• bucivoj

    Ahojte,mám problém s vaklem v horním čepu na tlumiči.Jak jsem to tady tak pročítal (vlákna týkajícího se tohodle problému),tak jsem to tak pochopil,že budu muset vyměnit bushing a zřejmě i montážní vložku.

    Při pročítání vláken jsem narazil na jeden docela šikovný odkaz s tímto obrázkem viz níže…

    Mám možnost si to vyrobit,ale jen bych se chtěl zeptat,nejlépe bikéra „MlokCZ“,na nějaké detaily.Ale samozřejmě pokud to bude vědět i někdo jiný,tak budu moc rád,když mi k tomu něco napíšete :o)

    Takže co potřebuju vysvětlit:

    Jaký je princip toho upnutí tlumiče?Ptám se na to (doufám že to srozumitelně popíšu),že když prostčím šroub okem tlumiče,který je už osazený tím Heavy Duty Mount Kitem a dotáhnu ho,tak co se stane?Jde mi o to,co se mi opře o vahadla/rám?Bude to ten Axle/Pin(česky-montážní vložka? ) nebo ty spacery?Je ta montážní vložka zároveň s těmi spacery nebo je oproti nim utopená,nebo naopak o něco více vyčnívá?

    Děkuji za odpověď …snad chápete na co se ptám a o co mi jde :o)

    0 0
    • se-se  

      O rám se vlastně neopře nic (tedy natvrdo nic – přiměřeně jen o kroužky). Jak jsi zjevně správně pochopil, tak cokoli jiného by způsobilo sevření tlumiče a tím by vlastně byl popírán princi kloubového uložení. Nevím, zda je to tak u všech rámů, ale u mého to tak je, že osa má právě přesnou délku mezi ramena a zajištěna je šrouby s kuželovou hlavou. Polohu osy fixuje kužel hlavy šroubu a kuželové zahloubení v rámu. Jen fixuje, ale nesvírá. Postranní vložky a tlumič musí mít mezi rameny malouvůli, která bývá zatěsněna gumovými kroužky. Nepřesnost součástek může způsobit velkou vůli nebo horší případ – sevření tlumiče a zhoršení celé funkce pružení.

      Vložka je v tlumiči zároveň nebo lehce utopená a k tlumiči jsou dotěsněny ty o kroužky.

      0 0
    • MlokCZ  

      Je to úplně jinak než píše se-se.

      O rám/vahadlo se vždy opře natvrdo motnážní vložka, ať už je z jednoho kusu (heavy duty kit) nebo ze dvou kusů. Ta má být vždy pevně fixována a nikdy se nesmí otáčet (pokud k tomu dojde, tak se tím ničí rám/vahadlo).

      Pokud je montážní vložka ze dvou kusů, tak ta užší část obou těch kusů, která se zasouvá do bushingu, tak je v součtu obou těch vložek mírně širší než bushing, takže nedojde k opření ze strany o tlumič.

      A vždy se otáčí motnážní vložka uvnitř bushingu, tedy pokud to správně funguje. U originál řešení, když je to nové, tak to jde často tak blbě a ztuha, že šroub neudrží montážní vložku v rámu/vahadlu aby se neotáčela a problém je na světě. Přesně jak správně zmínil lukas aka mitro.

      Spacery jsou ± nastejno jako montážní vložka, ale je tam to gumové těsnění, které je stlačitelné. Tedy ve výsledku to drží jen o tu motnážní vložku (spacery by natvrdo vadily, musí se to někde otáčet, např. gumové těsnění se šoupat o tlumič nebo až dále mezi spacerem a těsněním – tady jsem to nikdy detailně nezkoumal co se nakonec v praxi otáčí, tady je to celkem fuk, odhaduju, že se bude šoupat gumové těsnění o tlumič, ale třeba taky ne).

      Originál řešení nesnáším, vždy měním rovnou (i když je to nové) za heavy duty kit. Tam se to v tom polymerovém bushingu otáčí hezky lehce i jako nové.

      Pokud to chceš vyrábět, tak bych uvažoval i o variantě koupit polymerové bushingy v TF tuned (ty jsou samotné levné) a vyrobit zbytek.

      I ten bushing půjde určitě vyrobit, otázkou je ale trefit vhodný materiál.

