geometrie MTB ramu - teorie, jizdni vlastnosti a jak najit idealni geometrii

64 nepřečtených
  • op

    Hraju si s (vysoce teoretickou) myslenkou jednou v budoucnosti si koupit titanovy ram. Proste se mi libi a mel by vydrzet navzdy (proc a jestli je to nejlepsi material bych tady nerad resil.) No a pokud dam tolik penez za ram, asi bych si nechal uz i vyrobit geometrii na miru. Napr. Habanero dokaze vyrobit libovolnou geometrii za peknou cenu.

    Zajimaly by me odkazy na clanky o geometrii, jizdnich vlastnostech jednotlivych variant geometrii, sizingu, atd.. Proste teoreticka diskuse, abych mel dostatek informaci az mi budou navrhovat tu custom geometrii (pokud k tomu dojde).

    Momentalne mam empiricky zjisteno par rozmeru na kole, ktery mi vyhovujou .. 590–595mm stred riditek-spicka sedla, 100mm predstavec (kratsi mi moc nevyhovuje) – z toho + offset sedlovky by se dalo odvodit idealni ETT, 810mm BB-sedlo – z toho +/- vyska ramu. Dal tapu, zejmena predozadni poloha sedla je problem .. zda se, ze mi vyhovuje sedlo o trosku vepredu oproti KOPS. Pak s vyskou riditek oproti sedlu laboruju. Netusim jak teziste, rozlozeni pomeru vahy na predni a zadni kolo, atd, atd..

    Mela by to byt spise teoreticka diskuse (tykajici se MTB – ne silnice, kde se da najit informaci preci jenom vic, ale to me nezajima) a linky na clanky nez konkretni rady pro muj pripad. Zatim jsem nasel neco o NORBA geometrii (71 a 73 st), pak Genesis, ale nic, co by to nejak souhrne popisovalo. Treba to bude zajimat i ostatni.

    0 0
    • op  

      kde jste, framebuilderi?

      zda se, ze nikdo nevi..

      zkusim sem tedy obcas hodit nejake relevantni linky, ktere se mi podari najit a treba se nekdo chytne

      • zde framebuilders list
      • zde BikeCAD java program nadesign ramu s exportem do skutecneho CADu (nejak mi zlobi ta java, resp funkcestart new design from template, napr. funkce FullSuspension­CADfunguje do­bre)
      • zde pekny clanek o fittingu (vhodnem posedu,rozmeru) na kole. Vhodnym reengineeringem by mohlo poskytnout voditko proidealni velikost ramu. Mimojine, potvrzeni z dalsiho zdroje, ze KOPSje mytus.
      • zde mytus KOPS jsou tamnakresy a prace s tezistem, ale je to pro silnicni kola.
      • frame buildinglinks
      0 0
    • ememem  

      no ja ti neviem. zakazkova vyroba ma imho zmysel ak kua presne viem co chcem a nic take neni. pokial nechces nieco ultra specialne co proste inak jak na zakazku nejde tak podla mna nemas najmensiu sancu vyrobit resp. si nechat vyrobit nieco co bude lepsie jak kupeny ram od serioznej firmy co sa tym roky zaobera. proste tie roky skusenosti a ramarsky cit asi nejde nahradit a osobne si myslim ze dobre padnuci ram bude doladit ovela jednocduchsie jak nepodarok na zakazku. sam priznavas ze v tom trocha tapes, pravdepodobnost ze nieco nebude dobre je podla mna dost velka. ale ked uz musis tak bych asi zacal tym ze sa necham poriadne omerat a zabudol bych na to ze „viac ako 110mm predstavec mi nevyhovuje“ a pod. ako ked nemas jasno v predo zadnej polohe sedla a drope co su veci ktore sa daju uplne exaktne odmerat a urcit tak mi neni jasne jak chces doriesit finesy typu sedlovy a hlavovy uhol a pod. a dost pochybujem ze v pripade ciste zakazkovej vyroby ti v tom niekto extra poradi, asi si kazdy povie bud vies presne co chces alebo si kup „standart“. ososbne si myslim ze pri kupe titanoveho ramu ti pripadny renomovany vyrobca asi bude docela ochotny vyjst v ustrety ale zakladnu geometriu bych nechal na neho, to proste na prvy krat kde vsetko viac menej len odhadujes nemozes urobit dobre. tot moj nazor na vec.

