Má někdo zkušenosti s klipsnami? S řemínky nebo bez? Na naslapy momentálně nejsou peníze a tohle mi přijde jako dobrá alternativa. Doteď jsem jezdil bez klipsen, nezabiju se?
Má někdo zkušenosti s klipsnami? S řemínky nebo bez? Na naslapy momentálně nejsou peníze a tohle mi přijde jako dobrá alternativa. Doteď jsem jezdil bez klipsen, nezabiju se?
Nezabiješ – doporučuji koupit bazarové nášlapy ;) …
tak je to horší jak spd, ale zase lepší jak nic. Teda aspoň pro mě. Používám jak klipsny tak spd
klipsny do roku 94 a již nikdy více, překvapuje mě, že se to vůbec vyrábí, to už raději platformy-)
Na všechno je potřeba si zvyknout, jezdím s klipsnami dlouhá léta, mají svoje výhody a nášlapy jsem nikdy nepotřeboval…
Jezdil jsme je kdysi na silničce a pak i cca 3 roky na MTB. I když jsem je vozil docela přitažené, tak se mi nikdy nestalo, že bych nevystoupil (asi dobrý tréning z mládí), na nášlapech se mi to „povedlo“ už hodněkrát – asi dobrý tréning z mládí.
S klipsnami jsem začínal na bajku před 25 lety. Pro jezdění po silnici to jde, ale do terénu nesmysl. Platformy jsou mnohem lepší.
Zabijes sa, nez si na ne zvyknes, ale to aj s naslapami :) Pouzivam klipsny uz roky. Vzdy sa mi podarilo pri pade nohu vytiahnut. Nenosim to moc pritiahnute, takze nahor netaham.
klipsny jsem vozil hned kvůli kořenům,po prvé vyjížďce letěli řenínky,nevystupovalo se moc rychle a zachytávali se o větve,prostě dál to nejelo-5let,pak mě ukecali na spd 2roky a naprostá spokojenost,konečně volnej spokojenej cyklista,ikdyž na začátku jsem zažil spoustu humornejch okamžiků,platformy neznám
sorry hrubka…
Klipsny jsem jezdil celkem dlouho, když se mi (v pubertálních letech) nechtělo investovat do nášlapů, jako teď Tobě. Jde to, párkrát si asi hubu rozbiješ, ale to je na Tobě a s nášlapama by ses taky asi nějakou dobu učil a nejspíš taky párkrát spadnul – na Tvém rozumu a šikovnosti závisí to, jak závažné pády to budou :). Na fixce teď jezdím s popruhama a na sezónu na ní půjdu zas do klipsen, takže použitelné řešení to prostě je, ale do terénu na sportovní jízdu jsou nášlapy každopádně vhodnější (prosím ostatní, aby na základě tohoto tvrzení nerozpoutávali flame, prostě to tak je pro většinu lidí, a kdo se cítí být výjimečný, tak ať si to nechá pro sebe).
Nechápu ale, jak bys chtěl jezdit bez řemínků, samotná klipsna nic neudrží, je to vlastně jen držák toho pásku (aby se do něj dala strčit noha), který je hlavní pracovní součástí. Čili pokud klipsny, tak určitě s řemínkama.
Nášlapy ale ve výsledku nejsou až tak drahé. Nejdražší jsou boty (samotné pedály jsou otázka pár stokorun), ale zase Ti pak mnohem déle vydrží sportovní boty, které nebudeš ničit na pedálech, takže poté, co překonáš počáteční investici se to celkem vyplatí. A to nemluvím o tom, že tretry určené pro cyklistiku jsou díky tuhé podrážce řádově pohodlnější při šlapání a vydrží většinou dost dlouho – tretry za nějakýchg 1400 Kč mi vydržely cca 10.000 km a ještě by asi nějakou dobu sloužily. Za tu tobu by určitě padlo několik párů tenisek, což by vyšlo nakonec dráž.
Hlavně když člověk nechce a nebo nemůže investovat hned prachy do nových bot, daj se koupit za slušné peníze bazarovky. Já začínal s olítanýma tretrama za pětistovku z Aukra (shodou okolností od bratra jedné mojí ex-) a nové tretry jsem pořídil až skoro po 2 letech…
Člověče, z Tvých příspěvků dostávám občas pocit, žes musel ojet půlku Brna (EDIT: nebo Liberce? Proč mám za to, že jsi z Brna?) ;)
Ale máš pravdu. Taky jsem zapomněl dodat, že obyčejné pedály, co má teď, se mu pravděpodobně za sezónu rozpadnou (předpokládam, že když řeší peníze na nášlapy, tak tam teď má nějaký bahno od wellga nabo něco takovýho).
