Měl jsem dnes chvíli čas a tak jsem rozdělal svoji vidli Epicon TAD 09, kterou mám připravenu na montáž na kolo, abych zjistil co vše bude třeba upravit a sehnat si příslušný materiál.
Tak tedy několik postřehů-viz obr níže.
- 1.Předělání na Olejové mazání. Kdosi po mne chtěl podrobný návod-No v podstatě je třeba min vyčistit vnitřek od vazelíny a utěsnit šrouby u dolních nohou vidle. Používám většinou tvrdá tenká gumová těsnění, které nasadím na šroub a pevně dotáhnu.-nejjednodušší úprava.Před našroubováním těch šroubů je třeba těmi otvory dovnitř nalít mazací olej.
- 2. U vidlice se mi moc nelíbí originální těsnící kroužky mezi vnitřní a vnější nohou-tzv. stíráky, které tam jsou. Břity nejsou dostatečně ostré a poddajné.Navíc pružinka stahující břity je tam vždy jen jedna zvenku-Rock Shox má navíc i jednu zevnitř. Pod těmito kroužky již není moc místa na instalaci molitanových kroužků, které by mazaly vnitřní nohy, ale mělo by to stačit-kdyžtak molitanové zůžím. originální kroužky pod stíráky nejsou molitanové, ale z jakési gumy, aby rozetíraly vazelínu.
Takže toto vše vyhodím a nahradím jinými mazacími a těsnícími kroužky-zkusím zda budou pasovat z Tory či Reby.
- 3. Teď k pružení. Na fotce je patrona TAD. Délka pružiny určuje v jakém rozmezí jde páčkou nastavovat zdvih, čím kratší je pružina jím více jde vidlice snížit s otevřenou páčkou. V okamžiku, kdy se totiž setká píst co jde shora při snižování s tím pístkem co je na konci pružiny, dojde k uzavření pozitivní komory a vzduch tak nejde přepouštět to negativní a tedy vidle nejde snížit více.Osobně jsem chtěl pro sebe nastavení zdvihu páčkou z 0cm do 140cm.tedy jsem pružinu, včetně té umělé krytky a toho pístku na konci pružiny odstranil.Snížím si tak progresivitu chodu-nebude tam už hrát žádnou roli ta pružina a snížím si tak i odpor-bude u jeden pístek méně.
- 4.TAD patrona chodí k mému překvapení velice slušně bez odporů, nicméně, při nastavení max zdvihu 140cm tam jako negativní pružina působí jen gumový delší kroužek. Při nižším zdvihu je jako negativní komora vzduch který se tam dostane z pozitivky při snižování. Pokud by chtěl někdo používat zdvih 140 a více(netestoval jsem zda větší zdvih je možný z důvodu délky vnitřních nohou a délky tlumiče) bylo by vhodné tuto gumu vyměnit za negativní pružinu.
- 5. A konečně poslední věc-největší zklamání vidlice byl tlumič. Je to stále to samé. Robustní kovové-OK. Ale bohužel je tam příliš tvrdá pružinka , která drží záklopku ventilu který se otevírá při propružení kompresi, vidle by tak jistě byla méně citlivá. Obecně je třeba toto tedy napravit-o tom tu bylo něco v minulosti-vyměnit pružinku za jinou nebo snížit její tvrdost. Osobně uvažuji, že bych použil kompletně jiného pístku od RS.
- 6. dalším problémem je Olej v tlumiči.Osobně se mi zdá že docela extrémně pění. Nahradím ho tedy jiným, co mám ještě z dob úprav RS Duka. Používám oleje co používají motorkáři, jen na mazání doporučuji sehnat RedRum od RS.
Celkově vidlice působí slušným dojmem, většina věcí z kovu-minimální odpory. Bohužel je třeba upravit tlumič, vyměnit stíráky a oleje, předělat na olejové mazání a pohrát si s TAD patronou. také se mi docela zdají úzké(kruciš teď mi vypadlo názvosloví)-ty kroužky které jsou ve vnějších nohách a jsou ve styku z vnitřníma-takže uvidíme zda nebude mít dříve vakl.Měl jsem asi štěstí na kus, protože i po odstranění vazelíny vakl nemám a odpory vidlice jsou nadprůměrně dobré.
Kdyby někdo chtěl přispět se svými zkušenostmi ohledně úprav nebo doporučení při úpravách či ohledně rozborky nějakého Suntouru má v tomto threadu příležitost. Též očekávám že zde bude i nějaká ta debata, ale prosím žádné hádky, žádné osočování někoho z něčeho žádné urážky sprosté výrazy apod. Kdyžtak prosím k věci ohledně vidlic Suntour. Nepíši to jako návod neboť si teď musím zařídit materiál k některým z úprav, které jsem zde nastínil.