Hliník kontra karbon na silnici - do čeho jít

61 nepřečtených
  • treatt

    Omlouvám se za založení threadu na tisíckrát omleté téma. Ale doufám, že moje otázky objasní, proč se na to znovu ptám.

    Uvažuji o stavbě silničky a dostal jsem se před základní dilema. Materiál rámu. Už jsem si myslel, že mám jasno, ale teď nevím. V podstatě jsou možnosti dvě. Kvalitní hliník (Easton) nebo karbon (Dedacciai). A kde je ta slíbená originalita?

    Jednoduše. Může mi někdo z vlastní zkušenosti porovnat rámy z následujících pohledů? Hliník je sice drncavější, ale měl by dobře jet, být tuhý a nekroutící se. Sice o něco málo těžší, (ale vzhledem k tomu, že nechci na závody, to není rozhodující) ale o něco lepší mechanická odolnost. Kvalitní rám je o zhruba 10, 15 tisíc levnější. ALE, po nějakém čase měkne. Karbon by měl být o něco lehčí, poddajnější. To je nejen pohodlí, ale taky jistější sjezdy a jízda po nerovnostech. Vynikající únavová křivka, ale předpoklad větší křehkosti při mechanickém poškození. Když to není super drahý rám, je předpoklad již zmíněné pohodlnosti, ale také nižší tuhosti. Navíc, karbon má prostě každý, karbon je in (a o to víc mě láká se mu vyhnout)

    Zajímá mě hlavně, jestli předpoklady, co jsem řekl, jsou v praxi potvrditelné. Já jsem najezdil několik sezon na závodně postaveném Gitane na oceli od Columbusu k naprosté spokojenosti. Včetně toho, že po napálení zábradlí v padesátce se jenom promáčkla horní trubka, mírně hnul rám, ale jede se vesele dál. V tomhle směru mě docela nalomilo důveru v karbon, když jsem četl hodnocení majitelů Colnag (C40, C50 atd) – že to sice fajně jede, ale že je ideální, když to závodník fasuje, protože to je náchylný spotřební materiál, moc toho nevydrží…

    Teď si říkám, že když už zainvestovat, tak chci, aby mi nějaký čas vydržela a to v dobrém stavu. A u hliníku mě odrazuje jeho měknutí, u karbonu zase jeho malá odolnost. U oceli zase nemám žádné reference u nových kol, navíc nevím, jestli je víc adeptů, co by se vyrovnali moderním kolům, krom Colnaga Master, ale to je cenově už dost vysoko. Hlavní otázka tedy je, do čeho se vyplatí jít? Mnohem levnější hliník nebo moderní karbon? A co od toho kola vlastně čekám? Že slušně pofrčí, nebude přehnaně těžký, nebude se kroutit pod silným záběrem, nebude se mě snažit dostat ze sedla ve sjezdu na hrubém podkladu a něco vydrží. Terén hlavně zvlněný, roviny mě umořují, silnička, to jsou kopce! Ještě podotknu, že by se jednalo v obou případech o individuální postavení, takže komponenty nebo konkrétní sériové značky nemá smysl řešit. Díky za názory zkušenějších

    Anketa: Tedy, jaký matroš?

    5x
    31%
    5x
    31%
    6x
    38%
    0 0
    • maxtor  

      V podstatě sis odpověděl sám v těch prvních odstavcích. Jen bych nesouhalsil s tím měknuním hliníku a malou odolností carbonu – hlavně u silnice. To první se tady už párkrát probíralo a ono „měknutí“ je skutečně někde v úrovni teorie. Malá odolnost carbonu?? Hlavně na silnici bych to naprosto neřešil. Já jezdím carbon na biku už dlouho a přes mnoho ran stále drží. Můžu porovnat Al i carbon z vlastních zkušeností. Jezdil jsem Al rám od Treku a skutečně to bylo o něco tvrdší než ten, co mám teď (carbonový Trek). Zázraky ve zvýšení komfortu bych být tebou moc nečekal. Moje současná silnice je mnohem pohodlnější, ale své dělají i carbonové řidítka, které jsou fakt super a carbonová sedlovka. Asi jsem ti moc nepomohl, ale fakt záleží na tobě, jestli chceš investovat, nebo se spokojíš s levnějším, ale o něco tvrdším hliníkem.