Půlku Brna sem ojel tak maximálně na festce, rodilou Brňačku jsem neměl žádnou a z Liberce sem měl jen jednu – teda pořád mám a sem s ní už 6 let. V Brně sem studoval a tedy skoro 6 let žil, takže ho dobře znám…
Aha, nevím proč, ale nějak si na Tebe to Brno pamatuju, asis to v nějakém vlákně zmínil. Tak ještě že nejsem úplně mimo.
Aha, nevím proč, ale nějak si na Tebe to Brno pamatuju, asis to v nějakém vlákně zmínil. Tak ještě že nejsem úplně mimo.
Tak na B-F sem od ledna 2010 a do ledna 2011 sem fungoval a psal jako naplavenej Brňák. Teď už píšu jako naplavenej Liberečák…:D
Jsou i plastove klipsny bez reminku, je to spis takovy kosik na nohu.
Jel si s tím někdy? Já sem to jednou zkoušel a popravdě jsem nepochopil, k čemu je to dobré…
S klipsnama jsem jezdil naposled na favoritu, kdyz mi bylo tak 14 let.
Ja jen, ze jsem takoveto provedeni potkal.
Nějakým řízením osudu se ke mně dostaly (nekupoval jsem je) a tak jsem je hodil na kolo, co s ním jezdím do samošky a na poštu. Nahoru se tahat nedá, je to jen na to, aby nezklouzla noha dopředu. Nicméně jsem je tam nechal. Tak nějak mám „větší pocit sucha a bezpečí“. To mi platformy a tím méně obyč pedály nedávají :-)
Ale sakra… -nesklouzla-
no proto :)) Jinak souhlas
Kdybys chtěl ušetřit ještě víc, tak ti můžu věnovat tyto klipsny komplet s řemínkama … minimálně používané
Danajský dar :-)
Samozřejmě v dobré víře. Když už jsem se s nima stěhoval, tak mi bylo líto je vyhodit :)
v dobré víře – na tohle slovní spojení jsem po páteční schůzi SVJ už docela alergickej…
My schůzovali ve čtvrtek a kupodivu tentokrát v klidu. Báby ani nástěnku už nechtěly, zatepleno bude, neplatiče jsme vystěhovali, prachy se hromadí … a já jsem novej kotelník :D
U nás jeden vlastník ducha mdlého (povoláním zedník) napadl způsob financování rekonstrukce střechy v roce 2007 (my koupili byt na podzim 2013). Sice nezařizoval samotnou rekonstrukci (to řešil člověk, který byl jen nájemník v jednom z bytů), ale podepisoval výběry a převody ze společného účtu, který byl na jeho jméno. Ale prý nevěděl, co podepisuje a vše dělal „v dobré víře“ a teď to chce hodit na toho nájemníka…
Stejně jako jako zápisy ze schůzí majitelů bytů a následně SVJ, které taky podepisoval v „dobré víře“. Měl sem sto chutí mu říct, že je kr*pl, a zeptat se, jestli má vůbec občanku. Ale udržel sem se…
Jako Babula z Hospody?:D
To ještě ne, i když postavou se blížím :) Naštěstí musím jen tak 3× týdně kouknout na nějakej displej a kdyžtak zmáčknout čudlík dle návodu. V případě poruchy telefon na pána, kotelna je měsíc nová v záruce. Zatím ta příležitost „zamačkat si“ nebyla :) Už jsem ale narazil u popelnic na fajnovou pohovku, jedna telka mi teď taky zbyla, no a basička už bude jen třešnička na dortu :D
Klipsny neber. Ne, že by se s nimi nedalo jezdit, ale…
Vynález nášlapů furt považuji za jednu z největších kvalitativních změn na kole za několik posledních desetiletí.
taky jsem si to myslel, nez jsem dospel k zaveru, ze pro moje pouziti jsou naslapy nesmysl. na silnicu klipsny, na mtb platformy a naslapy max na nejakou zavodnejsi aktivitu, kde se jede start-cil bez kochacich meziher. ;-)
Ted o vikendu, kdy jsem si ve vyjezdu vystoupil, nabalila se mi na kufry ledova koule, ktera nesla o pedaly omlatit, a ja musel pesky pokracovat az ke vhodnemu sutru, jsem se utvrdil v tom, ze minimalne na zimu ty platformy prubnu.
