Jízdní vývoj a výběr univerzálu za 70-80 tis. - 2022

74 nepřečtených
  • macebo

    Ahoj,

    přestěhování do centra Prahy nese mnohá omezení, frekvence ježdění se drasticky snížila a začíná se vrbit redukce vozového parku. Už to odnesl gravel, teď zvažuju nahrazení trail biku a silničky jedním univerzálem.

    Představuju si karbon XC HT se sportovní, ale uvolněnou geometrií. Něco na svižné vícedenní i dvouhodinové výlety trailem i asfaltem.

    Nabídka zatím není široká, taky mám omezený výběr na značky, u kterých nejsem na pomezí dvou velikostí, což je bohužel zrovna můj oblíbený Canyon. Jejich Exceed CF 7 byl horký adept, ale radši bych za ty peníze našel něco s vhodnějším sizingem pro mých 181 cm.

    Favorité jsou tedy španělské značky, hlavně Mondraker

    Mondraker Chrono R

    V závěsu

    Orbea Alma

    sympatickou stavbu má Giant, fajn geo a určení, ale vzhled je nemastný a nevím co čekat od zápletů.

    Giant Advanced 2

    Chvíli jsem uvažoval o Specialized Epic , americký kola mi sedí, ale cenově je to nějaký +10–15 tis za profláklejší značku. Ve hře byl Superior nebo Ghost, ale velikosti jsou pro mě totálně nepoužitelný.

    Koukám spíš po geometrii rámu a rád bych solidní záplety, další osazení nehraje takovou roli.

    Nepotřebuju nutně konkrétní radu, kolo si určitě vyberu sám, zajímá mě hlavně diskuze o celé věci, spousta jezdců určitě absolvovala podobný vývoj a měla podobná dilemata – současně pořád přemýšlím nad tím, že dvě kola jsou prostě minimum. :) Jenže jezdím ještě krosovou koloběžku a té se nezbavím.

    0 0
    • snas89  

      Mas porad ten gravel?

      Jako univerzala k tomu bych koukal spis na fully.

      0 0
    • novas752  

      Tak tenhle masakr rozhodně podporovat nebudu! :-)

      Jako minimum toho co se dá okolo Prahy jezdit bych osobně považoval 2 kola – trailbike a gravelbike s 2×11. Gravel vynahradí silničku docela dobře + takové t jezdivější trasy zpevněnýma cestama a lehoučkým terénem. A na teréní hrátky v jihozápadnim okolí Prahy nějaký ten lehký trailbike okolo 130–140mm zdvihu.

      3 0
      • macebo  

        Ja z gravelu dospěl k silničce na 32 mm pláštích a zjistil, že můžu klidně gravel nahradit jí. Gravelu jsem si užil dost a i když je lákavý pořídit Canyon Grizl nebo Ibise Hakka jako jediný kolo, musí to být spíš bike, to mám celkem jasný. Původně byl v plánu Yeti Arc na karbonovych kolech, ale musím být skromnější. I když uvidíme…

        Traily už nepotřebuju jezdit agresivně a skoro mě baví jezdit víc nahoru než dolu, tak je XC logická volba.

        0 0
    • scalar  

      Eliminace gravelu jako zbytečnosti je v pořádku, ale silničku a mtb jedním kolem nenahradíš, to chce mít kola dvě, už to tak platí přes 30 let :-)

      1 1
      • Tomcat  

        Jako dobrý pokus , ale pokud možno nejde o dráhu, časovku nebo triatlon tak fakt MTB na silnici nebude takový problém nebude natož , aby ho tim používáním nějak zásadně zničil. ;-)

        0 2
        • scalar  

          Když jedeme na kolo, tak se v první řadě domlouváme, jestli jedeme silničky nebo biky. A můžu Tě ubezpečit, že nikdo si nebere na vyjížďku se silničníma kolama MTB a naopak.

          Jasně, že když jedeš do vedlejší vsi k babičce na bábovku, tak se nic nestane, když pojedeš s MTB kolem po silnici.

          5 0
          • Tomcat  

            Jo jo proto bankéři žiletky nezdraví natož aby se s nima domlouvali na vyjížďce. :)

            0 0
          • macebo  

            Tak to máte hezký. Mě skupinky nebaví a jezdím výhradně sólo. Tempo taky nehoním na max, takže je to čistě o mém nastavení a pocitu. Jako zásadní pak vnímám pláště a kola. Když mi to bude odsejpat, je mi jedno na čem sedím.

            0 0
            • scalar  

              Přes týden taky jezdím nebo běhám sám, ale o víkendu se vždycky najde nějaká akce.

              0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
          • mr.nikdo  

            Muzu Te ubezpecit, ze jsem silnicni grupu s MTB potkal.

            To MTB to tahlo.

            A fakt nejeli do vedlejsi vsi a nejeli pomalu.

            0 0
            • Lišák  

              Pokud byl ten bajker o třídu lepší, než ti na silničkách, tak kdyby měl silnici i on, tak jede sám, ostatní by ho už neviděli. Takto se svezli všichni spolu a situace byla zachráněna.

              1 0
              • Tomcat  

                Jako vážně… Pokud byl ten bajker o třídu lepší, než ti na silničkách, tak kdyby měl silnici i on … ROFL

                0 1
                • Lišák  

                  Něco je špatně?

                  Když táhne skupinu silniček někdo na kole s metrovou tyčkou od smetáku místo o polovinu užších beranů, vzpřímeným posedem, se zubatými širokými plášti, lehčími převody, tak asi nebude na stejné úrovni, jako ti na silničkách, nebo ano? Pokud teda nejeli zrovna na Říp.

                  0 0
                  • Tomcat  

                    Napsal si , že lepší cyklista = má silničku. A ubercyklista má drahovou kozu..... Žiletky a mamili fakt ani nezdravit.

                    0 0
                    • Krejza  

                      Doplníš ještě něco vtipného?

                      0 0
                    • cyklista86  

                      Je pravda, ze mezi silnicarema je vetsi % frajirku, kteri te sjedou pohledem od hlavy k pate jestli se maji namahat a zvednout aspon prst nebo te maji ignorovat, protoze si pro nej nicka, ale nekteri jsou i normalni v pohode lidi, kteri proste radi jezdi na silnicnim kole.. :D Me tuhle taky treba nepozdravil biker v lese, kdyz jsem jel z kopce proti nemu a on tlacil do kopce. Mozna byl nasranej ze ho nekdo videl jak tlaci.. :D

                      0 0
                    • Lišák  

                      To jsi to pochopil úplně špatně.

                      0 1
                • novas752  

                  Na stejné trase mám na silničce dlouhodobě o 3–4km/h větší průměry než na xc mtb při srovnatelném úsilí. Člověka co na silničce uvisim neuvisim na mtb ani náhodou.

                  0 0
                  • kubad  

                    a to si sám, teď si vem, když se jede v balíku 8+ to ta rychlost ještě roste

                    0 0
            • tsunami  

              No když jedeme na moto skupinka s různým výkonem, tak ten nejpomalejší jede první aby na něj ostatní nečekali. Třeba to měli stejně ;-)

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
              • Gwaihir  

                Nejpomalejší jede první a ostatní za ním v háku, aby nabral nejvíc fyzičky ? :D

                0 1
        • novas752  

          Mno za předpokladu že má převody na jízdu do kopce i mimo silnice a zpevbněné cesty = něco jako 32 nebo 34z převodník, tak tomu jízda po silnici moc neprospívá neboť hobluje nejmenší pastorky.

          1 0
          • Tomcat  

            Jo jenže to je obecný problém dnešních sestupů od výroby. O jakou odolnost šlo víš…

            Ono vyměnit častěji pohon je levnější nez udržovat stejně kvalitní silničku.

            0 1
            • novas752  

              No nevím, silnička je na poměr najetých km téměř bezúdržbový stroj. Řetězy vydrží o dost déle než na mtb, o převodnících a kazetách ani nemluvě, pláště taky, snad jen brzdové destičky by na biku na silnici mohly vydržet déle.

              3 1
              • macebo  

                Jo, je, určitě zvyšuje můj nájezd a zároveň snižuje nároky na údržbu kola. Aspoň tak to bylo předtím. Teď už nájezd nemám takový, aby se to vzhledem k ceně kola vyplatilo. Proto redukce.

