Tohle našel Tomáš Kvasnička na webu:
www.ekoneziskovky.cz/view.php?…
Zdá se, že v té nechuti k lití asfaltu do krajiny nejsme sami.
Tohle našel Tomáš Kvasnička na webu:
www.ekoneziskovky.cz/view.php?…
Zdá se, že v té nechuti k lití asfaltu do krajiny nejsme sami.
všichni jste normální ekoteroristi
A Tobe se ta nova cyklostezka libi?
ne
Pak ale nechápu Tvoji reakci. Ekologům se nelíbí, protože ničí přírodní ráz krajiny a ničí právě to, kvůli čemu tam turisty zve. Nám se nelíbí, protože v přírodě po asfaltu jezdit nechceme.
Podle mého je maximální prasárna za každou cenu nainvestovat peníze z EU kam nás jen napadne. Uvědom si, že až skončí dotační programy a bude peněz málo, tak uslyšíme: tady a támhle se prostavělo spousta peněz na cesty pro cyklisty, tak co furt chcete.
všichni, kdo jsou proti ničení a asfaltování jsou holt obecně označováni za ekoteroristy, takže jen konstatuju, taky jsem ekoterorista.
Jenže být ekoteroristou a být označovan za ekoteroristu je trochu rozdíl.
to je sila. ale svita nadeje, ze budeme mit spojence..
myslíš ČEMBU? nooo jako je fajn že je tu aspoň něco, ale obávám se že to stačit nebude. :( Každopádně se nejspíš na příští rok hodlám zaregistrovat… Vždycky mě bavilo jít proti davu. :)
na pristi rok? to zni jak petiletka. jestli to udelat chces, udelej to ted. cemba novy cleny potrebuje ted.
:D
kolik jich už má?
Necelých 500.
Článek si přečtu později, je dlooooouhej :) Ale po té cyklotrase Ústí – Letohrad sem mel tu čest jet, nápad není špatnej, jet tam po hlavní neni zrovna bezpečný, ale to provedení :( par pěknejch cestiček který vedly kolem řeky nenávratně pryč, což o to aslaft pěknej, na silničku asi dobry, ale je to tam samej Inlinista :( se tam lidi sjíždej z okolí snad :( dycky tak pět zaparkovanejch aut tam stoji a lidi se tam proháněj na bruslích, samozřejmě klasickej problém že jedou přes celou cestu, ve dvou nejlíp, ale zas je to tak pro turisty protoze to je desne klikaty,kazdou chvili se musi nekde brzdit na mostek ;) Mam z toho takovy smíšený pocity, výhoda že se nemusí po hlavní, ale zas ty davy a škoda ty přírody, fakt to tam bylo hezky,njn co naděláme, už nic.
presne. je to pouze pro inlinisty. at uz jdou do prdel… jel jsem tam samozrejme taky…dopadne to jednoduse – cyklisti budou jezdit dal po hlavni…
ne bruslari, ale stavitele .-)
já bych to viděl ještě jinak… cyklisti budou ignorovat turisty a inlinisty na asfaltovych „cyklostezkach“ a budou je schazovat z těch železobetonovejch srázů do řeky. Respektive ani nebudou muset použít fyzickýho kontaktu, oni tam ze strachu skočej sami. :D Kdyby radši dělali cyklostezky ve městech. Tam člověk musí riskovat život aby se někam dostal, nebo ohrožovat chodce a jet po chodníku. Státní správa ČR je uplně na hovno.
Nene, to není dobrej nápad. Sice u nás v HK byly jedny z prvních cyklostezek v republice už za socialismu a jsou dobré, tak to co se dělá teď je, že se část chodníku označí za cyklostezku, na každém rohu musíš vlastně slézt resp. dát přednost a navíc máš vlastně zakázané jet po souběžné silnici (cyklista musí stezku použít). Takže dnes bych to viděl spíš tak, že cyklistům nejvíc pomůže nebudovat žádné stezky.
Prudce souhlasím! V Pardubicích to samé.
Já vidím určitý problém i v prezentaci cyklistiky v masmédiích, t.j. hlavně aby to nedrncalo a aby se nemuselo šlapat. Opakovaně se setkávám v denním tisku s větami typu „Nizozemsko je rájem cyklistů,“ „Poděbradsko je ráj pro cyklisty.“ Copak všichni cyklisté touží jezdit jen po dokonalé rovině? Nedávno byly v MFDnes propagovány krkonošské cyklobusy větami jako „nahoru vás vyvezeme, dolů sjedete sami.“ Hlavně nešlapat! To je propagace lenosti!
Tak Češi jsou extrémně líný národ a to občasné vyvětrání na thaiwan-tesco kolech je považováno za sportovní využití volného času s doplňováním tekutin, dalšího Českého sportu – Piva. V médiích se na zapálenou cyklistiku „i do kopce a po šutrech“ moc dobrých článků nenajde aby to trochu ovlivnilo to, že asfaltování apod. není pro cyklisty, ale pro lenochy. Českou víkendovou rádoby-sportovní většinu…:-)
Já bych tu českou lenost tak nedémonizoval. Tohle je všeobecný jev. Např. v každých větších horách -Alpách, nebo Tatrách je vidět, kolik lidu je v bezprostředním okolí kopce s lanovkou a kolik tam, kde lanovka nevede. Rozdíl je tak propastný, že je vhodno si podle toho plánovat trasu. Jde sice o chození, ale princip je stejný.
zajímalo ba me, jestli jsi byla nekdy treba v nemecku, kdyz tak kategoricky soudis…
JJ bohužel byla, Němci jsou ještě línější pras…, no. Sry generalizuji, mám to bohužel v povaze. Zítra si dám s chutí do těla, sice jsem po nemoci, ale bude-to stát za to ! :-) Dnes se mnou závodil někdo do Roztok.., kdo to byl ? :-) Měl krásný úsměv a lepil se mi na pneu vzadu.
