• Menfis

    Ahoj všichni. Nějaká témata jsou tu sice našel avšak bez fotek a rád bych se zeptal jak máte řešené odrazky na kole? Mám sice horské, ale pohybuji se i po silnicích a nerad bych aby si na mě nějaký horlivý strážce zchladil žáhu. Z výroby má kolo klasicky odrazky ve výpletech, na šlapkách. Vyměnil jsem originálně dodávaná nesvětla za nová, ale původní světla měly odrazky integrované v sobě tudíž teď nemám vzadu a vepředu žadnou odrazku jen světla. A právě přemýšlím zda koupit klasickou odrazku, která mi ale bude zabírat místo na řidítkách nebo to řešíte jiným modernějším způsobem? K tomuto tématu jsem našel akorát článek z roku 2011 http://www.policie.cz/…na-kolo.aspx

    a nevím, zda se vyhláška nezměnila. Jaké máte zkušenosti vy? Děkuji

    0 0
    • Vilém  

      Reflexni nalepky, idealne v barve podkladu,at to nebije do oci.

      0 0
    • Singlespeed  

      Nejjednodušší je koupit odrazku ve formě samolepící fólie, nastříhat podle potřeby a nalepit na vhodná místa na kole (rám, ráfky, řídítka, sedlovka, kliky, vidlice, přilba) abys byl viděn ze všech stran.

      0 0
    • Menfis  

      Mám tu červené samolepící odrazkové pásky asi 1cm široké, různě dlouhé, co mi zůstaly po něčem z práce. Jak to myslíš aby souhlasily s podkladem? Já myslel, červené samolepky zezadu, oranžové na boky a bílé zepředu, to tak u těch samolepek být nemusí a mohou být bílé všude?

      0 0
    • SloM  

      Jezdim taky i po ceste a policie me nestavela ani jednou…

      Mam jednu bilou ve predu (pridelanou na mustku vidlice), vzadu svetlo kombinovane s odrazkou. A pak uz jen klasicke reflexni pasky.

      Na policii bych se vykaslal. Dulezitejsi je byt videt. Pokud jezdis nekdy po tme nebo uz hodne za sera, tak reflexni plochy jsou velmi dulezite. Jezdil jsem jednu dobu dost po tme a ten rozdil lidi s reflexnimi prvky a bez nich je extremni. Bez reflexnich prvku je obvykle videt na posledni chvili, zatimco s je videt uz hodne z dalky. Neni sice poznat, jestli jde pes, clovek nebo cokoliv, ale vis, ze tam neco je a davas pozor.

      0 0
      • Menfis  

        Však ano, teď to je ještě brzo jelikož je dlouho vidět, ale předpokládám, že na k podzimu se budeme vracet za šera a jelikož také řídím, tak vím jak na ty neviditelné kolaře nadávám. Ty pásky se mi i líbí jak to odráži světlo. Jen jsem právě nevěděl jestli se z hlediska vyhlášky trvá i na klasických plastových odrazkách vpředu bílé, vzadu červené a z boku oranžové barvy.

        0 0
        • novas752  

          Ani vyhlaska na tech plastovych vecech netrva.

          0 1
        • Bubaaak  

          přední odrazkou bílé barvy, tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky s tolerancí ±15° a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí ±5°; odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,

          odrazkami oranžové barvy (autožluť) na obou stranách šlapátek (pedálů), tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti,

          na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.

          0 0
          • Bubaaak  

            nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; – tato věta ti dává neomezené možnosti, jen to musí odrážet světlo :D ale nejsem pravnik

            0 0
            • osobne  

              Materiál se může změnit, barva musí logicky zůstat, tedy vepředu bílá, vzadu červená.

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
          • Menfis  

            Takže jestli chápu správně jakmile je to nahrazeno samolepící, tak už se na barvě nebazíruje? Jde mi jen o ty boky. Zezadu a zepředu bych pro klid svého svědomí zachoval ustálené barvy.

            0 0
            •  

              toto třeba na boky https://www.aliexpress.com/…2032438.html?… , mám oranžové

              0 0
            • Bubaaak  

              Nevim co znamená obdobné, pokud plocha a odraz, pak odpověď je ano a na to i spoléhám… U ženy jsem to řešil: předek, zadek, bok nálepky černý barvy,

              do vypletu odrazový proužky na draty, plus ma proužek na pláštích

              Na pedálech jsem ji nechal odrazky

              Kolem sedlovky omotany reflexni pasek…

              Světla

              U sebe

              Jen světla, odrazky na draty, reflexní paska na sedlovce a reflexni oblečení, v zimě a tmy vesta a přebal na batoh

              1 0
    • jIrI___  

      Používám reflexní samolepky. Červená dozadu, stříbrná dopředu a dlouhý stříbrný proužek po bocích na spodní rámovce (na bílém rámu ten pruh v podstatě nejde vůbec vidět a nepůsobí nijak rušivě). Plus na většině oblečení jsou nějaké reflexní prvky. Na měšťáků vozím reflexní trubičky ve výpletu, ty jsou nepřehlédnutelné snad ze všech možných úhlů.

