Ma realny zmysel pouzivat kotucove brzdy ? Ja som ich nikdy nemal a zatial som s klasickymi nemal problem. V com su lepsie/horsie klasicke a v com lepsie/horsie kotucove.
Ma realny zmysel pouzivat kotucove brzdy ? Ja som ich nikdy nemal a zatial som s klasickymi nemal problem. V com su lepsie/horsie klasicke a v com lepsie/horsie kotucove.
tady mas jeden odkaz, resilo se to tady uz nekolikrat.
http://www.bike-forum.cz/…e-brzdy.html
Priste nejdrive zkus hledat.
Riesit tuto otazku v roku 2015, ked je problem zohnat ram, vidlicu a kolesa na vecka, nema moc vyznam.
To je pravda, je tu pár vláken „sháním vidlici na véčka“ :)
Na krose se ještě nechají sehnat, na bajka je to pasé.
Véčka mají výhodu v ceně. Na nějakého levného krose, ok. Nebo pokud je to jen na pohodové ježdění za hezkého počasí, tak také ok. Nájezd se pak dá předpokládat 1000 km za rok a to nemusí mít nikdo strach, že by probrousil ráfky.
Nicméně obojí je lepší, než 80 let jeté torpédo :)
nejlepší jsou bubny. ale pevných vidlic na véčka je stále habaděj – hi-ten vidlic.
Pokud ti jde o to aby kolo bylo pokud možno co nejtěžší tak potom jsou pro tebe bubny jasná volba :-)
bubnový náboj váží jenom necelé kilo :-D
Ale když už bubnovou brzdu, tak na městské kolo, kde je super mít i dynamo v náboji. Pak je přední náboj kilo a čtvrt a zadní samozřejmě s řazením skoro kilo a půl ;)
Ale pak máš zase stylové kolo, které jen tak ve městě nepotkáš.
Tak už mi ta debata vedle o super supermarketovych kolech za 4000 začíná dávat smysl.
V-čka jsou samozřejmě nejlepší, čekám jen na to, až pomine módní vlna kotoučovek a výrobci začnou konečně dělat věci jako Reba 29 s pivoty :)
Já čekám na 29er Lefty s pivoty :-)
:-) :-)
do toho bych snad i šel :-) jinak lefty se mi líbí ale za ty prachy je to nějak mimo tu částku kterou považuju za kolo jako rozumnou :-)
Véčka jsou horší v tom, že dneska už s nimi výrobci rámů a vidlic nepočítají. Horší jsou taky v tom, že když nasadíš kolo a zapomeneš brzdu zaháknout, jedeš bez brzdy. Říká se taky, že jejich brzný účinek je horší. Ve skutečnosti je to jen o tom, jak silně dokážeš stisknout brzdovou páku. V dešti je třeba počítat s tím, že nástup brzného účinku je pozdější, než u kotoučovek, ale to se dá snadno eliminovat. Taky nemusí pobrat širší pláště. Lepší jsou v bezproblémovosti, ve spolehlivosti (nestane se, že v dlouhém a prudkém sjezdu přestanou brzdit) a snadnosti údržby. Taky provoz véček je levnější. Špalky jsou řádově levnější a vydrží řádově více a ve srovnání s provozem kotoučovek je provoz véček prakticky zdarma. Na véčka nemusíš řešit tvar špalků, seženeš je v jakémkolim cyklokrámu nebo sundáš z kola na smeťáku, na kotoučovku můžeš dát desky pouze přesně daného tvaru a co kotoučovka, to jiné desky a jejich shánění. Legenda o probržďování ráfků je zcela určitě založena na mé fotce zde na B-F, kdy se mi během mého zhruba 250 000 km dlouhého ježdění konečně podařilo asi po 40 000 km probrzdit jediný ráfek, všechny ostaní ráfky pošly na chorobu zcela jinou.
Kotoučovky jsou lepší v tom, že pokud s nimi momentálně není žádný problém, jsou lepší :-D
Nevim kde jezdis, ale me na horaku vysly vcka provozne podstatne draz nez kotoucovky. Jednou v desti jsem byl po 10km sjezdu bez gumicek. Dokud jsem nekoupil paralelogramove XT cka tak porad serizovat gumicky. Jednou za dva roky probrzdene rafky. Dobre gumicky taky nejsou levne. Po dlouem brzdeni te boli u vecek ruka. Na jednom horaku mam z nostalgie vcka, abych si pamatoval proc je nemit :). Na silnicce to neresim tam ty brzdy tak nehori.
musíš používat kvalitní ráfky. ty moje ani po 30 letech nejsou probržděné. špalky používám trojsměsné-mají delší výdrž. ale líp nebrzdí.
největší nevýhodou véček je to že např. pokud jsou celé od sněhu-ráfky mokré. nebrzdí, ale jinak jsou v pohodě.
Ja sem na to sel tak, ze sem zkousel nebrzdit, ale moc me to neslo.
A co teprve když na ráfkách namrzne voda nebo sníh :-)
To ti poradí turista.
V dešti je třeba počítat s tím, že nástup brzného účinku je pozdější, než u kotoučovek, ale to se dá snadno eliminovat
Dělá se to tak, že o tom víš a počítáš s tím. Proto máš zažité, že před brzděním včas lehce přitáhneš páku a vodu z ráfků několikerým otočením kol smyješ.
nebo se to dělá tak že si vybereš kam to pošleš :)
na bajku v lese jsme toho s v najezdili dost, au au.
Lepší jsou v bezproblémovosti, ve spolehlivosti (nestane se, že v dlouhém a prudkém sjezdu přestanou brzdit) a snadnosti údržby – do kamena tesat. ale osobne by som to nerobil, nemam ich ani na biku na ktorom som vozil deti a teraz s nim chodim na pivo.
a kedze porblemy s kotucmi co popisujes sa riesili pred 10 rokmi tak plati tvoja posledna veta a je vymalovano :-)
Jenom dodam – jsou znatelne lehci a nepridavaji hmotu do rotacni casti – sen kazdeho gramare. To s tim brzdnym ucinkem – rozsirena predstava, ze kotouc bude automaticky lepe brzdit „protoze jsou to prece kotoucouvky kua, maj je i motorky!“ je naprosto mylna, jak se presvedcilo dost majitelu zvlaste levnych kotoucu. Kvalitni Vcka (v cene levnych kotoucovek), dobre serizena (vcetne bowdenu) snadno prebrzdi spoustu kotoucovek. Nevyhoda je, v prostredi kde se na rafek prilepi nejakej hnus – jil, led coz se mi tedy naposled stalo nekdy pred 10ti lety (protoze v podobnych vecech nerad jezdim) a maji s tim problem i ostatni casti kola.
Vyvoj jde bohuzel jinym smerem, jak uz tady zaznelo.
Jenom dodam – jsou znatelne lehci a nepridavaji hmotu do rotacni casti – sen kazdeho gramare. To s tim brzdnym ucinkem – rozsirena predstava, ze kotouc bude automaticky lepe brzdit „protoze jsou to prece kotoucouvky kua, maj je i motorky!“ je naprosto mylna, jak se presvedcilo dost majitelu zvlaste levnych kotoucu. Kvalitni Vcka (v cene levnych kotoucovek), dobre serizena (vcetne bowdenu) snadno prebrzdi spoustu kotoucovek. – pokial to neni prispevok spred 20 rokov kedy som si tusimze tak +/- zadovazil prve kotuce tak nam este povedz tu o jankovi hraskovi.
Kolko tej hmoty do rotacnych casti pridavaju kotucovky?
hmotnost kotouče + 6 šroubů nebo centrlock matice + trošku težší náboj ? :-)
v součtu je to asi víc váhy než o kolik je těžší ráfek na V čka, ale zase je to u středu na rozdíl od obvodu u V ček, takže bych řek že je to nula nula prd
mělo by se to asi u rotačních dílů počítat a porovnávat spíš jako moment síly, vždy konkrétní díl a jeho hmotnost na daném poloměru. Takže třeba deci mlíka v bezduších na obvodě ráfku (pláště) na tom bude hůř, než kotouč u středu a pod. (co se týče dynamiky, zrychlení). Ale už jsem síly a momenty roky nepočítal, bůhví co dalšího je třeba vzít v úvahu. Třeba na cykloturistice s brašnama po rovině jsem kdysi tu celkovou hmotnost kola občas po rovince vnímal i jako výhodu. Jednou se to rozšlapalo a pak už to prostě jelo :)
A k dokonalosti dopocitat vplyv vecok na zvysenie taziska. :-D
A kolik 29" :)
nebrat
Provokace? :)
Kdepak, věta Hynasova..neznáš? :-))
No koukám, že do vaší skupiny staromilců zapadám naštěstí jen věkem:)
ještě mě napadá jedna výhoda kotoučovek, když se ti podaří udělat lehkou osmu tak to kotoučovkám na rozdíl od Véček nevadí a dá se s tím dojet a mít zapojené obě brzdy
což využiješ i v případě prasklého drátu.
Ale co, v nouzi rozpojíš to jedno véčko a dojedeš jen na jednu brzdu.
jojo ale odpojená přední brzda není zrovna ideální, na chalupě jsem takhle šel pěšky ze zadního mostku protože to je takový krpál že to se sjet jen na zadní brzdu prostě nedá :-)
Jak se řeší když ohneš kotouč tak že neprojde čelistmi? Véčka v případě problémů rozpojím a dojedu s jednou brzdou, kotoučovku leda odšroubovat?
Vezmeš kleště nebo něco podobného, co bude po ruce (rozštípnutou větev) a ohneš zpátky?
Většinou jsi schopen to dorovnat rukou. Ale že bych nějak často slyšel o ohnutém kotouči, krom těch lehce ohnutých v blbých stojanech, se říct až tak nedá.
pokud skutečně ohneš kotouč tak, že nejde snadno srovnat, tak máš s velkou pravděpodobností jiný starosti než jak pokračovat :)
Nemusi byt. Zrovna pred 14 dny chytnul kamarad klacek do kotouce a ohnul ho skoro o 90°. Po cca 5 minutovem boji, kdy po kotouci skakal celou vahou, tak ho srovnal tak, ze prosel aspon ramem. Nikdo jsme nemeli torx, takze k tomu navic musel sundat trmen a dojet zbytek jen s predni brzdou.
Bylo to ale prvne, co jsem videl tak brutalne ohnuty kotouc.
A nastesti to byla zadni brzda, takze ho ve chvili ohnuti nesestrelilo zablokovane zadni kolo. U predni by temer jiste letel.
Slyšel jsem že ICE kotouče se umí při větším ťuknutí o kámen rozdvojit, (neviděl jsem to na vlastní oči, jen jedna paní povídala) to hold taky sundáš brzdič :-) Vozím v nářadí thorx tak že při nejhorším dám zadní kotouč dopředu, mám oba 180 :-)
A pojedes jen s prednim jo? To si jinej blazen :)
Pokud to je XC vyjizdka, tak zadny problem. Proste jen vynechas pripadne narocnejsi sjezdy.
Ten zruseny kotouc byl na zelene do Jincu. A take se jelo dal z Jincu do Plzne a v pohode.
Predloni jsem zazil zase jeden dojezd cca 40km jen se zadni, to bylo horsi. To byla pro zmenu ulomena karbonova paka predni brzdy, coz se paradoxne stalo u obeda :-)
Stacilo blbe oprene kolo, vetsi vitr a blby dopad paky na sutr.
