Ježíš, k****, to jsem si dal!

136 nepřečtených
  • Dnes jsem poprvé pral řetěz v pračce řetězu.

    JSEM ZPOCENEJ JAK MYŠ!!!!!!!!!!!!!!!!

    PETROLEJ AŽ ZA UŠIMA!!!!!!!!!!­!!!!!!!

    ZASRANEJ CELEJ BYT!!!!!!!!!!­!!!!!!!!!!!!

    TOXICKÝ ODPAD!!!!!!!!!­!!!!!!!!!!!!

    No jo, ale existuje nějaká jiná možnost? Když člověk jezdí převážně po šotolině, tak je po pár kilometrech celé kolo obaleno jemným (takříkajíc brusným) prachem, který nejvíc ulpívá právě v řetězu a kazetě, o měničích ani nemluvě. Brzy to začne při jízdě skřípat, což nesnesu, ale absolvovat tohle martyrium každý týden se mi nechce.

    Co s tím děláte vy? Kartáčem a hadrem nasucho? Nebo sundat řetěz a koupat v misce jsko za starých časů? Nebo nějaké mazivo, které nelepí tolik bordelu? (Mám doma Castrol Chainspray a Cross Country Finish Line Wet.)

    0 0
    • Carloss  

      Flaška s roupouštědlem a dělat to idealně venku.. ale napřed si umýt ruce..

      0 0
    • Bocka  

      Pračku jsem použil jedenkrát a ze stejného důvodu hned poslal dál :D Kup si rychlospojku a vždycky ho rozdělej, hoď do petflašky s pracím prostředkem (benzín, petrolej, aviváž :D ) protřepat, nemíchat a je hotovo ;)

      0 0
      • Kocila  

        to je blbost rychlospojka je na max 2 použití poté se tam odbousí takové zoubky které spojku drží aby se nepovolila a mýt řetěz v benzínu je eště větší blbost protože tím se řetěz vysuší a nikdy už se nenamaže tak jak byl a tím pádem se zkrátí životnost nejlepší je na řetěz používat třeba naftu a štětec samozdřejmě před projet hadrem a po vyčištění taky a nebo nějaký sprej na mytí řetězů já používám třeba chain cleaner od muc-off

        0 0
        • Rubi  

          s tou spojkou nemas pravdu…a s tim retezem taky ne, nevidim duvod proc by se nenamazal jako predtim

          0 0
          • Janes  

            Na řetěz petrák, ne benzin, howgh …

            0 0
          • Kocila  

            s tou spojkou pravdu mám tím sem si jistý na 100 % protože ten váleček co tam je má osazení a to zapadá do takové prohlubně a jak se to zapíná a rozepíná tak se vymelou takový zoubky nakrajích té prohlubně a pak spojka nedrží jak má a v drsnějším terénu se může stát že spojka vypadne a s tím benzínem ano namažeš ho ale spotřebuješ na to celý mazaní aby byl namazanej i mezi článkama :-D

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
            • mr.nikdo  

              Zkus prvne napsat, jakou rychlospojku myslis.

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
              • MnemonicJ  

                Na prvním bajku jsem vozil řetězy Taya, kde byla taky rychlospojka, která se rozpojovala ohybem řetězu (možná už dneska taky dělají jiný, to bylo tak v roce 1999) a tím se podle mě degradovala. Po opakovaném použití ty spojky praskaly, podle výrobce se taky neměla použít vít než jednou, podle mě opravdu půjde o to, jakou spojku výrobce použije

                0 0
                • mr.nikdo  

                  Jsem si nemohl vzpomenout, co to je za rychlospojku. Ale jak vidim Taya…

                  Tu prave mam ted na silnici (ztratil jsem Sram a rychle jsem shanel dalsi).

                  Ma prave takove drobne zoubky + se „lame“, jak jsi psal.

                  Tudiz – porad stejne.