      0 0
      • op  

        Zakladni geometrii urcite necham na vyrobci, jen chci mit dostatek teoretickejch znalosti, abych s nim mohl v prubehu navrhu diskutovat – sdelit, co vlastne chci. Rozhodne si ten navrh nebudu delat sam, to je jasne. Dokonce me jeste napadla myslenka, nechat si udelat navrh a pak si to nechat svarit nekde za levno klidne z obyc ocelovejch trubek jako „proof of concept“.. To by byl teprve spravne vedenej projekt .. :))

        0 0
        • ememem  

          este raz – moj nazor je ze ak presne nevies kvoli comu ho chces na zakazku (ja neviem ze mas 2.2m a k tomu ultra dlhe nohy a ultra kratky trup a preto mi ziadny standartny ram nesedi alebo ze ucel pouzita bude prejst cez severny pol) tak je to vsetko len strata casu z viac ako otaznym vysledkom.

          nechat sa omerat, kupit k tomu vhodny ram a doladit komponentami a nema co byt zle.

          to co robis ty na kolene sa pokial viem bezne robi v timoch mesiace, testuje s desiatkami cidiel na biku aj tele jazdca, v reale, v labakoch, v tuneloch s x testermi, analyzatormi, specialnym softwarom a pod. nechapem jak sa k tomu chces dopracovat (ak ma byt vysledok porovnatelny nie to este lepsi – a inak to imho nema zmysel.)

          0 0
          • op  

            kdyz ja na marketing moc nedam .. ty cidla a testovani, blabla me moc neoslnuje.. Ale chapu Tvuj pohled.

            Dam na osobni pocit, jezdil jsem dlouhodobeji x kol a z kazdeho mam pocit jak se chova. Chci si ten pocit dat do souvislosti s fakty, abych dokazal exaktne popsat, jaka geometrie mi vyhovuje. Jestli pak do ty vysledny geometrie padne existujici ram a ja si ho koupim a usetrim nebo si ho necham vyrobit (pokud v ty dobe na to jeste budu mit prachy) je az druha otazka. Napr. si ale myslim i z vlastni zkusenosti, ze ETT by mela byt idelane s presnosti na +/-5mm, jinak to uz neni ono a spousta vyrobcu ma mezi jednotlivymi velikostmi i vetsi odstup a tak ani treba neni mozne koupit idealni velikost i kdyby geometrie byla idealni pro dany ucel. Pokud dam za ram treba pres 1000E, prijde mi jako dobra ochrana investice, nechat si ho za urcity priplatek upravit presne na svoji velikost, pokud to vyrobce umoznuje a zakladni geometrie muze dana tim vyrobcem (s temi lety zkusenosti a testovanim:)). Musim ale dopredu s urcitou (vysokou) mirou pravdepodobnosti vedet, ze je to presne to co hledam a nebudu uz muset hledat dal … dokud nenajdu nekoho, kdo uz taky nikoho nehleda … (Nebo jak to bylo v tech Samotarich.)

            Ale tema vlakna by skutecne melo byt o te podstate veci – navrhu geomerie ramu a ne o tom, jestli to potrebuji a jestli ta cesta nekam vede.

            0 0
            • McBlacky  

              Jednu dobu tady frčela custom geometrie u Sfinx na MTB, ale výsledky spíš rozpačitý.

              Podle mě je ok nechat si postavit kolo na určitý velmi specifický způsob jízdy, ale ladit u univerzálu custom geometrii je nesmysl.

              Žádný kolo není na vždy a dávat kolem 30tkč za HT rám z materiálu, který je už dnes překonaný jsou vyhozené peníze.

              0 0
              • ememem  

                dávat kolem 30tkč za HT rám z materiálu, který je už dnes překonaný jsou vyhozené peníze. – to uz som bral tak ze si chce s tym titanom urobit radost(navyse si myslim ze by to stalo viac). ja bych Ti uz dnes nechcel, je to fakt len pre radost, realne to co sa jazdy samotnej tyka nic neprnasa, som mal moznost sa pred par rokmi(teda uz to bude hadam aj desat…) chvilu odviezt na titanovom marine, bike pekny o tom po tom ale krutilo sa jak favorit rokycany, normalne som cumel a tom nemal ani 100kg jak dnes.

