ahoj. zaujímalo by ma, kde na bajku používate loctite (alebo iný zaisťovač závitov). samozrejmosťou sú brzdové adaptéry, uchytenie tlmiča, čapy zadnej stavby. zaisťujete niekto aj iné spoje?
ahoj. zaujímalo by ma, kde na bajku používate loctite (alebo iný zaisťovač závitov). samozrejmosťou sú brzdové adaptéry, uchytenie tlmiča, čapy zadnej stavby. zaisťujete niekto aj iné spoje?
Vůbec nikde a vše drží jak má :O)
Neni třeba. V.
netreba. resp zatial staci aj ta gebuzina co bola na sroboch od vyroby.
no vidím, že sa tu zišli samí mechanici. tá gebuzina je práve loctite. a keď tam je od výroby, tak tam patrí. keď to 3–4 krát rozoberieš, tak to už nebude účinné a je celkom vhodné naniesť novú vrstvu. ide mi o to, či niekto zaisťuje napríklad šróby predstavca a podobne. skrátka miesta, ktoré nie sú až také zrejmé…
Ani na šroubech v představci nemam loctite a sundanej už byl Xkrát a pořád drží no problemo :O)
Proč píšeš ani v představci, to není zrovna spoj, který je tak náchylný na povolování a i výrobci těhle komponentů není locktite doporučován vůbec nebo jen v případech, že se to povoluje. Je vidět, že nemáš fulla a nerozebíral jsi už několikrát zadní stavbu. To bys jinak pravděpodobně už dávno měl velký problém, protože tam k povolení dojde snadno a za jízdy si toho ani nemusíš všimnou a klidně během jedné vyjížďky lze šroub úplně ztratit a pak něco poškodit.
Přečti si na co odpovídám pak komentuj…
heh, mechanici. snazil som sa to trocha odlahcit. k teme-nerozoberam kym fakt netreba-vyliecil ma strhnuty zavit na adapteri kotucovky-centroval som prasa zakazdym ked som dal dole koleso a ked mi raz prdol zavit pod rukou tak som si povedal ze preventivna udrzba zavitov max 1× za rok, mozno 2 roky. ked rozoberas capy kazdych 500km tak ti uz nepomoze asi ziadne lepidlo. mozno tak sekundove ;)
U těch kol a seřizování brzdy je přeci jen jednoduší tam ty kola vracet pokaždé stejně natočené a pak drží stále perfektně seřízené.
A protože také nepatřím mezi nejšikověnšjí a nemám cit na dotahování a kdysi jsem pár šroubů také zničil, tak používám už pár let momentový klíč a ejhle, od té doby jsem ještě nic nezničil :-)
nad momentakom rozmyslam uz dlhsiu dobu, ale zatial az na zniceny adapter je to v pohode. snazim sa s citom, pokial ide o nieco kriticke (napr vidlica) tak so super-jemnym citom. posledne co by som potreboval odrovnat by bola hlinikova ciapocka na korunke, tak si davam fakt velky pozor a snazim sa trocha „zapamatat“ silu aku som potreboval na povolenie.
inac mohol som sa snazit ako som chcel, to koleso som tam nikdy nedal tak presne aby to nedrelo o kotuc…
Problém je, když třeba v závitu do kterého nemůžeš (tedy ne na šroubu) je více zbylého locktitu nebo jiný důvod, proč nejde tak lehce.
Občas si zkouším s citem dotáhnout takovéhle některé závity a u mě naprosto bez šance. Třeba jsem měl jeden závit, který kladl odpor jen nepatrně menší než moment na který měl být dotažený. Tedy dle citu byla třeba v podstatě stejná síla pro rozdíl dvou otočení šroubu.
A u momentů pod 5Nm nemám cit už vůbec. Jediné na co tedy prdím, nemám momeňták na velké momenty (mám s rozsahem 1–20Nm), tedy třeba kazetu nějak dotahuju bez něj (u těch velkých momentů se dá přibližně pomocí pomůcky síla x délka páky).
A ono i když se nic nezničí, tak špatně dotažené šrouby nejsou dobré.