      0 0
      • Menfis  

        To máš hezky udělané, vypadá to jako origo polep a přitom reflexní pruhy. :)

        0 0
    • Menfis  

      Našel jsem toto, to by nemuselo být marné že? Kolo mám tmavě modré a koukám, je tam i modrá barva.

      https://www.reflexni-obleceni.cz/index.php?…

      0 0
    •  

      reflexní nálepky z aliexpresu, mají tam toho hafo https://www.aliexpress.com/wholesale?…

      0 0
      • jIrI___  

        Jen některým druhům se nechce moc reflektovat :)

        0 0
      • nitraq  

        Vtipná fotka z hodnocení těch nálepek:))

        Jinak tahle páska mi přišla před pár dny, červená a žlutá. Na první pohled reflektují dobře, ještě testnu někde venku ve tmě.

        0 0
        • novas752  

          :)

          To beztak bude nejaky XCT co se na ten zdvih stejne nikdy nedostane.

          0 0
    • novas752  

      Odrazky z vyroby jsem na vsech kolech vyhazel a pouzivam reflexni samolepky + vykonne blikacky s postranim laserem a dobre svetlo. Taky se daji koupit takove reflexni trubicky do vypletu na draty.

      Na pedalech nemam odrazky zadne (na spd to snad ani nejde) ale mam nejaky reflexni prvky na botach.

      Neznam nikoho koho by nekdy poldove drbali za odrazky.

      0 0
      • Rychlej turista  

        Já mám trvale akorát ty trubičky ve výpletu. Je to vidět ze všech stran. Jinak to, co se náhodně vyskytne na pláštích, oblečení, návlecích, batohu…

        0 0
      • Slavik  

        Onehdá před dávnými lety jsem jel (rychlostí chůze) po hlaváku v Praze na metro. Čaplo mě městapo, že se nesmí po nádraží jezdit.

        Jsem se zeptal, kde je zákaz?

        MP: A kde máte odrazky?

        Uznávám, po nádraží by se jezdit nemělo.

        MP: Dobře, vyřešíme to domluvou…

        Nikdy více jsem neměl jakýkoliv konflikt s policií kvůli odrazkám.

        Odrazky neřeším…

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • xtonda  

      Metráž reflexní pásky 3M

      https://shop.arango.cz/?…

      0 0
    • HonzaP9  

      Tak jsem dneska trochu poladil Bareše na provoz za šera :-) Vypadá to dobře a nejlepší na celé věci je, že jsem při lepení samolepek zjistil, že přední ráfek už je notně probrzděný, takže mám dobrý důvod si na příští sezónu pořídit nová kola, Jupí!

      0 0
      • Mig_all  

        Vyfotil bys detail toho probržděného ráfku?

        0 0
        • Rychlej turista  

          Nic zajímavého na něm není. Prostě je vidět skrz :-)

          0 0
          • Emil666  

            tak to vidím prvně, srdcař

            0 0
          • Radez  

            To s probržděným ráfkem jsem si myslel, že jsou městské legendy :-)

            0 0
            • Rychlej turista  

              Teď už ráfky moc nesjíždím :-)

              0 1
              • Thomasek  

                No jestli takto „dokonale“ sjíždíš destičky, tak se nedivím, že ten kotouč pak tak vypadá. A v lese raději moc nebrzdi, aby jsi ho nezapálil :-)

                0 0
              • obda  

                A já si myslel, že s kotoučem s brzdnou plochou o tloušťce 0,90 mm jsem extrém :D

                0 0
          • gollum  

            Taky jsem už jeden probrzděný ráfek u nás doma viděl, sestra jezdila na „erarním“ kole a proč by se starala o údržbu + brzdí se zásadně zadní brzdou i když nebrzdí… To že bylo při brždění slyšet, že se dře kov o kov (z brzdových špalků už tam moc nezůstalo) ji vůbec nevadilo…

            0 0
      • Menfis  

        To vypadá hodně dobře. Jak ve dne tak v noci.

        0 0
      • Romancero  

        to jsou originál samolepky nebo jsi to nastříhal?

        0 0
        • Vilém  

          .

