Hollowtech II - rady a tipy na začátek

146 nepřečtených
  • ScottAspect

    Dobrý den,

    začnu v kostce. Pešel jsem na hollowtech II. Montáž v pořádku, ale zajímalo by mě, jesli provádíte nějakou extra údržbu oproti čtyřhranu? Vždy jsem ho cca jednou za půl roku sundal, vyčistil mufnu a namazal styčné plochy.

    Druhá věc je ohledně jakéhosi plastového bazmeku navlečeném na šroubech v řezu levé kliky. Myslel jsem, že to tam bylo jen kvůli ochraně z výroby nebo nevím – prostě jsem to sundal, ale narazil jsem na BF na vlákno, kde se mluví o nějaké pojistce v řezu kliky. Je to ono, mám to dát zpátky?

    Třetí a poslední otázka je na dotažení. Nemám momentový klíč a kliku jsem utahoval imbusem. Je to dural, bál jsem se, abych závit nestrhnul. Pak jsem se byl krátce projet a zjistil jsem, že klika má vakl. Konroloval jsem pak pro jistotu styčné plochy klika-osa a snad se tím nic nestalo. Myslím tím, že se snad klika nemohla žvejknout, myslíte, že se mohlo něco stát? Když jsem to zjistil, tak jsem pak samozřejmě domů došel pěšky, ale ta doba, než jsem na to přišel…

    Jinak, co se týče toho dotažení, jak dotahujete levou kliku?

    Díky moc předem

    0 0
    • pepek  

      Dobrej začátek na sobotní večer!

      0 0
    • Johny.Merida  

      1.....bez přehnané péče,normal čištění. Když cvaká, sundat , vyčistit a namazat závit v mufně.

      2.....bazmek je plechový, vrátit tak ,aby zapadl do navrtání v ose.

      3..... levá klika se dotahuje středovou maticí pomocí plastového klíče, který je součástí klíče na misky a rukou.

      4......mam dnes dobrou náladu…neni zač :-))

      0 0
    • DanMaxbike  

      Mrkni na video z odkazu Shimano Hollowtech 2

      Jestli to nepochopíš z toho videa, jak to funguje, tak to dej do servisu, nic na tom není. Montáž středu, včetně klik je na max. 5 minut.

      0 0
    • michomin  

      Ten plastový bazmek s ocelovou jehlou je pojistka proti samovolnému stažení kliky, když montáž dělají ignoranti, takže jí tam vrať, jistota je jistota. Všichni jsme četli tvá servisní dobrodružství.

      0 0
      • ScottAspect  

        Spíše se to bojím stáhnout, než abych to přetáhl. OK, vracím.

        0 0
        • DanMaxbike  

          Dotáhni to s citem, postupně první a druhý šroub na přeskáčku, ne úplně na krev. Je tam dost materiálu, nemáš co zničit jako například u představce, který když dorveš nadoraz, tak ti praskne.

          0 0
        • novas752  

          Co stáhnout? Montuješ to tak že rukou utáhneš ten plastovej šroub aby zmizela vůle – jen rukou pomocí toho kolečka, žádný kleště apod!) a pak utáhneš ty šrouby na levý klice napřeskáčku trochu ten trochu ten atd. Je tam sice napsaný něco okolo 15Nm, pokud si to pamatuju dobře, ale to neni nutný, stačí tak nějak rozumně s citem, o něco víc než představec.

          No a stáhnout ve smyslu sundat je opačnej postup – povolíš šrouby, vyšroubuješ ten bazmek, vycvykneš pojistku a pokud to nepůjde samo tak do kliky z vnitřnní sady trochu bouchneš pěstí nebo paličkou.

          0 0
          • ScottAspect  

            Takhle jsem to přesně udělal, akorát ta vůle zmizela až po dotažení imbusů. Které jsem při montáži kvůli strachu dotáhl málo a pak jel s malou vůlí. Snad je to dostatečně bytelné.

            0 0
        • Breakpain  

          momentovy klic a drz se cisel …

          0 0
          • ScottAspect  

            Buď ho pořídím, nebo si to zajedu nechat zkontrolovat, ale potřebuji mít jistotu.

            Teoreticky vzato, když vezmeme v úvahu, že 1Kg odpovídá přibližně 10N, mám imbus klíč dlouhý 10 cm, krouticí moment při utahování je v rozmezí 12 – 14 Nm – držme se teď té minimální hodnoty 12 Nm, tak bych na imbus musel tlačit 12ti kilogramy, je to tak?

            Sakra, snad nekecám :-)

            0 0
            • novas752  

              Jo je to tak. Můžeš si zkusit na osobní váze. Jako odhad by to asi mohlo fungovat.

              0 0
              • stan.zak  

                Zkoušel jsem to, měl jsem tendenci vše spíš přetáhnout. Nakonec jsem ale spolu s karbonovými řídítky momet. klíč pořídil, a bylo to dobře. Vše ostatní bylo přetažené.

                0 0
              • ScottAspect  

                I tak k tomu samozřejmě přistupuji s rezervou. Mám doma mincíř, tak jsem jen tak zkusil zabrat a na imbus jsem tlačil maximálně 8 Kg, takže jsem na nějakých 7, možná 8Nm.

                0 0
    • jIrI___  

      Buď rád, HT II je asi nejvíce blbuvzdorný systém, na tom v podstatě není co pokazit.

      0 0
    • kubad  

      super,

      ****** na začátku co jde, bude sranda

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • ScottAspect  

        Fajn, že jste zase tady a ve formě, veteráne ;-)

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    • oddie  

      No, jak mám v rukách opravdu hodně dobrý cit a momenťák používám docela málokdy, tak zrovna na HT II kliky ho radši používám vždy. Jinak co do namazání, XT střed mi vydržel asi 10tis km, a pak najednou ložisko zarezlo a šlus. Do nového kola budu dávat press fit střed, zvažuju, jestli tam rovnou nedat enduroforkseals…

      0 0
      • novas752  

        Já momenťák schválně použil ale cit mi nedovolil utáhnout na víc než asi 8Nm.

        0 0
        • oddie  

          Přesně proto ho používám, z okolí pár zničených klik díky nedostatečnému dotažení, nemusím to po nich opakovat :D zvláště když mám 180mm dlouhé, co se hodně blbě sháněj a jsou drahý.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
          • novas752  

            Ma to odjeto asi 8k a pod mejma 70kg to drzi v pohode. Az se mi to protoci budu informovat. Ale dost pochybuju ze k tomu dojde.

            0 0
            • oddie  

              No jo, tak u dětí to s jejich váhou holt není tak kritický jako u chlapa :P

              0 0
        • ScottAspect  

          Ono to asi dost dobře v krátkém imbusu odhadnout nejde. Já dotahuji s citem, ale také jsem se asi přes 10 Nm nedostal.

          0 0
    • ScottAspect  

      Zdravím,

      tak je to přes rok, co mám HT2, najel jsem na celém pohonu zatím asi jen 2,5k – 3k. Pročetl jsem tady pár vláken, kde sem tam někdo napíše, že po 3k jsou ložiska v háji.

      Jezdil jsem převážně v terénu, dost v prachu a žádnou rozborku, kromě běžné údržby/čištění.

      No tak jsem se tu chtěl optat na nějaké typy na rozborku misek. Dá se do toho dostat nějak bez úhony nebo to chce dojet, co to dá a pak vyměnit celé misky?

      Fakt je, že při šlapání slyším jemné loupání, tak mě to vyburcovalo, abych to pořešil (pedály, sedlovka, sedlo rozebráno, namazáno, takže tam to není) Jinak žádná vůle, ale asi by to prostě rozborku tak či tak sneslo.

      0 0
      • Espen  

        Dá se do nich dostat bez problémů.

        https://youtu.be/hklHC2ae04g

        0 0
      • pavelxy  

        Asi by se mi chtělo při té ceně něco rozebírat a řešit......

        0 0
        • wladeq  

          Jako vysroubovat, vyklepat lozisko, a vymenit? jo, to je fakt problem

          0 0
          • ScottAspect  

            Já na nich ale vůle nemám, jenom bych zkontroloval stav vazelíny a premazal kdyžtak.

            0 0
          • pavelxy  

            Netvrdím,že je to problém, jen si myslím, že jednou za rok utratit 263 korun není tak hrozný…:D

            0 0
      • oddie  

        Na HTII mi ložisko odešlo po více než 10tis km, dal jsem tam EnduroForkSeals, co jsem kdysi koupil, dneska už bych dal čínské…

        0 0
      • Hrabex1  

        Nejsou v haji za 3k, to je nesmysl. Kdyz nebudes jezdit pres brody, vydrzi mnohem vic. Kdyz ano, pujdou do hajzlu po 1. lazni.

        0 0
        • ScottAspect  

          Ok, ale nechce je aspoň přemazat? U ctyrhranu jsem vždycky čistil závity v mufně, když to začalo lupat při šlapání, tak jsem v podstatě chtěl udělat to samé. Vyčistit závit, namazat, otřít osu, tisícihran na levé klice a namazat, páč jinak nevím, adkud by to lupalo.

          0 0
          • Espen  

            Tak to udělej. Video jsem ti našel a je to práce na pár minut.

            0 0
            • ScottAspect  

              Jj díky. No budu se na to muset v dohlednu vrhnout, už jakožto preventivně. Musím trochu s rozvahou. Nemám momenťák a před rokem jsem se zastavil v cyklistice, kde mi to dotahovali.

              Hlavně potřebuji vyčistit bordel ze závitů misek.

              0 0
          • scota  

            NSK 6805DD NS7S

            0 0
      • ScottAspect  

        Tak lupaní odhaleno. Vyčistil jsem podsedlový upínak a trochu namazal sedlovku v místě upínání.

        Pak jsem ještě odhalil volné hlávko, na kterém jsem najel asi 200 km, tak snad jsou dráhy ok. Nedrhne, rodla jdou lehce, tak jsem to snad podchytil brzy. Možná bych se s tím mohl pochlubit ve vlákně servisních kiksů, protože místo toho, abych se tomu chvíli povenoval a poslouchal, tak jsem za jízdy nadával na lupaní a chtěl sundavat misky středu :D

        Jinak k miskám – díky za tipy, po sezóně se na ně stejně vrhnu ;)

        0 0
        • wladeq  

          Dělá to bordel všude jinde, jen ne ve středu, klasika :-) HTII vydrží kupodivu moc, je lepší do toho nelozit, pokud to nedělá rachot

          0 0
          • ScottAspect  

            Sakra, tak uvidím zítra, jestli se to nevrátí :D

            Však jo, nic nad rámec dělat nechci, ale je zase fakt, že od stavby jsem akorát seřizoval náboje a měnil vidli. Zbytek si žil vlastním životem, tak jsem se trochu bál, aby to ten střed nebyl.

            0 0
          • Hrabex1  

            presne tak, pokud se do lozisek nic nedostalo a toci se hladce, neni duvod to resit.

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
      • ScottAspect  

        Tak smontováno, opět tedy děkuji za všechny tipy. Misky jsem dotáhl podle mincíře na 24,5 cm dlouhým klíčem (SuperB otevřený) cca silou 20 Kg, což by dle ParkToolu mělo být v ideálním rozmezí. Šrouby na klice mi pak dotáhl chasník v servisu momenťákem.

        No a proč to teď píšu – ono lupání se zase objevilo, ale silněji. Kontroloval jsem dotažení pedálů a ještě mám podezření na rozpadající se sedlo. Stejně se ale zeptám na jinou věc.

        Je potřeba u HT2 mazat před montáží klik osu? Tu jsem jenom očistil a pak to složil (tisícihran jsem samozřejmě namazal).

        Pak mě ještě napadlo, jestli se maže nějak extra styčná plocha miska-podložka-rám? Tyto místa jsem naopak odmastil, aby se tam pak nelepil bordel. Je to ok?

        Před tím rokem jsem kliky vybalil z krabice a tak jak byly, tak jsem je namontoval včetně misek, protože si vzpomínám, že tam SH vše důležité namazalo, ale už si to moc nevybavuji, jestli třeba ta osa byla také atd.

        0 0
        • Espen  

          Všechno mazat!!!!

          Misky, osu klik, šrouby(klika, převodníky, objímka, třmeny, patka) sedlovku, sedlo.

          Mažu i zadek!!!

          0 0
          • ScottAspect  

            Šrouby jsou samozřejmost ;) No tu osu jsem tedy jen dobře odmastil a to bylo všechno. Nechce se mi to zase ozdělávat, ale zase chci mít klid, že nikde nic nesroste atd.

            Na sedle jenom ližiny? Tam liju olej já od doby, co sedlo vrže.

            0 0
            • Espen  

              Vždyť ty kliky jsou na dva šrouby a jeden plast bazmek. Otázka 5minut. Misky jakbysmet.

              0 0
              • ScottAspect  

                Jj, souhlas. Pak ale zase budu muset razit do cykla kvůli momenťáku, páč kliku si nelajsnu nechat omylem nedotaženou.

                Tak ji trochu namažu. Fakt už nevím, jak to bylo z výroby, skládal jsem to tehdy dost v rychlosti, ale určo tam nebyla nějaká vrstva. Zase aby se to pak neprotočilo v miskách, vazelína v ložiskách je dost hustá.

                0 0
                • Espen  

                  Nebuď Lama. V životě jsem momenťák nepoužil, nemám ho. Normálně, přiměřeně.

                  0 0
                  • ScottAspect  

                    To není o lamě. Jsou věci, u kterých je to v celku buřt, ale zrovna u klik se přenáší hodně velká síla a ten spoj je dost namáhaný, tudíž je třeba ji pořádně přitáhnout, ale nepřehnat to. Včera jsem se dostal na cca 11 Nm 10cm klíčem, chasník mi to dotáhl na 13.

                    Nechci, aby se mi to protočilo nebo aby jeden šroub byl přetažený a druhý nedotažený ;-)

                    0 0
                    • wladeq  

                      Je to čistě o lamě co z toho dělá kovbojku ;-)…vzivotě se to na tom tisicihranu nemuze z principu protočit. Navíc zrovna u kliky poznáš hodně rychle že je povolená

                      0 0
                      • ScottAspect  

                        Věc názoru a přístupu ;)… Ne doslova protočit, ale poškodit v důsledku malého dotažení asi jo.

                        0 0
                        • Esi  

                          tak asi s tím s povoleným nepojedeš 50km, to že je to povolené poznáš řekl bych hned, tak že zastavíš z podsedlovky vytáhneš multiklíč dotáhneš a jedeš dál. vždycky jsem to dotahoval od oka a nikdy se mi to nepovolilo. Jediné na co bych použil momenťák jsou karbonová řidítka. na nic jiného není momenťák u kola potřeba pokud neservisuješ profesionálně a neneseš za to nějakou odpovědnost. Servis kol pro hoby jezdce není žádná raketová věda a je potřeba k tomu přistupovat s rozumem jinak se dá za nářadí na kolo utratit víz než za to kolo

                          0 0
                          • ScottAspect  

                            Proto si spešl nářadí nekupuji, ale stavím se v shopu a tam mi to za chvilku dotáhnou ;)

                            0 0
                            •  
                              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                              0 0
                      •  
                        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                        0 0
                  • ScottAspect  

                    Fakt se mi to nechce dělat, ale já myslel, že to lupání je ve špinavých miskách a ono to celé rozebírání bylo zbytečně :/

                    0 0
                  • Vilém  

                    Asi tak.

                    0 0
                  • oddie  

                    To HTII je na správný moment docela citlivé, už jsem jich pár zničených viděl… Ale samozřejmě každý svého štěstí atd.

                    0 0
                    • Esi  

                      Na druhou stranu když to utáhneš imbusem tak nějak rozumně, projedeš 50km a dotahneš, tak už se to nehne, už jsem kliky měl párkrát dole a nikdy to povolené nebylo

                      0 0
                      • ScottAspect  

                        Jak říká oddie, tohle si nelajsnu. Ne, že bych neměl vůbec cit, ale jak se znám, tak bych to furt měl v hlavě a bal bych se do toho opřít.

                        0 0
                        • Esi  

                          Tak v tom případě si ten momentak kup, přece s každým prdem nebudeš běhat do servisu, předepsaný moment má skoro každý šroub na kole. Tohle je asi to nejlevnější, ne moc přesné, ale s tolerancí 2–3 Nm dostatečné https://m.alza.cz/…d4850033.htm?…

                          0 0
                          • Esi  

                            Sorry špatný odkaz, tohle je tak přesnost na 10Nm, ale momentovy klíč takový základní stojí tak 6 stovek, to v tom servisu necháš za chvíli a ne vždycky na tebe budou mít čas a náladu

                            0 0
                            • ScottAspect  

                              Si říkám :D Byl jsem tam naposledy v loni a pak dneska, což se mi vyplatí víc. Ale jako uvažuji nad koupí, ale ne tedy ručičkový za 4 kilča.

                              To asi ne. Chasníka jsem slušně poprosil, naminutku vylezl ven, dotáhl a já mizel na vyjížďku. Nakupuji tam droboť jako lanka, koncovky, bowdeny, tak je s tím v pohodě ;)

                              0 0
                              • Esi  

                                Jo ten ručičkovy je k ničemu, hodil jsem blbý odkaz, zrovna tak jako momentak do 300Nm stačí tak do 50, kazeta se utahuje na 40 a víc není potřeba nikde

                                0 0
                              • kyl  

                                Taky nezapomeň že ten momentový klíč bude dobře fungovat jen u šroubů které půjdou zašroubovat lehce rukou.Tam kde je zaschlé lepidlo proti povolení to na daný moment neutáhneš,bude to míň.

                                0 0
                                • ScottAspect  

                                  Dotáhnu s tím maximálně ty šrouby na klikách a na představci, ostatní se dá dobře odhadnout nebo to nepotřebuje tolik.

                                  0 0
                                  •  
                                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                                    0 0
                          • Vilém  

                            Hlavne si ten momentak nechat nakalibrovat, coz bude stat vic nez levnej momentak, kdyz uz resi, ze mu nekdo utahl sroub o 2Nm vic.

                            0 0
                            • Esi  

                              Řekl bych z vlastní zkušenosti že ty šrouby mají takovou toleranci že nějakých 10–20% nehraje roli, možná tak u karbonovych řidítek bych byl opatrný, ale jinak se mi nikdy žádný šroub na kole nepovedlo urvat a ani se mi nějak často nic nepovoluje, zrovna u klik nehraje pár Nm vůbec roli

                              0 0
                            • ScottAspect  

                              To se ale bavíme o te parodii na momenťák z toho odkazu výše, ne?

                              0 0
                              • Vilém  

                                Ani ne, prakticky o cemkoli levnejsim. Kdyz jsem delal metrologa, tak jsem semtam koukal kolegovi, ktery delal mechanicke veliciny, pres rameno.

                                0 0
                                • Esi  

                                  Kolik býval rozptyl u těch levných? Pokud by to bylo do 10% tak je to v pohodě, nechat to v meterologickém ústavu cejchovat bude stát několika násobně víc než ten klíč

                                  0 0
                                  • Vilém  

                                    20% nebyl problem, semtam vic. Problem byl, ze to bylo z rozsahu, takze nekde na nizsich hodnotach to bylo treba 50% z hodnoty.

                                    0 0
                                    • ScottAspect  

                                      Jaky klíč je tedy lepší? Co jsem tak koukal, tak cena je okolo 1,5k. Docela mě zaujal momenťák, model 500 nebo jak, z Decathlonu s rozsahem 2–25Nm.

                                      0 0
                          • oddie  

                            Ten z odkazu je dobrej na šrouby kol u auta, které většina lidí hodně nesmyslně přetahuje.

                            0 0
                            • Esi  

                              Kola u auta je ideální utahovat tím klíčem který máš potom v kufru a budeš je v případě defektu tím klíčem povolovat 

                              0 0
                        • Espen  

                          Myslím, že není potřeba se do toho opírat, prostě utáhneš normálně. Za poslední měsíc jsem kliky sundal tak 5×. A celý kolo rozebral a složil asi 4×.

                          0 0
                          • ScottAspect  

                            misky nebo kliky?

                            Těžko odhadnout přesně moment 34–49 Nm, ale to už docela na opření se do toho je.

                            0 0
                            • Espen  

                              Oboje. Vše utahuju tak, aby se to nepovolilo a já to povolil, když bude potřeba. A nikdy jsem neměl problém. Když jsem vždy povoloval něco, co bylo před tím v servisu, tak to byl pěkný voser. Vše tam utahujou jak prase.

                              0 0
                              • ScottAspect  

                                No jo, ale každý má jinou sílu, jiné nářadí. Někdo lehce vezme za klíč, někdo zase bejčí a všechno má volné, tady se mi nevyplatí riskovat. O ničem to moc není. Půjčím si klíč, za pár sekund dotáhnu a na rok je klid ;)

                                0 0
    • ScottAspect  

      Ještě sem píšu kvůli momenťáku. Prolézal jsem historii BF a všiml si, že se docela chválí Proteco, z těch „hobby/levnějších“. Předpokládám, že např z Decathlonu za 1500 nebude o moc lepší, spíše naopak. Pak Force mi připomíná BBB a SuperB je zase jako to Proteco. Tuším, že Oddie o něm psal.

      Doba se ale posunula, tak sem raději píši, jestli někdo nemá lepší typ. Bitů mám dost od goly, takže ty ani nepotřebuji.

      Našel jsem tento https://eshop.gmtechnik.cz/…c-2-24-nm-14

      Je jako to Proteco a údajně deklarují kalibraci. Předpokládám, že je to Proteco z Číny, jen zkalibrovaný a nálepkou GM.

      Máte někdo lepší typ?

      0 0
      • novas752  

        Já mám na domácí žvýkání Force a jsem s nim spokojený. Papír o kalibraci má.

        0 0
        • ScottAspect  

          To mě právě zajímá ten papír. Není to nějaký fake, masová kopie nějakých čísel? Už jsem na něj koukal, ale u toho GM se mi více líbí ten rozsah, byť tedy stejně je nejdůležitější rozmezí tak 2–10.

          Force seženu za 1k na Koloshopu a rád bych neplatil jen značku.

          0 0
          • oddie  

            Z toho GM to vypadá dobře, jestli fakt každý kousek byť jen letmo zkontrolují. Asi tam vezmu velký 1/2".

            0 0
            • ScottAspect  

              Mam dojem, ze je to to Proteco, ale ve finále jsem vzal od Force kvůli malým momentům.

              0 0
      • scota  

        Pro Syntace vyrábí Wera v ČR.

        Syntace Torque Tool 1–25 Nm na bikecomponents.de

        0 0
        • ScottAspect  

          Na každém shopu jiný rozptyl momentů nepůsobí moc věrohodně. Risknul jsem Force, hlavně byl skladem v Koloshopu, zatím proběhla jen prohlídka, ale myslím, že v praxi bude v pohodě, hlavně to nastavení momentů je dobře udělané, že se třeba při utahování neprotočí rukojeť a neprenastavi moment.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.