Jak snížit účinnost brzd - opravdu :)

67 nepřečtených
  • Zuzkaa

    Tak jo, snad mi někdo poradí. Po osmi letech jsem si koupila nové kolo (tedy bazarové). Vysněný rám, jsem nadšená, ale… ty brzdy. Mám tam čtyřpístky Magura 5 a kotouče 20cm. Takže jsem se hned při druhé jízdě pěkně rozštípala. Brzdy jsou na mě strašně citlivé. Je tam strašně krátký moment, kdy člověk přivře brzdy a už stojí na fleku. Doplním, že mám 60 kilo.

    Takže otázka zní. Je možné nějak „prodloužit“ moment přivírání brzd? Nevím, jestli se mi to daří popsat. Prostě aby brzdy zabíraly víc postupně. Případně co změnit? Na dvoupístky? Menší kotouče? Kterou cestou se vydat abych se nezabila?

    Díky

    0 0
    • Kouba_2005  

      Nejlevnější bude asi začít menšími kotouči, než hned měnit komplet brzdy.

      Jestli je to nové, tak by se tu určitě našel někdo, kdo by rád komplet brzdy i s kotouči koupil, a ty koupíš zas komplet, třeba nějaký záskladní Deore či SLX a ještě ti peníze zbydou :-)

      4 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      7 1
    • Georrge  

      Menší kotouče a slabší brzdy, myslím že v tématu „vyměním, levně prodám atd.“ se ti povede obojí s někým vyměnit.

      0 0
    • virtualcop  

      Taky by to asi chtělo vědět, co to máš za kolo (pro jaké určení tratí) a co s tím reálně jezdíš – pokud jsou tam ty Magury čtyřpístky v základu s 200mm kotoučema, je asi předpoklad, že to má jezdit slušnej terén, z velkých kopců a že tam pak takovéhle brzdy smysl celkem dávaj. Pokud si tyhle brzdy někdo dal na XC kolo (třeba proto, že neměl 60kg ale dvojnásobek) a jezdíš s tím po cyklostezkách, může to pro tebe, tvojí váhu a způsob ježdění být skutečně overkill.

      Nicméně rada naučit se brzdit není od věci – 99% všech současných hydraulik (včetně těch Magur) má vcelku dostatečnou možnost dávkování, aby lehkého jezdce i v mírném kopečku/terénu jen zpomalil (pokd to tak chce), ne zaflekoval na místě.

      Prostě naučit se na tu páku šahat jemně, ne to zmáčkout hned naplno – protože při účinnosti současných hydraulik (těch, které jsou doporučovány a ověřeny, že opravdu brzdit umí), tak se prakticky vždy dostaneš do situace, že když na to hrábneš naplno, tak kola stojí okamžitě (s tvojí váhou určitě).

      Samozřejmě se dají zmenšit kotouče a koupit brzdy, které nějak moc extra nebrzdí, ale ony pak nebrzdí, i když to někdy opravdu potřebuješ. A to nechceš :)

      3 0
      • Kouba_2005  

        Čtyřpístky s 200mm kotouči bych tipoval spíš na elektrokolo než že by si paní koupila nějakou sjezdovou mašinu, když jí brzdný účinek děsí.

        2 0
        • virtualcop  

          Čert ví, co si paní koupila a kde a jak s tím jezdí, když to sama zatím nenapsala – možný je všechno :)

          1 0
    • yetti  

      Nauč se brzdit jedním prstem. Na výkoné brzdy víc prstů netřeba ani při krizovém brždění. Pokud ani to nezabere, tak vyměnit kotouče za menší

      Jinak i můj pětiletý synek se tehdy naučil na 20" kole s hydraulickýma kotoučovkama dávkovat brzdnou sílu tak, aby se mu kola neblokovaly ani na kluzkém povrchu.

      2 0
    • KoudakT  

      Brzdi jedním prstem a nervi za to. Za dva týdny nebudeš mít problém.

      3 0
    • tigermoth  

      No a kdyby náhodou byla vůle se těch pětek zbavit do dobrých rukou, tak tigermoth rád toto břemeno na svá řídítka převezme :D

      2 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      3 3
    • BSA  

      Začít kotoučema, ale zjisti si jaké tam máš úchyty a jaké kotouče/redukce tam půjdou dát.