          0 0
        • HonzaP9  

          Jsou to originál samolepky (prouzky-na-rafky.cz), sám bych se s tím takhle nepatlal. Vyšlo to teda asi na čtyři stovky, což není úplně málo, ale výsledek myslím dobrej. Rozhodně to odráží mnohem líp, než reflexní proužky, co mám na blatníkách na druhým kole (SKS).

          A k tomu „probržděnýmu“ ráfku – on samozřejmě není úplně probržděnej, to bych na tom nejezdil! Jenom brzdná plocha, která na novým ráfku trochu vystupuje, je tady zhruba o stejných pár desetinek utopená dovnitř. Prostě mám důvod si udělat radost něčím novým :-)

          0 0
    • Xfantasy  

      Špatné fotky, narychlo focené teď na vysícím kole.

      V paprskách tyčové odrazky, v pedálech samolepka, vzadu samolepka, v předu reflexní pásek. Svítí to jak ďas…

      0 0
    • novas752  

      Velké dobře viditelné blikačky + náhradní v batůžku, zadní s laserovým pruhem, silné přední světlo abych viděl, reflexní prvky na bundě, rukavicích a čapácích, plánuju nastříhat reflexní tyčky na dráty.

      0 0
    • Hroch obojzhivelnyj  

      Samolepici odraznou folii z reklamky. Vyzebrej odstrizky nebo mi dali 50×50 cm za 50Kc. Ev. svinovaci pasky

      0 0
      • sandy1  

        Zákon stanoví jak mají být odrazky umístěny, ale jak bylo výše citováno lze nahradit. Tudíž na kole nemusíš mít. Dneska má spousta oblečení odrazné plochy, které splňují podmínky uvedené v zákoně. Já to tak řeším. Proužek na dresu, nebo kratasech mě nevadí, a reflexní pásků si kolem nohy klidně odmítám také, zvlášť teď, když je brzo tma. Tyto věci úplně postačují. Na helmě mám taky odraznou samolepku. A ve výpletu jsem měl reflexní trubičky z Lidlu. Odráží to hodně. Vidět to je. Nejdůležitější jsou světla. Přes den tě kontrolovat nikdo nebude. Po tmě jsi vidět a dají ti pokoj.

        0 0
    • praivo  

      Tak tady je moje řešení: Červená odrazka na nosiči, šedé/bílé na brašnách, ve výpletu a na oblečení. Při horší viditelnosti zapínám světla. Pro opravdu špatné podmínky (tma, hustá mlha apod.) mám 7W LED reflektor, ten jsem letos ale zatím neměl důvod použít a tudíž je stále v šuplíku. Jezdím převážně po cyklostezkách, takže by to mělo bohatě stačit.

      edit: Ještě mám oranžové odrazky na pravém pedálu, z levého už bohužel obě upadly.

      0 0
      • HonzaRez  

        To už jsem chtěl dlouho zjistit – jak vznikne brašna na jedné straně kola…?

        0 0
        • praivo  

          Tak, že ji Číňán vyrobí, Polák (G4Garage) doveze a Čech (Tesco CZ) prodá ve výprodeji za asi 120 Kč někomu, kdo si ji dá na nosič :-D „BIKE UPGRADE Water Repellent Rear Carrier Bag“, EAN 5901854553160

          0 0
    • Dekaen  

      Zluty ram a zlute odrazky.

      0 0
    • RttB  

      „Jak řešíte odrazky?“ … Tak, že jsem hned po koupi kolo všechny oddělal a vyhodil do žlutého kontejneru.

      0 0
      • Mereck  

        A když v půl 6 ráno přijel kukavůz, dva popeláře to oslnilo. Třetí myslel, že hoří :-)))

        0 0
      • bezdratova.sprcha  

        Takové experty je pak radost po západu potkávat.

        0 0
        • Xfantasy  

          Třeba nejezdí po silnici po západu :)

          0 0
          • bezdratova.sprcha  

            O silnici vůbec nemluvím. Odrazka je povinná výbava bez ohledu na to kdy a kde jezdíš.

            0 0
            • Xfantasy  

              Mýlíš se. Zákon o pozemní komunikaci platí pro pozemní komunikaci. Lesní zákon platí pro lesy. A tak podobně.

              0 0
            • RttB  

              Myslím (jsem přesvědčen), že na polních a lesních cestách jenž se nepovažují za pozemní komunikaci nemusím mít ani světlo, natož hnusný odrazky :-P ;-)

              0 0
              • bezdratova.sprcha  

                Jestli na kole jenom sjíždíš traily a dojíždíš k nim autem, pak jsi diskusí úplně mimo.

                0 0
                • vilemx  

                  Po nějaké době jsem byl na trailech pod Smrkem. Zarazilo mě, kolik lidí si tam před vjezdem do trailu (i stoupacího) zapínalo zadní červené blikačky. V drtivé většině Poláci.