      0 0
      • treatt  

        Ja nevim, do jake miry je meknuti teorii, osobni zkusenost nemam. Ale jak jsem cetl, hlinikovych ramu oddelali profici za sezonu klidne pres deset. Nevim, pry kdyz se sedne z jeteho Al ramu na identicky novy, tak je to citelny rozdil…

        0 0
        • Volf  

          Tam bude úměra spíš s tím jak je bohatej sponzor, než jak měkne hliník.

          0 0
        • maxtor  

          Kdybys prošel historii, tak zjistíš, že se tohle tady řešilo xkrát. Z vlastních zkušeností ti můžu říct, že carbon je o něco lehčí, subjektivně jej hodnotím jako hezčí a je o něco málo pohodlnější. Měknutí hliníku pokládám za blbost (možná top závodník by něco poznal) a malou odolnost carbonu hodnotím jako pseudonázor těch, kdo jej nejezdí a nemají s tím zkušenosti. Doporučuji ti dobrý carbonový rám nebo aspoň něco s carbonovou zadní stavbou a pochopitelně carbonovou vidlí. Komfort hodně zvýší dobrá silniční carbonová sedlovka, carbonové řidítka a pohodlné silniční sedlo. Z vlastních zkučeností doporučuji top carbonové silniční komponenky od Pellse (hlavně sedlovka CR Mono a řidítka R anatomic OV). Fakt si je nemůžu vynachválit. Menší tlak v pláštích je pak jediné, co z dlouhé jízdy po kočičích hlavách dělá aspoň trochu snesitelný zážitek.

          0 0
          • MlokCZ  

            Přesně tak. Taky nechápu, jak se projevuje to měknutí hliníku. Mám tady 14 let starý hliníkový rám a podle těch teoríí o měknutí rámů by se na něm ty trubky snad měly už dokonce ohýbat pod váhou kola samotného :-) Když jsem ho nedávno byl na chvilku projet (kvůli tomu, abych vyzkoušel jestli něco na něm funguje) a srovnával ho s 2 roky starým HT, tak jsem nepoznal žádný rozdíl, že by byl nějaký měkčí.

            0 0
    • Genarito  

      :o) koukám fotil jsi něco podobnýho jako já :o)

      0 0
    • nooski  

      Karbon bude lehčí než hliník. Karbon se „uplétct“, aby byl buď pohodlný nebo naopak tuhý, proto se nedá říct dopředu jaký ten či onen karbonový rám bude. Určitě je v karbonu lepší obrátit se na firmy, které mají s jeho zpracováním velké zkušenosti. Údajně má karbon nízkou únanovou křivku, takže s věkem v podstatě neztrácí vlastnosti. Blbý je okamžik, kdy člověk karbonový rám položí třeba ve sjezdu. Hrozí potrhání vláken a oprava je hodně složitá. Kvalitní hliníkový rám je o hodně levnější. Dá se tedy obměňovat X-krát za něklik let a držet tak krok s designovou a technickou dobou. Měknutí se podle mě týká opravdu jen extrémních zeslabovaných trubek při extrémním použití. Neodpustím si rýpnout do trubek z Columbusu Airplane, což podle mě byly trubky na kolo maximálně nevhodné. Pohodlí u hliníku se dá docílit různě. Podle mě rám na silnici nemá co pružit (u MTB jsou k tomu tlumiče na silnici to není třeba) pohodlí se má pomoct vhodnou volbou sedla, sedlovky, omotávky, řidítek popř, gelových rukavic apod. Profilacím taky moc nefandím není nad kulaté trubky. Já bych šel do hlíny:)

      0 0
      • treatt  

        Tady bych právě úplně nesouhlasil. Drncavý pocit patří ke svižné silnici. Na straně druhé, pokud je rám extra tuhý, tak nebere nerovnosti povrchu a na trochu rozbitém podkladu se ztrácí trakce. A to se mi moc nelíbí. Nevím, možná navíc stárnu, rozmazlil jsem se fullem :-)

        0 0
    • Brzdič  

      Hliník je pravděpodobně na svým vrcholu. Karbon se neustále vyvíjí jak po stránce zhušťování vláken, tak jejich splétání (směry křížení, vrstvy). Já bych bral obojí. Hliníkový rám, celokarbonovou vidlici a karbonovou sedlovku. Možná i oblouky (řidítka :-o )

      Pokud chceš extra tuhost (nezaměňovat s torzní tuhostí) a nepotřebuješ pohodlí, tak ber hliník, včetně hliníkový vidlice.

      0 0
    • Tinker  

      Musíš něco vyzkoušet. Karbon může být tvrdší jak hlína a naopak… Blbý u karbonu je, že vlastnosti poznáš až při jízdě. Hlína je přeci jenom „čitelnější“. Já jezdil na ocelový silničce, Alu+zadní stavba karbon a teď celokarbon. Bika jsem měl dřív Alu a teď mám titan, takže mám zkušenost s různými materiály. Ponaučení zní, že se NEDAJÍ podle použiteho materiálu určit vlastnosti rámu. Musíš to prostě vyzkoušet. Jediný, co se dá určit podle materiálu je ŽIVOTNOST. Vzestupně: hořčíkový slitiny-scandiový slitiny-hlína-carbon-titan. Karbon je před hlínou bez uvážení nějakýho vnějšího poškození pádem apod.

      0 0
      • honza.biker  

        Proc myslis ze maji scandiovy slitiny mensi zivotnost nez hlina?? Uvazuju o sc ramu tak by mi docela zajimalo jak dlouho vydrzi…

        0 0
        • Bully  

          Osobne to posoudi asi malokdo, ale vyslo to v par testech, kde namahanim zkrutem a podobnyma zkouskama simulovali X roku pouzivani ramu z ruznych materialu, takze i hodnoty zmen pruhybu v ruznych smerech. U titanu netusim, nejenom na silnici urcite fantasticka a pohodlna vec, zbytek vazne odpovidal tomu, co psal Tinker. „Scandium“ ma vazne strmejsi unavovou krivku nez dural bez jeho prisady.

          0 0
        • Tinker  

          Scandiový rámy jsou dobrý tak na závodění na jednu sezónu. Jsem upřímě dost zvědavej, kdy tady tý spoustě lidem s No Saintem začnou ty rámy praskat (ukáže se to za rok, dva…). Vůbec jim to nepřeju, ale už i ta cena by mě odradila. Scandiový rámy z trubek od známých výrobců nikdy nejdou pod 25tis. Nejlevnější (po No Saintu) co znám, je Kona Supreme za 20tis.

          0 0
          • Gorgov  

            ale prosim tebe:) ten rám asi o trochu změkne, což 95% uživatelů vůbec nepozná, ale vzhledem k záruce 5ti let nečekej, že by ty rámy začaly po dvou letech praskat. Osobně si myslim, že je lucifer super rám za ty prachy. Za 30K máš dobrej karbon.

            0 0
            • Tinker  

              No uvidíme. Ještě jsem rám ze „scandia“ starší než tři roky neviděl. P.S. Za 30 máš dobrej titan!

              0 0
              • Gorgov  

                dobrej titan…no na závody dobrej titan neexistuje:) Na pohodičku jo, ale je to měkký

                0 0
          • honza.biker  

            No za 20k bych si asi sc HT nekoupil, ale uvazoval jsem o SUPu Team sc – da se sehnat okolo 6k…

            0 0
    • yetti  

      Jezdil jsem sice zatim jenom ocel a hlinu, ale muzu potvrdit, ze hlinikovy ram casem ztraci vlastnosti, ale je to otazka tak 5-ti a vice let. Uz jsem to tady psal – mel jsem ocelove Benotto Columbus a po case jsem ho prodal kamaradovi a koupil si hlinikovy Campione Oria 7020. Tehdy jsem byl z narustu tuhosti u hliniku oproti ocelaku uplne unesenej, ale kdyz jsme si po nejakych 8mi letech jezdeni kola na chvily vymenili, tak jsem zjistil, ze se ten rozdil tuhosti uplne vytratil, ze ten ocelak je po 10ti sezonach stejne tuhej jako 8 let jezdenej kvalitni hlinikac. Pochybuju, ze by se ocel casem nejak vytvrzovala, takze myslim, ze je to starnutim hliniku. Co se tyka karbonu, tak s tim bohuzel nemam zadne zkusenosti, ale znamy, ktery prodava kola tvrdil, ze profici, ktery jezdi karbon spotrebujou kolem tri ramu za sezonu, takze mam o dlouhovekosti karbonun vazne pochybnosti. Ale kdybych mel prachy na kvalitni karbon urcite bych ho zkusil. A to ne proto, ze bych veril na zazracne vlastnosti karbonu, jako ze bude pohodlnejsi, trvanlivejsi atd. ale proto, ze se mi to libi a vidim v tom budoucnost. Zatim jsem vsak dal prednost kvalitni hline :-)