Na zimu by se o tom ještě dalo uvažovat, ale nijak moc výrazně :-)
asi tam nepral velkou :)
Tak ono záleží, kam se člověk chystá, pokud počítám s broděním, tak raději taky zvolím platformy s pinama a staré pohorky. Samožrejmě né jednou se ze mě stal nedobrovolný tlačič i z kopce, protože zamrzlé kufry na zamrzlých pedálech nešli udržet, o nějakém zacvaknutí nemohla být ani řeč
Jestli se ti chce o víkendu popojet pár desítek kiláků východně, nechám ti jedny zánovní plastové zadarmo. Rychle a rád jsem si zvykl na nášlapy…
Klipsny jezdím na zimáku v profilu (už do něj nechci dát ani korunu), ale používám jej jen na najíždění zimních a jarních km. Jsem trénován z mládí, před přejezdem a křižovatkou vždy povoluji levou :)
Tak to spadneš na pravou, trénink netrénink :)
Jako retro dobrý.
Pro mě je základní problém v tom, že nášlapy se zacvaknou a noha je v nich nehybně zafixovaná, nemůže se hýbat. Já mám klipsny v uvolněnými řemínky a zásadně nohou hýbám, natáčím se do stran a pohybuju dopředu dozadu. A to z jediného důvodu, abych si ulevil při monotónní zátěži…
Hýbat s nohou dopředu a dozadu je nesmysl. Natáčet nohu v nášlapech do stran samozřejmě jde, takže se nabízí otázka, zda-li jsi vůbec někdy nášlapy zkusil.
Ne na vsech naslapech je noha nehybne zafixovana.
Jenže klipsna s povoleným řemínkem = nulová funkce. To ji tam skoro ani nemusíš mít. Jediné co zajistí je neposouvání nohy příliš dopředu a i na to je potřeba mít koupené správné klipsny, které na danou velikost nohy zajistí správnou předozadní polohu (a to většina lidí stejně nemá).
PS: Klipsny jsem jezdil cca 12 let (už od mala od cca 9–10 let až do přechodu na nášlapy cca před 15 lety).
A zkoušels nášlapy s dobrýma botama? Posouvat nohu dopředu/dozadu tam nepotřebuješ, protože ji nemáš otlačenou skrz měkkou podrážku normální boty. A pokud i tak jo, tak to je nejspíš špatně nastavenejma kuframa. A stranový výkyv (když chci třeba povystrčit koleno do zatáčky nebo mi prostě vadí mít nohu napevno) nášlapy umožňujou, jes si je musíš dobře vybrat. Nedovedu si představit, že by někdo potřeboval větší výkyv, než mají Timy s prohozenýma kuframa. Sám je vozím s kuframa normálně a je to tak akorát, abych vycvak.
Klasickou klipsnu bez řemínku akorát brzo urveš.
Pokud chceš někdy vozit nášlapy, tak se klipsnám vyhni. Akorát si zafixuješ pro nášlapy špatné reflexy pro vyndavání nohy.
U klipsen máš dvě možnosti:
A ještě pokud jezdíš v terénu a něco někde nedáš a rozjíždíš se v těžké pasáži, tak je to ještě horší než nášlapy. U nášlapů považuju rozjíždění v těžší pasáži za jedinou slabinu, která ale ještě není tak hrozná jako u klipsen.
U klipsen když v takovém místě okamžitě nenandáš druhou nohu (což se stát může), tak máš velkou šanci, že klipsnou směrem dolu o něco drbneš.
Do opravdu terénu bych o klipsnách ani neuvažoval a volil nášlapy nebo platformy.
Rozjíždět se v nášlapech v těžší pasáži Dělá opravdu problém. Ovšem dá se to naprosto uspokojivě vyřešit tréninkem (zpočátku jsem tomu moc nevěřil, ale je to tak). Nakopnout klipsnu v prudším kopci nebo v kořenité pasáži jsem se však ani náhodou nenaučil, je to téměř nemožné ;-). Vozit klipsny v terénu je cipovina a vždy byla :-).
Tak vozím nášlapy těch cca 15 let, takže času tohle trénovat už bylo dost.
U mě hrozně moc záleží na tom co je to za pasáž a kolik je místa na rozjetí. Ono když je to těžký sjezd a ještě hodně prudký a potřebuješ se také hned přesouvat aspoň trochu za sedlo, tak se to zacvaknutí prostě někdy nepodaří.
Většinou zacvaknu druhou nohu okamžitě s tím jak ji dám na pedál, ale není to 100% jak se někdy už daleko více soustředím na tu pasáž.
U klipsen jsem měl úspěšnost znatelně menší, ale občas se také povedlo. Tedy hlavně v prudkém výjezdu, ty jsem na klipsnách jezdil běžně. Technické náročnější terény jsem tenkrát v podstatě ještě nejezdil vůbec.
Já jsem to řešíval tak, že jsem jel chvíli s klipsnou dolů a nakopával jsem ji, až to bylo možné.
Jenze tim zvysujes riziko, ze se nekde zachytne.
V lepsim pripade jsi jen drive odrel a znicil.
Taky jsem na nich chvilku jezdil a nikdy vice.
To je ale v náročněším terénu okamžitě konečná, protože se hned o klipsnu někde sekneš.
V prudkém výjezdu, který není rozbitý to tak ale samozřejmě jde a také jsem to tak provozoval. Bohužel i v tom výjezdu stačilo poměrně málo a šrktnul jsi s tím o něco, ani to nemuselo být nějak moc rozbité. Přeci jen klipsna je dost vysoká.
V podstatě souhlasím, jen mám lehce odlišnou zkušenost.
Návyky z klipsen mi při začínání s nášlapama vůbec nevadily. Teď jezdím zároveň řemínky na fixce a nášlapy na biku a nemám problém (je pravda, že řemínky mám úhlopříčně přes pedál, takže noha se dá taky vyndat vykroucením jako z nášlapu).
Klipsny jsem vozil neutažené, nebo přesněji utažené tak, abych tam nohu narval, ale pak už jsem nedotahoval. Klipsny mi byly dlouhé, bohu jsem nestrčil až na konec, posun dopředu limitovala právě délka řemínků. Řekl bych, že přínos to mělo celkem znatelný, šlapat se dá o něco kruhověji, ale vyloženě nahoru jsem tahal jen výjimečně, když jsem se někde zasekl apod., v ten moment mi ani nevadilo, že se mi pod páskem noha trochu pohne. Ale kruhové šlapání mám špatné i teď s nášlapama :( Prostě bych neřekl funkce skoro nulová, ale rozhodně horší – třeba 30–50 %. Řekl bych že čím lepší technika šlapání, tím víc jsou třeba nášlapy a klipsny jsou na prd.
Nastupování s nášlapama je někdy fakt opruz, to potvrzuju. To je snad jediná nevýhoda timů, co pozoruju, na SPDčkách mi šlo líp šlapat nezacvaklou trentrou, ale to hodně závisí i na konkrétní botě.
Nahoru nejde tahat s nedotaženou klipsnou vůbec. Tedy tak abys to tahal správně natočenou nohou (což je ve směru vytažení nohy z klipsny).
Pro kruhové šlapání pomohou více platformy s piny než nedotažené klipsny.
Když jsem jezdil ještě kdysi klipsny, tak jsem také kruhově nešlapal vůbec, to byla parodie na slušnou techniku šlapání. Tenkrát jsem ani nevěděl co to slušné kruhové šlapání je a nedotažené klipsny (tak jsem to převážně vozil) by to moc ani neumožnily.
Hodně jsem to zlepšil s odježděnou zimou na válcích (v nášlapech) a následným hlídáním se při ježdění na nášlapech venku.
kdyz umis slapat do kruhu, zvladnes to i na gumovych pedalech zcela bez klipsen. ;-)
S tím nesouhlasím, určitá opora na pedálu proti posunutí nohy potřeba je. Netvrdím, že jsou nutné nášlapy.
Neutažené klipsny v tomhle nepomohou vůbec, takže je to pak o konrkétním pedálu a botě.
jediny, kdy ti klipsny nebo naslapy pomuzou, jsou nastupy ze sedla, ze muzes tahat silou nahoru. pokud umis slapat dokulata, je ti uplne jedno jaky mas pedaly. at si myslis, co chces. ;-)
jestli to nemyslel tak, že kruhové šlapání je to, kdy nejen šlapeš, ale i taháš nohou pedál zespod nahoru? :)
To si na platformách nebo s volnými řemeny taky nedokážu moc představit :)
Já vozím klipsny na volno a využívám je hlavně při šlapání ve stoje, kdy mi klipsna podrží špici boty a já tak do toho můžu víc síly
Samozřejmě, že jsem žádné silové tahání směrem nahoru nemyslel. O tom kruhové šlapání není. To nejde už jen při vyšší kadenci a ani to nemusí být při kruhovém šlapání (i když zase na druhou stranu opravdu hodně vysoké kadence jsou bez aspoň trochu přiblížení se kruhovému šlapání skoro nemožné).
Ovšem za svojím názorem si stojím a chtěl bych vidět v reálu jak někdo precizně kruhově šlape na klouzavém pedálu bez jakékoliv opory (tím myslím přední/zadní hrana pedálu, piny, apod.), který mu nebude ani trochu předozadně nohu na pedálu držet. A to nejlépe ještě při vysoké kadenci.
Část problému bude v tom, že žádné šlapání není nikdy 100% kruhové, to by musel nejprve mít pedál nulovou výšku a noha být přímo v ose.
H
hezky vystihuje kruhové šlapání věta z popisu na kpo, konkrétně tato „Pedál se se musí po celý okruh postrkovat podrážkou a kufrem.“
http://www.kpo.cz/…ziologie.htm
Směr působení síla není rozhodně po celou otočku neustále kolmý na plochu pedálu. Pouze v případě, že by byla neustále ve směru kolmém by nebyla žádná složka síly ve směru rovnoběžném s pedálem a tedy žádná potřeba předozadní fixace. Ta složka síly se směrem rovnoběžným s pedálem nebude nikdy moc velká, proto není třeba žádná velká fixace.
klipsny používá jen totální *****
(neber to osobně, zatím je nemáš, tak ***** nejsi, ale máš k němu nakročeno)
v poho, já si to taky neberu osobně, né každý potřebuje k rozmnožování sedm různých pohlaví
Heh, William Tenn…?
Ještě loni jsem jezdil s klipsnami a věřím, že jsem s nimi najezdil tak 80000 kiláků. Vlastně jsem vyloženě kvůli nim spadl jen jednou, sice uprostřed křižovatky, ale víckrát ne. Naopak s nášlapy už jsem sletěl několikrát. Tím nechci říct, že jsou nášlapy špatné, ale prostě to, že je to vše věc návyku. Někdo tady psal, že klipsny by nikdy nechtěl do terénu. Mně se naopak v terénu hodně osvědčily. Stačilo nechat volnější řemínky a cítil jsem se v nich mnohem jistěji než s nášlapy. Navíc velká výhoda ve složitých situacích otočit pedály a jet „navolno“. Já bych ty klipsny zas až tak nezatracoval.
Navíc velká výhoda ve složitých situacích otočit pedály a jet „navolno“.
To můžeš u kombinovaných SPD/platforem taky a navíc neriskuješ, že se ti klipsna zasekne ve spodní úvrati o nějakou překážku a vystoupíš si…
Navíc velká výhoda ve složitých situacích otočit pedály a jet „navolno“
Potom ovšem nemůže být žádná řeč o terénu…
A on snad zakladatel psal neco o terenu?
Zakladatel nepsal vůbec nic o tom co na tom chce jezdit, dokonce ani jestli to chce třeba na silničku nebo bike.
Já jsem ovšem nereagoval na zakladatele, ale jirkous3, který psal o velké výhodě řešení složitých situací. Jestli máš představu o nějakých jiných složitých situacích než o problematických pasážích v terénu, tak sem s tím.
3 promile :-)
Ja jsem to používal v 80letech jak jsem dostal favorita potom když jsem znovu začínal našlapum jsem moc nevěříl dnes bych,ale klipsy již nachtěl jezdím našlapy SPD a SPD-SL
Aby bylo jasno, nechci upřednostňovat klipsny před SPD. Jen jsem napsal svou zkušenost s přechodem z jednoho systému na druhý. Samozřejmě jednostranné nášlapy jsou, ale zase když potřebuješ jen občas projet hnusný úsek, tak je to zbytečnost. Já jezdím jen zpevněné povrchy a tak jsem si pořídil oboustranné. Přes léto se ale jezdím koupat na odlehlou pláž a musím k ní projet asi 2km úsek hnusným terénem mezi stromy. Tam se mi ty klipsny hodily. Nicméně, věřím, že je to jen otázky návyku.
SPD jsou modernější, ale s klipsnami se dá jezdit stejně dobře a většinou je zatracují ti, kdo s nimi dlouhodobě nejezdili.
Tomu nerozumím. V tom hnusném úseku (předpokládám, že jde o terén) je právě cílem mít zacvaknuté nášlapy a úplně to nejhorší co můžeš udělat je na takový úsek vycvakávat a jet nezacvaknutý (to skončí dříve nebo později akorát pádem až ti noha na nezacvaknutém pedálu ujede).
Od toho tam ty nášlapy jsou, aby podržely nohu na pedálu i v náročném terénu.
Volnou nohu si lze dovolit na platformách, ale ne nášlapech, kde nezacvaknutá noha vůbec nedrží. A také ne na klipsnách (tam zase vadí klipsna kvůli kontaktu s terénem jak už bylo výše napsáno).
A s klipsnami se dá jezdit, to nepochybně, ale rozhodně ne v terénu stejně dobře jako s nášlapy (nemůžeš to hodnotit ze situace, kdy na nášlapech neumíš a místo využití jejich výhod si z nich uděláš tu nejhorší nevýhodu). Tam jsou prostě oproti nášlapům vyloženě debilní.
Mimo terén už to není až takový rozdíl, ale ani tam bych se nikdy na klipsny nevrátil.
Pro zkušeného bikera jistě platí jet v terénu se zacvaknutými nášlapy. Pro nováčka s SPD, který navíc jezdí jen silnice je to ale o držku. Po cestě bývají kaluže (prosakující voda) a člověk nikdy neví co v nich je. Navíc je třeba se na úzké vyšlapané stezce vyhýbat chodcům. To s tím ujížděním nohy na vycvaknutém SPD je svatá pravda, už se mi stalo několikrát.
Volná klipsna mi v terénu naopak nevadila, asi záleží na délce klik. Jak jsem ale psal, s klipsnami jsem najel tak 80000, s SPD sotva 1500 kiláků. Nechci tedy házet rozumy, jsou to jen takové poznatky nováčka.
1500 uz nejsi zadny novacek. Bys to mel mit v nohach.
Ale jestli jezdis jen cyklostezky a rovinky, to potom da rozum.
Jenze to by Ti slo stejne blbe i v klipsnach.
Tak 1500 km v nášlapech na silnici/cyklostezce na cviku moc nepřidá, že:)
No myslim, ze pokud jezdis ve meste – patniky, krizovatky, vyhybani se lidem. Coz na cyklostezce potkas a i na silnici – vyhybani se bruslarkam.
To uz Ti dost da. Hlavne proto, ze se naucis, jak to kolo reaguje.
Ale je fakt, ze nevime, jak presne ten teren vypada. Je docela mozne, ze bychom ho nedavali ani s platformami.
No jo, první jízda k klipsnách (cca 1990) skončila překlopením se uprostřed křižovatky, když jsem si nepovolil řemínek :-)
A první jízda s nášlapy (2013) dopadla podobně, noha mi při špatném nacvaknutí do SPD uklouzla přímo při rozjezdu v křižovatce. Řidiči se v obou případech dost pobavili.
:-D
To chapu :-D. Nebylo to u me jine.
Jak jsem psal výše, já měl kdysi před těmi cca 15 lety také trochu problém se opravdu dobře naučit na nášlapech. Opravdu dobře znamená refelxivně vystoupit kdykoliv za jakákoliv situace a to i extrémy typu obě nohy současně.
Z klipsen jsem měl návyk tahat nohu směrem dozadu při vystoupení a delší dobu se ho nemohl zbavit. Tím myslím reflexivní zažití, když máš čas a myslíš na to předem, tak to se naučí snad každý okamžitě.
A naučení není o najetých kilometrech, ale o trénování nečekaných situací. A to je nejlepší tam, kde případný pád nebude moc bolet, tedy třeba louka, apod.