                1 0
              • Tomcat  

                Takže je otázka jestli se to při nějakém nájezdu a pravidelném profilu tratí vyplatí.

                Pořizovací cena adekvátní silničky, bude budget na kolik kazet a řetězů?

                Vždy se to tedy vyplatit nemusí.

                0 0
                • novas752  

                  Já nevím no. Ono to samozřejmě jde, ale zpětně po tom co mám zkušenost se silničkou si jízdu po silnici na mtb fakt neužívám, prostě to oproti silničce nejede byť je to „raketa“ typu Epic Pro a člověk přemýšlí jestli se má držet vedle představce nebo rovnou za korunku vidlice. Nemluvě o odstupňování převodů.

                  7 0
    • JachymP  

      Kdybych bydlel v centru Prahy, nechal bych si právě ten gravel. Vymotávat se třičtvrtě hodiny někam do terénu by mě na HT maximálně sralo. Asi rok jsem na HT jezdil do práce a to byla fakt nuda. Na gravelu zábava.

      Jinak jak říkaj ostatní, pro opravdovýho cyklistu je tvoje otázka nesmyslná, každý ví, že jedno kolo nestačí. Pokud to jinak nejde, tak prostě musíš udělat kompromis. Ty sis vybral k tomu koloběžku a to o tobě něco vypovídá ;)

      6 0
      • macebo  

        Nechtěl jsem tvořit slohovku a neviděl důvod ospravedlňovat svou volbou, je snad jasné, že do toho nejdu bez rozmýšlení a počítám s kompromisy. K biku bych pořídil druhé záplety se slicky na pivní fitness po kundodromu, přičemž hlavní účel by kolo plnilo o víkendech, kdy v Praze nebývám. A hlavák mám v podstatě za rohem

        Co o mě ale vypovídá koloběžka by mě zajímalo. Řekl bych to, že mám rád rozmanitý pohyb. (:

        0 0
        • scalar  

          S co si nechat MTB, silničku a kolobrndu nahradit během?

          0 0
          • macebo  

            Kolobka má tolik společných výhod kola i běhu, že mi to přijde jako dost nevýhodná výměna :)

            0 0
            • scalar  

              Ono by se ale dalo i říct, že spojuje nevýhody kola a běhu :-)

              0 0
              • macebo  

                No, právě že moc nedalo. :) Kolo vyžaduje mnohem víc navazujícího vybavení, údržby, starostí a financí. A to pro jednostranný pohyb s vedlejšími zdravotními negativy (hemeroidy, karpály, záda..), které se musí řešit blbostmi jako jsou vycpávky do kalhot a rukavic, praktikováním kompenzačních cvičení a sportů, atakdále… Koloběžka je komplexní a přirozenější pohyb. Nemá negativa ani nevyžaduje kompenzace. Přitom průměrky nejsou o tolik nižší a objem km zrovna tak. Taky je skladnější a lehčí. Mechanicky řeším jednu brzdu, dva téměř nezničitelné výplety a pláště. Práce tak na hodinku ročně. Ve vlaku si libuju, když ji nacpu všude, v bytě se taky lépe skladuje. A kdyby ji někdo ukradl? Prostě si druhej den koupím novou a nevytrhám si plešku.

                Proti běhu zas nevyžaduje tak vysoké aerobní zatížení, oblečení mám civilnější, nezatěžuje klouby, je výrazně rychlejší, poskytuje větší distanc a můžu na ní strávit klidně několik dní.

                Tohle jsem si za ty roky dobře promyslel. (:

                Mimochodem s mojí kroskou nejsem ochuzenej ani o traily.

                1 0
                • novas752  

                  Zdravotní negativa buď můžeš řešit vycpávacíma blbostma nebo jim předcházet správným nastavením posedu a držením těla. Civilnější oblečení se bez problému dá vozit i na kole, v upnutym není nutné jezdit.