                0 0
                • op  

                  spravne jsi to pochopil, co si asi koupim za 3 roky ke 40tinam kdyz uz vsechno mam a moje deti taky? :))))) [vtip]

                  Nejsem zavodnik (a cim dal tim budu starsi), takze mirna flexe mi nebude vadit. Spis ocenim pohodli a zivotnost, nadcasovost, atd.. Mimochodem, 100% to chci postavit na Vckach. Proste to bude pekny pohodlny kolo z tenkejch trubek na kterym (planuju) do smrti uz budu vymenovat jenom komponenty.. Asi tak a tim bych diskusi o tom jestli titan ano nebo ne uzavrel. Jsou tady na to jina vlakna, „napr.“http://www­.bike-forum.cz/forum/ti­tan-titan-a-zase-titan.html , napr. , atd.

                  0 0
                  • Nimrod  

                    titan, jo? na véčkách, jo? už se moc těším :-)

                    0 0
                  • McBlacky  

                    ok, chápu.

                    zkus se ještě zamyslet nad fullem, přeci jen pokud to má být kolo na pár let, no už nejsi nejmladší :)

                    0 0
                    • op  

                      fulla mam (momentalne dryhyho), je to fajn, ale ma tri nevyhody: 1. zivotnost mi neprijde nejlepsi, Mongoose jsem rozmasakroval za 5 let, odeslo tam uplne vsechno a nakonec ram, 2. tezkej, 3. je to bezna konfekce .. A davat $3000+ a vic za full ram, kterej bude trosku vyjimecnej prijde zas me jako vyhazovani penez .. navic, kdyz se nejpozdeji za 5 let vylagrujou cepy (nejen loziska, ale usazeni v ramu), porad menit bushing, servis odpruzeni, unava materialu, atd. Idealne bych samozrejme mel titan HT (potencialne 29) a Ibis Mojo na blbnuti v hodne lehkym AM setupu, ale to je uplne nerealny z hlediska nakladu. Realnejsi je z tehle dvou ten HT, vyuziju i na vyjizdky s detmi .. :)

                      0 0
                      • Nimrod  

                        tak co vysokozdvihový softail? odpadá starost s ložiskama…

                        0 0
                        • fredy.k6  

                          na první fotce je fakt pěknej stroj, na tom bych se chtěl projet

                          0 0
                        • op  

                          ten prvni vypada zajimave, jestli nestoji jako barak a je to titan proc ne.. (akorat je tam nejak navic tlumic :). Samozrejme etalon Kola je pro me softtail Moots (26 nebo 29 ) ale tam je ta cena taky hodne out..

                          Ted si uvedomuju, ze nic z toho neni na V, takze nic, bude to HT a na nej dve vymenne sedlovky – pevna (carbon nebo titan – u sedlovky bych si mozna mohl ten Moots dovolit) a Cane Creek ST suspension (zmena offsetu te sedlovky je dalsi problem, ktery musim zapocitat do celkovyho navrhu ramu) a budu je vymenovat dle charakteru vyjizdky.

                          Takze uz nejakou dobu se mi to krystalizuje cely v hlave a jeste si dam dost casu na krystalizaci, ted to vypada: titan HT + 2 vidlice (pevna karbon a asi SID) + 2 sady kol a obuti + 2 sady sedlovka a sedlo. A az pak zjistim, ze fulla uz nepotrebuju, zustane to jako jediny moje kolo.

                          0 0
                          • Nimrod  

                            rám u toho prvního stojí něco kolem 3500 dolarů tuším (že to je titan je snad jasný, ne? :-))…

                            chodí to 100mm, stejně jak vedle ten funk. to už je moc hezké :-)

                            tyhle mrchy se dělaj na zakázku, řekneš si, co chceš, třeba čepy na véčka..

                            spíš mi jde o to, že si tu psal i něco o oceli… teoreticky ocel vydrží věky (používané slitiny titanu na kola údajně ne, jednou se to tu řešilo), stojí o dost méně a jsou firmy, které by se pustili do softu z oceli se slušným zdvihem se všema jeho výhodama (a nevýhodama). jen pokud řešíš tu váhu, tak tam samozřejmě ocel pokulhává za titanem

                            ale jestli chceš ht, tak proč ne, jen mi tohle přijde jako rozumná alternativa, pokud dostaneš názor, že by bylo fajn si užívat trošku víc pohodlí a šetřit tělo

                            0 0
                        • Mamut  

                          Kolko to ma zdvih a kolko to stoji?

