• spešl

    Tak po vyřešení otázky ohledně brzd mám další oříšek na vyřešení…

    Nevím, která kola vybrat, zda zůstat u svých Mavic Crossmax SLR 09, nebo vyměnit za Specialized Roval Control EL popř. DT Swiss 240s + ZTR Olympic. Váha je plus mínus podobná, nejlépe je na tom asi DT. Která kola by jste upřednostnili a proč, popř. uvítám i přímé zkušenosti…

    Díky ;-)

    Anketa: Která kola byste vybrali?

    0 0
    • Hnoj  

      DT Swiss, ale dráty vybrat podle váhy jezdce…

      0 0
    • JakeF  

      Pokud už SLRka máš, tak mi nepřijde důvod za některý z těchhle měnit. Radši bych investoval jinde nebo ty peníze nechal na horší časy.

      0 0
      • kubad  

        jj taky přemýšlím co mu napsat a tohle asi sedí ideálně

        0 0
        • spešl  

          Njn, máte asi pravdu, ale SLR jsou tak trochu tuctovka, vždyť to znáš Davide… :-) Navíc bych to prodal a koupil šul nul, výměna by mne stála tak max 1tis. Takže zase tolik peněz by to nestálo. Prostě bych chtěl něco jiného než SLR, taky lehčího… Roval nebo DT? ;-)

          0 0
    • MlokCZ  

      Vzdát se slušných kol s UST ráfky za drbání se s páskou, to jsou mi nápady :-)

      0 0
      • spešl  

        No, zase tak hrozný to není ne?! ;-) Ta páska je v pohodě, neměl jsem s ní na předchozích ZTR žádný problém, navíc nejsem rozhodnutej, jestli budu stabilně jezdit UST… zase tolik výhod to pro mne nemá… váhově určitě ne, komfort dejme tomu, riziko defektu je diskutabilní…

        0 0
      • JakeF  

        Ále, do ZTR se jednou nalepí žlutá a pak o ní už nevíš :).

        0 0
        • jonti  

          Vis, odlepi se, poskrabe se kdyz to blbe nasazujes, posune se a mas strach, ze odkryje diry…

          0 0
          • JakeF  

            Ta nalepovací se může posunout? Já zatím sezonu bez problémů a pláště jsem na ní taky měnil.

            0 0
            • kubad  

              pokud je dobře nalepená tak drží a posunout se nemá kam :D

              0 0
              • spešl  

                Tak v diskuzi většina pro DT, v hlasování většina pro SLR… takže asi budu mít dvoje kola… :-)))

                0 0
                • JakeF  

                  DT budou lehčí, ale míň tuhý, ve výsledku bych řek, že pojedou celkem podobně…

                  0 0
                  • spešl  

                    Mám 69kg, takže tuhost pro mne asi nebude až takový problém… Beru rovnici – menší váha = lépe jedou… ;-) Nebo ne?

                    0 0
                    • JakeF  

                      Líp zrychlujou, hůř udržujou rychlost… Do kopců výhoda, na rovinky nevýhoda. A tuhost taky neudělá málo a ta je určitě ve prospěch SLR. Výhodou ZTR bude dostupnost náhradních dílů, když odděláš ráfek, tak není problém sehnat novej do příštího víkendu na další závod :).

                      Btw, tys tu řešil ty brzdy? Za kolik máš možnost ty XX?

                      0 0
                    • mxv  

                      takhle jednoducha ta rovnice rozhodne neni!

                      0 0
                      • spešl  

                        Vzhledem k mým dispozicím (váha 69kg) a stylu jízdy (frekvenční – ono to ani jinak s hubenýma nohama nějak nejde), rozhodně nevyhledávám trasy a závody typu 50-ka Český ráj, to opravdu není pro mne. Tudíž mi spíše vyhovují technické a kopcovité profily, kde spíše uplatním rychlejší akceleraci a lepší odvalování, než udržování dosažené rychlosti… Tudíž volím co nejlehčí váhu.

                        0 0
                        • JakeF  

                          SLRka budou ale zase do záběru tužší, takže ve výsledku pojedou nejspíš hodně podobně. Navíc u těch ZTR máš kulatý dráty, o tý kombinaci jsem taky slyšel nějaký reference, pěkný nebyly…

                          0 0
                          • spešl  

                            Jezdil jsem stejnou kombinaci dva roky na Giant XTC Advanced bez jediného problému… A že jsem je moc nešetřil ;-)

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Když řešíš i malé rozdíly ve váze (které neudělají žádný velký rozdíl v reálu co se týká výsledné průměrné rychlosti), tak bys měl řešit všechny faktory, které jsou stejně nebo i více důležité.

                              A tím myslím dráty a jejich aerodynamiku. Klidně mohou udělat větší rozdíl (projeví se všude od 20km/h výše, od 25km/h výše už výrazně) než ten rozdíl váhy těch kol.

                              To samé tuhost, ta taky nějaký rozdíl udělá.

                              A oproti všem těmto třem faktorům bude podle mě největší rozdíl duše x bezduše. Pokud bys nahodil duše (jiné než latexové), tak tím ztratíš ze všeho nejvíc.

                              Ve výsledku mohou být klidně ta nejlehčí kola s kulatými dráty nejpomalejší. Přesně tohle tady nikdo neurčí, protože jsou všechny ty tři vlivy hodně malé a podle mě pod hranicí toho, co může jezdec objektivně určit jen z jízdy.

                              0 0
                              • nox159  

                                takze ty rikas ze je vlastne jedno jestli mas 1500g (tuhsi)kola nebo 1300g kola ze to teoreticky pojede ± stejne vzdycky pokud clovek neresi uple malickosti?

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  Nedokážu určit, který z vlivů váha (rozdíly do těch 200g), tuhost nebo aerodynamika drátů (celých kol) bude převažovat.

                                  Můžeme si ale rozebrat vliv té hmotnosti, tam je to nejjednoduší. Tedy např. těch 200g rozdílu na kolech.

                                  Ještě to trošku zveličím a vezmu, že je ten rozdíl 200g čistě na obvodu.

                                  A k tomu ještě vezmu čistě situaci zrychlování (tedy beru, že jízda v kopci bude čistě zrychlováním i když není, zcela rovnoměrný pohyb to ale samozřejmě zvlášť v kopci také není).

                                  Větší rozdíl už se nikdy projevit v praxi nemůže a naopak bude po většiny jízdy menší.

                                  K tomu vezmu 10kg kolo a 75kg jezdce (tedy spíše lehčí jezdec, u kterého se to projeví více).

                                  A pro takový případ už bude stačit i jen nějaký ten kalkulátor, který nejrychleji ukáže rozdíl:

                                  1. Stpoupání 10%, tedy situace kde se to projeví nejvíce (v prudším

                                  kopci by se to projevilo ještě trochu více, beru ale něco co jezdí často)

                                  • pro ta lehčí kola pro udržení rychlosti 10km/h bude potřeba 258W
                                  • pro ta těžší kola to vychází pouze o 1,6W více pro udrženístejných 10km/h

                                  Ten rozdíl může být dle konkrétní situace v praxi o něco odlišný, většinou bude ještě menší.

                                  Na ilustraci myslím ale dobré.

                                  Pro tuhost kol a rozdíl v aerodynamice drátů čísla nemám a muselo by se to měřit a nebylo by to tak jednoduché díky opět malým rozdílům. Takže by se to mohlo pohybovat na hranici chyby měření a ani by to jednoduše změřit nešlo. U té hmotnosti je to jednoduší v tom, že to jde jednoduše spočítat.

                                  Dokážu si ale klidně představit, že v jiné situace typu rovinka, kde se to mastí 30km/h udělají jen ty dráty rozdíl větší.

                                  A v nástupech při zrychlování bude zase i poměrně významná i ta tuhost.

                                  Ve výsledku i kdyby ta hmotnost byla nejvýznramnějším faktorem a ty ostatní dva to jen snížily (ten rozdíl), tak se to dostává rozhodně na rozdíly pod 1W v průměru za celý závod.

                                  Oproti tomu valivý odpor duše x bezduše jsou rozdíly o řád větší, tam se to dostává při větších rychlostech klidně na rozdíl 10–15W. A i při 10km/h do kopce to bude pořád třeba kolem 5W.

                                  Tedy jezdit bez duší je mnohem důležitější než gramaření (samozřejmě řeším už jen to extrémní gramaření, pokud bude rozdíl celkově na kole 3kg a z toho na rotačních částech kola + pláště třeba až k 1kg, tak už je to něco jiného).

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    A třeba na rovině při rychlosti kolem 30km/h bude vliv hmotnosti kol téměř nulový (třeba to může být kolem 0,2–0,3W při rychlosti 30km/h). Oproti tomu aerodynamika může udělat klidně znatelně více, takže na rovině pojedou klidně ta těžší kola s plochými dráty lépe.

                                    Ve výsledku si myslím při situaci jedna kola o 200g lehčí a druhá tužší s lepší aerodynamikou, že celkový rozdíl na celé trase bude nula nula nic, nezaznamenatelný.

                                    0 0
                                    • nox159  

                                      diky zajimave počteni, takze kdyz to vezmu obecne, kdyz jezdim bezduse a mam kola pod 1400g tak uz si nejak vyrazne pomoct nemuzu za nejake přimerene penize nedostanu vyrazne lepsi vec co bych pri jizde extra poznal… ?

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Tak poznat bys to mohl snadno, třeba že ty ještě znatelně lehčí kola brzo rozštípáš :-)

                                        0 0
                                  • McBlacky  

                                    já bych si dovolil nesouhlasit. Nemám to podepřený kalkulátory, ale když na stejné kolo dám 1600 nebo 1400 kola, obutý do shodných plášťů a rozdíl je jen na ráfcích a drátech, tak to do kopce je poznat. Přitom rozdíl 5w v reálu bez měřiče nepozná snad nikdo.

                                    0 0
                                    • MlokCZ  

                                      Tu spočítanou hodnotu to ale prostě překročit nemůže, fyzikální zákonitosti nelze obejít. 200g na kolech bude maximálně jako 400g kdekoliv jinde a často ani to ne.

                                      Stejně tak poznáš plný a prázdný 0,5l bidon? Ten totiž udělá nepatrně větší rozdíl.

                                      Docela bych chtěl vidět slepé testy více jezdců jak rozlišují určité rozdíly hmotností (ať už na kolech nebo mimo).

                                      Ono pocitově to je často velmi zkreslené, jednak placebo a pak občas někdo některé věci registruje i při naprosto minimálním rozdílu (který pak není vůbec znatelný ve výsledné průměrné rychlosti).

                                      Dokážeš to nějak ověřit nejen pocitově? Tedy např. registruješ pro stejný kopec při stejném tepu rozdílnou rychlost? Tahle metoda je samozřejmě trošku problematická kvůli rozdílnému stavu organismu v různé dny.

                                      0 0
              • MlokCZ  

                Právě. Už tohle je první problém a to mít pásku opravdu dobře nalepenou.

                Když je, tak delší dobu bude většinou zcela bez problémů, i když nikdy nevíš.

                U mě k tomu je navíc ale ještě antipatie pro ty nízké boky ZTR ráfků. První generace BSD ještě budiš, tam to nebylo přehnané (a větší objem pláště se hodí), ale ta druhá…

                0 0
              • jonti  

                Zhrne se doprostred rafku.

                0 0
    • scret  

      jak uz tu nekdo napsal, posetril bych radsi prachy… Ale jestli chces vylozene vymlasknout par tisic, tak radsi ty DT – precijenom 240ky jsou super naby…

      0 0
    • spešl  

      Tak vám všem děkuji za názory a rady, kola jsou už doma.

      Nakonec jsem přes veškerá varování a doporučení vzal ty Roval Control EL… Nekamenujte mne prosím. :-) Zkusím je a uvidím… Všem ještě jednou díky, snad nebudu litovat a když jo, můžu si za to jen já sám :-)

      0 0
      • spešl  

        Jinak váženo: komplet i s úpínákama a UST ventilkama 1490g, bez ventilků (10g) a upínáků(106g) mají kola 1374g.

        0 0
        • kubad  

          jsou to ty bílé?

          0 0
          • spešl  

            Ano Davide, jsou to ty bílo-černé… Proč? Nestraš mne zase… :-)

            0 0
          • spešl  

            Ano Davide, jsou to ty bílo-černé… Proč? Nestraš mne zase… :-)

            0 0
            • kubad  

              ne v pohodě :D sou to fajn kola myslím že prodavající je taky odsud z fora

              0 0
              • spešl  

                Ufff, ty mi dáváš, už jsem se bál, co zase na mne vytáhneš… :-) Myslím, že prodávající je opravdu tady z fora…

                0 0
                • kubad  

                  máš je ve verzi na rychloupínák?

                  :D

                  0 0
                  • spešl  

                    Ano mám. Pevnou osu nevozím… Měl jsem mít původně tu červeno-černou verzi, ale známej mi je prodal před nosem, tak jsem vzal tuhle bílo-černou… Ani nevím, která je starší, myslím že tahle bílá verze je o rok starší, ale to nevadí…

                    0 0
                  • spešl  

                    Proč se ptáš na rychloupínáky? Nějaký problém s nima u těhle kol? Jsou sice titanové, ale dost těžké… Taky mi přijdou oproti Mavic upínákům takové, no, jak to říci, Mavic ve mně budí důvěru tím systémem utažení, tohle je jako staré Shimano upínáky…

                    0 0
                    • kubad  

                      asi sem s původním majitelem řešil překopání na 9/10mm osy

                      přední nejde tak se rozhodl je prodat asi, a šlo to rychle jak vidím :D

                      0 0
                      • spešl  

                        Aha, tak to bude on… :-) Přesně kvůli tomuto problému je prodával… Ještě jsem přemýšlel o DT Tricon, ty se mi taky moc líbí, ale tam mne odradila vyšší váha (1550g).

                        Škoda žes mi neodpověděl na mail, sháněl jsem nějaké Hope brzdy (X2)… Už jsem ale objednal XX-ka…

                        0 0
                        • kubad  

                          mejlík sem nepostřehl :-( co už

                          0 0
                          • spešl  

                            Třeba ty XX půjdou brzy z domu, tak mi hoď do mailu klidně nějakou nabídku na černo-červené Hope… ;-)

                            0 0
        • kubad  

          jsou to ty bílé?

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse