prostě není no, chválím další počin za čisté alternativní cestování
https://www.idnes.cz/…automoto_taj
v „e“ je prostě budoucnost.
prostě není no, chválím další počin za čisté alternativní cestování
https://www.idnes.cz/…automoto_taj
v „e“ je prostě budoucnost.
by mě zajímala cena tohodle sympatického samohybu, že bych prodal nevyužitýho skůtra 4t 125ccm a po městě a okolí se občas přibližoval tímhle
cca 6000Eur je ofiko cena, u Rakouského prodejce 5300 hledej: Torrot model Muvi
tak to asi zůstanu u čtyřtaktního smraďocha a e-fullu kterej jsem ještě nekoupil, spíš nevybral si:-)
Pro jízdu si stačí stáhnout aplikaci do telefonu......
Tak s tím ať jdou do ******. ***** všechno ***** do mobilů a přes dotykáče.
sna echceš tyhle věci ovládat z archaickýho founu s tlačítkama a symbianem,
Chci aby tyhle věci byli uspůsobeny pro použití bez použití dalších píčovin jakou jsou telefény všeho druhu.
To by pak na každý motorce musela být kasička na drobáky a/nebo čtečka karet. Zrovna tyhle všechny služby od půjčování kol po carsharing maj s přístupem přes mobil největší smysl. Dneska je má každej, valná část lidí má mobilní internet, nějaká identita/řidičák se vyřídí přes tu aplikaci jen jednou, platby přes mobil už jsou dostatečně bezpečné…
To je omyl, že dnes má každej skleněný velký prkno na krájení cibule, co se pomalu nevejde do kapsy a nevydrží nabito minimálně 14 dní.
No a co, že ho každej nemá, tak prostě nejsi cílová skupina a z tvého já chci já chci prostě nikdo na pr*el nepadne. Jednoduchý.
Fakt logiga. Takže cílová skupina je jen, ten kdo má dotykáč? A ne ten, co se potřebuje takto odvést? Mám u ****** jestli na prdel někdo padne, nebo ne ;-)
Cílová skupina je ta, která za danou službu zaplatí, protože ji jaksi neprovozuje charita. A vzhledem k tomu, jak malé částky se za to platí, připadají v úvahu způsoby platby jen takové, co jsou pro provozovatele služby finančně dostupné na pořízení i provoz, aby se to vůbec nějak vyplatilo. Zcela logicky.
A já snad psal něco o neplacení?
Jak napsal Seržant, taky další z možností.
Bývaly doby, kdy se jezdilo koňskými povozy.
A bývaly doby, kdy nebyly ani ty povozy ;-)
„Tak s tím ať jdou do ******. ***** všechno ***** do povozů a shánět koně.“ :)
Jan Hus šel do Kostnice pěšky. Pravda mu dodala energii.
Ja mel pocit ze jel na oslu, ci povozu. Ale mozna si to jen spatne pamatuju.
Tak určitě, na rozdíl od toho nejznámějšího zobrazení byl prý malý a zavalitý.
Aspoň líp hořel.
A zrovna tohle by me zajimalo. Chapu, ze u tlusteho muze priznive pusobit ten tuk. Ale zase nejaky stihly vysuseny clovek by mohl horet take dobre. Pripadne nekdo kdo hodne pije (tedy ne vodu).
ano, námořníci prý hoří namodralým plamenem.
Poptal bych se v krematoriu.
Pana Kopfrkingla
Jmenuje se to myslím MHD.
600 IQ a 100 bodou k temu.
Vyvoj nezastavis ;)…
ne, stačí web stránka… mít v každém městě apku na sebevětší píčovinu začíná být celkem vopruz.
Moje řeč. Máme úžasný produkt a k němu ještě úžasnější službu. Nojo, ale co když mám dohromady několik tuctů bank, pojišťoven, dodavatelů energií, mobilních operátorů, parkování v městě A, B, C, mhd v městě X, Y, Z, frikulínské kolobrndy 1, 2, 3… Každé z těch tamagoči se každou chvíli aktualizuje, rádo by furt sypalo nějaká upozornění, tu vyexpiruje heslo nebo se změní způsob ověřování tam, jinde onam. Vždyť jsou to kurvadrát všechno stejně jen frontendy pro pár webservices… Člověk by rád držel prst na tepu doby, ale ta režie kolem už začíná bejt neudržitelná.
Přesně a vo tom to je. Ale tohli si ti závisláci neuvědomují.
tak o tom to vůbec není. Je to o získávání informací o uživatelích, k tomu je ti web stránka k ničemu.
Když chci něco na dvou kolech kde nechci šlapat, tak to musí smrdět a vrčet, tyhle buznoekobazmeky opravdu ne.............
Proč dělat ve městě zbytečný hluk a smrad? Tohle naopak považuju za dobré řešení městské mobility.
souhlas
jj
Smrad a hluk to sice nedělá, ale vůbec to není eko, jak se to tvari a hlavně s tím je spojeno spousta negativ. Překáží to a jezdí na tom kdejaký Lojza, takze je to i nebezpečné pro ostatní účastníky silničního provozu. Po Praze se pohybuji denně na skutru, takže vím, o čem mluvím. Pokud by tomu byla uzpůsobena infrastruktura, tak ok, ale do aktuálního pražského provozu to nepatří.
A nestačilo by jenom to omezení smradu a hluku? Myslím tam, kde to vadí. Na kolech ti lidi nepojedou kvůli údajné kopcovitosti, takže alespoň ty é-pohybovadla budou k něčemu dobré.
Ta kopcovitost není údajná.
Takže taky překážíš, Lojzo.
Myslel jsem, když je to odstavený, tak to překáží. Mopeda parkuju na místě k tomu určeném, nikoliv u dvěří domu, nebo na zastávce tramvaje.
blbost, nesouhlasím se zaměňováním jízdy na elektromopedu za cyklistiku, ale do pražské dopravy to patří, resp. kéž by patřilo
kdyby alespoň polovina těch debilů, co musí nutně všude dojet autem (samozřejmě co automobil to jeden kus ****** uvnitř), jezdila na elektromopedech, pomohlo by to všemu, ekologii i dopravě
Aspon to jezdi po silnici. Mne zacinaji srat hordy lidi na elektolobezkach co to drandi po chodniku hlava nehlava. Uz tu mame takove cele rodinky a porad toho pribyva.
Zas bude další skupina k hejtění.
Včera jsem jel večer na měšťáčku na poštu, pěkně rychlostí blízké rychlostí chůze po chodníku kolem obchodního centra a frnk frnk, koloběžky na plný kotel. Ti určitě nejeli krokem jako já :)
Procs je nezkopnul? Oba.
Nejsme jako oni… Václav Havel.
Anó, Havel byl ucineny anjel :))
jojo: „Branik a laska zvitezi nad Zizkovem a nenavisti“ :-)
Proč bych kopal do někoho, kdo se za chvilku vyvesi na vodítku přes cestu. ;) Je to mor. :)
mě taky někdy, ale – pokud jsou to ti, kteří by jinak jeli autem, tak to beru jako menší zlo
To by městská ega nevydržela.
Po poslední půlroční zkušenosti s denním dojížděním do centra už Prahu pokud možno nikdy více. Ale kdyby přece jen v nouzi nejvyšší jo, místo kombinace auto ke konečný metra a MHD resp vlak+pěšo/MHD to vidím na auto/vlak a skladnou e-koloběžku s obalem. Moped ani emoped do kufru nedám a v metru mě s tim vyhoděj.
v metru tě s tím nevyhoděj, akorát ten transport po schodech asi nebude tak příjemný, jako když si nesu v jedné ruce sotva pětikilovou silničku :-), jinak souhlas, ta elektrická koloběžka úplně stačí
na to semse chtěl právě zeptat, jak ta kola do Metra vlastně dostáváte? Výtahy tam nejsou? a vagony mají speciální oddíly jako ve vlaku?
rvou se s tím po schodech a snaží se obelstít gravitaci, zrovna letos v létě jsem viděl na schodech do metra jednu elektromopedistku, které ten krám vyklouzl z ruky a seskákal zase zpátky do výchozího bodu, naštěstí to bylo jen pět schodů na Pražského Povstání, takže to ani nikoho nezabilo
A pak, že se s elektrokolem nenadřeš :-D
Tak ted jsem si málem polil pivem klávesnici :D
a mám po argumentu, protože tohle je bez debat!
Jo… takhle jsem tahal dva mopedy do vlaku, protože páreček (mladých) e-turistů je tam nezvládl zvednout. A já byl jediný další tvor na nástupišti…
no ..a vlak s klasickými vagony..to je asi taky terno…tohle asi musí e.kolaři taky zvážit
Co na to asi GW train na Šumavě?
Pro e-turistu dobré, rvali to nahoru většinou zaměstnanci dráhy, maximálně jim to majitelé kol nadzvedli. Před víkendem na přelomu července a srpna tam takhle posilovali na každé zastávce mezi Budějovicemi a Novou Pecí. Narváno bylo tak, že někde pro kola horko těžko hledali místo.
Zpátky jsme to brali po vlastní ose, tak netuším, jestli je to celý víkend stejně.
A myslíš, že mají čím?
Ja bych se na ne pekne z vysoka vy…
To je jak s motorkou – kdyz nejsi schopen to shodit ze stojanu, tak si kup mensi :D
Trošku bych tě opravil – když nejsi schopný zvednout motorku ze země… těch lidí co chodili kolem motorky co jim upadla ze stojánku jsem viděl už dost a někdy je to fakt směšné.
Tak treba Goldwinga zvednout ze zeme, to uz je pro tak strongmany :)
To je přesné ;)
Jak to souvisí s elektromopedy? Toto je elektroskútr. Ty jsou fajn, na nic si nehrají :-)
Dve zasadni informace:
Staromilsky jsem si koupil vloni motorku, tak me to prilis neoslovuje. Kazdopadne nechci videt, kolik nehod na nich bude. Kdyz vidim, kolik znamych ci kolegu se rozsekalo na elektrokolech…
Myslím že kdo jednou čuchnul k benzinu, elektro neocení.Jasně, pošťáci,pizza rozvoz, poslíčci atd., beru. Jezdit na tom pro radost ale nejde.Nedej bože aby mne na tom někdo viděl,ta ostuda
Na mrdlání z práce a do práce, když na kolo nebude dobré počasí, to bude fajne :)
No, po reálné zkušenosti, jak jede elektroauto proti spalovací pixle, bych s tím čucháním k benzínu a neocenění elektra byl dost opatrnej…
Cha, nedávno mi na křižovatce opět pěkně vyprášila kožich Tesla S. Než jsem byl v půlce, Tesla byla za :D
Ten odpich je famózní.
Elektromrchy jsou na rozjezd absolutně jiná kategorie. Jak akceleruje i jen pixlička Peugeot iOn / Citroen Zero jsem napoprvé naprosto nechápal.
To tu teslu dost šetřil, měli jsme v práci Teslu model P85 ta má 360kW a 580Nm nebo tak nějak :-) ale rozjedeš se takhle 5× za sebou a dojezd klesne o 100km :)
První vůz, který kdy překonal rychlost 100 km/hod byl elektromobil :-).
S čím porovnáváš? Oni koně jsou koně…:)))))))))
75 kW monstrum :D
75 kW. Aha, chápu :)
Hele ten prvotní start je u elektra jiný a řekněme do 30–40km/h je to zásadně rychlejší než podobně silnej spalovací povoz. Je to daný prokluzem měniče, spojek a pak taky času potřebného k dosažení ideálních provozních otáček včetně otáček turbodmychadla.
Okolo 100km/h se začne lámat chleba a jede elektro auto stejně jako podobně težký a výkonný spalovací. A okolo 160+km/h mi v TMX90d ukázala úplně v klidu kufr 335i.
Auta mám rád, ale i přes to, že TMX nepovažuju za dobrý auto, jezdit s tím pro mě byl opravdu velkej zážitek.
Záleží jestli je odpich pro např.praktické využití to nejdůležitější,párkrát odpíchneš, zatopíš,zaklimuješ,,,,,,,,,,
https://www.mobilmania.cz/…default.aspx
Mne prostě zatím elektro nepřesvědčilo ani jako něco bombastickýho,výhodnýho,šetrnýho k přírodě.
Jako městská nákupní taška to musí být fajne, ale jako dálkový pracant mě to taky nepřesvědčilo.
a k čemu ten odpich ve městě vlastně je? Semafory kvůli tomu asi nepřetaktují
Nemas pravdu, elektro auto/moto jede jak streleny. Trochu tomu chybi emoce ve smyslu randalu, ale jinak je to ve vsem lepsi. Zas si ale rikam, ze je cas si koupit neco smradlavyho urvanyho, nez to zakazou.
jojo jen kdyby jsi teslu honil někde na okruhu tak nevím jestli by po pár kilometrech nebyl problém uchladit ty baterky, má to sice obrovský výkon, ale určitě to není stavěné na to aby to jelo dlouho naplno
Aktualne drzi absolutni rekord. https://www.youtube.com/watch?…
PP vyasfaltovanej komplet až nahoru:(((. Svět už se opravdu v p…l dávno obrátil.
Jinak na samozřejmě souhlas, že tady při těch experimentech jdou s E dělat divy.
Nedavno jsem projizdel KTM freeride elektro a cekal jsem, ze to teda bude tahat vic, na to ze za to chteji 300tKc. Asi jsem rozmlsanej dvoutaktem.
To zavání obřím mindrákem.
Nejen, že jsem čuchnul k benzínu, ale i k naftě a dokonce ke kerosínu. Raději dostanu ránu od elekrónů, než čuchat benzin.
člověče a víš že je to dosti často znát, že čicháš k benzinu a dalším těkavým látkám…?
Já v práci občas použiji toluen, a nevidím na tom nic špatného, se občas malinko sjet:)))))
no ale ty alespoň nepíšeš permanentně píčoviny
No když jsem sjetej … potřebuju vyprat šéfovi prádlo… no když ho má špinavý…:)))
Lezu ti do zelí?
Akorát šéf občas opruzuje, proč děláš už týden ten samý nejtek…
No jasně, zatímco na normálním kole se nikdo nerozbije jak je rok dlouhej…
No, jsem rad, ze Prahu opustim, zacina se to tam celkove stelovat do kreditu zumpy.
a maj recht, pane, mě to tu sere neskutečně, jen vyjet odpoledne z města ven na trénink je výkon a člověk je furt jednou nohou v nemocnici
Tak ja to zase teda tak cerne nevidim. A to tusim nebydlis nejak daleko ode me, pac te semtam potkam :) Kolega bydli na vesnici na jih od prahy a vyjma toho, ze tam ma rozjebane silnice, kvuli kterym je jizda na silnicce utrpeni, tak je to tam mnohem nebezpecnejsi nez kolem prahy, kde jsou relativne siroke a kvalitni. A kazdej tam lita v protismeru jak kreten.
A sakra… tak když to napsaly největší pražské hipsterské noviny, to nám vlna elektrokol zase rychle skončí. :-)
a sakra, tak teď mám dilema, hipsteří subkulturu nemusím, ale s tím článekm souhlasím
Má někdo odkaz na ten článek?
Článek na webu již není, je potřeba ho vylovit z archivu.. ;-)
To je zas mrda.. Konečně článek s hlavopatou a zas cenzura
Diky
copak asi na článku vadilo? že někdo napsal pravdu?
fajn, gratuluji, jaké to tam bylo? užil sis to?
co bude v plánu příště? speciální olymiáda?
jasně, pravda snižuje výdělek…
Tak nesouhlasím třeba s informací, že endorfiny se vyplavují jen při fyzické zátěži, jak je tam psáno. Je tam hodně dogmatismu a subjektivity.
Endorfin uvolnuje i horka cokolada napr. ;)
Hned jsem si představil e bikera ,jak jede bez šlapání z prudkého kopce a přitom se cpe čokoládou
Endorfin uvolní nejlépe valení na na e-fullu po sídlišti po trávě chodníku a slalom mezi chodci, jak lze z pozorování některých mladých e-rajdrů usuzovat :)
Cyklistika má mnoho podob…
Nejlepší na to jsou biomatky s fakanama a čoklama..
A veganským burgerem v ruce.
Veganský burger? To zní stejně blbě jako masitá rajčata.. :)
Fakt jsou :-) A kupodivu se to dá i sníst :-) https://www.vegmania.cz/…517376_n.jpg
A fair trade utz bio organic sojovym late v bambusove termosce…
A brčkem z novin..
hele, já bych zrovna tenhle extrém neobhajoval, kdyby…
kdyby to nebylo lepší než ten druhý extrém, prase z MCD, po kterém zůstávají jen vyhozené plasty
ale zdůrazňuji, obhajuji to jen ve vztahu k tomu druhému extrému
Za tři roky jen jeden člověk… To si tam tedy nepřišel koupit kolo žádný senior? A od pohledu pozná např. nemocného se srdcem? Zbytek ale dává smysl.
je to sracka…
Profíci se musejí něčím živit ..a když sponzor nakáže!
Budoucnost je v rozložení do více alternativních zdrojů. Všichni jen na elektřinu přejít nemůžeme.
Můžeme zkusit zkapalnit tmu…
„Co si dáte?“
„Dvě deci tmy prosím.“
Kolik km na to ujedeš?
nic, ale budu IN
Přes den budeme jezdit na soláry a v noci na zkapalněnou tmu.
Výborný nápad!
tma se nezkapalňuje, tma se zhmotňuje
…někteří mocnáři za dobrou tmu dobře platí.
Zkapalnit se dá všechno :)
Nejlepší je, když je tma jako v pytli, protože ji pak můžeme v těch pytlích rovnou vyvážet…
Pokud někdo si nechá odblokovat na e-kole limit, při kterém pomáhá elektromotor, tak z e-kola tím udělá e-skútr.
Jinak momentálně e-doprava je pseudoekologická. Kde se vyrábí nejvíce elektřiny? v uhelných elektrárnách! Takže dopravní prostředek je čístý a „eko“, ale jen proto, že se ekologická zátěž přenesla jinam. Až se bude vyrábět i elektřina ekologicky, tak pak bude e-doprava opravdu ekologická. Jenže jak tu elektřinu vyrábět? Uhelný elektrárny jsou jasně neekologický, vodních se dá postavit jen omezený počet a navíc zatopí rozlehlá území, atom je momentálně asi nejblíže, ale kam s odpadem. Sluneční panely nevyrobí za svoji životnost tolik elektřiny,kolik bylo spotřebováno na jejich výrobu, takže zase slepá ulička. Zbývá vítr, ale ten nefouká stále. A moře, abychom využili příliv/odliv či vlny, nemáme. Takže nezbývá najít něco nového, co bude opravdu ekologické a bude to běžně využitelné. Ale toho se my tady nejspíš nedožijem.
P.S: Rozhodně nejsem zarytý ekolog, jen jsem tu chtěl nastínit problém.
I kdyby byla elektřina eko, tak vše e nemůže být nikdy ekologické. Díky výrobě Elektro součástek a hlavně baterií se musí planeta tak ****** a používat takové chemické sračky, že kterýkoli blbý diesel je ekologičtější…
Jízda na elektřinu je dejme tomu eko, ikdyž bude energie z uhelné elektrárny, pořád je daná výroba pod kontrolou a dejme tomu v určitých limitech. Ale výroba eautomobilu je takové svinstvo…
Diesel vydrží desítky let, ale baterie jsou po pár nabití pípi…
Jo, a auta rostou na stromech, sklízí je lesní víly a palivo čerpají za svitu měsíce ze studánek, že?
Benzín přece čůrají jednorožci…
Mě učili o studánkách. Prý někde na Sibiři…
To sice ne, ale výroba elektroauta je mnohem méně ekologická, než u spalováku. Provoz taky není úplně bez emisí, ale je o něco málo lepší, než u spalováku. Takže aby se elektroauto vyplatilo proti naftě, musí najet alespoň 200 tisíc km. A PNG se nevyrovná nikdy.
Ano, taky jsem četl nedávnou studii ADAC, která tohle popisuje. A jako u všeho od ADAC to opět byla polopravda s cílem prezentovat diesely jako nejlepší variantu. Proč? Inu proto, že v elektrických technologiích ujel Němcům vlak. A ne o kousek, ale o pořádný kus.
A mimochodem, ty emise z výroby paliv tam taky úspěšně nezahrnuli, aby se jim teorie náhodou nezhroutila…
Emise z výroby paliv asi nezapočítali, ale výroba elektřiny taky potřebuje palivo a emise na těžbu paliv pro výrobu elektřiny tam asi taky nezapočítali. Ale jo, trošku by to zlepšilo výsledek elektroauta, ale rozhodně ne nějak dramaticky.
Nejlíp to mají zmáklé Amišové :)
O emisích na výrobu paliv z ropy píšu níže, tedy o energetické náročnosti, abych byl přesný. 2 kWh jsou u elektromobilu 10 – 15 km jízdy, to není zrovna málo.
výroba VW ID3 C02 neutrální:
Markeťáci řádí :D
Tlačej to co jim síly stačí, jen co je pravda
Dneska se tlačí ledacos, někde Gréta, někde elektromobilita… cui bono?
Všechno má svoje plusy i mínusy a na všem někdo vydělává. Stejně tak elektromobilita.
Žádná výroba není už z principu CO2 neutrální. Je hezké, že počítají s „nulovou“, čistou energií ze solárů a větrníků, ale neuvažují s emisemi z jejich výroby.
Ps: ten obrázek je naprosto zcestný. Takto elektrárna nefunguje
Je jasné , že elektrárna se lépe a efektivňeji zbavuje emisí než jedno auto se spalovacím motorem. Mluví se o neekologii výroby a recyklace baterií, ale co katalyzátory u aut, olej, mnohem větší množství součástek, energetická náročnost výroby… o tom , jak znehodnocuje auto vzduch – žere kyslík a ohřívá ho ve městech tedy v místech s největší koncentrací lidí – to se taky přechází.
Je ale fakt, že nikde jsem nenašel žádnou studii energetické a ekologické výhodnosti elmobilů v porovnání s klasickými
úplně nejlbějším nápočtem:
účinnost uhelných elektráren (moderních) je kolem 42% (https://cs.wikipedia.org/…á_elektrárna)
přenosová soustava 90% (10% ztrát)
nabíjení baterie 10% ztrát
elektromotor – měnič 15–35% ztrát
tedy: 0,420,90,9*0,75 = 25%
spalovací motor: 25% (atmosférický benzín) po cca 43% (tohle uvádí Toyota u benzínového hybridu a čas od času nějaký výrobce o dieselu, třeba MB). Ale to je za ideálních podmínek, v ideálních provozních stavech a bez prostojů. Tedy v běžném provozu bude elektromobil čistě provozně na tom i v naprosto nejhorších podmínkách (napájení pouze z uhelné elektrárny) maximálně stejně. A to nemluvím o rekuperaci, kde s lehkou nohou se dá v kopcích s i3 jet prý tak, že spotřeba se zvedne v celku pouze o 30% oproti stejnému úseku po rovině.