                  0 0
                  • MnemonicJ  

                    tak v té době nebylo s ryhclospojkou zrovna moc řetězů, navíc na škole nebylo na ty řetězy zrovna moc peněz :) Nicméně mě Taya nezklamala (teda když jsem zrovna nepoužíval opakovaně spojky, abych ušetřil)

                    0 0
            • Rubi  

              no ty si mudrlant, klidne ti rozpojim 9 i 10 rychlostni spojku sram 10× za sebou a bude fungovat uplne normalne, tak samo s retezem, ktery peru normalne v benzinu jednou za delsi cas, necham vysusit poradne a kapnes do kazdeho clanku a nechas zatect a vubec s tim neni problem, staci nemit volsovy ruce…

              0 0
              • Strakááč  

                benzín by neměl nic špatnýho udělat … vždyť se odpaří… jen je malinko mastnější než líh a aceton a Patrolej…

                rychlospojka je podle mě na furt.. vždyť na řetězu jde do tahu a pokud nejde rozpojit řetěz prstama jednoduše tak to vůbec nevadí :D

                nejlepší je ten řetěz ponořit kousek po kousku ponořovat do vaničky která se dá vyrobit z zehnutý hadičky do ní se naleje líh protáhne se zahnutou hadicí aby líh nevytek veme se to kartáčem nechá odpařit namočím jak jsem tu psal a pak mažu, stírám… :D a řetěz jako novej :D

                0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • Strakááč  

          já čistím řetěz takto:

          Vemu kompresor, řetěz položím na stůl, vemu kýbl s vodou a líh… pak na řetěz naleju trochu lihu.. ometu kartáčem setřu hadrem .. pak namočím řetěz do kýblu s vodou a vyfoukám ho vzduchem načisto a pak kapátkem namažu každej článek. nechám bejt, pak vemu řetěz protřepu s ním aby se olej dostal tam, kam má .. a pak setřu hadrem.

          Když nejni tolik zasranej, tak vemu hadr, utřu ho a hned mažu a zase otřu do sucha…

          a jezdim :D

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Vilém  

      Retez se spojkou a PETka s sirokym hrdlem.

      0 0
    • michal96  

      pračku jsem taky zahodil,varianta A spojka varianta B olej co neváže bordel páč na Finish Line se to lepí děsně.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • petrun  

      Proto používám spojky :D :D :D

      PS: Ježíš není ***** …

      0 0
    • MirosPikos  

      Taky jsem býval mladej, resp. mladší a hloupější. Od tý doby, co řetěz očistím hadrem, nakapu kapátkem mezi články a přebytečný olej setřu…mám víc času na ježdění a řetězovka vydrží úplně stejně. Paradoxně mi přijde, že i trochu dýl :)

      Pro mě je důležitý jen to, aby byl řetěz tichý. Navíc spojka na KNC nejde tak dobře rozpojit jako SRAM spojka. Kdybych to měl řešit každý týden nebo i měsíc, tak mě šmejkne.

      0 0
      • iron.hide  

        jak to ze ti retaz tak dlho vydrzi? vsak to musi byt uz dost roztahana ne? a potom musis menit cele prevody.

        ja z tohto dovodu posledny polrok tocim 3 retaze, vzdy priblizne po mesiaci. minule roky som totiz na to sral, a potom som musel kupovat vsetko nove.

        0 0
        • MirosPikos  

          To jsem zapomněl dodat, taky točím víc řetězů.

          1 0
          • iron.hide  

            aha. pomylilo ma to „Kdybych to měl řešit každý týden nebo i měsíc, tak mě šmejkne.“

            v lete sa jazdi viac, a tak striedam retaz kludne aj po 3 tyzdnoch.

            0 0
        •  

          A jak dlouho ti řetěz vydrží? Myšleno – kolik km?

          0 0
    • Doktorzet  

      Mam rychlospojku a bud meju ve flašce s ředidlem, nebo to vemu do práce na mycí lázeň. Vysledek stejny :)

      0 0
      • drood  

        Máme v práci mycí stůl s" tímhle":http://www.johanenviro.eu/myci-stul.html roztokem a to je tedy luxusní záležitost. Je v tom vapka, takže řetěz rozpojím, vyperu, vyfoukám tlakovým vzduchem, máznu a nahodím zpátky.

        0 0
        • Doktorzet  

          Jo máme něco podbnýho.

          0 0
        • ememem1  

          a to je samozrejme dobre kvalitne tu reatz aspon raz za tyzden odmastit to jej potom vyrazne predlzuje zivotnost.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
    • wanderer  

      Tak prat řeťěz doma to už svědčí o vysokém důvtipu majitele

      0 0
      •  

        Každý nemá barák se zahradou …

        0 0
        • Breakpain  

          Promin, ale souhlasim s kolegou vyse …

          Taky bydlim v panelaku a:

          • kolo myju venku, nikoli ve sprse
          • retez peru venku
          • tmel leju venku …
          • jakykoliv servis, mimo serizeni lanek apod, delam venku … :-)

          Proste bafnu kolo, do igelitky nebo kbeliku naradi, vylezu pred barak a jedu …

          To neber, ze tvrdis opak, reaguju jen na ten barak a zahradu … sam dokladam, ze ji nemam, bydlim v panelaku a vzivote by me.to nenapadlo delat v byte.

          Na zakladatele dotaz … jak peres ten retez, trochu to z toho kape, ale rozhodne nejsem ohozenej …asi zalezi i na typu pracky. Ja ji mam a prijde mi to rychlejsi, nez retez sundat a protrepavat.

          0 0
          •  

            Dám kolo na montážní stojánek /takové to jak ho podepře za zadní osku pár cm nad zemí/, do pračky naleju petrolej /po rysku max. 3 cm/, nastrčím na řetěz dole pod zadní vidlicí, vrazím do pračky protikus, takže řetěz je při průchodu pračkou mírně prohnutý mezi 3 otáčivými kartáči, a točím klikami dozadu. Pračku v druhé ruce pevně držím, aby trčela na místě /ale i tak je petrolej všude/.

            0 0
            • Breakpain  

              Delam to same … jen tedy pouzivam cyklostar … tece mi to z retezu a oncas lehce z pracky jak to peni, kazdopadne ze by to delalo ostrik moc nepozoruju. Nicmene pokud to chces cistit doma – dej si pod kolo stary ubrus a bud sundavej retez do perky nebo cistic na hadru a rim otirej retez- ale neni to moc ucinne.

              Uprimne, doma v byte jsem delal jen jeden vetsi servis – dopadl jsem podobne a od te doby uz jen venku, kdyz hrozi, ze bych neco zadelal.

              0 0
            • Pán z Dubu  

              Řetěz peru, protože čistý lépe řadí, nikoli kvůli prodloužení životnosti.

              Venku si pod řetěz rozložím noviny – ať nezasviním podklad. Na sucho otřu hadrem, co jde. Mám 1 PETku (od mlíka s širokým hrdlem) s benzínem=čis­tidlem, radši méně do pračky a více lázní, 2. PETku na odpad – vylévám do ní pračku. Utřu hadrem, máznu olejem a utřu hadrem. Dělám to v gumových rukavicích.

              0 0
              • JSt  

                proc myt retez benzinem? bud je suchy a potrebuje namazat – netreba cistit nebo je suchy zalepeny blatem a to umyjes lip vodou. pokud neni suchy, nepotrebuje ani myt ani mazat. ;-)

                0 0
                • Janes  

                  Řetěz se vždycky myl petrákem…

                  0 0
                  • Coural  

                    Svatá pravda. Petrolej a nafta vzlínají a tak slouží částečně jako mazadlo v čepech. Benzín vysušuje.

                    0 0
                • Pán z Dubu  

                  Benzin je doma po ruce v kanystru, nic extra nepořizuju. Řetěz suchý nemám, je mázlý a buď čistý, nebo zas…

                  0 0
    • Rychlej turista  

      Pokud jezdíš za sucha, tak s GT-85 bys měl tento problém vyřešit.

      0 0
      • McBlacky  

        To taky chytá bordel, dneska už jsou lepší mazadla

        0 0
        • Rychlej turista  

          No jo, jsem stará konzerva a nové trendy už jdou mimo mě :-)

          0 0
        • Breakpain  

          Napriklad? – stale jezdim na FinishLine…

          • wax na trenazer do bytu ok, vubec to nespini
          • dry davam na MTB
          • wet grafit ci co to je na silnici

          Jaks taks to funguje, ale zazrak to neni no …

          0 0
          • raw 4  

            Dneska jsem promazával kapatkem řetěz finish linem dry a byl jsem nemile překvapen jak to z kapatka chcije a ne jak driv kdy se mi zdál dry víc hustší a mazal jsem v klidu článek po článku

            0 0
            • Vilém  

              Asi driv nebyly soucasne teploty. Nevim jak u vas, ale tu bylo dnes hrubo pres 30st.