                          0 0
                          • ememem  

                            ak je rec o titane nebodaj titanovom fulle tak tvoja otazka nie je nie je na mieste :-)

                            0 0
                      • ememem  

                        takze nie radost ale chladny ekonomicky kalku :-) tak potom len aby si s tou nekonecnou zivotnostou titanu nebol neprijemne prekvapeny…

                        0 0
                        • Nimrod  

                          tak tak, viděl jsem fotku zlomeného ibise bow ti… vydržel jenom 11 let a 40 000km, ****** :-)

                          0 0
                          • McBlacky  

                            40000km není ale moc. HT to vydrží v pohodě a i některý fully.

                            0 0
                            • Nimrod  

                              no, jde o to, že ten ibis nemá jediný čep a chodí 5"… ten materiál je extrémně namáhaný

                              jinak nebude zas tolik ht, co by vydrželo 40 000/11 let, pokud se bavíme o hlíně… ocel a titan je bez debat. že by full měl vydržet méně se mi moc nezdá. proč myslíš, že by měl odejít dřív?

                              0 0
                              • Greyhound  

                                Mně těch 40 000km nepřijde nijak zvláštních, hlína HT mi 40K/10let vydržel a to jsem na ní celou dobu průběžně dával pár závodů ročně, jsem jí odstavil až z důvodu morálního zastarání (a protože jsem už začal mít strach z původní sedlovky, představce, řidítek…), ne kvůli tomu že praskla.

                                0 0
                                • Nimrod  

                                  tak to gratuluju :-) mi hlína vydržela vždycky jen chvilku…

                                  0 0
                              • McBlacky  

                                co takhle vidím kolem sebe a pozoruju u sebe, tak HT praskají po více km než fully. Nepočítám demolice po bouračce, nebo moc vytaženou sedlovku.

                                ocel vydrží jen pokud ji zevnitř ošetřuješ, nebo to máš jako bajk pro hezký podmínky. Jinak vyrezne zevnitř a taky praskne.

                                Titan většina majitelů dost šetří a je málo rozšířený, takže těžko srovnávat ze závodní zátěží více konvenčních materiálů.

                                0 0
                                • Nimrod  

                                  to je zajímavé to srovnání ht versus full, celkem by mi zajímalo, čím to je

                                  ocel a koroze. ono to není tak horké, protože většinou ti začne korodovat rám jen na povrchu. aby rám změnil mechanické vlastnosti, tak ta koroze musí jít do hloubky… a to nejde tak honem. krom toho se rámy ošetřují i zevnitř… další věc je columbus xcr a reynolds 953, ale uznávám, že obojí je spíš na silničku (upřímě řečeno mi napadají jen dva bajky, co jsou z 953, jinak nic), ale bude to spíš cenou materiálu, protože se pak skoro vyplatí to udělat z titanu, nebo z karbonu

                                  0 0
                                  • McBlacky  

                                    mě takhle rupnul HT z Tange trubek. Měl už pár let a dost za sebou jako zimák. když to ulítlo, tak to bylo zevnitř vyrezlý dost. U hlíny by se to nestalo

                                    0 0
                                    • Nimrod  

                                      ono jde o to, jak je ten rám ochráněný proti korozi… pokud se někdo na to úplně vysere a stříkne to jen z venku, tak není důvod, aby ten rám měl držet delší dobu, na tom se shodneme

                                      co to bylo za značku, smím-li se ptát? celkem mi zajímá, kdo na to peče… co mi celkem překvapilo byl brooklyn machine works… jsem viděl fotku sedlové trubky po pár měsících a úplně vyrezlá, to jsem čuměl

                                      0 0
                                      • McBlacky  

                                        Cube

                                        0 0
                                        • JSt  

                                          ale ulitlo to u hlavy a urcite jsi tomu pomohl nakopnutim ramu odpruzenou vidlicou. neni tomu tak? :-)

                                          0 0
                                          • McBlacky  

                                            ten rám se prodával s odpruženou 80kou taky.

                                            dal jsem tam sice 105ku, ale to by nemělo vadit – hlavní podíl měla rez.

                                            0 0
                                    • Mamut  

                                      Mne ocelak praskol postupne 2× na pravej dolnej zadnej vidlici a nic z toho nebolo kvoli korozii, ale proste iba casom a namahanim. A to bol ram, ktory vazil 3kg pri 23.5", takze ziadne priesvitne trubky.