Zanedbal jsem těžbu úhlí x těžbu ropy, převoz uhlí a transport ropy, rafinaci, která prý vychází na nějakých 8–10kWh na litr (nemám ověřeno) a další aspekty.
Alespoň nějaká snaha..ale čekal bych takovou snahu i u odmítačů elmobility a třeba u politiků jako je Klaus junior
Ti sbírají akorát politický kredity a tohle je společně s odmítáním EU nejjednodušší.. Stejnou cestou se vydaly i některý motoristický weby. Přitom každý má něco a má význam pro někoho jinýho.
Ukaž mi politika, který nesbírá kredit. Dělají to všichni a každý svým způsobem.
Jo, to máš pravdu
To zrovna zanedbáváš dost podstatnou věc, když u el. zahrnuješ i účinnost elektrárny a celé soustavy, kdežto u spalováku jen motoru. Zrovna ta výroba phm z ropy s tou bilancí zamává dost.
ono prej čerpání ropy nahoru na Brenner a pak zase dolu taky není úplně bezztrátové. Já tím chtěl jenom ukázat, že z pohledu tepelné účinnosti je na tom elektromobil v nejhorším stejně.
Prý je na 1l benzínu třeba cca 10kWh energie, Egolf za to uměl velmi klidně ujet i 80km..
Tady ty vlivy kvůli porovnání odfiltruješ tím, že nakrmíš elektrárnu i spalovák plynem. Rekuperaci u elektro snadno překonáš hybridem, takže to nebude 25%, ale spíš těch 40% u spalováku. A nemusíš budovat novou, silnější síť, riskovat stavbou jaderných elektráren, vytvářet CO2 výrobou nových aut, můžeš modifikovat ty stávající, nebudeš závislý na číňanech, nespotřebuješ veškerý kobalt na zeměkouli. .
Taky mám rád pohádky, ale ty s drakem či Karkulkou jsou hezčí a hlavně reálnější. ;-)
Jneže hybrid má baterie taky, navíc extra složitej systém pohonu, klimatizace a třeba chlazení. Pro představu přikládám rozkres chlazení golfu GTE, je to asi v dolní třetině:
https://www.greencarcongress.com/…mqbphev.html
Prostě každý má něco…
Zrovna Golf GTE bych vůbec na posuzování nebral vážně. To je nejhorší a nejméně povedené hybridní auto všech dob, prostě zoufalý slepenec momentálně dostupných dílů bez hlubšího zamyšlení nad elektrickým pohonem. Oproti Toyota HSD je ten řetězec pohonu tragický. O to hůř, že ho teď s velkou slávou montují jako technologickou novinku do Superbu.
Měl bych ho mít od jara, tak uvidím.
Ty jsi s GTE jel nebo je to jenom plácnutí do vody?
Resil jsem ted novej Auris benzin nebo hybrid. Rozdil v cene cca 100t Kc, navratnost (rocne najedu 25t Km) je cca 7 let, coz je priblizne udavana zivotnost baterie. Z meho pohledu je to dalsi cast, ktera se muze pokazit, a zrovna nedavno vysel i clanek, jak se ted ve velkem ty baterie z hybridu kradou. Ciste pocitove mi to prijde slepa cesta, asi jako softail u MTB.
Hybrid je u velkých aut (XC90,Cayenne atd) výborná věc a může se i vyplatit. U X5 vyjde výkonnější hybrid s tím stejným benzínem (3,0 R6), baterií (25kWh) a třeba nezávislou klimou pouze o cca 150 tis dráž, ale na první dobrou ti rovnou řeknou, že sleva na něj je o 5% větší (auto za minimálně 1,99 mil. Kč).
Kombinace spalovací motor->spojka->elektromotor>hydrodynamický měnič s převodovkou->klasický pohon 4×4 (Torsen u Cayenne) umožňuje neomezený použití, kterýmu nešahá řešení od Lexu ani po kotníky. Je to ale drahý, technicky přišerně složitý a až se to celý rozsype, bude to sranda.
Rok jsem jezdil Aurisem ( benzín, automat ), spotřeba 8,6. Převážně pár km trasy po městě.
Teď Corolla Hybrid a 4,5 l. A to bych řekl, že na to víc šlapu. Elektrika baví. :)
Mam manual benzin, kombik) a zatim (1300km) za 7.1l S hybridem ty dlouhodobe testy vychazi na 5l.
Edit : jjasne, mesto, tam to lita, i 13 mi to ukazalo :-)
Tak zrovna u Toyoty ty baterky problem se zivotnosti nemaj a i kdyby, tak cena novy neni zadny drama. A ceny pujdou porad dolu ;-)
Přesně tak. 10–15 let je úplně běžné.
Ano, maji to jako „dozivotni“, coz je v jejich podani 10 let. Kdyz odejde a Ty nekoupis novou (cca 60t Kc), tak se teoreticky nic nestane a jezdis jen na benzin.
Ja Ti nevim, pri rozdilu 2l ve spotrebe to proste povazuji za zbytecny risk. Cim mene veci se muze pokazit, tim lepe.
Aktualni ceny v UK:
https://www.toyota.co.uk/…aq/batteries
A kdyz nedej boze za tech 10 let odejde, nebude problem sehnat treba starsi z nejaky bouracky. Zrovna jejich system je pro mne etalon bezporuchovyho pohonu a to jeste v automatu. Neco jako M-B pred 40-ti lety. :-)
No to na tom právě není v nejhorším stejně. Pokud je fakt na výrobu 1 litru benzínu třeba 10kW (elektrické?) energie, znamenalo by to, že běžný spalovák sežere na stejný nájezd min. 3× tolik elektřiny než elektroauto, a navrch k tomu ještě ten benzín. Upřímně, že by ta bilance byla až takhle špatná se mi úplně nezdá.
Kdyby byla takhle špatná, tak už to někdo vytáhl na fangli.
Věc další je státní zájem, elektřina sype do rozpočtu peníze skrze ČEZ a podobné, na ropných produktech je přímo nemalá spotřební daň. Tu má stát bez práce a rizika.
Kdyby rapidně klesla spotřeba PHM rozšířením elektromobilů, tak si stát bude muset výpadek příjmů z ropy nahradit zvýšením ceny elektřiny. Což zasáhne plošně úplně všechny a všechno.
Nebude muset nahradit zvýšením ceny elektřiny. Stejně efektivně vybere prachy např. mýtem – platbou za km. A k tomu může vesele diferencovat…
Však počkejte až nám zdaní vydechované CO2 – sportovci budou mít extra sazbu :-)
Zahraji si na Libuši a Sibylu. Stačí elektromobil prohlásit zákonem za odběrné místo a spotřebovanou energii za palivo. A palivo je již možné zdanit spotřební daní. Všichni majitelé budou podávat DP a po STK jim to FÚ zkontrolujte.
Není to tak moc. Podle ČEZ je to asi 2 – 2,5 kWh na litr ropy, ale z toho se dělí jednotlivé frakce. Takže na litr benzinu to může být cca podobné množství.
Pořád je to ale u průměrného e-auta ekvivalent ujetí 10 – 15 km.
Těch faktorů je opravdu hodně a bylo by zajímavé to celkově porovnat, ale i s životností a likvidací obou druhů aut.
Jeste by mohl nekdo spocitat, jestli neni ekologictejsi, kdyz nekdo jezdi 20 let stejnou starou pleckou, proti kterym se tak broji, nez kdyz si koupi kazdy tri roky novy auto :) Me to cele totiz vubec neprijde o ekologii ,ale o tom donutit lidi kupovat nove a nove picoviny.
Přesně.
A on si snad někdo myslí něco jiného? Jde jen o prachy.. Do eVuzku se narvaly děsné peníze a ty samozřejmě chtějí zpět a ještě na tom vydělat.
Bohuzel neco jineho si zjevne mysli vetsina ovci :(
Ano, je to tak.
Z hlediska globální ekologie možná, ačkoli ani provoz takové ojetiny není zrovna čistý. Z lokálního pohledu je to ale naprostá katastrofa, a to je něco, co lidi u nás nějak odmítají vidět. Vyšší spotřeba, vyšší lokální emise, horší skladba výfukových plynů, znečištění od úkapu oleje a dalších kapalin (dost častý průvodní jev starých aut), vyšší hlučnost… Daleko horší, než pár gramů CO2 ušetřených při výrobě. V tom totiž žijeme denně a přímo.
No už aby to zakázali zákonem.
Nerekl bych, ze lidi to odmitaji videt. Pominu-li nejake male procento lidi ktery maji starsi auta z nejakeho duvodu (treba proto, ze novejsi jsou nespolehlive preelektronikovane m*dky), tak vetsina lidi v CR proste na nove auto nema, prestoze by si ho treba rada poridila.
Kdyz jedu na kole ve meste za nejakym vozidlem, v 99 procent se muzu temer udusit z autobusu, nakladaku, nebo dodavky. U osobaku velmi zridka. I kdyz predemnou pojede treba stare Porsche s velkym benzinovym motorem, tak ten lokalni problem tak ozehavy nebude. A i bezmala 20 let stara benzinova auta muzou mit Euro 4 :) (to ze nafta patri do kamen, se nemusi zminovat :D).
Ale jo, lidi by na nová auta i měli, ale z neznámého důvodu se pořád udržují staré Octavie a Fabie, jako ta „poslední poctivá auta, na kterých si plno věcí uděláš sám“. A přitom to není pravda, motory jsou stejně nacpané elektronikou jako ty dnešní.
Nevím, kudy jezdíš, ale když vidím oblaky sazí ze starých Golfů, Octavií nebo Fordů (ty jsou extrémní, tam jdou černé mraky i z poměrně nových aut), myslím si o zdravém prostředí své. Jo, z toho Porsche možná saze nevidíš, ale ten ostatní bordel je mnohem horší. A je jedno, zda z dieselu či benzinu. Tak nějak pořád doufám, že Francouzi stihnou uvést na trh hybridní Clio a 208 dřiv, než půjdu pro nové auto.
Já myslel, že ty jedině elektro…
Nikdy jsem ani náznakem nenapsal nic podobného. Jen bojuju proti nesmyslné anti-elektro hysterii, stejně jako proti anti-spalovací hysterii. Rozumný střední přístup totiž u nás chybí, zato fanatiků na obou stranách jsou zástupy.
A myslis, ze hybrid je ta zlata stredni cesta? Ja si to teda nemyslim. Bohuzel uz je pozde a kdyby nebylo to tlaceni elektromobilu, mohli sme uz treba jezdit davno na nejake alternativni paliva.
A ta paliva jsou? No ne, ukaž ty alternativy ať víme, o čem se bavíme.
CNG mohlo byt uz davno rozsirenejsi. Furt spalovaci,a le mensi zlo nez nafta a benzin.
A s vodikem by mohli taky pohnout.
Vodík… dobrý Bože, kdy tohle konečně vymizí?
Az nekdo vymysli neco pouzitelneho :)
Tak jestli vodík je dle tebe použitelný, pak už chápu tvou argumentaci, a s tím se také z další debaty loučím…
Asi tak stejne pouzitelny, jako ostatni alternativni zvrhlosti. Sbohem :)
Naprostý souhlas.
Vodík je stejný nesmysl jako současné pojetí elektromobilu.
Sbohem! :)
No já bych ten vodík až tak úplně nezatracoval. Není to sice palivo dnešní doby, ale směle se dá opravdu říci, že „Až bude vodík běžné palivo, tak vy už tu nebudete“. Tedy včetně mě.
