Čaute… Jaké brzdy by jste doporučili do 3500,– (i s kotoučema) na lehčí freeride/downhill… Rozmýšlím se nad Avid Elixir 3 nebo Deore BR-M595… Popřípadě poraďte jiné… Dík za názory…
Čaute… Jaké brzdy by jste doporučili do 3500,– (i s kotoučema) na lehčí freeride/downhill… Rozmýšlím se nad Avid Elixir 3 nebo Deore BR-M595… Popřípadě poraďte jiné… Dík za názory…
tam nejsou kotouče …
Na kotouče se neptal, ptal se na brzdy :) já vím, tak ale kotouče nejsou zas až tak drahá položka ne?
Ajo, jako bych nic neřekl, na kotouče se ptal :)
přečti si co psal :)
To máš minimálně 600 … a to kdo ví co ještě a máš to už přes 4k :)
Jo, už jsem si všiml :) nechte mě popravit.
Neboj, dostaneš jí přímo mezi oči :)
No, ale když mě popravíte, bude to mít MrTommy lehký, budou k dispozici prakticky nový XT :)
Na netbike je maji o neco levnejsi
mám 595-ky takže poradím ti 595-ky
taky se přidám
jj…Deorka, SLXka…nebo Třeba Avid Elixir 5…
Nejvíce by mi vyhovovaly ty Avidy… Mám nába na 6 děr… A dodávají k brzdám právě tyhle kotouče…
Radím Elixir 5, brzdí stejně jako Elixir R.
eRka jsem nejel, ale když jsem kupoval brzdy hnoj říkal to samí :-) takže elixir 5 jedinej rozdíl je to kurvítko na nastavování vzdálenosti páky od řidítek
Jsem tím kurvítkem nastavil vzdálenost jednou a víc o něm nevím
To nastavení mají i 5, ale myslím že se nastavují imbusem, Rka mají kolečko.
Pak je ještě drobný rozdíl ve třmenu – u R lze hýbat – natáčet brzdovou hadici, 5 ji mají napevno.
Elxir 5 i s kotoučema vycházejí tež nějak tak.
O těch jsem uvažoval taky… Mám je taky vyzkoušené a vážně nebrzdí vůbec špatně… Nevíte, jaký je mezi Elixir 3 a 5 rozdíl?
v nějakých kurvítkách asi a možná třmen ale to nevím raději ale určitě 5ky než 3ky.
když už investuješ do brzd, tak ať to stojí za to, takže když už avidy, tak 5 a ne 3 :)
stejně zajímavé jak se shimano, takový gigant, drží minerálního oleje a kónusů…
Co se ti nezda na mineralnim oleji? Me to prijde prave vyrazne lepsi nez brzdovka.
souhlas…olej nežere vodu.
Deora mám již 6 let, brzdí pořád stejně, ještě jsem na ně(kromě výměny desek) nesáhnul.
To samé u J7, krom toho, že je mám 4,5 roku :)
Protože to funguje ;)
obojí je lepší (za určitých podmínek)
Vem určitě ty avid elixir 5 na to kolik stojí je brzdný účinek skvělý!!!!
:-)
Asi to teda vypadá na ty Elixiry 5…
na fiakrech se používají špalky z topolového dřeva…
Hodně záleží,jaký preferuješ brzdný účinek.Avidy mají rychlejší nástup,podle mě jsou hodně jedovaté.A proti Sh.horší servis.Shimano má plynulejší nástup brzdného účinku,mě vyhovují a lepší servis,stačí ti hadička a minerální olej a odvzdušníš si je sám.U Avidu musíš mít sadu na odvzdušnění.Já bych bral SH.595 nebo ty SLX.
Ještě bych zmínil houbovitost a úzkou, ale přesto obrovskou páku Shimana. To mě od nich odradilo. A že horší servis? Nevím, nekupuji si brzdy kvůli servisování ale kvůli brzdění. Po sezóně odvzdušnit, nahodit desky a tramtadá dál :)
Si fandis, ale takhle bezproblemove vetsina brzd nefunguje.
právě proto si musí vybrat tu menšinu, která funguje bezproblémově ;-)
Elixír 5tky
+1
+1
+1
Mám stejného dilena. Ty Avidy 3 mají proti 5 jiný třmen, organický desky vs. sintrovaný(u 5). Váhu bych neřešil, spíš mě zajímají reference a ty tu nikdo nepíše. Jiný třmen a jiný materiál desek může a určitě i bude znamenat právě rozdíl v brzdném účinku, takže babo raď…
Desky jsou až to poslední, co bych řešil, stejně je za chvíli sjedeš a dáš si tam takové, co ti budou vyhovovat.