Kazetu nedoporučuju dotahovat na moment setkal sem se už s několika lidma co dotahovali kazetu na moment a pak se jim při vyjížďce povolila…
No to se určitě klidně stát může, kazeta je na to dost náchylná, jenže zrovna tohle není závit, kam by se moc dal cpát locktite.
Na druhou stranu zrovna u kazety mám osobní zkušenost, kdysi jsem utáhnul trošku větší silou než těch 40Nm (a nebylo to zas o tolik, samozřejmě nevim přesně) a strhnul jsem závit na té dotahovací matici (a našroubovaná byla správně). Naštěstí je ta matice dost měkká a tedy vždy to odnese ta matice a škoda tedy nevznikne vlastně žádná (ty matice se dají sehnat i zdarma, protože v servisech jim neustále zbývají a doma také po více kazetách mohou nějaké být).
Takže kazetu bych přes těch 40Nm (ono je to stejně už docela dost) nepřetahoval, ale raději sem tam zkontroloval.
ja som naposledy dotahoval kazetu podla pocitu-ked uz zacala maticka preskakovat medzi aretacnymi polohami tak som dotiahol az na taky odpor, kedy isla povolit az ked som sa navazil na kluc (1/4 mojej hmotnosti +/-) – po povoleni som znova dotiahol na taky isty odpor a pridal som jednu aretacnu polohu. zatial drzi-moze na nej byt +/- 1000km.
tak jasne ze tie momenty tam nie su pre srandu kralikov. ja mam tendenciu sroby zatiahnut na vacsi moment ako by mal byt, ale je to subjektivne, lebo neviem presne rozpoznat hranicu kedy som dosiahol odporucany moment. zatial sa nic nestalo, vsetko krasne drzi-skusenost z ht, ktory mam uz 6 rokov a generalku absolvoval kazdy rok. takze momentak asi az ked budu peniaze nazvys, predsalen to nie je lacna zalezitost na to ze to pouzijem 2–3× do roka. alebo v pripade ze nieco zase strhnem :)
Tak když bys ho použil 2–3× za rok, tak je to otázka. To já ho použiju tak 30× za rok, prostě každou chvíli (jen přes letní část roku o něco méně, to se snažím v ničem nevrtat a mít kolo ze zimy poladěné a nastavené jak chci, ale stejně se vždy něco najde při tom větším množství kol – třeba výměna destiček).
A třeba teď jsem několikrát prohazoval tlumič a až dorazí znovu zpět z TF tuned, tak zase budu. A to jsou přesně šrouby, kde bych měl největší strach bez momenťáku.
Mě už se určitě několikrát zaplatil, já bych bez něj zase něco zničil a tentokrát by to už mohli být oproti němu i výrazně dražší věci (momenťák mě stál něco kolem 3tis. včetně sady nástavců).
pokial sa v tom hrabes s tym ze mas viac bikov a testujes kadeco a navyse nemas velmi cit, tak urcite sa oplati. ja som nad momentakom dost rozmyslal ked som kupil 07 van-a, tam bolo dotahovanie osky riesene 2+2 srobikmi o ktore som mal teda poriadny strach. ale skor nez som sa rozhupal mam van 08 a momenty pri oske (co je asi najviac povolovana/rozoberana cast biku hned po zamku sedlovky) nastastie uz riesit nemusim, vsetko to ide krasne rucne.
Proste NIKDE!!! Chapes to?
loctile sice doma mám ale vlastně ho vůbec nepoužívám,dal jsem ho kdysi snad jen na šrouby třmenu brzd ale už ho nedávám ani tam.
kdybych zjistil že se mi něco povoluje tak ho použiji,zatím co jezdím na biku jsem ho nepotřeboval.
Samozřejně nesouhlasím s tím, co tu přede mnou píšou, že není třeba. U těch věcí jak píšeš rozhodně třeba je, tam po pár rozebráních a složeních a nedání nového locktitu je nejlepší cesta jak se to povolí za jízdy (a ze začátku nemusí být třeba proto, že všechny tyhle spoje u nového komponentu nebo kola locktite nějaký obsahují a ten pár rozebrání funguje). Třeba u čepů už se tu řešili i případy povolení i když tam zbytky locktitu byly.