96 % vodíku se vyrábí z fosilních paliv. A je to energeticky náročná výroba. Narozdíl od nafty/benzínu.
Vodík se musí stlačit, a to opravdu hodně, (případně schladit, a opět opravdu hodně), či-li opět energeticky velmi náročné.
Další obrovské problémy jsou skladování/přeprava..
Ne, tudy cesta opravdu nevede.
A taky utece z kazde nadrze :)
=*Další obrovské problémy jsou skladování*
Mám to tam.. :)
Vede/nevede … ja bych si tim jednoznacnym tvrzenim nebyl jisty.
Hybrid je dobrá cesta, plug-in lepší. Po městě bez emisí, na delší cestu s dobrým dojezdem a výkonem.
Zajímavé je, že hybridy dostali do reálného provozu Japonci, kteří se s globální ekologií moc nezabývají. Ale hodně řeší tu lokální.
Dokud v tom budou baterie, ktere potrebuji vzacne prvky, tak to cesta k masovemu rozsireni nebude.
Co na to říci?
Ze jsme ve slepe ulicce, kdy jedna alternativa je horsi nez druha?
To on nikdy nepřizná.. ;-)
Tohle totiž příliš smrdí zdravým rozumem.. :-D
No vidim, ze s tebou nema cenu o tomhle diskutovat :)
Nemá, pár let jsem se tím živil. Ale v pozadí tvého komentáře cítím trošku jinou myšlenku, a s tím pak nic nezmůžu.
Ta myslenka mela byt teda spis v popredi meho komentare.
Nevim cim ses konkretne zivil. Doufam, ze ne autama. Uz ten tvuj prvni odstavec o autech a elektronice uplne hluboke znalosti nenapovida.
Hm, tak to mám asi co do činění se špičkovým odborníkem v oboru motorů a aut. To se hned pozná…
Ale jisteže to je pravda. Stejně nacpané elektronikou zdaleka nejsou, podtlakově ovládaný egr je o řád spolehlivější než ten přímo elektro a k tomu je o hodně levnější, nejsou tam kokotiny jak vířivé klapky, a řada dalších kurvítek. V součtu to na servisu udělá hodně. Sám to vidím i na jiných značkách, není to jen vw… zrovna třeba ti Francouzi, 1,6thp *******, předchozí 1,6i v pohodě, diesely 1,6 proti starým 8v dvoulitrům o stejném výkonu totéž. A emise? Černý mrak vidím i u pár let starých, co by teoreticky měly mít dpf, ale hulí víc než moje dvacetileté bez. A složení? Dieselgate krásně ukázala, jak NOx klesly jen v laboratoři, ale v reálném provozu prd.
a o novych turbobenzinech nemluve, kde se velmi taktne mlci o sazich.....
O sazích se mlčí? Asi jen u vás v hospodě, odborníci o tom samozřejmě mluvili od počátku. A zejména o tom, že neplatí rovnice turbo – saze. Ty mají jiný původ, ale jako expert jistě sám víš, jaký je.
Jenže THP je minimálně z poloviny BMW (Mini Cooper) :-) .
Ale jo, lidi by na nová auta i měli, ale z neznámého důvodu se pořád udržují staré Octavie a Fabie, jako ta „poslední poctivá auta, na kterých si plno věcí uděláš sám“. A přitom to není pravda, motory jsou stejně nacpané elektronikou jako ty dnešní.
dve vety, dve perly. Fakt by me zajimalo, cim ses to „pár let živil“ :)))
Hele, s vesnickými teoretiky nemá cenu mluvit o motorařině.
aha, takze argumentacnim diskutovanim to nebylo. Takze cim? :D
Na vás nemá cenu plýtvat argumentací, když nejste ochotni to přijmout.
ja prijmu s radosti kvalifikovanou argumentaci, z tvych (radoby) urazek muzu mit tak mozna srandu.
A k turbobenzinum a sazim – ja jsem samozrejme netvrdil ze saze souviseji s preplnovanim :)
Takze znovu. Cim ses to par let zivil, ze vis " ze by lidi na nova auta i meli" a „motory jsou stejne nacpane elektronikou jako ty dnesni“?
Tak to teda klobouk dolu, tolik sebereflexe jsem necekal :)
Slabé, jako tvůj celý dnešní výkon. Nepřekvapil jsi.
Tak visjak, je treba hrat stejnou ligu jak souper a mantinely jsi zpocatku nastavil zcela jasne.
Pandořina skříňka byla otevřena…
Ad hominem je zjevně jediné, co umíš.
Nemá žádné argumenty, tak jen plive..
Až budu mít dostatečně schopné diskusní partnery, bude i argumentace, na fanatiky jí je škoda.
Jak se pozná fanatik? Pokud pomineme kartonovou ceduli „end of world is near“?
Co je to „dostatečně schopný diskusní partner“? Takový, který ti všechno bezmyšlenkovitě odkýve?
Já zatím od žádných ekofanatiků žádný věcný a hlavně realistický a reálný (a to dokonce i fyzikálně) argument neslyšel.
A benzín je dobrý tak na čištění skvrn, třeba od nafty… :)) Jen k těm ovcím- ono brzy nic jiného nezbyde. EU nesmyslně tlačí automobilky emisními limity do pekla, tahle hrr výroba elektromobilů je zlo.
Mě by celkem zajímalo, jestli se ve vše těch srovnáních elektro x benzín započítává i přeprava ropy tankery. Ty jsou s kontejnerovou lodní dopravou velká ňamka. :D
Ono se tam zjevne vzdy zapocitava jen to, aby to vyslo tak, jak dana instituce chce :D
Jen tak na okraj – ta hrr výroba elektromobilů jsou dvě procenta z automobilní produkce. Fakt ti to připadá moc?
A z jiného soudku – elektrická auta se dostala do nabídky výrobců už před tou současnou hysterií kolem emisí. Tak nevím, proč pořád vše házet na EU.
Přeprava ropy je v celkovém množství emisí z paliv celkem malou položkou.
EU se pouze účelově veze na vlně globální hysterie a snaží se tím urychlit řešení vlastních lokálních problémů. A ještě z toho kdekdo tříská politický kapitál :-).
Nakonec to stejně zase dopadne tak, že já, coby relativně chudý obyvatel venkova, zaplatím (ne, že bych už teď neplatil) tučný příspěvek na „ekologickou“ dopravu bohatým obyvatelům aglomerací.
Hrr v tom smyslu, že automobilky musí vyrobit velké množství elektromobilů jen kvůli dosažení průměrných 95 g CO2 na auto pro rok 2020. A ne všechna jsou ve vývoji dotažená…
S tou ropou to je jasné, ale na námořní dopravu by si stejně mohli posvítit. :)
Nemusí. Opravdu nemusí, protože tyhle limity už zase padly a budou se počítat jinak. Jen to ještě některá média nezaznamenala.
Přísné limity, které vyžadují masové nasazení a prodeje elektrických aut, budou od roku 2030, a i ty se budou počítat z jiných výchozích hodnot.
A kde je prosím oficiální vyjádření? Díky.
To si rád počtu. Začínám litovat, že jsem dal pryč Duramaxe. Pro ekology- prodal jsem ho před dokončením, nevypustil jsem ani sazičku. :D
Četl jsem přímo oficiální rozhodnutí EU, takže zkus najít na stránkách EU. Bylo tam zatím jen anglicky.
2030? Naprosto nereálné.
Kde jak a čím se to bude nabíjet? O kolik vzroste spotřeba el. enegrie? Jak toto zvýšení vyrobit (zdroj musí být stálý, nezávislý na větru/slunci, takže asi nic jiného než jaderka; a výstavba nové jaderky je v našich podmínkách tak na 40–50 let) a přepravit na místo spotřeby? Jak řešit každodenní nabíjení desítek, ne-li stovek, tisíců elektromobilů?
Kde se vezmou suroviny (a dost často velmi vzácné) na výrobu takového obrovského množství baterií?
Jaká je celkové ekologická zátěž výroby, zejména pak baterií?
Už je vyřešena, alespoň laboratorně, skutečná recyklace/ekologická likvidace baterií?
Ta reálná potřeba je celkem dobře spočítaná a není to tolik, kolik si všichni myslí. Ale to už jsem taky psal, jenže jak píšu výše, není vůle slyšet. Pak se nemůže nikdo divit, že mluvím o fanaticích.
A mimochodem, teprve prodeje v roce 2030 budou mít vliv na ty výpočty, ne situace do roku 2030 a stav na silnicích. Ale to jistě víš taky, jen to ve své argumentaci netaktně opomíjíš.
Ano, z tvé strany není vůle slyšet. Někteří z tvých oponentů bohužel utrpěli vzdělání technického směru a ví o elektrice i něco víc, než jen, že kope.
Utrpět vzdělání je hezké, ale jak je vidět, do praxe si to moc přenést nechtěli. Takový expertní kolorit B-F…
Už jsme se tě několikrát ptali na, jak padlo i o pár řádků níže, last mile rozvody. Je rozdíl tankovat auto 5 minut nebo nabíjet elektro půl hodiny a pokud budou chtít lidi nabíjet doma, tak sestřelí síť. K tomuhle ses pokaždé buď nevyjádřil nebo jsi to smetl ze stolu s tím, že se s blbečkama nebudeš bavit.
Tak ta konkrétní čísla, výpočty a plány (ale aspoň trochu reálné) nahoď, zodpověz na otázky.
Rok 2030 je za 10 let. Za tu dobu se nevyřídí pomalu ani stavební povolení na dostavbu jaderných bloků..
Nechce se mi, protože to nemá smysl. Už jsem to dělal minimálně jednou, a hle, stejný dotaz od tebe znovu… Tak co bych se trápil a namáhal?
aha, ale prudit a urazet na to se namahat budes? delas ze sebe akorat vola
Jo, snažím se mezi vás zařadit, ale pořád mi to nejde.
Xiaomi :) Xiaomi :) Xiaomi :)
Ano, ode mne stejný dotaz, protože odpověď jsem nedostal.
Proč by měla vzrůst spotřeba el. energie? Pokud část stávajícího vozového parku se spalovacím motorem nahradí elektromobily, budou na svůj provoz potřebovat podobné množství el. energie, jaké by jinak připadlo na výrobu phm pro ty původní spalováky, viz níže. Nebo počítáš s tím, že se phm bude vyrábět pořád stejné množství, když část vozového parku bude elektro? Proč?
Otázkou je distribuce elektriky… jedna věc je tankování benzínu, druhá dobíjení elektromobilu u nabíječek, třetí dobíjení někde doma. Pro běžné ježdění asi nikdo nebude chtít jednou za čas trávit půlhodinu na nabíječce nebo dobíjet po drbkách co chvila, takže budou nabíjet doma. Už vidím naše parkoviště u paneláku, jak je zadrátované.
Tak samozřejmě, to je reálný problém – last mile rozvody. Ale ten se dá řešit o mnoho snadněji než výstavba nové elektrárny :) No a těch z paneláků se to, kdyby náhodou, bude kdyžtak týkat až úplně naposledy ;)
Jenze prave u tech panelaku je prinos e-aut nejvetsi – protoze tam byli velka vetsina lidi napriklad v Praze …
Druhak – ja bych si rozhodne nechtel navysovat jistice na baraku a predelavat privod do domu. Tyto investice taky tuna lidi proste opomiji.