      0 0
    • -b-n-x-  

      Rozhodně se nezbavovat dobrých brzd.

      Trochu opatrně pojezdi, za pár vyjížděk budeš zvyklá.

      2 0
    • drood  

      Udělat opak toho, co dělají všichni ostatní. Tedy zavzdušnit…:D

      2 1
    • novas752  

      Pro začátek bych dal menší kotouče. 180/180 by mělo bez problému stačit a bude to i lehčí.

      0 0
      • Alojs01  

        S 60 kilama v klidu 160 :-)

        4 1
        • novas752  

          No furt nevíme co je to za kolo, ale na nějaké xc/lehký trail v zafu může být. Na lehké xc i vepředu.

          0 0
    • Jason Voorhees  

      Zlatý mechaniky. Čím víc mačkám, tím víc brzdim :-).

      0 4
      • virtualcop  

        Tak takhle fungujou i dobrý hydrauliky, jen se ten začátek „mačkání“ nesmí přehnat a tu „hranu“, kde to začne zabírat se prostě naučit jedním, dvěma prsty, ne to rovnou zmáčknout jak lis na česnek v kuchyni… :).

        6 0
    • konarider1  

      Olej na kotouče!

      2 2
      • -b-n-x-  

        Do desticek :-)

        2 1
        • virtualcop  

          Vím, že to tady bude považovat spousta lidí za dobrej joke, ale chtělo by si to uvědomit, že někteří tazatelé s podobnými znalostmi a zkušenostmi jsou po přečtení schopni tam ten olej nastříkat nebo kápnout, než si zjistí důsledek…:)

          Takže bych byl v podobných vláknech s podobnými dotazy vcelku opatrný s takovejma hláškama, které většinu sice pobaví, u někoho však mohou vést k následné nucené výměně destiček a kotoučů… :)

          8 0
          • Kouba_2005  

            Přesně tohle udělal kamarád dceři na kole, protože mu to chytří kolegové v práci poradili jako zaručenej lék na skřípání. On, truhlář, to prolil WDčkem. Pomohlo to, brzdy neskřípaly. Sice nebrzdily, ale zato krásně voněly :-)

            1 0
            • Kos_CZ  

              Proto je třeba používat buď olej do aromalampy, nebo použitý z friťáku – podle toho, jakou vůni tazatel preferuje…

              0 1
            • BSA  

              To je jak ta story, když nám kolega elektrikář dal jakousi záslepku do rozvaděče a já dalšímu kolegovi řekl, že to je fleška. Než jsem se nadál, rval to do počítače a vyskočila jiskřička. Naštěstí po restartu usb dál fungovalo. Jo, nikdy nevěř, že lidi nejsou pitomý.

              2 0
              • Kouba_2005  

                Tak on zrovna není pitomej. Říkal, že mu to přislo divný hned, jak to tam nacákal :-D

                0 0
                • BSA  

                  kolega je inženýr no :-D

                  0 0
                  • HadVoe  

                    pred lety jsem poslal poptavku kamosovi do it firmy na znackovy POE kabelovou redukci RJ45–230V. a on to pak rozeslal na vsechny distributory v CR. proklinal me roky, neb vsichni najednou videli, jakehi maj IT profika za partnera :)

                    0 0
            • -b-n-x-  

              Není nad gt85. Já tím kdysi stříkal řetěz, a jednou se nějaká slečna ptala, zdali používám na kole kokosovy parfem :-)

              1 0
          • -b-n-x-  

            Ale to je pravda. Hned po odeslání jsem si to taky uvědomil.

            Takže k tazatelce: prosím, to s tím olejem. Nedělej to!

            0 0
    • Poldy  

      Na brzdnej páčke je imbusový šrób, ktorý slúži práve na uvoľnovanie a priťahovanie sily páčky

      0 2
      • novas752  

        Nesmysl.

        Tohle je šroub na nastavení vzďálenosti páky od řídítek. Sílu to nijak nemění, přepákování na páce zůstává stejné.

        5 0
        • Poldy  

          mal som opačný problém, že páčku som musel moc stláčať a toto mi pomohlo

          0 2
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            2 0
      • Markony  

        No nevím takové Hlášky typu dej tam olej a tak. Znali se pobaví a neznali to provedou a může být problém.