Já používám (a tedy mám doma lahvičku locktitu) na to co si vypsal + u brzd samozřejmě ještě na kotouče, ale jinak ne. V jiných případech pouze kdyby to bylo u daného spoje výsloveně uvedeno nebo kdybych s ním měl problém a povoloval se mi.
Ono taky spousta lidí některé spoje dost přetahuje, takže se to třeba bez locktitu nepovoluje, ale někde to může vadit nepřímu (třeba přetažené kotouče se kroutí) a někde přímo (ale třeba až časem).
Nejcitlivější na povolení jsou asi ty čepy zadní stavby, zvlášť ty, co se mají utahovat jen na dost nízké momenty.
ano, capy zadnej stavby sa utahuju nizkymi momentami. kazdopadne martin to rozobera kazdu chvilu, tam bude uz asi aj nejaky ubytok materialu zavitu, nehovoriac o tom ze ked tade preleze bordel do loziska tak uz asi od vyroby to nebolo ktovieako natesno. esteze som sa idrivu vyhol…
úbytok materiálu závitu? no neviem… to sa mi nezdá.
tak jasne ze nie nejaky drasticky, ale urcite si uz nieco spilil a mozno tym padom aj klesla ucinnost momentu na ktory to dotahujes udrzat to pokope-takze mozno by to chcelo viac dotiahnut. nie som strojar, skor mi to logicky vychadza. kolkokrat si to mohol mat uz rozobrate?
dovod je presne ten, čo píšeš. konkrétne mám kvôli tomu momentálne nepojazdný bajk.
Loctite vubec nepouzivam, jedine ho mam snad na kotoucich, kde uz byl od vyroby. Jo a jeste na sroubkach co drzi kufry na tretrach.
Tož na ty kufry ho opravdu dávat nemusíš :-) Blato a rez drží líp jak Loctite, až toho pak člověk lituje, já tam dávám naopak vazelínu, abych to pak za dva roky vubec povolil a nezničil šroub.
Tam byl taky uz od vyroby ;-). Jinak s blatem a rzi mam svoje zkusenosti… Ale zas na druhou stranu jak casto clovek sundava kufry.
Většinou (tedy u mě to platí určitě) se sundavají jen jednou při výměně. Jenže právě to už jsou tam dlouhou dobu a pak to nemusí jít vůbec a to je pak docela nepříjemné.
Preventivne je sundavam jednou rocne, abych je pak prave povolil.:-)
třeba kufry od Crankbrothers moc nevydrží-každou sezony minimálně jedny…
Pouzivam na brzdovy adaptery, kotouce, kladky prehazovacky,srouby prevodniku,kufry a ted si nechavam vypletat nova kola tak jsem si porucil na niple
Tak, srouby prevodniku. Tam si musim dat loctite co nejdriv, protoze uz jsem jeden sroub ztratil a jeden se mi neustale povoluje:-(
Nikde.K cemu taky?
nikdy jsem to nepotřeboval, ale teď na to asi budu muset přistoupit, protože mi přední kotouč chytá minivůli na náboji, vždy po náročném závodě musím zase o chlup utáhnout, údajně existují 2 druhy, který mi doporučíte a kde koupím?? Bauhaus??
existuje bud varianta tekuta, v lahvickach, nebo varianta polotuha – v takovych tycinkach, jako treba rtenka, ty maji vyhodu, ze si naneses na zavity jen tolik, co spotrebujes a zbytek opet uzavres do pouzdra .. Timhle se taky nepolijes ani nezaspinis odev apod. vice trebas tady .. http://www.loctite.cz/…cz/index.cfm?… pokud budes chtit, nabidnu Ti cenu a termin, dej vedet …
jeste k tomu doporuceni .. postaci Ti „modra“ barva – drzi hodne, ale zaroven lze jeste povolit spoj … cervena uz drzi opravdu fest, videl jsem jiz nekolik utrzenych hlav sroubu po fixaci prave cervenou barvou .....
Tak to je jasné. Modrý (243) je na rozebiratelné spoje. Červený (270), tedy doufám, že je červený (nepoužívám) je pro nerozebiratelné spoje.
v kameňáku nikde?? jo a naneseš to na závit a potom normálně zašroubuješ, jo?
To netušim, než abych obíhal x kameňáku, kde by to mohli mít, tak jsem to objednal z netu.
A ano, naneseš na závit a zašroubuješ, ta tekutá varianta se do závitu při šroubování dostane dobře (tedy nehrozí, že by to už při šroubování třeba opadávalo pryč a nezůstalo to na závitu).
Ano, je to hustejsi konzistence podobna treba medu..
dej mi prosím tě link, kde můžu objednat, díky
Prodává to spousta webových shopů, nemám přehled, kde je to teď levné, dej si hledat loctite 243 a najde ti to tisíce odkazů.
Já bral myslim tady, ale už si to fakt nepamatuju, mám ho doma už dost přes rok a tedy netuším, zda to třeba někde nemaj výrazně levněji.
Já jsem ho nedávno kupoval v Auto Kelly. Dokonce byl i ve slevě.
Locktite 243. Kdekoliv na webu kolem 200Kč za tu menší lahvičku (ta větší je zbytečné, to nikdy nespotřebuješ).
I v tekuté formě si naneseš kolik potřebuješ, nepoliješ se a nezasviníš, leda bys byl úplně levej. Takže já žádnou výhodu toho polotuhého nevidím. Ta tekutá se lépe dostane v závitu kam má.
tak treba vyhoda je ta, ze pokud si z lahvicky vylijes vic tekutyho lepidla, zpatky ho nedostanes, tu tycku jednoduse setres vickem a vratis zpet dovnitr! A taky tycka Ti nikdy nezalepi hrdlo lahvicky - tuhne bez pritomnosti kysliku – tedy i po uzavreni neotreneho hrdla lahvicky .. ALE je to otazka kazdyho vec, co mu vic vyhovuje … !
Loctite nepoužívám, páč se u nás nedá sehnat.
Jinak ale závitové lepidlo se hodí, ani nevým jak se to moje jmenuje – dávám na čepy zadní stavby (díky bohu, že tam jsou jen čtyři :-) )- zatím to drží a nepovoluje se.
„nevým“.....fuj, fuj, fuj…stydím se :-(
A internet k vám ještě nedorazil? :-)
…letos v březnu :-D
U mě je to většinou tak, že podobné věci kupuju hodně na rychlo, když je zrovna potřebuju a pak si na to zase už nevzpomenu :-)
Loctite vetsinou prodavaji v obchodech s lozisky
Nebo může sednout na bajk a zajet do Auto Kelly do Bruntálu.
a ještě možná v obchodech se spojovacím materiálem (šroubky)
U nás ho třeba mají i v drogerce.
jo ale jenom sekundové lepidla
U nás mají třeba i tenhle Loctite. A ten má podle mě do sekundového lepidla celkem daleko ;-)
tak jo, přesvědčil jsi mě:)
Nikde, musí tam být od výroby .
3× ten spoj rozoberieš a loctite od výroby bude preč… ;)
Loctite dávám skoro všude kde se dá. Na vidlici prakticky všechny šrouby. Brzdy jsou jasné. O čepech ani nemluvím. Přehazku do patky taky na loctite. Šrouby napínáku.......... Prostě všude a pak je klid. Používám převážně modrý-středně pevnostní a na věčné spoje zelený.
Nehledě na to, že od výroby tam sice bývá tam kde má být, ale je ho tam někdy málo a ani nemusíš rozebrat ani jednou a stejně se to začne povolovat u některých exponovaných spojů. Mě se takhle třeba povolil horstlink čep u Sterea a loctite tam nějaký byl. Starý jsem z toho dostal pryč, dal nového o něco více a hned to drží dobře.
nikde a slysim to poprve
to preto, že si bajk neservisuješ sama ;)
hmmm… vazne? jsem rada, ze mi to tvuj vsevedouci prispevek objasnil. prosim jeste o info, jaky palivo si mam nalejt do nadrze u auta. to vis, neservisuju si ho sama, a precijen, zensky s tim mivaji problem, slabsi na tele i na duchu, dekuji za ukazani, kde je moje misto. smeruji tedy od veletechnickych debat k tematum hodnych zasahu nezneho pohlavi.
