Jak obout plášť na silničku - rady a triky

51 nepřečtených
  • maxtor

    O víkendu jsem měl defekt na silničce a musel jsem měnit duši. Podařilo se mi to celkem bez problémů během pár minut. Vzhledem k tomu, že jsem ji vyměnil za rezervu, které trochu uchází ventilek, rozhodl jsem se ji doma včera přehodit zpět původní. Ať jsem se snažil sebevíc, nepodařilo se mi zvonu obout plášť – jako by se zmrskl. Vždycky šel těžko, ale dal se nasadit. Najednou to prostě nejde – zápasil jsem s tím hodinu. Jediným výsledkem byly 2 další díry v duši, jak jsem mu pomáhal do ráfku montpákou. Jsem fakt zoufalý a nechápu to. Může mi někdo, prosím, poradit, jestli existuje nějaká vychytávka, jak dostat plášť do ráfku a ochránit duši?? Díky.

    0 0
    • Lance  

      a kdyby jsi zkusil rvat rafek do plaste?:) nevim, ja mam Micheliny a ty jdou uplne v pohode, rafek remerx stormy

      0 0
    • zubatec  

      No nemám teda radu na „smrsklej“ plášť, ale proti procvaknutí duše montpákou mi pomáhá duši nasazovat lehce nafouklou, aby měla tvar a neshrnovala se kam nemá. Možná když to dneska zkusíš komplet rozhodit a obout, že ho tam nandáš napoprvý. Někdy se prostě nedaří :-)

      0 0
      • maxtor  

        To je přesně ono – o víkendu jsem to tam dal normálně rukou. Jediné rozumné vysvětlení, co mě napadá, je to, že bylo o víkendu přece jen tepleji a plášť se roztáhl (navíc jsem to dělal u cesty na slunci). Tu mirně nafouklou duši jsem zkoušel – to byla právě ta druhá díra. Možná by pomohly i nějaké štíhlejší montpáky.

        0 0
        • zubatec  

          Tak zkus před nandaváním ponořit plášť do umyvadla s horkou vodou. Asi se moc neroztáhne ale mohl by trochu změknout a navíc ta voda by mohla fungovat i trochu jako mazivo.

          0 0
          • maxtor  

            Tohle mě taky napadlo. I kdyby to fungovalo, nechci si domyslet, že se mi něco podobného stane při vyjížďce. Asi zkusím co nejdříve koupit nové pláště. Jinak to nevidím.

            0 0
    • delfyn  

      záleží na monpákách, já mám štíhlý kovový na silničku jich mám víc alespoň tři a pak to jde skvěle nic neupěchat a začátek hezky po kouskách, pokud mám ráfek žlábek vyplatí se namačkat plášť o stěn ráfku( zkušenost s plášťů s drátem)

      0 0
      • maxtor  

        Já jsem právě drív kovové zavrhl, protože odíraly barvu z ráfku. Možná by nebylo od věci je zkusit ještě jednou omotané lepící páskou. Díky za typ.

        0 0
        • kubad  

          Myslím, že dnes to půjde v pohodě. Prostě když se nedaří, tak se nedaří.

          0 0
          • maxtor  

            Včera jsem fakt málem zešílel. Hlavně 2 díry do duše pro mě byly fakt silné kafé. Já to tam nakonec nějak dám, ale jet na vyjížďku s vědomím, že se mi zrovna nemusí podařit duši vyměnit… Zlatý bike:-)

            0 0
        • delfyn  

          já si je neporejpu ani tak ze začátku je potřeba mít min tři páky a jet tak po 3–4cm, když valíš větší mezery mezi montpákama je to v háji a plastový páky se pak ohýbají a lámou

          0 0
          • delfyn  

            jinak s remerxama mám blbý zkušenosti že maj trošku větší poloměr a jde to ztuha, mám aera, jinak hodně znát je to na dragonech na MTB tam pláště který na maviky nasadím jen rukama cpu montpákama

            0 0
            • maxtor  

              Ty Dura Acy na tom budou s tím poloměrem možná stejně. Už jsem pár silniček vystřídal (Ráfky Remerx, Vuelta, a nějaké no name) a nikdy jsem nic podobného neřešil. Ještě je tu naděje, že to dělají Micheliny Pro Race – nic jiného jsem tam nezkoušel. Hlavně to nechápu z toho důvodu, že jsem duši měnil aspoň 10× a vždycky to šlo. Dnes odpoledne se uvidí, kdo z koho.

              0 0
    • maxtor  

      Tak vyřešeno – nakonec jsem si vzpomněl na to, co už mi tady před časem někdo radil a ráfek jsem zevnitř po obvodu namydlil. Plášť tam zajel skoro sám – dotlačil jsem ho tam palcem. Prostě naprosto v pohodě. Snad tohle pomůže i jiným.

      0 0
      • vt  

        Takze od ted vozis v kapse mejdlo pro pripad defektu ? ;-)

        0 0
        • maxtor  

          No popravdě jsem o něčem takovém uvažoval:-) Nicméně si myslím, že to mýdlo tam zůstane – jenom zaschne. Takže by mělo stačit při případném defektu sundat plášť a ráfek trochu polét vodou z bidonu. Ještě chci takhle ošetřit i zadní kolo, protože podobný zápas bych už zažít nechtěl.

          0 0
        • pelhrimov  

          Já v podsedlovce v krabičce s klíči a spojkou řetězu KOUSEK MÝDLA VOZÍM, protože laciné drátové pláště mi jdou ztuha zouvat a nasazovat.

          0 0
    • zubatec  

      Vystrašen tímto threadem jsem včera večer sundal ze silničky přední kolo (Sh. WHR-550) a zkusil stáhnout plášť (Maxxis Xenith Kevlar 23/622). Šlo to krásně dolů, nasadit dokonce bez montpák. Před Králem Šumavy se mi bude o něco lehčeji usínat :-)

      0 0
      • vt  

        ono zalezi na obvodu rafku … predek mam jeste staryho Bayera a to je porod, stejna guma jde na zadni koleso v pohode.

        0 0
        • maxtor  

          Tak tak i když jak já, tak zubatec máme ráfky od Shimana, tak 550tky vyrábí, pokud se nepletu, Remerx a Dura Acy přímo Shimano, takže bych se rozdílu v obvodu vůbec nedivil. Záleží taky na pláštích.

          0 0
        • zubatec  

          vt: Bingo! Na staré silničce mám taky Bayery a sundat a nasadit plášť je k pos*ání! V dílně to jde ale venku jsem se vždycky modlil abych nepích. Dík žes mi potvrdil, že to není rukama :-)

          0 0
    • Frankie  

      Myslim, ze bys to nasel v historii, nektery plaste vs. nektery rafky jdou tezko dohromady. Ja mam taky Stormy rafky a Stelvia na ne jdou bez montpak.

      Na biku jsem mel puvodne Ignitory a sli bez problemu sundat a nandat bez pak, pak jsem tam dal Bontragery a to je porod. Obdobny zapas byl s puvodnima plastema na Arturu pritulkyne…

      FV

      0 0
      • bassline  

        Ja som vozil kolesa WH-R550 a plaste continental ultra 2000 a bol to porod!!…s rukami ziadna sanca a s montpakami to islo veelmi nasilu…

        0 0
        • maxtor  

          Já jsem hlavně nepochopil to, že to šlo někdy kurou, někdy na sílu montlákami a naposledy ani za nic. Jak ale říkám. Potřel jsem to mýdlem a plášť tam zajel skoro sám.

          0 0
          • bassline  

            mne to rukami neslo nikdy :-)…skoda ze to s tym mydlom som sa dozvedel az teraz…

            0 0
            • maxtor  

              Fakt jsem hleděl. Zkus to a uvidíš. Kdybych to věděl dřív, mohl jsem si ušetřit práci, nervy a asi 10 duší:-)

              0 0
            • maxtor  

              Když ti to taky pujde, dej sem příspěvek, ať mám jistotu, že se mi to nezdálo:-)

              0 0
        • Pebe  

          na těhlech kolech mám Maxxis Detonator a v pohodě rukama jdou nandat. Sundat s plast.montpákama bez problému…

          0 0
    • Rychlej turista  

      Tohle jsem nikdy jako problém neviděl, mimo mrazu, ale to je spíš otázku zmrzlých prstů. Pláště na silničku nasazuji zásadně bez montpáky, nejprve nasadím plášt jednou stranou, lehce (ale oravdu jen lehce) nafouknu duši, aby byla v plášti celá schovaná a nasazená na ráfku a poté nasazuji druhou stranu pláště. Začínám souběžně oběma ruka směrem o ventilku, který zasunu dovnitř, aby plášť neskřípl duši. Když mi zbývá poslední kousek, kdy ale už nehrozí, že by duše vylezla, přidržím si, co už mám nasazené a druhou rukou vypustím duši a pokračuji v nasazování. Projedu prstama po obvodu pláště a přitom se snažím obě strany pláště natlačit doprostřed ráfku. Tím se plášť uvolní a v závěru ten zbytek přetáhnu přes ráfek brutální silou oběma palci nebo dlaní pod palcem. Na sundání pláště mi stačí jedna montpáka.

      0 0
      • Johny5 OSHA  

        presne tak da se to zvladnout jen s holyma rukama, me to tak taky jde, jen jestli to neni tim plastem, ze. tim ze se nacpe na druhe strane do prostred rafku ta pneu…kontra tomu kde pretahujes pres rafek a neni problem

        0 0
    • Martin  

      nedávno jsem bojoval s kombinací Remerx Grand a Vittoria Zaffiro. na Remerx Taurus šla ta samá vittorka v pohodě, na Granda jsem ji nasazoval obouvákem – pákou. rukou mi nešla nahodit ani v prvním kroku, kdy se plášť nasazuje na ráfek. no a druhý krok byl taky porod, ale jakmile jsem si pomohl opatrně pákou, tak to udělalo cvak a plášť sedl.

      docela dobrej masakr jsem zažil, když jsme s kamošem na vyjížďce měnili duši – ráfek Remerx Tornádo a plášť Author. drbali jsme se s tím snad hodinu než si to sedlo správně. některé pláště jsou fakt mazec

      0 0
    • Aillas  

      Zdravím,

      chtěl bych poprosit o radu s nasazení plášťů. Nejedná se sice o silničku, ale myslím, že v tom nebude rozdíl. Mám ráfky Remerx Grand Hammer 622×19. Normálně v nich vozím pláště Maxxis Crossmark 29×2,1 a dají se obout celkem dobře. Teď jsem si pořídil na ježdění po silnici pláště Continental SportContact 28–622, ale nemůžu je tam nijak dostat. Včera jsem s tím bojoval snad 2 hodiny. Chybí mi nasadit možná posledních 20–30cm pláště, ale drát už je tak napnutý, že se prostě dál nedostanu. Můžete mi poradit nějaké tipy, co s tím dělat? Předem díky za veškeré postřehy.

      0 0
      • JSt  

        jednoducha, pro me obtizne popsatelna :-), rada…

        hnat patku pred prstama tak, aby uz nasazena guma byla co nejnasponovanejsi a nenasazena co nejvolnejsi. kolikrat sikovnej clovek nasadi gumu jen prstama a nesika lame montpaky ;-).

        0 0
        • xshreck  

          Mě na olprana na ráfky Grand rock od remerxu taky šly občas špatně pneu :-)

          Ale i když to bylo jakože naplé- jak píše Aillas, tak jsem to prostě chytl a silou to tam narval .-))

          Teď jsem spíš řešil to, že mi nějak divně skáče zadní kolo. Jako by tam byla boule :(

          0 0
      • pelhrimov  

        namydlit patky v místech, kde se to už těžce přetahuje přes ráfek

        0 0
      • Aillas  

        Tak jsem je tam nakonec dostal, ale byl to boj. Teď už to nevidím s přehazováním SportContactů a Crossmarků, jak jsem to měl původně v plánu, tak jednoznačně. Jestli to takhle půjde pořád, tak asi opravdu koupím druhé kola a budu je přehazovat celé, ikdyž to není zrovna levná záležitost :-/

        0 0
    • bike.service  

      Ahoj,

      pročet sem si tu všechny rady jak nandat plášť a jestli můžu já doporučit, tak je na to jednoduchá metoda jak nandat plášť pouze prstama.

      Každý ráfek má uvnitř prohlubeň (krom Bayeru a některých Ritchey který fakt nejdou), do ktereho musíš patku pláště při nasazování dostat aby si si zvětšil obvod pláště oproti obvodu ráfku.

      Dělám to tak že nasazuju plášť kam až to jde a pak si už nasazenou část pláště natlačim do střebu ráfku kde má ráfek menší obvod a pak už plášť jdenoduše donasadim! Ty díky tomu že jsi plášť namidlil, si jen pomohl patce pláště při nasazování zkouznout do středu ráfku!

      Duši doporučuju mít nafouknutouo u bajku aby držela tvar a u silničky tak zpoloviny jejího tvaru.

      0 0
      • MlokCZ  

        Tak tohle snad ví a tohle je úplný základ. Pláště, které jdou nasadit obtížněji bez pečlivého usazení do žlábku nejde nahodit vůbec ani kdyby se na hlavu postavil. Ovšem tohle samo o sobě u problematič­tějších případů nestačí.

        Spíš ještě doplním další věc, kterou snad většina ví, ale kdyby náhodou.

        Je nutné končit u ventilku, aby se lépe využilo usazení do žlábku ráfku. Pokud se začne u ventilku, tak v místě ventilku nelze usadit plášť do žlábku a pak je nasazení výrazně horší.

        A když ani to nestačí, tak navíc namydlit.

        Kdo chce dobrý trénink na nahazování plášťů, ať si vyzkouší silniční bezdušáky (konkrétně třeba Hutchinson Fusion 3).

        To byl pro mě nejobtížněji nasaditelný plášť. Pečlivé usazení do žlábku + končit u ventilku samozřejmostí, pak jsem ještě mydlil. A i přesto to byl docela porod a po mnoha letech sem při tom zlomil dvě plastové montpáky.

        Jednak ty silniční UST pláště jsou dělané přesněji (tedy nejsou volnější na ráfku), aby lépe seděly a druhak mají jiné patky (aby je to při velkém tlaku udrželo na ráfku), které se ani trošku nevytáhnou.

        Při foukání se chytily snadno i bez kompresoru (to ukazuje taky, jak jsou těsnější na ráfku). Do patek se jim bez dalšího domydlení nechtělo ani při 120psi, musel jsem vyfouknout a patky namydlit ještě jednou a více než pro nasazení.

        A ještě vlastně je tu jeden další důvod a to že mají objemnější patky a už se do prohlubně užšího silničního ráfku špatně vejdou, což se projeví při nasazování druhé patky. A rukou dostat první nahoazenou patku mimo žlábek, aby tam bylo více místa pro tu druhou je u těhle plášťů téměř nemožné.

        S jinými plášti jsem nikdy při pečlivém usazení do žlábku a končit u ventilku problém neměl a to ani s více silničními plášti, ani s UST u biku (které jdou většinou znatelně hůře než dušové).

        0 0
        • bike.service  

          Máš pravdu, to je základ úspěchu končit u ventilku!

          0 0
        • JSt  

          s tim ventilkem coze? dyt nasazeni plaste je na ventilku naprosto nezavisle. snad jen, ze u silnicniho plaste musis nekdy ventilek zastrcit dovnitr rafku, aby nevadila silnejsi guma duse kolem nej zaskoceni patek. jinak nevim, co by melo byt na ventilku tak specialniho ;-).

          0 0
          • destr  

            Tak tak, já u ventilku vždycky začínám a nemám s tím problém.

            0 0
            • bike.service  

              jde o to že ventilek ti nedovolí si plášť zasunout do prostředka ráfku a v případě že plášť jde sám o sobě špatně nandat, tak každy kousek o který se ti zvětší obvod pláště oproti ráfku se hodí! pláště montuju každý den a věř že to co někdo nenandá ani mointpákama, já nandavám v pohodě a to i silniční pláště! jde jen o trénink žádná věda v tom není!

              0 0
            • MlokCZ  

              Dušové bikové pláště tak jdou v pohodě, tam to není nikdy tak kritické.

              UST bikové na UST ráfek tak většinou taky ještě půjdou, ale už to může kvůli tomu jít o dost hůře (když končím u ventilku, tak i ty UST nahodím rukou bez montpák téměř vždy v pohodě).

              A v těch kritických případech typu UST silniční plášť na 2 Way FIT silniční ráfek, to jsou přesně ty případy, kde každý milimetr k dobru je rozhodující.