                                      0 0
                              • o.1  

                                jinak nebude zas tolik ht, co by vydrželo 40 000/11 let, pokud se bavíme o hlíně

                                to myslis vazne? potom je to zmetok:-)

                                0 0
                                • McBlacky  

                                  záleží jakýho ježdění. Závodního v Elitě nevydrží ani čtvrtinu a není to o tom, že to je zmetek.

                                  0 0
                            • fousek  

                              Ja bych rek ze vetsina fullu, preci jen loziska cepu se daj menit, ram nedostava takovy ostry stosy jako HTcko, takze na unavovy lomy bude lepsi full.

                              Sice je mozny ze na fullu se vic prasi, ale zas pokud se koupi dostatecne naddimenovanej ram tak neni problem.

                              Treba kdyby si koupil Litevilla 301 tak ma lehky, kultovni kolo, u kteryho je slusna sance ze ho prezije.

                              0 0
                              • McBlacky  

                                spíš jde o to, že fully se testují většinou na lidech. Každý rok/dva nový model, no a ve spojení se snahou minimalizovat váhu -což je z mého pohledu nesmysl- to pak praská. A samozřejmě se jim i víc nakládá, ikdyž se to zatížení možná líp rozloží

                                0 0
                  • Greyhound  

                    Tak tak, nenech se rozhodit těma řečma o překonanosti materiálu a vyhozenejch penězích, to je jak kdyby někdo tvrdil, že koupit si ručně dělaný švýcarský mechanický hodinky jsou vyhozený peníze když daleko přesnější, lehčí a podstatně levnější quartz hodinky si koupíš u prvního vietnamce ;-))

                    Já si tu radost se stejnou vizí následné výměny komponent dokud bude schopen otočit pedálama udělal k 30tinám a nelituju, akorát véčka jsem kvůli účinku v bahně a v zimě zavrhnul. Sice mám na závody a podobnejch podmínek ještě další kolo, ale pokud to nemá být jen leštěnka na slunečnou neděli tak se tomu nevyhneš. Stejně se kvalitní ráfky na véčka budou shánět čím dál hůř a ještě mi zadní stavba bez navárků na véčka přijde taková čistší.

                    0 0
                    • op  

                      ty Vcka maji nekolik duvodu, dva hlavni: 1. snadna vymenitelnost kol (a tudiz obuti) bez nutnosti stelovani, 2. vaha. Ucinek mi s kvalitnima botkama prijde srovnatelnej s klasickejma XC disk brzdama. V rafcich je urcite mensi vyber, ale urcite se nejaky kvalitni budou vyrabet i dal, v tom bych zase takovej problem nevidel.

                      0 0
                      • Greyhound  

                        ad 1. kolo na závody/terénu (fulla) mám samozřejmě na kotoučích takže vyměnitelnost kol pro případ nějakého problému byl pro mě naopak důvod pro kotouče.

                        ad 2. řešit váhu na úkor funkce u titanu imho nemá moc význam, to si člověk může koupit rovnou plasťáka s dvoutřetinovou váhou a vyšší tuhostí za poloviční peníze

                        ad 3. to platí za sucha, nikoliv na mokru a sněhu a tomu se občas dost dobře vyhnout nedá

                        ale uznávám, véčka maj u takovýho kola svoje kouzlo a každý má jiné priority

                        0 0
                    • op  

                      co mas? .. nemas nic v profilu.

                      0 0
                      • Greyhound  

                        českou klasiku. v profilu to nemám páč jsem línej dotáhnout pár detailů a třeba brzdový hadice momentálně připevněný k rámu dokola omotanou izolačkou by tady pár estetů a leštičů asi těžko rozdejchávalo ;-)

                        0 0
                        • op  

                          ptam se totiz ze zistnych duvodu, vidim ze mas v profilu Praha 6 a ja jsem ze Suchdola … treba bych se mohl nekdy stavit okouknout .. ? (trochu jsem doufal, ze mas treba Van Nicholas.)

                          0 0
                          • Greyhound  

                            Kdepak, čínskej titan nevedu, když už tak už ;-) To není vůbec problém jestli tě to zajímá, naopak teď je na to dobrá doba, protože většinu času si ho nechávám na chalupě, ale teď ho mám zrovna v Praze. Nejde mi zobrazit mail v profilu, dyžtak se ozvi na f1000 na seznamu, můžu ti poslat link na nějaký fotky.

                            0 0
                        • šlapatko  

                          To je v klídku.Od jara jezdím s neskrácenýma hadicema, dlouhýma jak týden před výplatou a moc mě to nesere.Zima je dlouhá a blbosti se dotáhnou.

