Omlouvám se za založení threadu na tisíckrát omleté téma. Ale doufám, že moje otázky objasní, proč se na to znovu ptám.
Uvažuji o stavbě silničky a dostal jsem se před základní dilema. Materiál rámu. Už jsem si myslel, že mám jasno, ale teď nevím. V podstatě jsou možnosti dvě. Kvalitní hliník (Easton) nebo karbon (Dedacciai). A kde je ta slíbená originalita?
Jednoduše. Může mi někdo z vlastní zkušenosti porovnat rámy z následujících pohledů? Hliník je sice drncavější, ale měl by dobře jet, být tuhý a nekroutící se. Sice o něco málo těžší, (ale vzhledem k tomu, že nechci na závody, to není rozhodující) ale o něco lepší mechanická odolnost. Kvalitní rám je o zhruba 10, 15 tisíc levnější. ALE, po nějakém čase měkne. Karbon by měl být o něco lehčí, poddajnější. To je nejen pohodlí, ale taky jistější sjezdy a jízda po nerovnostech. Vynikající únavová křivka, ale předpoklad větší křehkosti při mechanickém poškození. Když to není super drahý rám, je předpoklad již zmíněné pohodlnosti, ale také nižší tuhosti. Navíc, karbon má prostě každý, karbon je in (a o to víc mě láká se mu vyhnout)
Zajímá mě hlavně, jestli předpoklady, co jsem řekl, jsou v praxi potvrditelné. Já jsem najezdil několik sezon na závodně postaveném Gitane na oceli od Columbusu k naprosté spokojenosti. Včetně toho, že po napálení zábradlí v padesátce se jenom promáčkla horní trubka, mírně hnul rám, ale jede se vesele dál. V tomhle směru mě docela nalomilo důveru v karbon, když jsem četl hodnocení majitelů Colnag (C40, C50 atd) – že to sice fajně jede, ale že je ideální, když to závodník fasuje, protože to je náchylný spotřební materiál, moc toho nevydrží…
Teď si říkám, že když už zainvestovat, tak chci, aby mi nějaký čas vydržela a to v dobrém stavu. A u hliníku mě odrazuje jeho měknutí, u karbonu zase jeho malá odolnost. U oceli zase nemám žádné reference u nových kol, navíc nevím, jestli je víc adeptů, co by se vyrovnali moderním kolům, krom Colnaga Master, ale to je cenově už dost vysoko. Hlavní otázka tedy je, do čeho se vyplatí jít? Mnohem levnější hliník nebo moderní karbon? A co od toho kola vlastně čekám? Že slušně pofrčí, nebude přehnaně těžký, nebude se kroutit pod silným záběrem, nebude se mě snažit dostat ze sedla ve sjezdu na hrubém podkladu a něco vydrží. Terén hlavně zvlněný, roviny mě umořují, silnička, to jsou kopce! Ještě podotknu, že by se jednalo v obou případech o individuální postavení, takže komponenty nebo konkrétní sériové značky nemá smysl řešit. Díky za názory zkušenějších