopatlaný spodní ložisko vydrží tak rok většinou bez problémů

        0 0
    • Ondraj  

      Blatník vozím celou dobu, tak uvidíme s tou vazelínou, ale rok nic moc. Na staré 26 jsem tak před 15-ti lety vyměnil orig. hlávko za Cane Creek a o něm tedy dodnes nevím a nevydává žádné zvuky, není vakl apod. Zjišťuji, že jsem rád, že jsem staré kolo nechal v rodině, protože je to prostě držák.

      0 0
    • Ondraj  

      Mezi spodní část krku rámu a vidlici jsem umístil O kroužek rozměru 47×1,5 mm. Vyplnil tuto mezeru a jsem zvědavý, jestli alespoň trochu ochrání spodní ložisko hlavového složení. Praktická zkušenost zatím není. Už toto nebo něco podobného někdo aplikoval?

      0 0
      • tonik666  

        Prvne ti to bude drit, protoze ty dve casti vuci spbe protaceji, a za druhe ta voda se tam podle me dostava vrchem-stela skrz prestavec do hlavy. Bordel mi tam spodem neleze.

        0 0
        • Ondraj  

          Trošku se odpor zvýšil, ale nic zásadního, 2 mm těsnění bylo už moc a těsnění není ničím zásadně přiškrcené. Spíš se obávám, aby to pak nedělalo nějaké zvuky, to ukáže praxe, odstranění těsnění bude otázka vteřin. Nevěřím tomu, že hlavně písek se do spodního ložiska dostane vrchem, mám k tomu několik důvodů.

          Mezi krkem a horním ložiskem je ještě kónická duralová vložka. Při rozborce složení nebyl bordel vůbec v horním ložisku, ani ve vazelíně kolem ložiska a té vložky, nebyl špinavý samotný krk, nikde uvnitř nebyl písek či další špína. Písek byl jen ve spodním ložisku a vnější pouzdro spodního ložiska neslo na stranách už lehké známky koroze, přeci jen je v rámu celkem volně uložené a drží hlavně přes styčné zkosené plochy. Podle mě se tam nejvíc bordelu dostane od samotného předního kola, které do prostoru mezi vidlici a rám neustále vetší či menší bordel nahazuje a to i v případě blatníku, přeci jen tak dlouhé blatníky nevozíme.

          0 0
          • tonik666  

            prvne – lozisko drzi pouze pres ty zkosene plochy.

            za druhe – podle popsiu jsi mel vse v poradku a ze lozisko trochu rezne zvenku neni potiz, kdyztak ho casem vymenis

            za treti – to tvoje tesneni ti bude krasne strouhat ram a vidli az se do treci plochy zanese bordel.

            u hlavka je mezera lepsi nez tesno

            0 0
      • Rice  

        Cane Creek dělá spodní kroužky na vidlici s těsněním, ale i přes to jsem po pár měsících měl kolem spodního ložiska vazelínu dost ztmavlou. Ložiska chodily pořád lehce, takže jsem se do nich ani nedíval a jen okolo vyčistil a namazal. Větší nečistoty by snad těsnění mělo zachytit. Každopádně si myslim, že se k tomu spodnímu ložisku nejvíc nečistot dostává při mytí, v okolí bývá dost bahna, takže to při mytí vždycky prostříknu hadicí a nejspíš tam při tom natlačim i trochu vody a asi i něco s ní.

        https://www.bike24.com/1.php?…

        0 0
    • Breakpain  

      Asi servisni kiks. Ale optam se… posledni dobou se mi na dropech povolovalo dost hlavko, tak jsem to vzdy utahl a nekdy mozna o chlup vic, nez bylo treba…

      Dnes jsem si prohodil predstavec, mazl to kolem lozisek a vymezuju vuli. Vse OK, ale kdyz to jdu projet, deje se mi neco, co jsem predtim neregistroval. Kdyz jedu tak 10 – 15 km/h riditka drzi smer, ale jakmile zpomalim a jedu krokem, riditka mi zatoci doprava ci doleva (jakmile nadlehcim ruce). A neni to lehce, ale jak kdyby misto me nekdo silou zatocil. Bud je tam nekde spina, nekde se neco hlo (zitra to znova rozhodim), ale spis me zajimalo, jestli se takhle neprojevuje KO lozisko v hlavku treba… S timhle.jsem se jeste nesetkal, diky za pripadny tip.

      0 0
      • Sunshine 29  

        To bych viděl na kopírování nerovností předním kolem…Chytl jsi moje obsedantní chování?:)

        Měl jsem totál KO ložisko (spodní) a řídítka zůstávali " viset" v poloze otočení při uložení do stojanu.

        Prostě to zatuhlo.

        Taky hlávko + představec utahuju o chlup víc než kdysi ze stejného důvodu jako ty – jezdím větší věci než dřív s převàžně bikeparky s dostává to nažrat a dŕív se to povolí. Pokud se řídítka otáčí lehce tsk je to ok. Když to přetáhneš dřív odejdou ložiska – pár korun.

        0 0
        • Breakpain  

          Ve stojanu to zůstane vždy ve směru gravitace, to je ok.

          Nechytl, ale je to divný – děje se mi to na rovným asfaltu, na silničce při stejný rychlosti jedu rovně bez držení, tady se mi to žvejkne… to není moc kopírování, to prostě zatočí, jak kdyby mi někdo zatáhl za bovden a zatočil mi tak.

          Zítra to rozeberu a uvidím… už nato nemám sílu ;)…

          0 0
          • Sunshine 29  

            Moc to řešíš. To zatáčení dělá spíš krátký představec/položená vidle/velký zdvih…

            Jezdi neřeš.

            0 0
            • Breakpain  

              Souhlasil bych, kdyby se to dělo i předtím…

              Na tohle nemůže mít představec vliv, děje se to když rodla nedržím. Pokud je držím, tak se s tím „peru“ – prostě to má tendenci škubnout doprava / doleva (a tím škubnout myslím jako opravdu to cukne). Dělá to něco, co před rozborkou nedělalo… To není, že se to začne stáčet, řidítka se prostě zamknou stylem, že Ti někdo zatáhne (rychle a silou) za bovden. Tím pádem buď jsou ložiska hodně v prdeli nebo se něco pojebalo při sborce. A já se tu snažím vytáhnout info z lidí, kteří to ideálně servisují :)…

              100% se to chová jinak, protože předtím jsem vzal kolo za sedlo a šel s ním (chodím tak běžně na vlek). Teď to vezmu za sedlo a řidítka se okamžitě zamykají…

              Bovdeny jsem povolil, abych si ověřil, že to netahají ony… ale nic nic to nevyřešilo.

              0 0
              • Breakpain  

                vyřešeno, spodní ložisko totálně KO, vrchní to má z půlky za sebou…

                0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • krabica  

        Zkus ho dotáhnout.

        0 0
        • Breakpain  

          Delal jsem to vcera vecer, takze nezarucim ze nekecam, ale zkousel jsem a prislo mi, ze se ten „zataceci“ efekt zvyraznil…

          Ted se snazim nahnat rady, nez dojdu po praci domu, rozeberu to, naplnim znova loziska vazelinou a slozim…

          0 0
          • krabica  

            Moc ti neporadím, mně ten bordel v hlávku sral a koupil jsem zatěsněné, teď mám klid.

            0 0
            • Breakpain  

              Jo cajk, ja prave vubec netusim, kde se co popo a pritom si kolo vc hlavka servisuju bezne :)…

              0 0
          • allrose  

            hele nevím zda to co popisuješ v úvodu je v pořádku,nebo není (musiš jet 10–15),aby rodla držela,

            ale tak mi to dělala všechna kola a ten efekt zatočení se na spektralu ještě „zhoršil“ položenějším úhlem na 66

            když se rodla hned nezamykala,tak bylo naopak něco špatně,přetažené ložisko,nebo zrezlé

            jedno půjčené kolo mělo aretci na střed (silnička) a s tou aretací jsem se dlouho nemohl sžít,než jsem si zvykl:))

            rodla v rovině mi drží jen bovdeny,styk gum s podložkou,tak jestli to nyní nemáš v pořádku :))

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.