                  0 0
                • RttB  

                  Ne. Psal jsem jasně o tom, že v nějakém lese být nemusí. Z toho snad vyplynulu, že kolo jen v autě nevozím. Z lesa vyjedu pár set metrů od baráku a po vedlejších cestičkách dojedu i bez odrazky na pedálech a ve výpletu.

                  Když vyjedu jinde, tak mi k baráku vede smíšená osvětlená „cyklostezka“, kde opět na nějaké odrazky kašlu.

                  Zajímavé, že motorka mít odrazky ve stupačkách a ve výpletu (al disku) mít nemusí. Stačí mít dobré světlo vepředu a vzadu. Ale klidně si mějte odrazky i zacuchané ve vlasech :D Prostě na horském kole jsou odrazky a blatníky hnus. to zaději budu zabahněnej a „neviditelnej“ :D :D

                  0 0
        • RttB  

          Po západu nevycházím. Venku jsou prý vlci a klekánice.

          0 0
          • Jason Voorhees  

            …a živí mrtví

            0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Úplně nejstrašnější jsou zombie-krávy.

            Víš, co je to za hrůzu, když si tak v klidu ráno běžíš mírnyx-týrnyx do práce a … vony tam ty mrchy jenom tak potichu leží ve tmě na louce u cesty … a krvelačně Tě sledujou těma svýma svítícíma vočima?

            0 0
            • Pavel  

              jj, to je jako z hororu.. :)

              0 0
            • RttB  

              Čumí, protože je doslova sere, že nemáš odrazky :D :D

              0 0
      • Tencovozikmin  

        Jseš strašněj kruťas,ale o to tu nejde šmoulo.

        0 0
        • RttB  

          Díky za vyslovení respektu a obdivu. Cením si toho z celého mého srdce a nadýmá mne to pýchou.

          0 0
          • Tencovozikmin  

            Respekt a obdiv ode mne? No chápej si to jak chceš,hlavně nechoď do uzavřených prostor a pozor na ostré předměty,než tě to nadýmání přejde.

            0 0
    • iron.hide  

      Nezesim odrazky

      0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Líbí se mi základní přístupy.

      Jak přesně dostát předpisům.

      Jak předpisy odrbat, aby se vlk nažral a koza zůstala celá.

      A to jako fakt musím? Když mě to ke kolu vůbec nepasuje…

      Až na výjimky nikdo neřeší, jak být opravdu vidět. Jako cyklista i jako řidič miluji stealth chodce (pejskaře, kočárky…), stealth cyklisty a stealth éčkaře. Více černé, více adidas, odrazky jsou pro lůzry, následuj instinkt. Až si kolikrát říkám, jakou muselo dát práci najít tolik věcí bez odrazek.

      0 0
      • Tencovozikmin  

        Prostě *****. Nevyjedu abych nebyl viděn co víc?

        0 0
      • JendaH  

        Až na výjimky nikdo neřeší, jak být opravdu vidět.

        To jsem třeba já (dvě zadní světla „kdyby jedno umřelo“, kolo polepené reflexní páskou + asi 20 tyčinek ve výpletu…), a nereagoval jsem prostě proto, že mi přijde, že jim není pomoci.

        Jinak k těm tretrám: mám pedály PD-M520, takže bez odrazek, často jezdím v „civilních“ kalhotách (takže bez reflexních proužků) a nacvakávací pásky na sobě nesnesu. Tak jsem řešil co s tím a nakonec se osvědčily reflexní samolepky, jejichž lepidlo ale není dostatečně silné. Hotglue moc nepomohlo, ale chemoprén drží skvěle.

        Páska je tahle: https://www.aliexpress.com/…4833224.html

        0 0
      • gollum  

        Oblíbil jsem si kombinaci reflexní vesta + červené světlo, které nebliká, ale svítí nepřerušovaně, někteří řidiči, než jim dojde na co se dívají, tak skoro zastaví :-)

        • jinak různých reflexních folií na kole mám dost, teď zrovna testuju jak se na jakém místě daná folie udrží…
        0 0
        • babkanakole  

          Reflexní vestu taky vozím (mám jí stabilně v kabelce). Poslední dobou ale navlékám jen, pokud nemám srovnatelné reflexní prvky na bundě / vestě.

          U mě je speciálně měšťák vybavený stylem „ošklivost nevadí“. Momentálně budu měnit košík na řidítkách a blatníky za ty v plné délce. Před namontováním to budu stříkat reflexním sprejem, ať pod světly aut svítím ještě výrazněji. Ještě mi jde reflexní samolepka v metráži z Alíka, co půjde i na horáka.

          U odrazek / reflexních pásek / světel neřeším předpisy a případnou spokojenost policajta, ale to abych byla vidět. A chci být dobře viditelná pro auta i pokud nebudu sama z jakéhokoli důvodu svítit – reflexním samolepkám / nástřiku nedojdou baterky nebo neprasknou žárovky, nikde je nezapomenu a nikdo mi je nešlohne, pokud je nechám na kole. Snažím se o to, abych „neviditelná“ nemohla vyjet, ani kdybych měla momentální pominutí smyslů. Zkrátka mi to kolo samotné nedovolí.

          Ježdění „jen za světla“ nebo „jen po vedlejších“ neberu zrovna jako ten pravý argument proč viditelnost neřešit. Stačí vjet na silnici vedoucí lesem ve chvíli, kdy slunce už je níž než ty stromy, nebo aby se zatáhlo natolik, že světla je míň než za soumraku. Pokud začne pršet, je to ještě horší. Na měšťákovi mám zadní světlo automatické, aby mi i v případě dočasného „setmění“ zaplo. Citlivé je až moc, pokud foukne, blikám i ve stojanu :)

          0 0
          • gollum  

            Já už jezdím v reflexní vestě i za plného slunečního světla… a to není z důvodu, že by mě bez ní auta dobře neviděli, ale bez vesty auta vidí jen cyklistu tzn. v česku něco co z jejich pohledu na silnici jen překáží a u čeho, když to předjíždějí tak nemusí ani pohnout volantem. Když vidí cyklistu v reflexní vestě, tak podvědomě vnímají hlavně tu reflexní vestu tzn. něco co mají spojeno s překážkou na silnici a co je potřeba objet v dostatečné vzdálenosti což taky obvykle udělají… (když mám vestu, tak mě auta předjíždějí v podstatně větší vzdálenosti, než když jedu bez ní).

            0 0
            • osobne  

              Že nemusí ani pohnout volantem? Hlavně ale musí dát blinkr.

              0 0
            • Tom-T45  

              Ve vestě nejezdím, ale na batohu mám vždy navlíknutou reflexní pláštěnku + blikačku zapnutou i ve dne a můj dojem je stejný. Pokud jsem dobře vidět, tak se řidiči aut chovají tak nějak rozumněji.

              0 0
            • zdenek  

              Někteří reflexní vestu podvědomě vnímají jako policejní hlídku. To už bývá pádný důvod k sundání nohy z plynu. :-)

              0 0
              • Libores  

                Jj, u nás když jde na procházku Jedličkárna, tak mají reflexní vesty všichni. Taky dávám víc bacha.

                0 0
            • HonzaRez  

              Skvělej postřeh, to musím zkusit. A myslím to vážně, ohne sranda…

              0 0
    •  

      Mám zatím jen nálepky a prí to stačí

      0 1
    • sudakf  

      Nejpřísnější předpisy, stran osvětlení jízdního kola, nemá Spolková republika Německo, ale Spojené Království Velké Británie a Severního Irska: v době od soumraku do svítání (pro přesnost: od astronomického západu slunce do astronomického východu slunce) musí být na kole: 1. Nebo: a) přední světlomet, schválený podle BS 6102/3, nebo b) svítilna s přerušovaným světlem, o svítivosti nejméně 4 cd, které bliká ve frekvenci 60 – 240 Hz, 2. Nebo: a) zadní svítilna, schválená podle BS 6102/3, nebo b) zadní svítilna, schválena podle BS 3648, nebo c) červená svítilna s přerušovaným světlem, o svítivosti nejméně 4 cd, které bliká ve frekvenci 60 – 240 Hz, 3. vzadu zařízení se zpětným odrazem, schválené podle BS 6102/2, na obou stranách pedálů zařízení se zpětným odrazem, v barvě autožluťi (amber), schválené podle BS 6102/2. Jakékoli zařízení smí být nahrazeno jakýmkoli zařízením, které je schváleno podle ekvivalentní evropské normy.

      Takto to zní jednoduše, ale in praxis vůbec není. Jistě, přední i zadní svítilny by, theoreticky, było lze nahradit zařízením, schváleným Spolkovým úřadem pro motorovou dopravu NSR, podle DIN normy & StVZO, ale BS 6102/3 je normou přísnější. U světlometu povoluje DIN norma přesah světla nad referenční osou na 200 cd (2 lux) @ 10 m, kdežto BS 6102/3 na 40 cd (0.4 lux) @ 10 m. DIN zadní svítilna musí mít, nejméně, 2 cd in axis @ 10.0 m, BS 6102/3 nebo BS 3648, zadní svítilna musí mít 4 cd in axis @ 10.0 m, přičemž vyžaduje větší pozorovací úhly osvětlení. Blikající světlo je sice legální na základě intensity a frekvence, ovšem pouze tehdy, pokud jde o pouze blikající světlo, bez régime stálého osvětlení. A, jak známo, žádné takové se koupit nedá. Pokud má, blikající svítilna, k disposici i régime s nepřerušovaným světlem, musí mít schválení podle BS 6102/3, ovšem BS 6102/3 nepřipouští schválení svítilny, či světlometu, emitujícího přerušované světlo.