Pokud se chceš bavit konkrétně o Praze, tak přínos el. aut u paneláků naopak nejvyšší není, jestli v panelácích bydlí většina se mi hledat nechce, podle mě teda není, ale i kdyby, stejně většina paneláčníků bude spíš uživateli MHD :) V tomhle rozhoduje cena, a i když postupně ceny el. aut klesají (před 10 lety iOn asi 800tis, dnes Citigo těsně přes polovičku a kupní síla o půlku vyšší), stejně rozvoj jde jen od těch, kdo na to „mají“. Takže naopak velká většina paneláčníků bude v tomto mimo hru ještě hodně dlouho.
Jističe na baráku, přívod do domu. Nevím, co máš za přívod, my u všeho okolí (širší rodina) máme všude standardní 4×10 stejně jako se dává dnes, na tom není co k předělávání. I u bytu ve 100 let starém baráku se to dělalo někdy před 25(?) lety. Pokud tam mám tohle, nic předělávat nepotřebuju, pokud tam mám hliník v hadru, předělal bych to tak jako tak.
U bytů mám hlavní jistič buď 1×25, nebo 3×25, podle velikosti bytu, dostupnosti plynu atd. To kvůli nabíječce nemusím nijak navyšovat, pohodlně to stačí. Na to, abych tam na noc píchnul kabel 1×16A, bohatě. Na eUp by klidně stačil i 1×10, za noc se nabije i tak. Zrovna u jednoho bytu by se mi pořízení elektroauta vyplatilo i kvůli změně distribuční sazby, přesto, že bych navíc nabíjel, bych ještě proti nynější spotřebě ušetřil ročně pár tisíc, jen tak mimochodem. Ale to už je jen třešnička na dortu.
Ukážeš mi, prosím, jak nabiji to auto z osmého patra? Nebude lepší, když budou v ulicích dobíjecí místa? V parkovacích domech, v podzemních garážích a podobně?
Čemu přesně nerozumíš na větě „velká většina paneláčníků bude v tomto mimo hru ještě hodně dlouho.“ ?
Proč by měla? Ty stanice se vybudují venku. Plochy na to jsou. A dále. Většina paneláčníků, jak ty říkáš, tak už min. 20 let se v Praze staví s garážemi v podzemí a jinak už se ani stavět nesmí. Takže vyřešit se to dá a v celku lehce.
To „se“, které vybuduje ty stanice venku, to nedělá pro ničí krásné oči, ale pro zisk, a ten tarif z té stanice oproti domácímu tarifu poměrně značně zahýbe s ekonomikou provozu a návratností, ale jinak samozřejmě jak je komu libo. Pokud někdo bydlí v novostavbě s vlastními garážemi, může tím „se“ být samozřejmě SVJ a vybudovat si to samo, nikdo jim nebrání, ovšem SVJčka často mívají problém dohodnout se i na daleko banálnějších věcech, takže v celku lehce bych tomu neříkal. Ale jinak ano, samotná realizace takové nabíječky je poměrně snadná.
Osobně bych byl pro, aby eauto směl provozovat jen ten, který je schopen baterie dobíjet z výkonu své estřechy. Tím by se zabilo x much jednou ranou. Stejně už je těch plechovek příliš… Zbytek fosilních paliv by se dojezdil omezeně v nákladu…a lidi co nemají vlastní střechu nad hlavou by zase chodili pěšky jako dřív…
:-)
U žádné obytné mnohapodlažní budovy by to nefungovalo.
Nějaké kryté stání venku u baráku s nabíječkou bych si uměl představit. Ale zas je to nějaká další výstavba… je otázka, kdo to zrealizuje, zaplatí…
Přesně. A postaví to ten, kdo ti dodá tu energii z té nabíječky. Tomu pak budeš přece platit.
Já už jsem to kdysi psal, třeba u nás na dvoře by to i docela šlo. Solární střecha nad parkovací plochou, nějaká infrastruktura pro akumulaci energie + za špatného počasí krmení ze sítě…
Drtivá většina lidí bude auto nabíjet přes noc, takže „estřecha“ je naprosto k ničemu.
Benzín a nafta nejsou jediné produkty, které se z ropy vyrábějí, jsou to dokonce menšinové produkty a dokonce při zpracování ropy budou vznikat, i kdyby nebyly k ničemu (jak už jsem psal, není to tak dávno, co benzin byl odpad při výrobě petroleje).
A hlavně, rafinerie je jen „jedna“, takže k ní stačí přivést dostatečně tlustý kábl. Nabíjecích stanic oproti tomu ale bude „hafo“.. Takže problém minimálně „poslední míle“.
„podobné množství el. energie“ – a kolik to „podobné“ je? Polovina, dvojnásobek, desetinásobek?
Níže bylo uvedeno, že dle ČEZ se na výrobu 1 litru benzínu spotřebuje 2–2,5kWh elektrické energie. To by znamenalo, že to „podobné“ je vlastně „skoro stejné“ (eUp 12kWh/100km čili energie na výrobu 5–6 litrů, eGolf asi 18kWh čili energie na výrobu 7–9 litrů – kolik vám žerou ty benzínové verze si doplňte sami).
Jenže ten benzín bude při zpracování ropy vznikat tak jako tak, takže ten „výpočet“ je poněkud hrušky a jabka.
Stále ale je a bude podstatně jednodušší a PODSTATNĚ levnější zásobovat el. energií jednu rafinérii než bambilion dobíjecích stanic.
A nepadla tady jedna zásadní otázka – kdo to všechno zaplatí?
Argumenty pro svá tvrzení bereš zhruba kde?
Jako jak kde?
Není pravda, že benzín bude při zpracování ropy vznikat tak jako tak, i pokud by byl k ničemu? Tudíž „kalkulace“, že e-auto a benzínové auto má vlastně „stejnou spotřebu“ je nesmysl?
Není pravda, že je jednoduší postavit jednu megasilnou lajnu z elektrárny do rafinérie, než do „bambilionu“ nabíjecích stanic?
CO2 pičovole, emise pičovole, eko pičovole…
nestacilo napsat jen „picovole“?
Doporučuji Ti pobavit se s někým s hlubší znalostí fyzické distribuce elektřiny a zná možnosti, limity, rezervy a stav distribuční sítě. Rezervovaný výkon/příkon neroste na stromě, sítě se budují s výhledem desetiletí a na některé „výbrky“ politiků prostě nejsou schopny v řádu jednotek let reagovat dostatečně pružně. Posílení dálkových vedení VVN je pak skoro hračka (přes šílené náklady) oproti posílení a stabilizaci NN sítě v nějaké hustší aglomeraci (nedejbože ještě s částečným nebo úplným kabelizováním vedení), kdyby se do ní najednou lokálně připojilo třeba 10 tisíc nabíjecích míst – a všichni budou chtít/potřebovat nabíjet ve stejnou dobu, to si piš.
U nás za městem teď stavěli novou linku VN a jebkali se s tím snad půl roku…
A to byla jen vlastní stavba. Kdo ví, jak dlouho trvalo před tím „papírování“..
To musíš celé sání, turbo, alternátor ven, všecko rozdělat…
Houby. Ani očko nenasadíš!
Já to nejdu dělat, já na to mrdám!
To bylo vzdušné vedení a nejspíš mimo souvislou zástavbu, skoro brnkačka. Tady nedávno dokončili paralelní vedení VVN, přes to, jaká je to monstrakce, tak provedení velmi rychlé, protože v trase stávajícího a v polích.
Jen poznámka: „pátřní vedení“ ZVN 400kV přenosové soustavy (byť i jeho pouhé zdvojení) se plánuje více jak 10 let dopředu. Ale přiznávám, že toto je již mimo múj hlavní obor.
Tyhle auta kupují ve většině majitelé RD a tam zatím není problém získat 3×32 A jistič. Na dobití přez noc stačí 3×16 A a pokud máš řízení spotřeby v domě podle odběru pračky, myčky, trouby a sporáku…(domácnosti) tak s 3×32 vystačíš. Pokud elektřinou i topíš tak už půjde o vyšší proudy, ale v noci jsou nároky na topení nižší.
Co se týče povolení jističů – kdo dřív přijde, ten dřív mele. Problém bude v historické zástavbě v centrech měst a na sídlištích.
Problémy jsou regionálně jiné. Kritické je myslím Zlínsko a nějaký z regionů na severu.
Krab má pravdu – „Doporučuji Ti pobavit se s někým s hlubší znalostí fyzické distribuce elektřiny a zná možnosti, limity, rezervy a stav distribuční sítě“. Opravdu je to jinak, než si představuješ. Každá lokalita (z hlediska dimenzování pro zásobování el. en.) je dimenzována na předpokládánou „soudobost“ spotřeby (koeficient cca 0,2–0,7 dle typu – bežná domácnost, akumulační ohřev vody, el. vytápění) a současné vytížení na max. hodnotu jističů tu síť prostě přetíží (ať máš ve smlouvě o „rezervovaném příkonu“ napsáno cokoliv). A tvou poslední větu již vůbec nechápu. Problémy jsou jistě reigionálně jiné, ale „kritické“ problémy? Na hladině VVN, VN, NN ?
Jen tak na okraj – z ropy se vyrábí spousta dalších věcí (např. plasty, léky, kosmetika), benzín a nafta netvoří významnou část. Mimochodem, není to až tak dávno, byl benzín jen odpad při výrobě petroleje.. ;-)
Jj, vím. ;) ( ty léky mě vždycky rozesmějou :) ).
Zase na druhou stranu, jakou měrou se automobilová doprava podílí na znečištění…
Řádově jednotky procent?
Provozuju jako třetí nejstarší auto jedničkovýho Focuse. Vyroben 2003, průměrný roční nájezd necelých 20 tkm, zážehový motor stále v pohodě plnící EURO4, úkap provozních kapalin žádný, týden stará technická s obligátním áčkem za korozi, jinak čistý štít. V jakém ohledu je to neekologický střep? Pár gramů CO2 při výrobě? Byl jsi někdy třeba v ocelárně?
headshot. +1000
Gratuluji, jeden mezi tisícem. Nicméně podle jedince opravdu neposuzuju svět. Ale proč ne, můžeme jít až do úplných absurdit. Jen jaksi… beze mne, na to už jsem moc dospělý.
Jsem druhej, Renault Laguna, atm. dvoulitr, rv 1997, EURO 2. Najeto 338t Km, technicka me ceka ted v listopadu a verim, ze opet projdu bez ztraty kyticky (vetsinou mi tam pisi lehka vule v rizeni). Samo se obcas nejaka zavada objevi, ale neni problem ji releativne za par penez poresit. Fakt si nemyslim, ze kdybych za tu dobu vystridal 3 auta, bylo by to ekologictejsi.
Hm, já mám papírově Euro II u motoru reálně plnícího Euro III, žabožrouti dali do auta na poslední rok novej motor, ale nestálo jim za to dělat novou homologaci…
Jen pro ilustraci, u nafty vidím alespoň nějakou progresi, ale u benziňáků koukám, že je z pohledu tudlenctý ekológie prakticky jedno jestli provozuju auto plnící EURO 4 nebo EURO 6. Z pohledu ouřadů to je samozřejmě nebetyčný rozdíl, o to žádná. Zlomeček oxidů dusíku míň, no. ani tím COčkem se v garáži už pořádně otrávit nedá, to by se člověk musel trávit snad tejden.
A co CO2? Ešivá v tom nebude zakopané psék… možná že proto se tak bojuje proti deset let starým vrakům, jak nám pořád říkají onanová média.
S CO2 se to má tak, že platí zákon zachování hmoty a energie. Takže molární množství CO2 (při dokonalém spálení kyslíkem) musí odpovídat počtu atomů uhlíku [opraveno] do reakce vstupujících.
Přeloženo: s menší spotřebou PHM vyprodukuješ méně CO2.
