• Kouba1

    Koupil jsem kolo favorit s dobovými díly campagnolo, cinelli atd. Rám mě moc nezaujal prostě normální Favorit ale když jsem zjistil že sedlovka je 26.2 campagnolo tak jsem začal přemýšlet jestli to není F1. Má na přední trubce naletovaný takový výstupek pro pumpu a kované patky. Je to rok 71 a za číslem směrem ke štanglím je vyraženo číslo 1 a ještě má vyřazené úhly na předních mufnách. Zakončení horních štanglí je jako normální favorit, opravdu nevím jestli to je nebo není F1. Pro lepší představu přikládám foto.

    0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • standoslav  

      Koncovky jsou moc krásně vyměněné, ale to na saltr už ne, ale i tak je to obyčejné Favo a za ty roky budou ty trubky ,,trop" , tzn. se to brzy zbortí. Hodnota dnes = 0

      1 0
    • cibi  

      podle těchto fotek bych to tipnul klasiku (po domácku) upravenou.

      Pokud je opravdu sedlovka 26.2, tak si posviť do trubky, jestli v ní není šikmý přechod ( schůdek)- vystružená

      z 25.8 na 26.2 (nebo do ni strč vhodnou dlouhou trubku)

      Ještě bych poprosil o lepší fotku těch předních mufen, nic tam nevidí.

      1 0
      • Kouba1  

        Ta trubka je vevnitř na začátku stočená na 26.2 sedlovku ale dál už nejde takže jste měl pravdu, já s tím stejně počítal já jsem to koupil kvůli dílům ale říkal jsem si že ten rám může být cenný ale není možná to je právě f12 protože tu doma mám taky a ten rám je hodně podobný

        0 0
        • Prazak0  

          Myslím, že ani rám F1 není nijak zvlášť cenný. Svého času to bylo na příděl, běžně to nešlo sehnat, jen přes oddíl. Ono bylo problém sehnat i obyčejného favorita pro širokou veřejnost. Dnes lidi ty favority různě renovují, já se ho zač. 90. let rád zbavil a zpět bych nechtěl. Pořídil jsem pak místo toho rám od Bareše s podobnou geometrií na trekové kolo, byl tuhý oproti rámu favorit. F1 se vyráběly z českých trubek s legované oceli CrMo 25–4, což je nízkolegovaná ocel, řekl bych taková základní, co není jen uhlíkatá ocel. Nezeslabované, ale daleko lepší a zřejmě i lehčí. Z mého pohledu jsou ty staré rámy či kola od Bareše z 90. let minimálně stejné nebo spíš lepší než co byla běžná F1.

          1 0
          • Kouba1  

            Já mám ocelového Kovaříka z 90.let a je to lepší svezení než na F1s kterou mám. Nejlepší jsou ty na míru vyráběné Šírery, Bareše, Kovaříky a Štěrby podle mě, jsou dělaný lépe než F1 a jsou prostě lepší. Ale zároveň F1, F1s, F1ss jsou legendy a jsou oblíbené také to jsou dobrá kola ale jejich hlavní hodnota je historická a sběratelská.

            1 0
            • Prazak0  

              Vidím to podobně, F1 mi přijde taky slabší než rámy od uvedených výrobců. Z nich byl Bareš asi nejlevnější, ti ostatní zas byli zas nejlepší kvalita, ovšem dražší. Těch českých výrobců bylo asi více, a zřejmě vše lepší jak F1. Nechápu tu sentimentalitu, proč lidi renovují staré favority. U rámu z 50. let snad nějaké sběratelství, ale obyčejný rám případně i F1 někdy z 80. let, tak radši i rámy z 90. let od zmíněných výrobců.

              0 0
    • Prazak0  

      Tak zadní stavba u obyčejných favoritů mívala plech, tady je navařená nebo naletovaná trubička, mohlo by to být F1. Ta mívala i kratší zadní stavbu, u typické favorita pro veřejnost byla zadní stavba dosti dlouhá, u sportovních a závodních verzí byla kratší. Ale componenty campagnolo šlo dát i na obyčejný rám.