myslim si ze vacsina cyklistov tuzi po tej rovine a nenadret sa, lebo vacsinu netvoria ti co maju cyklistiku pomaly ako diagnozu (cykloturisti, bikeri, ziletkari) ale ti, co na to nasadnu raz do tyzdna az roka a idu na tom viacmenej na pivo, taki sa moc nadret naozaj nechcu a do kopcov sa hrnut nebudu
Trochu to nadsadím – je správné za tak velké prostředky asfaltovat krajinu jen pro ty, „co na to nasadnu raz do tyzdna az roka a idu na tom viacmenej na pivo?“ Navíc na kole se namazanej jezdit nesmí :)
tak to je otazka…ale vsade to takto funguje. napr. pri volbach ma tiez kazdy jeden hlas, bez ohladu na to kolko odvedie do statneho rozpoctu. konec koncov, ja som ti len odpovedal na tvoju otazka ze ci „Copak všichni cyklisté touží jezdit jen po dokonalé rovině?“. ano, ked poviem ze vacsina hej, tak je to myslene tak, ze 1 takyto cyklista = 1 cyklista z diagnozy. bez ohladu na to, kolko ktora skupina najazdi kilometrov alebo hodin, brane ciste z hladiska pocetnosti, nie „vyznamu“
ono prave to „blbe“ hladisko pocetnosti tam tiez neni bezvyznamne. napriklad ked okolo rieky vedie prirodny chodnik, prejde tadial za den 50 bikerov a 50 pesiakov na romanticku prechadzku/vencit psa. ked tam postavia asfaltove volaco (radsej nenazyvat cyklostezkou, lebo pre nas ako cyklistov z diagnozy to proste neni, neda sa tam jazdit, tam dokazu jazdit len ti obcasni vyletnici co idu 15) tade neprejde ani jeden z tychto (cize minus 100), ale zato prejde 300 pesiakov, 200 korculiarov a 350 inych cyklistov, takych co maju bajk z hypaca alebo ukrajinu (cize plus 850). cisty zisk v tomto modelovom pripade je plus 750 ludi (za den), u ktorych ziskas stavbou tohto plusove body, ktori budu vyuzivat tamojsie turisticko-obcerstvovacie zariadenia (asi lepsia lokalita pre krcmu je tam, kde okolo prejde denne tych 850 ludi a nacapujes tam 500 piv (alebo ekvivalentov piva) nez ked prejde denne 100 ludi co si kupia 40 tych piv). vzhladom na to proste, ze je viac cyklistov toho druhu + korculiarov, nez odporcov asfaltu, taketo stavby budu „popularne“. a nedaj peniaze do niecoho, z coho si mozes dobre uliat, a este je to aj popularne
Tady je příklad: „Když neprší a nefouká, je Dánsko pro cyklisty rájem i proto, že v něm nejsou žádné, nebo lépe řečeno skoro žádné kopce – nejvyšší dánská „hora“ neměří ani tři sta metrů.“ Celý článek zde: www.lidovky.cz/…n_noviny.asp?…
sakra, tak to bude na garde asi pristi rok prazdno kdyz se rozkriklo ze raj je vlastne dansko:-))
To je dobre, aspon tam bude klid;-) jeste by to taky meli napsat do „deršpígu“ ;-)
No, je to škoda. Nejen mezi Chocní a Ústím, ale i mezi Liticemi a Potštejnem byly vždy nádherné trasy. Než to šmahem odsoudím, budu se tam muset dojet podívat. Pár mostů navíc tam dle mého neškodí, s tím asfaltem nevím.
To je docela trefné.V česku se kolo dost bere jako kolo do hospody.A znám dost lidí,co na to mají i docela dost drahá kola.
Mezi Liticema a Potštejnem to zůstane v podstatě jak to je. Pokud budou peníze a obce se dohodnou, postaví se znova lávka U Kamaráda a potštejnský úsek se částečně zpevní hlušinou z lomu. JCB přejede radlicí polňačku z Brný k lesu. Žádný asfalt :-) Sopotničáci chtějí vyvádět více, tam bych už jistou obavu měl. Přes Libchavy asfalt bude zcela určitě…
ono, zda sa, je dost problem mat na jednom mieste aj turisticky ruch a aj neposkodenu prirodu. do neposkodenej prirody ti vyrazi zopar pesich turistov a zopar bikerov co maju take biky ako vacsina bikeforistov, ale priemerny cyklista s hypermarketovym smejdom sa tam tlacit nebude, a z toho sa peniaze ryzovat nedaju. alebo podporis turisticky ruch, ale pokazis tym krajinu. tam, kde sa vo velkom nahrnu turisti, je stejne treba pocitat s tym, ze do krajiny sa dostane napr. spusta odpadkov, bordelu, ktory tam nechaju, a taktiez sa tam musi kadeco postavit: pohostinstva, campy, hotely, pristupove cesty pre auta (pokial cesta konci 3 kilometre od campov a hotelov a atrakcii, tak sa ti na to dost vela ludi vykasle, vacsina sa chce doviezt autom az na miesto). neni jednoduche sklbit ochranu prirody a podporu cestovneho ruchu na jednom mieste. je proste dost takych ktori sa chcu doviezt vsade autom a mat tam zabezpeceny komfort a maximalne sluzby, nie prekonavat prekazky. ked chces tuto vacsinu potencialnych navstevnikov nalakat, nemas moc inu moznost nez stavat take veci. aj ked vyznam konkretne tamtej cesty mi pride dost pochybny: prechadza v blizkosti mnohych dedin, takze je pravdepodobne, ze cez vikendy bude neprejazdna skrz korculiarov a spustu chodcov iducich klasicky vedla seba a pod., proste bude mat vsetky nevyhody klasickej cyklostezky. da sa cakat, ze semtam sa tam nas… auto, v noci po nej mozno budu niektori okoliti dedincania vyvazat odpad do tej rieky, budu tadial jazdit tie tatrovky. osobne taketo cesty, kde chodi okrem cyklistov spusta chodcov a este aj auta, a pritom je to siroke 2–3 metre, nemam moc v laske, lebo prechadzat po takych je dost problemove, v spicke pomaly nemas kedy pozret do okolitej krajiny co musis stale sledovat premavku okolo seba. to viac dojmov z krajiny mam aj vtedy, ked prejdem po ceste 1. triedy Exx. je mozne, ze po hentakej ceste sa stejne bude dat jazdit tak maximalne 15 km/h a stale brzdit a obchadzat problemovych chodcov a tak. budu tam jazdit hlavne miestni na starych ukrajinach a na hypermarketovych