jak dulezity je dobry "fit" kdyz si sednete na kolo?

39 nepřečtených
  • bzencan79

    V poslednich 14 dnech jsem navstivil docela dost cyklo obchodu. Nektere z nich byly velmi profesionalni. Lide, co v nich pracovali, mi rekli: je ohromne dulezite, ze se citite na kole, ktere zkousite, dobre hned od zacatku.

    Pry je to velmi subjektivni, ale zasadni vec – zde se asi hlavne bavime asi o dimenzich ramu a jak kolo cloveku „sedne“ na telo.

    Za sebe jsem vyzkousel mnoho kol od zahranicnich po ceske. Ale jen jedno ci dve mi pripadly jako kola, ktere sedly: hned mi bylo prijemne, dobre se mi na nich slapalo, nebyl jsem nijak divne prohnuty, mel jsem pocit rychlosti, kdyz jsem slapl do pedalu atd.

    Paradoxne, to kolo, ktere mi sedlo, nebylo nevyhnutelne spojeno s nejlepsi vybavou ci vyssi cenou: tzn. cim papirove lepsi ci drazsi kolo nebylo vzdy „lepsi fit“. Sedel jsem na kole za 40 000kc a ten pocit byl podobny jako na kole za 25 000.

    Jak dulezity je opravdu tento pocit z prvni jizdy?

    (uvazuji o tom, ze kdyz je kolo spatne serizene, nebo ma jine gumy s vetsim odporem atd. muze prece udelat prvni dojem jiny, nez ktery clovek ziska v dlouhodobem pouzivani …a pokud tomu tak je, tak ta prvni testovaci jizda nema moc velky vyznam..tzn. muze byt zavadejici)

    0 0
    • deekay  

      Dulezity je mit kolo spravne nastavene na sebe. U tech ktere ti „sedly“ jsi se pravdepodobne do toho nastaveni zrovna trefil. To neznamena, ze jine kolo nejde nastavit taky tak aby se ti na nem jelo stejne dobre.

      Jinak pro me je to jak mam kolo nastavene a jak mi sedne naprosto zasadni.

      0 0
    • novas752  

      Pocit z prvni jizdy moc dulezity neni, kolo se napred musi nastavit = doladit sklon, posun a vysky sedla + sedlo samotne, doladit podlozky pod/nad predstavcem, otoceni predatavce (nebo vubec jaky predstavec), natoceni riditek, pripadne jejich sirku a tvarovani (zkracenim resp. vymenou za jine), natoceni a posun ovladacich pak, a taky tlaky v plastich a odpruzeni.

      Takze prvni jizda ti rekne leda tak „jo tohle by mohlo jit“ a nebo „ne tak tohle nepujde“.

      0 0
      • bzencan79  

        No ja si to tak nejak zake predstavoval. Proc vsak teda ale vsichni zduraznuji,ze si na kolo clovek musi sednout nez je koupi? tzn.nestacilo by si najit jen geometrii,ktera nam rozmerove sedi, a pak hledat ciste podle toho a vybaveni na webu? tzn. kdyz je to nakonec vse nastavitelne a na tom prvnim dojmu moc nezalezi?

        0 0
        • Mig_all  

          Vzdyt jo, koupit kolo na netu na slepo bez vyzkoušení není zase tak velky problem…

          0 0
        • novas752  

          Pokud ovsem vis jaka geometrie ti sedi. Problem je v tom ze vetsina cyklistu nema poneti o tom co je to geometrie ramu, natoz jaka geometrie jim vyhovuje. A ani nechteji resit nejake tabulky se spoustou cisel takze neni jina moznost nez se alespon posadit, idealne pujcit stejny model kola a projet si ho poradne tam kde chce clovek jezdit.

          Ja jsem si vybiral kolo podle geometrie a padne mi vyborne. Ale i tak nejakych par vyjizdek trvalo nez jsem si ho poradne nastavil na sebe.

          0 0
          • bzencan79  

            no uprimne,to jsem ja. Tzn.ted teprve se ucim,co mi sedi.

            0 0
            • MlokCZ  

              Když to nevíš, tak je to ze začátku prostě těžké. Krátké vyzkoušení to stejně nemusí zachránit.