      0 1
      • cibi  
        • trubička je u F12special (rozlišovačka od F12, jinak stejné rámy)
        • trubička byla u starých rámů (196×) (ale nevím jestli i 1971)
        • byl předchůdce F12 / F12 special který měl kované koncovky bez návarku

          označení bohužel nevím z hlavy – mám pocit že F11

        spíš mne mate ta sedlovka 26.2…

        0 0
        • Prazak0  

          Asi ano, já pamatuji ze svého kola, co měl bratranec o 6 let starší kolo, asi tam byla trubička. Přijde mi, že ty favority čím dál více šidili, čím netvrdím, že ty staré pro veřejnost byly nějaký zázrak. U závodních kol to bylo něco jiného, pro špičkové závodníky, tj. reprezentaci, tam šlo spíš o značku a ruční výrobu rámů. U bazarového kola bych dnes voli spíš Bareše z trubek z Chomutova než favorit F1.

          1 0
          • Hrabex1  

            Obycejny favority urcite cim dal vic sidili. Koncem 80. a zacatkem 90. let to byla tragedie.

            0 0
            • standoslav  

              Já jeden rám F12 koupil +/- 1983, postavil jsem si na tom Favo na leden/únor, dostalo první roky dost zabrat ve snehu, pak přestavba s lakem asi 90, šiška atd a slouží dodnes, na krátké trasy po stezkách na pivo, ale je posledních 30 let v suchu.

              0 1
              • Prazak0  

                Tak jako kluk pamatuji, jak lidi jezdívali na vesnici do hospody nebo na nákup na kolech z první republiky. Mnohdy ta kola nebyla ani schovaná ve stodole, jen aby na kolo moc nepršelo, záleželo, jak pak foukal vítr. Jako užitkové kolo pro ježdění na vesnici ap. stačí v zásadě jakékoli kolo, samozřejmě kde jsou kopce, tak to chce odpovídající převody. Člověk si musí vybrat třeba u jízdy do vedlejší vesnice někam k vodě. Jestli pojede na kole, na kterém tam dojede, kolo mu nikdo neukradne, případně to nebude velká škoda. Nebo chce mít příjemnější pocit z jízdy, zas to kolo musí trošku hlídat, bude dávat i pozor na věci, aby se zbytečně neodřel lak ap.

                0 0
            • Prazak0  

              Já měl favorita někdy kolem r. 1975, předtím jsem jezdil na bratrancově. Ten nový byl v něčem horší, i když třeba ty brzdy měl centrix.

              0 0
              • standoslav  

                To by mne zajímalo kde je šidili ? To přece už ani nešlo, 60–85 furt to samé, prostě tři varianty Fav. ramu a na kole zastaralé součástky, 30 let za světem. Jen ta přehazovačka Plast/hliník se povedla.

                0 0
                • Prazak0  

                  Asi toho bylo víc, místo trubičky vzadu, tak jen plech. Pamatuji třeba sedlo, u mého kola s ním byly potíže, ač bylo kožené. U kola bratrance, které bylo o nějakých 6 let starší, tam potíže nebyly. Součástky méně vydržely. Proti tomu staršímu kolo, co srovnávám, tak já tam měl dvojtác, on jednotác. Ale přišlo mi, že kvalita šla dolů a hlavně mezera proti pokroku na Západě se stále zvětšovala. Asi když favority začínaly, tak mohly být zhruba na stejné úrovni jak západní kola podobného určení.

                  Na to, že chybí pořádná kola pro mládež, si stěžoval např. trenér Kamil Haťapka. V oddílech pro mládež přitom dostávali poukazy na kola s rámy F1.

                  Dnes si už nedovedu představit vyjíždět prudké kopce na převod 46/20. Nechápu sentimentální vzpomínky, tu nostalgii po starých favoritech. Byly na úrovni supermarketových kol.

                  0 0
                  • standoslav  

                    Toto celé byla jen ostuda a že nám to stačí, i tak byl těch kol za mizernych 1500 nedostatek. Co bylo otců, co slíbili dětem za vysvědčení kolo F a pak měli u dětí jen ostudu, že to neuměli sehnat. V 50 tych jsme možná drželi ,,krok" a pak už jsme jen ztráceli, no a že pár Fav. (50 asi) /rok, bylo na úrovni, to bylo dost málo.

                    0 0
                    • Prazak0  

                      Bohužel tehdy byl problém sehnat i toho favorta nebo esku. V 80. letech jsem měl favorita jeden čas nepojízdného, se servisem nebo náhradními díly byl problém. Takže pár let jsem jezdil na libertě, kolo s třemi převody, převodník 46, pastorky 16, 18 a 20. Ráfky masivní ocel, aspoň nepraskaly jak ten z favoritu. Některé díly s nápisem favorit, rám byl horší, hlavně ten střed, špatně se to seřizovalo. Možná ta nostalgie po favoritech je z té doby. Pamatuji i jak jsem v býv. vých. Německu kupoval obyčejný hliníkový ráfek, pak to nechával vyplést mimo Prahu.