bikoch. taketo dvaapolmetrove cesty su pri mentalite chodcov a korculiarov, ktori vacsinou zaberu celu cestu, v case spicky absolutne nestacia. to by tam museli byt dve, jedna pre chodcov, jedna pre tych cyklistov, aby sa tam dalo jazdit, pripadne jedna sedem metrov siroka cesta, aka je tam pri ziline…a to nikto stavat nebude. takto sa to ale asfaltuje hlavne pre kociarkarov a korculiarov. je jasne, ze pre mtb bikerov je takato cesta neprijatelna, lebo oni su schopni prejst po hociakom chodniku, a tam su sami, bez zastupov ludi. vy prejdete aj po kamenoch, ale ta „vacsina“ potrebuje bud asfalt, alebo nejaky moooc dobre urobeny prirodny povrch (tj. nie taky co sa po dazdi rozbahni a postupne rozslape, rozjazdi, vyjazdia sa kolaje, hrby). chapem, ze vy chcete mat najradsej taketo oblasti pre seba a aby tam vsetci nechodili. ti ktori maju v plane ryzovat z cestovneho ruchu maju iny nazor…ked tam postavia hentaku cestu a na nej budu obcerstvovne a krcmy, tak tam prinajmensom nazenu kazdy vikend hordy miestnych, a ti si tam daju pivo, a budu zarabat. ti ktori maju zaujem sa normalne odviezt, ci uz po asfalte, alebo v terene, sa pridu pozret mozno k tej obcerstvovni, ale jazdit budu aj tak inde, tam kde budu lepsie podmienky nez na takychto cestach byvaju: tj. na normalnu cestu/do ineho lesa, kde nezavadzaju chodci vo velkom a da sa tu jazdit viacmenej plynule a suvisle. to plati o ziletkaroch, cykloturistoch a bikeroch, cize vacsine bikeforistov, pre ktorych bude zbytocna
To se mi snad jen zdá! Na takové debilní cyklodálnice máme narážet čímdál častěji? To se těm pseudoušům líbí vyrazit na cyklodovolenou a jezdit po asfaltové zrůdě, kde jim ještě k jejich potěšení namalují doprostřed pruhy, aby se tam cítili jako autíčka či co? Z Letohradu do Ústí jezdí spousta lidí do práce, silnice je tam nebezpečná, tam se ta cesta mohla zpevnit, ale ASFALT? Proč? Když se to bude stavět tady všude kolem, tak co si počnem? Teď je to hrůza třeba mezi Let. A UO, Chocní a Vysokým Mýtem, všechno spojí dohromady a co bude potom? Kdo je zvědavý na asfalt mezi Potštejnem a Liticemi? To pak postaví asfalt ještě odtamtud na Žampach, až do Žamberka? To se vysloveně „těšim“, že si vymyslí asfaltovou dálnici podél Divoké Orlice na Zemskou bránu. Ještě, že to všechno vedou po rovině, protože pseudouši do kopců nevyjedou.
Je to hnus, člověk cítí marnost, že proti tomu nemůže nic dělat. Peníze v tom hrají hlavní roli :-(.
Ježišmaryjá, s tou Zemskou bránou jsi mě strašně vyděsil! To mě napadlo, to by se opravdu stát mohlo. Ale třeba bude stačit, že je dostupná po té nově opravené příhraniční cestě. No ale fuj, tak to byl šok na pátek. Protože jestli to vedou mezi Liticema a Potštejnem, tak to už by mohli aj tam.
„cítili jako autíčka“ Jóóóóó! Seš dobrej! Škoda, že se mi příčí různé ty loly a rofly, teď by se skoro hodily.
Jsem nedavno cucel jak puk na tu dalnici, co nove udelali na Brdech od Skalky…
Nechapu, kde berou prachy na to, aby vyasfaltovali pohodovou sotolinovou cestu, kdyz na opravdovy dalnice jim chybi…
FV
Dopravně – výletní cyklostezka podle vody může vypadat i takhle, bez asfaltu. Ale má jednu nevýhodu – je levná (smůla pro projektanty a stavební firmy).
A turistická stačí užší :))). Samozřejmě, na souběžné silnici jsou cyklopruhy pro „rychlíky“.
tieto biele cesty su casto ako cyklocesty v rakusku. Osobne ich nemam rad, po par km je cely bike a hlavne retaz zapraseny uplne na bielo.
to uz pak nemas moc jinych moznosti kam jet aby sis nezaspinil bajk:-)))
Tak si zajeď do Afriky, tam je všude „antuka“ a bike bude do červena :-))
Má ještě jednu nevýhodu, v ČSN se o takovémto povrchu nejspíše nehovoří :-( Asi si budu muset tu normu nastudovat, dneska jsem měl příležitost mluvit s jedním ze stavbařů.
Před časem jsem do nějaký ČSN 61něco koukal a k tomu do TP na cyklostezky a povrch se tam neřeší, jen šířka (min.1m). Někde byl zmíněn, myslim, „neprašný“, což tohle je :o).
Přidám foto německý Elberadweg u Krippenu, kousek za hranicí.
Žena má na úřadě cyklostezky na starost a říkala mi, že aby dostali dotace, tak ta stezka musí být široká asi 3–4 m (přesně už nevím).
Tím náš magistrátek taky argumentuje. ČSN 73 6110 čl.10.4.3.6 : „Stezky pro společný provoz cyklistů a chodců mají mít šířku nad 3m. Pokud intenzita provozu na stezce překročí 180chodců a 150 cyklistů za hodinu rozšíří se stezka na 4 m, nebo se provoz oddělí.“ Jenže to je jen doporučení a norma umožňuje i užší 2m stezky a taky: „V odůvodněných případech lze připustit i menší šířku, nejméně základní šířku pruhu 1,00 m při intenzitě do 20. cyklistů a 50. chodců za hodinu, pokud je možné v dohledové vzdálenosti vzájemné vyhnutí cyklistů a chodců.“
Opravuju se – 10.4.3.7 : „Povrch jízdních pruhů/pásů se doporučuje asfaltový“
Samozřejmě, úředníci (možná ti, co přidělují dotace) se budou vždy držet doporučení, i když není závazné natož aby hledali nějaké zdůvodnění :(
Tady se chystá stezek dost, ale budou to spíš dopravní, na spojení s nejbližšíma obcema a tam je asfalt (prý nějaký stříkaný) na místě. Je to tu samý kopec, tak pro rodinky to bude ok, jediná asfaltová cyklostezka podél řeky je hrozně přeplněná o víkendu.
To jo, ale tohle jsou dopravní normy, na turistiku v přírodě snad platí jiná měřítka. Nebo jsou turistické cesty stavěné s kandelábry, osvětlením a zámkovou dlažbou?
Jasně, dopravní. Jenže jiný asi nejsou, tak podle nich staví i čistě turistický trasy, projektant si prece nebude komplikovat práci a sám něco vymýšlet, použije, co zná z projektů silnic, ne? Pak se nemůžem divit, že místo cyklostezek máme „cyklosilnice“, „cyklodálnice“ a „cyklochodníky“ :(
Se budeš divit, ale přesně takhle se taky uvažovalo o cyklostezce mezi Potštejnem a Liticema, a to je dneska supr cesta pro MTB. Naštěstí to rychle padlo… Jen těch stromů, co by zařvalo, pokud by se měla dodržet norma pro cyklostezky. Ostatně nechápu, proč se vůbec cyklostezky jmenujou cyklostezky, když se na nich cyklista cítí jako nežádoucí element…
nějak nechápu tuhle nadřazenost „bikerů“ – většina lidí fakt na kole jezdí jinka než blázni, co závodí na Sudetech. Neříkám, že má bejt vyasfaltovaná každá polňačka, ale hlavní turistický trasy kvalitnějšín cyklostezky snesou, široký cesty jsou kvůli stále většímu provozu nutností. A protože jsou v kursu víceúčelové stezky, tak tam kvůli inlinistům nemůže bejt štěrk, na tom se ostatně blbě jezdí i na trekovmy kole, natož na bežné měststké herce.
tuto to chap tak ze si na fore zameranom prevazne na mtb, a vacsina „tunajsich“ su bikeri…na in-line fore by boli asi opacne nazory
Já chápu, že tu jsou bikeři, ale biker nebiker – nemůžu přeci bejt zaslepenej, s takovou se člověk nikam nedostane, když bude mlít jen tu svou bez snahy pochopit, proč se věci mimo „jeho“ svět dějou. To je problém všech – bikerů, inlinistů, chodců i pejskařů.
V případě cyklostezek je to o to horší, že nikdo nepropaguje a nevynucuje základní pravidla – inlinisti tak jezděj ideálně ve dvou a prostředkem na asfaltovejch cyklostezkách, mezi nima se motají psi bez vodítek a aby to bylo jo veselý, tak se kolem občas prořítí čtyřicítkou nějakej chrt, kterej si neuvědomuje, že svojí rychlost musí přizpůsobit provozu, kterej na konkrétní cestě panuje…
Navíc mi neříkej, že biker není schopnej „spořádaně“ dojet někam do lesa, kde může začt řádit na opuštěnejch cestách-necestách.
to hej, no, je to presne tak…ja som ti len to napisal, preco tu vidis hlavne take nazory – pretoze to vyplyva z toho ake osadenstvo sem chodi.
tim spíš je to škoda, když se „elitní“ bikeři projevují tímhle způsobem, sami pak staví veřejnost proti sobě :-/
proti dopravnim stezkam ve mestech nebo jejich okoli nikdo nic nema, vetsine lidi tady vadi liti asfaltu v lese.
Teď tomu trochu nerozumím. Určitě neexistuje povinnost státu vyasfaltovat každou lesní cestu, po které se chodí na procházky. Naopak, určitě existuje povinnost státu chránit přírodu a životní prostředí. Za ochranu životního prostředí rozhodně nelze považovat snahy stavebních firem a části úřednictva prostavět spoustu peněz z dotací EU stůj co stůj. A zaštiťovat se při tom ještě péčí o tu ekologickou cyklistiku. Navíc sám píšeš, že to vlastně nejsou cyklostezky, že je to potřeba pro inline a pro maminy s kočárky. S elitními bikery to souvisí jen do té míry, že fakt nepotřebují mít asfaltovou cestu v každém lese a dávají to hlasitě najevo. Mimochodem, když se začnou asfaltových cest dožadovat houbaři, budeme taky asfaltovat?
vidíš, tohle je přesně ono – okamžitý útok po proneseném názoru. Když si pozorně přečteš, co jsem napsal, zjistíš, že o asfaltování dálnic napříč lesy a horami vůbec nemluvím.
Co se týká kralup tak ta cyklostezka je cyklostezka, a to tak že dálková – drážďany-praha. Jen jí kromě cyklistů využívají další lidé a problém je hlavně v tom, že nikde nejsou jasně daná pravidla a lidem chybí ohleduplnost.
Co se týká cykotras a turistických tras v lesech, tak je opět možné na to koukat z mnoha pohledů. Už teď jsou v lesech asfaltky nebo zpevněné cesty – stačí efektivně využívat stávající infrastrukturu, stanovit pravidla a pak už jen dotvářet existující prostředí. Jedna „rychlsotní“ cesta v lese nemůže zkazit požitek z jízdy po okolních trailech – jen umožní rychlejší/pohodlnější přesun na ně.
Nemůžeš šmahem říct, že tenhle postup je špatněj. Ty s ním můžeš nesouhlasit, můžeš to dát najevo, můžeš bojovat o změnu. Smysl to má ale vždy v konkrétním případě. Podle mě není problém asfalt, ale to, co se stalo na slovensku, tedy totální zákaz jízdy kol mimo vymezené cesty, pokud jsem to dobře pochopil.
miesto asfaltovania novych lesnych ciest alebo takych lokalit ako na tej aresovej fotke nizsie (to naozaj barbarstvo voci prirode je, to treba uznat, ze by tomu miestu uskodilo keby sa tam urobila siroka cesta a navyse nahrnuli stovky ludi denne, to je milionnasobne poskodenie nez by tam urobilo tych par jednotlivych pesiakov a bikerov) by sa radsej mohli opravit sucasne stare lesne asfaltky s rozbitym a zlym povrchom a absolutne zanedbatelnou premavkou, a stejny ucel by sa splnil, bikerom by tym z trailov neubudlo, ale nie kazdy ma dobry bajk aby mohol jazdit po terene. nevznikali by tym v lese ziadne nove koridory ani nicenie prirody. teda nicenie prirody ciastocne hej v tom, ze by sa tam asi dostalo viac ludi a kedze niektori ludia su prasata, vieme ako to potom v okoli takych miest vyzera. ale to iste plati o pritomnosti bikov priamo v lese. navyse ale vedz, ze bikeri chcu byt v lese sami, bez toho aby sa tam prostrednictvom ciest dostali hordy sociek (konec koncov, potom by sa ten les zaspinil odpadkami daleko, daleko viac). tak, ako cyklisti by chceli byt sami na cyklostezky, korculiari tamtiez, motoristi na ceste a tak…si predstav ako by to v tych lesoch vyzeralo keby to tam bola sama cesta a cyklisticka a inlineisticka premavka ako na dialnici…lesne ticho by bolo tatam, s tym vsetko co laka ludi do lesa, priroda by sa poskodila. pre prirodu je v podstate aj dobre, ze navstevnost lesa je do istej miery limitovana tym, ze terenny bajk je vysadou par ludi, a pesi to „tolko netahne“
vždyť se schodneme, až na ten elitářskej přístup :-) ono bikeři v přírodě až moc často využívají turistickejch tras, kde zas nemaj co dělat podle turistů. Je to dvousečná zbraň tohle vymezování se.
turisticke trasy vyuzivaju preto, lebo patria k tym relativne najzjazdnejsim. mnohe z nich maju uplne minimalnu premavku pesiakov, a vyuzivanie takych na ucely bikovania mi nepripada ako nieco spatne. jazdenie po tych najfrekventovanejsich turistickych chodnikoch v najfrekventovanejsich casoch je trochu nieco ine, tam by naozaj vo velkom jazdit nemuseli, ale zase v az tak hojnom pocte tam ani nejazdia, pretoze take jazdenie neni natolko atraktivne, ked tam musis stale obchadzat jednoho turistu za druhym, casto so psami, malymi detmi a tak. to musi ale kazdy pochopit sam…
ale no tak – já přece nepíšu, že je to špatný (osobně to vnímám naopak, za předpokladu, že jsou obě strany rozumné, sám jsme ještě nenarazil na turistu, který by mi nadával)- jen jsem upozornil na druhej možnej pohled asfalt/příroda biker/cyklista/chodec/inlinista
prosimte vysvetli mi co myslis tim elitarskym pristupem, porad nejak nechapu co myslis. tak nevim jestli se s tebou mam hadat, nebo souhlasit:-)
elitarsky pristup = to, ze si kazdy haji svoju vec. pesiak chce chodit pesi bez toho, aby sa musel uhybat bikerom, biker by chcel jazdit vsade bez toho aby sa mu tam niekto motal, motorista by chcel cesty bez „silnicnich vsi“, psickar najradsej chodnik aj s parkom len pre seba a svojho psa atd.
elitářský v tom smyslu já jsem biker, já jsem pán, příroda patří mě, socky s kolama z tesca do lesa nepatří, maminka s kočárkem nemá co dělat na vceúčelové cyklostezce…
s takovymi nazory jsem se tady ale setkal jen minimalne. vetsina lidi je tu myslim dost rozumna, proto nejak nechapu o cem ta debata je:-)
Domnívám se, že právě zde se jedná o elitářský přístup KČT. Proto, že je na stromech kolem zarůstající cesty namalováno jejich pásové značení, tak se někteří funkcionáři KČT elitářsky domnívají, že jim ta cesta patří a mohou rozhodovat o jejím užívání. Navíc, koho zajímá, že je tam nějaké značení? Cyklista má právo jet po cestě. Tečka.
a z prirodzenej ludskej vlastnosti – hajit si kazdy to svoje
A že se ve jménu cyklistů postaví „cyklostezka“ – snáž se na to shání peníze – ale ve výsledku se tam cyklista cítí odstrkován a nedá se tam jet protože je plná bruslařů a matek s kočárky ti přijde v pořádku?
Mimochodem jsem si všiml že ty matky s kočárky se objevují v čím dál víc projektech, nechápu kdo na to přišel a komu to přijde jako dobrý nápad cpát na jednu stezku relativně rychle jedoucí cyklisty a bruslaře a matky s kočárky.
on to není až tak blbej nápad, blbý je provedení – větina kočátků potřebuje rovnej povrch, stavět cesty zvlášť pro každý z deseti typů uživatelů je nesmysl, takže se musí nějak spojovat – aby to fungovalo, tak by ale na !cyklostezce" musely být pruhy nebo jiné označení životního prostoru a hlavně by to lidi museli dodržovat, což je asi největší problém.
Jinak mezi kralupama a dolánkama to celkem funguje, je to 5 km, maminky tam jezdí s dětma, jsou na vzduchu, u vody si daji něco na zub, pohoda – teda pokud se drží na straně, batole neleze v půlce cesty a tak, vzhledem k provozu by ta cesta mohla bejt dvojnásobná aklidně část asfalt část jen zpevněná
tak tak. ono ani neni az taky strasny problem spojenie niekolkych aspon ciastocne kompatibilnych foriem dopravy na jednu cestu, problem je v bezohladnosti a nedodrzovani ani najzakladnejsich pravidiel, tolerancie a elementarnej ohladuplnosti. preto ti chodci chodia cez cely chodnik a nejsu obehnutelni, cyklisti pomedzi nich niektori kluckuju 40kou a tak…
Keď som býval v Braníku a chcel som sa prejsť s kočíkom popri Vltave, nemal som inú možnosť ako tá cyklostezka. Možno preto som tam bol len trikrát. Nemalo to nič spoločné s kľudnou prechádzkou, v kuse som musel byť v strehu. Radšej som chodieval do lesa. Keď bežnému kočíku trochu povolia nity, má celkom slušnú schopnosť prekonávať jednoduché prekážky, ako korene a kamene. A čím viac to natriasalo, tým tvrdšie krpec spal. Ale tento prístup nemôžeš očakávať od štandardnej mamičky. Tá potrebuje fakt ten rovny hladký asfalt.
no vždyť právě. Já mám v tomhle ohledu možná větší schopnost empatie, protože na té stezce z Krlaup pravdelně jezdí kamarádka se svým svištěm, navíc chci taky dítě, takže se pomalu připravuju :)
Stále nerozumím :-( Proč se oháníte empatií při používání dopravních cyklostezek způsobem, který brání jejich použití tak, jak bylo při stavbě zamýšleno? Nápravu stavu, tady aby bylo kam chodit na procházky s dětmi, nelze požadovat po cyklistech, ale po úřednících příslušného města. Jejich TOTÁLNÍ IMPOTENCE při stavbě dopravních tras pro cyklisty ve městech je hlavní příčinou tohoto stavu. Jediné, co se úředníkům daří je asfaltovat přírodu, tam totiž nevadí žádnému investorovi do nákupních center a ještě se rozdělují velké penízky.
A ta kamarádka jezdí s kočárkem po silnici protože ta je rovná? A požaduje empatii od řidičů?
Já si vždycky myslel že cyklostezka je něco jako silnice pro kola. Pokud cyklostezka není jenom pro cyklisty ale i pro pěší a kočárky proč pěším tolik vadí když cyklisté jezdí po chodníku? Vždyť je to úplně to samé!
A výžně tě baví podsouvat lidem něco, co neřekli? Demagogie mě nebaví, ale pokud trváš na odpovědi tak je snadná – na konkrétní trase nejsou nijak vyznačená pravidla provozu – dokonce tam mohou auta.
Pokud ti takový stav věcí vadí, tak to neni problém těch maminek, ani těch aut, ani inlajnistů, základ je v legislativě – blbý co? A pak už jde jen o tu empatii, ohleduplnost a selskej rozum. Velký ramena tu situaci vyřešit nepomůžou.
Já se bavím obecně o tzv. vytížených cyklostezkách kde je velký prozoz, ne o konkrétní trase. ozastavuju se nad tím že když vidím projekt „cyklostezky“ tak se tam dočtu věci jako „bude sloužit i pro pěší, bruslaře, kočárky“. Výsledkem je že cyklista se tam cítí jako vetřelec protože musí pořád na někoho zvonit, lidi neuhnou a ještě jsou dotčeni že by měli uhnout. Ale to neni jejich chyba, to je chyba kdo to takhle debilně naplánuje!
A pak mně právě zaráží ten rozpor že já jako cyklista nemůžu jet po chodníku aniž bych byl označený za veřejného nepříyele, ale na druhou stranu se vesele plánují tzv. sdílené stezky kde to najednou jako zázrakem nevadí.
no, pokud to bereš takhle, tak ok, ale fakt je zbytečný nadávat lidem na cyklostezkách, když to vymyslel někdo jinej a neobtěžoval se alespoň vyvěsit pravidla použvání trasy… pokud je povolený souběžný pohyb různých typů uživatelů, tak prostě musejí být ohleduplní všichni – těžko by na každých 50 metrech mohl být stráčník, který by to rovnal do latě.
co se týká chodníků ve městě, je to dané zákonem, tudíž na chodníku fakt nemáš co dělat, by´t je to pro tebe bezpečnější než jízda po silnici. V kontrastru s víceúčelovými cyklostezkami je to paradox, ale vztekání nepomůže, v „demokacii“ je potřeba něco udělat – petice, dopisy poslancům – ale to pomůže jen v případě, že máš mediální podporu, jinak na to každej z vysoka… smutný, ale je to tak
No vida jak se shodnem:.) I když s těma pravidlama, normální slušný člověk pochopí že by neměl zabírat celou šířku cesty, že tam není sám. Na to pravidla nepomohou, to je v lidech.
Že po chodníku nesmím „ze zákona vím“, o to víc mně hlava nebere jaktože to někde nevadí:-)
normalny slusny clovek pochopi, ze by iste zakladne zasady pre pohyb po verejnych komunikaciach dodrzovat mal, je jedno ze nepisane… preco je tam vela nenormalnych neslusnych chodcov?
Protože pochopili, že na silnici by byli dávno po smrti… Oni tam na růžích nemají ustláno ani Ti slušní a ohleduplní a dokonce dodržující pravidla silničního provozu.
„..vyvěsit pravidla použvání trasy…“ kdyz si vezmes jak lidi (ne)dodrzujou pravidla silnicniho provozu, kde za to hrozi pokuty atd. tak si myslim ze naky pravidla na sdileny stezce ti budou na dve veci. lidi je proste budou ignorovat.
par zakladnych pravidiel by sa malo dodrzovat, aj ked nejsu nikde napisane a vyvesene…napr. chodi a jazdi sa vpravo, zbytocne sa nezavadzia a neprasi druhych… ale to je to, ze tolko ludi si povie ze „a preco by som to mal robit, sak to stejne nikto nevymaha…“
dodrzovat by se to samozrejme melo, ale kdyz se rozhlidnes kolem sebe tak realita je bohuzel jina:-( proto mi nazory, ze tabule s pravidly neco vyresi prijde trosku naivni..
ja netvrdim, ze tabula vyriesi, samozrejme ze nevyriesi, a jak poznam nasich pravidlotvorcov, akurat prida problemov novych. sam sa riadim na cyklostezke par nikde nenapisanymi pravidlami odkopirovanymi z cesty (jazdy sa vpravo, vlavo na nevyhnutny cas pri predbiehani, pesi idem tak aby som nezavadzal, na bicykli obieham chodcov s dostatocnym bocnym odstupom) a HLAVNE VLASTNYM ROZUMOM
s tema tabulema jsem narazel na xentara, s tebou souhlasim:-)
He, presne. V nedeľu som bol so synom na detskom ihrisku a vedľa tabule s „Prevádzkovým poriadkom“ fajčil nejaký tatínek. Možno keby si ten poriadok prečítal, možno by tú cigaretu zahasil. Alebo nie? Prečo vlastne fajčil na detskom ihrisku? Fakt sú ľudia tak jebnutí, že na to potrebujú tabuľu s nejakými predpismi, aby vedeli, čo sa má a čo nie? Aj tak si myslím, že keď niekto nerozumie predpisu/zákazu, prípadne nechápe prečo je zavedený, tak ho aj tak nedodržiava.
oni su debilne naplanovane v tom, ze planovaci ako keby nechceli videt a neratali s tym, ze ludia sa tam nebudu navzajom respektovat a nebudu dodrzovat nic, ani par najzakladnejsich pravidiel, projektant ako keby nepocital s tym ze chodci budu roztahani cez celu cestu, lebo sa im proste najlepsie chodi a vykecava ked idu vedla seba (proti takemu mysleniu ovsem nemam ziadny moralny problem s tym, pouzit na nich klakson alebo ine podobne prostriedky, nie ovsem nebezpecne oprasit), korculiari detto, psickari si PRAVE TAM budu chcet vencit svojich psov navolno a pod. ciastocne to ale chyba v bezohladnosti tych ludi je.
jazdenie po chodniku neznamena vzdy nebezpecne a bezohladne jazdenie, ale niektori tam take predvadzaju dnes a denne. kluckovat 30 na frekventovanom chodniku je prasarna, na ochranu pred ktorou mame potom paskvilnaty zakon ze nemozes ist po ziadnom chodniku, byt je prazdny a prehladny a ides ohladuplne. paskvil scasti odovodnitelny tym, ze niektori nemaju dost rozumu na to, aby sami vedeli, kde a ako na tych chodnikoch jazdit nemaju…
vidíš, jsme zase u jádra věci – nejde o asfalt nebo šřku cesty, ale o lidi a o pravidla.