      0 0
      • se-se  

        Takto to funguje, pokud to je kluzné ložisko s průměrem 15/12 mm. Na kitu s valivým ložiskem s průměrem 15/8 je to tak jak jsem napsal já

        0 0
      • bucivoj  

        Ahoj,díky za odpověď :o)To co jsi napsal v prvním odstavci mi potvrdilo to co jsem si myslel,ale chtěl jsem si to ověřit :o)

        Ano,chci si to vyrobit tím způsobem,že bushingy si koupím a ten zbytek si už vytočím.To už nebude problém a je pro mě zbytečné za to platit,když si to může vyrobit sám.

        Uvažoval jsem,že bych zkusil vyrobit i ten bushing,ale jak jsi už napsal,nenapadl mě vhodný materiál :o(

        Co myslíš,můžu ty podložky,které se mají vložit mezi spacery a oko tlumiče,vyrobit ze silónu?Já si myslím,že by to mohlo fungovat,ne?

        A ještě bych se chtěl zeptat,kde se dají ty polymerové bushingy koupit?V tom nějak plavu … :o(

        0 0
        • MlokCZ  

          http://www.tftunedshox.com/…let-Bushings

          Spacer + ta gumová podložka je tam jen kvůli zatěsnění proti bordelu, to může být z lecčeho. V materiálech se moc nevyznám, takže konkrétně neposoudím.

          0 0
          • bucivoj  

            A prosim tě,jakým způsobem se tam nakupuje?Já jsem max kupoval nějaké věci u nás v eshopech,ale s nákupem ze zahraničí nemám žádnou zkušenost.Jak to prosim tě probíhá objednávka,platba atd..??

            Nebudeš náhodou teď něco objednávat?

            0 0
            • MlokCZ  

              Nakupuje se tam jednoduše:

              • vložíš do košíku
              • klikneš objednat
              • zaplatíš (kartou nebo paypalem)
              • pak to za pár dní dorazí

              Objednávat tam teď nic nebudu, Heavy duty kitů mám zásobu a u tlumičů jsem přešel na originál Fox řešení s Boost valve, takže už tam neposílám tlumič ani na servis.

              Poštovné mají poměrně drahé – 10,5?, takže je dobré se u drobností s někým domluvit.

              0 0
              • bucivoj  

                Podle plánu náhradních dílu u cykložitnoho jsem to našel pod tímto názvem „Rear Shock Eyelet Bushing 1/2”X1/2” Qty 2“.

                Mám to teda chápat tak,že je to ta polovina palce,že teda ten průměr toho bushingu je 12,7mm?

                Takže bych měl objednat tu třetí položku od vrchu „Polymer Eyelet Bushings, 12.7mm, Bag of 4“?

                Takže čtyři ty bushingy mě vyjdou na 10liber a poštovné je teda 10,5 liber?

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ano, třetí položka (první bushing v pořadí). A snad jsou teď i všechny RS 12,7mm. Některé starší RS tlumiče jsou 12mm. Já mám všude RP23 (tam to je těch 12,7mm).

                  Tady to maj více rozepsané, který tlumič je 12,7mm a který 12mm:

                  http://www.tftunedshox.com/…ushings.aspx

                  0 0
                  • bucivoj  

                    A šířka se už neřeší,jo?Ta je asi pro oka standartizova­ná,ne?Šířka oka je doufám stejná,nebo to se taky měří?

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Ta už je stejná.

                      0 0
                      • bucivoj  

                        Na tom TF Tuned se ale musím zaregistrovat,že?To je něco pro mě,který tak tak zvládl na střední němčinu :o)

                        0 0
        • worlusho  

          kluzné futro koupíš tady http://www.industrial.cz/

          boční vedení udělej jako sendvič teflon(silon) + gumový kroužek (V ring)

          0 0
          • bucivoj  

            A v které sekci toho obchodu to prosim tě je?Děkuju

            0 0
            • worlusho  

              Já mám katalog, tak žádné sekce nepoužívám (ani tam nejsou), zavolám a objednám. Jestli jsem dobře pochopil vaši debatu , tak těch 12,7 je vnitřní průměr, tady je odkaz na katalog , ale s metrickými rozměry, mají i palcový, ale ten jsem momentálně nenašel. http://www.praktikloziska.cz/…0pouzdra.pdf

              Pokud to budeš vyrábět, tak je pro tebe důležitý průměr v oku tlumiče, ostatní se podá.