                          0 0
        • Volf  

          ,, jen chci mit dostatek teoretickejch znalosti, abych s nim mohl v prubehu navrhu diskutovat – sdelit, co vlastne chci,,

          Teď jsi popsal jednou větou běh celého našeho státu :-)

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • op  

      tak jsme se dohodli ze to bude HT a na materialu a ted zpatky k originalnimu tematu – teorii geometrie ramu :)

      0 0
    • op  

      tak jem objevil neco, co me dost nahlodalo. Mnou prosazovana firma On-One prodava take titanovy ram – 456 . Vyrabel to pro ne Lyndskey a nyni Van Nicholas (Cina mi nevadi, stejne vsechen titan pochazi z Ruska a je to delane v tovarne na letecke dily..). Ten ram (ve starsi verzi) obdrzel vynikajici recenzi . Obrovskou vyhodou je, ze delaji i ocelovou verzi toho sameho ramu se stejnou geometrii za levno. Tedy bych si jej mohl otestovat na te ocelove verzi (preskladat muj HT na ten ocelak bude velice jednoduche) a nasledne v pripade spokojenosti pristoupit k definitivnimu nakupu a stavbe.

      Ma to i nevyhody: nepodpora V-brzd (!!) a to, ze On-One geometrie jsou obecne nizke a ja nechci pouzivat vlastovky, take nevim, jestli vyuziju tu moznost vyssiho zdvihu (.. ale zas proc nezkusit jit na 120mm, pripadne U-turn, tim bych take zvedl predek, takze + ..).

      Ta vyhoda moznosti otestovani geometrie na stejnem ramu je obrovska!

      0 0
      • šlapatko  

        Tahle značka má krásné rámy.Není to zlý nápad.Toho oceláčka bych hned bral.Je těžký jak prase, ale je to láska na první pohled.

        0 0
        • Hornet  

          Čo je také úžasné na 2,5kg ráme? a ten monostay je dost odporný…

          0 0
      • Greyhound  

        Určitě zajímavá nabídka, zvlášť za tu cenu. Moc se mi ale nelíbí ten monostaye a patky, to je takovej industriál, kterej se sice asi hodí na kolo s vyšším zdvihem, pro které je ten rám určen, ale osobně mi tenkým trubkám víc ladí trochu jemnější provedení.

        0 0
    • Neunzikger  

      Co když to, že stále nenacházíš návod na výběr optimální geometrie MTB rámu, je tím, že neexistuje? U silničního kole je předpoklad, že se většina trasy absolvuje v jedné poloze – tato poloha je asi považována za tu jednu optimální. S tím, že místa tratě vyžadující odchylku z této polohy jsou jetelná – prostě asfaltové(většinou) silnice nejsou budovány v extrémech a případná nejetelnost je spíše kondiční záležitostí. Proto pro silničku metodiky, rozbory, teorie…jsou.

      Pro MTBiking jsou členitost tratě + pohybové dovednosti bikera natolik významnými proměnnými, že napasovat to na jednotnou metodiku (společně s dalšími faktory) nejde.

      Domnívám se, že optimální geometrii rámu a polohy cyklisty je třeba hledat v té členitosti (obtížnosti) terénu, která odpovídá jeho naturelu. Najít si meze, co už je moc – kde už „fyzika je proti mně“. (Podumat, jestli by např. + 2cm na efektivním horizontálu a zároveň – 2 cm na představci bylo lepší). Pokud si najdeš takovou polohu, co Ti umožní projíždět náročnosti vyžadující jak zadek až na zadním kole tak „pyjavici na představci“ s vyhovující stabilitou, bude to asi ono. Pak se ovšem může stát, že takováto poloha bude nekomfortní pro několikahodinové vyjížďky. (To mám na mysli takovou obvyklost, jako je pnutí v zádech přecházející časem až v bolest.) Rozhodně nechci posílat do bolesti. Záleží na individuálním přístupu jedince, jak se k tomu postaví:

      1. ustoupí s polohou do zóny komfortu (nalezené optimum jde vniveč, ale

      řešení okamžité.)

      1. dopřeje svému tělu trochu soustavné péče a posune si hranici

      komfortní zóny za nalezené optimum.

      Ideu o doživotním rámu nepovažuji za šťastnou, kritéria současná nemusí člověku pasovat třeba už za 10 či 15 let. Jestli máš standardně proporční délky tělesných segmentů, v konfekci by mělo jít vybrat.