      Přesto se na 99.99% nestane, že by cyklistu zastavila policie tak dlouho, dokud má tento vepředu něco, co svítí, či bliká, bíle a je vidět na rozumnou vzdálenost, a vzadu to samé červené. To samé platí v Německu, dokud to kolo svítí, je vidět a neoslňuje, policie má dost jiné práce, než se jím zabývat.

      Problém nastane, pokud je takové jízdní kolo účastníkem dopravní nehody, bez ohledu na zavinění. Protože absence schváleného (předepsaného) osvětlení bude vždy znamenat spoluúčast, ergo, krácení plnění.

      To je naprosto shodné i u nás. Pokud je, na kole, předepsáno nějaké zařízení se zpětným odrazem, tak nejjednodušší cestou je tam to zařízení mít. Ještě k tomu systému 10 odrazek (1× vzadu, 1× vpředu, 4× na pedálech, 4× ve výpletu) malé vysvětlení: to je americký vynález, který ovšem nepřišel z pera DOT, nebo NHTSA, ale nějakého ouřadu pro kontrolu spotřebitelských výrobků. Jednoduše prodejce kola je povinen zajistit, že každé prodávané kolo bude mít tento odrzakový cirkus. Absolutně k ničemu. Ty odrazy jsou sice, co do plochy, velké dostatečně, ale ta plocha je rozdělena na několik, různě nakloněných, ploch, aby, prý, bylo to kolo viditelné že všech úhlů. No, theoreticky je, ale vždy je osvětlena velmi malá plocha, takže výsledný efekt je otřesný. Odrazky ve výpletu jsou sviňstvo na dvakrát: 1. platí, že žádné světelné zařízení, krom světlometů, které se natáčí s úhlem řízení, nesmí měnit při jízdě svou polohu, no a zařízení se zpětným odrazem je za světelné zařízení považováno, 2. pokud jezdíte do 10 MPH, ok, ale jinak je otázkou času, než se ten bazmek uvolní a vyletí.

      Ve 21. století je zařízení se zpětným odrazem k tomu, aby alespoň nějak nahradilo selhavší aktivní osvětlení. Pokud přeci chcete odrazky, které nejen splní literu práva, ale budou rovněž vidět, tak na ty držáky namontujte kruhové odrazky, které mají schválení, o průměru 60 – 80 mm. Nebo hranaté, to je jedno, ale normální odrazky na auto.

      Teď k zařízení „obdobných vlastností“. Obdobné vlastnosti se dají změřit, to zařízení se, v laboratoriu, osvítí a zpětný odraz se dá změřit. Jasně, bengo ani netuší, o čem že to trepem, ale až se něco stane, tak dostat o Kč 200,000.00 menší plnění jenom kvůli tomu, že to tam nebylo, nechceš.

      Jinak, na zařízení se zpětným odrazem kladou předpisy EHK/OSN, jakož i SAE normy, poměrně přísné požadavky, co se týká minimální nasvícené plochy, kolik světla to musí vyzářit zpět, a v jakých úhlech. Pokud to zařízení to schválení nemá, tak laicky je prakticky nemožné jakkoli zhodnotit, zda-li má „obdobné“ vlastnosti. Cena odrazky, schválené, se pohybuje někde mezi Kč 8.00 – Kč 80.00, to není tak strašné, ne?

      Ale ani nejlepší odrazka, osvícena nejlepším možným světlometem, se ani náznakem nepřibližuje, co do optických vlastností, nejhorší schválené obrysové svítilně. Prostě to není technický možné.

      Odrazka je americký vynález ze 20. let 20. století, a u nás jí, povinně, zavedl Mr. Hitler (jako skoro všecko). Ve své době byla něčím naprosto nadčasovým, ale hned po druhé světové válce se, celoplošně, začala zavádět povinnost mít zadní obrysové světlo(a) pro všecka vozidla, i nemotorová. Odrazka sice neselže, ale aby jí ten řidič viděl, tak na ní musí čumět. A pokud nečumí, bo čumí do iNáboženství, nebo proto, že je oslněn protivným povozem, tak ty jsi sorry a on dostane podmínku (kdyby šel alespoň do tepláku, ale to prakticky, u nás, skoro nehrozí). Nebo má dobrého právníka, nedostane nic a ty taky tak.

      0 1
      • JendaH  

        Tak třeba hned těm 60 – 240 Hz nevěřím. Zkoušel jsem to googlit a vypadá to spíš na 60–240 za minutu.

        A proč ten text vypadá jak kdyby ho psal Tomáš Pecina?

        0 0
        • gersa  

          240 – A není to málo Antone Pavloviči?

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • psbiker  

          Běžné LCD má 60Hz, blikání nevidět :)

          0 0
          • JendaH  

            Já teda na 60Hz LCD nevidím trhání pohybu (na 30Hz jo), ale kdyby blikalo podsvícení touto frekvencí, tak by mě to vytáčelo dost. Stejně tak když jdu někam, kde mají osvětlení z nekvalitně filtrovaných LEDek (a tedy to bliká na 50 nebo 100 Hz). Stroboskopický efekt při pohybu je vidět dost.

            0 0
            • psbiker  

              To byl špatný příklad s tím LCD:) Vidět by to na blikačce šlo.

              0 0
          • xtonda  

            60Hz na LCD je něco úplně jiného než bylo 60 Hz na CRT, na to se nedalo koukat.

            0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • xtonda  

        Filipe, buď tak laskav, a na tomto fóru nás těch svých výpotků ušetři.

        0 0
      • bezdratova.sprcha  

        „in praxis“

        Tam jsem přestal číst. Když už chceš používat cizí slova tak ve smysluplných místech a aspoň je napiš správně.

        0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Ale ani nejlepší odrazka, osvícena nejlepším možným světlometem, se ani náznakem nepřibližuje, co do optických vlastností, nejhorší schválené obrysové svítilně. Prostě to není technický možné.

        A to jsi vzal odkud? Platilo by, pokud by výkony, směrování a plochy svítidel cyklistů alespoň hrubě odpovídaly těm u automobilů. V praxi je to totiž přesně naopak. I malá celkem normální odrazka (natož pak u nás kodifikovaného min. rozměru 4×4 cm) je při nasvětlení běžným světlometem automobilu lépe identifikovatelná, než mnohá blikající nebo svítící bludička; u dálkových světel úplně jednoznačně. O pohybujících se odrazkách (pedály, ráfky, dráty, výplety) to platí dvojnásob. Dtto u běžce/chodce. Navíc u běžných velikostí odrazek nemůže dojít k zásadnímu oslnění pozorovatele (vracejí mu jen světlo jeho vlastních světlometů), větší odrazné plochy bezpečnost zlepšují; silnější svítilny ne nutně vždy a všude.

        Ideální je vždycky kombinace barevné oblečení, odpovídající odrazky a k tomu ještě správného osvětlení – pokryje naprostou většinu světelných situací v provozu, ale ani tak ne dokonale a všechny. Pokud jsou kombinovány pouze dvě ze tří (odrazky+světla nebo oblečení+světla či oblečení+odrazky), najde se během dne vždycky několik momentů, kdy cyklista/chodec/bě­žec není pro ostatní (různě svítící či nesvítící) spoluúčastníky provozu dostatečně viditelný ani dostatečně rychle identifikovatelný – to jsou dvě různé věci; pro bezpečnost je potřeba mít dostatečné skóre v obou. Čím méně je cyklista/chodec/bě­žec v daném místě a čase očekávatelný, tím víc by se měl snažit.

        (Prostě dvě přední/zadní světla auta si k autu každý přiřadí podvědomě, ať je to v poledne nebo těsně po půlnoci. Totéž u motocyklu/čtyř­kolky ve spojení s hlukem motoru. Pohupující se bludička na krajnici může znamenat cokoliv od chodce s mobilem přes cyklistu po třeba psa s neviditelným páníčkem (ve všech třech případech běžně na levé i pravé straně vozovky). Nebo také celou skupinu neviditelných chodců přes půl vozovky nebo po obou stranách. Z auta zpravidla ještě řešitelná situace, pro cyklistu za šera na silnici už adrenalin.)

        Co praví ouřada je jedna věc, podívej se na regule nonstop závodů, tam jdou pořadatelé i nad rámec zákonných opatření dané země a bez toho, aby byl cyklista vidět jak vánoční stromeček do závodu prostě nikoho nepustí – vyžadují víc světel i víc odrazek. A nedělají to z vlastního debilního plezíru, ale prostě proto, že to funguje a zvyšuje to šanci na přežití. I tak se stejně stane, že poctivě označeného cyklistu jedoucího u krajnice někdo sem-tam při závodě či tréninku sejme prostě proto, že ho v tom místě v danou dobu nečekal a ani nebyl schopen správně vyhodnotit situaci a zareagovat odpovídajícím způsobem.

