• dědek mohy

    Zdravím. Nikdy jsem nepochopil módu foukání na co nejméně. Samozřejmě mám odzkoušené, že není dobré mít kola nafoukane na „beton“, že to více skáče, nez když jsou měkčí. Ale jiz nejednou jsem viděl borce, co jeli téměř po ráfku jak to měli měkké.To mi fakt hlava nebere. Teď jsem si všiml v televizi pri dojezdu holek U23 v NMNM, že měly nafoukane tak, že zadní pneumatika se pod jejich váhou vůbec nedeformovala, čili asi celkem dost.Tak jak to je, když se stále tvrdí, že v terénu je měkká guma rychlejší?

    0 0
    • kubad  

      Tak jde o to co je opravdu změřeno, a to se dá lehce dohledat,

      Ono taky záleží o jakém ježdění se bavíme,

      0 0
      • supmartin  

        přesně tak.

        hustit více = větší rychlost, menší šance defektu, menší grip

        hustit méně = menší rychlost, větší šance defektu, větší grip

        sto lidí, sto chutí

        0 0
        • MlokCZ  

          No vidíš, přesně takhle to zdaleka není.

          Konečně je k dispozici i více měření z wattmetrů z reálné jízdy.

          Z nich se došlo dokonce k tomu, že ani na perfektním asfaltu neplatí, že čím více se fouká, tím více to jede. Nejprve valivý odpor s narůstajícím tlakem mírně klesá a od určité hranice dokonce narůstá a to ještě poměrně hodně a je to ještě horší než pro podhuštěné pláště.

          Bylo to tu v sousedním vláknu

          http://trstriathlon.com/…ua-poertner/

          Měření je sice pro silničku, ale i u té dochází na perfektním asfaltu k nárůstu valivému odporu už při poměrně nízkém tlaku (i mě překvapilo u jakého tlaku je ten zlom, kdy to začne narůstat).

          A to byl extrém pro tvrdý superkvalitní povrch. U biku je to ještě daleko více posunutí tím, že se takový povrch téměř nejezdí. A čím měkčí povrch, tím více se to posouvá do stavu, že málo nafoukaný plášť lépe jede.

          I třeba na šotolině je změřeno, že valivý odpor klesá pro nižší tlaky a to ještě i pod 2 bary (75kg jezdec). Na 1,5 baru to už bylo skoro stejné jako na 2 bary (na 1,5 baru změřen pořád ještě o chlup nižší valivý odpor), takže tady už to jen kvůli valivému odporu nemá cenu snižovat a je potřeba řešit jiné faktory.

          Tedy hustit více = větší rychlost, to neplatí v podstatě téměř nikdy.

          Vše má samozřejmě svoje meze a pokud se nízký tlak přežene, tak se to dostane do bodu, kdy to už i znatelně hůře pojede na tvrdším povrchu a riziko svléknutí/žvýkání pláště (tady jsou základ dostatečně široké ráfky) nebo cvaknutí pláště bude přehnaně vysoké.

          A ohledně defektu to také není pravda, že hustit více je menší šance defektu. Větší tlak pomůže pouze proti cvaknutí pláště a případně svléknutí z ráfku. Ale říznutí a píchnutí to má přesně naopak, tedy tam čím vyšší tlak, tím je to horší.

          0 0
          • Dejv94  

            Mel jsem rozepsaný podobný příspěvek. Je to tak jak píšeš.

            Nafouknutím bikových pláštů na 4 bary dotyčny vubec nic nezíská oproti treba nafoukáji na 2,5 baru, naopak spíš ztratí protože to bude moc drncat. Foukat víc jak cca 2,5 baru nemá moc smysl (záleží na plášti, váze jezdce a stylu).

            To že se pod holkama U23 pláště nedeformujou neznamená, že maj nabušeno hodně, ty holky jsou lehoučký a všecky jedou bezduše nebo galusky. v terenu je práve deformace nutná pro plynulý přejezd kořenu a kamenu, když to bude nabušeny, bude to akorát uskakovat a bude se ztrácet energie, čas i pohodlí.

            A jak píše Mlok, větší tlak akorát pomuže od cvaknutí duše (pokud tam je), nabušenej plášt je víc náchylnější na říznutí a proražení od kamenů a klacků.

            0 0
            • MlokCZ  

              Já mám pro sebe (a mojich 71kg) vypozorovaný (tzn. i dle mojich měření, které mám k dispozici) i přibližný limit pro asfalt od kterého navyšování tlaku nic nepřenese (od určité hranice by to nejspíš stejně jako u silničních plášťů valivý odpor začalo dokonce navyšovat, ale k takové jsem se nikdy při zkoušení ani nedostal, takový tlak by mě nenapadlo ani zkoušet.

              A konkrétně to je 35psi pro zadní plášť a 2,25" snake skin Schwalbe TB, RaR, RoR. Pro protection verze Contíků (RK 2,2 s šířkou 56–57mm) je ta hranice ještě o chlup níže.

              Takže oproti hodně terénním vyjížďkám přifukuju na hodně jezdivé vyjížďky s hodně asfaltem jen málo. Je ale pravda, že ani do terénu nechodím do nějakých velkých extrémů směrem do nízkého tlaku.

              I protection Contíky foukám do terénu někde kolem 20–25/25–30psi dle toho co se zrovna jede. Tedy pod 20/25psi nefoukám ani ty protection.

              0 0
            • dědek mohy  

              Tak ono nejde jen o holky, zaměřil jsem se na to i u chlapů a tam to bylo to samé. A speciálně u Schurtera zdůrazňovali, že veze pláště a ne galusky. Já si foukám na 3 – 3,5, podle terénu a plášť se po mnou teda deformuje celkem dost. Ale je pravda, že Nino je proti mně tak poloviční =)

              0 0
      • dědek mohy  

        Jo, tohle je mi selským rozumem jasné. Jen jsem narážel na to, že spousta lidí principiélně fouká na co nejméně mu pláště dovolí. A tohle mi právě selský rozum nebere =)

        0 0
        • Breakpain  

          Taky jezdím na minimálním tlaku, by se to nežvýkalo a jsem pod doporučenou MIN hranicí pláště ;-) … grip

          0 0
          • MlokCZ  

            Jak píšu níže, tak u některých plášťů je minimální hranice tlaku udávaná na plášti šílené vysoká. Třeba u Schwalbe tu hranici v posledních letech docela snížili, takže tam už jsem pod minimum skoro nefoukal. Jeslti si to dobře vybavuju, tak tam je minimum 26psi, takže tam jsem pod minimum foukal jen nepatrně u předního.

            0 0
        • MlokCZ  

          Co znamená co nejméně plášť dovolí? Tím myslíš povolený rozsah udávaný na pláštích? Ten bývá často šíleně vysoký, zvlášť pro lehčí jezdce. U některých plášťů je udávané minimum tak vysoké, že nefoukám tolik ani když přifukuju pro vyjížďky s hodně asfaltem.

          Třeba takové 2,4" protection Contíky jsou na 35psi už tvrdé jako kámen (dané objemem + tuhá kostra). A při nahuštění na 25/30psi kdybys koukal na nějaké video s jezdcem kolem mojí hmotnosti (71kg), tak i při tomto tlaku bys psal, že se pneumatika vůbec nedeformouje a z toho usuzoval jak moc jsou nafoukané.

          A přesto to bude pod minimem uvedeném na plášti a v reálu to do terénu foukám ještě o trochu méně. A to nepatřím k těm, co foukají nějak přehnaně málo. Je tu spousta lidí, kteří foukají stejné nebo i nižší tlaky než já a přitom jsou o hodně těžší než já.

          Každý si hlavně musí pohlídat, aby pro jeho styl jízdy, použité ráfky a hmotnost to nebylo příliš málo ohledně žvýkání a cvakání plášťů/ničení ráf­ků.

          0 0
          • dědek mohy  

            Tak teď jezdím na Racing Ralph, ty udávají minimum 1,8. Ovšem já když fouknu pod 2,5, tak kolo pode mnou v zatáčkách cestuje do boku a není to vůbec příjemné. Foukám většinou 3–3,5.

            Ale je třeba zdůraznit, že jsem drobeček (198cm/100kg) =))

            0 0
            • Marskatin  

              No váhu mám podobnou, ale i tak se mi ty tlaky zdají moc, teda pokud to nemáš na nějakých 17 mm ráfcích s tou nejpapírovější verzí plášťů.

              0 0
              • MlokCZ  

                V profilu má 19mm přední ráfek a 21mm zadní ráfek, tedy ne extrémně úzké. Na druhou stranu na opravdu nízké tlaky to chce opravdu hodně široké ráfky, klidně 25mm+.

                Aktuálně vozím 23mm ráfky a to je tak minimum pro trochu nižší tlaky a papírovější pláště (25mm na 26" ráfkách co jsem dříve vozil bylo ještě lepší, u 29" jsem šel do kompromisu), které nemají tužší kostru. Nevozím žádné extrémy do nízkých tlaků, tak širší ráfky nepotřebuju.

                0 0
            • MlokCZ  

              Přizpůsobení tlaku hmotnosti jezdce je jasné, to je vždy nutné. A pro pláště, které nemají tužší kostru (což RaR rozhodně nemá) je pro použití nižších tlaků potřeba hodně široký ráfek, jinak se žvýkat prostě bude.

              Když to zase vezmeš opačně pro hodně lehké jezdce, třeba 50kg. Tak ta hranice 2,5 baru je adekvátně hned na 1,25 baru, tedy už i hodně pod minimem u Schwalbe.

              A to některé jiné značky mají minimum uváděné na plášti o dost vyšší než Schwalbe a to i u plášťů s daleko tužší kostrou (které umožňují jezdit nižší tlaky než snake skin Schwalbe).

              0 0
              • dědek mohy  

                Je mi jasné, že lehčímu jezdci stačí nižší tlak. Ale mělo by to být tak nějak v podobném poměru. A proto mi hlava nebere tu vizuální stránku, kdy pod mou váhou vidím zřetelnou deformaci pláště ( při jízdě po rovině či asfaltu ), ale ne až tak moc. Dále vídám spoustu lidí, co jezdí s pláštěm rozplizlým po cestě, téměř po ráfku a zaklínají to lepším gripem a rychlostí v terénu a pak se dívám na borce na MS, kterým se v cílové rovince na asfaltu pláště nedeformují téměř vůbec, takže tlaky mají ne až tak malé. A to grip a rychlost potřebujou hodně dobré…

                0 0
                • Breakpain  

                  Oni umí kruhově šlapat – to dělá hodně. Jezdí vetší bomby, takže musí mít vyšší tlak ;) … Nesrovnávej se s někým, kdo je z jiného vesmíru.

                  Vlastně bych se nesrovnával s nikým… Jestli Ti to vyhovuje, neřeš to.

                  Mám 100kg oblečený, foukám 1,5 a 1,7, plášť drží, neodskakuje. Ráfek 23mm uvnitř, bez duší, gumy Saguaro 29×2,25 myslím… Každý plášť foukám jinak, abych měl stejné jízdní parametry …

                  Samozřejmě, že pokud si zvykneš vozit 3 bary, přijde Ti tohle jako plavání, ale plášť se mi nežvýká a jak si zvykneš, nevíš o tom. Naopak když přidám třeba 0.3 baru, hned mám pocit, že to odskakuje … Co vyhovuje mně, nemusí sedět Tobě ;) …

                  0 0
    • Marskatin  

      .

      0 0
    • tigermoth  

      Tohle je správný tlak:) Čas 4:36.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.