Proto musíme pěstovat víc kytiček a stromečků, aby nám to CO2 pěkně požraly.
A pak ty kytičky hlavně nesmí sežrat krávy, protože by nám z toho místo CO2 udělaly metan. :-D
P.S.: Osobně si myslím, že nikoliv ve vodíku nebo elektromobilitě, ale v metanu je budoucnost. Nemusí být z CNG, není problém ho vyrobit biotechnologicky v podstatě v libovolném množství z rostlinné biomasy (včetně dřeva, aby bylo jasno). Tím se okruh uzavře a žádný další uhlík z trvale vázaných fosilních zásob se do něj nebude přidávat. Ať si Gréta prdne vzteky.
Audi tomu říká e-gas. Jak moc to běží a zda se to aspoň přibližuje ekonomicky černé nule netuším. Ale tam není vstupem biomasa, ale CO2 ze vzduchu a energie z větrníků.
Na metan budou prdět Muskovy rakety.. :)
A proč? Je levný, bezpečný, skladovatelný, nereaktivní, málo korozivní. A má dostatečnou energetickou hustotu. Dá se vyrobit ještě jednodušeji, než ethanol – to ve vztahu k autům.
Tak snad se to dotáhne…
Před pár lety se mu smáli, když prohlásil, že začne dělat rakety, které budou schopny zpátky přistát..
Ja ja, tah na bránku má… ještě kdyby ty Tesly nebyly tak nepěkně odfláknuté.
U Tesel to s katováním kostů asi trochu přehnal..
Rakety mu platí NASA, tam se na nějaký ten cent moc nehledí..
Tak ty přistání jsou zatím 50:50 ne?:)
Ne.
No dobře, tak 48:52. a teď zpětně koukám, že ani ty starty jim moc nejdou:)
jj, výstižnej název ta TESLA..
Jako u tuzemských výrobků? TEchnicky SLAbé?
přesně:)
Chudák Nikola …
Ted uz to pristava docela hezky pravidelne :-)
Covece, ja nedavno cetl nejaky clanek, ktery zminoval, ze rostliny sicee samozrejme CO2 zerou rady, ale pri vyssi koncentraci, nez je treba ted (nebo minule dobre vyvazene obdobi), tak ze uz na to asi nejsou nejak optimalizovane a nefunguji tak dobre (napr. nizsi vynosy u nejakych plodin na zradlo – tusim kukurice)
Zrovna kukuřice je C4 (zjednodušeně: primárně vytváří fotosyntézou čtyřuhlíkaté cukry), většina ostatních rostlin u nás je C3. Kukuřice má dost jiná teplotní optima, to je dáno funkcí enzymů v reakcích. Pro takřka každou kulturní rostlinu existují křivky růstu v závislosti na koncentracích plynů, živin a teplotě. Doporučuji si najít technické konopí :-).
Abys to neměl jednoduché, některé produkční skleníky mají uměle doplňované CO2 do atmosféry, třeba ty na rajčata. Vedle prostě stojí nádrž, kam se z cisterny přečerpá kapalný oxid uhličitý, pak se v obrovském výparníku nechá řízeně odpařit a rozfouká se po skleníku. Legrace, že?
Aha! Tak proto je tolik CO2! Zadne auta. Skleniky zakazat! :-)
To by šlo. I by to něco přineslo. Kdyby ten používaný CO2 neměl původ v destilaci vzduchu.
Andrej by si mohl zažádat o dotaci EU. Lovochemie má beztak už teď CO2 jako odpad (potřebuje ze vzduchu do hnojiv dusík), mohl by zdesateronásobit, ba zestonásobit, kapacitu linky, na CO2 pak vybudovat nějaké okulibé hlubinné úložiště, pár desítek miliard € by to spravilo :-).
Proste to chce „jen“ myslet politicky chlapi! :-)
CO2 není součástí EURO x norem. Je ale součástí jiných norem. Proto musí mít automobilky pestré portfolio od prdítek po megahovada, aby to váženým průměrem dalo příslušné množství CO2 v g/km.
Což je ale trapárna, nemít smrtící CO2 jako hlavní součást euronormy, která zachraňuje životy.
Poručit větru dešti je prkotina proti tomu poručit trojčlence. Nechápu proč normují emise CO2, když je to přece naprosto exaktně spočitatelné z chemické rovnice spalování a známého složení PHM. Že by zastropování měrné spotřeby ovčanům nešlo tak hladce pod fousy jako zastropování nějakého pofiderního CO2 v gramech na kilák?
Stromeček to řeší
Myslis tohle?
Pěkné jízdní kolo může všude, řidičák ani znalost předpisů netřeba, když vám otravní chodci nechtějí na chodníku uhnout, můžete po městské zeleni, kolo to přejede bez problémů:
http://www.allhere.cz/…ila-d958.htm
edit (navíc je EKO)
Tak to už je docela slušný úlet…
Nejsme plátci DPH:)) Tak zase tolik to na dračku nepůjde.. jestli jich neprodají ani 30 za rok. Nepočítám ostatní tovar:)
Se základním kapitálem 20.000 Kč moc zásob nenakoupíš a důvěry u dodavatelů nevzbudíš.
Na allhere.cz pozor, viz. https://obchody.heureka.cz/…-cz/diskuse/
Tam si tu koloběžku nekoupím abych mohl prasit na silnici legislativně jako cyklista a na chodníku jako pseudochodec s 65 kg krámem. Viděl jsem teď borce na městské čtyřproudovce, suverénně na křižovatce odbočil přes několik pruhů, přejel ty čáry napříč, já jsem mu dával přednost, ale nevím proč na takové hovado vůbec reflektovat. Chtěl jsem vidět další chování toho borce v provozu. Byl jsem vlevo tak jsem ho mohl snadno následovat. Na další křižovatce odbočil doleva na slepou ulici která poračovala v chodník a když zpozoroval chodce na chodníku vzal to po trávě po městské zeleni v parku, zůstala tam po něm pěkná stopa. Zřejmě se cítil ohleduplně free a cool. Tyhle osby jsou legislativně taky cyklisté, takže e-cyklisté udělejte si v tom pořádek.
Nejsem si jistý, jestli legislativně jsou tyhle stroje brány jako kolo. Podle mě využívají mezeru v zákoně, kterou zatím nikdo nehlídá a neřeší. Ale to bychom se vraceli zase na začátek do diskuse o mopedech a motorkách.
Ale znalost zákonů o provozu je zjevně u „pilotů“ takových elektrosamohybů slabá až nulová.
Vcera mne zas na chodniku oprasilo 6 – 7 lete dite na e-kolobce bez helmy valici co to da. Ja myslim, ze tady jeste bude veselo, az se neco stane.
Nebyl to osmnáctiletý afghánský imigrant?
Tak to by v tom pripade byl teroristicky utok. Je potreba, aby ochranci tradicnich evropskych hodnot povstali a sdileli to driv nez to smazou. ;)
nebyl jsem ohrožen, ale bude jich přibývat.. Děcka na chodníku jezdí, kde taky jinde se taky mají naučit chování v provozu. Já jsem se učil zamlada v provozu ve 4 letech. Debil na e-kole-koloběžce je stejně nebezpečný jako debil na šlapacím kole bez motoru.
" Děcka na chodníku jezdí, kde taky jinde se taky mají naučit chování v provozu"
Rozumím, jak to myslíš, ale vtip je v tom, že se právě jízdou po chudníku žádnému chování v provozu nenaučí…
Dětem do 10 let jízdu na kole po chodníku zákon přímo povoluje.
Zde pěkně shrnuto.
Chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybuje se na lyžích nebo kolečkových bruslích anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo, motocykl o objemu válců do 50 cm3, psa a podobně.
Řidič je účastník provozu na pozemních komunikacích, který řídí motorové nebo nemotorové vozidlo anebo tramvaj; řidičem je i jezdec na zvířeti.
Nemotorové vozidlo je vozidlo pohybující se pomocí lidské nebo zvířecí síly, například jízdní kolo, ruční vozík nebo potahové vozidlo; jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka.
In-line bruslař nebo lyžař smí v provozu dělat to, co je dovoleno chodcům. Naopak na něj nelze uplatnit pravidla pro řidiče. Řidičem je dokonce i jezdec na přístroji známém pod názvem „Segway“, který se považuje za „volnočasové“ náčiní srovnatelné s lyžemi či kolečkovými bruslemi. Tam, kde je vstup chodců zakázán, pak nesmí ani in-line bruslaři či lyžaři.
Pro řidiče nemotorového vozidla platí pravidla pro řidiče. Proto ani cyklista ani koloběžkář nesmějí jezdit po chodníku, s výjimkou dětí mladších 10 let. Totéž platí pro jezdce na zvířeti. Řidič nemotorového vozidla ani jezdec na zvířeti či vozka nesmí jet po dálnici nebo silnici pro motorová vozidla.
No právě… ale tohle je MOTOROVÉ vozidlo, tedy žádná koloběžka ani kolo. Motor o výkonu 1000 W, rychlost až 50 km/h, jízda pouze motorem, nikoli jako dopomoc lidské síly.
Legislativně se využívá stará vyhláška, z dob kdy nikdo nevěděl co emotor na kole je, tam lze propašovat i ty pseudokloběžky, které pak spadají pod kola. Nařízení EU hovoří jasně pro všechna vozítka – 250W+25Km/H. Takře čiplí baterkáři stáhnout ocas, cyklisti úplně nejste, ale užívejte svého e-pohonu, já vás v 30m kopci, kde se nejvíc vyskytujete, předjedu i za svoje.
Jsi fakt dobrej !
No, upřímně, dělej si co chceš ;) za svoje, za cizí… Je to tvoje věc, tvé rozhodnutí, tvá ješitnost ;)
Ps: fandím každému kdo šlape, nemám potřebu si honit triko :)
tak me pripadne predjedes, ja budu mit dobrej pocit z toho ze sem nekomu pomohl pohladit jeho zbytnele ego, ty budes v rausi, bit se v prsa a majestatne se rozhlizet zdali tento uctihodny vykon videl jeste nekdo dalsi, oba jsme spokojeni a tak to ma byt, proc potom tedy tahle vase nenavistna kampan proti elektrokolum, vzdyt byste za ne meli byt radi, vy zavodnici horekop.com :)
Tak on cely zivot je jedna velka honitba, napr. ega, zenskych, penez, uznani a buhviceho jeste. „Honime“ se denne a jiny uz nebudeme ;)
Život je bonbonek a díky elektrokolu opět o o trošku sladší!
Sexy bonbónek
Z bonbónků se tloustne :)
tak žer jen bio bonbónky :-)
Po zkusenostech bych ecka na cyklostezkach ala Praha zakazal. Z drtive vetsiny je cykliste nesedlaji a podle toho to taky vypada na tom uzkem prostoru pro mnoho zajmovych skupin. No a ty motaci co si nekde v horach ecko pujci si predstavit dovedu a videt to ani nechci. Je to trapny proste.
Bohužel je to tak. Pro 20% bonbónek na závěr kariéry, ale pro zbylých 80% cyklistů je to jen další neohrabaný pilot na cestě…
Když se to umí, je to radost!!
To je určitě pravda:-)
Jenže už se z toho stává masovka, což je u nekontrolovaného prodeje strojů s motorem trochu problém…
Tak 80% řidičů taky překáží na silnici a vyhodit je nemůžeš…
Smutný fakt :-(
To je sice pravda, že 80% řidičů neumí motat volantem, ale ONI na to MAJÍ PAPÍRY, jejich zdravotní způsobilost je ze zákona kontrolována, technický stav automobilů taky, všichni se pohybují po komunikacích určených pro ně a v podstatě se mastí jen mezi sebou.