      0 0
      • Bully  

        Profici se chovaji k materialu hlavne o dost min setrne nez my, co si na to vydelavame sami. Navic sebou pri tom poctu km/rok asi i casteji prasti o zem :o), ale kdyz maji vubec vybaveni od sponzoru, neresi to a muzeme to potom nazvat treba tak, ze komponenty vcetne ramu meni i z preventivnich duvodu. Podle toho, kolikrat za sezonu ktera staj meni ramy asi tezko posoudime plusy nebo minusy konkretnich materialu.

        0 0
        • Tinker  

          To je právě přesně ta nevýhoda karbonu – možnost snažšího poškození při pádech a podobně. Proto mi třeba karbon na bika nesmí, nevidím na karbonu u MTB jedinou výhodu kromě váhy (někdy). Na silnici teď asi, když pominu dobrej titanovej rám, nebo supr ocel, není lepší alternativa než karbon.

          0 0
          • Bully  

            Mam na biku hlavni ramovy trojuhelnik z karbonu, byt z hliny, mozna uz by nekde krupnul. Je to houzevnatejsi material, takze tvrdy razy typu zaseknuti vidle o prekazku na rozdil od hliniku prezije s vyssi pravdepodobnosti. Riziko je v nejakym primym narazu treba o hranu sutru apod., kde je mozna to riziko poskozeni (= total odpis) o neco vetsi, na druhou stranu by pritom nejspis rupnul i ten hlinik a v neposledni rade stejne skoro vsechny pady odnasi saltr, riditka, pedaly, sedlo atd., ram naprimo az na vyjimky skoro nikdy.

            0 0
        • MlokCZ  

          Už to tu někdo psal a já mám stejný názor. Nemyslím si, že profíci dávají materiálu zabrat daleko více než spousta hobíků a to ze dvou důvodů. Profík sice najede ročně třeba výrazně více km, ale z toho bude 80% trénink na silničce, takže na tom biku klidně najede i výrazně méně než leckterý hobík. A pak s tou šetrností jak u koho.

          Ale je fakt, že profíci mění dost preventivně a navíc jezdí často na kolech, které jsou váhově na hranici, takže pak proto ta menší výdrž.

          0 0
          • Bully  

            No ty pady jsem myslel spis na silnici, kdyz byla rec hlavne o ni :o). S tou setrnosti mas ale pravdu, tech opravdu spickovych tymu neni zase tolik a uz jsem byl svedkem a X-krat jsem to i uslysel, jak nekdo dojel na zavod a proto, ze treba prselo a udelalo se hodne bahna, i jezdci s sanci se umistit obcas nejeli, protoze jim pripadna odmena za vyhru skoro ani nepokryje naklady na zavod a vymenu znicenych komponentu. (Konkretne moje osobni zkusenost byla z cyklokrosu). Hobik proste zaplati startovny, nastoupi – a jede :o). Taky mas pravdu, ze soucastky a ramy profiku tem seriovkam z obchodu moc neodpovidaji.

            0 0
    • Mamut  

      karbon je in (a o to víc mě láká se mu vyhnout)

      Ocelovy Kovarik. Co je dobre pre Sosenku, je dobre aj pre teba. On na tom jazdi aj na drahe, takze urcite je sa to da spravit tvrde jak svina.