Jj, souhlas.
Jen jmenuju ty rozdíly – jak mají psáno na webu. Žádnej srovnávací test jsem nikde nenašel, proto pořád váhám. No ale vzhledem k tomu, že se mi stejně nedaří najít ty 5 v černé nebo stříbrné, tak asi přeci jen vezmu ty 3…
Osobně jezdím Elixiry 5, na druhém kole Juicy 3. Elixiry brzdí o poznání lépe, za cenu jakou se prodávají mi to přijde jako ideální volba.
ber tyto –
http://www.kupkolo.cz/…IXIR-5-White
jen doporučuji nechat trochu zkátit hadice, ať to pak neřešíš dodatečně jako já :D
souhlas oproti SH 595 celkove lepsi provedeni… 595 mi naomak prijde jako shitka… brzdit to brzdi..ale ta paka a ten stelovaci cudl a vubec cely mi to prijde trochu jak na detsky kolo
myslím, že obyčejné Torpédo by to zvládlo taky…
a nebo V2
ja radim http://www.mojekolo.cz/…eore-bl-m595 sou stejny jako SLX 2009 . za zbytek penez bych koupil poradny kotouce, do predu vetsi !
Maj jinou páku i třmen…mě moc stejný nepřijdou :D
jo, mají stejnou hadici, trny a olivky. a to je asi tak všechno:-D
pokud si jeste nekoupil a mel bys zajem o levny Formuly Oro K18 s 200 kotoucema tak mi pisni na mail.
co tyto Shimana
Ahoj, hele tyhle raději ne…teď s nima mám čerstvou zkušenost z otvíračky na Špičáku, oproti DEORE a SLX mizerný výkon, na druhou stranu chod páky není moc houbovitý když se to srovná s ostatními modely od Shimana.
Nižší výkon je dle mého názoru daný jiným tvarem brzd. destiček(menší) a možná trochu i tvarem třmenu.
Jsem objednal tuhle přední Shimano, bude to moje první kotoučovka (dosud jsem úspěšně brzdil véčky), tak jsem na ní zvědavej, za tu cenu jsem fakt neodolal :)
brzda za cenu destiček? hmmm mno …
486 jsou v pohodě, na normalni jezdeni…
to nebylo myšleno s despektem, naopak ;-)
Az ji vyzkousis, tak se nejspis zas uspesne vratis k veckum :-) Mel sis radeji malo priplatit a koupit mechanicky Avid BB5 nebo 7, kde bys vyuzil paky od vecek. Brzdilo by to znatelne lip, nez tohle..
A tys ji zkousel? Pri pouziti solidnich desek, je to bezproblemove brzdici brzda. Ani s originalama to neni zadna tragedie.
Zkousel a nekoupil bych ji tedy ani za tenhle peniz. Mozna s jinyma deskama bude brzdit lip, ale za ty u nas da min. 3 kila a to uz ma tu BB7, ktera brzdi o hodne lip, nez tahle hydra. A to nemluvim o vyhodach stelovani tehle mechanik.
A to nemluvim o vyhodach stelovani tehle mechanik. – hydry sa nasteluju raz, jaka je vyhoda stelovania mechanik?
Za 800,– ma BB7 vcetne paky, bowdenu, lanka, koncovek ? Kde to shanis?
Rozhodoval jsem právě mezi 486 a BB5, někde tady na fóru se to řešilo a snad se došlo k závěru, že jsou pořád lepší low end hydrauliky než top mechaniky. V nejhoršim koupim 203 mm kotouč mno, a nějaké ty lepší destičky.
Jo a k véčkům se nevrátim, moje nová vidle na ně už nemá uchycení :)
že jsou pořád lepší low end hydrauliky než top mechaniky. – dnes uz urcite.
no lepsi jak v cem :) pokud si myslis, ze budes IN, tak tvrzeni, ze lepsi jakykoliv low end hydry nez mechaniky asi plati :-D, ale pokud chces lepsi brzdy, tak toto urcite neplati :)
Na nekolik kol jsem BB7 a BB5 instaloval + zajizdel a i levnejsi hydry a vim o cem mluvim. Ale neboj brzdit ti to bude ;-)
Měl jsem BB7 a brzdným výkonem převálcovaly levné hydry od shimana a tektra o 2 třídy. Třeba na dirt podle mě nej volba. Když se něco po, tak koupíš bovden a lanko a jedeš dál. A to nastavení destiček- není takový problém jednou za měsíc otočit kolečkem.
zabudate na jednu z hlavnych vyhod hydier – davkovatelnost za kazdych okolnosti ktora jaksi vyplyva z fyzizkalneho principu a je jak na V tak na mechanikach nedosiahnutelna.
(inak ak su hydry poriadne odvzdusnene a neni nejaky iny problem tak moc ani neverim tej okamzitej brzdnej sile co jaksi tiez vyplyva z fyziky a kupodivu to zatial vsetky testy co som kedy videl potvrdzuju :-) ). aby bolo jasne nebavime sa tu BB mechaniky kontra cinske no name hydry, tam je mozne vsetko:-) ale inak radit dnes niekomu kupovat mechaniky ktore vazia viac a stoja porovnatelne jak hydry je imho blbost.
Jezdil jsi ty BB7?
skusal som ich. okamzita brzdna sila sa zdala byt naozaj plne porovnatelna s hydrami ovsem za cenu jasne vyssej sily na pake ale pri dlhsom zjazde to teda nebolo nic uzasne. pomerne rychly fading a potom to brzdilo snad horsie jak V. mozno na ten dirt jak pises dajme tomu ale inak za mna jednoznacne nie.
a čo je príčinou toho fadingu? taví sa lanko alebo bowden?
keby sa pytal tele tak ok ale ze to neni jasne tebe neverim. takze pokus o vtip?
niekdo tu na tandeme tavil bowden. to lanko asi ne, no.
nižšie som to trochu rozviedol. normálne sa pýtam, mne to ešte nefadovalo. ked chceš môžeš odpovedat.
bych povedal ze je to kombinacia pouzitych materialov, toho jak je vyrieseny odvod tepla zo strmena resp. kotuca (co moze byt teoreticky uplne rovnake na hydrach aj mechanikach) a toho (a myslim ze v miere tkamer rozhodujucej) ze ked sa ti zohreje brzdovka tak sa to cez expanzku dorovna. co pri lanku jaksi nema co a kam expandovat a preto dojde k fadingu ovela skor. o taveni lanka alebo bowdenu docela pochybujem.
To zataveni lanka do bowdenu myslim popisoval romachain na tandemu.
Odvod tepla bude mozna lepsi na hydrach, ale pokud by se do te BB daly metalicky desky, tak na tom ve smeru utaveni bude lip jak hydra, nema se tak jaksi co rozpinat, narozdil od hydraulik.
co konkretne myslis utavenim? keby boli obe identicke tak tym ze sa prehreju na urcitu hranicu stracaju brzdny vykon, to je fyzikalny fakt. tym ze sa to pri hydrach v expanzke dorovna sa do istej miery zabezpeci to ze pri tej istej sile na pake dokazes vyvvynut rovnaky brzdny vykon (samozrejme to plati velmi zhruba, ten s prehriatim aj tak klesa ide len o princip.). keby tam expanzka nebola tak je fading velice rychlo. cim toto chces dosiahnut na mechanikach?
btw mal som jedny z prvych hydier sachs za strasne prachy ktore boli bez expanzky, brzdilo to pomaly horsie jak V prave kvoli tomu ze sa to hned prehrialo, napriek tomu som o navrate k V nikdy ani len neuvazoval z x inych dovodov.
Tim utavenim myslim dosazeni stavu, kdy je brzdova kapalina (olej) zahrata a roztazena tak, ze expanzka to uz nevykryje a zacne se zkracovat chod brzdy, v extremnim pripade koncici „zakousnutim“ brzdy.
ok, jasne, to je ten hranicny stav ale som presveceny o tom (a mala skusenost s mechanikami to potvrdzuje) ze z hydrami k nemu dojde podstatne neskor ako s mechanikami prave preto ze je to „medziobdobie“ kym to este expanzka stiha.
btw inak samozrejme radsej mechaniky jak V.
To roztazeni je extremni pripad, ktery jsem osobne nikdy nepotkal, ale teoreticky by nastat mohl. U tech mechanik proste nic takoveho, ani teoreticky nastat nemuze, to proste musi fungovat do te doby, nez zhori desky.
to hej, akurat ze od istej teploty (neviem presne jakej a zavisi od materialov ale dosiahne sa pomerne rychlo) ucinnost prudko klesa cize musis brutalne tlacit na paku (co ide tiez len po istu a na mechanike o dost nizsiu hranicu ako pri hydre, proste na pake taku silu ako na spojenej nadobe nevyvynies) aby si dosiahol ake take brzdenie kdezto pri hydre vdaka expanzke este brzdis v pohode jednym prstom. v principe to takto funguje, o detailoch by sa dalo bavit ale o to teraz nejde.
k tomu lanke – najprv sa zohrial bowden a az od neho potom od neho lanko tak ze sa natavilo? pri kolkych stupnoch sa meni skupenstvo ocele? jak potom asi vyzeral ten bowden aj zo svojimi plastovymi castami? neviem, tak jak je to popisovane sa mi to moc nezda.
Me se to nestalo, takze zprostredkovane, to co jsem tu cetl. Pochopil jsem to tak, ze se lanko zahralo tak, ze roztavilo plastovou trubicku v bowdenu. Po vychladnuti to udajne slo odtrhnout a fungovalo dale.
Jinak nechapui tvuj konfrontacni ton. Nikde jsem tu na kotouce nerekl krive slovo, nikde neobhajoval mechaniky ani hydrauliky. Kazde ma slove a sam jezdim ruzne brzdy, doma mame 3× BB7, 2× hydry shimano, 1× rafkove magury, 1× vecka a jak rikam, kazdy ma svoje plusy i minusy.
aha, tak to je nieco ine, to je v pohode mozne, ja som si pod pojmom „tavil sa bowden“ predstavoval cosi uplne ine :-)
ak si to pochopil nejak konfrontacne tak sorry, nebolo to vobec tak myslene.
aha. keď je problém len nejaké natiahnutie lanka vplyvom zmeny teploty, tak s tým žit dokážem. dík.
Na BB7 jsou metalické desky a že se lanko rozpíná(o tolik aby to mělo vliv) mi přijde jako kravina. Měl jsem je půl roku a nikdy jsem je neutavil.
Viz příspěvek od OP níže:
hmotnost soupravy ja/kolo/sedacka/vozik/deti odhaduji na 145kg. Letos jsem s tim daval dovolenou v Alpach a uplne v pohode – vzdy ubrzdil jednim prstem.
ok, som v klídku… 8o)
Žádný fading u BB7 jsem nikdy za 3 roky, co je vozim, nepozoroval ani při delších sjezdech. Zkušenost teda „jen“ z Krkonoš ;-)
To, že utavíš desky je jen tvůj problém, svědčí to o tom, že brzdíš nepřerušovaně a né o kvalitě brzd. Prostě když nejsou love na elixir a jim podobné, tak BB7
utavenie desek to imho nebude. desky sú rovnaké na bb7 jak na juicy a elixiroch. a deska samotná neni dost inteligentná na to, aby vedela že ju na kotúč tlačí mechanika alebo hydra.
takže buď pri brzdení bb7 vzniká väčšie teplo a to znamená že je tam väčšie trenie a teda bb7 brzdí viac jak porovnávaná hydra.
alebo sú na bb7 organiky a na hydre sintre- to by ale nevypovedalo o brzdách ale o deskách.
alebo je na mech. použitý kotúč ktorý sa horšie chladí- to zas nevypovedá o brzdách ale o kotúčoch.
zaujíma ma to, lebo teraz vozím bb7 na péráku a ten fading by som nerád zažil. to už by som radšej vytiahol z krabice elixíry a odblokoval si vlákna o problémoch s hydrami… ;o)
aha, dobre, to ze fading neni vec brzd ale toho ze brzdim spatne som nevedel, zas som o nieco mudrejsi a aspon viem co robim zle. najblizsie ked pojdem nejaky zjazd volakde v alplach s prevysenim tak 2–2.5km na 6–7 jazdy budem sa snazit brzdit prerusovane.
No a máš po problému. Příště se stačí zeptat.
ok, tak dik.
ja vozim BB7 na HT, muzu porovnat s Hayes Strocker Trail a XT co jsem mel/mam na druhem kole. Asi takhle, na hydraulikach je brzdeni o neco pohodlnejsi (staci jen tak minimalne posudlat a uz to trochu brzdi). Kdyz je ale potreba brzdit ostre, je to uplne to same, maximalni brzdny ucinek je bud stejny, nebo u obou typu presahuje prilnavost plastu, tj. nejde to rozlisit.
Na HT (s BB7) vozim starsi dite na sedacce a mladsi ve voziku, tj. hmotnost soupravy ja/kolo/sedacka/vozik/deti odhaduji na 145kg. Letos jsem s tim daval dovolenou v Alpach a uplne v pohode – vzdy ubrzdil jednim prstem.
Za me jednoznacne pokud nejsou penize na lepsi hydry tak BB7. A vubec bych se toho nebal, navic je to snadnejsi na servis a serizovani.
nesmysl…
Neni to spatna brzda, kdyz nejsi moc tezky, tak prakticky kazda brzda staci maximalnim vykonem, dulezitejsi je davkovatelnost a tam hydry jasne vedou.
Takže jsem to dal dohromady a bohužel to s 160 kotoučem Tektro moc nebrzdí, moje 11 let staré véčka brzdila imho lépe. Budu to řešit zřejmě 203 mm kotoučem :)
hehe když jsme ti tu radily ať koupíš BB7, tak ti mechaniky nebyly dost dobrý.
Ale já jsem nikdy netvrdil, že mechaniky (bb5) jsou špatný, určitě to jsou dobrý brzdy, byly hned na druhém místě v mém výběru. Prostě jsem se, na základě asi deseti vláken tady, a podle ceny těch hydraulik, rozhodl je koupit a vyzkoušet. Nakonec toho nelituju, s většim kotoučem, případně jinými destičkami by mi to mělo stačit.
njn, ale vstupní investice + větší kotouč+ nové desky+ 400kč = cca cena nových avid elixir 5
Pardon, tys koupil jen tu přední za 500kč, tak to ještě jde.
Jo, i s kotoučem, šroubama a poštou mě to stálo něco míň, než 650 Kč..
Na těch 486 se mi líbí dávkovatelnost a čitelný („houbovitý“) chod. Výkon ale nic moc – ale to se pořeší 203 kotoučem resp. destičkama.
Ono jestli je to čerstvě nasazený, tak tomu dej chvíli na zajetí ;) Já vždycky když měnim desky, tak můžu mačkat páky jak magor a nebrzdim, ale po chvíli se to chytne a brzdnej účinek je podstatně lepší. Neřikám, že to bude najednou 10× účinnější, ale rozdíl mezi nezajetou a zajetou deskou je sakra velkej.
Taky mě to pak napadlo – brzdy se potřebují rozchodit.)
zajet nové desky je chvilka, ale zajet nový kotouč trvá.
nebo si počkej ještě chvilku, modely od na 2012 vypadaji luxusně, pujdu asi do slx
Tak já už mám snad na ceste sh 595 :-) tak jsem zvědavý. Třeba je dám ještě k sobě :D neví někdo váhu 595? DOma to nemám kde přesně zvážit :(
Kup mamce na narozky/svátek digitální váhu do kuchyně. Taky jsem to tak udělal a využívám ji taky :)
Jojo,stejnej případ,potřeboval jsem něco povážit a tohle byla dobrá záminka jak koupit digitální váhu.:-)
naplněné odvzdušněné s deskama a adaptéry 160/160 bez kotouče váží 315 a 335g přední/zadní. můžu tu potom i hodit fotky, ted nemám čas. v praxi to znamená že jsou stejně těžké jako xt. slx jsou asi o 20g těžší na jednu brzdu.