              0 0
              • kotew CZE JIHLAVA  

                Teplota má vliv každopádně a na DRY tuplem,sem ho koupil v minulej tejden a sem si říkal to s tím spíš umeju než namažu:) kort proti WET,každopádně na DRY se fakt míň lepí prach a řetěz a kazeta vydrží dýlejc čistý/tá,ale zase je fakt větší spotřeba o proti WET,každopádně záleží dost na podmínkách a nájezdu na biku.

                0 0
              • raw 4  

                To není teplotou…zkoušel jsem ho i při nižších teplotách a to samy

                0 0
                • Breakpain  

                  Podle me je … skladuju oleje ve sklepe – kdyz je chladno tuhne a v horku je to jak voda (vc wet, ktery nato trpi mene). Nejhorsi je wax … trochu chladu a je to proste ztuhlej vosk co nemaze.

                  Jinak k mazani – kapatko nepouzivam, moc to tece a u dry takhle prijdes o polovinu obsahu. Injekcni strikacka 5ml s ruzovou jehlou. Kape to z ni pomaleji a v mensi mnozstvi … naleju 4ml pro dry, 2ml pro wet … cely retez z obou stran. Kapatko je ale asi tak o 300% rychlejsi ;) … tak si vyber. Ja to delam proto, ze takhle ten olej kape tam, kam chci ja.

                  0 0
            • RUSH  

              Taky mě to překvapilo. Býval bílý a hustý, a teď průhledná vodička. Nejdřív jsem myslel, že mám vadný kus…

              0 0
        • ememem1  

          mohli by sme to uzavret asi tak ze mazadla co drzia a vydrzia lepia bordel, mazadla co moc nedrzia ani nevydrzia (t.j. horko tazko jednu 50km jazdu za sucha) moc bordel nelepia.

          potom existuje neco medzi tym ale svaty gral – drzi vydrzi ale nelepi neni.

          0 0
        • ememem1  

          mohli by sme to uzavret asi tak ze mazadla co drzia a vydrzia lepia bordel, mazadla co moc nedrzia ani nevydrzia (t.j. horko tazko jednu 50km jazdu za sucha) moc bordel nelepia.

          potom existuje neco medzi tym ale svaty gral – drzi vydrzi ale nelepi neni.

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Venca991  

      S pračkou nemám sebemenší problém do ní naleju cyklostar, párkrát zatočím klikama a řetěz je jak nový a ani se u toho nazapotím a zůstanu čistej :))

      0 0
    • Člověk a jeho svět  

      Tak hlavně sem ser Caps Lock a sto vykřičníků.

      0 0
      • kotew CZE JIHLAVA  

        ti to rozbilo displej u mobilu,bo co? :)

        0 0
        • vanderpoel  

          Bo znamena protoze. Doted jsem zil v domneni ze to nevedi jen lide zapadne od pardubic.

          0 0
          • kotew CZE JIHLAVA  

            hele pane Svijany:) u mě bo je nebo,takže,takhle si zkracuju nebo a nebo:) chapenzí? :D

            0 0
            • vanderpoel  

              No ja jsem to pochopil, ale jako sibirsky kovboj ti rikam, ze to pouzivas blbe. Je to jako kdyz v praze reknes ze jedes krtkem, taky budes za kokota. ale tak zas kdyz ti to neva tak co uz ze :-))

              0 0
              • kotew CZE JIHLAVA  

                nevadí,v tomhle případě ne,ale bo to říká pan Profesor,tak se polepším:) Děkuju(i) a nedělejme teda a tady slovní převraty.

                0 0
                • Breakpain  

                  To mas tezky … jsem z Moravy a pouziti bo mi vzdy trha zily ;)… nevim, kde se vzalo bo – nebo ;) … ale pan profesor ma bohuzel recht ;).