      0 0
      • Gorgov  

        Asi nemá moc smysl řešit, jakej materiál je v současný době nej na stavbu rámu kola ale i jinech komponent. Když pominu agresivní disciplíny, kde hraje roli možnost poškození nárazem na ostrou hranu, je jednoznačná jednička karbon. Je to pak jeno zpracování a o penězích, kdo na to má. Většina odpůrců karbonu na silničkách nebo XC bikách na dobrym karbonu buď nejela nebo jen závidí těm co na něm jezdí:)

        0 0
      • Gorgov  

        sry, měla bejt odpověď na zakládající…

        0 0
      • treatt  

        Ano, musím přiznat, že Kovaříci se mi líbí a pro ocel mám slabost. Na druhou stranu, ty rámy jsou potom za dvacet tisíc, což je už celkem dost.

        0 0
    • orca  

      Odstavce o materiálech jsou jak opsané z knížky – žel v reálu to tak není jednoduché. Nezáleží obecně na metariálu jako na jeho konkrétním zpracování geometrii atd. Takže lze posuzovat jen konkrétní modely a porovnávat ale ne materiály. Jak jsi napsal je to otázkou peněz a to carbon určitě je – má mnoho záludností . Doporučuji fundovanou rozpravu a kladech a záporech s někým nezaujatým (např.p.Kovařík) krom ceny je problém s pády . Výrobce si velmi často vloží malinkatou větičku že po pádu ztrácí komponent záruku a měl by se měnit (celekm drahé pády..) Nevím proč jsi vyřadil ocel – lze ji kombinovat s carbonem či jsou pěkné profilové trubky z Columbusek . To že elite oddělá hafo kol je její extrémní namáhaností + váhy materiálů jsou nadoraz ohledně mechanických vlastností. Takže pro hobíka kolo o kilo těžší ale „navždy“

      0 0
    • treatt  

      Díky moc všem za odpovědi a názory. Poté, co jsem některé věci měl možnost osobně vidět, jsem se rozhodl. Nakonec jsem podlehl dechu moderny a rozhodl se pro plast. Možnosti jsou tedy následující:

      Lapierre 980 X Lite, viz obrázek. Osazení tak, jak je tam vyjmenováno, s možností výměny klik místo kompaktů za klasiku (Chorus Ultra Torque) Je to loňský model na Ksyriích Elite a Chorusu 06. Se základní Alu sedlovkou a sedlem váží 7,9kg

      Nebo Dedacciai karbonový rám ze širokých vláken Charon. Typ bohužel nemůžu upřesnit, zatím jsem o něm nenašel na netu bližší info. Měl jsem ho ale dnes v ruce u Máry z Bikebros a je to malý skvost! Výhoda je hlavně v tom, že by se jednalo o individuální poskládání. V osazení celokarbon vidlicí Dedacciai, koly American Classic, mixem základnějších sad a osazením Rithey WCS bych se dostal s cenou o něco výš (asi o 7 tisíc). Váha je pouze teoretická, nemá smysl ji uvádět. A rozhodně pro mě není rozhodující, jestli váží celek kola o 300 gramů víc nebo míň

      Tak a teď které vybrat? Hotové kolo s podle všeho výborným rámem a rozumným mixem osazení z minulé sezóny, nebo jít do skládání silničky á la carte, které vyjde dráž, bude mít asi lepší kola a zároveň slabší osazení…? Oba rámy jsou ručně dělané, vyvíjené i vyráběné na starém kontinentu, což je pro mě taky důležité.

      Takže, ladná Francie, nebo vyjímečná Itálie? Co byste mi poradili?

      P.S. Nepředpokládám, že bych našel někoho, kdo by daná kola jel :) Ale uvítím i informace z netu nebo podobných modelů (našel jsem několik testů Lapierre, ale jiných rámových sad)

      0 0
      • pelhrimov  

        … všeho moc škodí …

        0 0
      • petebike  

        me se to Lapierko docela dost libi… skladani kola je ale krasna vec, viz vsechny moje kola…

        ale z tech dvouch bych bral Francii

        0 0
      • orca  

        jak jsem psal výše , najdi někoho kdo jezdí tyhle „TOP“ modely aby ti něco k tomu řekl. Ale pochybuji že nějak zvlášť poznáš rozdíly – asi jde jen o ten pocit .. P.S. vše nové neznamená nutně že musí být lepší než loňský model …

        0 0
      • yetti  

        Neni ten ital nahodou tohle Dedacciai co je na fotce v priloze? Pokud jo, tak ma excelentni zpracovani i vahu a hoodne moc jsem o nem uvazoval, nez jsem si koupil Cannona.