Dá se z jednou brzdou ledacos, mě okolnosti donutily sjíždět Říp (po asfaltu) pouze s přední brznou (BB5 – 160mm)…dal jsem to, ale zastavit do nuly opravdu nešlo, dole byl kotouč modrej a druhej den jsem předek měnil za 185 mm. :-)
samozřejmě se potom budu snažit dohrabat někam na silnici a vrátit se v poklidu, raději pojedu jen s přední než jen se zadní, zadní nic neubrzdíš ale to ti asi vyprávět nemusím :)
prakticky jen s přední jsem ujel víc jak 100km na Loudačce 2013, včetně tří sjezdů z Kleti ;)
jako dá se, ale je to dost o nervy a nesmí být mokro.
Tak tak a být raději trochu srab, je lepší jít pěšky proto že nějaký krátký prudký a bahnitý úsek jen s předkem neriskuješ než jít pěšky proto že jsi to risknul a máš zlomenou klíční kost :-) Jel jsem jen na předek jednou asi 50km a v pohodě, jezdím jen obyč XC, u nás v polabské nížině žádné brutální kopce moc nejsou, a technika taky moc není :-) samozřejmě v okolí kokořína se nějaké ty sjezdíky i najdou ale tam se bez plně funkčních brzd nebudu pouštět vždy se to dá nějak vyřešit objížďkou :-)
Jel sem na kamosky kole Expert Only na Spicaku (po Strugglu asi nejtechnictejsi trail), kdyz se vyprdla na jezdeni potom co ji vychcala zadni brzda a prestala brzdit, to byl teprv adrenalin (ja mel vyteklej tlumic pro zmenu a proto sem si pak pucil aspon jeji kolo) :)
Letos jel Jan Tyxa celych 1000 mil jen s predni brzdou :)
Letos na 1000 mil Tyxa, skoncil druhy, jel jen s jednou brzdou, predni. Ocividne to slo :-).
Jasne ale pointa je v tom, ze je v terenu takovy drevo ze je uplne fuk co ma za brzdy a mrak toho chodi dolu pesky. Konkurenceschopny je diky tomu ze ma najeto neuveritelny objemy. Je mozny ze i dvakrat tolik co zbyli bednari. Btw po rozdani nejakych haluz bonifikaci a penalizaci mu letos dali win, coz z predrazene komercni akce udelalo komplet frasku, zvlast kdyz Tyxa vedome porusoval zakaz jizdy na kole v danych usecich
A to mel jen jednu brzdu schvalne aby usetril hmotnost? BMW procet jsem nejake clanky o tomto zavodu a jeden ucastnik pise „Vpředu mám starší kotoučovou brzdu a vzadu V brzdu. Destičky jsem měnil dvakrát, brzdové špalíky vydržely. Uvažuju o tom, že ráfkovou brzdu vrátím i dopředu kvůli jednoduché údržbě na trase.“ Vcka vladnou! (http://www.svetoutdooru.cz/…na-1000-mil/)
Věta jak z odborného článku na I Dnes
ono dost lidí nemá moc jasno v materiálu a podle toho to tak vypadá. Když si vybereš dobrý desky tak by měly vydržet i hodně mokrý Míle, sintry goldfren nebo KS.
Pokud někdo jede turistiku, tak proč ne véčka, když tím ubrzdí sebe a naložený kolo. Na výkon si to nedokážu představit bez kotoučů. Už jen kvůli ztrátě ve sjezdech, kde se dají v rámci takového závodu najet hodiny.
pockej vzdyt jste psali, ze to vyhral chlapik s jednou brzdou – kotoucovou – to jsou ty kotoucovky tak dobry, ze staci jen jedna? :)
čti co jsem napsal už dřív. Když budeš mít v červnu najeto od ledna 15–20 tisíc, tak ti bude otázka jedna nebo dvě brzdy skoro fuk ;)
Tohle opravdu Tyxa najel za pulrok? To je nejaky odhad, nebo se o tom nekde zminil?
Tyxa je dobrej magor a jak tu píšou z kopců často nesl protože brzda hořela a grip předního kola ho neudržel.
Já objel míle s XT brzdama 160 mm kotouč v předu a vzadu. V předu polymerky a vzadu metal destičky. Když jsem startoval byly asi na 1/2 životnosti. Zadní metal desky jezdí ještě teď, Zatím co předek jsme musel vyměnit byl po závodě našrot.
Co se týče tvrzení že tenhle závod vyhraješ ve sjezdu – kravina … Vyhrává ten kdo nespí. Za celé závody jsem měl průměrku někde kolem 15 km/h, chlap co dojel předemnou měl asi 10,5 km/h – každý večer jsme se potkávali, ale já šel na 6 hodin spát a zas jsem ho musel celý den sjíždět.
Četl jsi McBlackyho report z Loudání? Tam hezky popisuje, jak závod vyhrál (dělené první místo ve dvojici) a jedním z důvodů byly právě sjezdy ve kterých toho hodně získal.
Ti nejlepší ostatní byli na tom fyzicky o malinko lépe než on, ale horší ve sjezdech + ještě někteří v orientaci (to mu také dost pomohlo).
Menším spaním než ostatní to určitě nevyhrál, protože dle reportu spal minimálně stejně (někdo jiný se pokoušel jet dokonce zcela bez spaní).
A to ještě kdyby nepřišel v závěru o pedál, tak mohl rozhodnout zase ve sjezdu i na konci a dojet první sám.
A to bylo Loudání přitom ještě znatelně pomalejší (zřejmě ještě o dost náročnější terén). Oba vítězové měli průměr 10,2km/h (u dalších ten průměr ještě o dost nižší).
Kde se daji najit ty McBlackyho reporty?
U Ječňáka jsem to tuším četl, jako trojdílný seriál.
Ale ať tu McBlackyho získávání času ve sjezdech na Loudání jen nechválíme, tak teď jsem kouknul do těch reportů (četl jsem je už co je tenkrát psal a úplně přesně nepamatoval) a vidím, že docela tlačil na červené z Šeráku, ostuda :-)
Samozřejmě si dělám srandu, je to něco jiného jet na Loudání v tom zápřahu a s výbavou a na samostatné kratší vyjížďce bez věcí a na fullu (i když kamarád na HTčku dal ± to samé, takže full není nic rozhodujícího). A musím přiznat, že z těch dvou pokusů co jsem to jel, jsem to zcela bez šlápnutí taky nedal (vím, že to někteří místní dávají bez šlápnutí a jezdí i mokré).
na tý ze Šeráku jsem to vyhodnotil, že riziko defektu je už příliš. Přeci jen větší váha než normálně a s batohem na zádech nejsi tak mrštnej. Sám to tam znáš a ty šutry postavený na výšku mají hrany, že snake o ráfek není vyloučen a to mlíko nevezme. Abych tuhle pasáž dal na 100/100 26" fullu musel bych jet rychleji než mi přišlo vhodný, trialově by to stálo víc energie než efektu a tak dobrej ani nejsem.
Mně je to jasné, to bylo jen popíchnutí. Já jet Loudání (nikdy bych to v rozumném čase nedal, takže opravdu hypotetické), tak při takovém akci + věci na zádech tlačím horní část skoro celou.
Dik. Super report :)
neříkám, že to ve sjezdech vyhraješ – to že se spí málo je jasný, každý spí málo. A že jedeš pořád i jíš za jízdy je taky jasný. Pointa je v tom, že pokud to z kopce umíš, tak bez problémů najedeš hodinu denně, podle náročnosti terénu i víc, kterou můžeš pak bude jet nebo odpočívat. Loni třeba Štepán proti Tyxovi mohl najet klidně víc než tu hodinu, protože jezdí fakt ostře, jak by to dopadlo se nedozvíme Tyxa vzdal. Je otázka jestli to bylo proto, že mu bylo jasný že na Martina se Štěpánem nemá ani omylem, když měl v půlce trati ztrátu den.
6 hodin spát je sci-fi to tak max jednou za závod pokud se to sejde
pokud jsem nucenej dva dny kolo tlačit, tak mě nějaká rychlá jízda z kopce neposere, nehledě na to že si z kopce alespon protáhneš záda a nohy (ono těch pohodovejch kopců moc nebylo)
já jsem z kopce dobrej střelec, ale před CP1 jsem právě v takové sjezdařské euforii prohnal klacek pláštěm, takže i z tohohle důvodu bych rychlost ve sjezdu řadil jako druhořadou
2 dny před odjezdem na start jsem odevzdal diplomovou práci a tak jsem už měsíc před závodem nespal, právě na mílích jsem měl konečně čistou hlavu a klidný spánek :-), tak jsem to pojal jako aktivní dovolenou. Shodli jsme se s chlapama, že jestli to pojedeme příště tak mnohem pomaleji
hodím ještě reakci na MLOKA, Loudání je sotva poloviční závod, tam tolik nechcípneš a čím je závod rychlejší tím musíš honit vteřiny i někde jinde. Klíčový je furt rovnoměrně točit nohama a být v pohybu. Kopců a zkopců je hodně, ale jestli letíš o 5 nebo 10 km/h rychleji tě fakt neposere. Hlavně bezpečně s ohledem na zachování materiálu v co nejlepším stavu.
Osobně se přiznám, že mi záleželo na času, který na trati strávím. Na druhou stranu jsem ani jednou neodmítl pozvání do vesnické hospody na nějakou tu rundu a jedinkrát jsem si nepodtrhl spánek. Vím že to objedu jakž takž na pohodu a vím, že to jde zvládnout ještě o den rychleji, ale proč bych to dělal? Celou trasu jsem se náramně bavil a poznával lidi ať už závodníky, tak místní.
víš jak, nemusíme se shodnout. Zvlášť u ultra je to hodně individuální na čem kdo založí svůj výkon.
Já vzhledem k práci a dalšímu setupu nebudu mít nikdy možnost najet tolik co jiní účastnící a tak využívám výhody jinde – dneska se tomu říká marginal gains :)
Minuta sem a minuta tam, ve finále jsem si jist, že na každý hodině v průměru dám díky volbě fulla a gum ve sjezdech 3 minuty většině pole. Tzn mi stačí jet o 0,75–1km/h méně na jízdním průměru, v rámci ultra velký rozdíl.
Někdy nabereš i deset-dvacet minut a to v případě, že jedeš technicky náročný sjezd, kde většina jde pěšky (klidně jen extrémní bahno ani to nemusí být mokrý kořeny a šutry).
Hodně mi samozřejmě pomáhá, že už roky závodím a jezdím většinou 1–3 skupinku na závodech a tam se letí takový kule, že se v tom cítím komfortně a neriskuju tolik zničení sebe a materiálu jako dost účastníku ultra jedoucích paradoxně pomaleji. Největší strach mám ne z defektu, ale z toho, že přerazím zadní stavbu epica, kterýho už trápím tolik let, naštěstí tenkrát to sice dělali těžší, ale něco to vydrží :)
Mam na vsech kolech ICE kotouce, zatim jsem ale nastesti zadny nikde o nic nevzal, takze tady zkusenosti zadne.
Ten popsany pripad byl jednovrstvy 160mm kotouc.
Můj ICE v pohodě, i po srovnání vydržel… Teď jsem na Enduru dva probrzdil až na hliníkový jádro a taky se žádný rozpojování nekonalo… O rozpojení jsem slyšel akorát u nějakých předprodukčních prototypů při laboratorním testu, kdy to rozehřáli na fakt dost vysokou teplotu, v praktickým použití jsem o ničem takovým ani neslyšel.
