Chci se zeptat na rozdíly mezi 1000kou a 520kou.
Mapová vs. nemapová(s možností tam něco dostat)
Velká vs. malá
Wifi vs. ne Wifi :)
Je nějaký rozdíl v chipu, příjmu signálu nových funkcích apod.
Chci se zeptat na rozdíly mezi 1000kou a 520kou.
Mapová vs. nemapová(s možností tam něco dostat)
Velká vs. malá
Wifi vs. ne Wifi :)
Je nějaký rozdíl v chipu, příjmu signálu nových funkcích apod.
Na 520 uz podkladove mapy jdou nahrat taky, i kdyz bez routovani (teoreticky i na 510) – ale prestal jsem to delat, zjistil jsem, ze uplne staci nahrat tcx a jet podle cary, protoze displej neni tak jemny aby mapy pridaly nejakou zasadni hodnotu, naopak s moc informacemi je mene citelny, kdyz mam tep 180+. Kdyz obcas sjedu z trasy (spise ale na MTB v lese, na silnici je to obvykle zjevne kde jet) – ale kdyz se to stane, tak Garmin zacne pipat a ja se vratim, max desitky metru. Kdyz jsem po testech s obema modely kupoval 510, tak mi prisla jako postacujici proti 1000.
(mimochodem 520 uz ma podporu radaru, na ktery mam zalusk – prijde mi to jako dobry napad. Ale to bude mit i 510 i 1000)
radaru?
jo jo – Garmin Varia (viz recenze treba tady:http://www.dcrainmaker.com/…-lights.html). S 510 a lepsim neni potreba ta cast na riditkach, ale blika rovnou displej pocitace. Ale jeste jsem to osobne nezkousel.
Ten radar se mi taky líbí, ale je to za 5 000,– a baterka vydrží jen 4 hodiny.
jo, Garmin je drahy … :(
ty 4h jsou na staly plny svit – pokud chapu spravne a svit se meni podle provozu okolo, tak by to melo stacit i na celodenni jizdu, kdyz pobliz neni auto, tak to bude svitit usporne.
Garmin začal dělat ještě eTrex 25 a 35 – v porovnání s 810 má stejně velký (rozlišení nevím) zobrazovač, váží to cca 2× tolik je to na tužkovky. Jestli je hw jiný nevím – pouze pohled z venku – došel s 35kou kamarád.
Měl bych dotaz na majitele Edge 520, jak velká se tam dá ta mapa dá nahrát, aby se vešla do 50MB nebo kolik je tam vnitřní pamět? Pobere to alespon třeba celé česko? Pokud bych se rozhodl pro 520, tak bych nerad pak furt nahrával nové čtverce pokud bych zrovna chtěl jen někam trošku dál od Prahy. diky
Topo mapa z openstreetmap mi zabira asi 700MB, 50MB je malo.
No je to málo :(
Koukal jsem ted na nějaký video návod a použít se dá pro nahrání openstreetmaps tady ten web http://garmin.openstreetmap.nl/ . Kdyz jsem vybíral co se vleze do cca 50 MB, tak je to např. cca 200 km kruh v prumeru kolem Prahy. Takže je to dost velkej kompromis. Stačit by to mohlo pokud si člověk natuka ty čtverce, kde se nejčastěji pohybuje. Ale už jakmile se vyjede třeba někam mimo, tak se musi nahrat nová mapa. Chujove z Garminu jsou opravdu vychcani. Tak snad příjde brzo Edge 820 alespon..
Nejde srovnávat mapu s Topem – kvůli množství informací. Tady si to můžeš zkusit kolik si toho naklikáš než zaplníš limit:
Nahrávat mapu do 520 je v podstatě nesmysl, protože 520 je nemapová navigace. I když má sice stránku, kterou nazývají mapa, tak tahle stránka neslouží k ničemu jinému, než je navádění po předem připravené trase. Pokud se nějaká mapa nahraje, tak slouží jako pohybující se tapeta, nic víc. 520 podle mapy neroutuje a mapu nelze posunout a podívat se o kus vedle. A po zkušenostech s mapovou Montanou mohu říct, že navádění po připravené trase mapu ani nepotřebuje a někdy je i na škodu. Třeba ve městě musím mapu na Montaně shodit na nechat prázdnou obrazovku, abych trasu viděl. Takže když to shrnu, není nejmenší důvod proč cpát mapu do 520. Je fakt, že někdy je potřeba do mapy nahlédnout, popřípadě upravit trasu. Na tohle mi slouží mobil, kde mám off line mapy a Locus. Pomocí toho se orientuji, když je nutno předem připravenou trasu nějak upravit, podle konkrétních podmínek. Takže trasu si operativně, nejlépe v hospodě celkem v pohodlně přeedituji na mobilu. Pak si k mobilu pomocí OTG kablíku připojím 520, která se připojí jako flashka. Do adresáře New files vložím gpx s upravenou trasou a hurá na trať. Jenom to chce mít mobil, který umí USB mount. A to jsou skoro všechny kromě iPhone a Google Nexus. Tohle řešení mohu doporučit.