              0 0
              • bucivoj  

                Tak to je taky dobré!!!Diky.Takže ty si tohle děláš sám?Myslím tím tu výměnu toho bushingu?A jaké to kluzné pouzdro teda používáš ty?Je tam totiž na výběr z několika typů…

                0 0
                • worlusho  

                  Abych pravdu řekl, na zadním tlumiči jsem to ještě neměnil, protože mám HTčko, ale v práci s tím přijdu do styku tak jedenkrát týdně, pokaždé v jiné konfiguraci. Kdybych to dělal na svoje kolo, asi bych volil verzi gumového vlisovaného silenbloku, teda pokud by tam na to byl prostor a něco adekvátního se našlo pro použití. Pokud ne, tak bych asi použil slinutý bronz, je těžší, ale nechá si dost líbit, ale potřebuje čep z kvalitního materiálu, pak je to dost odolné.

                  Pokud k tomu budeš přistupovat jako ke spotřební záležitosti, tak PTFE polyamid a čep z nerezu A2.

                  0 0
                  • bucivoj  

                    A jaký vnější průměr by měl ten čep mít oproti tomu kluznému pouzdru?Počítám s tím,že ten čep se musí do toho kluzného pouzdra nalisovat,ale o kolik má být ten čep větší?Abych to nějak neposral a abych si tím neodrovnal oko tlumiče…

                    0 0
                  • bucivoj  

                    A jaké jsou cca ceny těch kluzných pouzder?

                    0 0
                    • worlusho  

                      Výrobci tlumičů většinou používají tyto futra od výrobců jako je SKF nebo INA, tudíž oko v pístu by mělo sedět pro danou normu lícování (tolerance díry H7 , tolerance hřídele h8), co se týká čepu, který přijde vložit do toho kluzného pouzdra, tak vůle tam být musí, aby se to volně otáčelo a přitom to nemělo vakl. Tady máš link, aby jsi měl představu o cenách http://www.praktikloziska.cz/…/4-stranka-1?…

                      0 0
                      • bucivoj  

                        No je to zajímavé :o) Zítra sednu do auta a zajedu se podívat do Komy.Je to obchod s ložisky (kupoval jsem tam ložiska,když jsem je měnil v zadní stavbě)a zkusím tam pokecat s prodavačem,jaké jsou možnosti u těch kluzných pouzder.Nemůžu totiž nikde na netu najít rozměr toho kluzného pozdra 1/2" neboli 12.7mm,víš?

                        0 0
                        • worlusho  

                          Tady jsem ti našel dvě katalogová označení

                          http://www.skf.com/…ue/Forwarder?…

                          http://www.skf.com/…ue/Forwarder?…

                          obojí je SKF

                          0 0
                          • bucivoj  

                            Děkuju.Dneska jsem si objednal originály RS u cykložitného.2ks vyšly na 250 s poštovným­.Chci to poskládat,abych odstranil ten nepříjemný vakl.To ale každopádně nemění nic na tom,že ty kluzná pouzda SKF,na které jsi mi teď dal ten odkaz taky koupím a při další výměně je tam zkusím dát a aspoň budu mít možnost porovnat životnost

                            Chtěl jsem to teď ale vyřešit co nejrychleji,protože mě jakákoliv taková vada na mém kole znervózňuje a já si pak jízdu pořádně neužívám,protože mám takový špatný pocit,aby se mi něco dalšího neposr…Takhle mi to zítra přijde poštou domů a můžu to tam dát :o)

                            A ještě k těm odkazům,které jsi mi teď poslal-prosim tě co to znamená ten „tupý spoj“?Jak to vypadá?A u toho prvního odkazu to M3 zamená,že tam je závit M3???

                            0 0
                            • bucivoj  

                              …aha,tak jsem to už našel co je to to M3.To je mazací bod :o) Zase jsem o něco chytřejší :o)) Pořád ale nevím,co je to ten tupý spoj?Zanmená to,že to není váleček v celku a že je tam malá mezera???Nevadí to?Nechápu :o(

                              0 0
                              • worlusho  

                                V Industriálu mají skladem 10ks s označením PAPZ 0808-P10 a cena je 49,– bez DPH. Správně jsi napsal, že to není váleček v jednom kuse, ale jakoby stočený plechový kroužek s teflonovou vrstvou, je to ten samý systém co se používá v přední vidli pro uložení vnitřních nohou v monobloku.