                  0 0
              •  

                Krtkem se HRNE ;-)

                0 0
    • vanderpoel  

      Normalne. Retez nemyju. Jezdim. Kdyz zacne hvizdat, promazu obycejnym olejem na sijacie stroje a bicykle. Po 1500–2000 km retez vymenim, neb je vytahany. Retez je spotrebka tzn popravde nechapu proc bych s nim mel jakkoliv vysilovat.

      0 0
    • PepikPHA  

      Pračku jsem na řetez bez rychlospojky dřív používal, ale i když jsem točil dýl a měnil roztoky, tak jsem nikdy nebyl spokojenej s čistotou řetězu. Ale celá řadící souprava na starym biku byla v dost dezolátnim stavu, takže stačilo řetěz občas otřít hadrem a máznout. V poslední době jsem řetez s rychlospojkou rozpojil, na 10 min hodil do vaničky s cyklostarem, pak celej řetez několikrát projel kartáčkem na zuby a vystříkal hadicí. Ale i tak nebyl uplně čistej (po namazání olej na roličkách zčernal), takže ho asi příště šoupnu odmočit do cyklostaru, projedu kartáčkem, vystříkám hadicí a pak ho ještě hodim do petky s cyklostarem, prošejkuju a znova vystříkám hadicí. Jen si nejsem jistej, jak dlouho mě tenhle zdlouhavej proces bude bavit. Každopádně benzin/petroje nepoužívám, pračka imho nemeje dostatečně a i relativně čistej řetěz hozenej do pár deci cyklostaru ze zelenýho čistidla udělá uplně černý, takže mu budu muset dávat dvě lázně.

      0 0
      • Esi  

        já a posledních cca 20 000km měnil asi 7 řetězů, převody původní (veškerá údržba suchý hadr a mazání) a potom jsem si koupil nové kolo, na praní řetězu kašlu druhý den po uschnutí bláta projedu 200m za sucha,(bláto opadá) namažu, otřu a jedu, je to jen obyčejný spotřebák

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • tromboonen  

      Krestanska cenzura zasahla? Von se da zmenit subject?

      0 0
    • Premik  

      já mažu minimálně, jenom když už je řetěz hodně hlučný a začně mě to obtěžovat při jízdě.

      Čím víc se řetěz maže, tím víc se na něj bude nabalovat sajrajt. A když už ho jednou za uherský rok namažu, tak ho pak z vnějších stran co nejvíc utřu hadrou, tam je olej stejně k ničemu. A poslední dobou už mažu všechno na kole jenom silikonovým olejem, i řetěz. Při tomto režimu není potřeba pračky, žádné sundávání, rozpojování řetězu a mr*ání se s petkou a petrolejem/ben­zínem..

      Obecně je „řetězová hygiena“ zbytečně přeceňovaná a na životnost řetězu má podle mě jen malý vliv.

      0 0
      • hovanec  

        Ty asi moc nejezdíš, co? :)

        0 0
        • Premik  

          už to není co to bývalo, ale než ty dokoupeš řetěz ve vaničce, tak já už se pomalu vracím z vyjížďky..-)

          Ale respektuji tvoji volbu, ať si každý dělá, co ho uspokojuje. -)

          0 0
          • hovanec  

            Vracíme se zároveň, protože točím 4 řetězy. ;)

            0 0
            • Premik  

              tak to se mi ulevilo, sem se začínal bát, že jezdím sám, protože všichni myjou řetězy -)

              0 0
        • ememem1  

          preco by nemal ? osial retazovej hygieny ma tiez obchadza, radi mi to vynikajuco a vyhadzujem ich +/- rovnako jak ked som s tym pred 20 rokmi sral v pracke.

          0 0
          • hovanec  

            Takže ho předpokládám taky mažeš i jednou za uherský rok. :) To musí být opravdu krásný zvuk, jak cvrdlikající ptáčči po ránu.