                      Favority bývaly na pohled hezká kola, což o libertách tvrdit nešlo. Kvalita ale mizerná, na všem se šetřilo. Pamatuji, jak zač. 90 let jsem byl rád za šroubovací vícekolečka s 26 zuby, později i 28z a kliky Walter, dříve nedostupné, kde malý převodník měl myslím 42z.

                      0 0
                      • UHU  

                        nebo 54–44?

                        0 0
                        • Prazak0  

                          Myslím, že velký byl 53, malým si už nejsem jist. Pár let poté jsem přešel na Shimano 105, trojpřevodník 52–42–30.

                          0 0
                          • FrŠv  

                            54–44 je správně.

                            0 0
                            • Jáchym 1  

                              Taky jsem je měl na fávu.Nechápu,jak jsem to,,utočil,,No,bylo to minulý století

                              0 0
                              • cibi  

                                já se taky hlásím do klubu, jen vzadu jsem měl šestikolo 16–28 a časem dokonce 16–32.

                                (tam jsem si teda pastorek dělal sám)

                                No a 44 jsem měnil po dvou letech za 42, nějakým omylem se objevila v obchodě :-)

                                0 0
                            • UHU  

                              že jo :)

                              0 0
                            • Prazak0  

                              Nevím s jistotou, já toho Waltera kupoval někdy zač. 90. let, ale i dříve, že vyráběli sestavu 54–44 neznamená, že neexistovalo třeba 53–44 nebo 53–42.

                              0 0
                              • Jáchym 1  

                                Tak to by nám rozsoudil p.Zatloukal.

                                Já o origo Waltrech v jiné skladbě nevím.

                                Začali to pak kopírovat borci ve Žďasu.Možná tam.

                                0 0
                                • cibi  

                                  Pokud si pamatuji, tak v návodu byly zmiňovány i převodníky 52/42.

                                  Ale reálně jsem viděl jedině ty 54/44.

                                  Prosím, kdo je pan Zatloukal?

                                  0 0
                            • standoslav  

                              Kdyby toho W.delali tak o 20 let dříve, bylo by to super.

                              0 0
                              • Prazak0  

                                Oni ho snad dělali, ale nebyl volně k prodeji. Stejně jako F1, běžně byl problém sehnat vůbec nějakého favorita, F1 bylo na příděl pro mladé závodníky do oddílů.

                                0 0
                                • cibi  

                                  Waltr se začal dělat kolem 1987, v rámci akce 1% pro trh (nebo tak nějak).

                                  Každý n.p. měl vyrábět 1% výrobků pro zpestření trhu.

                                  Walter kromě cyklo komponentů vyráběl i karabiny a osmy pro horolezce.

                                  Kliky byly volně koupitelné, ale asi tak volně jako Favority.

                                  Koupil jsem je po roku každodenních návštěv prodejny „kola-šicí stroje“

                                  Favority měly za ten rok asi 2–3×…

                                  Používaly se i jako výbava „přídělových“ kol pro sportovní oddíly- zejména z důvodu úspory deviz.

                                  0 0
                                  • standoslav  

                                    Tzn...... že kdyby se vyráběly v r.67 tak by to bylo fajn. Jo a bylo to tak, kdo neměl známost v obchodě, měl smulu, ale to vlastně bylo ve všem tehdy.

                                    0 0
                                    • Prazak0  

                                      Mně by stačilo, kdyby to vyráběli někdy kolem r. 75 a hlavně dávali to na běžně prodávaná kola. Favorita jsem tehdy dostal jako kluk, nevím, kdo a jak to sháněl.

                                      0 0
                                  • Prazak0  

                                    Tak kolem r. 87 se favorit dal sehnat těžko. Jednou jsem viděl i jakési polské „silniční“ kolo, bylo to myslím horší než favorit. Tehdy jsem asi už měl koupenou tu libertu, ale stejně jsem váhal.

                                    Walter dělali snad v Motorletu Jinonice, značka snad od původního názvu firmy. Že něco takového existuje jsem se dověděl vlastně až v práci po revoluci, tehdy jsem nějaký čas pracoval mimo Prahu, od kolegy. Myslím, že měl i F1.

                                    0 0
                                    • UHU  

                                      tak zase to nebyl žádný zázrak – kromě klik v našich podmínkách. Třeba přesmykač s plastovým vodítkem měl výhodu, že při škrtání řetězu nevrzal :), řadící páčky s obráceným ucḧycením lanka, atd. Celá sada v krabici stála tuším kolem 1200Kčs.