              0 0
          • MlokCZ  

            A jak tedy při nasazování druhé patky (tedy ve chvíli kdy už tam máš duši nebo bezdušový ventilek) v místě ventilku dáš patku do středu žlábku ráfku? Nějaký kouzelnický trik?

            A tím jak je musí jít patka okolo ventilku ne ideálně středem žlábku, kde je to nejkratší, tak to může být akorát o to nepatrně delší, co bude chybět na druhé straně na nahození.

            Je fakt, že při použití duší to není nikdy tak kritcké ze dvou důvodů. Ventilek vadí méně než UST ventilek a k tomu navíc dušové pláště jdou vždy lépe.

            A navíc u UST ráfků je to dané ještě jiným tvarem, kde kolem UST ventilku nemusí být ve žlábku už vůbec žádné místo.

            Jinak mi můžeš přijet ukázat jak nahodíš např. ty Hutchinson Fusion 3 bez toho abys končil u ventilku…

            0 0
            • JSt  

              kdyz budu vychazet z toho, ze mas dle sveho tvrzeni slabe prsty, tak ja s prsty prumerne silnymi nazuju stejny plast snaze :-)).

              popravde se mne jeste nestalo, ze bych nejaky plast nebyl schopny nazout. nejvetsi problem byly miniony s vyztuhou na e540 rafky. ale to stacilo pouzit dve montpaky ;-).

              0 0
              • MlokCZ  

                A nasazoval jsi větší množství UST plášťů (větší množství proto, že se vždy dost liší kus od kusu, takže je větší šance narazit na problematičtější kus) na UST ráfky nebo dokonce ten nejhorší případ UST silniční pláštšě na 2-way FIT ráfky?

                Když jsem ještě vozil duše, tak jsem také nepoužíval metodu končit u ventilku, ale klidně jsem od něj začínal, problém tam skoro nikdy nebyl a téměř vždy to šlo rukou bez montpák.

                Kdysi u silniček s duší to také šlo většinou dobře i když se začalo u ventilku. Ale občas jsem kvůli tomu musel ty montpáky použít.

                Když se končí u ventilku, tak většinu případů, kdy bys musel použít montpáku, tak nahodíš i jen rukou.

                A o síle v prstech to až tak moc není. Ty problematické případy typu silniční UST pláště, tam to byl boj i s montpákami + končení u ventilku. A natáhnout to silou rukou po obvodu, abys získal nějaký ten milimetr moc nejde při té jiné mnohem tužší patce (která se nenatáhne ani při větší síle).

                0 0
                • JSt  

                  ne. ust jsem nikdy nic nemel. na ust jsi tady zavedl rec az ty. jinak jsem rad, ze jsme se vpodstate shodli ;-).

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    V jednom jsme se ale moc neshodli. Já tvrdím, že končit u ventilku by se mělo vždy. To může právě i v tom konkrétním případě s duší na silničce (co uváděl v zakládajícím příspěvku maxtor) dost pomoct a vše ulehčit. A není žádný důvod to dělat jinak (i když to v některých případech půjde dobře ať začneš kdekoliv) a zbytečně si přidělávat problémy (ať už třeba jen nutnost zbytečně použít montpáky).

                    0 0
                    • Lister  

                      Já tvrdím, že končit u ventilku by se mělo vždy.

                      Tvrdím to stejné, jinak to totiž s tím žlábkem nemá vůbec smysl. IMHO – u běžného MTB pláště je to asi celkem fuk, protože ty se dají v naprosté většině případů usadit dvěma prsty a poslepu a stejně tak i sundat. Ale u úzkých plášťů, USTéček nebo silničních plášťů je to usazení už celkem důležité.

                      0 0
        • PjSky  

          mi ani nerikejte, sakra :) moril sem se hodinu s prednim kolem na Vittoria Zaffiro Home plastich, zadni sem nasadil ani nevim jak a predni byl porod, nakonec sem vzal konec cajove lzycky (neposkrabalo to rafek)a plast docvakl. Rekl bych co plast to unikat do rozmeru, tuhosti a tak.

          Nakonec sem zjistil ze nova duse (predni plast na outdoor nesel za boha bez paky sundat a cvakl sem dusi) ma kratky ventilek :S

          To je taky vec, kdo ma vedet ze mam tak vysoky profil rafku ze kratky galuskac sotva proleze…

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.