                  0 0
                  • macebo  

                    Hezká klišé, neboj, znám je. A taky znám ze zkušenosti ten rozdíl v praxi :) Nad tím nemusím spekulovat. Bike se sebelepším posezem nikdy nekompenzuje zátěž, jakou vytváří, ro z principu nelze. Oblečení ? Na sportovním kole s nášlapy se jezdí civilně docela blbě, ne že by to nešlo, ale vyžaduje to kompromisy. O těch mluvím. ;)

                    0 0
                • scalar  

                  Tak proč řešíš nějaké blbé kolo, když máš tuhle geniální koloběžku? :-)

                  0 0
                  • macebo  

                    Protože mě baví i kolo a mám rád rozmanitost i možnost výběru. Hele tohle je trošku jak s dítětem, vysvětlovat úplný banality je trošku zbytečný. :)

                    0 0
                • scalar  

                  Pravda, ono ty výhody a nevýhody budou vnímané individuálně, až budu za 15 – 20 let v seniorském věku, tak ty problémy s vyšší aerobní záteží, hemeroidy, karpály, klouby atd. taky budu muset zohlednit.

                  0 0
                  • macebo  

                    Např, když máš sedavé zaměstnání, moc neprospívá pak ještě prosedět denodenně dvě hodiny na kole. Já s tím problémy měl ve třiceti. A pointa byla spíš v tom, že nemusím řešit výstelky zadku, protože mě z koloběžky prostě nebolí *****. Nemusím řešit kompenzace. Vysoké aerobní pásmo běhu není problém sám o sobě, ale jednak ve vztahu k času, který chci danou aktivitou trávit a druhak k jejímu praktickému využití. Kolobku mám jako výborný nástroj pro dojíždění do práce a domů, stejně tak kolo.

                    0 0
                • palo7  

                  Pěkný stroj, co to je?

                  0 0
    • animalmk1  

      Synovi jsem koupil toto Giant Advanced 2 a je maximalně spokojený.

      Sice tedy máme oba silničku jako druhé :-) , ale i tak je spokojený :-)

      1 0
    • cyklista86  

      Ideal je jasnej. Ziletka, celopero a gravel. To je bez kompromisu. Kdo ale chce fakt jen jedno kolo, tak musi vybrat podle toho kde bude jezdit nejcasteji a kde ho to bavi nejvic. Nejhorsi rozhodovani je, kdyz ho bavi jak silnice, tak teren a chce jezdit 50% silnice, 50% teren. V takovem pripade bych to prehodnotil a mel 2 kola. Protoze s pevnou vidlou a beranama si asi nikdo moc sjezdy v terenu neuzije to je spis za trest a stejne tak za trest je jizda na MTB po silnici..

      1 1
      • tsunami  

        Máš tam chybu, na začátku ti schází „Můj“.

        2 0
      • novas752  

        To má každej jinak. Já bych v případě 2 kol bral poměrně terénní gravel a trailbike/allmou­ntain, v případě 3 kol lehký silniční gravel, xc a enduro. Jedno kolo pro mě nepřipadá v úvahu.

        1 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
      • macebo  

        Dvě kola jsou opravdu nezbytnost, ale tři kola jsou spíš rozmar, bez kompromisů jde optimalizovat i dva rámy. K endurance silnici mám druhé záplety na CX pláštích, do rámu se vejde až cca 37 mm to pokreju všechno co potřebuju. Když to samé udělám na novém biku, tj pořídim výplety pro masivnější balony, tak jsem na tom i líp než se třemi rámy, cenově to vyjde taky líp, na skladovací prostory rovněž. Tři kola bych ujezdil nemuset do práce a jen denodenně švihal :)

        0 2
        • krabica  

          V podstatě to tak mám, ale jen proto, že se mi nechce starat o další kolo, tak trochu zkousnu kompromis s výměnou zápletů na trailbiku.

          0 0
        • Markony  

          .

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          2 1
    • Venda  

      Jezdis sam , nehonis casy, bavi te kolobezka, tak bych si nechal ji na „bezny“ jezdeni a k tomu trailovy kolo (130–150) na blbnuti, parky a pripadny cyklovýlet na víkend.

      0 0
    • mr.luban  

      Obávam sa, že Almu M25 nezoženieš, podľa predbežných informácií v roku 2022 nebude v ponuke, resp. nebude sa montovať.

      0 0
      • macebo  

        To je asi dobře, bude o dilema míň. A Moondraker vypadá líp.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.