                                      0 0
                                      • cibi  

                                        Kliky stály cca 1400, pokud si pamatuji.

                                        pro porovnání – Favo(F11/F8?) s 2×4 převody bylo za cca 1200

                                        0 0
                                    • KUBULA  

                                      Neradilo to sice uplne extra, ale porad je to nejlehci seriove vyrabene razeni na svete.

                                      0 1
                                      • UHU  

                                        nejlehčí přehazovačka byla favoriťácká, tu dávali na západ od nás na vytuněná 5kilová kola

                                        0 0
                                        • Vilém  

                                          A pritom to byl obslehly zapadni vyrobek.

                                          0 0
                                          • Janes  

                                            Můj první Favorit měl tuhle krasavici :-) Řetízková přehazovačka Union na Favorit z padesátek.

                                            0 0
                                            • UHU  

                                              taky mám, byla na Favoriẗu z 58 nebo 59

                                              0 0
                                              • KUBULA  

                                                Byla na favoritech uz od 51

                                                0 0
                                                • UHU  

                                                  to je možný, ale to jsem měl teprve Pijonýra, kterého mám na půdě dosud :)

                                                  0 0
                                            • marttoni  

                                              Také jsem jí na kole měl a hrozně jsem se za ní tenkrát styděl. Tak jsem jí vyhodil a koupil si tu poloplastovou. Ten předchozí celý kovový typ, který se mi líbil více už k sehnání nebyl.

                                              0 0
                                              • standoslav  

                                                Ta celokovová byla za trest, dala se těžko seřídit, ta plast/dural byla a je geniální.

                                                0 0
                                                • marttoni  

                                                  Je to možné, asi 14 dní jsem měl půjčené kolo s tou kovovou přehazkou a žádný problém jsem nezaznamenal…teda až na to, že mi v ní praskla ta pružina, tak jsem šel opět pro tu plast/dural. Ani nevím, jestli to kamarádovi vadilo, že dostal tuhle novější. Netvářil se nějak nadšeně:-)

                                                  0 0
                                        • KUBULA  

                                          Myslim ze nemas pravdu.

                                          0 0
                                    • Jason Voorhees  

                                      To Polský jsem měl, Universal v modrý metalíze. Vpředu myslim jenom jednotác, vzadu 5 nebo 6 koleček, ty jsem si pak nechal přeskládat. Páka řazení na beranech.Podle mýho to bylo s Favoritem tak nastejno.

                                      0 0
                                      • Prazak0  

                                        Asi jsem to měl tehdy koupit, zřejmě to nebylo horší než favority v té době, ale měl jsem k tomu trošku nedůvěru. Řazení na řidítkách bych si nechal líbit, dnes to je samozřejmost.

                                        0 0
                                  • cibi  

                                    jo a Walter kliky jsem koupil tady:

                                    https://lh6.googleusercontent.com/…rb_qf-=w1280

                                    Ta fronta vypadá, jako kdyby přišly Favority, normálně býval kratší…

                                    0 0
    • standoslav  

      U starých 12 tek byla na brzdu ,, trubička " , plech začali dávat až v dobách když se rámy začaly spojovat elektrikou (taková ta brambora spojující každou mufnu s trubkou) . Toto je prostě rám bez jakékoliv hodnoty.

      1 0
    • Rychlodrak-Falco  

      Zdravím mám také dotaz ohledně Favoritu. Chtěl bych koupit toto kolo, ale nevím úplně o jaký model se jedná.

      0 1
      • Tomcat  

        Investični Favorit F1 to nebude , on to nebude Favorit vůbec.

        0 0
      • 123J  

        Dobře převařený fávo

        0 0
        • Tomcat  

          Podle několika znaků to není žádný Fávo.....

          0 0
          • KUBULA  

            A na to jsi prisel jak?

            0 0
            • Tomcat  

              Takže podle mě:…

              • sériové číslo nemá formát Fava 76
              • vedení k zadni brzde horní neodpovídá
              • vedeni dole na středu neodpovídá
              • vedeni na spodni zadni vidlici neodpovídá
              • držak pumpy je kde ?
              • horni mufna u zamku sedlovky vypada lehce jinak
              • patky vypadají lehce jinak

              Takže je to podobny kolo , hodne novější od firmy která by nic tady neřeklo ale paknou a presamolepkovat na Favo je hned cena o xxxx,– vyšší.

              0 0
              • Vilém  

                Seriove cislo mi prijde, ze prave je ve formatu Fava.

                Zbytek ´bych rekl, ze ma na svedomi nejaky dobovy kutil, ktery to pomerne pekne prevaril.

                Horni mufna jak na obycejnych favech, ale tomu zase neodpovida stredova mufna, ktera nema svar, nebo je hodne dobre zakamuflovany.

                0 0
                • Tomcat  

                  Mám za to že za Fkem by mělo být šestimístný.

                  Ale autentický, tedy drahý Fávo , to prostě není. A vyjde to nastejno jako starý Olprany , Reta., Herculesy atd… Tedy 1Kg Fe / xx Kč

                  0 0
                • KUBULA  

                  Kdyby byl jsko zaklad Favorit Special tak tam ten svar nebude, pokud se nemýlím.

                  0 0
                • Petr Ch  

                  Svar na středové mufně vidím, je ale přebrušovaný. Vede v místech, kde jsou naletována rádoby oka pro lanka.

                  0 0
              • KUBULA  

                Ty hele videl jsi nekdy jak vypada F1? Ne ze by toto mela F1 byt, ale nekdo se tomu snazil priblizit. Favorit je to 100%.

                0 0
        • Petr Ch  

          Ano, pěkně upraveno to je, ale konkrétně tento rám je bláto, že většího už není.

          0 0
      • KUBULA  

        Je to Favorit z roku 76. Podle uchyceni sedlovych vzper to ale nevypada na F1.

        0 0
      • Petr Ch  

        Jak píše KUBULA. Rám je Favorit z roku 1976. Plus ho někdo předělával. Jedná se o úplně nejnižší modelovou řadu, navíc vidlice není původní, možná ani Favorit. Jinak tohle kolo je úplně bezcenné, nedal bych za něj ani 3000,–. Přední výplet o vyšším počtu drátů, jak zadní, hovoří za vše. :(

        0 0
      • cibi  

        F12/F12special, zkrácený, +návarky, nejspíš vyměněná trubička pro zadní brzdu.

        (teoreticky to může být i favo s původně plechovými koncovkami)

        Vidlice zřejmě není Favorit (chtělo by to lepší fotku)

        Materiál 11523, tj to co se označuje „hi-ten“ tj běžná konstrukční ocel.

        I přez zkrácení to bude (zřejmě) měkké.

        Jako, hezká práce i lak, ale pokud na tom chceš jezdit kup si něco z 90. let – Forta , Bareše, Colnago… z Cr-Mo.

        0 0
        • tompca  

          To vypadá na úpravu Favorita od p. Hanouska (měl dílnu v 80. letech v Praze na Žižkově a pak na přelomu 90. let u Balabenky), měl jsem to od něj úplně stejně:

          • trubička pro zadní brzdu s kostkou
          • zkrácená zadní stavba + jiné mufny
          • očka pod středem pro vedení lanek
          • narovnaná a zkrácená vidlice + dával i jinou korunku a samozřejmě chrom alá Colnago
          • dvoubarevný lak

          Měl jsem podnebné upravený Speciál také z roku 76, ještě si pamatuji, jak se to do kopce kroutilo.

          1 0
          • tompca  

            Jestli dobře vidim, tak jsou na rámu i přivařené úchyty na řazení.

            0 0
    • Aviatik  

      Trochu to oživím – co je tohle za Favorita? Rok výroby 1977, úplně obyčejný nebude (kované patky, úchyt pro přehazovačku, čepy pro páčky přehazovačky), nejspíš napadeno kutilem (vedení bowdenu zadní brzdy vnitřkem), osazeno směsicí levných nepůvodních komponentů.

      0 0
    • Mato112  

      Zdravím, viete mi poradiť o aký rám Favorita sa jedná, resp. či je to napadnuté kutilom ? Sedlovka má priemer 25.7 .

      0 0
      • Tomcat  

        ano napadené kutilem

        0 0
      • Vilém  

        Ty mufny na hlavove trubce mi nepripadaji jako Favoritacke.

        0 0
      • cibi  

        Obyč rám, někdo si pohrál.

        čti „napadeno kutilem“

        Můstky na zadní stavbě rozhodně neodpovídají roku 86.

        Pěkná je ta narovnaná a zkrácená vidlice.

        zborcené ouško pro šroub sedlovky znamená z mého pohledu konečnou.

        0 0
        • Hrabex1  

          zborcene ousko jsem mel i ja i vsichni z meho okoli. Sedlo bylo treba poradne stahnout, protoze tak to ma byt, tak je to spravne.

          1 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.