Ale co to má všechno společného s tím, že motorové elektrovehikly všeho druhu lítají bez jakékoli kontroly po chodnících, stezkách, cyklostezkách a trailech opravdu nevím…
No jasně, takže blb za volantem společnosti nebezpečnej není, zatímco důchodce na cyklostezce ano. Tomu říkám logika!
Smiřte se už konečně s tím, budete to mít snažší.
PS potkal jsem dneska na cyklostezce elektrickej skateboard, ale ne to velký monstrum, ale byl jenom malinko větší než klasickej. Prostě úplná pecka!
Vcera odpol, kdyz jsem se vracel z Dobrise na kole ;), tak u nutrii na stezce jela nejaka sfinga na ejednokole. Me tak vyosil ze stoickeho klidu, ze jsem malem skoncil u tech zviratek v objeti.
Společnosti? Společnosti jsou nebezpeční všichni blbové.
Blb za volantem je hlavně nebezpečnej sobě, ostatním blbům za volantem a všem ostatním, kteří s ním DOBROVOLNĚ plavou v jednom rybníce…, a to kontrolovaně podle zákona.
Ty jsi dobře naivní
A co to má sopečného s ebike, když kdejaký kokos na kole se motá úplně stejně…
Mysli než vybleješ takovou blbost. Debilové jsou v populaci všude, nebo si myslíš že najednou se všichni přesunuly na jednu skupinu?
Už aby byla zima. To rozdělí motoristy na řidiče a držitele oprávnění…
On tu někdo vede nějakou nenávistnou kampaň proti elektrokolům? Nevede. Proti způsobu jejich použití, prezentace a tím pádem proti některým jezdcům na nich? Možná.
V dnešní hyperkorektní době, kdy si každý jedinec obsah pojmů a jejich hranice vysvětluje podle sebe (a marketingu), se prostě stále najde skupinka remcalů, kterým to není jedno.
Sorry, pánové (a dámy), jízda na e-kole má v 99% mnou doposud pozorovaných případů s cyklistikou společné pouze použití jednostopého vozidla; čest výjimkám a hendikepovaným.
Mohu mluvit pouze za sebe, ale doufám, že se nedočkám doby, kdy by zde, na B-F, měla ékolářům pšenka vydatně kvésti, nedejbože se zde stali většinou. Možná jsem divný, ale mezi silniční, horskou, XC, CX, DH, trailovou, BMX, expediční, … (doplň si sám) cyklistikou (a také přístupem lidí k ní) na straně jedné a éčky na straně druhé, vidím/tuším/cítím jakýsi zásadní rozdíl. I cesta totiž může být cíl.
P.S. Na dostihy horekop.com i dolekop.com si bohatě vystačíme bez éčkařů, případně máme v záloze GPS, Strava.com a podobné výdobytky civilizace, kdybychom tam byli úplně sami a nikdo to neviděl. Na pohlazení ega, zbytnělého či malformovaného, každopádně žádné éčkaře ani éčkařky nepotřebujeme. Naopak oni potřebují cyklisty a jejich technické zkušenosti, když se jim na cyklistické části jejich e-samohybu začne cestou něco sypat; motorkáři jim nezastaví. :-)
Z části nemohu souhlasit. Jako cyklista se tím že jsem si nyní pořídil ebike nezměním. Stále jsem stejný jako dříve.
Ono je základ rozlišovat lidi podle chování, ne na jakém stroji jedou.
Co se bf týče, dnešní statistiky jsou je klasickému cyklo kruté, takže se asi bude éčko více rozšířovat. Ikdyž nyní se jedná spíše o moderní trendy.
Ale určitě si nemyslím že by klasické kolo zaniklo. To bylo, je a bude. Stále budou ti co jim klasika přináší radost a stačí na to a jak jsem již mnohokrát psal, je to dobře.
Naštěstí u nás nejsem svědkem toho že by se „válčilo“ a nevšiml jsem si že by se někdo choval nepatřičně jak na klasice, či éčku.
Prodejní statistiky odpovídají době, ve které je nemoderní chápat svět ve smyslu: něco za něco, všechno chce svůj čas, souvislost mezi příčinou a následkem existuje a projeví se.
Aktuálně frčí pojetí „za peníze, všechno, hned“. Přesně to táhne éčka nahoru – jednoduchý instantní zážitek. Uvidíme.
Ono to opadne.
Já mám větší strach z lidí co si éčka půjčují. Tam na to sedá z 99% amatér který je nebezpečný i sám sobě.
„Jako cyklista se tím že jsem si nyní pořídil ebike nezměním. Stále jsem stejný jako dříve“ – to si myslis jenom ty :-)
Ano správně, jen na mé mysli záleží. Co si myslí ostatní je jejich věc ;)
Ps: nevidím jediný důvod proč se stát někým jiným jen proto že mám na rámu baterii
Řeknu Ti, proč, případně mě oprav.
Cyklista řeší typicky otázky: zvládnu to technicky?, mám na to dost natrénováno?, mám správné převody?, mám s sebou dost pití/jídla (kde dokoupím)?, nedojde mi?, odhadl jsem správně trasu/délku/dobu návratu?
Když to nevyjde, tak příště lépe potrénuje, vezme více jídla, pití, vyjede dřív.
Typický ékolkář řeší: mám dost nabito?, rozvrhl jsem si dobře využití baterie?, kde cestou dobít?, co budu s tím těžkým xindlem dělat, až baterie dojdou?
Když to nevyjde, příště jinak nastaví „přípomoc“, koupí éčko se silnější baterií, silnějším motorem, nechá čipnout.
No to právě ale ne. Řeším úplně stejné věci jako dříve. Přesně to co popisuješ. Ty samé problémy. Baterii zrovna nějak neřeším. Jezdím i bez baterie, baví mě to. Pomoc využívám tam kde to silově už nedám, nebo kvůli kolenu. Typicky si pomůžu do kopce, nejsem zrovna vrchař a oddělat se na prvním kopci a jet domů nechci.
Problémy které si psal o ebike řeší amatéři, co na kole nikdy nejezdili. Ti budou řešit komfort s minimální námahou. Nikoli cyklista co vidí v ebike rozšíření své dovednosti.
Miluju krajinu, miluju techniku. Jsem vždycky nesmírně šťastný když něco složitého zvládnu. Silnice, cyklostezky, kopce, to mě vůbec nebaví.
Kopce, naštěstí, k cyklistice patří. Dolů, ale i nahoru. V terénu i na silnici.
Řešíš stejné věci, jako dřív, ale neboj, to je jen ze setrvačnosti, to časem přejde. :-)
Tak. Me kopce vylozene nebavily, kdyz jsem jezdil na 13.5kg MTB. Vzdy utrpeni motat nozickama jak blb, posouvat se rychlosti chuze, jen aby si clovek uzil sjezd. Pak jsem si poridil na jezdeni kolem baraku CX… v tu chvili me kopce nejak prestaly vadit. Pak prisla silnice a kopce me vylozene bavi :) Clovek se proste meni s tim, na cem jezdi :)
Kdepak, to není setrvačnost. Nikdy jsem neměl dobrý pocit ze zdolání kopce.
Řešit převody a podobně se musí stále. Stačí mít nějaké to IQ a je jasné že díky motoru se musí řešit o to více než dříve… Dříve to bylo stylem kdy jsem to ušlápl, nyní to dám i na těžší převod, což je ale špatně. Představ si že stojíš na pedálu váhou cca 90 kg a najednou ti k tomu motor přidá až 200%…No to fakt ne, kurwit řetěz a převody nezačnu ;)
Ps: ty řeči o tom že kopce k cyklo patří nemají význam. K cyklo patří i držkopády a nezlob se na mě, ale ty si mile rád ušetřím ;)
Krom toho, motor pracuje nejlepe pri tve kadenci 80–90tocek. Pri nizke kadenci pod 70ot clovek nevyuzije potencial motoru a spoustu kopcu by ani nemel sanci vyjet. Konkretne Steps je hoodne inteligentni moturek a zrejme prvni motor obecne, ktery mam rad.
Dokud jsem fyzicky ecko se stredovym motorem na pomerne kvalitnim kole nezkusil, tak jsem si spoustu veci myslel jinak a blbe. Pro me je ecko mnou postaveny na miru dobry v tom, ze vyborne doplnuje moje HT v treninku.
99% se od tebe liší v položce „doplňuje trénink na HT“. Konkrétně ve třech drobnostech: nic nedoplňují, netrénují, nemají HT.
Ja vim proto se od eckaru distancuju i kdyz to nejde. Krom toho ecko pouzivam pouze u nas v kotarech kdyz potrebuju narovnat kopce aspon trochu ;). Napr v Praze a pod bych si na tom pripadal jako blazen a dlouho bych se nemohl podivat do zrcadla, coz by mne tedy hodne vadilo a chybelo :)).
Přijde Ti Praha placatá? Já si naopak myslím, že právě Praha je pro ekola ideální.
Praha je silne kopcovita, myslel jsem to hlavne kvuli velke koncentraci zajmovych skupin a asfaltu a to moje ecko by se tam krom zmineneho hodilo jako cibule do slehacky :)
Ztratíš se tady a nikdo by se nepodivoval. Právě, že už to tady je tak masové.
To je ale prozření :-). Klobouk dolů, pane. Takhle by ty debaty o e-kolech měly vypadat. Vyzkoušet prakticky a pak sem napsat pro a proti.
Ano, dosel jsem zatim k zakladnimu duchovnimu osviceni ;)
…aneb když chceš s vlky žít, musíš s nimi výt…:))
Ale ja pjave nevyju ;)
Hm… zkusil jsem e-kolo… a šel si koupit silničku. A lehčí kola na bejka.
Jedna kolegyně si od mé ženy půjčila trekové kolo. Pevná, XT, jedoucí kola. Byla strašně překvapená hmotností a odpichem.
Spousta lidí si prostě koupí éčko bez toho, aby kdy v životě jeli na alespoň trochu lepším vlastním kole. Dát 80 do éčka je normální, dát totéž do klasického kola zavání známkou punku.
Jo… protože naposledy jeli na nějakém historickém Authoru nebo Olpranu z roku těsně po revoluci… tak mají představu, že kolo prostě nejede. A taky… kolik času asi většina takových lidí věnuje údržbě?
Fakt je, že kola od doby 29 er prostě nezrychlujou. Je to bída a je to jak na XC tak v Enduru.
Takže abychom zrychlili, začneme podvádět s elektrikou? To tedy ne. Navíc… kola sama od sebe zrychlovat nebudou.
Hele já to chápu, koupil sis nový kolo a kola a silničku a seš nasr*anej, že to pořád nejede. Ale já za to fakt nemůžu, nenacpal jsem ti nějakou neprodejnou předpotopní skladovku místo slušnýho ebika.
Ano, tak to asi je.
Ti druzí si vyberou, na kterou stranu mince se příkloní, kvalitní lehké kolo je v uvozovkách rovno ebike.
Každý případný kupující si musí říci klady i zápory, co jim daný druh kola přinese.
Mám silničku a koupil jsem si lehký kola na ebika. Ale dneska je krásně, vyjedu na klasice.
Máš kliku, že máš svůj les, kde můžeš jezdit..
Hele vážně, ono je to celý ještě horší, než normální kolo. Většina toho co vyjede z prodejny, je skoro nepoužitelný (normální kolo) a u Ebiků jsou to všechny. Takže pokud to člověk vážně nemá jako dopravní prostředek na silnici ale chce na tom trošku jezdit, potřebuje notně poladit. Jedna věc je nastavení pohonu, další pak volba geometrie a pak hlavně hmotnost. Kolo s 24 kg je prostě moc a plnohodnotně do vzduchu to dostat nejde. Jakmile se člověk dostane ke 20, tak se to už hodně přiblíží pocitu jízdy na normálním kole (myslím ve sjezdu a nebo v těžkých pasážích).
A aby to opravdu fungovalo, chce to prostě za to vysolit. HT s Bosch nebo Shimano motorem klidně za 100 tis. Kč mají naprosto nefunkční vidlici a řezení třeba Altus. O brzdách ani nemluvě.
Ale když to pak máš naskládaný do topu a seš ochotnej servisovat lehký, ale extrémně namáhaný komponenty, má to něco do sebe. Zkusil jsem na Levu jet delší vyjížďku, kde ten další jel na normálním kole a nastavil jsem si 10% dopomoc a chová se to pak skoro jako normální kolo. V takovýmhle provozu mezi 10 a 25% dopomoci (běžně je na nejmenší dopomoc nastaveno 35), by to ujelo něco jako 150–180km. Nebo to můžeš vzít někam pod kopec a vyjet na tom 1700m převýšení se střední dopomocí a užít si sjezd.
Postavil jsem si HT s hmotnosti 19kg ale cca kilo jeste sundam. Pneu mam jezdivy 2.4". U Steps je dokonala appka Unlocker s priplatkem za licenci. Cely kolo bych nekoupil ani omylem. Jednak jsem potreboval priblizit geometrii co nejvic HT a druhak jsem zvyklej na XTR- XT komponenty.
18kg bude velmi dobrý výsledek,to je asi tak smysluplný. Hele jde u toho Stepsu nějak nastavit akcelerace? Protože třeba Bosch ji má nstavenou strašně vysoko, takže jakmile se dotkneš pedálu, snaží se to zabrat. U Spešlu jsem to nastavil na nulu a pak se to chová jako steps..
Jj, da se ladit kroutak :) a procento pripomoci.
Jj, standartní app umí jen u každé volby minimun, normál, hodně.
Ale StepsUnlocker má více možností. Každou volbu můžeš měnit krouťák, % pomoci a výkon watt.
Takže můžeš nastavit přesné chování jak ti vyhovuje.
Tak to je dost dobrý! Protože to nastavení akcelerace je dost zásadní právě pro pocit „normální“ jízdy, ale hlavně pro balancování na kluzkým povrchu ve výjezdech…
Nj, za to vlastně můžou i prodejci. Z vlastní zkušenosti když jsem si ebike zkoušel. Ty blbci mi nastavili plnou dopomoc, asi abych si sedl na prdel jak to jede samo. Pak mají lidi mylnou představu o fungování ebike.
Co mě v první řadě zajímalo je fungování bez motoru. Chování kola, geometrie, manévrovatelnost a pak jakým způsobem mi může minimálně pomoci.
Zkrátka, amatér vezme cokoli jim prodejce nabídne, cyklista vezme to co mu bude vyhovovat. Ale vždy je rozhodnutí na něm, co bude preferovat.
…a nebo raději:-)
180 km, to vies ze jo :)) mam ho 2 roky
Naprostá pravda. To vyvrací ty neustále kecy o tom, jak na éčku stačí sotva točit nohama a jede to samo…
Zkusil jsem ho jako kompenzační pomůcku, ale jednou nohou bohužel vůbec nejde jezdit. Při nízké kadenci je ta dopomoc velmi bídná, navíc to reaguje na nerovnoměrné šlapání škubáním ( Bosch ). Ale se zvyšující se kadencí se to chová velmi kultivovaně a dopomoc je pořádně znát.
Takže se pokusím jít cestou „za své“, s převody 22/32 a 10–42. :D
To je právě vlastnost Bosche, snaží se moc zabrat i tam, kde to není potřeba. Zkus Brose, má dole podstatně větší krouťák.
Pravda je bohuzel jeste takova, ze ečka s motorem v zadnim kole dost casto jezdi na reostat ovladany palcem nebo rukojeti a slapat opravdu nemusis vubec. Nicmene tato ecka vetsinou jezdi tak pro rohliky nebo na pivo. Proste mezi ečky jsou velke rozdily a pravdepodobne i v tom, kdo je sedla. Do budoucna prijdou s masovosti ecek velke problemy, ktere budou zadat reseni. No, jsem na to zvedav.
To bohužel přijdou…
Nezbývá než doufat že je to nyní pouze boom a postupně se to protřídí samo a zůstanou jen ti co chtějí jezdit sami o sobě.
Moc to dramatizujete.To je jenom elektrokolo na kterém se jezdí pro zábavu.Až budete to samé řešit na elektromobilech, které vám naserviruji Eurohujeři, to bude teprve sranda.
To chceš jako říct, že rozdíl kolo – elektromotokolo, je stejný, jako auto s benzinovým motorem – auto s elektromotorem?
Ano je to stejné. Oči přilepené na indikátoru dojezdu , kde to nabiju, co budu dělat ,až mě dojde baterka.
Logicka predstava i kdyz v realu neni tak hystericky patologicka jako tvuj prispevek.
Hlavně, že zde nejsou hystericky patologické příspěvky na téma ebiky.
Když ti na smíšené cyklostezce vlítne mezi děti jedoucí po kraji v helmičkách 150ti kilové monstrum se sluchátky na uších 40cítkou, tak máš patologickej hysterák jak vyšitej..:))
Njn, blbci jsou všude, bohužel.
Jde jen o síť dobíjecích stanic. Pokud pojedeš s benziňákem na Sibiři v tajze, tak by byl tvůj pohled asi taky přilepen k „indikátoru dojezdu“, kde natankuješ a co budeš dělat, až ti dojde benál.
„Možná jsem divný, ale mezi silniční, horskou, XC, CX, DH, trailovou, BMX, expediční, … (doplň si sám) cyklistikou (a také přístupem lidí k ní) na straně jedné a éčky na straně druhé, vidím/tuším/cítím jakýsi zásadní rozdíl“ – to to mas hezky zaskatulkovane, ale v realu je ten svet trochu slozitejsi, jak si ten tvuj kastovni system poradi s nekym, kdo jezdi jak to xc, tak obcas dh, obcas blbne na kole na trailech, driv jezdil na bmx a nyni k tomu tu a tam vytahne emtb
A kolik vás takových je, pane Mára? Spíš to vidím tak, jako éčko místo XC, CX, trailu a vůbec všeho.
Stačí si projít závěrečné titulky pořadu (e) bikesalon. Tam jsou asi tak všichni, kteří občas střídají e-kola se skutečnými koly. Jinak o nikom takovém nevím ani jsem o něm neslyšel.
Vzdyt mas jednoho takoveho primo pred nosem, vsemi oblibeny uzivatel Zdendys :)
Osobo, neberte si moji přezdívku do ust, kdyz to napisi slusne. Ano, stridam, ale ecko pouzivam pouze logicky jako kompenzacni pomucku ke kolu pri kompenzacnim treninku :). Eckari at me netahaji mezi sebe, jeste bych se s nimi mohl dostat do nejake slamastyky :)
:-)
A *****
Bikesalon je komercni picovina pro pitomce.
Jo, dneska mi jeden ******* na ekole nedal přednost na kole, jel jsem zprava. A ještě ten ***** cinkal zvonkem a rozčiloval se…
Bych to normálně střílel, bez soudu, hned to zabít!
Pochcat motůrek si mu měl!
Ale motůrek za svého majitele nemůže a nezodpovídá. Proč ubližuješ nevinným.
a hurá ronit slzy na webu…
dnes jsem po delší době potkal opět elektromopedistu, řídil svůj elektromoped do mírného kopce a nešlapal, jen na tom seděl jako vosa na bonbónu, už byl línej i šimrat tomu pedály
Ano, to jsi potkal elektromopedistu, ne elektrocyklistu. A nepopírám existenci těchto individuí, jsem si ale jistý, že těm je sama existence nějakého bike-fora naprosto u zadele.
to je jen konstatování o četnosti výskytu, nic víc, se zádelovitostí B-F to nemá co dělat
jinak elektrocyklistou se stanu já příští rok, protože si chci na jedno kolo pořídit SRAM eTap
Trepi dooost, měj na mě ohledy, nemůžu se v kanclu před lidma tak tlemit .-)
proč? alespoň v kanclu zavládne všobecné veselí, člověk je celej den zavřenej v práci jako v díře, trocha zábavy neuškodí, resp. proč myslíš, že sem chodím během dne?
Když my ve středu máme hodiny pro veřejnost :-))
no tak bude zábava veřejná, však píšu „všeobecné veselí“
Ty vole, takovej elektroodpůrce a bude si cpát na kolo bezdrátovku? Co, bolej prstíčky, nebo začínáš měknout?
až začnu měknout, pořídím si elektromoped, zatím je důvodem pouze fakt, že na to mám
Zacina „to“ e-řazenim a buhvi u jakeho ecka to skonci ;). Srandicka sportovče a ty ja mam rad ;)
ty vole, tak to s tím eTapem asi ještě počkám, protože bych na elektromopedu skončil fakt nerad
Jasny a chapu ale vis jak to v zivote je : clovek míní, Panbuh meni. Ja mam teda ecko pojaty trochu jinak nez 99% uzivatelu ale musim rici, ze je to nejlepsi a nejzabavnejsi trenazer na kterem jsem kdy drepel. Poslu ti foto ;)
může být, já to neodporuju, třeba si vypneš motor a používáš to jako silový trénink s odporem, ale já bych si na tom připadal jako puchejř, takže když potřebuju silový trénink s odporem, běžecký nebo na kolcích, beru sebou popruh a s dcerou se střídáme kdy jeden tahá druhého, to je zase moje pojetí
Pouzivam to jenom kdyz jsem unavenej z kola a chci resp potrebuju ;) jezdit a roviny u nas nejsou. Bez motoru do kopce me to jeste nenapadlo, silovy trenink by to byl hodne dobrej ale to mam rad na kole, tam si chrochtam a na etrenazeru ;) by mne to nebavilo.
Trepi, tak tedy rovnou do něčeho takovýho, ne?
na to bych neměl koule
A když mám na kole elektrická světla, je to také éčko?
Mám přejít na ekobiolucerničku s lojovou svící?
jo, jo, je nutno rozlišovat a být přesný na úrovni terminologie, takže pokud má jízdní kolo něco ovládané elektronikou, třeba řazení, je to elektrokolo
pokud to má motor a pedály, je to buď moped, pokud to má spalovací motor, nebo elektromoped, pokud to má elektromotor
pokud to nemá pedály, kterými by šlo případně motoru dopomáhat (ať už to většina řidičů mopedů dělá či nedělá) je to skútr, motorka, atd.
v tomto ohledu naprosto souhlasím s autorem vlákna, elektrokolo skutečně NENÍ elektromoped/skútr
a basta fidli!
Přijdu domů, shodím oblek a kravatu, vytáhnu čistou kostkovanou košili, vrazím pecky do uší, vytáhnu nabíječku z elektrokola, nažhavím projektor Zwiftu, v compu navolím online uphill weltcup challenge, zapnu turbo fullgas režim a valím, prostě valím!
takže jsi hipster-elektrotrenažérista?
Nejsem přece lůzr, abych na svém éčku jezdil mezi plebsem venku.
Chce to bydlet na samote u lesa, jezdit ve vsedni dny ve hvozdech a o vikendu odpocivat malovanim chaloupky ;)