Srovnáš rukou a dojedeš. Jeden takovej kotouč mi tu leží na památku v krabici :D. Nicméně jak tu padlo, je to spíš kuriozita, než že by se to běžně stávalo.
Mně se to povedlo hned první den na vejšce ve stojanu. A ano, improvizovaně jsem to srovnal.
Koukam, ze stale plati, ze na to spatne clovek rychle zapomina.
Povídej :-)
Na plečce mám véčka furt, jezdím na ni v zimě denně do práce a v létě s naloženými brašnami po Českém lese a pořád nic špatného nepozoruji :-)
Kvileni v desti, skrtani v bahne, krec v ruce pri brzdeni z nejakeho prusmyku ci dlouheho kopce, probrzdene rafky, spalky pryc po par jizdach v blate, neustale dostelovavani brzd kvuli opotrebovavajicim se spalku, zanesene bowdeny, unavujici se pruzinky celisti ci se ruzne vracejici celisti a dalo by se pokracovat. Velke casti se dalo vyhnout pouzivanim keramickych rafku a kvalitnich spalku, ale proste to jako kotouce nebrzdi. Sice si to clovek opraci na kolene, ale taky to musi opravovat nebo serizovat mnohem casteji – asi jako auta za socialismu. Vahove to taky neni zadny zazrak jak se tu prezentuje.
a to ak sa dobre pamatam si bol dost dlho zaprisahly V-ckar :-)
V drevnich dobach, kdy clovek hydraulicky kotouce serizoval casto, skrtaly, prehrivaly se, unikala kapalina atd. tak to opravdu nemelo moc velky smysl. Dneska uz je vse jinak.
ale ved jasne, neni o com :-), inac mne uz vtedy to stalo za to, ze to riesilo co pises vyssie.
Asi ano, ale znas to. Dokud nezkusis, neuveris.
to je zaujimave jak tu moc kazdy pise ze si meni spalky ako ne beziacom pase, ako mate aj pravdu vecka nie su dokonale ale na bycikli sa ma jazdid a nie brzdit, pokial jazdite stylom maximum do zakruty a prudke spomalenie a potom zase rychlo rychlo zrychlit aby som som o par metrov mohol zase prudko spomalit tak to nie je ekonomicky styl jazdenia. Ja som ze cely zivot menil spalky len jeden krat. proste ked vidis zakrutu tak sa nehas zotrvacnostou odviest aby som v momente bol v zakrute na taku rychlost aby som nemusel vela pribrzdovat a prejst ju pohode. a usetrenu energiu zrychlovanim, prudkym spomalovanim si nehas na rovinky kde tomu utnes. Napriklad na toure de france si neposminam ze by tam silou mocou isli kotucovych brzd. Otazka znie preco.
No na Tour nejsou proto, že je zatím UCI nepovolila.
to viem, ale to neni odpoved preco ich nepovolila, ved ako tu pisete vecka tu totalna na chuja.
skusk historiu, je to tu diskutovane a vysvetlene asi 20 krat.
Jedenkrat za cely zivot vymenil spalky.
Vic uz nepis. Protoze bud nemas najeto skoro nic anebo casto menis kola anebo jezdis po rovince atd.
Spalky Ti stejne cca po 1 roce zdegraduji – ztvrdne smes a uz nebrzdi, jak by mely.
jeden můj cyklokolega má kolo z konce 90.let – brzdy cantiky – a má furt původní špalky.
No vidíš já neměnil špalíky na silničce už cca 15 let
Mám jí totiž pověšenou od té doby v garáži na zdi jako dekoraci :-) jezdím jen na biku :-)
Na cestu do hospody staci.
a nerozmyslal si nad tym ze zaklad je aj to ze vediet ako ma slovek brzdit, a kedy ma jazdit a kde ? je pravda ze na horskych bicykloch tam to berem lebo clovek jazdy tazke tereny tam vecka su na pritaz, ale na trekingovych a cestnych to nie je tragedia s veckami. A kolega z prace ten s nim jazdi do prace na bike pravidelne a tiez este nemenil spalky. A ze po 1 roku zdegraduje je tiez zalezistost pouzivatela, kde ten bike odklada napriklad …
Aha. Ted premyslim, jestli nejsi Vladex – pises o hodne podobnem kolegovi.
Ehm. Jen mezi nami – co vlastne delas a jake mas zkusenosti s kolem?
Prekvapit to muze, ale zajimala by mne situace, kdy ta guma na spalcich behem 1 roku nedegraduje. To ji jako po kazde jizde sundas a namocis do nejakeho ochranneho roztoku, aby nebyla na vzduchu?…
Na kole neco najeteho mam. Jak na Vckach – po vymene spalku zacne kolo hned brzdit. Na kotoucich a take na silnicnim kole.
A to ve vsech podminkach.
ty budes isto nejaky studovany clovek ked to beries takto vedecky do dosledku z hladiska globalneho teoretickeho aspektu, ale povedz mi, sedel si ty niekedy na bicykli?
preco by mala degradovat na toaku uroven ze nebrzia resp. brzdia zle. ked bude nehavat bycikel na slnku vypekat v kuse tak to pochopim ale ked dojazdis a das ho pivnice preco by to malo degradovat, len jeden jediny krat som mal potrebu menit spalky a to nie z dovodu ze by bolo popraskane alebo by to proste nebrzdilo a len smikalo ale z dovodu ze uz sa material minul. A keby to s tymi spalkami bolo tak zle tak by to bolo proti bezpecnosti zakazali.
je pravda ze nejazdim sportovo, cize nedavam zbytocne zabrat brzdam, brdim len ked musim a inak sa neda, energiu si minuem radsej na rovinke ze tomu utnem nie zrychlost a spomalovat.
a ci mam skusenosti ? ano mam skusenosti so spalkami to ci som expert to nie som inak by som nezakladal temu, ale ze spalky treba menit po kazdych 600km alebo ze po 1 roku nebrzdia ze zdegraduju tak to je blbost.
Boha jeho.
Takze: Brzdeni je zpusobeno fyzikalnim jevem zvanym treni. Brzdovy spalek, ktery je ve vetsine pripadu z nejake gumy funguje tak, ze guma prilne co nejtesneji k rafku a svym obrusovanim zpusobuje treni, ktere Ti dovoli zastavit.
Jakmile Ti brzdna guma ztvrdne – radikalne zmeni sve vlastnosti. Uz neprileha tak tesne, aby byl brzdny vykon dostatecny. Zaroven klesa i jeji vlastnost obrusovat se a diky tomu po rafku spise klouze – lesti jej.
Jako kdyby jsi prilozil prst a pri stejnem tlaku jen treba nejakou latku.
Staci to takto k pochopeni?
A pokud nevis, proc by mela guma degradovat ve sklepe – coz take neni dobre misto na uskladneni kola, zkus si zopakovat skolu. Chemii.
Navic jestli je tvuj rocni najezd 600 km, vez, ze to neni zadny najezd.
A jinak to mas stejne jako s pneu na auto – maji zivotnost cca 4 roky ;-). Pak uz nema dostatecne vlastnosti pro provoz. I kdyz tam budes mi 5 mm vzorku.
vlastne ano takto som nerozmyslal a ano na starom bike som mal lesklejsi rafik som si to neuvedomil.
Nepovidej.
To bych vlastne vubec necekal.
Kdyz to nejde silou a na B-F uz si opravdu delaji srandu a nekolikrat ruzni napisou to stejne, chce to zapojit hlavu, popremyslet o tom, proc zrovna maji pravdu.
zkus jezdit z kopce ty ekonomický style, jsi k smíchu, velmi…
třeba jezdí na takové vesnici jako bydlí moji rodiče jen pro rohlíky, tam je to úplná rovina tam brzdy nepotřebuješ pokud máš odhad kdy přestat šlapat aby se to zastavilo samo před krámem :-) panáček zjevně nepochopil že se tu bavíme převážně o sportovní cyklistice :-)
napisal som v prvom mojom prispevku pri zalozeni ze iba na sportove ucely ? proste som sa pytal len globalne a globalne som myslel aj styl jazdenia. A mame tu aj kopce prevysenie 500+ metrov nebyvam v cesku ktora ze zvacsa rovinata. V urictych extremnych pripadoch su kotucove brzdy lepsie ale na slovenske a ceske cesty na bezne ucely bohato postacia vecka.
Ale prdlajs…
uplne staci aj ukrajina, torpedo brzdi daleko lepsie jak v-cka.
Kdyz jsi maly a chces delat smyky v kaluzi, tak jo.
Hele, ja bych rek, ze uplne nejlip brzdi lanko privazane jednim koncem k sedlovce a druhym k betonovemu sloupu.
Dodneska mam z teto akce z mladych let trochu vycitky. A divim se ze me bracha po tom nezabil.
no jestli jsi mu to lanko nechal 15 m douhé tak je s podivem že sebe nezabil :-)
Bylo asi 30m dlouhe a bracha zavodil s kamosem jestli bude rychlejsi on na kole, nebo kamos jakozto bezec.
Jak to dopadlo jsem radsi nevidel, protoze jsem hned utikal pryc. Jen vim ze bracha byl dost sedreny. Pozdeji mi rikal, ze vse probehlo tak rychle, ze ani nevi co se vlastne stalo. Nastesti v tom detskem veku se ty zraneni vetsinou dobre hoji a na caste pady je telo zvykle.
No tak to měl kliku že děti hodně vydrží a ty vlastně taky :-)
No tak to měl kliku že děti hodně vydrží a ty vlastně taky :-)
Úplně to vidím, pro nezúčastněnýho to muselo být k prasknutí smíchy.
Jeste doplnim riziko bouchnuti duse pokud je nekdo jeste vozi. Neni to sice bezne, ale v kombinaci hory + tezsi jezdec jsem to na vlastni oci videl uz 3×.
Stejny jezdec po prechodu na kotouce jiz v pohode.
Co jezdim kotouce, tak uz paky serizuju vzdy na 1 prst. U XT Vcek jsem to musel mit na 3 prsty. V horach jsem pri brzdeni na 2 prsty dostal parkrat krece.
A povolit dva prsty (s kantíkama tři) před nějakým schodem je psychologicky mnohem náročnější, než povolit jeden.
Ale zase po několika poletech přes rodla člověk získal instinkt, že prostě z prudkýho kopca to musíš nechat jet plynule, při rychlosti menší než pádové se to rádo kouslo a letělo se, zvlášť když ten obržděný ráfek už jaksi nebyl rovný
ok, challenge accepted
(dodavam, ze se bavim o XC, samo ze Vcka muzou tezko konkurovat diskovym brzdam pro DH, pripadne jine drsnejsi discipliny)
jo a moje dobre zkusenosti jsou s Avid brzdama, mozna se Vcka Shimanum tak nepovedly netusim, nemel jsem.
nebo mozna jste je jen neumeli namontovat a seridit – kdo vam namontoval kotoucovky a kdo se o ne stara – take vy sami?
:)
3. jednim prstem na vckach jedine po rovine z poradneho kopce potrebujes vic prstu, pokud se bavime o funkcnich brazdach tak na kotouce 1 prst staci
4. malo brzdis
5. malo brzdis
6. nestaci
5. malo brzdis
Divný, mám 115 kg + nosič a batohem (~10?) a tak 3000 km mi špalky vydrží určitě. Nebo jsou pražské kopce nedostatečný terén.
Mam vic :) nevim jak moc jsou prazske kopce narocne ja jsem mel rafky po smrti co dva roky. Spalku nekolik sad za sezonu. Jedny hyn po sjeti 10km kopce v blate a desti. Ale jak rikam na silnicckach je mam a v pohode. Na MTB je to prekonana technologie. A 3000 km na horaku ani ve snu.
V blátě a dešti odděláš véčka za jednu vyjížďku, sníh taky není špatnej ;)
V blate a desti vetsinou vecka vydrzi podstatne dyl nez kotouce, brzdnej ucinek je ale vec jina…
Bláto nevím (kromě běžného bordelu na silnicích), v dešti se mi prostě nic nestalo, nemůžu sloužit. A sníh v Praze moc nepadá.
.
O kotoučovky se nestarám, starají se samy.
z toho co píšeš je vidět, že jsi toho moc neviděl ;)
+1
6. Neumím to nastavit tak aby to v celém rozsahu tlačilo celou plochou – po opotřebení se běžná véčka začnou natáčet moc dolu. Je to rukama? Podle mě to prostě nejde (špalek je velký a ráfek úzký), alespoň u kol kde jsem to řešil.
Kotoučovky podle návodu namontuje a seŕídí i největší lama, jednodušši to snad ani být nemůže. Zato seřídit V to je obsírání. Co se týká ráfků, matně si vzpomínám, že některě měly dokonce nějaké značky, aby se poznalo, že jsou probržděné. Špalíky po čase, zvlášť po zimě byly tvrdé a lesklé, po ráfku klouzaly, tak tady prosím nepište pohádky o nesmrtelnosti véček. Tomu může věřit pouze ten kdo je nezažil.
a až se ti na kotoučovkách za jízdy něco posere tak pak dojedeš domů bez brzd? na véčkách stačí tak max. seřídit špalky. leda že si sebou vozíš náhradní kompletní sadu kot. brzd.
Pokud zvolíš vhodný model brzd (za mne cokoli od Shimana, ideálně Deore a výše), pak se o brzdy musíš starat asi tak jako v moderním autě, tzn. že jezdíš, ono to brzdí stále stejně (velmi dobře), pak vyměníš destičky (u mně tak 1× za dva roky) a tak pořád dokola. O těch brzdách prostě nevíš. Kotoučovky vozím tak 7let a nikdy se mi na nich za jízdy nic nepokazilo.
Ten má dost, ale je to svobodná volba každého soudruha.
Holt některejm to nevysvětlíš i kdyby jsi to opakoval furt dokola.
A co když ti praskne třeba lanko? U obou typů je řada možností, co se ti může stát a na cestě to bude neopravitelné. Nicméně spolehlivost je u obou variant veliká.
cece, ze ta velka spousta lam si ty kotoucovky casto seridit neumi:))
tim netvrdim, ze vecka jsou lepsi…
Tahle debata je cela uplne o ho.ne… Jsme v roce 2015, nic jinyho nez kotouce nema smysl vozit…
Seřídit V-čka je obsírání? Jestli někdo nedokáže tak primitivní věc jako seřídit V-čka, je zřejmě extrémní kopyto.
Pokus se pochopit text, nepsal jsem že je nedokážu seřídit, psal, že je to obsírání, protože v porovnání s kotoučovkami je to prostě tak. :-)
Já jsem si naštěstí to špatné (kotoučovky) na kolo nikdy nenamontoval, takže nemusím zapomínat :)
Nechápu, že se to o tom vážně bavíte a dokonce se najdou tací, co véčka hájí. Musel jsem se jít podívat ven, jestli nejsou ulice plné žigulíků a embéček. Hláška dne je rozhodně: „Říká se taky, že jejich brzný účinek je horší. Ve skutečnosti je to jen o tom, jak silně dokážeš stisknout brzdovou páku.“
já taky myslel že to je archeologie a ne ;)
Zivy skanzen :-)
žigulík je jedno z mých nejoblíbenějších aut. :-D
stejně kotouče jsou jenom módní vlna. za pár lez zase bude něco jiného. dnes chybí alternativa, proto jsou hydr. kotouče tak rozšířené.
to budes nieco ako myslitel ne?
na silničce při vyšší rychlosti by jsi mohl zkusit base jump padák :)
Brždění s Žigulíkem byla jedna noční můra, stejně jako pohyb na kluzkém terénu.
Ale houby.
Vtipálku..do hor jsi mohl pouze s pytlem cementu v kufru.
Žigulíky jsem měl dva, jednu 1200 a jednu 1500, problém na kluzkém povrchu jsem neměl ani s jedním a to o brždění je blábol už úplně.
ale favoritky někdy fakt vůbec nebrzdí :-D
Jak ‚někdy‘?
Brzdy jsou modni vlna.
Až se objeví něco lepšího než kotoučovky, tak zajásá nejen velkoprůmysl, ale i ostatní od motorek po letadla, takže v tu chvíli nebude důvod, proč se jich držet. Zatím ale nic lepšího nikdo nevymyslel ale jestli chceš čekat, klidně si v tom Žigulíku počkej…
Uvažoval jsi nad Trábošem? Všechny 4 bubnovky, to musí bejt super, ne? Obzvlášť na jaře, když v zimě nejezdíš, tak ti všechny bubny oreznou a na první křižovatce ti to zaflekuje tak, že jdeš skrz přední okno.
Nechápu, že se to o tom vážně bavíte a dokonce se najdou tací, co véčka hájí.
Za mě: je to technologie opravitelné pomocí kleští a klíče. Hydraulika když se rozbije, tak se bez speciálních nástrojů neobejdeš. Navíc s destičkami do kotoučů jsem měl problém že byly mnohem citlivější na špínu (mastnota, jar…) a že si po jakémkoli zásahu asi 10 km sedaly a během toho to moc nebrzdilo.
Říká se taky, že jejich brzný účinek je horší.
Možná mám na véčka štěstí, ale v mém případě je brzdění s nimi limitováno adhezí pláště, nikoli brzdami. Zkoušeno na dvou trecích a jednom horáku.
Osobně bych chtěl na přední kolo kotouč a na zadní véčko.
Stačí na přední velký kotouč a na zadní malý kotouč.
Když už, tak chci mít jedny náhradní díly… Jakou výhodu by měly různě velké kotouče? (na hmotnost si fakt nehraju)
Různý brzdný účinek. Jaký význam by měl kotouč vepředu a V-brzda vzadu?
Jinak mám také na kole oba stejné, 180 mm, ale není to kvůli jednotným dílům, protože než sjedu kotouče, tak spíš pojdu vedrem..
Různý brzdný účinek.
To zmáčknu menší silou, ne? :-)
Jaký význam by měl kotouč vepředu a V-brzda vzadu?
Přední brzdou brzdím většinou = častější seřizování špalků a vyšší riziko probrzdění/zavaření ráfku. Vzadu V kvůli mechanické snadnosti údržby.
Jinak mám také na kole oba stejné, 180 mm, ale není to kvůli jednotným dílům, protože než sjedu kotouče, tak spíš pojdu vedrem.
Já nevím jestli mám tyhle long-term věci řešit, na kole jezdím pět let a zatím mi kola vydržela dva roky (první mi po dvou letech ukradli, druhé jsem po necelých dvou letech reklamoval, v servisu ho ztratili (wtf) a vrátili mi prachy).
Klíííd, rozdílné kotouče opravdu dávají smysl…
To je možné, ale já bohužel v těchto věcech těžko věřím něčemu bez zdůvodnění.
Tak blizsi pohled na brzdy na motorce, nebo i na aute by snad mohl napovedet.
JJ, ještě dnes najdeš auta, co mají vepředu kotouče a vzadu bubny.
jojo mám to tak na Rapidu, na 63kW motor to bohatě stačí pokud to auto používáš jako dopravní prostředek a vozíš s ním rodinu. Zabrzdit z maximálky na nulu není problém, opakovaně by to patrně problém byl ale to se při použití rodinného vozu asi těžko stane :)
Zase kotouce vzadu poznas, kdyz mas… A to i prave s plne nalozenym autem a rodinou.
A nez bude nejaka otazka – jezdil jsem oboje.
jojo já taky jezdil oboje ale připlatit 10% z ceny auto jen aby byli kotouče (o trochu silnější motor a 6 kvalt) se mi nechtělo :-) zatím jsem nenašel během roku žádnou situaci kdy bych litoval .-)
Kotouče všude, o trochu silnější motor, šestikvalt … to je ale pak úplně jiný auto a jiný svezení, spotřeba asi taky trochu jinde. Kolik Rapid váží? Já v tom jel jednou a přijde mi to děsně úzký … třeba proti Octavii.
No váží kolem tuny, otočil jsem s tím chorvatsko s rodinou a zaplou klimatizací za 5,4 l/100km (Palubák, počítaljsem to i podle najetých km v navigaci a natankovaných litrů a vyšlo to na 5,7 L/100km, tak že to ani moc nekecá, prostě to bylo úplně nové tak mě to zajímalo no :-) ) velikost uvnitř je s dvojkovou oktavií (s tou mám jako řidič najete asi 30 000 km) srovnatelná rozvor to má ochlup větší (5mm) než oktavie, na šířku je to asi o 3cm užší tak že rozhodně se tam ve 4 dospělých mačkat nebudeš, měřím 191 a když mám na sebe seřízené sedadlo řidiče tak si za sebe sednu aniž bych měl opřená kolena o přední sedadlo. 3 dětské sedačky se dozadu nevejdou ale to si teda nejsem jistý ani u trojkové oktavie. Spotřeba toho šestikvaltu není o nic nižší, podle techničáku to má žrát kupodivu asi o 2 deci víc je tam jinej stálej převod tak že jednička je potom hodně krátká a ve výsledku podle výrobce točí v dálničních 130km/h šestikvalt 2950 otáček a pětikvalt 3100 tak že rozdíl velmi malý. zatím jsem s tím naprosto spokojený a za ušetřených 30 litrů jsme si raději koupil nové 29 HT :-)
Hm. Ted VW Golf (letosni model), 1,6 TDI, 6 kvaltu, 81 kW, a zere to cca 4,8, kdyz litam hodne po dalnici…
Jinak jo, Rapid ma vzadu hodne mista.
Spotřeba není parametr auta, ale řidiče.
Ano i ne.
Uz jen proto, ze vim, jak jezdim s timto a jak jsem jezdil s predchozim ;-)…
tvl, to je zas slint na dobrou noc :-) … půjčím ti Transportera T6 103kW a jeď s ním za 5, ty řidiči :-)
A kde to píšu?
Když Nikdo jede za 4,8, tak to neznamená, že jiný se stejným autem nebude jezdit za 7, víc nic.
Hm, ale kdyz se podivas nahoru, pisu o rozdilu motoru i u tezsiho auta pri stejnem ridici. Takze tady je opravdu mluvim o spotrebe jako parametru auta.
