Ahoj všichni.
Protože diskuzí „přední světlo na kolo“ je tady nespočet a omílají se pořád dokola stejné věty, stejné značky, stejné spokojenosti i nespokojenosti, rád bych k tomu přidal ucelený pohled na jedno z těch světel, protože takový jsem tady nenašel. Snad to někdo ocení a pomůže mu to při výběru. Tímto také děkuji všem, kteří mi svými příspěvky na tomto fóru přímo i nepřímo pomohli s výběrem všeho možného i nemožného.
Světlo: Fénix BC35R
Používáno od: 01/2020
Primární použití: gravel bike, commuter.
Co jsem od světla chtěl, když jsem vybíral:
Integrovaný akumulátor.
Oříznutí kužele shora.
Jedno „nastavení“ pro celou cestu. Dostatečný světelný komfort pro mě bez nutnosti neustále měnit svícení s ohledem na ostatní účastníky, zapínat/vypínat „dálkové“ apod.
Dostatečnou svítivost pro můj styl jízdy (viz nadpis „přísně subjektivní“…).
„Příjemnou“ barvu světla.
Jediný světelný zdroj. Ne doplnění např. čelovkou.
Tak a teď k hodnocení, část po části, to nejdůležitější na konec. Vše berte jako moji osobní zkušenost podloženou celoročním používáním při jízdě v šeru i za úplné tmy, na silnicích a cyklostezkách v obci i mimo, polních cestách a v nenáročném terénu. Pokud něco nezmiňuji, tak mi to vyhovuje, nebo ani nevím, že bych to měl hodnotit. :-) Takže čekejte spíš výčet toho, co se mi nelíbí. Rovnou dodám, že nevím, jestli bych si jej koupil znovu. Spíš asi ne. Ale zároveň nevím, jestli bych byl spokojenější s některým jiným modelem fénixu či jinou značkou za podmínky splnění mých požadavků. Takže možná spíš asi i jo – jestliže si tohle Fénixové přečtou a udělají BC45R :-).
Držák světla
Po jednom roce nejde poznat, že by se používal – a to světlo nasazuji a sundávám při každé jízdě. Světlo perfektně drží, nic nehrká.
Světlo má těžiště proti držáku vepředu, tak se bohužel musí šroub opravdu hodně dotáhnout, aby se držák ani nehnul. Alespoň kombinace jejich gumiček a mých řídítek klouže víc, než bych čekal.
Otočný mechanismus mezi objímkou a ližinou pro světlo má mírnou L/P vůli. S tím se dá žít. Co mi však vadí – možnost L/P nastavení má pro mě nepoužitelný hrozně dlouhý krok (otočení o několik stupňů). Při mírných ohybech trubky řídítek hned vedle představce to nemá význam. Leda, že byste chtěli svítit na krajnici s cílem neoslňovat. Když už tam ten kloub a imbus dali, klidně by to mohlo fungovat stylem povolit-nastavit-utáhnout. Řešením je vypodložení objímky. Nebo to prostě neřešit, že vám to nesvítí dokonale přesně v ose kola.
Připojení nabíjecího kabelu/dálkového ovládání
Pro mě je nepochopitelné, že v roce 2020 (uvedeno na trh 2018?) kupuji zařízení s mini USB, když standardem je USB-C. Kromě argumentu „standardu“ mám z celé konstrukce světla dojem, že tohle je to nejslabší místo – vzhledem k potřebné vodotěsnosti (při zapojení ovládání) je nutné použít hodně síly při zapojování kabelu (plastový otvor je hodně těsný a usb samice hodně zapuštěná dovnitř, není to žádné cvak cvak jak u mobilů) a pokaždé se bojím, že konektor poškodím. Céčko je rozhodně méně choulostivé. Plastový otvor a přiložený nabíjecí kabel jsou oválné – jestliže má vaše nabíječka na mobil (či jiné zařízení na kole) hranatou koncovku, smůla.
Dálkové ovládání
Ze začátku jsem si říkal, že to nemá cenu moc řešit – že by bylo téměř zbytečné, kdyby byla splněna podmínka „jeden režim na celou cestu“ a že ho moc používat nebudu. Ale je to trochu jinak, viz dále a viz níže. Je příjemné mít ovládání víc po ruce a nemuset pouštět řídítka.
Když už je remote, škoda, že není wireless. On ten kabel není třeba dlouhý dostatečně na to, abyste si ovladač mohli dát např. pod objímku silniční páky – a tím měli tlačítka po ruce při horním i spodním úchopu. A pořád je to kabel. Jestliže jde bezdrátový cyklocomputer, proč by nemohlo být bez drátu i tohle.
Na to, jak je plastový výlisek velký, jsou tlačítka malá a těsně vedle sebe. V rukavicích nebo při větších, méně citlivých prstech není jednoduché s jistotou, poslepu a rychle zmáčknout to, co chcete. šlo by jistě vymyslet lepší rozložení tlačítek – třeba přes hrany plastového rámečku – aby se mačkala trochu „z boku“
Obrovské mínus – nejsou na něm tlačítka plus a mínus, jen jedno, které dělá kolečko mezi režimy intezity 1–2–3–4–1–2–3–4
Režim Boost
Je výborný jako světelná houkačka – typicky na cyklostezce když někoho už z velké vzdálenosti upozorníte zasvícením do jeho zad, že jedete.
Jeho omezení na 20 vteřin ani fakt, že tlačítko musí být stisknuté, mi nevadí – jako přisvícení běžně nepoužívám. Ale když jej používáte… Je určený pro krátké použití v náročných situacích – zkuste si na něm držet v náročné situaci prst.
Obrovské mínus – není dostupný spínač na těle svítilny. A to je na ní místa i pro dalších pět tlačítek…
Vestavěný alarm
Schválně přikládám anketu, jestli to používáte. Tohle řešení 2v1 (přičemž si stejně kupujte především jeho primární funkci) je podle mě úplně mimo. Nehledě na fakt, že ten miniaturní kolíček má ještě miniaturnější dírečku, takže na větší než originální kroužek (třeba na kroužek s klíčema, malou karabinku apod.) jej nenavlečete. A zas tak pevný a dokonalý, abyste mu dlouhodobě věřili, ten kroužek není. A druhý kolík (podobně jako když k zámku dostanete dva klíče) vám taky nepřibalí. když už, mohli to udělat jako nějaké skryté tlačítko/přepínač nebo kombinaci stisku stávajících tlačítek. To už raději klakson nebo já nevím co. A nejlépe nic a k tomu ušetřených pár mm3, pár g a pár Kč.
Světlo – obecně
Je velké a těžké. Ale nevnímám ani jedno. Navíc to víte dopředu a při jeho parametrech to asi jinak nejde. Když máte vedle na řídítkách nějaký tisícovkový garmin, tak vám ani tak velké nepřijde.
Oranžová boční světýlka (pokud tam vůbec k něčemu jsou – nedokážu posoudit) by mohla trochu méně svítit do obličeje.
Při jízdě na silničním (cx, gravel) kole ze sedla se dostávám (a asi nejen já) nad přední kolo a vidím shora do světla, což není úplně příjemné, byť jsou to jen zbytky mířící nahoru. Ten „kšilt“ by klidně mohl být o pár mm delší a bylo by po problému a nic by se jinak nestalo.
Příjemně teplé světlo.
Baterky mají papírovou výdrž (osobně bych řekl že i v zimě), informace o výdrži na displeji taky nelžou.
Světlo – ovládání, displej.
Obrovské plus jsou tlačítka plus a mínus. Mínus je absence tlačítka boost. Stejně jako na dálkovém ovládání absence tlačítka mínus.
Displej by klidně mohl svítit o něco méně anebo vůbec.
Svícení
Aneb proč to všechno vůbec píšu. Byl bych ochoten odpustit všechno, co jsem uvedl výše, kdyby nebylo toho níže.
Nelíbí se mi reálné rozložení intenzity světla, resp. osvětlení cesty přede mnou. Jasně, když doma posvítíte na zeď, tak ten kužel vypadá příkladně, uprostřed nahoře nejsilnější bod, pěkné rozložení do stran, v dolní části odpovídající nižší intenzita. Ale pojďme do reality, kdy nejedeme proti zdi.
Pokud člověk jede >30 km/h, volí silnější režimy (ze čtyř nabízených třetí a čtvrtý). A chce vidět dvacet a více metrů před sebe. No a v tento moment, jestliže mám světlo nastaveno tak, že nad vodorovnou rovinu, v níž je světlo umístěno, jde minimum světla (tedy tak, abych neoslňoval), mám těsně před kolem (já nevím, tři až šest metrů) brutálně přesvětlené místo, které mi táhne oči a schopnost vidět do dálky (kde hledám cyklisty, chodce, běžce, srnky, králíky a překážky na cestě) je omezená. Na ten prostor před kolem by stačila třetina, možná čtvrtina světla, co tam jde teď. Tím by „zbylo“ víc pro tu dálku a hlavně by to nevadilo očím.
Co lze udělat → naklonit světlo trochu víc nahoru. Výsledek → Jednak začnu oslňovat více než doposud (řidiči na vás občas bliknou při trojce/čtverce i při zodpovědném nastavení, protože vyjma SUV mají hlavu níž, než vy řídítka). A taky pošlu ten nejsilnější proud světla (viz domácí test) do luftu a do dálky o moc lépe neuvidím…
Toš tak já a BC35R.
Máte-li nějakou zkušenost ať už jako chodci, řidiči či cyklisti – uživatelé, díky za reakce. A jestli už bylo vynalezeno nějaké lepší světlo, díky za poukázání na něj. :-)
Tehdy jsem měl v hledáčku ještě nějaké ty Gacirony a další fenixy. Je od té doby nějaký pokrok? Všímám si, že fenix má bezdrátové ovládání u BC30 V2.0… Máte zkušenosti?
Mějte se dobře a pijte a sviťte s rozumem :-)