        0 0
        • treatt  

          Díky moc za fotku!!! Tak to je přesně on! Krom Lapierre mého srdce šampion :-) Můžu se zeptat, proč jsi šel na konec do Kanóna a ne do tohoto kousku?

          0 0
          • yetti  

            Taky se mi moc libil, ale rozhodnul jsem se pro osvedcenou klasiku hlavne kvuli tuhosti, ktere jsem se u karbonu dost bal. Jsem totiz dost tezkej a protoze jsem jako silnicar „vyrostl“ na prevodech 12–21/42–53 tak jsem zvyklej jezdit hodne silove a proste jsem dostal strach jak se ten karbon pode mnou bude chovat a hlavne jak dlouho to vydrzi. O karbonu se ke mne dostava spousta protichudnych informaci a tak nevim cemu z toho mam verit a prislo mi to jako dost vysoka investice na to abych to vyzkousel. Mimochodem ja jsem mel nabidku na tenhle ram s vidli Dedacciai BlackForce4 cca 22000. No a nakonec jsem tak dlouho vybiral ram az jsem u toho Cannona vybral blbe velikost. Chtel jsem objednat 52ku a znamy pres ktereho jsem to kupoval me presvedcil, ze mi 52cm bude maly a ted mam ram, jehoz vyska je mi sice akorat, ale jsem na nem natazenej jako na skripci. Takze ponauceni je hlavne si do toho nenech kecat :-)

            0 0
            • treatt  

              Diky, to je rada nad zlato, nenechat si do toho kecat :-)

              S velikosti prave taky trosku vaham, neb merim neco malicko pres 180cm a ten Lapierre je velikost 56. Mam slibeno, ze by mi tam rovnou hodili mnohem kratsi predstavec, protoze tam ted je 120ka, ale i tak si rikam, jestli to je uplne spravne… P.S. Tak to jsem jezdil stejne prevody jako ty, taky jsem vzdy tahal spis tezky. Tak se ted trochu obavam prechodu na kompakty…

              0 0
              • dydy  

                Jestli meris 180 tak by ti mela 56 byt podle me akorat nebo spis mensi. Ja merim 178 a mam kolo 59 (viz profil). Je pravda, ze dneska bych sel urcite do 57 nebo 58, protoze 59 je na me uz trosku vetsi, ale 55 ma tatka a to mi je uz jednoznacne maly (pripadal jsem si na tom jak skrcenec). Mam teda delsi nohy. Mam Bianchi, sloping, takze to znaceni odpovida teoreticky vzdalenosti stredu a pomyslny vodorovny trubky, v realu je vzdalenost stred – horni hrana trubky mnohem mensi (mozna 54), jak je znaceni u Lapieru nevim.

                0 0
                • treatt  

                  No to je právě ten háček. Lapierre má specifické značení velikostí. Tenhle model je dost slopingový a 56ka je úplně největší rám. Neslopingové rámy mají velikosti zcela jiné. V číslech to znamená, že slopingový má ve velikosti 56 od sedlové trubky po hlavu 585mm kdežto 56ka v neslopingu má 545mm. Zkoušel jsem se na chvíli posadit na tu 56ku a je to děsivá délka. Opravdu jsem ležel a to při horním úchopu. Za oblouk bych to asi nikdy vzít nemohl. Je pravda, že ten představec je dlouhý, ale úplně radikální zkrácení by už promluvilo do geometrie. Takže je to špatně.