Jenže ten Rapid je 1.2 turbo benzín :-) nafta na dálnici při stejném typu auta asi bude vždycky žrát o trochu míň srovnají to vyšší provozní a pořizovací náklady, u rapidu stejné výbavy je ozdíl mezi naftou a benzínem cca 50 tisíc tak že to se asi nevrátí prakticky nikdy :-) mimo to při mém nájezdu cca 8 tisíc za rok by to byl naprostý nesmysl
Současná éra pidi motorů s turbem mně vždycky připomene časy cca. před dvaceti lety, kdy se to v mém okolí hemžilo vozítky Daihatsu s podobnými výtvory jako devítistovka s turbem a či 1,1 4×4. Takový malý vysavače to byly. Když jsem měl nedávno ze servisu půjčený Polo 1,2TSI s pětikvaltem, tak jsem toho, kdo tuhle kombinaci vymyslel, proklínal. Snaží se narvat to turbo všude, ale do malýho městskýho vozítka mi to přijde fakt zbytečný. Pak jsem měl Golfa se stejným motorem a šestikvaltem a to bylo najednou úplně jinýho auto. Žádný zvuky ala cirkulárka, spotřeba o litr nižší, ačkoliv Golf je těžší. Cena je jinde, ale stejně bych bral Golfa. To máš jak s botama. Taky si nekoupíš od číňana, ve kterých tě bude každý krok jen *****, ale koupíš si nějaký dobrý třeba i 4× dražší, ve kterých bude radost chodit. Finančně se ti to za dobu používání rozhodně nevrátí, ale za ty ušetřený nervy to stojí.
Jasně je to úhel pohledu, mě to co mám stačí mám nájezd do 10 tisíc za rok spíš 8, tak že v tomhe ohledu to že životnost toho motoru která bude cca 200 000km mi je absolutně jedno to už to mít dávno nebudu. Jak jsem psal za ušetřených 30 000kč jsem si raději koupil kolo. Řízení auta mě nikdy nebavilo asi je to dané tím že jsem za posledních 15 let najezdil služebně cca 600 000km vím že to není moc ale i tak je to otrava. Ten rapid mi na to abych dojel jednou za rok do Itálie nebo Chorvatska a 10× za rok 100km na chalupu bohatě stačí. Jsem takovej spíš pohodovej jezdec nemám potřebu s nikým závodit tak že si jedu mimo město tak těch 100 když dojedu kamion a je tam dost místa tak ho předjedu když ne tak za ním uberu a předjedu ho jinde, to jestli jedeš na pohodu a nebo spěcháš je ve výsledku na 100km rozdil stejně maximálně 10 minut spíš méně. Ono nakonec pokud si půjdeš koupit benzinového golfa z roku 2013 tak tam bude stejnej mrňavej oturbenej motůrek naprosto stejné konstrukce. uvnitř ten golf bude mít hodnotnější materiály to je jasné ale taky bude stát minimálně o 100 000kč víc a to pojedu raději s dětma 2× k moři. Nejvíc mě vždycky baví takové ty kecy tvrdé plasty na palubce nevím teda jak většina ale já na palubku za jízdy nesahám, tak že jestli je ten plast tvrdej a nebo měkkej je mi tak nějak jedno, s těch tvrdejch se tak nějak lépe utírá prach, prostě auto je spotřební záležitost sloužící k přepravě z bodu A do bodu B nic víc. Překvapilo mě že jsem z toho Rapida po 1000km vylezl u moře a naprosto v pohodě nebyl jsem nijak rozlámanej tak že za mě spokojenost
Ted mne ceka nejspis Rapid anebo nejaka jetejsi Octavka II, ale spis Rapid. Ti pak klidne reknu po zatezovych testech -denni jizdy :-(.
Lepsi plasty – s malym najezdem nepoznas, ale s vetsim uz jo. Bude to vrzat a lupat na dalnici.
Hehe, to bude tim, ze tvuj rocni najezd dam za mesic a pul…
Vzdycky jsem si taky rikal, ze to nema moc smysl resit – jako silnejsi motor. Ale ted to vidim, ze ma. Pokud teda nepotkas chytraka na silnici, u ktereho ani silnejsi motor nepomuze, aby ses ho zbavil :-(.
Jinak na tak maly najezd nema nafta smysl. O neco vic by zacal mit smysl plyn, ale to je tak asi vse.
A 1.2 TSi – nevim, nejak bych se toho motoru bal :).
No v práci máme asi 200 aut s tímto motorem ze začátku byly problémy s rozvody, ten zatracenej řetěz kde u konstrukce měl hlavní slovo ekonom byl jako žvejkačka, to už se podařilo na 4 pokus vyřešit a motory vyrobené od září 2013 už by to měly mít v pohodě a potom se pod turbo dávala nějaká podložka. Já mám to auto výrobu únor 2014 tak že bych měl být snad v pohodě. Jinak ta auta v práci jsou většinou oktávieII 1.2TSi tak že mají přesně tenhle motor a mnoho z nich už má najeto kolem 200 000km a zatím to funguje. Pokud budeš kupovat teď nového rapida tak ten už má jiný motor je tam ta 1.2 TSi co je ve trojkové oktávii tak že řemenem hnaná dvouvačka je to buď 66 nebo 81 kW mělo by to při stejném stylu jízdy žrát tak o půl litru méně.
Mel by byt 1.6 TDI 66 kW – sluzebak ;-).
Prave mam ted nahradni – Golf Bluemotion 1.6 TDI 81 kW a to je uplne jina pisnicka.
to jo ale taky golf je stejná třída jako oktávie :-)
To kazdopadne. Navic na nej prechod z Fabie II – to auto je kravina.
Ale treba proti Renaultu Megane anebo Fluence je Fabie neco jako trikolka a karbonova raketa :-D
Fabie 2 byla strašná, Fabie 3 vypadá celkem zajímavě ale asi než krátkou fabii3 bych si koupil Rapid spaceback přecejen Rapid bude o trochu větší
Tchan kupoval Rapida, ale ma najeto zatim asi jen 3 000 za rok… Ma tusim tu 1.2 se 6 kvaltem.
Ale kazdopadne rikal, ze Spaceback ma mensi kufr nez klasicky Rapid :-D…
Ale jako asi jo. I to zpracovani vypada lepe u Rapida. Ale porad Octavka je vys…
já mám klasického rapida ten má 550 litrů kufr, spacepack má 440, ta finta je v tom že spaceback je o 19cm kratší, kdyby udělali z rapida klasický kombík tak by to asi zase sebralo oktávii spoustu kupců pro 4 člennou rodinu je oktávia zbytečně velká
Ted mam na chvili Spaceback v TSI – 63 kW?
Ocesane auto – das ist katastrofe.
tak to jsi mě docela dostal :) Nečekal bych, že ten „kombík“ bude mít menší kufr, zajímavej údaj
Nic proti, ale asi nevis, co pises.
To Te asi omlouva.
jo to bude určitě tím :-)
Auto má větší hmotnost, rychlost a menší kola.
Jak říkám, mám najeto 8000 km na kotoučích a 10000 km na véčkách a prostě nejsem jednoznačně rozhodnutý.
jo, jo, klieste a kluc, to nosim bezne.
inak za 20 rokov co mam hydry som s nimi este v teren nikdy nic neriesil. a v podstate ani mimo neho.
jo, jo, klieste a kluc, to nosim bezne.
Nemyslel jsem ani tak opravy venku.
K tomu nošení – zkusil jsem si sepsat, co vlastně vozím. No, je toho dost :D
Dnes něco vozit v autě je spíš k smíchu, max. klíč na šrouby kol, pumpičku (raději kompresor) a nabíječku. S moderními auty stejně nic nenaděláš, všechno je udělaný tak, aby sis raději ani žárovku nevyměnil sám.....nová doba .-)
Autem nejezdím. Ten seznam je co vozím na kole.
na netu jsem našel tohle: tam jsou psáno výhody/nevýhody véček a kotoučů.
https://www.crazyguyonabike.com/doc/page/?…
ještě bych přidal toto: kotouče a bubny mají oproti véčkům výhodu, že na kolo s ráfkovými brzdami nejdou dát takové vychytávky jako například sněhové řetězy.
Boduješ …
to su strasne chujiny.
Ja nevim, ze se vo tomhle da este v roce 2015 diskutovat :)
dá protože pro lidi, co mají kolo jen na příjemné ježdění nějakých 500–1000 km za rok za hezkého počasí, jsou výhody kotoučovek za špatného počasí vcelku k ničemu. Navíc pokud mají limit na kolo někde mezi 10–15k, tak jsou funkční kotoučovky zbytečný luxus. Dát na takovéto kolo deore kotoučovky a na pohon už mi nezbude a budu z toho mít odrážedlo :)
Jsem rád, že třeba u krosů je stále na výběr, zda véčka, nebo kotoučovky.
Už podruhé tady opakuješ, že véčka jsou vhodná pouze při ročním nájezdu do 1 000 km za hezkého počasí. Tak to bych potřeboval blíže osvětlit, protože mi uniká jakákoliv souvislost.
ja ti to vysvetlim, ac jako kdysi zaprisahly veckar, neboli vecka jsou v dnesni dobe uplne na ho.no!:)
ikdyz nekam se jeste hodej-krosy atd. A pak taky pro magory se sentimentem jako jsi ty nebo ja:))
já jsem nenapsal POUZE, ale že pro lidi jako moje mamča, která má pauzu mezi jízdou tak dlouhou, že se pokaždé skoro učí na kole, není ochotná dát za kolo o moc více než 10k, na kole vyjede jen když je 25 °C ± pár stupňů a v dohledu žádná přeháňka, tak pro ní jsou véčka jak dělaná.
Moje drahá co má teď na krosu véčka LX s páčkama FR-5, tak to brzdí v pohodě na jeden prst, brzdí to za běžného počasí lépe než moje kotoučové 395 a věřím, že s tím bude i méně problémů, než s mýma 395. Véčka jsou tedy super i pro krosová kola u kterých se nalítá kopice km převážně po různých silnicích a polních cestách. Kdybych jí protáhl nějakým hrozným bahnem, tak budu mít mnohem větší problémy jiného charakteru, než s menší účinností brzd :)
Stejně tak, kdybych jel okolo světa, tak si asi také raději vezmu véčka.
Ale tady je většina bajkerů a fulařů, kteří při každé vyjížďce protáhnou kolo blátem, tak pro ně jsou véčka nevýhodný.
A zimní ježdění, když vidím fotky lidí ve vlákně foto cestou do práce, tak u celoročních kol vidím také více silniček a různých krosů na véčkách, než bajkerů s kotoučovkama.
Podle mě je prostě dost kol, pro která jsou kvalitní véčka vhodnější, než kotoučovky.
Mi je celkem jedno, jaké brzdy kdo má a používá. Jen nechápu ten zanícený a urputný boj proti tomu, když někdo něco dělá jinak, než dotyčný.
K čemu potřebuješ ukrutný brzdný účinek na blátě a ledu? Jel jsi někdy v blátě celý den, že tady tak poeticky básníš o spolehlivosti kotoučovek a výdrži jejich destiček? Třeba já jsem kotoučovky začal jezdit až na výlety za hezkého počasí, když jsem přestal jezdit bahenní závody :-)
já mám 395 o spolehlivosti tedy nepíšu :) Každý rok alespoň jednou zavzdušněná zadní brzda, která někde sákne, jelikož je olej docela špinavej, když odvzdušňuji. Jednou do roka čištění pístku, aby se vracely. Výměnu destiček nepočítám.
Osobně se blátu také snažím vyhnout, jelikož bydlím v paneláku a nechce se mi kolo furt mejt, nebo zametat kolárnu.
Na mé použití jsem také spíše zastánce véček. To jsi mě špatně pochopil, že jsem zarputilý obhájce kotoučovek. Já nejsem poetický zastáce kotoučovek, jelikož lidi v mém okolí je prakticky nepotřebují na to co jezdí.