        0 0
        • Kouba_2005  

          A reaguješ na nastavení vzdálenosti páky od řídítek :-) Inu jak píšeš … znalí se pobaví :-D

          0 0
    • novas752  

      Jinak jedna tématická. Modří vědí. :-)

      6 0
    • Zuzkaa  

      Koukám, že se tu pěkně rozjela diskuze :D

      Tak abych doplnila info. Jezdila jsem dřív trailovýho Treka s dvoupístkovýma Shimanama, kotouč vepředu 18, vzadu 16. Po nemoci mám problémy s otoky rukou, tak potřebuju větší odpružení, aby to ruce daly. Pořídila jsem Brosona od Santy. To kolo jsem měla vyzkoušený od kámoše a jezdí se mi na něm super. Jezdím ráda technický kamenitý traily (Trutnov, Rychlebky, Kopřivná, …)

      Troufnu si říct, že za ty roky co jezdím, tak už trochu brzdit umím. A ano, brzdím jezdím prstem.

      Dám tomu ještě nějaký čas, jestli si nezvyknu, ale chci vědět, kterým směrem se vydat, když se neskamarádíme. Zatím mi z toho nejrozumnější vychází zkusit zmenšit kotouče.

      Druhá věc, kterou řeším je, jestli mají Magura něco jako mají Shimana free stroke. Brzdy mi zabírají až celkem pozdě, takže si nemůžu brzdové páčky dát dost blízko k řidítku jak bych potřebovala, aniž bych si pak bržděním nedrtila zbytek prstů.

      0 0
      • DaD  

        Zvykneš si na ně. A až to uděláš, tak slabší brzdy chtít nebudeš. Klasika.. :)

        5 0
      • -b-n-x-  

        Bronson! ❤

        Tak to určitě neměň. To si zvykneš.

        A kdyby byl pořád problém tak ty menší kotouče. Ale nemyslím si že by to bylo potřeba.

        A jinak, moji ženě se stala podobná příhoda, po té co jsem ji OPRAVIL brzdy :-)

        0 0
        • Esi  

          A přitom stačí vyměnit brzdy za Sram Level a je vyřešeno :-) tenhle odpad snad nebrzdí ani za ideálních podmínek

          1 0
      • mr.antik  

        180mm kotouče, uplně napohodu, dozadu klidně i 160 ale na spoustě rámů tohodle určení už to ani nejde.

        Poloha páček (pokud brzdíš ukazovačkem) je o zvyku, tak by brzdím skoro na gripu. Brzdí se za konec páky takže moc nerozumum tomu „drtit“ zbytek prstů.

        https://mtbrzdy.cz/…2-finger.jpg

        jedině že bys tam měla dlouhou „dvouprstou“ páčku ale to mě na tohle kolo úplně nesedí, to se dává na cestovní ebiky pro německé důchodce

        0 0
        • -b-n-x-  

          No, mě to u toho popisu ještě i napadlo, jestli by třeba nešlo lépe seřídit polohu páček.

          Třeba to teď nemá moc dobře.

          0 0
          • mr.antik  

            jo to me nenapadlo, jakože už nejde posunout ruka ven z gripu – tak samozřejmě posunout brzdu ke středu

            0 0
      • virtualcop  

        Viz tenhle příspěvek od novase – https://www.bike-forum.cz/…brzd-opravdu#…

        Měla bys tam mít inbus právě na štelování vzdálenosti páky od řídítka. Takže naštelovat vzdálenost páky by neměl být problém. Pokud by i tak páka zabírala až příliš u řídítka, tak samozřejmě brzdy odvzdušnit/doplnit. A nejprve samozřejmě zkontrolovat destičky, zda tam maj vůbec dostatek masa. Mechanik, co to umí, ti tuhle brzdu dokáže nastavit přesně tak, jak potřebuješ.

