• zed

    Chci se zeptat na uskali koupe teto gps z USA. Ceny jsou velice lakave mene nez polovocni nez u nas.

    Vim jen ze nema ceskou mapu, ta se musi dokoupit.

    Ale vysvetlete mi jak je to s ceskym menu pristroje? Lze ho do GPSky nejak jednoduse nahrat, popripade jak a kde ho sehnat?

    Pokud vite jeste o jinych zaludnostech sem s nimi.

    Pokud by mel nekdo zajem o tuto gps z USA za cca 6000 muzeme se domluvit bude levnejsi posta.

    0 0
    • MlokCZ  

      Jak nahrát češtinu je třeba zde: www.geocaching.cz/…ewthread.php?…

      Je to úplně stejné jako aktualizace firmware s jediným rozdílem a to, že než se ten firmware do GPSky pošle, tak se upraví garpatchem (je v tom odkazu na něj odkaz) a to povolí v nahrávaném firmwaru pak volit i češtinu (vybereš si 4 jazyky, které chceš, aby šly v přístroji pak volit).

      Snad jediná nevýhoda je ta, že nebudeš mít podkladovku Evropy. Podkladovka je velmi málo podrobná mapa celé Evropy, která je samotná zcela nepoužitelná. Ale může se hodit třeba když koupíš jen českou Topo, když jsi někde v pohraničí a vyjedeš z mapy. Tak pak je podkladovka lepší než nic (ale ne o moc).

      0 0
      • zed  

        Jasny diky. Ta basemap se asi prehrat neda co?

        Nevis za kolik s daji nejlevneji sehnat mapy? Ceská topo a celá evropa?

        0 0
        • MlokCZ  

          Česká Topo kolem 1800–1900, cenu mapy Evropy z hlavy netušim, já mám na obou přístrojích doma kopenou jen českou.

          Podkladovka pokud vim se přehrát nedá.

          0 0
          • kolombo  

            Přehrát se nedá, ale dá se tam nahrát mapa, která Evropskou podkladovku obsahuje a prostě ji vybrat místo té US base mapy.

            Ale budeš mít problém s češtinou při každém upgrade GPS, ale to se dá snést, já za rok updatoval teprve 2×.

            0 0
          • majky123  

            čau, vidím, že máme společného společníka na našich společných kolech :) mloku nemáš náhodou TOPO Germany ? Asi bude drahá co? Jzedím totiž v okolí hranic a to bíle mě štve…jo a už jsem dal na web článek o strereu,  http://www.bikenet.cz/?…  (díky za tvé zasvěcení tady do tajů fullů :))

            0 0
            • MlokCZ  

              Prolétnul jsem celý článek a je napsaný velmi dobře, zmínil si asi všechny postatné technické detaily a nenašel jsem tam žádnou věc, s kterou bych nesouhlasil.

              Můžu pak sepsat tedy aspoň pár řádek pro srovnání s upraveným tlumičem, který mi konečně včera dorazil a bez kterého jsem se do žádných závěrů nechtěl pouštět, když jsem neměl detailní srovnání jak to bude bez té vysoké komprese.

              A dobře se udělal, rozdíl je obrovský. Chce to ještě trošku dlouhodobější test na podrobnější a definitivní závěr, ale krátký test včera odhalil už mnoho.

              Zatím první poznatky jsem psal do threadu k Push verzi tlumiče. Tedy jen stručně ještě tady, navýšení pohupování jen nepatrné, zvýšení komfortu obrovské. K tomu navíc velké plus ve zrychlení tlumiče na větší rychle po sobě jdoucí překážky.

              0 0
              • MlokCZ  

                Samozřejmě, kdo jezdí více silově nebo nemá slušné kruhové šlapání to může vidět trošku jinak a mohl by mít už trošku problém s pohupováním s tím upraveným tlumičem. Já nemám problém vůbec.

                0 0
                • majky123  

                  tyjo Mloku, tak to si mě potěšil, vážně,  docela jsem se bál zprvu ti ten článek ukázat, další zkušenosti uvítám, to bude velmi zajímavý pokračování.

                  hele možná je šance jet na testování odpružení DT Swiss přimo k nim, prednost maj papirovy casaky, ma to byt nejak zacatkem cervna,  jestli by jsi chtel jet, vubec neznam podrobnosti, ale zjistil bych…aspon by tam jel nekdo , kdo  do toho vidí :)) mohlo by to byt tady pak i u mě…ale asi to chtělo řešit dříve

                  jinak abych se držel vlákna…nevíš kdy bude nové TOPO ?

                  0 0
                  • Matony  

                    Nová topo by měla být v červnu, ale víte jak to je s picodasem?

                    0 0
                  • MlokCZ  

                    Mám stejné info jako Matony, tedy červen. Ale přesně jak píše, nikdo si nemůže být jistý, kterého roku :-)

                    0 0
                  • MlokCZ  

                    Teď už mi čas žádný nezbývá. Tenhle víkend je testovací víkend na Kokoříně. Další musím něco zařídit a pak další tři jsem na bikové dovolené v Jizerkách.

                    Tedy do července je to zabitý určitě zcela.

                    0 0
    • reidy  

      Ještě bych se kuknul na Colorado – je to nová mašinka od Garminu více na www.navigovat.cz Jinak já mám Garmin Vista HCx US + ČR topo mapu + nahranou EU base map. Čeština jede v pohodě. ČR mapa jak je uvedeno výše 1700–2000 Kč Rakousko nebo Německo cca 50000, Chorvatsko 3500

      0 0
    • filo01  

      to Zed: Až ji budeš mít doma, hoď sem prosím echo na kolik tě přišla, odkud jsi ji bral a co poštovné a clo. Dík.

      0 0
      • RadaR  

        taky by mě zajímal nákup z USA, pokukuju po etrex Vista HCx. Nechcete tady někdo dopsat zkušenosti kde a za kolik jste koupili, jak jste dopadli s clem/DPH a podobne zkušenosti, moc by to pomohlo při rozhodování, díky

        0 0
        • Matony  

          Já kupoval asi před dvěma roky v USA 60csx za cca 7000,–, úspora byla asi 10000,–. Kupoval mi to tam bracha a dovezl kamarád, takže bez cla a dph, pokud ti to půjde poštou, tak clo je myslím někde kolem 6% a dph 19% + poštovný, ale zase cena 60csx je dneska asi 299$ x16.10=4813,– +clo, dph a pošta a seš na nějakých 6500,–. Nejlevněji se dá sehnat na aukru za 9000,– což je 2500,– úspora.

          Jinak ceny můžeš vyhledat na nextag.com

          nebo na yahoo.com>shoping

          0 0
          • Matony  

            Koukal jsem na clo, tak na gps by mělo být 3,7%

            0 0
            • RadaR  

              díky za zkušenosti, tyhle turistické navigace vycházejí z US fakt skvěle i když připočtu clo, dph a dopravu je to pořád úplně jinde než ceny tady. Trochu jsem prochazel eBay a asi to taky zkusim. Idealni kdyz tam nekoho mas a ten to priveze, ale to neni muj pripad :(

              0 0
              • kralovek  

                ja koupil prez ebay a zadny clo po me nikdo nechtel … platil jsem celkem s postovnym asi $430

                Colorado 300 jsem objednal v patek, dofedexilo ve stredu

                0 0
        • v POHODÌ klokan  

          No já si asi před týdnem koupil přes Ebay Vistu Hcx, takže doufám, že už je na cestě :-) S poštovným mě stála asi 258$ (spočítali to na Paypalu na 4200 Kč). Jsem dost zvědavej, jestli budu platit clo a DPH. Tady na fóru i jinde jsem četl, že je to fakt náhodný. Každopádně i tak by to vyšlo skoro na poloviční cenu v ČR, což je mazec.

          0 0
          • skuruthai  

            kdyby mel nekdo zajem o mapu topo czech,  tak mam jednu na prodej, original baleni, licence. upgrade je zdarma na netu.

            stindlr@seznam.cz

            0 0
            • majky123  

              to je už ta nová topo nebo stará?

              0 0
              • skuruthai  

                mapa topo czech v1, ktera jde zdarma plne upgradovat na nejnovejsi model

                0 0
                • kolombo  

                  Na tu úplně novou verzi, co bude k dispozici teprve v „nejkratší době“ to asi bezplatné nebude.

                  0 0
              • v POHODÌ klokan  

                Novou (v2.0) ještě nikde neseženeš. Docela pochybuju že jí vydají v tom slibovaném červnu. No ale jestli bude o to lepší, tak klidně počkáme, ne? :-)

                0 0
                • Habib  

                  Tak dle dnesnich informaci by mela byt cca do mesice. Cena by mela byt nasledujici: pri upgrade ze stavajici TOPO 1.2 bude za 2000,– , komplet za 4000,–

                  0 0
                  • kovar  

                    takže na podzim?