Na ledu jezdím ve městě, kde mám hapinu s torpédem co skoro nebrzdí :)
Jezdím nezávisle na počasí 4500 km ročně a nějak jsem si „výhod kotoučovek za špatného počasí“ nevšiml.
nejak si nedokazu predstavit brzdit svyho AM/EN fulla veckama:))
Nevím co znamená AM/EN, mám treka a jezdím s tím po silnici :)
tak jestli to nebude tim:)
En bude asi enduro a am bude amateur – takže amatérské enduro :-D
anebo americké enduro
Amateurs in English
AM jako all mountain… nerikej, ze ti to nedoslo:)
jo – bylo to lehký, že mi to nedošlo. však za mojich času nic takoveho nebylo. pochop to.
njn, spousta veci za „tvych“ casu evidentne nebylo – kotouce, bezduse atd. atd. Prvni prehazovacka byla tusim uz na zacatku 20.stoleti, to bys snad znat mohl:)
Dobře ty :-D. Nejlepší hlášky :-). Mohl bys mi vysvětlit všechny ty zkratky co se používají?
AM/EN už tedy víme.
Teď ty ostatní, pls.
http://www.bike-forum.cz/…tucove-brzdy#…
ale ked ne tak ne, kazdemu podla chuti.
Hodně toho, co Ječňák napsal, neplatí pro véčka, ale naopak pro kotoučovky :-)
A cudně zapomněl zmínit, že zatímco véčkaři si blátě pohodlně brzdí, on pobíhá mezi stany a shání nějakou brzdu, co by si mohl nasadit místo své, blátem zadřené a další mění sice věčnost vydržející, ale jako na potvoru zrovna těď po dvou hodinách probržděné desky až na plech :-)
Tak jsem teda asi mnoho let brzdil podrazkou o keramicky rafek :-) Cudne jsem to zapomnel zminit, jelikoz jsem to nebyl ja, ale Splinter.
Jinak at si kazdy brzdi cim chce, ja jen vim, ze k veckum bych se nechtel vracet i kdyz bych to samozrejme prezil.
Tak to se Ti omlouvám, smysl ale zůstává zachován :-)
Kvílely mi i kotoučovky. V bahně nejezdím. Křeč v ruce nemám ani z jednoho (nejdelší kopce co jsem kdy jel byly ze Strahova a z Jílového), doštelovávání jsem uznal, ale zase jde dělat impusem a kleštěma, oproti tomu když jsem honil bublinku v hadičce, potřeboval jsem odvzdušňovací sadu. Bowdeny se mi nezanesly ani když jsem je vůbec neudržoval. S pružinkami problém je, stejně jako doštelovávání.
Tak to potom jo tam stačí torpedo, případně podrážka v na předním plášti :-)
čau, já mám malý dotaz ohledně nastavení kotoučovek a nechci zakládat kvůli blbému dotazu nové vlákno, využiju tedy s vaším dovolením, toto. Honí se mi v hlavě taková myšlenka, jak ono to celé vlastně funguje. Dejme tomu, že brzda je seřízená, odvzdušněná. Časem, jak jezdím a brzdím, desky se sjedou a pístky se postupně vysouvají víc a víc. Tím pádem ale musí kapaliny v nádobce ubývat a dostává se tam vzduch. Tím pádem se brzda lehce zavzdušní, že ano? Tedy jak často provádíte odvzdušnění, popř. doplnění, aby brzdy byla stále v TOP stavu? Možná se pletu, možná to funguje úplně jinak. Na stejný problém bych mohl vlastně narazit, pokud budu nahazovat nové desky, tam musím pístky nejdřív roztáhnout. V případě, že mám před nasazením nových desek doplněnou kapalinu (olej), tak abych při nasazování nových desek otevřel nádobku, že?
V nadobke je zvycajne medzi hladinou brzdovky a nasavanym vzduchom gumove tesnenie.
Není od věci, dříve než se na něco zeptáš, zagooglovat si a prostudovat si jak kotoučová brzda funguje. Pak bys možná nebyl tak úplně mimo jako teď ;-).
Dík za radu ;-)
Ne, jde o uzavřený systém a pokud správně funguje, vzduch v něm není.
Při výměně desek je třeba pouze roztáhnout čelisti od sebe. Já výměnu desek využívám k tomu, že písty promažu a preventivně rozhýbu.
To vysouvání pístů při opotřebení poznáš akorát na páce – jde více zmáčknout v důsledku zvětšení prostoru pro kapalinu. Vzduch tam ale není.
A o to mi právě jde. Myslel jsem si, že pokud se pístky samovolně vysouvají v důsledku opotřebení desek, měl by chod páčky zůstat stejný ne? Jsem si právě myslel, že se tam dostává vzduch. Ale jak psal lukas aka mitro v příspěvku nahoře, tak ten prostor, kde kapalina jakoby „ubývá“, kopmenzuje práve prohnutí membrány, že? Tedy jak docílit toho, aby se páčka pri opotřebených deskách více nepromačkávala…?
nemáš pravdu páčka jde pořád stejně, teda pokud to funguje jak má. U shiman většinou to funguje skvěle, u Avidů to sem-tam funguje blbě a musíš tomu trochu pomoct – vyndáš kolo, necháš pístkye vyjet o víc, trochu je vrátíš, nasadíš a dobrý.
no a zítra po tvé radě bude následovat vlákno jak vrátím vypadlé pístky :-)
:-D :-D
nedivil bych se :)
oba systémy mají své výhody a nevýhody a každý si musí vybrat co je pro něj vhodné. bohužel výrobci tyto problémy vyřešili za nás a lepší kolo(fula) už na „V“ nepostavíš. Jsem zvědav za jak dlouho budu muset přejít na kotouče i na silničce.
najradsej hned, problem je, ze to znamena komplet novy bike.
A proto to výrobci budou tlačit.
No to je moc pěkná debata, tak nějak mě to obhajování véček připomíná debatu o tom, zda ABS je pro automobil přínos, nebo není. To se tenkrát člověk dozvěděl mouder, včetně toho, že to přerušované brždění človět odšlape, chce to jenom cvik atd atd :-)
S Parkinsonem možná.
Mám kotoučovky na čtyřech kolech a určitě bych už neměnil. Tento týden jsem se hrabal v bordelu který jsem nastřádal za desítky let ježdění na kole. Nalezl jsem tam stará véčka Shimano XT s paralelogramem kdysi koupené v bazaru a díky zblbnutí kotoučema nikdy nenasazené. Hodil jsem je na starého turistu místo původních SD3, navlékl jim barevné Kool Stopy a před ně našrouboval staré Aviďácké podkovy. Stará vytahaná lanka nahradil předpjatými nerez 1,6 mm a staré bowdeny nahradil opletenými, panceřovanými. Páky mám Avid SD7 z Cyklobazaru. Po 74 Km v terénu jsem byl v šoku jak brzdí. Musím se přiznat, že mě to dokonale zaskočilo a takový výsledek jsem opravdu nečekal. Na BB7 se sintry či hydrauliky sice nemají ale všechny ostatní mechanické kotoučovky hravě strčí do kapsy. Né, že bych se kotoučovak zbavoval ale potvrdil jsem si, že to kdysi tak špatné nebylo jak se dnes tvrdí. Byla to užitečná lekce!
A o tom to je. Spoustě lidí na jejich ježdění tyto brzdy stačí a tím pádem nemají potřebu měnit jejich snadný, bezproblémový a laciný provoz za něco jiného. Přínos by pro ně byl zanedbatelný, za to by však získali všechny nevýhody kotoučovek. Jenomže to bojovníci proti čelistím nejsou schopni pochopit.
No a spouště lidí z mnoha důvodů véčka nikdy pořádně nebrzdily, takže zase rádi šáhli po kotoučích i za cenu jistých provozních nákladů :-)
Může být. To však nic nemění na tom, že stále existují lidé, kteří vědí, proč raději jezdí véčka a véčkobijci s tím nic neudělají :-)
Takže to za nás rozhodnou výrobci rámů a vidlí a bude po debatě :-)
To už přece dávno rozhodli. Moje poslední Low-End stavba na dojíždění do práce (29er Force Epigoni + Force Al vidle) už žádné pivoty na véčka nemá. U Fullu a Reby jsem taky žádnou možnost rozhodování čím brzdit neměl.
Krome ramu a vidlic nejsou stejne jeste zadne poradne sirsi rafky.
Remerx (pokud neřešíš hmotnost).
Jaký konkrétně? Z hlavy mi tedy žádný širší Remerx ráfek na Včka nenapadá.
Mloku, kamaráde, nerozptyluj se včil jakýmisi ráfky a soustřeď své úsilí na to Tlačítko :-)
Tam teď musí hlasovat dost lidí, ať je to pro admina aspoň trochu reprezentativní vzorek. Takže bude stačit sem tam držet chvíli vlákno nahoře, ať to všichni zaregistrují.
No jo, safraporte, pravda. Měl jsem dát hned odkaz, tak to dodatečně napravuji :-)
Panther. Mam je na expedicnim biku. Jednu dobu se uz prestavaly prodavat, pak jsem je zase kdesi zaregistroval.
Krome toho jsem jeste loni videl na nejakem eshopu nejake DH od remerxu na Vcka, ted si nevzpomenu na nazev, to uz ale byly rafky snad 30 mm s hmotnosti k 1 kg.
mě naprosto vyhovují kotoučovky, ne proto že bych jezdil nějaké vraždy, ale mám 191cm a jako bývalý veslař 100kg tak že čas od času urvu drát v zadním kole a kotoučovkám ta osma na dojetí prostě nevadí :-)
Nech si to preplest, mam vic kolu nakladam. A kdyz je to dobre zapletene, tak draty drzi.
Už jsem to vyřešil koupil jsem si nové celé kolo :-)
Hele, vsechno beru, vim, ze nektery V i celkem pouzitelne brzdi na nejaky to solichani. Ale neberu ten snadny, bezproblemovy a laciny provoz. To je proste bulsit. Kotoucovky nasadis, a kdyz jezdis tak, jak bys jezdil s Vckama (cili asi nic narocnyho), tak za 3 roky vymenis desky. Neresis nic. Samy od sebe se ti nezavzdusni, mozna kdyz by to byly Elixir 1, ale i to dost tezko. A co bys na nich chtel udrzovat? Nemusis je serizovat, vymenit desky je zalezitost „vyndam, zatlacim pistek, zandam“, zatimco spalky musis po vymene este stelovat na rafek etc. V cem sou prosim pekne treba takovy M615 narocnejsi na udrzbu nez sebelepsi Vcka?
Proč je teda tolik vláken, kde se řeší kotoučovky a jejich problémy?
Ale jak jsem psal, je mi celkem buřt, čím kdo brzdí. Jen nechápu to urputné zaujetí proti tomu, když někdo spokojeně brzdí něčím jiným a proto mě baví tyto lidi dloubat do žeber :-)
kolko za poslednych 5 rokov ?
ale ako uplne vazne, keby som mal npisat najzmyzluplnejsiu a najuzitocnejsiu inovaciu za poslednych 20 rokov na mtb tak by som silne vahal medzi hydrami a ust.
Protoze nic jinyho uz nikdo nevozi, tak nikdo nema s nicim jinym problemy :) Realisticky, rekneme ze Vcka ma dneska 10% lidi, a kolik z nich je pouziva tak, aby se k nejakejm problemum vubec dopracoval? Kolik z lidi, co ma problemy s kotoucovkama, by nemelo problemy s Vckama? Myslim, ze kdyby vetsina lidi mela na kolech Vcka..no, tak z nich pulka problemy s brzdama nema, pac by jich byly plny marnice :)
Realisticky řekněme, že na nově prodaných kolech to bude 50:50, přece jen se nejvíc prodá nejlevnějších kol. K tomu je mezi lidmi zásoba V-čkových kol z let předešlých. Takže je velmi pravděpodobné, že V-brzdy jsou ještě pořád ve většině.
Ale ti, kdo na kolech opravdu hodně jezdí, tedy minimálně v objemu vedoucím k opotřebení brzdových částí, opotřebovávají i zbytek kola a kupují si kola nová a už v cenové hladině, kde jsou diskové brzdy základem.
Pokud zalovím v paměti, tak problémy a problémky s diskovými brzdami tady řeší hlavně AM/EN/DH jezdci, kteří mají k typickému většinovému uživateli tím, co jezdí i svými požadavky na účinek a spolehlivost, velmi daleko.
Mas pravdu, mam na ten pomer asi dost zkreslenej nahled ze skupiny uzivatelu v sirsim okoli :) Ale s tim vyuzitim s to rek tak, jak sem to myslel, no.
10% kde žiješ – stačí zajet dál od Prahy a uvidíš že majorita drtí véčka ;)
Tss, když jsou na modřanský cyklostezce V-čka totálně OUT, tak jsou snad out všude na světě, ne? :P
Minule jsem půjčoval kolo, aby dostal borec vůbec u stánku pivo.
S véčkama ti už ani nenalejou …
:)
No tak to je teda v… ještě 2 roky a budu muset zase upgradovat, protože pokud ti teď nenalejou s véčkama, tak čekám tak za 2 roky to bude stejný s hliníkovým rámem :-)
Tak to abych si koukám bral do košíku lahváče, jinak mě stihne stejný osud :)
To ale musíš ukecat nějakého výrobce aby začal dělat lahváče v plastu velikost 0,75l pulitrové lahve ani skleněné ani platové v košíku nedrží :-)
v klidu tam dáš plechovku. V alpách jsem ji tam vozil až na první kopec, což je klidně dvě hodiny rubačky :)
chce to ale hliník/titan/ocel košík a trochu ho přihnout
:) když já mám plasťáky a tam to nedrží :-)
tak za 3.roky :DDD,jedině po rovině nebo do kopce jezdit tak možná,jinak hořej jak papír.Véček jsem si užil dost,jejich nevýhodu bych viděl jen za mokra a sněhu,jinak jednoznačně kotoučovky i když o proti gumovejm špalkům se to odst prodraží,ale jak se říká za kvalitu se platí:)
Tak na XC kole u nás v polabské nížině vydrží opravdu dlouho a pokud někdo jezdí jen za sucha tak jsou na věky :-)
Tak je otazka zda-li je tam vubec potreba MTB :-)
To zase jo kokořínský důl je hezké místo na na krosovém kole jsem jezdil několik let a to není ono :-)
ale všechny ostatní mechanické kotoučovky hravě strčí do kapsy – to je zas dost dobre mozne, mech. kotuce su uz z principu dost zufalstvo, dokonca by som povedal ze to asi nozaj mpzno radsej dobre V-cka.
Pokud je důležitější přenos síly, než jiný brzdný systém, jako to, že se neujaly ráfkové hydrauliky?
Přesně tak!
pretoze neriesia nic z tohoto
Kotoučovky jsou pokrok a jsou lepší. Ovšem takový horor jako v tom odkazu véčka určitě nejsou.
imho presne take su :-)
nesouhlasím
vec nazoru, je ale pravda ze ja uz 20 rokov V-cka nemam, teda poslednych par rokov zase na silnicke kde to neni az taka tragedia nicmenej kedze silnicku pouzivam aj ako zimak tak sa to zase vracia v plnej sile :-)
tak som sa vcera bol povozit na silnicke, zacal som po rovine v suchu, pokracoval do kopca a potom z kopca v hmle zo soplom na ceste a koncil z kopca v slusnom dazdi.
este chvilu nech mi tu niekto rozprava jak su v-cka porovnatelne z hydrami. horko tazko na suchu, akonahle su akekolvek ine podmienky neni o com.
ty mas na silnicce Vcka?
a ty snad vidis principialny rozdiel medzi veckami a tym co je na silnicke? (mimochodom ako sa to vola ?)
jo vidim, kez by na silnicku sly nasadit Vcka. to uchyceni jednim sroubem a nemoznost je „rozpojit“ (alespon u tech mych) je pekna pakarna
to je ale o niecom inom jak to o com sa tu bavime.
nic z mych kol nebrzdilo tak jako XTR 1994 paky ( ano cantilever) + Mrazek + keramicky Mavic 517ky . Jezdi dodnes, pod mym kamosem.....
Kotouce me serou permanentni obavou ze je zavzdusnim. V obave ze zavzdusneni do nich v aute davam ty plastovy roubíky, a nikdy je nemuzu najit. Staci se na ne nevrle podivat, kychnout, a zacnou piskat, pripadne prestanou brzdit. Protoze si s tim nevim rady selskym dilenskym rozumem, šupu obvykle do krámu, kde mi daji nove desky s pokrcenim ramen. Predni Hope se mi podarilo rozsmrdět a castecne znefunkcnet po lehkem sjezdu po asfaltu z Kramolina, a po druhe po par vysk metrech sjezdu k Sazave.
Mocny marketing ale zaridil, ze uz se vytraceji dily, zejmena keram rafky, vubec s 26 to jde do riti. Tak jezdim na kotoucich a jsem kůl. Vsem rodiinym a svatecnim jezdcum v mem okoli doporucuju a pripadne kupuju jety kola s veckama.
(Samozrejme – Vecka maji nevyhody – nedokazu si predstavit sjizdet s tim v desti a bahne nekolik dni po sobe Alpy. Nejakou 2,20 gumu tim prostrcit je uz celkem umeni. Rozcentrovanej rafek drhnouci o spalek je na chocholouska – ale ta stara doba nejak proste rychle utekla a je mi to lito. Asi bych mel zacit zrat ty antidepresiva, co mam uz nekolik let na stole :) )
lenze tvoje pocity a realita su dve rozdielne veci https://www.youtube.com/watch?…
no, dyk na silnickach se nic poradnyho za posledni roky neudalo, je potreba podojit i tady......
… a stejne jako o par prispevku vyse, nechapu proc mi cpes srovnavacku silnicnich rafkovejch se silnicnima kotoucovkama. Mimo, ty pocite.
som tak nejak pochopil ze sa bavime o silnicke kedze na mtb uz vobec neni o com a ukazuje sa, ze co plati u mtb plati aj u silnicky. za sucha ako tak, cokolvek ine je radova vyhoda na strane kotucov. ale kto to vidiet nechce tak nevidi a bude musiet pockat par rokov az uz nic ine nebude.
vic nez 10 let vozim mechanicke kotoucovky BB7 a nic z popisovaneho me netrapi;) pro nekoho to neni dost kul, pro me dar z nebes… ty brzdy proste funguji a nic za to nechteji
keramika v zimě když namrzala to byla lahůdka ;)
jinak doporučuji zkusit nějaký DH 4–6 pístky změníš názor
„Ta stara doba utekla nejak rychle“ – to je podle me jedna z hlavnich pricin toho co se tu resi. Taky hrozne rad vzpominam na me prvni vyjizdky na biku po hrebenech Beskyd. Pripada mi, ze to tenkrat bylo vsechno nejake hezci, romantictejsi, atd…
Nicmene, kdyz jsem si zkusil 8 let po jezdeni na fullu sednout na sve prvni kolo, tak jsem se dost zhrozil. Mel jsem pocit, ze to kolo neumim vubec ovladat, ze to vubec nebrzdi, atd…
Co se tyce Vecek a Kotoucovek – obojim se da brzdit jednim prstem, kdyz to nejsoou nejake sracky a jsou dobre serizene. Nicmene, me osobne treba u Vecek vadi ten princip, ze se brzdi o rafek, jehoz primarni funkci je neco jineho nez, byt brzdici plochou. U vetsiny typu kol je to celkem u ****** a tam at jsou klidne Vecka (nebo i kantiky), ovsem na MTB bych to ja uz nechtel. Jeste dalsi vec je ta, ze mnoho lidi jezdi na MTB i tam kde by jim stacily jine a mozna vhodnejsi kola, a proto jim mozna pripada, ze i na MTB by mohly byt Vecka v pohode. Pokud se ale jezdi ve skutecnem terenu, tak jednoznacne kotouce (aspon pro mne).
…vadi ten princip, ze se brzdi o rafek, jehoz primarni funkci je neco jineho nez, byt brzdici plochou… – no vidis, mne zase vadi jak se prenasi brzdny moment pres draty na rafek, s Vckama to jde primo na plast a nic se tam pri brzdeni nekrouti.
Me stejne prijde, ze selskym rozumem sou kotoucovky uplne primitivni, dyk to je tak strasne jednoduchej system! A nebo sem jenom brutalne chytrej? :D
Nic proti V (mimo deště a bahna -tam jsou nepoužitelné), jejich účinek byl u mně často doprovázen křečí ruky při delším sjezdu, ale jinak OK (servis primitivní, náklady minimální). Největší problém pak nastal, když bylo zapotřebí vyměnit vidlici -na V už opravdu nic neseženeš…
To je debata jak zkraje průmyslové revoluce, když se rozbíjely stroje, protože berou lidem práci.
Nedalo mi to a vyhrabal jsem stará kola, na jednom V Deore, na druhém cantilever STX RC s tím klimprcajkem na posílení a podkovou, Ať dělám co dělám, už jenom to jak lehce jdou páky na kotoučích při stejné intenzitě brždění, je dostatečná argument pro kotouče. A co se týká servisu, už bych ty véčka nechtěl štelovat ani za peníze.
jenže kotouče jsou dejme tomu 10× dražší než véčka. a to si někteří cyklisté pořádně rozmyslí. já mám rád jednoduchost – proto používám véčka.
podle tohohle argumentu by si lidi nekupovali kola, protože to dokážou ujít pěšky a kola jsou drahá…
jenže kotouče jsou dejme tomu 10× dražší než véčka – WTF ???
i víc. myslel jsem kompletní sadu kotoučových brzd, ne jen samotný kotouč. zapomněl jsem na slabomyslnost tohoto fora :-D
Tak příště raději nemysli a podívej se kolik to opravdu stojí.
Např. Deore hydry (komplet s kotouči) stojí cca trojnásobek toho co Deore V-čka (komplet páky + čelisti). Konkrétně hydry cca 3000Kč, V-čka něco přes 1000Kč.
To je srovnání stejné sady. V reálu bych ale Deore V-čka určitě nebral a připlatil bych na SD5/SD7 + lepší špalky. Oproti tomu M615 hydry bych klidně vozil a najednou jsme cenově dokonce už skoro nastejno.
kvalitní véčka stojí 250 kč. jenže u vás na západě máte " západní ceny"
kvalitní véčka stojí 250 kč
To byl dobrý vtip. Za 250Kč nekoupíš ani samotné kvalitní šplaky.
Když už tedy chceš operovat s úplně nejlevnějšími V-čky, tak dodej odkaz aspoň na ty nejlevnější. Komplet za těch 250Kč by mě tedy opravdu zajímal (i pro nejlevnější V-čka).