        0 1
      • benobiker  

        Můžeš to jednoduše „očůrat“ tím, že máčkneš páčku jednou nebo dvakrát až ke gripu s vyndaným kolem (kotouč není ve třmenu), pístky ti víc ze třmenu povyjedou, poté bude krok páky kratší, můžeš ji dát víc ke gripu, aniž by jsi si mačkala prsty. Negativum samozřejmě je, že desky budou blízko kotouči, takže při nestejnoměřně vyjetých pístkách a trochu křivém kotouči budeš cinkat… Takhle si s tím můžeš hrát, když pístky povyjedou moc a krok páky bude až příliš krátký, zase pístky zamáčkneš o trochu dovnitř a sladíš si je všecky na stejnou uroveň / krok… Hlavně opatrně, ať ti ze třmenu nevypadnou ;-)

        Ohledně snižování výkonu brzd, já jsem toho názoru, že výkonu není nikdy dost, hehee:-D Jen je třeba dobré dávkovatelnosti.:-) Být tebou, jdu cestou menších kotoučů, snížíš tím trochu brzdnej výkon, hmotnost a i házení samotných kotoučů… Pak na brzdném projevu nejvíc závisí když nechceš měnit celé brzdy, tak zkoušej jiné desky… Některé jsou kousavější, některé jsou lépe dávkovatelné, ale to už je na trochu větší elaborování.:-)

        2 0
    • Zuzkaa  

      Díky všem za rady. Začnu odvzdušněním a pak se uvidí, nějaké tipy jsem nasbírala.

      0 1
    • Edwin  

      Zuzko, najdi si chlapce a trénuj cit stisku dlaně.

      0 5
      • Slavik  

        Dlaň nemá stisk, to spíše prsty. :-)

        Taky jde o to, jakého chlapce. By se hodil spíše mechouš, než fousatej hippie, kterej na práci nešáhne…

        0 0
        • Esi  

          U normálních brzd když das na páku jeden prst a stisknes na maximum tak letiš, pokud to u nějaký hydraulických brzd tak není tak stojí za …

          0 0
      • BSA  

        Jsem si vzpomněl, že zde vůbec nezaznělo… aby bylo možné správně posoudit dotaz, bylo by vhodné hodit foto v bikinách vedle kola. Taková zásadní věc! Fórum upadá. :-)

        16 1
    • oddie  

      No, 200mm kotouče a čtyřpístky na 60kg slečnu je poněkud overkill…

      0 3
      • -b-n-x-  

        A proč jako? To každý musí mít brzdovy výkon podle sebe a nemůže mít větší?

        Podle mě nesmysl.

        1 0
        • oddie  

          Protože úplně přesně kvůli tomu, že ho má větší, založila tohle vlákno, že…

          2 1
          • virtualcop  

            To je sice pravda, ale pak jsem psala kolo a způsob ježdění, kde i tyhle brzdy dávají smysl a to i pro 60kg ženskou. Že jsou to Magury, kde (podle mého vnímání) není ta hrana začátku doteku destiček/brždění tak úplně ideálně čitelná, respektive se s tím musí naučit brzdit jedním dvěma prsty, asi není problém trochu předimenzovaných brzd, ale spíš toho uživatele, že byl pravděpodobně zvyklý na něco výrazně méně účinného a chová se teď stejným způsobem i k hodně slušným brzdám (i na lehké přibrždění na to moc hrabe pravděpodobně všemi prsty).

            Jezdí Bronsona (kolo se 160/150mm zdvihy, čistě na trail) a jezdí prý ráda technické, kamenité traily.

            Na tomhle kole a tratích bych opravdu 160mm kotouče a brzdy typu SRAM Level nedával, jen proto, že se zatím nenaučila brzdit :)

            Zatím mi stále připadá nejrozumnější a nejsmysluplnější ta původní rada od většiny lidí – prostě se naučit brzdit a zvyknout si, než vyrábět nějakej nesmyslnej „downgrade“, se kterým bude mít následně větší problém a může si někde rozbít ústa, kvůli opačnýmu problému (že jí to pak někde opravdu na limitu brzdit úplně podle představ nebude…)

            4 0
          • gerrard  

            :) Brzdy co poradne brzdi je neco co chces ne? To je jejich zakladni funkce.

            1 0
            • Breakpain  

              To je zlatý grál ;-)

              1. brzdí
              2. jsou konzistentní
              3. ideálně seženeš ND
              0 0
          • -b-n-x-  

            No, kdyby to bylo na nějaké kolo s nižšími zdvihy a kdyby jezdila klasické české xc – tak ok.

            Nicméně, já se ozval spíše kvůli tomu že by ta poucka „jezdec hmotnost, dle toho brzdy“, mohla být myšlena nějak obecně. A proti tomu jsem tedy dost zásadně.

            V minulosti jsem zde třeba taky četl vlákno, kde se dotyčný podivoval nad tím, že stále neexistují (nebo aspoň on nezaznamenal) brzdy, které by měly opravdu dostatečný brzdný výkon. Tuším že něco jako postavit na přední jedním prstem v rychlosti 50kmh :-)

            No a já teda situaci vnímám tak, že brzdoveho výkonu není nikdy dost. Stejně jako u auta motorového výkonu.

            Druhá věc je samozřejmě dávkování a přenos výkonu na podklad.

            1 0
        • novas752  

          Protože je to naprd. MT7 jsou silné jako kráva k tomu 200mm kotouče. Pro 90kg chlapa co tomu dá za uši paráda. Pro 60kg ženu co tomu dá za uši daleko méně je to naprd. V pomalejší technice to škube, když zabrzdíš v nějakym většim zatížení tak tě ta brzda prostě přetlačí a jdeš přes.

          Sam mám 75kg, o něco slabší 4pístkový XT a kofouče 200/180. A nikdy jsem neměl s nedostatkem výkonu sebemenší problém, ani na ultra dlouhých sjezdech (např. 1800m výškových na jeden zátah v bikeparku Pila), ani v ultra prudkých sjezdech. Takže pokud to jde vůbec bych se s MT7 nebál 180/180.

          0 1
          • virtualcop  

            Má tam prý MT5 (což takový klády úplně nejsou oproti MT7 – výkonem myslím podobný co čtyřpísty od Deore vejš). MT5 maj celkem malej přechod hrany nebrzdím/brzdím a pokud má podobné problémy s tím, že v technice jí tohle právě dělá problém, bude to s její váhou možná problém i na 180mm kotoučích (i když je to v tomhle případě asi jedinej rozumnej „downgrade“).

            Pak jedině třeba ty Shimana se Servo Wave – je tam menší linearita při nástupu a na počátku jsou (dle mého) lépe dávkovatelné. Někdo tvrdí, že Shimano jsou on/off brzdy, já ten názor nemám (ale je faktem že mám a měl jsem s kolem v podstatě vždy 100kg +).

            0 0
            • goofy  

              Možná, že to pro někoho on/off brzdy jsou, ale vždy cítíš, kdy se desky dotknou kotouče. To je u Magury trochu nečitelné mi přijde. Pak mi až tak nesedla páka, co jsem pár kousků zkoušel. Jinak všechno už jsou to hodně silné brzdy. Si pamatuji jak jsem kdysi začínal se Sainty v Saalbachu ve sračkách.. V jedné kořenovce jsem se krapet lekl, šáhl po páce, a hned jsem ležel na zemi. Od té doby vím, že s prstíkem je třeba zacházet velmi jemně… :-D

              0 0
          • Mr.Duck  

            Já vím že jezdím asi něco jinýho než zakladatelka, ale přijde mi že s mýma 65kg ty XT i Saint občas dostanu na hranici když je dobrý grip na skále. Nepřijde mi, že MT5 jsou znatelně silnější na těch pár jízdách co jsem na nich odjel.

            Zastávám názor, že moc silná brzda neexistuje. Vždy se dá na páce použít méně síly, ušetřit energii i bolest rukou v dlouhém sjezdu. Ovládání je o zvyku, je to jak když sedneš do auta co má úplně jiný chod spojky, chvíli je těžký najít tu hranu a pak si zvykneš. Za to na příliš slabou brzdu se zvyká asi jako na spojku co prokluzuje :)

            Postavil jsem kola holkám v podobný I nižší váhový kategorii, na saint nebo M8120 a 203 kotoučích a tím, že před tím moc nejezdily a nebyly zvyklé na slabé brzdy, žádný problém s „příliš silnou“ brzdou neznají.

            6 1
          • -b-n-x-  

            No, nedokážu ti asi tak úplně posoudit. Ale přijde mi, že to co řešíš není ani tak o výkonu, ale o plynulosti chodu a ovladatelnosti.

            V čem je špatně, že místo, aby mačkala páku sikou 2N, bude ji mačkat silou 1N? A dostane přitom stejný brzdící výkon. Podle mě je tohle jenom o zvyku a případném získání citu.

            2 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.