            Se hned chytáš… to je sranda. :D

            0 0
            • ememem1  

              ne, ked je treba cize asi tak aby som ti ezvuky nepocul. nic ine sa mi v praxi neukazalo ze by malo zmysel. ale moc to neriesim, proste ked treba namazem a hototvo. nijake tocenie retazi, umyvanie v pracke, odmastovanie a nasledne mazanie, susenie a pod. cirkusy mi nikdy zivotnost retaze nepredlzili o zmysluplnu hodnotu ak vobec tak som s tym asi pred 20 rokmi skoncil.

              0 0
              • hovanec  

                Tak někomu ty zalepené články řetězu vadí a řeší každé procento výkonu. ;)

                0 0
                • ememem1  

                  kazdemu podla chuti.

                  0 0
                • abel  

                  já nic na řetězu neodmašťuju, neperu, jenom ho namažu před vyjíždkou a otřu hadrem, rozebírám jen když ho měním za novej. a přesto nikde nic nevrže, nepíská, zalepenej není, řadí jak má… co dělám špatně?

                  pro upřesnění – jezdím jen v lese i v blátě, na loňský bahení sudety stačila vrstva WDčka.

                  0 0
                  • hovanec  

                    Tak WD je to nejlepší, co můžeš do bláta namazat, to je bez diskuse. ;) jak psal em, každému podle chuti.

                    0 0
    • ememem1  

      neumyvat.

      0 0
    • hovanec  

      Používám naftu nebo přímo bionaftu (nesmrdí). Do vaničky dám řetěz, zaleju a nechám rozpustit. Trochu promáchám, zatřepu, vytáhnu, vytřu, namažu, utřu. Nic nestříká, nesmrdí a řetěz je čistý.

      0 0
      • Majan  

        Tak tak, nafta je nafta. Akorát do PETky a na jeden konec řetězu přivázat slabý provázek, nechat koukat z lahve ven. Zátka ho přimáčkne tak, že při protřepání nic nevyteče. A pak se to za ten provázek dobře vyndavá…:-)

        0 0
        • hovanec  

          Dá se taky, ale už několikrát se mi řetěz překroutil a nešel vyndat.

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • snas89  

      Jezdím chvíli, ale na základě rady před každou vyjížďkou, nebo po každé vyjížďce:

      • nejdřív hadrem otřu řetěz (několikrát protočím) a kladky
      • naolejovat (já osobně stříkám řetěz sprejem) a opět několikrát protočit
      • a nakonec hadříkem setřít přebytečný olej

      Funguje, neskřípe, nevrže, nelepí.

      0 0
      • Martin  

        zkus místo stříkání sprejem mazání kapátkem, to uvidíš ten posun v kvalitě :)

        0 0
        • Janes  

          +1

          0 0
        • ememem1  

          a v com to je lepsie?

          0 0
          • Martin  

            mazivo si kapátkem aplikuješ jen tam, kam patří – na rolničky řetězu. líp zateče pod rolničku. když to chvistáš sprejem, tak ti to šplíchá i tam, kde olej nemá žádnou funkci

            0 0
            • madcat  

              To mně osobně třeba vůbec nemrzí, a v mým případě aplikace kapátkem se téměř shoduje s aplikací sprejem – otočím kolo na řídítka, přiložím kapátko k řetězu, zatočím klikama a je to. Na nějaký kapání na každou jednotlivou rolničku bych se mohl, tolik času zase nemám :)

              0 0
              • smeghead  

                Tak ono to tolik času nezabere, minutu, dvě. A riziko, že si zasereš kotouč mazivem žádné (popř. ráfky).

                0 0
              • Muf_Bike  

                Tak zabrat to kapatkem potazmo olejem v prislusnem baleni zabere asi 2minuty. Dostanes to jen kam chces pak setres a jedes. Jinak nevim co se vam prici na pracce? Prijedu na mycku osplichnu kolo, striknu odmastovac (na cele kolo) a pak poradne vyrajbuju retez. Tzn. pracka, stetec a vycistit nekolikrat projet kazetu a taliře + rolničky splachnout a trada do ksa. Doma to jen otru hadrem a po zaschnuti zakapnu olejem.

                0 0
              • Martin  

                jak pravili předřečníci – precizní kapátkování je na dvě minutky práce – jedna rolnička za sekundu :)

                0 0
              • ememem1  

                asi tak.imho ziadny rozdiel.

                0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce