Pořizuji si silničku(poprvé),neumím se rozhodnout jakou kazetu zvolit,jestli 11–28..50–34 nebo 11–30..52–39.Podle čeho se orientovat?Silnička bude stavěná na shimano tiagře.Díky za radu…
Pořizuji si silničku(poprvé),neumím se rozhodnout jakou kazetu zvolit,jestli 11–28..50–34 nebo 11–30..52–39.Podle čeho se orientovat?Silnička bude stavěná na shimano tiagře.Díky za radu…
Většina smrtelníků dneska volí kompakty (50/34), nevýhoda je velký skok, když řadíš vepředu na malou, musíš zároveň i vzadu na kazetě dolů většinou o dva, ale to se dá vydržet.. 53 Ti chybět nebude pokud nezávodíš, 39 by zas mohlo být v kopci zatraceně moc..
Vzadu podle toho kde jezdíš a jakou máš fyzičku.. 11–23 je na roviny, 11–25 je takový univerzál, 11–28 tam hodím když jedu vyloženě do hor, na normální ježdění v kopcích stačí i ta 25… 12–30/32 je už přeháňka a spíš do terénu na CX nebo na expedici, kromě toho by už asi muselo být dlouhé ramínko, ty ostatní všechny s krátkým..
Fyzičku myslím nemám špatnou,mám horský a ve všední den jezdím okolo 30km a o víkendu,když je více času kolem 50km.Nejspíš se tedy přikloním k 11–28.
Když Contador vloni na Giru nastupoval s 32z kazetou, tak to byla přeháňka, terén, CX, nebo expedice?
To máte fakt všichni FTP > 400 W při méně než 70 kg? Proč vás teda nevidám na GT? :-)
Ale no tak, kolik takovych kopcu u nas mame a kdo z nas to jezdi jako Bertie? Ja mam hovno nohy, obcas bricho a dokud nevyrazim na Praded, tak si s tou 25thou vzadu vystacim, mozna i ten Praded by se dal, ale 28 je jistota.. na Madonu me taky vytahla… 32 to uz by bylo na babicku, ale kazdymu co jeho, akorat 32 bude na normalni jezdeni nahovno kvuli rozestupum..
Mno, jaro jsem strávil na Řevničáku (velmi mírné stoupání, 5,4 km), nejdřív na silničce a posledních pár týdnů na koze, kde mám právě jako nejlehčí 39×25 (schválně). A jde to vyjet, samozřejmě, ale minimální potřebný průměrný výkon při mých 77 kg a i zdechlých 80 RPM je přes 280 W. A když točím rozumných 90–95 RPM, jsem na 300 W, což teda i na čtvrthodinovém (no, spíš 16–17minutovém) kopci na rozjetí není zrovna optimální.
Jasně, když člověk pojede 400+W, tak bude stačit i težší převod, ale kolik běžný hobík takových stoupání zvládne, než padne vyčerpáním do příkopu? Já teda moc ne…
Ale jak píšu, asi máte všichni fakt super výkonnost a já Vám ji závidím. Nebo zvládáte jezdit všechny kopce totální šrot (6+W/kg) a okamžitě zregenerovat. A to Vám závidím ještě víc…
Jestli ono tech 90+rpm nebude jen profi mantra, kam se normalni hobik nepodiva, protoze na to proste nema nasezeno, najezdeno a natoceno. Navic tezko pojede na vylete clovek srot, aby poblitej dojel na vrchol hodil velkou a jal se natahovat unik. Tam samozrejme idelani kadence dopomuze k idealnimu vykonu, ale jak pisu hobikovi je to u… Places sice pekne, ale na spatnem hrobe.
Mno, řekl bych že jsem normální hobík a 95+ RPM točím vždy, protože jsem kolena nevyhrál v loterii.
A právě proto, že mimo závody (a budiž, některé tréninky) šrot nejezdím, rád si vezu převody, které mi to umožní. A, řekl bych že pochopitelně, čím větší zdechlina, tím lehčí převod potřebuje. Takže výletník klidně 32z na Řevničáku. Leda, že by neuměl šlapat a točil 70 RPM, pak ne…
To, že ty do kopce točíš 95+ přece nemá na ostatní cyklisty žádný vliv :-). Nelze přece všechny soudit jen podle tebe nebo Contadora. Někomu do kopce vyhovuje kadence kolem 70, jiný jede jako šicí stroj 100 ot/min, ale těch šicích strojů mezi hobíky zase tak moc není.
Až do dneška jsem si myslel, že od ředitelských dob Johana Bruyneela, nikdo krom úplných začátečníků kadenci 70 nepoužívá. B-F mě jako obvykle vyvedlo z omylu :-)
Pouziva ji prekvapive dost i docela rychlych cyklistu.
Když to tak čtu, nechápu jak jsme mohli před 25 lety jezdit 2×6 52/48 a 13/24. Podle těchto výpočtů jsme museli mít kilowattové nohy :-D
Nemuseli, ale zbytečně to bolelo a kariéra cyklisty končila před třicítkou :-)
Taky jsem v 80. letech jezdil na Zlaťak na 48×24, ale byl to opruz, kolena mě bolela ještě dva dny a určitě jsem tam nebyl schopen jet „pohodové tempo“.
Kdežto teďka první volně na rozjetí, druhý středně, a stejně se vracím celkem ok pro další trenink / den…
To už jsou solidní intenzity točit v kopci 90–95, to už musí být člověk rozježděnej a mít na to, jinak by se taky mohlo stát, že se nebude potom chtít tři dny na kolo podívat. Silou se dá taky ledacos utáhnout ale co když potom zdřevněj nohy a do cíle daleko:-) jsem po delší době vytáhnul tepák a zjistil jsem že jezdím kopečky instinktivně po aerobní práh, plus mínus, a nohy si najdou rytmus jaký potřebují, wattmetr bude asi pěkný bič co tady tak čtu, nemyslím to posměvačně, jsou tu lidi co jezdí jen tak anebo závodně.
Zásadní problém je, že frekvenčně šlapat se člověk musí cíleně naučit, protože to rozhodně není přirozené. A je to celkem „vopruz“ donutit se po zastavení vždycky nohy roztočit a nepodléhat pokušení dát tam těžší převod, když se přece na ten stávající šlape tak lehce. Frekvenční šlapání je lehce náročnější na techniku, do čtverce se tak šlapat opravdu nedá. Pro neuromotoriku jde o koordinačně náročnější proces. Jeví se mi skoro těžší naučit se dlouhodobě (několik hodin) udržet vyšší kadenci (dejme tomu >90 rpm), než natrénovat sílu.
Hlavně pro naučení se je nezbytné mít dostatečně lehké převody a nebát se je používat.
A pak už nastávají jen samá pozitiva a sociální jistoty (mechanické, fyzikální, fyziologické, pocitové):
1) Rozložení výkonu do cyklů. Při frekvenčním šlapání je fyzický výkon cyklisty rozložen do více cyklů, tedy na jeden cyklus připadá menší vykonaná práce. Samozřejmě, úměra není přímá, protože krom přenosu energie na kliku musí ještě cyklista pohybovat svou končetinou. V tomto ohledu je vlastně pomalé šlapání zdánlivě výhodnější, ale šlachy si myslí něco úplně jiného.
2) Rozpětí použitelných frekvencí. Při vyšších frekvencích je snadno tolerovatelná krátkodobá výchylka směrem dolů (vlivem změn povrchu, větru, sklonu, dopravní situace …) – 10% ze 105 je 15, 10% z 80 je 8. Je tedy jednodušší udržet se v pásmu 10% při frekvenčnějším šlapání.
3) Práce svalu. Zásadně se zkracuje doba trvání svalové kontrakce, výrazněji se projevuje pomocný efekt „svalové pumpy“, obojí napomáhá oddálení nástupu symptomů únavy menšími lokálními kumulacemi laktátu a rychlejším odplavováním již vzniklého.
4) Regulace výkonu kadencí. Jedna ze zásadních výhod, ať už proti powermetru (nemám), tak i jen proti tepáku (mám). Velmi úzce navazuje na bod 2), je prostě kam ustoupit. A naopak není problém se na rovině a mírně zvlněné krajině držet trvale dostatečně vysoko.
5) Lépe zvladatelné a méně bolestivé krátkodobé výlety do vyšších tepových pásem pro nás netrénované. Souvisí nejspíš s rychlejším odplavováním anaerobních metabolitů ze svalů; plynulejší následných průběh projevů umožňuje celému aparátu regulace srdečního tepu a frekvence dýchání včasněji reagovat na nastalé změny, nedochází k tak velkým překmitům.
Možná se v něčem zásadně mýlím, možná dokonce ve všem. Možná je to jen manýra jezdců World Tour, dráhařů a triatletů, kteří se při 180 km výletu na kole po pár kilometrech předešlého vyplavávání se šetří na bezprostředně následující maratonskou procházku.
Roman pekny.
Mam zasunutou info o nejakem mereni zakyseleni a pokud si dobre pamatuji tak u nizsi kadence to vychazelo kupodivu lepe. Ale co to udela na 10km a na 100km nerozebirali :-)
11–32 a 50/34 se na bikeforu proste nenosi,,, takove koule tu proste nikdo nema…
Tady prece kazdej toci 25vzadu a Kameny Vrata dava na pohodu, Revnicak s lehkym zadejchanim…
Ale kus, ja se zadejcham i na strednim brdku… ale proste dokud to nejsou Alpy nebo alespon Jeseniky/Beskydy/Jested, proste mega kopec co clovek jede hodinu a vic tak 25 staci, pravda vetsina z nas nejezdi ty vetsi kopce kazdej den, pak je i tech 28 zbytecnejch a 30 nebo 32 s kompaktem? To uz clovek skoro pada z kola pokud to neni 15% plus, ne?
Tazatel neuved kde jezdi, za me tech 25 je OK na takovy ty normalni kopce co nejsou moc dlouhy, tam i ty obcasny vetsi sklony preziju a to jsem hovno vrchar… na relativni rovine mezi kopci by to s 30 nebo 32 me osobne vadilo… vsak kazeta nestoji tak moc a je to spotrebak, tak at si koupi 11–25 a k tomu treba 12–30 a prehazuje to… stejne to tak vyjde lip, teda pokud neni z Polabi nebo naopak z hor nejvetsich..
Jako vylames cokoliv, ale kdyz uz jde do tuhyho tak i kratoucka stojka a je vymalovano. Za 30 se na jih od prahy moc nezlobim… Prezil bych bez ni asi vpohode, ale kdyz ji mam. Hold kdyz ma clovek houbelec najeto… :)
A to já ty koule klidně mám a nevadí mi to (11–32/50–34).
Nejlehčí převod se hodí, třeba 2 km úsek s 10 % je tak tak.
A to vozím 1×10 11–42/32 na biku a tam s převody problém fakt nemám.
Ale tak je to na GT Grade, to vlastně silnička není, tak zas nic.
Taky mám Grade s 34–50/11–32 a je to tak akorát tady v Beskydech.
treba Karel – biker333 nebo tak nejak, revnicak jezdi na Velkou 53 vepredu a vzadu polovinu kazety asi 11–27, a jezdi to pekelne rychle.
pomalu to ale neda.. :D
No právě. Není problém jet šrot, ale mít převody na to šrot nejet když nechceš a zároveň točit smysluplnou (tj. pohybový aparát nedevastující) kadenci…
Pořídil jsem levně bazarovou silničku a byl jsem postaven před hotovou věc 53/39 × 12–27, do kopců to ze začátku hoodně bolelo a byl jsem rád že jsem některý průměrný vyjel. Teď vyjedu všechno, ale pořád je to dost pain :) Nohy si zvyknou, a to ani tak moc nejezdím. Na druhou stranu, 53×12 jsem za toho půl roku zařadil asi dvakrát :) Takže kdybych k této kazetě měl kompakty, jsem spoko.
Kde bydlis a kde budes vetsinou jezdit, jaka je tvoje vykonnost?
Je mi to tu trochu k smíchu,protože skoro nerozumím tomu co tu většina píše :) .Jezdím kolem Lužických hor,jsem ze severu.Jak ti mám popsat jakou mám výkonnost?Že jezdím kolem 25–30km/h na rovince? :)Jezdím teprve tři roky a spíš lesní cestou.Loni jsem zkusila závod na silnici a protože výsledek byl pěkný rozhodla jsem si pořídit silničku a zabojovat aspoň o místo na pódium :)).
Tos měla říct rovnou, že jsi z pod Lausche.. tak tam bych to viděl na ty kompakty 50/34 a 11–28 na normální ježdění.. nevím jak na závod, chrti to i tam drtěj s 53/39 a něčím menším vzadu, ale třeba Dolní Světlá-Jaegersdorf, tam se ty kompakty sakra hodí..
Varianta je poridit treba 12–30 a k tomu 11–25 a prehodit to podle toho co zrovna plánuješ.. kazeta je stejně spotřebák, takhle budeš mít o jednu navíc a větší možnostě a uvidíš co Ti sedne..
Jak pise Tromboonen nade mnou, tak urcite kompakty 50/34 a k tomu 12/30 vzadu. Aspon ze zacatku ti nic chybet nebude.
Tak dííky …
Předloni taky bazarovka s 53/39 × 11/23. Dojezdil jsem léto a v zimě dal 13/25. Pak pastorek 13 vyměnil za 12. Teď v zimě jsem vážně přemýšlel, že dám kompakt a 11/23. Ale řekl sem si, že nebudu žena a nechal stávající. Jsem myslím taky chcípák, ale 39/25 je dost lehký.
Rozmysli si, ve kterých rychlostech jakou kadencí plánuješ šlapat a převody si spočítej http://www.bike-forum.cz/…prevodu.html#…
Nedoporučuju být příliš odvážný s nejlehčím převodem. Ať tam ta možnost vyjet kopec volně je. Např. v létě na slunci lámat jižní krpál v intenzitě kvůli převodu může být peklo. Alespoň jeden z těch 22 převodů mít na to, když dojde, nemusí se a na kochačku.