Nejlevnější hydry se dají komplet včetně kotoučů sehnat za cca 1500Kč. Takže budeš muset najít komplet V-čka za 150Kč…
allhonga stojí 120kč. ale to jsou šmejdy.
pár trojsměsných špalků stojí asi 70kč
120Kč za pár čelistí + pár pák + bowden + 2× lanko + koncovky na lanka? Tak potom sem s odkazem, kde se to dá koupit.
http://www.tandem-bike.cz/…celisti-mtb/?…
tady nakupuju. a ještě odečti tak 10–20% ceny, když to koupíš a nechceš k tomu doklad. ale ty allhonga jsou šmejdy. já kupuju ty avidy-ty jsou dobré.
Já tam tedy vidím samotné brzdové čelisti a zbytek (páky, bowden, lanka, koncovky) za tu cenu nikde. Jaké odečítání 10–20% bez dokladu? Tak snad budeme srovnávat normální ceny a ne podvody s DPH.
A ty Tektro (nebo za podobnou cenu nejlevnější Force), které budou nejlevnější použitelná v-čka vyjdou cca za 450–500Kč komplet (v odkazu zase pouze čelisti). A to jsme zase na trojnásobku oproti 1500Kč (za to jsou nejlevnější hydry, které jsou taky použitelné).
jenže páky bowdeny lanka koncovky už mám doma, takže je nepotřebuju kupovat, stačí mi koupit čelisti.
ale já opravdu nemůžu za to že tam u vás je všechno 3× dražší.
bowdeny lanka koncovky – jsou zanedbatelné korunové položky
boze moj ty si fakt blb. takze budes zrovnavat komplet hydry iba s celustami lebo zbytok uz mas a navyse to dostanes bez papierov bez dph, si fakt komik, mi prijde ze mas nejaky dost silny komplex. ( a mimochodm dobre robis tomu obchodu takto na verejnom fore, uz tu raz bol taky **** co na zaklade podobnych kecov poslal konkuretovi soi-ku).
+1
Zvlastny pohlad na porovnavanie.
Mám doma celé hydry, takže je už nepotřebuju kupovat. Tedy hydry jsou vlastně zadarmo a levnější než V-čka (ta doma už pár let žádná nemám, takže nejsou zadarmo). To je přesně tvoje logika…
Bowden není korunová položka, natož zanedbatelná v celkové ceně levných v-ček.
Levný použitelný bowden je cca 30Kč/metr, takže jsi hned na cca 70Kč. Nerez lanko máš také cca 20–30Kč (kratší pro přední brzdu bude k těm 20Kč, delší pro zadní kolem 30Kč), takže dalších 50Kč. Koncovky bowdenu máš také třeba 12Kč (4 kusy koncovek, pokud jich tedy není potřeba i daleko více dle konkrétního rámu a počtu přerušení bowdenu). Jen ta koncovku na lanko je už zanedbatelná v té ceně kompletu levných V-ček.
K tomu páky přes 100Kč…
Už to vzdávám, tohle je fakt debata o h…ě.
vás na BF asi strašně sere že mám levná véčka a jsem spokojený.
Jestli si myslíš, že jsi tím pádem velkej borec, a všichni ti to závidíme, tak věz, že třeba mě stačí ke spokojenosti dokonce brzda typu Torpedo, kterou mám už mnoho desetiletí na svých kolech, určených k pojíždění po městě. Jinak na treku mám véčka, na silničkách brzdy ráfkové, ale na MTB preferuju kotouče. A včil mudruj..
s mou nízkou rychlostí kterou já jezdím. a jezdím většinou po silnicích za sucha, jsou pro mě kotouče zbytečnost
sundej přední blatník a můžeš brzdit podrážkou o přední kolo, brzdy pro nízké rychlosti netřeba
blatníky nepoužívám na favách
tak potom jsi v pohodě :-)
taková namotaná noha pod vidlou,to je věc:)
Me se libi jak jsi asertivni a porad opakujes svoji myslenku :-)
asi školitel takových těch zbytečných školení typu asertivita na pracovišti, komunikace a týmová práce a podobné zhovadilosti :)
význam toho slova jsem nikdy přesně nepochopil ale už mi to někdo říkal.
já jsem asertivní bez a :-DDD
Nebo asertivní s n- na začátku.
Ty si čobol Vladex ?
nem tudom csobolom
mel jsem potrebu povzdechnout, ze Vecka proste byly a jsou dodnes pro spoustu druhu jezdeni vyborny, a v leccems lepsi brzdy nez kotouce. Ale pokud tu budou prispivat pipula jako VladexAndroid, na vecka se uz v zivote ani nepodivam, vsechny vyhodim do srotu a budu uz brzdit jen kotoucema ( coz ostatne na svych kolech delam uz leta) nebo podrazkou. – nikdy jsem to nedelal, aspon se to naucim.
zbytocna namaha.....aj tak su V lepsie, lacnejsie, servisovatelnejsie resp ich servisovat netreba, nekazia sa…
Slysel sem ze 2016 Demo a V10 budou mit cepy na Vcka.
co je 2016 Demo a V10 ?
Presne.
jasne.
Já také rád jednoduché věci a proto mám kotouče, nějak si nevybavuji, když jsem kupoval ve své době véčka, že by byly nějak výrazně levné, dnes ano je to výprodej, ale to se nepočítá. Na kole se dá leckde ušetřit, ale na brzdách, to bych si netroufnul.
kdo nejezdí extrémní sjezdy, nebo jezdí jen za sucha a šnečím tempem jako já, zbytečně připlácet za kotouče.
S kámošem jsme měli dvoukolo po domácku svařený a jediná brzda byla torpédo na zadním kole, kámoš jezdil plochou dráhu tak jsem se na něho spoléhal, že to vždycky nějak vybere, já jsem dělal motor vzadu.
Docela ulet debata. Jake brzdy jsou lepsi. To je snad jasny ne.. Kdo jezdi v terenu a ne jen po cyklostezkách od hospody k hospode potřebuje kotoucovky. Kdo jezdi po silnici, cyklostezkách, po polnackach apod. kotoucovky nepotrebuje. Ja potreboval kotoucovky jednou, když jsem poprvé a naposledy zabloudil mimo silnicu a za ty 2 hodiny jizdy nez jsem se z toho posraneho lesa vymotal jsem defakto odrovnal spalky.. To jsem si rikal aha, tak proto mají do toho terenu ty kotouce.. :)
Co uděláš s tím, že kotoučovky potřebuji asi tak nutně, jako jíst ty tvoje nesmysly? Jak mi hodláš zabránit brzdit véčky?
Pro pána krále, on tady někdo někomu něco zakazuje? to si tu jenom porovnáváme velikost ........ nebo tak nějak. Trh rozhodne, tak co se čílit !
Tak asi nejezdis v takovem terenu, kde by dostaly ty vecka na prdel ne? Třeba tam kde jsem zabloudil jsem nonstop sjizdel rozjebane prudke lesni cesty plne sutru a korenu, ještě to bylo na mokru a proste jsem musel nonstop brzdit. To by se uz docela prodrazilo jezdit denne v takovem terenu. Co tyden menit spalky a rafky by taky byly docela brzo KO. Jinak nechapu proc ses tak nabrousenej? Stara ti nechce dat nebo co? Za to ja ale nemuzu.. :)
Protože meleš nesmysly. S véčky jsem bez problémů jezdil jak v Beskydech, tak i dlouhé hodiny v bahně. Špalky vydrží mnohonásobně větší nájezd, než destičky a probrzdit se mi za celou dobu mého ježdění podařilo jen jeden jediný ráfek, na zimáku, po mnoha zimách ježdění a celkových asi 40 000 km. Kde dělám chybu, že neměním špalky po dvou hodinách ježdění v mokrém lese, ale až po několika letech?
Netusim, asi mas ty spalky z nejakeho mimozemského materialu? :)
Mimo shiman jákekoliv, které se mi dostanou do rukou.
Pravdou je, že probržděný ráfek jsem na vlastní oči viděl jenom jeden..
Tak je skvele, ze ti vydrzi spaliky takhle dlouho a ze jsi s veckama spokojeny. Kazdy at si jezdi co chce a neni se treba kvuli nazoru druheho nervovat.
Já se nenervuji, právě naopak :-)
no hele Yuro,já když si vzpomenu co jsme dělali za prasárny v lese za mladejch let na Véčkách,tak to nedělám ani ted' s kotoučovkama a nikdy sem si neřekl to vůbec nebrzdí.Hlavně si myslím že každej začínal na Véčkách tak měj trochu soucitu s místníma soudruhama.A doufám že se nedožiju toho aby se kotoučovky dávali na silničky k nim to prostě nepatří.
Tak aby jsi se nedožil kotoučů na silničce tak to by jsi měl začít asi jezdit na silničce downhill řekl bych že kotoučovky na silničce budou do 5 let běžná záležitost, přece nějak musí žiletkáře donutit k upgradu :-)
Já když začínal, nebyly ani cantilever......
Pamatuju si, jak jako malý kluk jsem měl na svém prvním MTB klasiku brzdy, čelisti, to ještě bylo před „V-čkama“ :-D A měl jsem z toho radost :-D Pak jsem si jednou zakoupil nová „V-čka“ a při prvním ostrém zabrždění jsem šel přes řidítka :-D :-D To bylo trapasu před kámošama, ale byl jsem na ně hrdý! ;-) No pak přišla do módy nová kola s kotoučema, tehdy jsem měl na svém novém kole mechaniky kotouče. To byla věc, za prvé se mi to líbilo a byly o něco ostřejší, i když asi ne o moc, ale hlavně byly IN ! Po pár letech s mechanikama jsem při delších sjezdech začínal dostávat křeč do prstů, na ty mechaniky jsem při dlouhých sjezdech musel tlačit furt víc. Tak jsem přešel na současné hydrauliky DEORE (m-615). A to je teda úplně jiné kafe už! :-D Páčka jde jednoduše, žádná křeč, brzdy účiné jak si představuji, jestli kvílí nebo ne, to mě nikdy tak nežralo, ale záleží na deskách. Teď rozhodně nekvílí! Zpátky na „V-čka“ bych nepřešel. Jsem s kotoučema max spokojený a hlavně se mi to fakt líbí! :-) Myslím, že je to každého věc, co si na kolo dá a co uznává, hlavně když je spokojený ne? ;-) :-) Tak hezký den přeji! Já jdu trochu prohřát kotouče, už se na to těším celý den! :-P
Mimochodem kdyby nekdo nahodou doma nasel Vcka od Avidu zapadle za skrini, tak by se mi hodila zadni brzda… eeee chtel jsem napsat, ze ty nebrzdici smejdy co nestoji ani za zlamanou korunu zdarma ekologicky zlikviduji :)
Jsou dostatečně šmejdozní?
Naprosto ukazkovy priklad teto nechutne, zastarale, nebrzdici technologie. Takze pokud se tohoto odpadu hodlas zbavit, napis mi zpravu kolik za ne chces (respektive staci mi alespon zadni) nebo to hod na bazar nebo neco…
Se pochlubím, mám ještě Sram9, tuze krásné.
A protože neplánuju bahení výlety do ledových Alp a chci jezdit bez cinkání, skřípotu, zavdušnění a zamaštění, tak jsou připravený až doslouží starý SD3. Jízdě po předním kole neholduju, je to jen občasný vedlejší produkt když trochu víc vezmu za ty nebrzdící véčka ( SD7 páky + koolstop dvojbarva), přecijen 110 kg má trochu setrvačnost.
před 15 lety bys pro ně vraždil :)
asi nej véčka bez paralogramu, vozil jsem je na fuji svýho času v prďácký šedý barvě