Horizontální nebo vertikální tlumič?

62 nepřečtených
  • ondra7

    Zdravím,

    chci se zeptat jestli je nějaký rozdíl v použití a využití polohy zadního tlumiče u MTB? Tedy jestli je tlumič pod horní trubkou rámu (horizontální poloha) k něčemu jinému (např. menší překážky) než vertikální poloha nad klikama? Pozná se to na jízdních vlastnostech kola? Jaký je tam rozdíl? Jaké jsou vlastnosti těchto umístění?

    Případně mají všechny tlumiče lock? Ať už na tlumiči nebo na řidítkách… Koukal jsem třeba na RS Monarch a Fox a některé bylo vidět, že mají, ale pak třeba u jednoho Monarchu nebylo vidět nějakou páčku. Takže buď špatný obrázek nebo nejnižší model?

    A jaký je dobrý zdvih pro tlumič? Je nějaký neutrální (střední standard cesta)?

    Díky

    0 0
    • Concorde  

      Ještě pozor na vertikální tlumič, který je uchycen vzhůru nohama! Teda.. vzhůru pístnicí

      (ne, poloha tlumiče nemá na nic vliv, důležité je samotné přepákování)

      0 0
        Výběr z produktů
        Přejít do shopu (Komponenty)
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • ondra7  

        OK. Přišlo mi, že když budu mít ten vertikální, tak při dupání do pedálu se bude ztrácet více síly, kdyžto u horizontálu, přejde více síly ze záběru do kola. Ale nejsem fyzik xD

        0 0
        • Fidži_CZ  

          A jak si na to přišel?

          0 0
        • mr.antik  

          nejsi fyzik

          0 0
        • pepek  

          Přesně tak, ten vodorovný tlumič vlastně na každým hrbu postrkuje kolo dopředu, čím horší cesta, tím jedeš rychleji

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • BB  

      lze předpokládat, že u vodorovného tlumiče bude v lepším dosahu lock, pokud tedy není na řídítkách.

      0 0
    • JaMull  

      Umístění tlumiče, resp. konstrukční řešení zadní stavby hlavně ovlivňuje chrakteristiku chodu osy zadního kola. Žádný velmi znatelný rozdíl tam asi nebude, takže to bude spíš o tom co se ti esteticky líbí více. Největší rozdíl bych viděl v tom jestli je tlumič přepákovaný (Author arh), přes nějakou kyvku napřímo k zadnímu kolu (Spešl Epic) nebo bez kyvky napřímo (RB IQ). Čím větší páka k tlumiči, tím více musíš tlumič foukat – tím se asi bude trochu měnit chování nebo průběh tlumiče. Ale to je jen moje spekulace.

      Jinač porovnání třeba tady: http://www.youtube.com/watch…

      0 0
      • ondra7  

        A co je lepší? Mít kyvku nebo přímé spojení bez dalšího ramene?

        0 0
        • mr.antik  

          přímé napojení už se snad ani nedělá, možná jen Orange

          http://www.orangebikes.co.uk/…lpine-160-rs

          Říct se to asi obecně nedá, to záleží na kategorii kola, použitém tlumiči. Když se podíváš na závody v dané kateogorii najdeš na predních pozicích různé systémy odporužení

          0 0
        • JaMull  

          Jestli se ptáš jestli na způsob Spešl Camber vs. RB IQ, tak určitě Spešl. U něj je tlumič na obou stranách na čepech a není možné ho (kromě vzpěru) namáhat kolmo k pístnici. Tlumiče na RB IQ je více namáhán kolmo na pístnici a asi ho to rychleji zruší, konkrétně pístní kroužky, těsnění …

          0 0
    • scret  

      …se zelim…:)

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Palo TT  

      Na zaklade viacnasobnych osobnych skusenosti preferujem konstrukciu s tlmicom horizontalne. Tlmic pod hornou trubkou berie tlaky priamo a nie po prepakovanim cez sedlovu trubku. Biker nad 90Kg by na ram s tlmicom vertikalne nemal ani pozriet :)

      Ak je tlmic vertikalne, tak to dost namaha ohybom sedlovu trubku a casom sa moze stat, ze praskne. Potesi, ked sa to stane tesne po skonceni zarucnej doby…

      0 0
      • mr.antik  

        sedlová trubka se využívá pro přepákování horizontálních i vertikální tlumičů

        0 0
        • Palo TT  

          Ak je tlmic vertikalne, tak cez vahadlo sa prenasa posobenie celej sily pruzenia zo smeru vodorovneho na smer zvisly.

          Pri horizontalnom tlmici toto vobec nie je, vahadlo plni len pomocnu ulohu na zabezpecenie tuhosti zadnej stavby (Specialized), pripadne vobec nie je (RB). Navyse lozisko vahadla vobec nemusi byt uprostred sedlovej trubky, ale na spoji horna-sedlova trubka, co akekolvek bocne namahanie sedlovej trubky eliminuje.

          0 0
          • mr.antik  

            to ano… ale zas že by to mělo být hlavní kritérium? Záleží jak je ta trubka nadimenzovaná. Zas tam nemusí být pomocná vzpěra (jako u Spec. Enduro nebo nebo Ibis mojo) a nebo musí být spodní trubka výrazně zesílená (v místě kde by byla jinak nejslabší) kvůli uchycení tlumiče.

            0 0
            • Palo TT  

              Najma pri vyssej hmotnosti bikera je to kriterium dost podstatne. Pri tlmici horizontalne hornu trubku extra spevnovat nemusis, lebo sily idu po smere trubky a nie kolmo na nu.

              Tlmic zvislo je sice najbeznejsia konstrukcia fulov, ale aj praskliny pri cape vahadla patria medzi casty ukaz.

              Ak vyrobca zabudne sedlovu trubku patricne dimenzovat tak to tam praska obrazne povedane pri prvom nasadnuti (napr. Hai biky niektore modely tento rok http://www.mtbiker.sk/…t849799.html#… )

              0 0
              • goofy  

                No bodej by to nepraskalo. Jenom tak přismrkané plocháče na tlumič. To se není čemu divit…

                0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
              • mr.antik  

                věřim že kdyby to bylo u toho Haibiku vodorovně, tak to zas praskne jinde…

                V principu máš pravdu, ale prostě si myslim že jsou důležitější vlastnosti rámu než umístění tlumiče, udělat dobře i blbě jde oboje :-)

                0 0
        • JaMull  

          Tam je ale rozdíl. U vertikálního tlumiče čep na sedlovce nese celou váhu kola a jezdce. U horizontálního se to dělí v nějakém poměru mezi čep kyvky a čep tlumiče na horní rámové trubce (nebo dolní rámové trubce)…

          0 0
      • goofy  

        Pokud není výrobce úplný nýmand, tak je to v podstatě jedno… O co větší síla se přenáší sedlovou trubkou, o to menší jde na hlavní trojúhelník…

        Jednou dobou byly tlumiče pod sedlovkou strašně haněné, protože nadbytečná váha na těžištěm kola. V praxi to XC-ček bylo totálně jedno; u sjezďáků, kde byly klidně i 260 mm pružinové tlumiče to mohlo být trochu cítit, ale nevím…

        0 0
        • goofy  

          Píšu píčoviny… Tlumiče pod horní rámovkou byly haněné…

          0 0
    • Jamin  

      Tohle chtělo anketu.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Rubi  

      nejlepsi je pod horni ramovkou, nelita ti bordel na tlumic :)

      0 0
      • l-e-t-o  

        ano, přesně tak. A navíc máš blíž „po ruce“ zamykátko na tlumiči ;)

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • pitos  

          Nejlepší uložení je uprostřed rámu…neproletí tama velký šutr.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
    • ondra7  

      OK, tedy na umístění po funkční stránce nezáleží, jde spíš o létající předměty, lock a design…

      Nicméně bych se Vás ještě zeptal, který rám by jste zvolili. Mám možnost stavby kola na rámu Merida Big Ninety-Nine XT-M 2013 (http://www.merida-bike.cz/…ne-xt-m-2013) nebo na Scott Spark 960 2013 (http://bike-shop.onix.cz/…ark-960–2013).

      Často se tu ozývaly věci ohledně přepákování atd… Nebo jestli má někdo s těmito rámy zkušenosti? Neřeště výbavu a typ tlumiče, jde mi o ten rám / umístění tlumiče. Tedy hlavně jaký a proč ho zvolit…

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.