        0 0
      • HonzaRez  

        Já myslím, že vím, kdo se skrývá za touto novou registrací…

        0 0
    • jecnak  

      Na kole mám i ve dne blikající blikačky (Garmin Vision + radar), na bocích karbon ráfků černé retroreflexní samolepky. Na obuvi zezadu mám reflexní proužek, na většině kraťasů také, na přilbě reflexní logo vzadu.

      Pokud jedu za tmy, tak dozadu přidávám druhou blikačku. V zimě vozím https://www.decathlon.cz/…8523362.html – předtím jsem měl podobnou od Mavic.

      Na silničních závodech nebo akcích, které se jedou v noci je vždy organizátorem vyžadována reflexní vesta, šle, nebo bunda.

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • bara2  

      Blíží se podzim a přijde zima, tak jsem provedla kontrolu odrazek na kolech. Jsem zastáncem pasívních prvků, když dojde k časovému skluzu a vybije se baterie, musí vždy na kole být něco, co je dobře na silnici vidět, i když ho po té silnici jen povedu. O tom, že odrazky jsou vidět opravdu dobře, se může každý přesvědčit při jízdě autem za tmy – patníky s odrazkama podél silnice jsou vidět na stovky metrů. Na odrazku se musí posvítit! Troufám si tvrdit, že osvícená odrazka je lépe vidět, jak leckteré cyklosvětlo a nikoho neoslňuje :-) Na fotkách jsou odrazky osvícené za bílého dne bleskem foťáku. Taky si myslím, že provoz na silnicích má být přehledný a srozumitelný, takže dozadu patří červená, dopředu bílá a po stranách oranžová. Taková signalizace je každému srozumitelná.

      Zadní červenou odrazku dávám na podsedlovou kapsičku, na staré Libertě mám klasickou červenou svítilnu kombinovanou s odrazkou na blatníku (foto 1).

      S přední odrazkou jsem si dost dlouho lámala hlavu, kam ji na berany chytnout, nakonec jsem vymyslela úchyt pomocí gumiček a kusu plastového držáku na odrazky (foto 2). Dá se to během vteřiny oddělat i přidělat. Nevýhodou je, že gumičky nastříhané z duše časem zteří a musí se občas vyměnit, ale jednu zimu a léto to vydrželo.

      Předepsané oranžové odrazky v pedálech mám. Jezdím s klipsnama a dnes už jsou k mání klipsny s odrazkou dozadu i dopředu. Tam, kde na starší klipsně přední odrazka chybí, to řeším reflexním páskem kolem nohy.

      Oranžové odrazky ve výpletu mám jen na nákupním a zimním kole. Na letní kola, kde se mi odrazka ve výpletu nelíbí, dávám tyčinky na špice. Ty jsou ovšem bílé a v počtu, který dávám, asi ani nesplňují předepsanou velikost odrazové plochy. Aby byla splněna i boční oranžová odrazka předepsané velikosti, nalepila jsem oranžový reflex zboku na roller kolem kotníku. (foto 3, reflexní roller na kotník je položený v košíku na bidon).

      Reflexní samolepky jsem si koupila tyto (oranžovou, bílou i červenou):

      https://www.3market.cz/…a-za-1-metr/

      Přímo na rám kola nebo na záplety nic nelepím, vše je snadno demontovatelné. Na jednom plášti na zimním kole mám ještě reflexní pruh, i to by podle normy mělo nahradit odrazky ve výpletu. Snažím se mít reflexní prvky na oblečení, ale pro případ nějaké nehody mám raději vše dle normy včetně předepsané barvy, velikosti i umístění.

      Měřila jsem si třeba výšku červené odrazky, takto na kapsičce pod sedlem ji mám těsně pod předepsanou horní hranicí 90cm, výš by být odrazka (ani zadní světlo) neměla. Na kolech se mi zadní světlo (ani odrazka) mezi kapsičku a zadní kolo nevejde, dávám proto zadní světlo v souladu s normou na levou stranu zadní stavby (1. fotka, dvě kola blíže).

      U přední odrazky není výška odrazky a světla udávaná, zato je tam předepsaná vzdálenost, kam má střed kuželu svítit na zem (tj. sklon světla dolů). Přední odrazka a světlo má být nad přední pneu (přední kolo na 2.fotce). Když mi světlo nejde dát na řidítkách nad přední pneu (tam už je odrazka), dávám ho co nejblíž k představci zprava (dvě kola vzadu na 2.fotce).

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.