                    0 0
                    • v POHODÌ klokan  

                      No, podle serveru navigovat.cz by to už fakt mělo vyjít na začátku července, tak věřme společně :)

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Já věřím, že by vyjít skutečně mohla. Picodas se pořád bránil dávat jakékoliv oficiální termíny a když už mapa byla oficiálně představena, že je hotová a k tomu informace že bude v prodeji začátkem července, tak by tentokrát opravdu být mohla.

                        Já doufám, že na druhých letošních 14dní bikování (teď jsem právě z prvních přijel) v srpnu tu mapu mít budu.

                        0 0
                  • krokus  

                    Hloupý dotaz: až vyjde nová verze TOPO, bude i nadále fungovat stará verze? Nebo ji výrobce nějak zablokuje? S GPS zatím nemám žádnou zkušenost, proto se ptám.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Všechny staré verze fungují samozřejmě vždy pořád dál a novou si pořizovat nemusíš, pokud nechceš.

                      0 0
          • RadaR  

            tak dej potom vědět jak jsi dopadl :)

            0 0
            • v POHODÌ klokan  

              Dám :-) Právě včera to poslali

              0 0
              • RadaR  

                super :) trosku OT, prave ted mi dorazily kontaktni cocky z US, bylo to celkem za 111USD a placli mi tam smejdi 185kc clo :( ale i tak vysly o skoro polovinu levneji nez u nas :))

                0 0
                • v POHODÌ klokan  

                  Je to fakt. Mooc věcí mají za mořem o tolik levnějc. Říkám si, že si tam musej celkem žít :-)

                  0 0
              • RadaR  

                od jakeho obchodnika jsi to vzal? uz jsem prodal svoji tak chci objednat nejakou z ebay a vaham jestli zariskovat a nebo zvolit o neco drazsi jistotu

                0 0
                • v POHODÌ klokan  

                  Od Myronglobalu. Když jsem teď koukal, tak není nejlevnější, ale posílá do celého světa za celkem slušnou cenu (poštovný necelých 30 dolarů). Dneska jsem přes USPS zjistil, že už mám zásilku v ČR :-) Teď uvidíme, jak dlouho to budou držet na celnici…

                  0 0
                  • RadaR  

                    tak to jsme dva, ja nakonec ve stredu objednal 2 kousky Visty HCx, ve ctvrtek poslali, pres vikend to lezelo v Parizi a dnes to uz bylo v Praze na celnici :) tak jsem taky moc zvedavy kdy to dostanu

                    0 0
                    • v POHODÌ klokan  

                      Tyjo tos to měl nějaký rychlejší :-) Tak hodně štěstí při náhodném výběru balíků k proclení :)

                      0 0
                      • RadaR  

                        ja to měl poslané FedExem ne USPS tak asi pro to, bral jsem od jineho prodejce ;)

                        0 0
                        • v POHODÌ klokan  

                          Tak jak jsi spokojen s novými Vistami? Já velice :) Už se těším, až ji po všech těch zkouškách pořádně prozkouším :)

                          0 0
                          • RadaR  

                            U mě se to ukázalo složitější. Balík byl za 3 dny v česku, ale ležel na FedExu v praze. Dnes odpoledne mi poslal zpravu prodejce at kontaktuju FedEx CZ ohledne doruceni baliku. Tak jsem tam volal a oni obratem poslali formulare a at je vyplnim a poslu zpet, pak zaridi veci na celnici. Takze tam zbytecne od pondeli lezi, kdybych to vedel hned v pondeli jsem tam volal a vista mohla byt davno doma. Priste budu chytrejsi :) …a jak jsi dopadl se clem a DPH?

                            0 0
                            • v POHODÌ klokan  

                              Já jsem byl jedním z těch šťastnějších, kteří neplatili DPH ani clo :-) Myronglobal mi to poslal jako gift s hodnotou 40$. Takže paráda :)

                              0 0
                              • RadaR  

                                mě poslali obě za 96, takže clo a DPH asi bude, ale to prežiju ty drobne :)

                                0 0
                  • sodek  

                    Před Myronglobalem bych chtěl tak trošku varovat. V případě problémů hraje mrtvého brouka a příliš nekomunikuje se zákazníkem. Doporučuju před nákupem u nich zagooglit a zjistit si něco o nich a zvážit, zda jsou dobrým partnerem.

                    0 0
                    • v POHODÌ klokan  

                      Ty s nima máš nějaký zkušenosti? Je pravda, že mají něco přes 95% pozitivních ohlasů a několik stížností jsem tam četl, ale u powersellera bych očekával celkem spolehlivost…Teď nezbývá už nic než doufat, že to dorazí v pořádku.

                      0 0
                      • sodek  

                        Moje zkušenosti : objednáno, zaplaceno PayPalem ihned po objednání. 6 dnů žádná aktivita. Přitom dle jejich podmínek posílají ihned…  Neodpovídali na maily (po šesti dnech se probrali a zboží naštěstí odeslali, přišlo funkční a nemusel jsem řešit žádné reklamace, mezitím jsem ale zjišťoval možnost použít různé pomocné prostředky na ebay a PayPalu k otevření diskuze s prodejcem). Tak jsem začal hledat a našel třeba tohle : http://praguebikeblog.blogspot.com/…h-myron.html . a  http://www.ebayersthatsuck.com/…13-11-1.aspx a další ohlasy odjinud.

                        Těch 6 dnů nejistoty a odeslané prachy za dva kusy Vista HCx mě vzhledem ke zmíněným ohlasům docela rozhodilo.

                        0 0
                        • v POHODÌ klokan  

                          Je fakt, že na moje emaily taky vůbec nereagovali. Odeslali jen informativní emaily (žádné konkrétní osobní maily). Taky jsem se nejdřív bál, ale po odeslání předmětu a možnosti trackovat jsem byl už klidnější :) Každpádně komunikaci mají dost slabou. Ten tvůj první link zní docela drsně…Snad se mi nějaký problémy vyhnou. Kdyžtak je tu pořád možnost té stížnosti na PayPalu..

                          0 0
    • RADO77  

      Zdar, přiživím se na tomto threadu. Chci si koupit GPS. Hlavně na hory/skialpy. Na kolo jen tak doplňkově. Váhám mezi tím Garminem 60CSX a Garmin Colorado 300. Potřebuju, abych to té GPSky mohl naťukat souřadnice z mapy (např. mapy Alpenvereinu jsou „GPS ready“)

      Jak se na to díváte. Co by pro můj účel bylo lepší?

      0 0
      • v POHODÌ klokan  

        Naťukat souřadnice jde skoro do všeho. Záleží na preferencích – velký detailní displej nebo menší, ale líp viditelný na slunci (+hůř poškoditelný). On vlastně mezi těmi modely skoro rozdíl není (kromě displeje a ovládání). Podle mě stejně pořád vychází nejlíp eTrex Vista Hcx. Je malý a umí to samý jako 60CSX a Colorado..

        0 0
        • MaPa  

          Možná že už za chvíli bude všechno jinak. Přijde Magellan s Windows Mobile, tedy s možností používat víc aplikací a zejména tedy rastrové mapy. Na skialpy tedy rozhodně lepší.

          0 0
          • v POHODÌ klokan  

            Tak jako rastrový mapy maj výhodu v grafice, ale zase zaberou mnohem víc místa na disku (musí bejt navíc nahranejch několik úrovní přiblíření, tím pádem se pomaleji načítaj). I když u Magellana to asi nebude problém, snad bude mít celkem výkonnej procík. Podle rastrových map se taky moc nedá routovat (ale to u turistických přístrojů skoro nehraje roli, že; navíc se mořná dá přidat vektorový layer). Uvidíme, s čím se Magellan vytasí. Taky jsem docela zvědavej

            0 0
    • krokus  

      Mám pár otázek k nákupu tohoto přístroje.

      1. Kde koupit? Váhám mezi USA, "Německem ":http://cgi.ebay.de/…mdZViewItema tuzemskem. Nejnižší cena je pochopitelně v USA, zas to ale obnáší určitá rizika a nejistoty, řekl bych. na ten poslední odkaz jsem narazil náhodou – pokud vím, že levněji to u nás nikdo nenabízí.
      2. Jak se to vlastne uchytí na řidítkách? Pomocí tohohle? Půjde mi to v pohode namontovat na horská i silniční riditka (viz foto)? A je montáž/demontáž v pohodě, tj. rychlá? Většinou to bude samozřejmě na horáku, ale občas to využiju určitě i na silničce.
      0 0
      • krokus  

        Jeden obrázek se mi nevložil.

        0 0
        • krokus  

          Ježiš, jak to vkládání obrázků funguje? Snad takhle…

          0 0
      • MlokCZ  
        1. Koupil bych v Německu pokud nemáš možnost osobního dovozu z USA. Pokud máš možnost osobního dovozu a tedy jistoty pouze ceny, kterou zaplatíš v USA (tedy bez cla a dph), tak bych nechal dovést z USA. U nás bych nekupoval určitě, rozdíl Německo a tady je pořád dost velký.
        2. Ano, to je správný držák. Půjde to na každá řídítka do průměru cca 25mm, tedy nejde to na oversize. Na ty musíš navíc koupit samotnou objímku na oversize a bohužel ten samotný kus na záda gpsky samotný asi v prodeji není. Pokud ano, sem s tím, jeden bych potřeboval samotný (nebo i dva).

        Montáž je poměrně rychlá (jeden šroubek v té objímce), ale na přehazování bych se určitě vykašlal, taky mám objímku na každém kole. A doporučuju ten kus, co se dává na záda gpsky trvale nechávat v objímce a sundavat samotnou gpsku. Jinak se po chvíli udělá mezi objímkou a těmi zády vakl a stačí jen malinký a už začne přístroj v těžším terénu za jízdy vypínat (ověřeno na několika kusech 60CSx). Vůle se dá pak samozřejmě bez problémů vymezit třeba kouskem papíru, ale pak už to nejde sundavat skoro vůbec. Já to tak mám, tedy nechávám ty záda trvale v objímce i když nevezu gpsku a takhle dlouhodobě bez problémů s vypínáním i v těžkém terénu.

        0 0
        • krokus  
          1. On ten rozdíl Německo x tuzemsko není už zas tak velký. Německo cca 7100, tuzemsko 8000 (viz odkazy). Oboje to podle mě budou přístroje dovezené z USA, tj. nebude tam podkladovka Evropy. Ale to njak oželím.
          2. Píšeš o „kusu“, který se trvale může nechávat v objímce. Chápu to správně, že se těch držáků vyrábí více druhů, tedy modelů?

          Pokud by to nešlo namontovat i na silničku, byla by to škoda. Nemám teď po ruce metr, ale myslím, že i s bovdenem ta silniční řidítka budou mít víc než 25 mm. Asi budu muset koupit nová řidítka:-)

          0 0
          • MlokCZ  
            1. Mě tedy cena v odkazu pro Německo vychází na rovných 6tis., jak si přišel na 7100? 240euro po 25Kč/euro (takový bych já teď zhruba dostal kurs při placení kartou nebo paypalem; vždy mám kurs někde mezi střed a prodej) je rovných 6tis.
            2. Ne, držák se vyrábí jen jeden, ale máš dvě možnosti jak to sundavat. Držák má objímku na řídítka, tu tam v každém případě namontuješ. Pak má ten díl, co je vidět na obrázku, který se přicvakne na záda gpsky a celé se to zasune do kolejniček té objímky na řídítkách.

            Tedy můžeš buď nechávat ty záda přicvaklá na gpsce a vyndavat z kolejničky a tím právě vznikne časem vůle v tomhle spoji nebo budeš odcvakávat ten díl z gpsky a nechávat ho v objímce (tomu časté sundavání nevadí). Obě metody jsou na sundání/nandání ± stejně rychlé, ta mnou doporučená má jedinou nevýhodu a to, že ten díl co se přicvakává na záda gpsky tam pak v objímce bude strašit i když sundáš gpsku.

            A pokud bys potřeboval dát na širší řídítka, tak se prodává samotný kus ta objímka, ale tam nedsotaneš ten kus na záda gpsky. Tedy pokud se někde neseženou ty záda samotná, tak koupíš zbytečně jednu objímku navíc, ale nic s tím neuděláš. Teda leda že bys koupil jeden celý držák + jednu objímku na větší průměr. Tím budeš mít jedny záda, která bys mohl nechat na gpsce a přidělávat do kolejniček objímky (to je ale právě ten způsob, kde to časem chytí vakl).

            0 0
            • MaPa  

              na vině zřejmě bude ta objímka na řidítka, protože ten vakl mi to chytilo i u jiné kolébky pro Foretrex… Proužek papíru to vyřešil, ale kolébka zůstává na řidítkách. Aspoň většinou.

              0 0
            • Mamut  

              Ak som to so svojou biednou nemcinou pochopil, tak post+balne je 35E. NAvyse tam pisu, ze je to priamy dovoz z US, takze podkladovka bude fakt USA. S tym vsetkym si myslim, ze nema absolutne ziaden vyznam posielat prachy  do Reichu a radsej ich poslat za vodu.

              0 0
              • MlokCZ  

                Jenže z USA je to vždy s dalšími komplikacemi. Nikdy nemáš zaručeno, že to bude bez dph a cla, půjde to sem hrozně dlouho (jak se tu řešilo v dalších diskuzích, tak i přes měsíc, než to projde celnicí) a pokud to máš z Evropy, tak pořád případně není problém s reklamací.

                Já to neluštil, ale jestli chtěji 35euro poštovné, tak to je tedy fakt extrémně přehnané.

                Podkladovku bych vůbec neřešil, na té nezáleží ani trochu, vždy si můžeš nahrát podkladovku Evropy jako klasický typ mapy (jsou k mání), tedy pokud vůbec nějakou podkladovku potřebuješ, já mám obě 60CSxka z USA (obě byly dovozeny ale osobně, takže tam to bylo cenově jasné) a ani jsem tam podkladovku žádnou nedával, k čemu taky.

                0 0
                • krokus  

                  Je to tak, poštovné mají 35 Euro.

                  Asi to tedy vážně koupím v Evropě. Jak je to vlastně se zárukou v Německu? Taky je 2 roky? Nevylučuju ale, že to nakonec koupím u nás – 8 tisíc je myslím dobrá cena (i když je otázka, kolik by si řekli za poštovné).

                  0 0
            • krokus  

              Sakra, to se bude točit pořád v kruhu:-) A co koupit 2 držáky + 1 objímku na široká řidítka navíc? Předpokládám tedy, že když koupíš držák, dostaneš k němu objímku na „normální“ řidítka. Trochu dražší řešení, ale fungovalo by, ne?

              0 0
          • MlokCZ  
            1. A samozřejmě že objímku nemůžeš přichytit i s bowdenem, to by to ten bowden nepřežil. Tedy nacpat to musíš pod něj, což se snad nějak vejde.
            0 0
            • krokus  

              Přes bovden jsem přichytával objímku od světla – a docela v pohodě:-) Je pravda, že světlo na silničce asi není potřeba tolik utahovat. A taky to nedrželo nijak ideálně.

              0 0
      • makak  

        Řešil jsem podobné dilema, nakonec jsem to objednal na našem Aukru. Podle odkazu je to stejný borec. http://www.aukro.cz/show_item.php?…

        Dodat mi to má tento týden, takže ti případně podám reference. Doufám že nebudu mistr slepých uliček…

        0 0
      • fireball  

        Já jsem si radši vyrobil místo objímky na řidítka držák na představec, cca jeden večer řezání, pilování vrtání a barvení. Kolíbka je originál od Garminů. Na fotce je výsledek, od výchozího materiálu až po výsledek. Už jsem to sem jednou někam dával, ale třeba ti to pomůže. Funkčnost perfektní, drží i při hodně svižné jízdě hrbatým terénem a oproti montáži na řidítka je menší pravděpodobnost ukopnutí nebo uražení držáku.

        0 0
        • v POHODÌ klokan  

          Pěkný. Jenom nevím, na co jsi použil ty věci z prvního obrázku :) (Ten chladič a kus plastu :-) Oversize objímka asi na představec nestačí, co? (jako že by se objímka oddělila od toho zášupšáku a namontovala-přilepila-zpět otočená o 90°)

          0 0
          • fireball  

            To je materiál, z kterého jsem to vyrobil. Z chladiče jsou boky – použil jsem pravý úhel pro kolejničku na kolíbku, kdybych ohýbal plech, tak  by ohyb na „nulovém“ poloměru praskal. Ze silonu (to bílé) je prostředek. Vzhledem k tomu, že mám akorát svěrák, vrtačku a pár pilníků, těžko vych jinak dělal kolejničku a zámek pro originální kolíbku. Teoreticky by to šlo udělat z horní půlky objímky na řidítka, ale měl jsem strach, že by se provrtáním děr pro stahovací pásky moc oslabila a nemuselo by to být dost pevné.

            0 0
    • bowden  

      a nerozmyslal si o spojeni telefon (idealne so symbian alebo windows mobile) s integrovanym gps alebo s bluetooth gps modulom? je to podstatne lacnejsie riesnie a umozni ti pouzivat napr. scanovane mapy shocart v CR alebo VKU harmanec v SR. Na nete ich zozenies bez problemu. Zadarmo.

      nevyhoda je samozrejme nevodotesnost a mensia odolnost telefonu. Zalezi na ake pouzitie to chces. ja mam napr phone vo vrecku a ked potrebujem vediet kde som, tak pozriem na displej. trasa sa mi zaznamenava stale. telefon ma pri zapnutej navigacii vydrz cca 10 hodin a podobne aj gps modul (pouzivam externy).

      najvacsia vyhoda je, ze mozes pouzivat krasne mapove podklady ktore su zadarmo a dokonca si ich mozes vyrabat aj sam ak sa ti chce :). mal som kedysi garmin etrex vista a uz sa k takejto klasike nevratim. jedine ak budu podporovat stanradne kalibrovane bitmapove mapy.

      0 0
      • MlokCZ  

        A jak řešíš když na tom malém displeji potřebuješ třeba v terénu něco přeplánovat. Na malém displeji to jde vždy blbě, ale s vektorovou mapou se aspoň dá použít zoom (a tím myslím použít v opravdu velkém rozsahu) bez kterého bych s malým displejem už v terénu nevyřešil vůbec nic. Tedy nějak tu krásu těch rastrových podkladů v terénu nevidím. Samozřejmě něco jiného je při plánovaní předem v počítači, kde je velký displej, tam je rád použiju.

        A ono hlavně ty rastrové mapy nejsou o moc lepší. O trošku ano, ale rozdíl je dost malý (v každé je blbě něco jiného). A teď se uvidí až vyjde nová Topo jak to bude dále.

        0 0
        • bowden  

          Pouzivam normalne turisticke VKU mapy. Neviem o nicom lepsom. Aj ked mam aj vojenske mapy original.

          Displej je uplne v pohode, ma to 320×240, zoom funguje, je to rychle, mapy su vo velkom rozliseni, takze zoomovat mozes viac nez potrebujes. Na planovanie to ale samozrejme nie je, skor take krizove, ked potrebujes napr. v lese nieco riesit.

          Zalezi co komu vyhovuje, treba skusit.

          0 0
          • MlokCZ  

            Problém zoomu není v tom, že by nestačilo rozlišení, ale v tom, že stále vidíš totéž, což je problém. Problém tedy není v přiblížení, ale v oddálení. Pak je úplně jedno jaké má mapa rozlišení, pokud to v tu chvíli nevypustí 90% objektů a neukáže jen to podstatné, tak se to sleje v nepoužitelnou změť. Vektorová umí i nadefinovat co všechno vidíš za objekty pro které měřítko a přesně přizpůsobit jak je potřeba.

            Mě přijde zcela nepoužitelný zoom u rastrové mapy i na počítači na velkém displeji (1920×1200).

            Leda, že by mapa měla x různých map pro různé velikosti přiblížení a každé byly tedy jiné rastry. A muselo by jich být tak aspoň 5 různých. Tedy stejně jako to generuje server na pozadí na mapy.cz

            0 0
            • krokus  

              Tak hlavně na tom mobilu nejde naplánovat trasu, nebo se pletu? Tím pádem je to trochu naprd. A myslím, že i citlivost na signál bude výrazně horší než u 60CSx.

              0 0
              • bowden  

                samozrejme ze ide planovat trasu, mozes robit waypointy, tracky, routes.idealne ked mas operacny system windows mobile a dotykovy displej, potom je to luxus

                citlivost zalezi od cipu. vnutri je zvycajne sirfstarIII a ked si kupis externy, tak si mozes vybrat co chces. kazdopadne, so signalom nie je absolutne ziadny problem. ved garmin dava do svojich masin tusim tiez nejaky sirfstar. konecne!

                0 0
                • krokus  

                  Hm, tak to nezní zas tak zle. A jaký mobil přesně máš? Divil bych se ale, kdyby stál míň než 8 tisíc (což je částka, kterou maximálně dám za ten Garmin).

                  0 0
                  • bowden  

                    ja mam nokia n73, neviem kolko stoji, je pracovny :)

                    kazdopadne keby som si mohol vybrat tak beriem nieco od HTC, maju integrovane slusne GPS cipy, maju dotykovy displej a maju windows mobile. a su dost dobre konstrukcne. cenu neviem, ale u vas s vasim peknym kurzom je vsetko ruzovejsie…

                    0 0
                    • krokus  

                      A ta tvá Nokia má čip Sirf? V technické specifikaci jsem to nenašel. Cena je příjemná, ale mám k tomu trochu nedůvěru. nevím, jak je to s uchycením na řidítka, s plánováním trasy v počítači, se zaznamenáváním trasy apod.

                      0 0
                      • bowden  

                        pouzivam externy bluetooth modul s mediatek cipom, ktory je momentalne asi najlepsi. drzi signal aj ked ho doma zavriem v kupelni. nekecam.

                        planovanie trasy v pocitaci – uplne v pohode. pouzivas totiz tu istu mapu ako papierovu a to je ta ista mapa ako mas v PC. do telefonu a z telefonu das vsetko co vytvoris na PC (trasy, waypoints…). trasu to zaznamenava a automaticky uklada, samozrejme ukladat mozes aj sam kedy chces.

                        v telefone mam 2GB kartu na ktorej mam takmer plne mapove pokrytie slovenska. plus tam mam samozrejme cestnu navigaciu tomtom :)

                        na riaditkach to nenosim, pretoze ja na bajku nemozem mat nic navyse. ale rozmyslal som uz o tom. telefon mam vo vacku v drese a pozeram len obcas, ked bludim. trasu zaznamenava stale – doma hodim do PC a pozeram bud na velkej mape alebo na google earth, ze kde som sa vozil.

                        a hlavne nemusim sa starat o dalsiu masinu… mal som kedysi garmina a som rad ze uz ho nemam.

                        0 0
                        • krokus  

                          Trochu jsi mě zviklal:-) Má to ale pro mě zásadní háček: nemožnost (zřejmě?) upevnit ten telefon spolehlivě na řidítka. To je pro mě nutná podmínka.

                          0 0
                          • bowden  

                            ak je prekazkou len to ze sa ti nechce googlit drziak, tak si gratulujem :)

                            ale vazne, urcite je nejaky rozmumny sposob ako to upevnit. pise sa rok 2008 a kapitalizmus fici na plne obratky.

                            0 0
                            • krokus  

                              "Tady ":http://forum.n73.eu/viewtopic.php?… docela řeší. Ale myslím, že nedospívají k úplně pozitivním závěrům:-) Něco jako držák na kola se dělá, ale mobil se v něm točí kolem svě osy. Dá se ale přichytit gumičkou, pak se tolik netočí. fakt dobrý:-) Stejně si myslím, že nakonec půjdu do toho Garmina, je to osvědčená jistota. Ale nasadil jsi mi do hlavy červíka:-)

                              0 0
                        • Jarous1  

                          Jen dotaz. V čem to na počítači plánuješ ?  V Ozi ? Touratechu ? Ono když se všechny tyhle výdaje nasčítají, tak to hodí už docela dost velkou sumu… „Mobil“/PDA vyšší třídy + GPS modul + mapový program/y = pro mne už opravdu nepřijatelně vysoké výdaje za něco, co ani náhodou není určeno k outdoorovým aktivitám, včetně trapné výdrže… Jedinou výhodu spatřuji v těch podrobnějších mapách, to je ale asi tak všechno…

                          0 0
                          • bowden  

                            neplanujem, ked mam rastrovu mapu, tak idem podla mapy.  ale inak pouzivam oziexplorer. priznavam, ze nie legalnu kopiu. v mobile mam tiez nie celkom legalny gps soft. a samozrejme ani vsetky mapy som nekupil.

                            samozrejme, nikoho tu nepresviedcam, je mi srdecne jedno co kto pouziva. len uvadzam par vyhod ktore je dobre vziat do uvahy. pre mna su tie mapy klucovy bod. telefon mam zadarmo a modul stal 1800 Sk. to su vsetky vydaje :) keby som nebol lenivy, zaplatim aj za ten soft, zas take drahe to nie je.

                            0 0
                            • Jarous1  

                              O.K., já Ti to nerozmlouvám, neboj :-)

                              Jen mi to jako pro někoho, kdo něco podobného teprve plánuje koupit, přijde jako dost velká investice. Jasně že je to univerzálnější, a i skladnější, než mobil + samostatný přístroj GPS. Pro mne to ale nevyváží omezená výdrž na jedno nabití (celodenní výlet na kole se mi dost často protáhne klidně i na 12 hodin) a určitě bych takovou drahou, a hlavně křehkou, věc na kolo nevzal, ani do batohu…

                              0 0
                            • stenli  

                              Používám již půl roku něco podobného, jen jsem využil svůj stávající Nokia 6288 + dokoupil GLS modul Nokia LD4W za 1800 Kč. Plánuji v Ozim nebo vůbec, mobil na řídítkách v pořádném držáku od RAM s vodotěsném odolném pouzdru. Jako Mlok potřebuji mít pořád mapu na očích. Na mobilu mám TrekBuddy. Outdoor GPS je lepší řešení (výdrž baterek, odolnost, kontrast, možnosti …), ale tu investici bych 100% nevyužil, navíc tyto GPS velmi rychle stárnou. Jo a velikost displeje u N6288 např. s Vistou je srovnatelná, oproti Edge větší. V terénu je vůbec nešetřím a zatím v pohodě, rozhodující je ale pořádný držák, pokud to chceš na řídítkách.

                              U tohoto řešení jde myslím hlavně o využití stávajícího mobilu/PDA + nižší investice do modulu + držáku. Kupovat celou sestavu hlavně kvůli navigaci na kole asi nemá smysl.

                              0 0
                              • stenli  

                                Pro bowdena, koukni na uchycení držáků RAM na řídítka, zaberou velmi málo místa a lze je uchytit i na tu ohnutou část řídítek u představce. Mají celý modulární systém držáků, poskládáš si jednotlivé části, jak ti to vyhovuje.

                                www.ram-mount.com, u nás dodává Picodas Praha (prodejce Garminů), na svých stránkách mají jen něco, dodají ale cokoliv od RAM

                                 
                                0 0
                              • krokus  

                                Tohle řešení má myslím smysl především v případě, když už člověk telefon s možností gps má. Dokoupí si pak jen příslušenství, celkově ho to přijde na pár korun. Já osobně bych musel dokupovat i telefon a to už nevychází o tolik levněji než koupě speciálního gps přístroje. Nicméně připouštím, že to celé zní dost lákavě: slušné (zřejmě) uchycení na řidítka, vodotěsnost, externí (?) anténa.

                                0 0
                                • stenli  

                                  Java aplikace TrekBuddy ti na tvém mobilu nepoběží ? Potřebuješ ale nějaký slušnější barevný displej a bluetooth.

                                  Jinak TrekBuddy je free, u Oziho stačí jen free demo a trial verze (i pro plánování), rastrové mapy jsou free, stále dostatečně aktuální.

                                   
                                  0 0
                              • krokus  

                                Ještě mě napadá: co je vlastně potřeba k tomu, aby telefon zvládal gps? Mám SE K750i. I kdyby to ale tento telefon umožňoval, asi by to nemělo smysl: displej je příliš malý.

                                0 0
                          • MaPa  

                            výhoda je nejen v podrobnějších mapách, ale i v možnosti si ty mapy editovat. když tak poslouchám jak se všichni těší na novou topo a nemůžou s tím vůbec nic dělat než jen čekat, znovu mne to utvrzuje v tom že budoucnost je v rastrovkách (a data z topo můžou být v overlay vrstvě jako poi, map comments nebo map features…

                            0 0
            • bowden  

              aha, uz chapem, ale doteraz som nieco take nepotreboval.vy­tesujem sa z rastrovych map:)

              kazdopadne, taka moznost mozno je, len som nepatral. mam dojem ze nieco take vie program trekbuddy pre mobilne telefony s javou.

              0 0
              • MaPa  

                TB to umí, ale má to primárně proto že vůbec neumí klasický zoom, což je na malých telefonech trochu pakárna…

                0 0
            • MaPa  

              Problém zoomu (mně to teda jako problém nepřipadá, na papírový mapě taky vidím furt to samý a jen si jí dávám blíž před oči) se řeší tím, že máš nahrané různé sady map a jedním tlačítkem mezi nimi přepínáš. Téměř každá aplikace podle polohy mění mapy na podrobnější/méně podrobné. Je to rychlé a efektivní, stejně jako ti rovnou šoupne mapu stejné úrovně když z jedné vyjedeš.

              Standardně to pak vypadá že vozíš třeba sadu Shockart padesátek, Shockart pětadvacítek se značkama z map.cz a pak různé podrobné mapy oblastí, jako třeba neoficiální cyklomapu prahy apod.

              Ale problém chytrý telefon/modul já osobně vidím v křehkosti a zranitelnosti. A když se to vozí v pořádném držáku tak je to zase setsakra veliký…

              0 0
      • krokus  

        Jsem spíše zastáncem specializovaných přístrojů. Používám sporttester HAC 5, navigaci chci mít zvlášť. Spíš jsem trochu přemýšlel o modelu Colorado. Funkce, které má navíc, bych ale nevyužil (od toho mám HACa). Lákal by mě jedině větší displej, ale ten nemusí být nutně výhodou (bude asi míň odolný).

        0 0
      • Palo TT  

        Ja vidim moznosti navigacie na biku asi takto:

        1. Turisticka GPS Garmin (Etrex, 60CSx …) +odolnost, vydrz +navigacia podla predtym pripravenej trasy +logovanie a optimalizacia tracklogov +/-cena

        • len vektorove mapy
        • nema bluetooth
        • uzatvorenost, proprietarnost Garminu

        2.mobil (postacuje obycajna Nokia 6300) + Trekbuddy + GPS BT modul +cena +mapy

        • vydrz
        • neexistuje modul s barometrickym vyskomerom :(

        +/- Trekbuddy nepodporuje zoom, ale daju sa pripravit mapy v roznych mierkach

        • otvorenost riesenia

        Vhodne kupit modul, ktory ma vlastny logger. http://www.qstarz.com/…Q1000P-F.htm

        Pre Slovensko existuje bezkonkurencna mapa lesnych ciest. http://forum.mtbiker.sk/viewtopic.php?…

        3. nosit 1 a 2 zaroven :) – asi najlepsie riesenie Ak mate Garmin a vhodny mobil, nie je problem dokupit dalsi GPS modul alebo toto: http://www.semsons.com/…afgaeta.html (Funguje len pre niektore Garminy (Starsie Etrexy), pre 60CSx by sa musel prepinovat, lebo model s okruhlim konektorom uz je vypredany)

        4. GPS Magellan MobileMapper 6 http://pro.magellangps.com/…/product.asp?… +/- neoverena novinka +cena (cca. 900 USD)

        5. pockat kym cinanec vyrobi nieco ako 4. za 1/3 cenu :) alebo aspon GPS modul s barometrickym vyskomerom.

        0 0
        • MlokCZ  

          Já vidim u varianty dva další problémy, kde něco už souvisí s tím co jsi napsal.

          Výdrž je problematická nejen kvůli maximální době výdrže, ale hlavně z jiného pohledu a to toho, že když vyjíždím, tak v hodně případech nemám mobil plně nabitý a aby byl, tak to zajistit je třeba pro mě zcela nemožné. A to proto, že se nabíjí nějaký čas a já ho používám na jiné věci s větší spotřebou baterky, tedy můžu klidně nabít přes noc, pak dopoledne použiju mobil na datový přenos k notebooku a odpoledne chci vyjet a jsem v p…, protože mobil je třeba už docela vybitý a pak by nevydržel nic. A nemám ho kde nabít. A řešit u mobilu mít více baterek, to nic moc neřeší, protože by se ještě musela řešit externí nabíječka. Navíc kryt mobilu není dělaný na neustálé vyndavání baterky.

          Dalším problém vidím v ovládání, tlačítka mobilu nejsou moc vhodná k ovládání přistroje za jízdy na řídítkách, s mojím mobilem by to tedy určitě dobře nešlo.

          Dále už příliš malý displej na mobilu (na gpsce kromě mapy mám na displeji současně i další údaje, které mi zajímají jako aktuální výšku). Samozřejmě můžu mít nějaké větší zařízení, ale to na nic nepotřebuju, mobil chci mít co nejmenší, který umí mnou požadavané funkce (tedy především datové přenosy).

          A pak je tu ještě jeden detail a to riziko poškození při pádu. Tím nemyslím, že to turistická gpska musí přežít, klidně ji zničím úplně stejně. Ale jde mi o to, že telefon vozím na vyjížďku hlavně z jediného důvodu, možnost si zavolat pomoc při pádu či jiném problému. A mobil mám uvnitř camelu uložený tak, že je hodně dobře chráněný (+navíc v pouzdru), takže i když zničím gpsku  na řídítkách, mobil pravděpodobně přežije. Navíc s tímto opět souvisí baterka, když dojde v navigaci, tak to trošku naštve, ale nic se neděje. Když dojde v mobilu, tak ztratím možnost volat pomoc a to i v případě třeba defektu, který nemůžu opravit (nemusí jít hned o pád).

          0 0
          • Jarous1  

            Přesně !!!

            S tím telefonem máš absolutní pravdu. Např. většina mně známých lidí ho na kole s sebou vozí jen pro případ nouze kdy by se něco náhodou stalo buď majiteli, jeho kolu nebo někomu jinému koho třeba potkají pomláceného cestou… A pro tyto případy by měl být mobil vždy funkční a vyhrazen je pro tyto nepředpokládáné situace. Obzvlášť když tu drtivá většina osazenstva B-F jezdí pořád někde po lesích či jiných místech mimo civilizaci. Proto si nedovedu představit, že si celý den budu vybíjet baterku v mobilu nějakou „navigací“ a pak když náhodou budu opravdu potřebovat někomu volat záchranku, tak se nedovolám, protože se mi právě vybila baterka…

            0 0
            • MaPa  

              Stačí vézt rezervní baterku a v případě nouze ji tam hodit. Nabitá vydrží dost dlouho, takže externí dobíječku nepotřebuješ.

              Anebo být prostě rozumnej a nenechat si nějakou „navigací“ vybít pouto s civilizací…

              0 0
              • Jarous1  

                Jo, jenže nabíjení rezervní baterky (bez externí nabíječky) znamená mít 2× tolik času na přípravu… Nejdřív bych musel nabít první (u mého současného mobilu 2–3 hodiny) a pak i tu druhou (stejný čas). Plus ještě musím být někde poblíž abych to pak po nabití ihned přehodil… To, že s mobilem asi budu v tu dobu muset kolik hodin dřepět doma mne také moc neláká… Tohle se třeba dá dělat přes noc, ale to bych zase musel být buď vzhůru nebo si nařídit budíka abych to pak vyměnil.

                Zlaté AA baterky do jednoúčelové GPS, ty strčím do rychlonabíječky a už se o to nemusím vůbec starat, odejdu si kam chci (nebo mohu jjít spát ;-)) a do pár hodin to mám nabité všechno, baterky se nabijí buď pěkně najednou nebo postupně, záleží na nabíječce. Ráno pak vstanu, jedny baterky vrazím do GPS, druhé do batohu a mohu vyrazit na celý víkend do přírody beze strachu, že by se mi to za pár hodin vybilo…

                A to, že kryt baterek mobilu asi není stavěn na neustálé otvírání a zavírání mi také připadá jako rozumný argument…

                Ale samozřejmě nikomu nic nenutím a ani nevymlouvám. Jen pro mé účely je tohle řešení prostě nejlepší…

                0 0
                • MaPa  

                  Myslel jsem rezervní baterku pro případ nouze. Tu stačí nabít jednou za měsíc? A dávat ji tam jen při potřebě, tedy neustálé otvírání nehrozí…

                  Taky to nikomu nenutím, jen mi ten argument nepřišel úplně silnej.

                  0 0
          • Palo TT  

            Vyber vhodnej varianty zavisi od toho, na co ma GPS sluzit (logovanie, navigacia podla vyklikanej /zanamenanej trasy, improvizacia trasy v terene) a od planovaneho rozpoctu. Sam si myslim, ze idealna varianta este len pride :)

            V suvislosti s mobilmi by som vseobecne vyz­dvihol bohate moznosti strednej triedy beznych mobilov podpo­rujucich JAVA aplikacie  (uz spominana Nokia 6300, ktora ma mimochodom naozaj dost biednu vydrz baterie :(  , mam dojem ze u nejakeho SK operatora bola k zmluve na pausal za 1Sk).  2GB pamat stoji 250SK , takze mozes mat v mobile turisticke mapy roznych vydavatelov ako doplnok k papierovej mape. GPS nemusis vobec mat. Urcite odporucam vyskusat. link na aplikaciu: http://linuxtechs.net/…um/index.php   Tiez sa chystam do mobilu hodit cestovne poriadky, existuje aj JAVA PDF reader, ale ten ma problem s „tabulkovymi“ PDFkami takze to poriesim najskor ako obrazky.

            Na improvizaciu trasy v terene je potrebna dobra mapa. Neviem aka je situacia v CR. Horespominana mapa lesnych ciest pre SK nema chybu. Ak idem po znacke (GPS ani nepotrebujem) a zrazu je zly usek, tak mi Garmin nepomoze. Zapnem mobil a zistim, kde je zvaznica a upravim trasu. Btw. tu je zmienka o tom http://www.gpsforum.sk/…c,873.0.html , ze lesne cesty (NLC) pribudnu aj vo vektorovych TOPO mapach SK.

            Sam mam Etrex Vista na logovanie.  A mobil pouzivam „offlinovo“  – ked potrebujem, zapnem aplikaciu a sipkami sa nastavim na suradnice v mape, ktore vypisuje Garmin. Uz mi to viackrat v terene pomohlo. Je to samozrejme neprakticke a tak sa chystam kupit ten BT prevodnik alebo BT modul.

            0 0
            • MlokCZ  

              Ono s mapamy je to stejně bídné se všemi. V počítači používám Shocart rastrové s posledních podkladů, jsou o malinko lepší než ty v Garminu, ale ne o moc a ještě to bude hlavně tím, že Topo v Garminu je z o něco starších podkladů, takže nová Topo by klidně mohla být o malinko lepší než ty Shocart mapy.

              A zkoušel jsem chvilku desetitisícové podklady, tedy to nej, co pro ČR existuje a ty jsou skoro horší a to kvůli tomu, že tam naroste velké množství cest, co jsou v mapě a v reálu nejsou vůbec nebo jsou zcela nesjízdné.

              Tedy nejsem si vůbec jistý, jestli nová Topo bude lepší použít tu standard verzi 1:50.000 nebo tu Pro verzi která bude z podkladů 1:10.000.

              Tedy ohledně map je to bída s použitím jakékoliv mapy a na druhou stranu se všemi včetně té Topo současné se to dá.

              Tedy rastrové mapy nevidím jako žádné plus, naopak mi přijde dobré, že dle rastrové naklikám v počítači a pokud to v reálu nesouhlasí, tak to aktuálně řeším dle Topo. Výhoda je tedy v tom, že se využijí obě mapy a když jedna selže oproti reálu, tak v té druhé to někdy bývá správně. Kdybych v tu chvíli měl v gpsce tu samou rastrovou jako v počítači, tak by mi moc nepomohla, protože dle ní ta cesta s realitou nesouhlasí. Tím ale neříkám, že ta druhá pomůže, většinou pak nepomůže ani jedna.

              A KČT mapy lepší nejsou, těmi bych si nepomhl, opět někde jsou o chlup lepší než ty Shocartí, někdo o něco horší.

              A o žádné z těch map se nedá říct, že by byla výrazně lepší.

              Tedy mapy vidím jako největší problém všech řešení, který zatím nemá řešení a mít asi nikdy zcela nebude. Toho, aby mapa zcela souhlasila s reálem pro všechny lesní cesty a to průběžně jak se cesty ztrácí a vytváření a ještě nejlépe s přesným označením sjízdnosti, tak to je zatím zcela utopie.

              0 0
              • MlokCZ  

                Fuj, mám tam ale chyba.

                *s mapami *z posledních

                0 0
              • Palo TT  

                Na Slovensku je situacia trosku ina. Po prijati toho nezmyselneho zakona o bikovani v lese a kopca nejasnosti ktore prinasa, bola koncom roku 2007 publikovana tato online mapa http://wags.nlcsk.org/LC/Default.aspx   Vo vztahu k zakonu size nic neriesi, ale IMHO kvalitou zakreslania a uplnosti lesnych ciest vysoko prevysuje vsetky doterajsie komercne mapy. Pekne zistit, ze obcas sa peniaze danovych poplatnikov pouziju aj zmysluplne, ale na SK je to skor vynimka :)))

                0 0
        • MaPa  

          Vidím to podobně, dokonce jsem toho už i dost vyzkoušel, ale stále si myslím že na kolo tu nic ideálního není:

          Varianta 1 – popsal jsi fajn, přidám možnost výběru napájení AA/aku jako plus.

          Varianta 2 – platí ale jen pro „obyčejný mobil“, přidám jedno mínus a tím je značná velikost když to dáš do pořádného držáku na řidítka, rozhodně větší i než varianta 1

          Varanata 2a – PDA nebo telefon s WM. + mapy, display (zvláště dotykový), otevřenost řešení, výběr aplikací, – cena, výdrž (záleží na přijatelnosti výměny baterie), barometrický výškoměr, téměř nemožnost dát to na řidítka. Do kapsy asi ideální řešení.

          Varianta 3 je blbost, když už, tak bez toho mobilu, GPS přijímač se záznamem. Cena toho plug-inu je stejná ne-li vyšší než modernějšího BT přijímače. Jediná výhoda je že nemusíš mít kabel mezi PDA a Garmin pro přetahování tras, které se na PDA plánují lépe.

          Varianta 4 – u mne je teda cena minus, a další mínus je za rozměry, plus je za odolnost, možnost vozit na řidítkách a ostatní viz varianta 2a, protože je to v podstatě odolný PDA. Ale tohle je podle mého názoru budoucnost. Garmin se má na co těšit pokud na tohle nezareaguje…

          Varianta 5 je dle mého názoru čekání na menší variantu 4 :-).

          Přijde mi ale, že celé se to točí okolo toho, že každý si musí zvolit kde chce GPS vozit (kapsa/batoh/ři­dítka) a pak je to klasické dilema větší display versus větší odolnost. Osobně si myslím že na navigaci na řidítkách mi stačí i malý display, jde na něm (byť hůře) i trasa přeplánovat a celé by to mohlo být i docela malé a tudíž odolné (ve smyslu při pádu). Na plánování to chce ale něco většího, minimálně něco s displayem PDA, ještě lépe notebook :(.

          Ale tu velikost jsme tu už jednou probírali a možná jsem v tomhle směru příliš extrémní.

          0 0
          • Palo TT  

            Vo variante 4 bol preklep , cena je samozrejme –

            Varianta 3: myslene pre existujucich pouzivatelov Garmin, ak by chceli lepsie mapy. Ten BT  konvertor sa moc neoplati, ale predstava ze budem mat na biku 2 GPS primace je velmi, velmi divna, kam ten pretechnizovany svet smeruje :)))

            0 0
            • MlokCZ  

              Jak píšu výše, tak s těmi lepšími mapami to není tak žhavé, v počítači používám vše co je k mání a o moc lepší než Topo stejně není nic.

              0 0
          • Palo TT  

            K variante 5 by som este pridal v praxy nerealnu moznost, ze Garmin vyroby turisticky GPS s integrovanym Bluetooth modulom.

            0 0
            • MaPa  

              To podle mne zas tak nereálné není i když Garmin se k tomu staví opravdu dost specificky. Ocenili by to skoro všichni pro možnost přetahovat data z GPS do počítače jinak než po kabelu.

              Já osobně bych klidně bral i větev turistický garmin bez přijímače jen s BT, krabička by byla menší a přijímač bych si mohl „aktualizovat“ s vývojem přijímačů, ale na to Garmin už vůbec slyšet nebude…

              0 0
              • Palo TT  

                Ak to aj vyrobi, tak urcite nejaky ich special protokol len na prenos do PC. NMEA tam nepustia, vsak aj z niektorych „kablovych“ ju uz vyhodili.

                0 0
                • Jarous1  

                  Vždyť ani (dost slušný) TrainingCenter přímo od Garmina umí natáhnout data jen z určitých jejich GPS, jen z těch „fitness“ :-( Nechápu proč tam nejde alespoň natáhnout projetá trasa z jakékoli jejich GPS… Takhle si analýzu výletu musíme řešit svými prostředky a znalostmi těch správných stránek…

                  0 0
                  • MaPa  

                    reakce na oba.

                    jak s jinými nevím, ale můj Foretrex umí NMEU a přes kabel jí pošle i ven do libovolného počítače/PDA.

                    TrainingCenter neznám, ale zavání mi to trochu tím že je to primárně na vyhodnocení právě „fitness“ údajů. Na stahování dat z/do GPSky používám přímo OziExplorer, kde se to dělá dvěma klikama. Lze připojit libovolnou GPS, dokonce nejen od Garmina.

                    0 0
                    • Jarous1  

                      Jasně, TrainingCenter je primárně pro vyhodnocování fitness údajů. Jen mi nejde do hlavy proč by to nemohlo umět použít data i z „normální“ turistické GPS, která všechny tyto vymoženosti neumí. Na zobrazení převýšení, nastoupaných/na­klesaných metrů, včetně maximálních, průměrných atd. rychlostí to bohatě stačí. A také to zobrazit umí, bohužel ale jen z vyvolených přístrojů…

                      Ozi je placený software, tím pádem pro mne celkem nezajímavý :-) V novém PC si teď dělám pořádek a snažím se postupně všechno přehodit do stavu „free software“ ;-) Je to fuška, to přiznávám, ale ono to nějak půjde…

                      0 0
                      • MaPa  

                        Na přetahování sice stačí Shareware verze, ale chápu že to není ono, jsou tam nějaká omezení co se týče datumů map a lokálních gridů…

                        0 0
          • Mamut  

            4.) Garmin sa nema coho bat – vydrz Magellana je 10h/2×AA

            0 0
            • MaPa  

              imho za dvoje baterky v kapse ten systém stojí.

              0 0
              • Mamut  

                Ak by sa ten Magellan dokazal napajat baterkami z vrecka, tak za to samozrejme stoji. Ale nie som si isty, ci je az tak vymakany.

                0 0
                • MaPa  

                  Přes USB konektor to neumí.

                  USB Data Connector Use this connector [10] to secure the Magellan USB Data cable onto the receiver. The MobileMapper 6 USB port is used exclusively for a connection to a computer via Microsoft ActiveSync. When this cable is used, the MobileMapper 6 is powered from the computer and the receiver batteries are neither used nor charged.

                  Ale existuje k němu jako příslušenství AC nabíječka a nabíječka do autozapalovače 12V, takže by to zbastlit teoreticky šlo…

                  0 0
                  • kolombo  

                    V tom textu se jasně píše, že ta GPSka je po připojení k USB napajená po USB.

                    A koupit redukci autozapalovač-USB není problém, takže třeba napájení v autě je snadné, sám to tak taky používám.

                    Na kole by se to muselo řešit nějakým článkem, který by krmil USB kabel rovnou tím správným napětím, upravovat 12 V z kapesní baterie na 5 V není úplně ideální z hlediska životnosti baterie.

                    0 0
                    • MaPa  

                      Jo, sry, vlastně to stačí. Mi nějak neseplo že nepotřebuju ty články v GPSce dobíjet. Sorry za mystifikaci a díky za vyjasnění.

                      0 0
                      • kolombo  

                        Pokud vím, tak žádná GPS na AA a AAA baterie nedobíjí vložené články, pokud má sama připojené externí napájení.

                        0 0
                        • MaPa  

                          …a to je dle mého názoru škoda. Chtěl jsem tuhle funkci i u dětských chůviček a nakonec se taky nekonala :-(

                          0 0
                          • kolombo  

                            A jak by asi to zařízení poznalo, že má v sobě dobíjecí baterie a ne alkalické články, které se dobíjet nesmí?

                            Navíc by to byl další obvod v zařízení, které má být jednoduché a bezporuchové. A pořádná nabíječka by v tom stejně nebyla …

                            0 0
                            • MaPa  

                              U Foretrexu se volí jaký články dáváš dovnitř, kvůli odhadu zbývající energie.

                              To nedokážu posoudit nakolik je to technicky složité a velké, ale když se umí dobíjet baterky v přijímačii chůvičky, tak proč ty se nemohly nabíjet i ve vysílači nebo Magellanu?

                              0 0
        • krokus  

          Není mi jasná základní věc: jak se liší rastrová a vektorová mapa? Technicky, ale i prakticky (tj. jaké jsou výhody toho a onoho typu).

          0 0
          • v POHODÌ klokan  

            Rastrová-složená z bodů (prostě obrázek-jako jpg,GIF,BMP,…) vektorová-složená z čar-ať je zvětšíš (zmenšíš) jak chceš, budou pořád stejně tlusté (to asi není přesně vysvětlený, opravte mě, ostatní :) Výhoda vektorových: zabírají míň místa na disku-rychleji se překreslují. Velká výhoda je možnost routování (navigování po této mapě (po těch čarách). Nevýhoda-jsou trochu kostrbaté a nepříliš přesné. Výhoda rastrových-jsou detailní a hezké.Nevýhoda-nedá se podle nich routovat (dá se někdy ale přidat routovací vektorová vrstva), objemově větší (potřeba několika obrázků v různém měřítku-jinak by nebyly čitelné). Asi tak

            0 0
            • MlokCZ  

              Něco z toho není pravda.

              Vektorové obecně nikdy nemohou být méně přesné než rastrové už z toho základního důvodu, že rastrová mapa je vždy vytvořena z vektorové. Tedy v té rastrové nikdy nemůže být nic přesněji nebo něco navíc. Prvotní podklady jsou tedy vždy vektorové.

              Vektorové určitě nejsou rychlejší, naopak jsou výrazně pomalejší, protože se pracuje s ohromným množstvím objektů, které je nutno vykreslit jednotlivě a při změně měřítku ještě přepočítávat co vykreslit a co ne a jak to vykreslit. Rastrová se prostě jen vykreslí jak je, mnohem méně náročné na HW, i když může být na objem dat větší.

              To že jsou rastrové hezké je dané jen konkrétním provedením. Klidně je možné udělat aby se dynamicky z vektorové generoval přesně totožný vzhled jako má ta rastrová (ta stejně z té vektorové byla vygenerovaná). Jen je otázka, jak to kdo vytvoří a jak výsledné výkreslování bude HW náročné. A protože gpska nemá žádný extra výkonný HW, tak tím je to poměrně omezené.

              Dále doplním, že vektorová má standardně výšková data, což teoreticky ale může mít i rastrová (ale už jsou to data navíc, ne součást mapy).

              Další výhoda vektorové je možnost popisovat jednotlivé objekty a ukazovat jejich metainformace. Tedy nevíš co to na té mapě je třeba za symbol, najedeš na něj a ono to ukáže co to je. Tohle u rastru není možné.

              0 0
              • MaPa  

                Jseš si vážně rychlejší tím že jsou rastrové rychlejší? Objem dat je tu daleko větší, dokonce aby to telefony stíhaly tak je nutné je rozřezávat na menší… Ale hádat se nebudu ;-).

                Ano, tím, že budu polyliny prokládat křivkama, přidám textury apod aby se to zobrazovalo stejně hezky jako rastrové mapy, tím hodně zvýším nároky na hw a proto v podstatě každá vektrorová mapa nevypadá tak uhlazeně jako rastrová.

                Ano, vektrová má výšková data přímo v souboru. Rastrová je má zvlášť. Rastrová má zvlášť ještě kalibrační soubor, který popisuje jednotlivé body obrázku vzhledem k zeměpisné poloze.

                U rastrové mapy tohle také jde, ale je to přeci jen složitější než u vektrové. Jmenuje se to Map Features, ale dá to práci je pro mapu vytvořit. Info se ukládá do kalibračního souboru a patří tedy k mapě, ne k pozici. Jenže vytvářením Map Features vlastně člověk dělá práci kterou pro něj u vektorových map již někdo vytvořil. Navíc se vlastně dublují symboly již vytištěné na mapě, takže to nevypadá úplně košer. Tím že je to hodně práce navíc to v podstatě nikdo nedělá a téměř všechny mapy na netu Features nemají.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Tak asi bude záviset od konkrétního zařízení a konkrétní mapy.

                  Ale na výkoném HW, tedy na počítači se rychlost vůbec nedá srovnat. Rastrová je vykreslená pokaždé okamžitě, vektorovou to vykreslí celkem rychle až po čekej docela dlouho (při záběru většího území). A to i když vezmu větší rastrovou, tedy typu 10 map na celou ČR.

                  Na gpsce když nastavím nejvyšší detail u rastrové a pak mapu oddálím na výrazně větší území, tak budu čekat klidně i půl minuty než se mi překreslí.

                  Pokud je nutné u telefonů mapu rozřezávat tak je chyba v SW, který neumí pracovat pouze s částí té mapy sám (tohle umí na PC jak OZI, tak Touratech s doistalovanou komponentou) a pak není třeba ani moc paměti. Tady tohle mi ale štve, že třeba Touratech neumí načíst rastrovou mapu větší než nějaký objem dat (nevím kolik přesně, ono samozřejmě když se to z jpgeu načte do paměti, už to není komprimované a je to výrazně větší), i když na to mám RAMky dost a tedy je u těch velkých nutné použít tu metodu načítání pouze části mapy, kterou v tu chvíli vidim, což pak nepatrně zpožďuje posouvání mapy o načítání (ale je to jen v řádu části sekundy, ne v časech překreslování vektorové, kde to je i přes 10s).

                  0 0
                  • krokus  

                    Zajímalo by mě, jak dlouho trvá překreslování vektorové mapy na gpsce, když se člověk třeba jen rychleji pohybuje (na kole, v autě). I když tady nejde asi v pravém smyslu a překreslování. Jde mi ale o to, jestli člověk musí při běžném provozu přístroje pořád na něco čekat, nebo ne.

                    0 0
                    • fireball  

                      Při běžném provozu to většinou skoro nepostřehneš, pokud přejíždíš kurzorem mimo zobrazenou část mapy, tak nějaká prodleva je, dost taky záleží na nastavení GPS, mapě a měřítku, kolik detailů, vrstevnic a kdoví čeho se přepočítává. Mám 60CSx, na kolo mi připadá lepší než Colorado, kvůli ovládání. Nedokážu si představit otáčení kolečkem za jízdy. Tlačítka na 60CSx nepředstavují problém.

                      0 0
                      • krokus  

                        Taky jsem někde četl, že rychlost 60CSx může dost ovlivnit firmware – s novejším běhá rychleji.

                        0 0
                    • MlokCZ  

                      Když se jen rychleji pohybuješ, tak se většinou celá mapa moc nepřekresluje a tedy většinu času se to zcela plynule posouvá. Sem tam se ale mapa překreslí celá a pak chvilku čekáš právě dle nastavení jak psal fireball.

                      Já mám nastavené největší detaily, takže občas překreselní chvilku trvá a mohlo by být rozhodně rychlejší. Ale zase se to neděje moc často, takže se to dá.

                      0 0
              • v POHODÌ klokan  

                Po přečtení tvého příspěvku musím uznat své chyby :-) Ale to s tou přesností se mi stejně úplně nezdá. Data do map se získávají nejen triangulací (z nich se asi tvoří ty vektorové), ale i leteckým snímkováním, ne? A z leteckých snímků se dá přesněji zaměřit a zakreslit více bodů (tudíž třeba nějaká cesta bude plynulejší a přesnější). Nebo to tak není?

                0 0
                • MlokCZ  

                  Mapové podklady se určitě získávají i z leteckých snímků, to máš jistě pravdu, ale v tom nevidím nějak souvislost. I z nich se to bude převádět na vektory.

                  0 0
    • Madrid  

      Mám GPSMAP 60CSX a jsem s ní v zásadě spokojený až na tuhle mouchu: Občas se stává, že šipka vytrvale ukazuje úpně špatný směr natočení přístroje (ověřeno jiným kompasem, ale jde o tak velké odychylky, že je to většinou evidentí i okem). Někdy se po čase vzpamatuje sama, jindy pomůže restart. Stává se vám to taky? Nebo jde o vadu mého kusu? Nebo dělám něco špatně? (Přístroj se snažím držet co nejvíc vodorovně, kalibruji ho a mám nastavené zapnutí el. mag. kompasu, když klesne rychlost pohybu).  Díky za každé postřehy.

      0 0
      • Habib  

        Jo, asi dvakrat se objevil ten samy problem, ale nijak me to netrapi, vzdycky se to nejak vzpamatuje :)

        0 0
        • Madrid  

          No mě to právě potrápí vždycky v nejméně vhodnou chvíli, když se potřebuju rychle zorientovat a celá skupina čeká, na kterou stranu teda vyrážíme…

          0 0
      • kolombo  

        A máš poslední FW ??

        Tam byly nějaké změny co se týče kompasu.

        Ještě si vzpomínám, že ze začátku jsem zkoumal, proč mi ten trojúhelníček v mapě, co značí pozici a směr občas ukazuje jinam, než dopředu. To dělá zapnutý kompas, ukazuje pak na sever …

        0 0
        • Madrid  

          Koupil jsem to po datu vydání poslení verze FW… ale je fakt, že přístroj mohl delší dobu ležet na skladě. Zkusím, dík.

          Ten černý trojúhelníček, co značí polohu a směr, ale přece nemůže při zapnutí kompasu ukazovat na sever (od toho je tam v levém horním rohu bílá růžice nebo samostatná kompasová stránka). Trojuhelník má vždycky ukazovat směr natočení přítroje, aby se člověk mohl snadno stranově zorientovat. Zapnutí elmag. kompasu by to právě mělo – na rozdíl od GPS „kompasu“ – umožnit i při nulové rychlosti pohybu, proto tam je… pokud vím.

          0 0
          • Madrid  

            Tak jsem to hned zkusil, ale WebUpdate zahlásil, že používám nejnovější verzi 3.6. Pro jistotu jsem FW stejně přeinstaloval, ale asi to tím nebude.

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.