A kdyz tam tedy mapu nenahrajes tak se navigujes jak? Ti to ukazuje krivku, po ktere mas jet? (kterou jsis tam poslal)
Bluetooth nepouzivas pro propojeni s 520? To bych povazoval za jedinou pohodlnou cestu, patlak se s kablikem by mi prislo maximalne nepohodlne
Jedeš po křivce. Kablík je nutný, protože bluetooth funguje pouze mezi Garmin Connect Mobile aplikaci, ale v té nezedituji trasu. To dělám v Locusu a mezi ním a 520 modrý zub nefunguje, takže přenos protokolem mass device přes kablík.
GPX? Nemusí být tcx typu course?
Nemusí, převede si to sám. Stačí uložit GPX do adresáře New Files a okamžitě se mi objeví v nabídce trasy.
akorat bez virtualniho partnera
a taky je blbe, kdyz gpx nema nadmorskou vysku – prislusny displej ukazuje pochopitelne porad rovinu.
Virtuální partner tam je, alespoň v posledních dvou verzích firmware, dokonce mu můžeš nastavit průměrnou rychlost. Pokud nemá GPX elevační údaje, tak i mapová Montana ukazuje rovnou čáru v profilu. A ta by ji z mapy mohla získat profil, natož 520.
Podle me virtualni partner nemuze byt ulozeny v gpx, ale jenom v tcx. Myslim
Pochopitelne si muzes nastavit VP, ktery jede konstatni rychlosti, ale to je nanic, leda tak na rovine – jediny smysluplny VP je ten, ktery meni rychlost podle profilu, coz je prave ulozene v tcx, bud podle predchozi jizdy nebo podle stoupani/klesani.
(nadmorska vyska v gpx byt muze, ale mnohe app jako mapy.cz ji tam samy nedavaji)
VP s nastavitelnou průměrnou rychlostí je také užitečný. Na dlouhých vyjížďkách např. zda stíháš dojet do setmění a i ta průměrná rychlost a ne přesná (stoupnání/klesání) je dobrý údaj pro orientaci jak jsi na tom vzhledem k plánu cesty.
BB, díky, tohle je za mě docela hodně dobrý bonus. Telefon s OTG totiž umí případně vyměnit i podkladovou OSM mapu, což se taky může hodit.
celkom vazne kcomu ti na vylete neznamou trasou je ten stupidny vp? ja by som bol rad keby siel vypnut, bohuzial je tam aj ked sa priamo nqhodi gpx cez new files folder.
já mám vypnutou obrazovku s virtuálním partnerem, takže nepřekáží
na 500 tonejde resp. som na to neprisiel
Zajímalo by mně jak se 520ka ovládá. Jestli je to těmi tlačítky pohodlné i za jízdy. Přijde mi to jako krok zpátky, ale nezkoušej jsem ji. Jinak mohu potvrdit že jízda jen po " křivce" bez mapového podkladu je funkční a používal jsem ji často u 800ky. 1000ka má už lepší rozlišení displeje, takže se už trasa tolik neztrácí ve změti čar. Ale zase spotřeba aku jde až někam k 60 %.
Ty tlačítka jsou zpočátku nezvyk, už pár let mám dotykovou Montanu. Za jízdy samozřejmě pouze přepínám mezi obrazovkami. A to lze řešit jednou spodní šipkou, takže namísto mačkání šipky v dolním rohu displaje (na Montáně), mačkám tlačítko ve spodním levém rohu delší hrany (520). Musím si ale 520 přidržet druhým prstem proti, protože uchycení na řídítkách není dostatečně tuhé. V zimě v tlustých rukavicích mám s vychmátnutím šipky na Montáně větší problém, než s tlačítkem na 520. Je to věc zvyku. Přidaná hodnota nedotykového displaje je výborná čitelnost. Kamarád přepínání obrazovek za jízdy řeší tak, že si nastaví jejich automatické přepínání. To je přehledné pokud má člověk tak 2 max 3 obrazovky.
to je dost podstatna informacia ktoru som doposial nikde nezachytil. z tohto pohladu je update z 500 viac menej zbytocny kedze mapa bola asi jedina podstatna zmena aj ked za cenu znizenia prevadzkovej doby. zbytok su sracky. ale ak je to jak pises tak to zmysel nema. ako ok, dalsia je cip, to je top slabina 500.
kdyz nic jineho, tak cip.
A barevny displej je taky jina liga, minimalne pro navigaci podle cary.
Jestli zvazujes upgrade 500 → 520, tak bych do toho sel pouze za predpokladu, ze jsi „stravafanatik“, jinak si myslim ze to nema smysl.