Právě proto mě tak dráždí slovo cyklostezka, to je zcela oficiální podvod, záměrné lhaní, uvádění v omyl… :-)))
Chodníky… Jedu po silnici ve městě na kole – jak jinak, že? :-) Koukám před sebe na rozmlácený kanál a slyším jak mě dojíždí auto. Abych nemusel dělat myšku kolem kanálu před dojíždějícím autem a nechat se od něj přejet neb bylo velmi blízko ( zaregistroval jsem kanál i auto poměrně pozdě ) a v protisměru auta, vyhoupl jsem se s kolem na prázdný chodník. Houkačka, pane cyklisto, jak to, že jedete po chodníku, ať se to už nikdy neopakuje… Tak je přejíždím napříč a jezdím po veřejných trávnících, to nikomu ( a hlavně policajtům ) neva. :-)
najcastejsie ´cajtom vadis vtedy, ked ides BEZPECNE PO UPLNE PRAZDNOM A PREHLADNOM CHODNIKU. este som si nevsimol, ze by niekedy niekde zbuzerovali toho, co ide ako prasa po plnom frekventovanom chodniku…
Opravdu si myslíš, že by tenhle úsek měl přejet buldozer s finišérem jen proto, aby se tady mohli prohánět inlajnisti? Moje „nadřazenost“ bikera spočívá v tom, že chci, aby moje okolí zůstalo přírodní povahy tak dlouho, dokud to bude možné. Představa, že mým jménem a v mým zájmu se takovéto kousky divoký přírody budou masakrovat, mě děsí. Já to nechci. Co se povrchu týče, tak na tomhle úseku jsem kdysi jezdil na Favoritu. Já chápu, že na bruslích se všude jezdit nedá, v tom má horský kolo samozřejmě s přehledem navrch, a tudíš vzniká na asfaltových „cyklostezkách“ obrovská koncentrace inlajnistů jelikož nemají v podstatě kde jinde jezdit. Proč se ale mám já cítit jako vetřelec coby cyklista na cyklostezce? Jedu podle předpisů, včas brzdím, uhnu se i zastavím. Stejně to je špatně… Asi tak, jak píšeš níže… Na zimáku se bruslí proti směru hodinových ručiček pořád dokola a ač nechci, dodržuji to. Nejde o to, že by mě vyhodili, ale reakční doby většiny bruslařů jsou zoufale dlouhé. Myslím tedy i na jejich bezpečnost, protože oni si to neuvědomují. No a na asfaltu to je stejné jen s tím rozdílem, že na biku se hned uhneš nebo zabrzdíš. Aspoň v mém případě, protože bych si nedovolil kolem kolečkáče frčet 30 km/hod. Samozřejmě cvoků na obou stranách barikády je dost. Pokud singl na obrázku zůstane tak jak je, nikdy se podobné téma řešit nebude, protože šlapcům se uhnu nebo oni mě a spousta cyklistů se ráda podívá, jestli si úsměv nabiju nebo ne. A inlajnisti… :-)))
hele, takhle se nedá rozumně diskutovat – ty tu hájíš konkrétní trail, já mluvím obecně, takže ve skutečnosti nejsme v žádném rozporu.
Ta fotka je pěkná, trail vypadá lákavě, ale nevím, kde to je a co tam má vyrůst a proč, a jestli třeba kousek vedle není ještě lepš trail no lepší místo na asfaltku.
To s tím vetřelcem není otázka asfaltu, ale pravidel a jejich dodržování, tím, že bikeři budou agresivní se ale nic nevyřeší, spíš naopak. A to říkám s vědomím toho, že jsem sám na inlinisty občas hodně nepříjemnej právě proto, že nejsou schopní se ohlížet na okolí.
keby kusok vedla toho lepsie miesto na asfaltku aj nebolo, tak zrovna hentam by sa snad robit aj tak nemala, radsej nech tam vacsina ludi ma pristup len pesi, alebo na tescobikoch niekde inde, kde to prirodu tolko neposkodi, napr. na novoopravenu cestu na mieste sucasnej rozbitej lesnej cesty.
inlinisti, cyklisti, chodci…to je problem vo vzajomnej netolerancii. tie cesty by tu ich premavku zaroven aj fyzicky zniesli, ale netolerancia a bezohladnost casti ludi drasticky znizuje ich priepustnost
však jo, tenhle kousek cesty je fakt pěkněj. taky (a zase se opakuju) neříkám, že se zrovna tma má asfaltovat…
ideální stav je opravdu několik rychlsotních cyklostezek napříč republikou, klidně na způsob dálnic pro dálkovej cykloturismus, k tomu možnost využívat stávající asfaltky v lesích a chráněných oblastech/národních parcích plus příměstské kombinované trati s pevně stanovenými pravidly a třeba bike/trial parky v soukromých rukou.
Jj, četl jsem Tvé další příspěvky a souhlas. Já reagoval na Kolomba ve smyslu, že cyklostezka s veřejným osvětlením… To totiž právě přes tenhle singl bylo uvažováno. Plánovaná cyklostezka má právě oživit cestovní ruch mezi Potštejnem a Liticema. Proč ne, ale ne za každou cenu, to naštěstí chápe i starosta Potštejna a Záchlumí. Podobný singl vede i po druhém břehu. Je to supr kolečko, ale není pro každého, někdo nechce kameny, někdo nechce prudký stoupání, někdo se bojí skal a dávat do lesa zábradlí… :-(
S tím asfaltem máš pravdu, jistě jde o pravidla slušného chování. Na druhou stranu moje maminka odvozila v kočárku tři kluky mimo jiné po loukách, polních cestách i lesních. Nikdy se nezmínila, že by bylo dobrý na louku vylejt asfalt, jako podmínku rekreace v přírodě. Někdy mě to připadá, že přírodu ano, ale nesmí… a milion podmínek – hlavně se neušpinit, ale byl jsem v divočině :-(
Chci tím prostě naznačit, že asfalt rozhodně není samospasitelný, leckde spíše velmi zkomplikuje situaci…
tak to gratuluju k rozumným starostům. Zkusím ukecat manželku, aby nás tma autem někdy vzala, abych si tu trasu projel, fakt se mi líbí. I když proti zábradlí u skal zrovna nic nemám – adrenalin je hezká věc, ale zdraví mám jen jedno :-) statně zábradlí a schůdky jsou léta eltoucí součástí turistických stezek a nikdo to jako likvidaci přírody nebere.
Ta druhá část už zase zavání demagogií… neříkej mi, že kdyby k oblíbený louce tvojí mamky vedla zpevněná neprašná cesta, tak by schválně jela tím větším tankodromem :) Takže pokud vede do dolánek rovná příjemná cesta, tak je jasný, že dítě vezmu po ní, kdybych to totiž vzal druhym směrem k neláči po levym břehu vltavy, kde neni asfalt, tak by to stejně nějakýmu bikerovi vadilo – jezdí i tam :-D
To, že skály nemají zábradlí je adrenalin? A když někdo namítne, že dříve taky nebyl všude asfalt, tak je demagog?
demagogie je to, co předvádíš ty, a řekl bych, že si toho seš docela dobře vědom. Nebo vážně chceš, abych ti vysvětloval, jak jsem to myslel?
Ty mi povídej něco o demagogii:-) Copak polní nebo lesní cesta znamená automaticky tankodrom? Zpevněná neprašná cesta nemusí být jedině z asfaltu, lze ji postavit i z přírodních materiálů.
Nenene, už i v mým nejoblíbenějším kraji dětství se chystá tahle zrůdnost. :-( Místní označení místa, Bezpráví (a moje milovaný údolí Klopoty), zní ve spojení s asfaltizací jako špatná ironie. :-(
Jela jsem se na tu cyklostezku podívat přímo do Letohradu. Co mě ale opravdu znechutilo, byla spousta přejetých zvířat, hlavně žab, zadupaných do hladkého asfaltu. Jedna čerstvě přejetá (co je na fotce na ukázku) byla hned u informační tabule s obrázky, jaká zvířátka můžeme v tomto území potkat :-(
obrázek se mi nenahrál, tak ještě jednou.
Úplně to nesouvisí, ale je to zajímavý postřeh na téma spuštěná mašinérie. Asi se tomu jen velmi těžko vzdoruje :-(
Dotaz č.: 1126 [vloženo 16.7.2007] výstavba nové cesty Obracím se na Vás jako řadový myslivec. V současnosti v mém rodišti probíhají komplexní pozemkové úpravy. Jsou ve stádiu, kdy je schválen plán společných zařízení a připravuje se návrh.V rámci pozemkových úprav chce Pozemkový úřad vybudovat novou cestu se živičným povrchem přímo středem lokality s vysokou koncentrací srnčí zvěře. Ke shromažďování zvěře zde dochází především v období nouze a to především v období od listopadu do konce března. Zvěř se zde ráda zdržuje, protože vlivem konfigurace terénu zde nachází příznivé podmínky, klid a přehled. Lokalitu tvoří mírná úžlabina. Nejsou výjimkou roky kdy je možné v popsaném území napočítat i 100 kusů srnčí zvěře. Zvěř se zde zdržuje i v době vegetace, klade zde mláďata a ve zvýšené míře přechází. Tuto skutečnost nemohu jinak doložit než prohlášením mysliveckého hospodáře, předsedy mysliveckého sdružení a dalšími členy mysliveckého sdružení. Naše rodina je vlastníkem pozemků, přes které tato cesta má vést. Protože mi jako myslivci osud zvěře není lhostejný od samého počátku proti této cestě protestuji. Pozemkový úřad na naše nesouhlasné stanovisko nechce brát zřetel. Žádná cesta v těchto místech nikdy nebyla. Byla zde pouze svodnice, která z daného území odváděla vodu. Svodnice v dobách socialistického zemědělství zanikla. Všechny okolní pozemky dle situace mapy pozemkového katastru jsou přístupné ze stávající polní cesty a tento úsek tedy ke zpřístupnění pozemku nebytně nutný není. Pokud dojde v rámci pozemkových úprav k propojení cestní sítě vznikne spojením i s se silnicí III. Třídy okruh. Tento okruh bude bezvadnou příležitostí pro příznivce jízdy na čemkoliv. Vznikne tak ideální dvoukilometrová rovinka polní cesty, na které jsou tito uživatelé prakticky nepostižitelní. Lze při odporu proti realizaci této cesty se odvolávat na zákon č.449/2001 Sb. o myslivosti § 8–9. Lze toto ustanovení pro daný nějak případ použít?
Odpověď: Povinnost uvedená v § 8 zákona o myslivosti dopadá na každého, tedy i na orgány rozhodující v řízení podle předpisů o územním plánování a stavebním řádu, na pozemkové úřady v řízeních o schvalování pozemkových úprav i na orgány státní správy myslivosti, které se k investičním záměrům v těchto řízeních vyjadřují z hlediska zájmů myslivosti. Z tisku jsou známy i případy naprosto zbytečně stavěných některých společných zařízení v rámci pozemkových úprav. V řízení o nich by měl být držitel honitby vystupovat jako účastník řízení. Nesouhlas vlastníků pozemků může být za podmínek stanovených v předpisech o pozemkových úpravách v řízeních o nich pozemkovým úřadem překonán. Jinak jako proti každému správními rozhodnutí se lze bránit odvoláním k MZE – Ústřednímu pozemkovému úřadu. Jeho rozhodnutí lze napadnout žalobou u soudu popřípadě přezkoumáním mimo odvolací řízení ministrem zemědělství. Vladimír Čechura
Tohle je opravdu typická cyklostezka: V technickém popisu stavby je uvedeno, že návrh konstrukce vozovky cyklostezky vychází z její víceúčelové funkce a z požadavku na možnost občasného pojíždění vozidly údržby a pro zajištění přístupu na pozemky. Připomínáme a v PD požadujeme zdůraznit, že parametry vozovky musí umožňovat vjezd vozidel správce toku s respektováním zatížení vůči občasnému pojezdu těžkou mechanizací (Tatra, UDS) pro účely údržby toku.
Mám maximálně rád jízdu v lesním terénu, ale letos jsem rád, že místní lesy kříží i asfalt. V zimě a bahně mě zas tak moc nebaví jezdit. Když to vezmu z pohledu mého táty, který na kole i v šedesáti jezdí 4 x týdně, tak jsem také rád, že v místních hvozdech jsou i asfaltové stezky. Oči už mu neslouží jak za mlada a do terénu se neodváží. Jezdí po asfaltu a v lese.
PS: doufám, že mě teď nevyloučí z čemby:)