                  A dnes byly definitivně pohřbeny moje naděje, protože velikost 52, která by byla přesně na mě, už není nikde v Evropě k dispozici. Poslední kousek se prodal před pár dny…Bych se vzteknul…

                  0 0
                  • dydy  

                    Tak spravna velikost je zaklad, dohaneni prestavcem uz je zoufalstvi, kterymu bych se urcite vyhnul, zvlaste kdyz vis dopredu, ze ti to nesedi. 120 predstavec neni na silnici nijak extra dlouhy a na velkym kole podle me mensi predstavce ani nejsou hezky. Lapiery jsou urcite moc pekny, ale ja preferuju Bianchi:-)

                    0 0
                  • dydy  

                    Tak spravna velikost je zaklad, dohaneni prestavcem uz je zoufalstvi, kterymu bych se urcite vyhnul, zvlaste kdyz vis dopredu, ze ti to nesedi. 120 predstavec neni na silnici nijak extra dlouhy a na velkym kole podle me mensi predstavce ani nejsou hezky. Lapiery jsou urcite moc pekny, ale ja preferuju Bianchi:-)

                    0 0
                  • BH  

                    uz jsi sice rozhodnuty pro znacku i material, takze s krizkem po funuse par postrehu. jezdim ted tohle kolo www.ebikeshop.cz/…-dura-ace-07 , tekze celokarbon.Byl jsem zpocatku velmi skepticky,zda bude mit karbon pro me nejaky prinos, ovsem prozatimni zkusenosti jsou prekvapive dobre. predevsim kolo je dostecne tuhe, zejmena bocne, takze prenos sily pri slapani o x % lepsi nez u drive jezdeneho ramu AL s karbonovou zadni stavbou( a nebo predchozich kol s Al a nebo Cr-Mo ramem).To kolo proste pri slapnuti do pedalu jede jako z praku.Najednou jezdim o tridu lepe nez drive, kolegove na svihu jsou nyni pekne z toho vykuleni, pritom z hlediska trenovanosti ( spise netrenovanosti) jsem na tom stejne jako v minulych letech,ale vykonostne jsem sel dost nahoru (tedy relativne , brano k mojim moznostem). karbon je pak uplne perfektni pri jezdeni po kostkach a nebo nasich hrbatych cestach. tam tlumi narazy , takze jsem schopen to uslapat i v sedle v mistech kde jsem na AL ramu musel nadzvednou zadek, abych byl urcity nerovny usek cesty schopen prejet.ten efekt je u celokarbonu vyrazenejsi nez u jen zadni karbonove stavky a nebo sedlovky.takze karbon mohu doporucit, na hodnoceni zivotnosti je brzy, to se ukaze az casem. Ale zatim z hlediska uzitnych vlastnosti parada.

                    0 0
                    • Vrci  

                      hezký kolo, ale jak už jsem jednou psal tak pro „děti“. Já mám u svého kola vzdálenost „A“ z (střed – lyžiny) 78 cm. Největší BH má jen 70 cm :-(

                      0 0
                    • treatt  

                      No tak rozhodnutý už jsem byl téměř definitivně, jenže moje velikost je vyprodána a nikdy víc nebude. „Muka výběru“ tedy jedou nanovo. Ještě je možnost jiného modelu Lapierre 995 X-lite, což je vyšší rámová sada. Ta 980ka byla monokok, 995ky jsou spojované metodou tube-to-tube, mají být ještě tužší a spolehlivější (zjednodušeně řečeno, proces má být takový, že vezmou trubku, kterou neseříznou, ale její konce „zahnou“ tak, že te trubka je vlastně zaslepená a to teprve lepí. Na rozdíl od normálního procesu, kde je lepen jen okraj trubky to dělá nesrovnatelně větší lepenou plochu. A oproti monokoku není tak nákladná forma a ty peníze za formu prý můžou investovat do času stráveného nad jedním rámem ruční prací. U monokoku prý nedosažitelné) Nicméně by byl samozřejmě už dražší, takže uvidíme, jaká bude finální nabídka. A samozřejmě se tím opět otvírá pravděpodobnost stavění…

                      0 0
                      • Bully  

                        Monocoque x tube to tube je o necem jinym. Monokok je lepenej z prepregu komplet dohromady, takze je z jednoho kusu = vic materialu na spojich = vyssi hmotnost, ale vyssi tuhost. Tube to tube se prave jedinej slepuje z hotovych „trubek“ = min materialu v techhle spojich = nizsi hmotnost = zalezi na konkretnim vyrobci a modelu, jak se mu podari dohnat tuhost monokoku.

                        0 0
                        • treatt  

                          Omlouvam se za laicke vyjadreni, ale tohle jsem vzal z materialu Lapierre, co bylo psano asi pred dvema lety. Vlastne jsem to prelozil, zestrucnil a rekl svymi slovy. Neni to muj nazor, ale poznatky chlapcu od LaPetra a duvod, proc prisli s nejvyssim modelem delanym na rozdil od predchoziho nikoli monokokovou technologii, ale lepenim tube-to-tube… A mimochodem psali o tom, ze prave tim, ze neumi u monokoku dokonale presne ovlivnit mnozstvi materialu, dosahnou u teto specificke metody tube 2 tube i vyssi tuhosti… Ale ve finale, marketing je marketing :-D

                          0 0
        • treatt  

          Tak jsem konečně našel, o co že to kráčí! foto.mtbtr.com/e­urobike/bisiklet_ka­dro/pages/Dedac­ciai%20Nero%20Cor­sa.htm Je to Dedacciai Nero Corsa… A na živo je ještě hezčí, než na fotkách

          0 0
    • kudlanka32  

      he he…mrkni sem:)

      www.yeticycles.com/…esCX2008.cfm

      si vem ty pohledy zarytych ziletkaru na italskych ramech nebo canondalech:))) a byly jeden cas i titanovy......

      0 0
      • kudlanka32  

        ja tomu teda nerozumim ale zaujal me ten vzorek na pneumatikach.­....asi jedina silnice co bych skousnul :-P

        0 0
      • treatt  

        No, cyklokrosky většinou mívají vzorek ;-) A taky cantileverový brzdičky…

        No když už, tak by to chtělo nějaký kousek s kotoučovkama, třeba něco jako Poprad od Grega Lemonda :) www.lemond.cz/2007/poprad.php

        0 0
        • kudlanka32  

          no to je prave super…ze by se na tom obcas dalo i z ty silnice odbocit…:)) a ma to sloping…

          0 0
          • treatt  

            No jasneeee… Ja si dycky chtel postavit cyklokrosku. Jenze na to zatim nebyly financ nazbyt. Je to fajn vec, ale hlavne bych si ji chtel postavit tak, aby byla svizna jako silnice a zaroven vyrazne odolnejsi… No treba se na to taky jednou dostane. A sloping mi zily netrha, nejsem ani zaryty biker, ani zaryty silnicar, driv jsem jezdil na silnicce s brutalnim antislopingem a na biku s klasickym slopingem…a je mi fajn ;-)

            0 0
            • kudlanka32  

              no ja i kdyz sem velky tak jsem rad za na to kolo vylezu :) ale priznam sem silnici jel jednou v zivote…

              0 0
    • jecnak  

      To co chces asi nezvladne nikdo, vcetne profiku. Ono totiz to co se tu vetsinou srovnava je nesrovnatelne. Srovnavaji se tu v odolnosti ocelove ramy kolem 2kg s duralovymi o 0.5kg lehcimi, totez co se tyce tuhosti. Pokud srovnavas stejnou vahovou kategorii, pak je to stejne, karbon je trochu nekde jinde vahove – silnicni ramy pod 1kg neni problem… Dalsi vec je co to je odolnost, jestli ze nepodrazis ram, kdyz to napalis v 40ti do pangejtu nebo do kufru auta pred tebou? Tohle vetsinou nevydrzi zadny ram a kdyz ano, tak to odnese vidlice, ktera ram zachrani svoji malou pevnosti.
      Pokud ti nevadi vyssi cena, jdi do karbonu, hlavni vec u neho neni pruznost ani tuhost ale schopnost materialu pohlcovat vibrace jeste lepe nez ocel. Plati ale co je psano nekde od kolegu – projed se na nem, protoze velmi zalezi jak je ram udelany – muze byt tuhy a nebo se bude kroutit v zaberu, coz prinese pohodli navic.
      Dle meho nejdulezitejsi je kvalitni vidlice s karbonovym sloupkem, karbonova riditka, karbonova sedlovka a sedlo s Ti lizinami. Pocit z pohodli delaj z velky miry (ano samozrejme tlak v plastich, ale na cesky silnice vozte min nez 90psu..) kola a to tak ze hodne – vysoky rafky a radialni vyplet udelaji slusny kostitras, zase to ovsem jede.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.