Sam jsem ted resil otazku cyklocomputeru a tak dlouho procital recenze a fora, az jsem poridil starou 500.
tiez som k tomu dospel
1000ka je predevsim o pohodli. Mapu si naklikas a posles primo z webu bez kabelu do zarizeni. Mapu tam mas cele Evropy + podle toho kde koupis zarizeni treba i Topo CZ 25ku a muzes si nahrat cokoli dalsiho. Velikost mi problem nedela – je to jen o tom kam ji umistis abys na ni dobre videl a nebyla moc na rane. Wifi – prijedu domu, ukoncim, davam kolo do garaze a uz se mi nahrava vse na Garmin Connect a Stravu. V Chipu rozdil nebude, ale mrkni na ten odkaz na Rainmakera vyse.
Mapu prosímtě klikáš kde a posíláš jak bez kabelu? Já používám mapy.cz v PC a musím kabelem. (Telefen mám s Win 8.) To asi bez kabelu nejde, viď?
Synchronizace je nějak omezena pro zarizeni, která nemají WiFi jako edge 520? Mám za to že se pro případ edge 520 uloženy záznam trasy pošle automaticky přes bluetooth do mobilni aplikace garminu a následně do cloudu garminu connnect. Je někde oproti edge 1000 nějaká ztráta pohodlí?
Využiju téma – asi mi brzy doslouží tachometr a (možná je to blbost ale) přemýšlím nad 520 – s tím že bych jezdil hlavně na čidla (rychlost, případně kadence). GPS bych měl vypnutou, tu bych fakticky využil při víkendových delších vyjížďkách, na cestu do práce to zrovna nepotřebuji. Nemáte někdo zkušenost jak to funguje? Jde mi o výdrž, jak dlouho bych dal na čidla. Přeci jen u Rox dám na baterku rok, rok a něco. Tady mě straší to hlídání si abych měl nabito.
Je to dobrý nápad, špatný nápad…nebo jaký je to nápad?
čus jezdil jsem 810 a 1000 a počítám že u 520 to bude stejný pokaždý když sedneš na kolo budeš muset manuálně vypnout gps tuhle funkci natrvalo jsem nenašel je to dost otravný.
Tak na 520 nemusíš GPS vypínat pomocí menu. To je opravdu otravné. Stačí udělat si profil, kde uvedeš, že GPS má být vypnutá a potom pouze pokaždé zvolíš pouze tento profil. Protivné je, že musíš profil explicitně zvolit i když je nastavený z poslední vyjížďky a mělo by stačit pouze pustit stopky. Ale stejně je to to mnohem snašší, než jít do menu a vypínat GPS. Doufám, že v nějakém dalším upgradu tuhle chybu opraví.
Díky za info
no pokud chces G520 nebo podobny degradovat tim, ze budes pravidelne vypinat GPS, tak mi to prijde jako skoda a daleko radeji bych se podival po necem bez GPS.
Baterka mi s GPS+Glonass, navigace, HR, rychlost+kadence senzor na G510 vydrzela 15h a jeste jsem mel 20% – jeden den vydrzi snad i s permanentne rozsvicenym displejem. Nabijim ale pred kazdou jizdou – vicemene automaticky, kdyz nahravam novou trasu pres usb.
nejde o degradaci, jde o to mít vše v jednom. Přes týden do práce jezdím s vypnutou GPS pod jedním profilem a o víkendu jezdím se zapnutou, většinou po připravených trasách, kde se nechávám navigovat pod druhým profilem. Pěkně se mi rozliší i najeté kilometry, ale mám k dispozici i celková čísla. Dokonce jsem zjistil, že pro jízdu po připravených trasách nepotřebuji mapovou GPS, takže se zbavuji Montany a G520 obsáhne vše.
aha – potom bych neresil vydrz baterie na cestach do prace, staci si 1–2× za tyden vzpomenout, doma i v praci asi nabijeni budes mit :)
Zalezi jak dlouho jezdi do prace. Ja na kole ztravim cestou do prace za cely pracovni tyden cca 7,5 hodiny. Takže naprosto v pohodě by to vydrželo a stačilo by to nabit jednou o vikendu, nebo tak nějak.
Přesně tak, jde mi o to mít vše v jednom.
No v hlavní sezoně strávím týdně (podle času) okolo 2–3 hodiny za den (5 dní v týdnu) + víkend jedna delší okolo 3–6.
Ale jak jsem už předtím zmínil, jsem zvyklý na tachometr kde člověk vůbec neřeší nabíjení – ono se s tím budu muset nějak psychicky srovnat :-)
to by som si dovolil s tou poslednou vetou trocha nesuhlasit. v zasade som tiezviac ako spokojny s nemapovu gps, tak mimo aby som ani len netusil ci mam ist doprava alebo dolava som nebol ani v patagonii (tento problem amvam ale dost cast v nakupnych centrach, minule som tam hladal auto asi pol hodinu) takze mi ta linka na dipleji uplne staci, navyse odkedy som pred casom zistil ze k tomu ide doeditovat odbocky (waypointy) tak som spokojny uplne. nicmenej muchy to ma a ne uplen male. tam kde mas dobry a presny „base track“ a dobry signal je to fajn. lenze to su dost casto miesta kde ziadne gps nepotrebujem. ked je track horsi(menej presny vid. ako prikald foto – spravna trasa je bilea ciara, modra je stiahnuty „base track“) a navyse zly signal k tomu (to je bohuzial u 500 co mam dost bezne vzhaldom na mizerny cip) tak rozdiel podla mojich pozorovani je asi okruh 30m kym ti povie ze si out, co ale znamena, ze je to pri hladani odbocky v lese na zarasteny singlac uplne k hovnu lebo si uz v principe na vedlajsom chodniku uplne mimo. navyse zmizne ta „mapka“ a kym sa preloaduje prejde vecnost. takze prave kvoli tomu som uvazoval ze nejakak hoc aj schematicka mapka a jej posun by bola v takejto situacii fajn, ale ked je to „jak pises“:
http://www.bike-forum.cz/…-1000-vs-520#… tak na to kaslem.
Minimálně zoomovat na té mapě jde ;-)
tak potom ten lepší čip v 520 by pro tebe mohl být motivem pro upgrade. Zatím jsem signál neztratil ani v úzkých zalesněných údolích. Nejlepší test je, že se mi chytí i v kanceláři, kde se zatím nechytil žádný asi ze 6 smartphonů, které jsem dosud měl. Ale strašně mě zaujala tvoje zmínka o waypointech, že si je můžeš doeditovat, jako odbočky. To prosím tě děláš jak ???
Tak jsem to vyzkoušel na gpsies.com a funguje to, do jednoho .tcx strčí trasu i waypointy, na mapě vše korektně zobrazí. Jediná nevýhoda je, že zrušení trasy automaticky nezruší ty waypointy a musím je rušit jeden po druhým, což je trochu vopruz. Je to to samé jako na Lokusu, tam ale do G520 dávám dva soubory, jeden s trasou jeden s body. Ale je to samozřejmě řešení, jen je potřeba s těmi waypointy šetřit jak se šafránem, tak 2 max 3 na trasu. Jinak moc dík za radu.
Muzu se zeptat k cemu jsou waypointy dobre?
Na mapě je ti objeví jako ikony s názvem. Tak si můžeš označit zajímavá místa jako například hospodu atd.
a hlavne ti to ukazuje kolko k nemu je a ze tam mas odbocit a pod. pravda ovsem je ze to o dobrej presnosti jak signalu tak „base tracku“ co pisem vyssie plati dvojnasobne, inak to len pletie.
podobne info kolik ti zbyva k vrcholu – tj jestli k te zatacce, ktera vypada ze je nahore, muzes zasprintovat nebo jestli za ni jeste pokracuje stoupani. Nebo varovani pred drsnymi sjezdy – coz teda plati spise jenom na MTB
Potom, co prestal korektne fungovat bikeroutetoaster.com jsem skoncil s ridewithgps.com – taky dobry, i verze zadarmo.
Na 520ke si môžeš umiestniť na niektorý displej údaj o stave batérie v %. Žiadne prekvapenie sa potom nekoná.
A z 1000ky mám zkušenost že to ukazuje přesně až do 1%. Dokonce i když už je 0%, tak ještě pár minut funguje.
Neboj i na ní to blbne, už mě to vypeklo :)
IMHO nikto nemôže byť predsa taký hlúpy, aby nenabil pred ďalším švihom keď má už menej ako 20% :)
Spíš bych to viděl na problém zapomnětlivosti a ne hlouposti :)
souhlas, zapomenout můžeš kdykoliv…a toho se právě trošku bojím – znám se :-)
Avšak tento problém nevyrieši ani väčšia kapacita baterky :)
Někdo je taky v sedle více jak 10 hodin.
Hm, keď sa niekto chystá na taký 10 hodinový výlet tak je IMHO 2× taký hlúpy ak si predtým nenabije Garmina :) Alebo si kúp powerbanku…
Můj synek i když jsem se ho ptal den předem, jestli nabil – joooo. Po 1/2hod jízdy v noci lesem se ptam kudy. Odpověď zněla nevim – mam to vybitý. Takže jsem musel startovat hodinky s navigací – problém je že nemají trvalé podsvícení = pokaždé za jízdy mačkat čudlík. No nadával jsem :-)
hlupy mozno ne ale su ludia co im je priorita jazdenie a nie udrzovanie x geretov v nabitom stave. navyse ked niekto neni sam len zo svojim psom tak ma aj inu pracu a povinnosti a ked sa dostane ne bike tak asi posledne co ma chut volu a cas riesit je aktualny stav baterie. tak opatrne s vyrazmi ako hlupak.
Ešte raz si prosím prečítaj na aký príspevok som reagovala, potom si poposadni zauvažuj a až potom ak ti to docvakne napíš príspevok. Inak si momentálne úplne mimo.
bohova je ta Tina :)
ono si asi treba povedat nieco za nieco. neviem jak nova 520 ale stara sa dodavala ako bundle na dva biky cize gps, cidlo rychlsoti a kadencie, pas a dva upinkay na rajdy pricom sa tak nejak predpokladalo (pomerne logicky a spravne), ze na mtb si proste das gps a na silnicku gps + cidla. cize vypinat gps na biku znamena ako nemat nic a na silnicke to ma zmysel viac menej iba na valcoch. (jednak to pipa ze neni signal a potom to ma taku skvelu vlastnost, ze sice z neho prebera rychlsot ale len ked je aj gps signal takze ked ho stratis, tak aj ked mas cidlo rychlost je „0“ cize sa dost neodbytne natiska otazka naco tam to cidlo je :-) ) (neviem jak to ma 520, ja mam 500)
takze mi to vypinanie gps prijde ako zbytocnost, navyse ak si myslis ze extra usetris baterku tak ani omylom, to je jak mat zapnute gps v mobile, nieco to zozere ale hlavny pozierac je system samotny a displej.
u forerunneru 310 byl tedy rozdíl zapnutá/vypnutá gps při aktivitě 12hod/týden.
tak to nesouhlasím, alespoň na mé 520 je hlavním požíračem gps a ne display, kde mě stačí 20 procent podsvícení i na noční ježdění. Navíc nové čidlo rychlosti, co mám se dává na střed kola a přehození z MTB na jiné kolo je věc několika sekund. Bohužel kadenci nepoužívám, ale předpokládám, že je to stejný princip. Žádný magnet, žádné šroubování, natáhneš gumu a uvolníš, přiložíš na střed druhého kola, natáhneš gumu a zahákneš. Je pravda, že na to potřebuješ dvě ruce.
moze byt, ja som pri 500 nikay zasadny rozdiel nezistil, mozno 15–20% co mi prijde za beznych okolnosti ako zbytocnost.
na G520 mnohem větší rozdíl, spotřebu s GPS+Glonas do práce mám 5 procent baterie, bez GPS pouze 2 procenta, takže více než padesátiprocentní úspora.
Urcite, a proto computery bez GPS vydrzi na knoflikovou baterku dva roky provozu :)
akurat zabudas na to ze gps zariadenie je v podstate mikropocitac takze aj ked vypnes gps dva roky ti to asi nevydrzi. ale skus.
A jak si mam teda vysvetlit to, ze na vsech telefonech, od Androidu pres Nokie az po iOS co jsem mel byl vzdycky nejvetsi zrout baterie GPS modul, nikoli displej?
neviem, ja to tak nemam, najvacsi zrut bol vzdy display ked som cital noviny.
Někde jsmem viděl, že Garmin hodinky se zapnutou gps vydrží jeden den, bez gps dvacet.
neviem.
jj, řada Fenix, používám druhou generaci… (a možní i něco z Epix/920XT) ale není to 24h, ale spíše tak 15–17h dle teploty a stáří baterie… mě momentálně po 1,5roku na F2 odešla do kytek:-(
15–17? A kolik bylo na začátku? Údajně mají vydržet s GPS až 50 hodin. Já nabijel někdy po 35h. Má to být podle toho, jak často se hlásí GPS a ukládá (nicméně zatím jsem nepřišel na to, kde se to nastavuje).
Uff, tak popořadě…spotřeba energie je dle toho, co vše máš zapnuté, jestliže jedou jen jako hodinky tak je to nějaké megačíslo nemající význam, jestliže jedou v režimu Ultra-trac nebo jak to nazývají (GPS pozice po 1min a vypnuté ANT+ i BT = jsi bez čidel čehokoliv) tak je to něco v řádu těch 50h (přesná hodnota je mi jedno, tohle je pro mě režim napikaču). To co jsem psal je režim ANT+ zapnuto a vše měří a ukládá v intervalu 1s. Tedy max spotřeba a pro mě jediné použitelné. V nastavení lze kromě přepnutí do toho ultra režimu i nezávisle na to nastavit interval ukládání hodnot což ovlivní baterku.
A měnil jsi už tu baterku? Zajímalo by mě, na kolik to přijde.
Už měsíc se na to chystám (furt to zvládá pár hodin, ale je to nestabilní akratší interval, tak to chci včas řešit) a furt nemám čas nebo chuť jet přes půl Prahy, to je horší jak jet do jinýho města :-D prosinec a svátky jsem promarodil, ale snad v lednu ke Garminu s tím zajdu, pak poreferuji…
Ok, díky :-)
Zaznamenal jsem problem pri navigovani s Edge 520. Krivku s trasou jsem si vytvoril na mapy.cz a .gpx soubor jsem nasledne nahral do NewFiles slozky pres USB. Bohuzel pri samotne jizde po trase nefungovaly zatacky. Misto toho aby mi navigace ukazovala jak je daleko do nasledujici zatacky, tak mi ukazovala jak je daleko do konce trasy. Takze jedine mozst jak se navigovat byla sledovat krivky na mape, mam nainstalovane Openstreetmaps.
Mohu s tim neco udelat, aby to fungovalo lepe? Vytvorit krivku na garmin connect?
Rad bych to pouzival tak, ze budu mit vychozi obrazovku s udajema a kdyz se zacnu blizit k zatacce tak me to zacne upozornovat, abych nekam zatocil.
Mapy.cz mají poslední dobou problém s hodně přístrojema :-) – bohužel. Ono když si vyjedeš ten gpx file, zjistíš že bodů je hodně a jsou hodně blízko sebe. Možná že se pak povedlo, že se polygon lomí méně než těch 55 stupňů nebo kolik kdy to začne brát za manévr. Rozhodně nejlíp jak si to můžeš pojistit je vyklikat si tu trasu někde sám a dát si pozor na místa která budeš chtít hlásit aby lom křivky byl velkej.
A možná je to taky něčím dalším ;-), u Garminu člověk nikdy neví…
Tim lomenim to myslis jak? Na mapy.cz mam jednoznacne zadanou krivku. Respektive tu krivku docilim kdyz oklikam mista, kde chci jet. Mam tedy na trase treba 4× kliknuto a zbytek uz je zalezitost vyhledavace trasy. Myslis tim ze mam specifikovat vice bodu na trase? To je nerealisticke to delat pro kazdou zatacku. Proste to bud funguje pro vsechny zatacky, nebo to nefunguje a neda se na to spolehnout.
Bohuzel nemuzu ted moc testovat z duvodu pocasi, tak mi to jen lezi v hlave. Pristi vyjizdu zkusim trasu preklikat pres GC a uvidim. Jen to klikani pres to jejich rozhrani je dost nahovno :(
Doporučuju otevřít oči. Co asi mapy.cz dělají? Prostě spojí tebou požadované body linií (= sérií bodů, trackpointů) do „vytečkované“ čáry. Mapy.cz mají tu hustotu bodů velkou, jako opravdu velkou, tzn. že třeba zatáčky jsou hodně prokreslené a dost často se stává, že jsou prokreslené i křižovatky jiného než X kolmého tvaru. Navíc při exportu to během komprese pár bodů vyhodí :-(. Máš gpx. Doporučuju si ho někde prohlídnout, uvidíš jak vyhlazené to mají.
Teď to gpx-ko nahraješ do Garmina. Ten ale naviguje po course, tzn. tu si vytvoří z tvého gpx. Vzhledem k počtu bodů jich značné procento prostě vynechá, dělá to nějakým určitě strašně chytrým a tajným algoritmem. Ve výsledku bude, že prostě některé body chybí. Odbočku má garmin hlásit jen pokud je úhel dostatečně prudký. Takže když ti smaže trackpoint v křižovatce 90st, trasa se zlomí na 2× 45st a v tom může být ten problém, stejně tak obráceně to, že to za odbočku může považovat prudkou zatáčku (což ale komprese bodů značně eliminuje).
E520 je namapová, mapa je jen posouvající se podklad, nemá tak z čeho jiného než z tvaru coursy poznat odbočky.
A navíc co tak vnímám má E520 s turn guidance dost bugů a je dost dobře možné že turn guidance není podporována při importu z gpx…
Abych to doplnil (když už se vlákno vynořilo). Turn guidance zatím vypadá že funguje jenom s původní Garmin base mapou. Na druhou stranu vytvoří odbočovací manévry opravdu jak z gpx, tak z coursy tcx nebo fitu. Algoritmus však není jen o zalomení mezi dvěma segmenty, je to díky nepřesnostem v záznamu (pokud by základem byla nějaká starší aktivita) složitější a záleží na celkovém uspořádání manévru. Bohužel Garmin k tomu nedává vůbec žádné info.
Zatím moje zkušenost je taková, že vlastně turn guidence nepotřebuji. Když odbočku přejedu, tak asi tak o tak 20 až 50 metrů a stává se to opravdu velmi málo. Jinak je to pro mě fakt black box. Většinou si klikám trasu na tabletu v Locusu a pak mě 520 s upozorněními na odbočky neotravuje. Úplně jiná situace je, když si trasu vytvořím v Garmin Connect, pak nejen, že občas mě „naviguje“, ale navíc mi tam dotáhne segmenty ze Stravy ? a nutí mě závodit. Tyhle trasy mi do 520 propadnou přes mobilní aplikaci, takže vůbec nevím v jakých formátech a jakých bodech je křivka trasy vykreslena, trackpoint, coursepoint, či waypoints ? Je to magie. Ale vzhledem k tomu, že vlastně turn-by-turn navigování vůbec nepostrádám, tak mě to nevadí. Ale ta tvorba trasy v Garmin Connect má něco do sebe. On při dostatečném zvětšení zobrazí i lesní a polní cesty a pak je příprava trasy otázkou pár kliknutí, tam kde ho potřebuješ donutit jet. Zas nevýhoda google mapy, kterou používá je to, že tam kromě cest není nic navíc.
Když jsem před koupí 520 studoval její možnosti, Turn-guidance mne zaujala. Do té doby jsem šipky v místě křižovatek vůbec nepoužíval, jen vodící linii na prázdné „mapě“. Coursepointy jsem si dělal jen pro města/vesnice po cca 20-ti km abych tak nějak viděl jak daleko na course jsem a pro sedla a vrcholy (kolik to ještě bude na ten zatracenej kopec, jak vysokej je a kolik hoháčů mi ještě sakra zbejvá?). Po přečtení mne napadlo, že protože se Turn-guidance zobrazuje v pruhu nahoře na display, zatímco courspointy jsou dole v Datafields, mohla by Edge520 jako jediná nemapová pracovat s obojím nezávisle na sobě. Tzn. běží jak „půdorysná“ navigace aby člověk nezabloudil, tak „customized“ navigace kde má člověk jen průjezdní body navolené sebou samým.
Až praxe teď s 520kou ukázala, že by to možná bylo sice fajn, protože za prvé ve velkých městech je nad mapou coursa hůře čitelná a za druhé že obojí jde pak zvlášť vypnout. Nicméně pokud se to všechno dá do jednoho – tedy do coursy, nevadí to, protože 520ka má jednu velkou vychytávku navíc – stránku se všemi courspointy, kde se ukazuje čas a vzdálenost ke všem. To je takový bonus, že jsem Turn-guidance vypnul a do doby než se někde ukáže v čem je base mapa jiná než různé OSM nemám potřebu to zapínat.
Je to už dotahování tužeb nad potřeby. V praxi si stejně podrobné coursy člověk dělá jen pro pár vyjížděk do roka a je mu jedno na čem to dělá a pro přeplánování v hospodě za deště stačí web nebo aplikace (Locus, Orux apod) co umí export do gpx, připojit E520 k telefonu a gpx tam nahrát. A od tohohle místa používat „jen“ starou dobrou vodící linii.
Tak, tak, mrkni prosím do druhého vlákna o 520, mám tam dotaz k nakopírování OSM mapy do 520.
Podle me gpx neobsahuje navigacni body (‚cue-points‘), takze Garmin nema podle ceho navigovat. To, ze je nekde zatacka jeste neni navigacni bod, ne? A pokud by Garmin mel ukazovat do dalsiho bodu, tak bude pipat porad: body byvaji od sebe jen par metru. (pokud tam takova funkce je, tak plati, co psal MaPa → nejde to realne kontrolovat)
Ja si na ridewithgps vytvarim tcx, kde krome vlastni stopy (stovky bodu) bud necham automaticky nebo spise rucne vytvorit cue sheet a body, ktere me zajimaji: zatacky, ktere bych mohl minout, vrcholy stoupani, hospody … proste vsechno, co nechci minout.
Ano je to tak. GPX z mapy.cz nikdy nebude navigovat, pouze musíš jet po křivce. Můžeš to obejít, že to přesypeš přes Map Source nebo Base Camp, ale pak je ještě otázka jestli 520ka to pobere, když je nemapová.
Ale jo, tak podle tohohle to naviguje: https://www.youtube.com/watch?…
A vidím že už jsi o tom psal na začátku vlákna.
porad si myslim, ze mapy.cz exportuji gpx TRACK (podle ktereho se nenaviguje), je potreba COURSE (tj obvykle tcx) – na tom videu si ho udelali na mem oblibenem ridewithgps
Na tom videu je hlavně navigace kombinace obojího, pomocí RUČNĚ vytvořených coursepointů A podle turn guidance. Je tam taky dobře vidět, že pokud je zatáčka mírná, turn guidance (textový proužek nahoře) neukáže nic, zatímco coursepointy (data field dole) normálně odečítá, ale oznámení je dané konkrétním bodem, tedy v místě lomení a ne pár metrů předem.
Pokud by si (za pomocí chytrosti) posunuli coursepointy 80m před křižovatky, dostanou RUČNĚ VYTVOŘENOU Turn guidance, ovšem za cenu že celou coursu projdou a doplní coursepointy. Tak se to dělalo koneckonců dřív. Turn guidance by to měla dělat automaticky, ale evidentně to zatím není úplně dotažené, zvlášť pokud si coursu nevyklikáváš (tedy máš šanci odlišit úhly úseček mezi jednotlivými body), ale necháš naplánovat nějaký software (třeba mapy.cz)
někdo výše zmínil Varia Radar, už to někdo má? upozornění na blížící se auto na méně vytížených silničkách mezi vesnicemi by se hodilo, zvláště když je to bídnější povrch a člověk nejede zrovna vyloženě u kraje…
Mrkni ne recenzi na DC recenzi.
Taky o tom asi zacinam uvazovat. Auta vetsinou slysim, ale obcas se stane ze nikoliv a je to neprijemne. Nekolikrat se ke me potichu priplizil autobus, nejsou vubec slyset mrchy. Koukal jsem ze z nemecka by to bylo za cca 4600Kc v te zakladni verzi. Pak se to propoji s Edge zarizenim. Na 1000 by to asi bylo fajn, mam ale 520 a nevim jak moc dobre to na malem displeji bude slapat.
tak samozřejmě, že jsem na DC recenzi četl :)
na youtube jsou videa jak to chodí a ukazuje 520, barevně a po stranách jako 1000
chtěl jsem místní osobní zkušenost
těch 4600 z DE je to ale bez poštovného a kurzem střed, devizy prodej přes kartu to zvednou asi na 4800 plus pošta a tady se to dá sehnat za 5300
To by mě asi neodradilo, bike-discount.de za 168 eur + posta. Spíš je blbé, že mají v Německu model bez funkce blikani RTL-501.
aktuálně 164,95 €
bez blikání? je to ten jeden jediný základní model co mají všude jinde, bliká to podle blížícího se auta
nebo ty myslíš „blinkr“ při zatáčení? to je snad ale úplně jiný přístroj, ne?
Z recenze na DC.
Also, technically speaking there are two variants of the radar unit – the RTL500 and RTL501. The RTL500 supports both flashing and steady-light modes, whereas the RTL501 only does steady illumination (aimed at countries that don’t permit flashing lights). The prices for either variant are the same.
to mi uniklo, dík!
na wigglu model neuvádí, ale píšou že to má „solid / flashing“ modes, takže to bude ten RTL500
http://www.wiggle.co.uk/…-rear-light/
není konkrétně v Německu to blikání zakázáno?
jinak v CZ na garminu se typ neuvádí, ale píšou tam ve specifikacích:
Nastavení typu svícení zadní svítilny s radarem Trvalé sv., změna intenzity svícení řízená radarem
http://www.garmin.cz/…radarem.html
btw koukni sem, ono to není blikání, ale ZMĚNA intenzity, že by tím obcházeli zákon/vyhlášku a možná je ve skutečnosti v prodeji pouze jeden jediný typ?
jj, v Německu nekupovat!
Furt bych o tom trochu uvažoval vzhledem k cene v Německu. Když se auta přibližují, tak se rozsvěcují jednotlivé diody, takže vidět určitě budeš. Jak je tu reklama na hibike.cz, tak při započítání slevy 10 ecek jsme na 158 celkem plus poštovné.
V Nemecku je blikani opravdu zakazano. Rakousko totez. Osobne bych v tom problem nevidel, spis mi vadi celkove kratka vydrz na baterky – zas dalsi kram na nabijeni.
Dobře řečeno, jsem zaměstnanec bluetooth reproduktorů, sluchátek, zadní blikačky na na helmu, zadní blikačky na sedlovku, sady akumulátorů 18650 do předních světel, mobilního telefonu, tabletu, chytrých hodinek, čelovky a to jsem ještě na něco určitě zapomněl. Dobíjím a dobíjím každý den něco a dobíjím i když to nepoužívám, aby se náhodou akumulátor nevybil sám.
Z podobného důvodu jsem se vybodnul na modelařinu … těch baterek co jsem nabíjel … peklo, začalo mi to lézt na nervy :-) …
aha, to jsem se nedíval, musím se kouknout na nějaké zkušenosti z praxe, ta výdrž by mohla být problém a ještě by to navíc vybíjelo i Edge (zapnuté BT)
BT skoro nic nezere. Udela to na celkove vydrzi cca 1/2h rozdil, mozna min.
Ačkoli si nemyslím že by BT (smart BLE) nějak extrémně vybíjel nějakou Edge, radar stejně komunikuje přes Light network ANT+ síť.
Nema nekdo zkusenost s kombinaci Vario Radar a Croozer? Tedy zda signal z radaru dosahne pri umisteni radaru na croozeru dopredu na jednotku ci zda radar „vidi“ i pres croozer ze sedlovky? Diky
Prdnu to třeba semka
820 asi za dveřmi. Bohužel leaknuta videa už stahnuli.
Vypadá to jako čistě vylepšená 520 o dotykový displej a nejspíš navigační funkce. Tipnul bych tento vyjde asi celkem brzo, i když kdo vi :)
https://the5krunner.com/…-inevitable/