              Vezmu jediný parametr posedu a to šířka řídítek. Každému sedí jiná a to opravdu i s velkým rozdílem. A při krátkém vyzkoušení to vůbec nemusíš poznat.

              Třeba mě se technické pasáže na širokých řídítkách jezdí lépe (což je jasné, že tak bude), ale problém je, že na delší vyjížďky (už tak 2,5–3h+) už je nesnesu. Takže kdybych si krátce vyzkoušel půjčené kolo a nevěděl, co potřebuju, tak řeknu, že ta široká jsou super dle krátkého testu a s nimi bych i ohodnotil jak mi sedí posed.

              Následně bych delším ježděním zjistil, že to takhle nejde. Pak dal nuceně výrazně užší. A tím bych najednou zjistil, že mám úplně blbě vybranou délku rámu, protože na ty výrazně užší řídítka bych potřebal o dost delší rám. A přitom výrazně delší představec bych ani pro ty užší řídítka nechtěl (vyzkoušeno).

              Tedy základem je mít vyzkoušeno nějaké delší ježdění na současném kole, kde je většina prvků, které se standardně dnes osazují (právě třeba široká řídítka). Na tom vyzkoušíš, jestli z toho něco vadí nebo ne a pak už víš co máš případně zkoušet.

              Další kapitolou je pak samotný posed. Abys věděl, jaký opravdu potřebuješ, tak je nutné mít najeto více kilometrů na daném typu kola. Když někdo jezdil mnoho let na nějakém sterém kole (třeba staré 26" HT s prastarou geometrií), tak pak dle toho nelze posuzovat současná kola a je potřeba současnou geometrii aspoň trochu zažít a až pak se rozhodovat.

              0 0
              • bzencan79  

                Mloku, opet. Diky za Tve rady. Dava to dost smysl, co pises.

                No u mne je to presne tak. Vcera jsem odjel na 15 let starem kole (26 horak) 70km. Uzke riditka, nakloneny posed (tzn. sedadlo vyrazne vyse nez riditka). Po tech 70km jsem citil, ze to fakt neni ono..bolet zad a krku. Uzka riditka mi nevadi.

                Kdyz jdu na ty sirsi, tak mi to pripadne byt divne, ale vsichni mi rikaji, ze si zvyknu.

                Nejdulezitejsi asi bude, jak moc a kde budu jezdit:nejsem uplne bajkar…(to je evidentni z toho, co tu pisi, ze).

                S kolem ted zacinam po sportovnim urazu v jinem sportu.

                Budu asi hlavne jezdit mistni cyklostezky, sem tam nejaky les…zadna divocina, zadne silene sjezdy apod.. Hledam neco pohodlneho na tak 30–50km denne na teren: silnice, cyklostezka, lesni cesta…polnacka, les.

                Tzn. zde narazim presne na to, co pises ty…tzn. je dost mozne, ze take potrebuji uzsi riditka, protoze bych chtel jezdit mozna o trosku delsi trasy. Dnes je ale vsichni delaji riditka sirsi.

                Dale: hledam pohodlnost a komfortnost vice nez dokonaly vykon ci vybaveni. Jenze jak toto poznat pri 1 min. vyjizdce na novem kole?

                Nezalezi mi na znacce, ale z ceskych kol jsem mel vzdy pocit „tezkosti“ a „nemotornosti“ – aspon ty, co jsem zkousel.

                No zkracene, vlastne mam v tom vyberu chaos.

                Nyni jsem pred timto dilematem:

                https://www.bike-forum.cz/…k-superfly-6

                0 0
                • bzencan79  

                  jeste bych mel dodat: bohuzel nemam kamose ci moznost si nejake kolo nekde dlouhodobe vyzkouset. Tzn. musim jit na „blind“ a doufat, ze ten vyber vyjde.

                  0 0
                  • novas752  

                    Možnost si kolo vyzkoušet na den nebo pár dní máš, stačí se v obchodě zeptat na testovací kola. Ty větší značky tesťály mají a třeba na víkend ti to půjčí (a při koupi toho kola obvykle půjčovné z ceny odečtou).

                    0 0
                • novas752  

                  Zkraceni riditek (seriznuti) je bezna vec. Na nenarocne rekreacni jezdeni ti ani nebude vadit delsi predstavec. Ber v potaz ze Mlok citi i to nad cim jini aktivni cyklisti mavnou rukou. :)

                  Proste nevis (a nevi to nikdo) jaka geometrie by ti vyhovovala = musis to risknout a dat tomu par mesicu na zvyknuti si na vyrazne odlisnou koncepci celeho kola. Nebo si nekde domluv testovacku na par dni.

                  0 0
                  • bzencan79  

                    Dikas za odpoved.

                    Ja se na to ptal, bohuzel tam, kde ty kola beru..nedaji mi to na delsi test nez 5 minut. Jedna se totiz o maly obchod, ten model maji jen jeden atd. Ve velkych obchodech jej jiz nemaji.

                    0 0
                  • jonti  

                    Zkraceni riditek neni moc dobre reseni, u delsich riditek jako 750mm mas vetsinou o dost vetsi zahnuti nez u kratsich 700mm.

                    0 0
                    • novas752  

                      Jenže zahnutí je další parametr který se dá řešit. Někomu vyhovují rovnější, někomu zahnutější dozadu, někomu zahnutější nahoru, někomu i zahnutá dolu…

                      0 0
                      • jonti  

                        Jasně, ale nikomu nevyhovuje stejné zahnutí u různé délky.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Tak může se náhodou trefit do situace, kdy pro originál délku by potřebal větší zahnutí a po říznutí to sedne. Ale jinak jak píšeš.

                          Navíc při větším zkrácení, zvlášť když mají ne úplně malý zdvih, se může stát, že je pak málo místa na grip + objímky.

                          Pokud se ale zkracuje jen decentně, tak to většinou jde.

                          0 0
                • MlokCZ  

                  I na ty jezdivé trasy a pro úzká ramena (můj případ u mojich HTček) sneseš o něco širší než se vozila. Přeci jen 58cm (a nebo i výrazně užší) byl zase opačný extrém proti dnešním trendům.

                  Jak moc široká si ale už budeš muset časem najít sám.

                  A na pár minutovém testu to prostě bohužel nepoznáš (co potřebuješ). Já se k ideálnímu posedu dopracovával roky přes více různých kol, kdy jsem zkoušel všechno možné. A co se týká typu kol, tak se mi i s roky ježdění měnily preference.

                  0 0
                  • bzencan79  

                    Chapu, diky za reakci. Jak vidim, proste to budu muset vyzkouset a doufat, ze se trefim. V tom pripade mozna ten „prvni“ dojem nemusi byt uplne tak mimo – resp. je to jedine, co zatim mam. A az po nejake zkusenosti asi dojdu k tomu, co vlastne chci.

                    0 0
                    • ronda  

                      Už druhé nebo třetí kolo člověk kupuje zhruba takové, jaké chce a potřebuje :-)

                      0 0
          • xtonda  

            Jenže ty děláš v cyklokšeftě, tak máš možnost vyzkoušet kde co. Ale člověk co nemá zkušenost a kupuje kolo po letech nebo přechází z totální plečky vlastně neví co chce. Navíc jak při testovačce rozliší, že je nevhodná geometrie rámu (pokud mu zrovna nenacpou kolo o 2 velikosti menší nebo vetší) a že mu jen blbě nastavili sedlo nebo je nevhodný jen představec?

            0 0
            • novas752  

              No já toho nějak pořádně zase tolik nevyzkoušim, ale o to nejde.

              Furt je lepší se na tom kole pořádně projet a pak se poradit co mi vyhovovalo a co nevyhovovalo. A v dnešní době je to jednoduché, testovací flotily (byť obvykle nastřelená v lepšim osazení) má většina velkých značek resp. jejich dovozců.

              0 0
    •  

      A někdy kvůli velikosti rámu, když jsi např. na rozhraní velikostí je lepší vyzkoušet, protože když koupiš malé nebo velké už nedoladíš nic.

      0 0
      • MlokCZ  

        Když opravdu víš co potřebuješ za geometrii, tak naopak předem víš, jestli to dokážeš doladit u obou těch velikostí, u jedné nebo u žádné:

        • na výšku je to jednoduché, tam to určíš předem úplně přesně, takže tam víš rovnou jestli to půjde u obou velikostí nebo ne
        • jestli dostateneš řídítka dost vysoko/nízko lze předem také určit velmi přesně, takže tím případně vyloučit nevyhovující velikost
        • na délku je to trochu složitější (tam to ovlivní i např. sagy, které předem přesně neznáš) a může být ideální někde mezi, ale i tak je předem celkem jasné jak to přibližně vyjde, takže předem např. víš, že menší velikost vyjde se 8–9cm představcem, větší s 6–7cm a ty bys např. chtěl ideálně 7,5cm (jsou to jen příklady)

        A pak už se stačí rozhodnout, jestli bys raději chtěl mírně kratší než ideální představec nebo mírně delší. Do ideálního posedu se ale trefíš v obou případech (pokud jsi jednu z velikostí nevyloučil z důvodu předchozích bodů)

        Krátké vyzkoušení naopak v tomto případě nic neřekne s vyjímkou případu, kdy se náhodou sériovka přesně trefí šířkou řídítek, požadovanou délkou představce a i výškou řídítek oproti sedlu. Pokud se netrefí (což se většinou netrefí v případě, kdy už víš co chceš), tak stejně bez poladění kokpitu nic nevyzkoušíš.

        Krátké vyzkoušení jsou pak zejména pro ty, co ještě vůbec netuší jaký posed potřebují a nebudou si dále posed více ladit a budou jezdit jak je to sériově osazené (a maximální lehce pohnou s výškou řídítek, což nevyžaduje nic měnit).

        0 0
        • bzencan79  

          Mloku, diky moc, toto je hodne podrobna odpoved.

          No u mne to je zatim chaos – asi nevim, jakou tu geometrii potrebuji.

          Sedel jsem za posledni 2–3 tydny na mnoho kolech:

          Giant Talon 0 Ge 2018 (pocit okay ale nijak ohromeny jsem nebyl)

          MRX (kolem 30 tis. uz ani nevim, jaky)

          Leader Fox (take kolem 30tis)

          Kellys

          Kross

          Author (Traction mi nesedel, Orion jo)

          Merida (Big Nine..hrozne se mi libila pri jizde, ale mel jsem pocit, ze jsem byl prilis ohly v zadech)

          Maxbike

          Trek (X Caliber 8, sedel…pote TREK 2019 Procaliber 6..take dobry posed)

          atd.

          Asi si ani veschny uz nepamatuji.

          Jedine kolo, ktere mi utkvelo v hlave po projizdce a kde jsem mel pocit okamziteho „fitu“ by Scott 960 2018.

          Borec mi vysvetloval v obchode, ze Scotty maji blbe osazeni, ale vynikajici ramy. Ty dimenze toho ramu prikladam:

          https://www.scott-sports.com/…ale-960-bike?…

          Na tom obrazku uvidis ruzne rozmery. Ktere z nich jsou pro mne ale ty zakladni..tzn. abych je mohl porovnat s jinymi koly?

          Asi se budu muset podivat na ramy, ktere jsou vedeny v podobnem stylu – tzn. podobna geometrie.

          Nyni stojim pred dilematem: jit do Scotta, ikdyz vim, ze je stale asi predrazeny (muzu jej koupit za 29 000kc ze 36 000kc po sleve) nebo do daleko lepsiho Treku Superfly 6 (ktery ma nenasobne lepsi vybavu a je o 3000kc levnejsi, ale nevim, zda mi ta geometrie sedne, protoze jsem na nem nesedel). Za radu budu vdecny.

          P.s. Scotta nechci, protoze je Scott (na znacce mi nezalezi). Proste to bylo jen kolo, ktere mi sedlo. Ale vy zde pisete, ze ten prvni dojem je vlastne irelevantni.

          0 0
          • MlokCZ  

            Na výšku potřebuješ pořešit:

            • abys měl dost místa nad horní rámovkou (srovnat změřenou délku nohou se standover hodnotou – roměr D)
            • u teleskopu, aby rám nebyl moc vysoký a teleskop s delším zdvihem se tam vešel (jak vysoko potřebuješ sedlo lze změřit i na starém kole se starou geometrií)
            • u pevné sedlovky, aby to vyšlo s ještě ne přehnaně dlouhou (za mě do 400mm s dostatečným zasunutím).

            Druhý a třetí bod, k tomu potřebuješ délku sedlové trubky (rozměr I)

            Pro srovnání délky rámu potřebuješ nejlépe reach (rozměr L) a stack (rozměr M). Reach udává opravdu reálnou délku rámu (narozdíl od virtuální vodorovné délky rámu, rozměru C, kde to může být pro srovnání hodně nepřesné z důvodu různých sedlových úhlu a tvarovaných sedlových trubek).

            Hodnotu reach ještě musíš korigovat dle hodnoty stack. Stack je výška rámu. Reach je potřeba srovnávat pro stejnou hodnotu stack. Pokud je různá (což většinou o něco je), tak musíš započítat, že budeš dorovnávat výšku řídítek.

            A pro jednoduché srovnání stačí vzít třetinu hodnoty rozdílů stack a přičíst k reach.

            Např. když bude jeden rám mít stack 605 a druhý 635mm, tak pro ten s vyšším stack přičteš 1cm k jeho hodnotě reach a můžeš už korektně srovnat délku rámu dle reach.

            0 0
            • bzencan79  

              Diky, fakt diky! Zkusim se tim proprat a mrknu na ty rozmery u obou kol!

              0 0
            • bzencan79  

              Mloku, tak jsem se dival na ty hodnoty u tech ruznych kol a zjistuji, ze se v tom asi stale nevyznam.

              1)Toto je Author Orion (geometrie), zkousel jsem L, vcera. Sedelo mi to relativne dobre:

              http://en.author.eu/…2907702-6404#…

              1. Toto je ten muj Scott 960, o kterem si myslim, ze mi ta geometrie sedla nejlip (toto si chci koupit):

              https://www.scott-sports.com/…ale-960-bike?…

              (opet, divame se na L velikost)

              Kdyz se vsak divam na ty tabulky, tak se zda, ze ty kola jsou docela ruzne, nebo se pletu?

              1. Toto je pak kolo, o kterem jeste uvazuji (Trek Superfly 19.5…absolutne nejlepsi cena vykon)

              https://static.evanscycles.com/…ry_chart.pdf

              Vidis tam nejakou podobnost v te gemoetrii se Scottem? Mne to prijde docela jine.

              0 0
              • MlokCZ  

                Na geometrii jsem zatím nekoukal u těch odkazů. To co jsem napsal pro srovnání kol ale platí pouze když je vše ostatní stejné a cílíš to tím pro stejný výsledný posed.

                Tzn. hlavně stejně dlouhý představec + přibližně stejně široká řídítka. Pokud je i jiná délka představce, tak to musíš započítat (v případě, že bys tam tu jinou délku nechal a nechtěl to cílit na obou kolech na stejnou a tedy měnit).

                0 0
    • Yatza  

      Vim, ze to neni pro kazdeho, ale ja bych si v CADu nakreslil podle GEO ten ram co Ti sedi a pak nakreslil ostatni a zkousel hejbat hodnotama, co se menit daji, jestli se dokazu dostat na ten „ideal“

      Nejak takhle:

      0 0
      • bzencan79  

        Rad bych,ale na to proste nemam technicke schopnosti.

        0 0
      • novas752  

        To je sice pěkně názorné, ale řekl bych až zbytečné. Tohle se dá řešit když už ví přesně co chce

        0 0
        • Yatza  

          No, ale on vi, co uz chce :) Psal, ze jedno kolo mu uplne presne sedlo.

          0 0
    • bodlak2  

      Zkusit nejaky kalkulator, aspon pro prvni nastrel dulezitych parametru? Napr. competitivecyclist

      0 0
    • mr.antik  

      Tak hlavaně musíš vědět čím je ten dobrý/špatný „fit“ způsobený. Můžou tam být blbě natočený gripy, řidítka nebo sedlo a už to není ono.

      A taky, že když se na něčem dobře sedí, neznamená to, že máš dobrý výkon při sportovní šlapání atd.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.