Vzdyt tam napsal smajlika :)
A ted vazne. nedaval jsi jej ani na srouby u kotouce ? Ja jej mam na nich, pak na sroubku, co drzi ETA packu (zena uz jednu diky tomu, ze tam nebyl, ztratila) a dam jej jeste na sroubky, co mam v zaslepce u novych treter. Behem tydne jsem ztratil z kazde boty jeden…
ne vazne, ne, nic nemam podlepene a vsechno drzi, kdyz to upadne, tak jedine proto, ze to urazim, reknu „ty si ale oskliva patka prehazovacky“ a ona se nastve a urazi, ale je to bezpaternak, vetsinou se totiz ohne ;)
Já ho taky nikde nepoužívám a v pohodě ;-)
uff… tak takto som to naozaj nemyslel… a ani som nečakal takúto reakciu. ak sa ťa to dotklo, tak sa ospravedlňujem.
promin, jsem v posledni dobe nejaka nevrla. ale dotklo se me to. i se smajlikem…
zabudnime na to :)
U Authora je Loctite chytře nahrazen barvou a „chlupatě“ vyřezanými závity. :-)
Neriskuj..psala, ze je nevrla:-)
No já mám přece taky authora (i když samozřejmě lepšího, bo jediný dobrý author je železný author, což ovšem platí asi na každé HTečko, sorry :-)
Jinak asi na HT není Loctite vůbec potřeba, možná na tu jednu kladku hazky, pokud není šroubek opačně. Já jsem ho na HT nikdy nedával a nic jsem nikdy neztratil.
tak mají v Auto Kelly za 185 kaček…
loctite nikde, ale mám Herkulesem chyceny srouby na kufrech :)
Ja ho nedavam nikam, ale asi by to nebylo od veci… Kde se to kupuje? Hobby obchody? Mate nekdo typ v Praze?
Tak si precti to nad svym prispevkem a pak zjistis vse, nac ses ptal.
Auto Kelly snad v Praze máte, ne??
jsem si tak nějak pročet toto téma a mám otázku: když povolím šrouby na třmenu, lze je znovu použít? Nevyjede se to těsnění proti povovlení co je na začátku závitu? Nerad bych to pak řešil nějakým lepidlem.
Loktajtů je několik desítek, možná několik set druhý, každý k jinému určení. Používám jeden, číslo teď z hlavy nevím, mám to v dílně, když potřebuju vytvořit uložení z přesahem které ale bude v budoucnu rozebíratelné- typicky např. u starého rámu typu ukrajina který má vyběhanou hlavovou trubku a misky v ní nedrží- zamáznou se tím loktejtem(něky se tam ještě šoupne planžeta)a šup s tím do rámu. To svinstvo tam jaoby nabobtná a drží fest, některý jejich přípravky jsou fakt vymakaný, ale cena je bohužel vysoká. Co se týče zajišťování šroubových spojení, setkal jsem se s náhražkou v podobě opatlání závitu barvou, ale osobně jsem to nedělal, tak nevím.
nikde
Na kole to není potřeba ale kdyby jsi přesto chtěl-Dá se to nahradit lepidlem herkules-vyzkoušené a vyjde to nesrovnatelně levněji.
Zrovna dnes jsem měnil po cca 15000 km středové složení (sic obyč alivko BB-UN25) ale bylo celé rezavé jak liška a vakl snad 1mm na konci čtyřhranu.
Původní vazelínu jsem v závitech nikde nenašel a drželo to fest – uvolňoval jsem jej kempingovým vařičem a 1m pákou :-( (stařičký rám to snad rozchodí).
Při tom mne napadlo použít Loctite právě zde. Nechápu jak se mohla všechna vazelína ze závitů „vypařit“ ? Věřím že při posledním servisu tam maníci tu vazelínu dali.
Školení na Loctite jsme ve firmě měli a bylo celkem sugestivní (hlavně co se namáhaných spojů týče), a tak mi nejde do hlavy že nějaká vazelína může závity tak dobře utěsnit :-)
Co je teda lepší ?
vazelina se nevypařila-prostě tam nebyla.
správný postup je tento:
1/protáhnout závity závitníkem.
2/pokud nejsou zafrézované boční plochy mufny tak zafrézovat-u některých stř. složení stačí pouze pravá strana.
3/je dobré zespodu do mufny vyvrtat díru cca 3mm.
4/namazat závity!
příští demontáž bude bez problémů.