                                0 0
                                • bucivoj  

                                  Aha,tak to jsem teda dobře pochopil.Vidlici jsem rozebranou ještě neviděl… No a myslíš,že bude záležet na tom,v jaké poloze tam to kluzné pouzdro nalisuju,myslím tím polohu té mezery?Jestli má být ta mezera dole nebo nahoře?Jak tak o tom přemýšlím,tak to je asi jedno,že? A jak se to chová,když se to lisuje,když to vlastně není vcelku?Když bych tam nalisoval váleček ,ktarý bude vkuse,tak tam podle mě bude držet dobře,ale když je tam ta mezera,tak nebude to mít tendenci se pohybovat?Nebo je to udělané tak,že až se tam vloží ten čep,tak že až pak to vude mít ty rožměry,které jsou vedené v té tabulce hodnot,protože se to tím čepem mírně tlakem roztáhne?

                                  0 0
                                  • Zdyn  

                                    Originalni pouzdra jsou take delena. Neboj se toho. Drzi to tam dobre.

                                    0 0
                                    • bucivoj  

                                      díky za info :o)

                                      0 0
                                    • bucivoj  

                                      Originály jsou taky dělená?Podle obrázku mi to tak nepřipadá.No to se uvidí,až ho vylisuju ven :o))

                                      0 0
                                  • worlusho  

                                    Hlavní pracovní směr je v ose tlumiče, tak tu mezeru dej o 90°stranou, je jedno na kterou stranu. Ta vložka, když se nalisuje, tak tam mezera není, naopak v místě tupého spoje je lehké tlakové přepětí. Vnější obvod vložky je větší než díra v tlumiči, jedná se o uložení s přesahem. Potom vezmeš čep a ten má ve vložce tzv. kluznou vůli, s lehkým odporem jde vložit (namazaný jde zatlačit palcem), ale po prvních pár cyklech si čep pouzdro upravý podle svého obvodu (sedne si to). Potom, když by jsi to rozebral, tak jde pohybovat čepem lehce, ale přitom nevykazuje žádnou hmatatelnou radiální vůli.

                                    0 0
                                    • bucivoj  

                                      A ten čep stačí namazat obyčejnou vazelínou,nebo mám na to koupit nejakou lepší na kluzná pouzdra?

                                      0 0
                                    • bucivoj  

                                      Koupím 2 kusy :o)

                                      Děkuji za ochotu a vysvětlení!

                                      0 0
                                      • worlusho  

                                        Vazelínu můžeš použít jakoukoliv vodě odolnou ,šla by použít i molika, A0 – to je plastická vazelína na kulové klouby nebo něco co se používá na vidlice. Hlavně to přiměřeně zakrytuj ze stran, aby se tam nedostával bordel (o to se starají ty gumové kroužky, co jsou na tom obrázku v rozsypu).

                                        Jinak, ne všechny typy kluzných vložek jsou dělené (kompozitové nejsou).

                                        0 0
                                        • bucivoj  

                                          O tom jsem právě přemýšlel,čím to utěsním.NApadlo mě utočit tenkou 2mm podložku ze silónu nebo něco vyseknout z tvrdší gumy a to pravidelně měnit.Jaký je tvůj názor/zkušenost?

                                          0 0
                                          • worlusho  

                                            Nemáš ICQ nebo Skype, lépe by se to probralo.

                                            0 0
                                            • bucivoj  

                                              Nemáš náhodou t-mobile?

                                              0 0
                                            • bucivoj  

                                              Za chvíli jdu pryč.Kámoš jde dneska koupit jetého fulla,tak chce poradit,jestli v tom není náhodou nějaká bota :o) Tak jak přijedu domů,tak pokud tu budeš,tak se spojíme

                                              0 0
                                • bucivoj  

                                  A prosim tě,kde jsi přišel na to označení „PAPZ 0808-P10“ že je mají 10ks skladem?Protože jak jsem se díval na ten předešlý odkaz,tak tam je označení toho pouzdra PCZ 0808 B.

                                  Tak teď nevím,odkud máš to označení?

                                  0 0
                                  • worlusho  

                                    Volal jsem tam a nechal si zjistit co mají nebo jsou schopni dodat, toto je jejich nabídka (jsou to pouzdra INA, ty katalogy jsou SKF). Jsem v práci a tady není signál. Do mailu ti můžu poslat pevnou.

                                    0 0
                                    • bucivoj  

                                      Ahoj,tak dneska jsem to dal konečně dohromady :o) Nakonec jsem to zkusil udělat tak,že jsem si udělal ty spacery (2,5mm hliník) a sehnal jsem gumová těsnění (2mm-zbyly mi z vodní baterie).Ten čep jsem udělal z nerezu.Osou­stružil jsem ho na průměr 12,72mm a pak jsem těch 0.02 osmirkoval jemňoučkým smirkem a nakonec jsem to jestě vyleštil na leštícím plátěném kartáči s leštící pastou.Takže pak byl ten čep krásně hladký :o)

                                      To staré kluzné pouzdro šlo docela těžce ven.Musel jsem použít pákový lis (myslel jsem,že to tam drží méně).Dovnitř to šlo nalisovat dobře.

                                      Byl jsem to projet a vypadá to dobře :o))

                                      Ta díky za rady.

                                      Ahoj

                                      0 0
                                      •  
                                        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                                        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • antuch  

      krapet mimo mísu, ale teď sem to samý řešil na manitou S-type. Výsledkem bylo výměna kluzného systému za ložiskový. Náhodou sem totiž zjistil, že tam jde nalisovat to samé ložisko, co mám v rolničkách od mortopu…objednat to zvlášť už byla malina…takže mám nalisovány ložiska, mezi nima kroužek, aby se utažením čepu nešoupala a usazení ložisek proti rámu sem taky vyřešil…a troufám si tvrdit, že to fachá výborně:-)

      0 0
      • bucivoj  

        Já si myslím,že je jedno,jestli je tam ložisko,nebo to kluzné pouzdro,protože ten důvod,proč se mi objevil ten vakl je v tom,že to utěsnění není od originálu rozumně vyřešené!On se ten vakl neobjeví proto,že by se to nějak vybouchalo,ale proto,že se zam dostal z vnějšku bordel (prach,voda atd..) a tím se vytvořila jemná brusná pasta,která se dostala mezi to kluzné pouzdro a ten čep.Takže jde o to,to pořádně utěsnit.

        Samožřejmě to není na věky,ale to to ložisko taky ne.

        To ložisko musíš taky chránit před vnějškem a hlavně ho musíš mazat,aby jsi zabránil vniknutí vodě.

        0 0
        • antuch  

          tak určitě máš pravdu…ale ten způsob sem zvolil proto, protože v danou chvíli mi přišel nejlepší a nejdostupnější časově…u mě se objevil vakl hlavně z důvodu toho, že tlumič je zamykatelný natvrdo a ty drobný vibrace ze silnice prostě ničí pouzdra. Uvidím, jesli ložisko bude mít větší životnost…

          0 0
          • bucivoj  

            Jasně,chápu :o) Hlavně jde teď o to,aby jsi pravidelně kontroloval stav toho ložiska,protože pokud se ti zadře,tak máš dost velký problém,když si toho nevšimneš!Chápeš doufám proč?

            0 0
          • bucivoj  

            Pokud mi to vydrží jednu sezónu,tak to beru jako dobrou životnost.Jezdím totiž za každého počasí,terén jezdím jakýkoliv no a moje váha 100kg+batoh atd…,takže zabrat to dostane pěkně :o))

            0 0
            • antuch  

              tak se musím přiznat…ložiska v tlumáku byla sice výbornej nápad, ale bohužel nebyla schopna udržet lockout…kuličky udělala pa a čau po cca 1km, kdy byl tlumič zaplý na na rovný nový asfaltce…takže dnes mi došly origo kluzný pouzdra a hliníkový vložky a jede se dál:-D

              0 0
              • se-se  

                to proto, že se tam dávaj jehlový – ty jsou s únosností někde jinde

                0 0
                • antuch  

                  tohle byl jen takový pokus…pokud bych tlumák nezamykal, tak je to ok…

                  0 0
                  • bucivoj  

                    Takže mám Na tom novém curry najeto 400km a bez známek jakéhokoliv problému !Kolegovi se na Ghostu -Fox rp23 Objevil ten stejný problém,takže mu to vyřeším stejně jako mě -nerezový čep,utesnit,jiné spacery.

                    0 0
                    • antuch  

                      no, mně origo manitou pouzdra vydržela cca 10000km, což je dobrý, takže sem u nich zůstal:-D

                      0 0
    • tomoun  

      Pánové poraďte, mám Ghosta v něm tlumák X-Fusion 02 PVA a asi po 8000 km citím v kyvce vakl (při nadzvednutí kola za sedlo). Je ve spojení tlumič+kyvka. Nevíte kde by se dala sehnat nová futýrka za ta vymačkaná ?

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.