      0 0
      • op  

        Urcite na to co pises hodne pravdy bude, ale

        • myslim si, ze kdyz se hledani „idealni“ geometrie rozsiri nejen natelesne proporce, ale i na dany jizdni styl konkretniho cloveka a nejcastejijezdeny druh trati (ale to Ty vlastne taky pises), muze se urcita geometriepomerne dost blizit idealu co je v ramci fyziky mozne (v porovnanis ostatnimy ramy) (tim nerikam, ze to musi byt v ramci bezne pouzivanychkon­strukci, muze to klidne byt i nejaka, zatim neznama geometrie :)..
        • v dnesni zkratkovite dobe neco, co bude fungovat 15–20 let muzeme klidnenazyvat „dozivotni“ .. S velkou pravdepodobnosti to nebude hlinikovy nebocarbonovy ram (byt treba s kvalitni geometrii), nechci polemizovato zivotnosti materialu, to je jedna vec, druhou veci je, ze k beznemukonfek­cnimu ramu clovek tezko najde takovy emocionalni vztah, aby ho casemnevymenil zas za nejaky jiny konfeknci ram.

        Ja se s vedomostmi, ktere jsem mezitim ziskal, trosku posunul dal. Rozhodl jsem se, ze ramy na miru jsou prilis drahe (ze to nedam) a ceskym levnym vyrobcum dostatedne neduveruji, ze tusi, jak se budou tu custom ramy chovat po strance jizdnich vlastnosti.

        Koupim si s nejvetsi pravdepodobnosti ocelovy ram, ktery splnuje tyto vlastnosti:

        • geometrii se blizi co nejvice memu vypocitanemu idealu (hlavnes prihlednutim na ETT a uhly)
        • ma posuvne patky. K tomu jsou dva duvody: 1. nalezeni idealniho kompromisupolohy zadniho kola vzhledem k stoupavosti a manevrovatelnosti. 2. vyhledovapodpora standardu 27.5(650B) kol – az bude prihodna doba, ozkousim to.
        • jedna se o proverenou konstrukci, na kterou existuji (kladne) recenze ajezdi jej vice nez jen par lidi na svete
        • dana firma vyrabi stejny ram i v titanu (abych si pak mohl pozdeji koupittu definitivni verzi)

        Zatim mi nejvyse na seznamu visi dva modely, oba maji kratkou hlavovou trubku, takze to vypada ze budu muset opustit rovna riditka a jit do vlastovek. To jsem zprvu videl jako nevyhodu, ale cim dal vic to vidim jako vyhodu – existuje obrovske mnozstvi tvaru vlastovek a i jedny poskytuji ruzne moznosti natoceni, ze nakonec to prida na dalsi rozmer volnosti pro nastaveni posedu.

        0 0
    • Tovarik  

      Mám teoretický dotaz. Pokud vezmu dvě stejná kola se stejnou sedlovkou ale v různých velikostech rámu, je možné, že po nastavení na stejného člověka bude sedlo v uchycení na sedlovku posunuto více vzadu? Laicky jsem se domníval, že když má sedlová trubka stejný úhel, bude se lišit pouze délka vysunutí sedlovky, ale vodorovná vzdálenost vrchní části sedlovky od středu zůstane stejná. Když jsem se nemohl rozhodnout mezi velikostmi M a L, udělal mi prodejce orientačně nastavení sedla a řekl, že u M mi to vychází na konec stupnice. Vzal jsem L ale trochu jsem jej na základě své teorie podezříval, že se chtěl zbavit staršího modelu. Teď jsem si byl nechat odborně nastavit posed a technik mi řekl, že je dobře, že jsem vzal větší model, že u menšího už by to nemuselo s předozadní pozicí sedla vyjít. Jak tam ale při stejném úhlu a výšce vznikne ve vodorovné délce rozdíl?

      0 0
      • danis7  

        Já si myslím, že u HT nezáleží na velikosti, tam bude pořád stejný úhel sedlové trubky a mění se jen reach a zvětšuje se délka sedlové trubky. U různých velikostí ti vyjde předozadní poloha vždy stejně. U fullu trochu bude záležet, jak moc je rozdíl mezi virtuálním úhlem sedlové trubky a reálem, jak moc je sedlová trubka zalomená. I tak si myslím, že u většiny fullů bude předozadní poloha sedla stejná napříč velikostmi.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.